Ieşirea
din exil
Alte fragmente pe acest site:
Despre ce coroanã este vorba?
(- ref. CORONAVIRUS) aici
- aprilie 2020
Fragmente traduse
din cartea Mergi
spre tine. Vocatia divinã a omului aici
- una din cãrtile recent scrise.
Am constatat azi, 10.07.2022, cã Editura HERALD intentioneazã
sã o traducã în româneste -
este în pregãtire.
Fragmente traduse
din cartea Domnul
si Satan. Dincolo de Bine si de Rãu aici
- una din cãrtile cele mai noi, dacã
nu chiar penultime. Foarte interesantã!
Foarte TARE!
Evocare K.G. Durckheim aici
Fragmente din volumul FEMININUL FIINTEI, editura UAIC Iasi aici
TEXTE ACTUALE (ref. la semnificatia crizei generate de CORONA-VIRUS)
pe blogul destinat lui K.G. Durckheim aici:
http://karlfriedgrafdurckheim.blogspot.com/search/label/Annick%20de%20Souzenelle
Alte fragmente din
scrierile Doamnei Annick de Souzenelle traduse în româneste
de domnul Marian Stan aici:
Interviu: http://www.scribd.com/doc/36267339/Interviu-Annick
Botezul cu foc:
http://www.scribd.com/doc/29086898/Botezul-de-foc
Cartea SIMBOLISMUL CORPULUI UMAN a
fost reeditatã de cãtre Editura HERALD aici:
https://www.edituraherald.ro/carti/simbolismul-corpului-uman-detail
Tot la Editura HERALD a apãrut si cartea, cea mai nouã,
MAREA INTOARCERE aici:
https://www.edituraherald.ro/carti/marea-intoarcere-genealogia-lui-adam-simbol-si-interpretare-pentru-omul-modern-detail
Un interviu - în francezã - cu Annick de Souzenelle
despre FEMININUL FIINTEi - emisiunea LES
RACINES DU CIEL aici:
http://www.dailymotion.com/video/xcpv3j_le-feminin-sacre-dans-l-emission-le_school
si continuarea aici:
http://www.dailymotion.com/video/xcq74a_le-feminin-sacre-2-dans-l-emission_webcam
MAI MULTE INREGISTRÃRI si INFORMATII LA ZI pe site-ul mai
sus mentionat.
Din volumul
ENQUETE AU COEUR DE L’ETRE,
Georges-Emmanuel Hourant, entretiens avec dix-sept guides spirituels
Mai mult din aceastã carte, Enquęte
au coeur de l’ętre, si despre
autorul ei: aici
Mulţi văd în ea un adevărat
maestru spiritual în care se reunesc rigoarea intelectuală
şi deschiderea inimii. Annick de Souzenelle a iniţiat
pe mulţi contemporani în citirea Bibliei, nu ca pe o istorie,
ci ca pe un mit în care se revelează natura esenţială
a fiinţei umane şi calea care poate să o conducă
la Dumnezeu.
Educată iniţial în tradiţia catolică,
Annick de Souzenelle a devenit ortodoxă la vârsta de treizeci
şi cinci de ani. Infirmieră la început, apoi psihoterapeută
şi conferenţiară, ea a publicat numeroase cărţi
de cercetare şi exegeză, dintre care Simbolismul
corpului uman (se află postată integral pe net
aici: ttp://www.scribd.com/doc/16053427/Simbolismul-corpului-uman-Annick-De-Souzenelle-AMARCORD
), devenită o lucrare de referinţă. Trei discipline
au inspirat-o pe această septuagenară: teologia, psihanaliza
şi, mai ales, studiul limbii ebraice. „Ebraica, spune ea,
este o icoană în faţa căreia eu mă aflu în
contemplaţie. În limbile noastre occidentale, noi uzăm
de cuvinte pentru a construi gândurile noastre şi pentru
a le exprima. În ebraică, cuvântul este generator de gând.
El vine de sus, este Verbul divin.”
De aceea învăţătura lui Annick
de Souzenelle vizează mai întâi să ne reînveţe
să citim în lumina acestui Verb: textele sacre
bineînţeles, dar şi viaţa noastră, corpul
nostru, fiinţa noastră întreagă. Şi să
recunoaştem acolo în sfârşit, după atâţia
ani de exil, nucleul divin care nu ne-a părăsit
niciodată; şi să ne întoarcem spre el, pentru a
merge de pe pământul conştiinţei într-un nou pământ
al conştiinţei, spre îndumnezeire.
*
La ce este chemată fiinţa umană?
Fiinţa umană este chemată nu numai
să devină o fiinţă umană – ceea ce ea
nu este încă – ci un dumnezeu. „Dumnezeu s-a făcut om
pentru ca omul să devină dumnezeu” au spus Părinţii
Bisericii[1]. Dar omul s-a deturnat de la vocaţia
care trebuia să facă din el un dumnezeu. Noi suntem
astăzi într-o situaţie de exil care s-a normalizat până
într-atât încât nici nu ne imaginăm că am putea ieşi
din ea. Chiar şi religiile se mulţumesc cel mai adesea,
să amenajeze cât mai puţin rău această situaţie,
fără a permite ieşirea din ea.
Cum se caracterizează acest exil?
Lectura Genezei ne ajută la luminarea acestei
chestiuni. Adam[2]
a ales să mănânce din fructul pomului Cunoaşterii
din mâinile lui Satan, adică din exterior, şi nu maturizându-se
în interiorul lui potrivit voii divine. Textul spune: „Pământul
(adamah în ebraică) este blestemat în raportul lui
cu tine.[3]” raportul dintre Adam şi
pământul lui interior se prăbuşeşte. Acest
adamah este polul non împlinit al lui Adam, pe care îl
are de realizat. Dar faptul de a fi luat fructul îi dă iluzia
de a fi ajuns la împlinire totală de sine şi el nu mai
are nici o privire spre interiorul lui non-împlinit. Acesta este
exilul. Înseamnă a fi despărţit de interioritatea
noastră şi de nucleul divin, de imaginea divină
care suntem. Eu spun „noi” căci mitul Genezei se referă,
bineînţeles, la fiecare dintre noi, în fiecare clipă.
Noi nu mai avem conştiinţa că avem de operat transmutaţia
(schimbarea) lumii noastre interioare pentru a deveni într-adevăr
fructul pomului Cunoaşterii, adică intrarea în existenţa
îndumnezeită.
Putem noi spune că interioritatea noastră
este de esenţă divină?
Şi încă cum! Încă de la primul verset
al Genezei ni se spune: „În principiu[4],
Dumnezeu a creat cerurile şi pământul.” Cerurile, shamaim,
pot fi citite etimologic ca „Shem în maim-uri”,
adică „Numele – Sfântul Nume – în ape”. Este vorba de persoana
unică a fiecăruia, care este ţinută ascunsă,
secretă, în ape. Pământul este uscat, şi apele,
care reprezintă în toate tradiţiile un potenţial
enorm de energie, sunt chemate să devină uscat[5]; inconştientul este chemat
să devină conştient. Noi avem astfel de făcut
să crească Numele, Fiul omului[6]
- căci Numele, este esenţialmente Fiul omului – care
este în interiorul nostru. Dar când suntem în situaţia de
exil, noi nu mai suntem conştienţi de toate acestea.
Toate energiile care sunt în interiorul nostru (care sunt comparate
în textele noastre cu lumea animală) au un frâu pe gât şi
ne fac să confundăm în continuu lucrurile.
Cum să ieşim din exil?
A ieşi din exil înseamnă a deveni o persoană.
Înseamnă a schimba identitatea, a opera o întoarcere (techouvah,
[ortografia cf. limbii franceze, n.t.]), o convertire la sine
în ceea ce este ca interior, regăsind normele ontologice.
Dumnezeu, în timp ce-i arăta lui Adam consecinţele alegerii
lui – ceea ce nu are nimic în comun cu o pedeapsă – îi indică
în acelaşi timp cum să iasă din situaţia lui:
„Cu sudoarea frunţii tale , spune el, îţi vei mînca
pîinea, până când te vei reîntoarce în pământ, pentru
că eşti ţărână, şi spre ţărână
întoarce-te[7].”
Adam s.a făcut sclav lui Satan şi el este singurul responsabil
pentru suferinţa lui. Dar Dumnezeu îi spune să se întoarcă
spre adamah –ul lui interior şi spre calitatea lui
de ţărână. Ţărâna este această multitudine
de energii potenţiale care sunt în interiorul nostru şi
care sunt chemate să devină dumnezeiescul. Şi atât
timp cât suntem deturnaţi, rămânem bune(sau rele!) mici
animale. Rămânem într-o situaţie animală, fără
această putere esenţială pe care o posedă
omul de simbolizare, de reconducere a tuturor acestor energii
ale sale la originea lor primară.
La urma urmei, a fi un bun sau un rău animal,
nu schimbă mare lucru…
Aceasta este în orice caz ceva relativ. Morala
trebuie să depăşească morala şi corpul
animal trebuie să se spiritualizeze. Până acolo încât
ebraica nu are cuvânt pentru a desemna corpul atât timp cât suntem
un corp animal. Pentru textele noastre sacre, omul animal este
un cadavru. Corpul nu exprimă ceva viu decât atunci când
intrăm în rezonanţă cu persoana interioară,
care este numită şi „carne”. Carnea, basar în
ebraică, este făcută din bar, fiul, şi
din litera Sin, care exprimă spiritul din om. Aceşti
doi poli constituie personalitatea noastră încă din
starea de exil. Latura bar face din noi fiinţe vorbitoare;
este latura structurantă, logică. Latura Sin
este cea care poate să ne facă să pătrundem
femininul interior în profunzimile lui cele mai adânci. Dacă
cele două nu sunt echilibrate – şi adesea acesta este
cazul – aceasta poate fi nebunia sau altfel raţionalismul.
Transmutaţia trece atât prin corp cât şi
prin spirit?
Corpul şi spiritul sunt strâns legate. Tot
psihismul intermediar este de transmutat, de transformat. Cea
mai mare parte a timpului, acest psihism este devorat, cum spune
textul, de către Satan „care mănâncă ţărâna[8]”.
Noi ne lăsăm devoraţi de această forţă
adversă[9],
în loc să o luăm în mâini şi să o împlinim
– ceea ce a făcut Christos şi ceea ce putem face şi
noi, datorită lui. Cu toate acestea, atunci când împlinim
energiile noastre, când facem din ele lumină, conştient
– informaţie - , aceasta se înscrie în fiecare celulă
a corpului, care devine lumină.
Ce reprezintă Satan concret, în viaţa
noastră?
Satan, în Evanghelie, este numit „prinţul
acestei lumi[10]”.
Adică suntem confruntaţi cu el clipă de clipă.
Când avem un gest de făcut, o decizie de luat, un cuvânt
de dat, cine va „juca” în noi? Un om conştient? Sau unul
dintre aceşti mici monştri pe care îi purtăm în
interiorul nostru şi pe care satan îi are în mână, care
ne va face să credem că înfăptuim un act liber
în timp ce noi suntem legaţi într-o sclavie cu totul tragică?
Întoarcerea o avem de făcut foarte des în cursul zilei, nu
numai în marile încercări.
Aţi evocat suferinţa. Are ea un sens
pentru dvs?
Suferinţa nu are nici un sens în sine, ea
nu este ontologică. Ea este produsul omului, căci el
a ales o cale diferită de cea care era planul divin cu privire
la el. Dar, atunci când ea este prezentă, noi putem, fără
a o justifica totuşi, să-i dăm un sens de purificare.
Cuvântul „suferinţă” apare pentru prima dată în
Geneza atunci când Dumnezeu îi spune lui Işa, femeia: „În
durere îţi vei naşte copiii[11]”. Adică din cauza situaţiei
de exil, a-l naşte pe fiul interior devine foarte dificil.
Suntem atât de identificaţi cu energiile noastre interioare
din mâinile lui Satan încât a ne smulge din ele este ca şi
cum ni s-ar lua pielea[12]. Atunci evident că este
foarte dureros. Vedeţi toate suferinţele pe care le
producem astăzi în lume cu atâta inconştienţă.
Dar Dumnezeu îl lasă pe om în voia lui, până când devine
conştient.
Se poate spune că suferinţa este un
apel la a înţelege că suntem în exil?
Natural! Eu am arătat în Simbolismul
corpului uman că fiecare organ, fiecare membru este
legat într-un mod foarte intim cu un corp mult mai subtil şi
că acest corp energetic este programat să devină
om şi apoi dumnezeu. Dar în situaţia noastră de
exil, noi creăm o discordanţă totală între
corpul nostru energetic şi corpul nostru fizic, discordanţă
care stă la originea bolii.
Psihanaliza nu ne poate ajuta să înţelegem
acest tip de discordanţă?
Ba da, dacă este bine îndrumată. Dar
eu cred că trebuie căutat „de ce”-ul deveniri şi
nu numai „de ce”-ul trecutului. Potrivit acestui minunat arhetip
care este scara lui Iacov, noi avem de urcat nişte trepte,
şi evenimentele ne sunt date la o treaptă a fiinţei
noastre pentru ca să mergem spre treapta superioară.
Numai atunci când ne vom afla pe treapta superioară, vom
înţelege „de ce”-ul a ceea ce ne-a făcut să mergem
acolo, aşadar „de ce”-ul suferinţei.
Care sunt principalele etape ale acestei căi?
Marile lui etape sunt înscrise în corpul nostru,
esenţialmente în corpul nostru energetic. Avem de trecut
prin diferite matrice: matricea de apă, la nivelul abdomenului,
matricea de foc, la nivelul pieptului, şi apoi, matricea
craniului. Noi putem rămâne înghiţiţi în lumea
apei sau dimpotrivă să începem să conştientizăm
şi să înţelegem voia divină. Este ceea ce
i se întâmplă lui Noe. El îl aude pe Dumnezeu spunându-i:
„Construieşte arca ta!”, şi el iese din matricea apei
pentru a construi deasupra deluviului şi a lua cu el toate
energiile-animale ale lui pentru a le trata în interiorul arcei,
adică în matricea de foc. În această matrice se vor
trăi morţile şi învierile necesare, pentru a merge
spre realizarea totală de noi înşine. Dumnezeu o cere
tuturor fiinţelor, aşa cum i-a cerut şi lui Avram[13] atunci când i-a spus: „Du-te
spre tine[14]”…
Vine în sfârşit matricea craniului, care rămâne foarte
misterioasă, dar despre care ne putem face o idee prin intermediul
morţii, al coborârii în infern şi învierea lui Christos.
Toate aceste etape simbolizate de corpul nostru
trebuie să fie neapărat străbătute?
Da, dar ele pot fi străbătute mai mult
sau mai puţin repede de fiecare, potrivit moştenirii
pe care am primit-o de la înaintaşii noştri. Maria,
mamă de Dumnezeu, de exemplu, a parcurs calea aceasta foarte
repede, pentru că a fost pregătită de un întreg
urcuş de sevă mesianică. Potrivit Evangheliei lui
Iacov, Maria intră în templu, adică în matricea de foc,
la vârsta de trei ani, şi rămâne acolo nouă ani
(este o cifră de desăvârşire). Când iese de acolo,
ea primeşte vizita îngerului şi atunci îl va aduce pe
lume pe Mântuitorul[15]…
Dar noi nu putem sări printre etape, pentru că ne-am
arde şi am fi în iluzie. Or, nu există pericol mai rău
pentru o fiinţă spirituală decât iluzia.