<

 



[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO - AUTORI]

[ Alte resurse ]

[ Linkuri ]







Carl R. Rogers (1902-1987)
Lumea de mâine
și Persoana de mâine

(ultimul capitol al cărții sale A Way Of Being, 1980)

Am de multă vreme un interes puternic pentru viitor. Aceasta este o lume a schimbării și îmi face plăcere să încerc să discern direcțiile în care ne mișcăm sau ne vom mișca. Sunt convins că în acest moment trecem printr-o criză de transformare, din care noi și lumea noastră nu putem ieși neschimbați. Dar îmi place analogia extrasă din limba chineză, în care același caracter are două semnificații: „criză” și „oportunitate”. Sunt de aceeași părere - că crizele foarte dificile de mâine reprezintă oportunități la fel de mari. Speculez despre acestea în acest capitol.

Într-un sens foarte real, consider această lucrare ca fiind una fragilă. Îmi expun gândirea proprie aflată în continuu proces, așa cum este în prezent. Conține idei pe care nu le-am formulat până acum, iar ideile embrionare par mereu șubrede. Încearcă să adune multe gânduri vagi care au apărut în mintea mea în acest an trecut, aprinse de scântei din lectura mea. Acest lucru este valabil mai ales pentru prima parte a capitolului.

Apoi mă folosesc atât de experiența actuală, cât și de cea din trecut, în timp ce mă străduiesc să-mi imaginez persoana care va fi capabilă să trăiască în această lume transformată.

Am un sentiment neliniștit despre acest capitol, un sentiment pe care l-am mai experimentat. Într-un fel vag, cred că ceea ce spun aici va fi într-o zi concretizat mult mai complet, fie de mine, fie de altcineva. Este un început, o schiță, o sugestie. Așa că, în toată stângăcia și imperfecțiunea lui de început, vi-l prezint. El exprimă unde mă aflu acum, în raport cu viitorul.

***

Ce rezerva viitorul? Sunt mulți oameni care acum își fac o ocupație din a încerca să ne prezică viitorul, dar toată această muncă este, în cel mai bun caz, speculație informată. Oamenii de știință pot prezice, cu o acuratețe aproape absolută, data și ora sosirii cometei Halley în 1985, dar cum va fi lumea umană la acea dată, nimeni nu știe. Motivul poate fi dat într-o frază: existența alegerii. Edward Cornish (1980), președintele World Future Society, spune bine:

Anii 1980 – mai mult decât orice deceniu precedent – ​​vor fi o perioadă în care alegerea umană va funcționa mai decisiv decât oricând. Dezvoltarea rapidă a tehnologiei l-a eliberat pe om din sclavia circumstanțelor ecologice și biologice. Nu mai este prizonierul unei anumite locații geografice, pentru că poate călători cu ușurință în cealaltă parte a lumii. El poate conversa cu oameni de pe tot globul prin intermediul noilor dispozitive electronice. Noile progrese bio-medicale fac posibil ca el să aibă o viață mai lungă și o sănătate mai bună. Sistemele economice îmbunătățite au înlăturat – cel puțin în multe națiuni – pericolul cândva mereu prezent de foamete. . . . Acum vedem viitorul nu ca pe o lume care ne este forțată, la care suntem constrânși, ci ca pe o lume pe care noi înșine o creăm. (p. 7)

LUMEA DE MÂINE

Trei scenarii

Gândind în acești termeni, putem vizualiza diverse scenarii pentru anii următori. La o extremă se află posibilitatea unui război nuclear. Oroarea sa absolută este adusă cu forța la mine de cuvintele faptice rostite cu calm ale lui George Bush, care a fost un înalt oficial guvernamental și care este, în momentul în care scriu acest articol, un candidat republican la președinție. Următorul interviu a avut loc între George Bush și Robert Scheer, un intervievator de la Los Angeles Times (Scheer, 1980):

SCHEER Nu ajungem, oare, într-un punct cu aceste arme strategice în care să ne putem nimici unii pe alții de atâtea ori și nimeni nu vrea să le folosească sau nu este dispus să le folosească, încât chiar nu contează dacă suntem 10% sau 2% mai jos sau mai sus?

 BUSH Da, dacă crezi că nu există un câștigător într-un schimb nuclear, acel argument are puțin sens. Eu nu cred asta.

SCHEER Cum câștigi într-un schimb(conflict) nuclear?

BUSH Ai o capacitate de supraviețuire de comandă în control, de supraviețuire a potențialului industrial, de protecție a unui procent din cetățenii tăi și ai o capacitate care provoacă mai multe daune oponentului decât ți-ar putea produce el. Așa poți avea un câștigător, iar planificarea sovieticilor se bazează pe conceptul monstruos al unui câștigător într-un schimb nuclear.

SCHEER Vreți să spuneți că 5% ar supraviețui? Două procente?

BUSH Mai mult decât atât — dacă fiecare declanșează tot ceea ce are, ar supraviețui mai mult decât atât.

Să ne gândim pentru o clipă ce înseamnă exact acele cuvinte. În cazul războiului nuclear, spune Bush, personalul militar de vârf și oficialii guvernamentali ar supraviețui (în adâncul unui munte, fără îndoială), iar unii lideri industriali și fabrici de producție ar supraviețui. Dar cum rămâne cu noi ceilalți? Să spunem că între 2% și 15% supraviețuiesc. Asta înseamnă că, aproape sigur, tu și cu mine și peste 200 de milioane de alți americani vom fi uciși! Și domnul Bush numește asta câștigător! Și este satisfăcut în idee că un procent și mai mare de ruși ar fi distruși.

Când adăugăm la asta radioactivitatea mortală a aproape fiecărui obiect supraviețuitor din ambele țări și precipitațiile radioactive care ar înconjura globul, imaginea devine și mai incredibilă. Se pare că un astfel de scenariu ar putea fi conceput doar în mintea unui nebun furibund. Dar știm că este deținut de persoane serioase din guvern și armată, în Statele Unite și Uniunea Sovietică. Și în momentul scrierii acestui articol, întrucât amenințăm că vom folosi forța militară, dacă este necesar, pentru a ne proteja interesele petroliere din Orientul Mijlociu, pare îngrozitor de posibil. Deci, acesta este un scenariu aproape sinucigaș pe care nu îl putem respinge, deși groaza lui este atât de mare încât nu ne place să ne gândim la el.

Dacă presupunem că liderii mondiali se vor întoarce de la sinuciderea planetei, alte scenarii devin posibile. Una ar fi că lucrurile vor decurge în anii 1980 cam așa cum au decurs până acum. Terorismul și criminalitatea vor persista, dar la fel vor fi progrese științifice și tehnologice. Unele aspecte ale problemelor lumii se vor înrăutăți, dar altele se vor îmbunătăți, iar viața noastră nu se va schimba foarte mult.

Un alt scenariu ne-ar vedea purtați de cele mai noi evoluții în tehnologie. Progrese incredibile în inteligența computerizată și luarea deciziilor; bebeluși „eprubetă” implantați în uterul unei femei, sau poate crescuți în întregime în afara corpului uman; noi specii de viață microscopică și macroscopică fiind create printr-o recombinare a genelor; orașe sub cupole, cu întregul mediu controlat de oameni; medii complet artificiale care permit ființelor umane să trăiască în spațiu: acestea sunt câteva dintre noile tehnologii care ne pot afecta viața. Ei au în comun faptul că fiecare îndepărtează omenirea din ce în ce mai mult de natură, de sol, vreme, soare, de vânt și de toate procesele naturale. Aceste evoluții ar produce schimbări de amploare necunoscută, pe măsură ce ne străduim să luăm decizii și vieți și medii man-made, complet create de om. Nu se poate spune dacă am fi afectați în bine sau în rău; singura certitudine este că separarea noastră de lumea naturală ar fi mult mai mare decât este astăzi.

O bază pentru un scenariu diferit

Există un alt tip de scenariu, bazat pe schimbări care au legătură cu persoana respectivă. Asupra acestei imagini vreau să mă opresc. Există multe noi evoluții astăzi care ne modifică întreaga concepție despre potențialitățile individului; care ne schimbă percepțiile despre „realitate”; care ne schimbă modurile de a fi și de a ne comporta; care ne modifică sistemele de credințe. Vreau pur și simplu să enumăr, fără explicații, o serie din aceste noi direcții, dintre care multe vă vor fi familiare, în timp ce unele pot fi ciudate. Pentru o descriere vie și mult mai completă a acestora și a altor tendințe, se poate apela la cartea provocatoare a lui Marilyn Ferguson, The Aquarian Conspiracy (1980), explicată mai bine prin subtitlul său: „Transformare personală și socială în anii 1980”.

În primul rând, unele dintre evoluțiile care ne lărgesc perspectiva asupra potențialităților persoanei. (Categoriile pe care le folosesc se suprapun într-o măsură considerabilă, dar le sortez pentru comoditate în gândire.)

Există un interes puternic și în creștere pentru toate formele de meditație - recunoașterea și utilizarea resurselor energetice interioare.

Există un respect sporit și o utilizare sporită a intuiției ca instrument puternic.

Mulțimi de oameni au experimentat stări modificate de conștiință – mulți prin droguri, dar un număr tot mai mare prin discipline psihologice. Capacitățile noastre în această direcție deschid noi lumi.

Cercetările în biofeedback arată că mintea noastră inconștientă poate învăța în câteva momente, fără a fi învățată, să controleze activitatea unei singure celule. Cu o afișare vizuală a acțiunii unora dintre grupurile sale musculare, omul obișnuit poate schimba acțiunea unui grup muscular controlat de o celulă din măduva spinării (Brown, 1980). Implicațiile acestui potențial sunt uluitoare.

Fenomenele paranormale, cum ar fi telepatia, precogniția și clarviziunea au fost suficient de testate încât au primit acceptare științifică. Mai mult, există dovezi că majoritatea oamenilor pot descoperi sau dezvolta astfel de abilități în ei înșiși.

Învățăm că adesea putem vindeca sau atenua multe dintre bolile noastre prin utilizarea intenționată a minții noastre conștiente și nonconștiente. Sănătatea holistică ne extinde înțelegerea capacităților interioare ale persoanei.

Există un interes crescând rapid pentru puterile spirituale și transcendente ale individului.

 Oameni de știință de frunte care studiază creierul sunt de acord în opinia că există o minte puternică, cu o capacitate enormă de acțiune inteligentă, care există cu totul în afara structurii creierului (Brown, 1980).

Este posibil ca evoluția să ne conducă la o supraconștiință și o supraminte cu mult mai multă putere decât o au acum mintea și conștiința (Brown, 1980).

Acum să privim la alte evoluții care ne modifică percepția asupra realității. Unele dintre ele au legătură cu știința.

Există o convergență a fizicii teoretice și a misticismului, în special a misticismului oriental – o recunoaștere a faptului că întregul univers, inclusiv noi înșine, este „un dans cosmic”. În această perspectivă, materia, timpul și spațiul dispar ca concepte semnificative; există doar oscilaţii. Această schimbare a viziunii noastre conceptuale asupra lumii este revoluționară.

Teoria holografică a funcției creierului, dezvoltată de neurologul de la Stanford Karl Pribram (descrisă pe scurt în Ferguson, 1980, pp. 177-187), nu numai că revoluționează conceptul nostru despre funcționarea creierului, dar sugerează că creierul poate crea "realitatea" noastră.

 Noile epistemologii și filozofii ale științei văd actualul concept liniar cauză-efect al științei ca doar un mic exemplu din diferitele moduri de cunoaștere. În special în știința biologică, relațiile reciproce cauză-efect sunt văzute acum ca singura bază pentru o știință rațională. Aceste noi moduri ale științei vor revoluționa modul nostru de a studia și a percepe lumea, în special lumea biologică și cea umană. (Ferguson, 1980, pp. 163-169, oferă o imagine scurtă, dar clară a acestor noi abordări.)

 

În afară de domeniului științei, percepem și realitatea în moduri noi. Acest lucru este valabil mai ales în domeniul morții și al actului de a muri. Acceptăm mult mai mult moartea ca realitate și învățăm multe despre procesul morții ca punct culminant al vieții.

 

Alte evoluții au de-a face cu modurile în care se produce schimbarea la individ. O mare parte din materialul din această carte tratează astfel de schimbări, dar le voi enumera aici:

Mișcarea femeilor este doar un exemplu de diferite tipuri de activități de conștientizare. Mișcările pentru drepturile gay și ”black power” sunt alte exemple. Ele schimbă comportamentul oamenilor atragând atenția asupra prejudecăților, presupunerilor și stereotipurilor care ne-au modelat.

 „Concentrarea” (focusing) sau a fi pe deplin conștient, în momentul de față, a unei experiențe negate anterior, aduce schimbări psihologice și fiziologice în psihoterapie și are ca rezultat schimbarea comportamentului.

Există o nouă înțelegere cum că persoana este un proces, mai degrabă decât un set fix de obiceiuri. Acest lucru evocă moduri modificate de a ne comporta, sporește opțiunile.

Există o tendință puternică către o utilizare mai mare a psihoterapiei individuale și dovezi tot mai mari că această experiență aduce schimbări în sinea noastră și în comportament.

Există o multitudine de oameni care au experimentat schimbări personale și colective de durată în tot felul de experiențe de grup intensive. Această evoluție a fost discutată în capitolele anterioare.

Tendința spre atitudini mai umane în educație produce efecte profunde în învățare și în alte comportamente. Și acest lucru a fost documentat.

Un ultim grup de tendințe moderne are de-a face cu schimbările în sistemele noastre de credințe. Voi nota câteva:

Există o insistență sporită pe libertatea individuală de alegere și o rezistență corespunzătoare la conformitate și acceptarea autorității.

Există o opoziție din ce în ce mai mare și antipatie față de instituțiile mari, corporațiile, birocrațiile și mult interes și efort pentru eforturile mici, de cooperare, de grup.

Există o neîncredere în creștere într-o știință reducționistă și un interes sporit pentru înțelepciunea străveche a culturilor anterioare, precum și pentru „științele” străvechi.

Semnificația acestor tendințe

Care este sensul, semnificația tuturor acestor evoluții actuale în viața modernă?

Luate împreună, aceste tendințe transformă profund conceptul nostru despre persoană și despre lumea pe care o percepe. Această persoană are un potențial nevisat până acum. Inteligența inconștientă a acestei persoane este foarte capabilă. Poate controla multe funcții ale corpului, poate vindeca boli, poate crea noi realități. Poate pătrunde în viitor, poate vedea lucrurile de la distanță, poate comunica direct gândurile. Această persoană are o nouă conștientizare a puterii sale, abilităților și forței sale, o conștientizare a sinelui ca proces de schimbare. Această persoană se află într-un nou univers, în care toate conceptele familiare au dispărut – timp, spațiu, obiect, materie, cauză, efect – nimic nu rămâne decât energie vibrantă.

În opinia mea, aceste evoluții constituie o „masă critică” care va produce schimbări sociale drastice. În dezvoltarea bombei atomice, temperatura și alte condiții au fost crescute treptat până la atingerea unei anumite mase. Atingerea acestei mase critice a dus la un proces de expansiune exploziv. Aceste evoluții sunt de acest fel, cu excepția faptului că procesul va avea loc în persoane și sisteme sociale.

O altă analogie științifică este „schimbarea de paradigmă”. Viziunea noastră științifică asupra lumii, în orice moment, se încadrează într-un tipar general. Cu siguranță, există evenimente și fenomene care nu prea se potrivesc, dar sunt ignorate până când încep să se ridice și nu mai pot fi ignorate. Apoi, un Copernic sau un Einstein ne oferă un model cu totul nou, o nouă viziune asupra lumii. Nu este ceva peticizat pe vechea paradigmă, deși o absoarbe pe vechea. Este o conceptualizare cu totul nouă. Nu se poate trece treptat de la vechi la nou. Trebuie să adoptăm una sau alta: aceasta este schimbarea de paradigmă. S-a subliniat că în știință, majoritatea oamenilor de știință mai în vârstă merg în morminte crezând în paradigma anterioară, dar noua generație crește cu noua paradigmă și trăiește confortabil cu aceasta.

Ceea ce spun eu este că multele tendințe convergente pe care le-am enumerat constituie o schimbare de paradigmă. Vom încerca, desigur, să trăim în lumea noastră familiară, la fel cum oamenii trăiau pe o lume plată mult timp după ce au știut că este rotundă. Dar pe măsură ce aceste noi moduri de conceptualizare a persoanei și a lumii se afundă tot mai mult, devenind din ce în ce mai mult baza gândirii noastre și a vieții noastre, transformarea devine inevitabilă. Ilya Prigogine (1980), chimistul belgian care a câștigat Premiul Nobel în 1977 și care a contribuit mult la noile concepte ale științei, spune, vorbind în numele oamenilor de știință: „Vedem o lume nouă în jurul nostru. Avem impresia că suntem în zorii unei noi perioade, cu tot entuziasmul, speranțele și, de asemenea, riscurile care sunt inerente unui nou început.”

PERSOANA DE MÂINE

Cine va fi capabil să trăiască în această lume cu totul ciudată? Cred că vor fi cei tineri în minte și în spirit – și asta înseamnă adesea cei care sunt tineri în trup. Pe măsură ce tinerii noștri cresc într-o lume în care tendințele și viziunile pe care le-am descris eu îi învăluie, mulți vor deveni persoane noi – apte să trăiască în lumea de mâine – și lor li se vor alătura oameni în vârstă care au absorbit conceptele transformatoare.

Nu toți tinerii, desigur. Aud că tinerii de astăzi sunt interesați doar de locuri de muncă și de securitate, că nu sunt persoane care își asumă riscuri sau care fac inovații, ci doar conservatori care sunt în căutare de „numărul unu.” Posibil să fie așa, dar cu siguranță nu este adevărat pentru tineri cu care vin eu în contact. Dar sunt sigur că unii vor continua să trăiască în lumea noastră prezentă, mulți însă vor locui în această nouă lume de mâine.

De unde vor veni ele (persoanele de mâine)? Observația mea că ele există deja. Unde le-am găsit? Le găsesc printre directorii de corporații care au renunțat la cursa șobolanului gri-flanel, la atracția salariilor mari și a opțiunilor pe acțiuni, pentru a trăi o nouă viață mai simplă. Le găsesc printre tinerii bărbați și femei în blugi care sfidează majoritatea valorilor culturii de astăzi pentru a trăi în moduri noi. Le găsesc printre preoți, călugărițe și slujitori care au lăsat în urmă dogmele instituțiilor lor pentru a trăi într-un mod care are mai mult sens. Le găsesc printre femeile care se ridică cu putere peste limitările pe care societatea le-a impus personalității lor. Le găsesc printre negri și chicanos și alți membri ai minorităților care ies din generații de pasivitate la o viață asertivă, pozitivă. Le găsesc printre cei care au experimentat grupuri de întâlnire, care își găsesc un loc atât pentru sentimente, cât și pentru gânduri în viața lor. Le găsesc printre cei creativi care abandonează școala, care se îndreaptă spre niveluri mai mari decât le permite școlarizarea sterilă. Îmi dau seama, de asemenea, că am văzut ceva din această persoană în anii mei de psihoterapeut, când clienții își alegeau un fel de viață mai liberă, mai bogată și mai auto-dirijată. Acestea sunt câteva dintre locurile în care am găsit persoane care ar putea fi capabile să trăiască în această lume transformată.

Calitățile persoanei de mâine

Cum am avut ocazia să întâlnesc și să observ astfel de inși, am constatat că ei au anumite trăsături în comun. Poate că nicio persoană nu posedă toate aceste calități, dar cred că capacitatea de a trăi în această lume complet revoluționată de mâine este marcată de anumite caracteristici. Voi descrie pe scurt unele așa cum le-am văzut și experimentat.

1. Deschidere. Aceste persoane au o deschidere către lume – atât interioară, cât și exterioară. Sunt deschiși către experiență, către noi moduri de a vedea, noi moduri de a fi, noi idei și concepte.

2. Dorința de autenticitate . Consider că aceste persoane prețuiesc comunicarea ca un mijloc de a spune așa cum este. Ei resping ipocrizia, înșelăciunea și vorbele duble ale culturii noastre. Sunt deschiși, de exemplu, cu privire la relațiile lor sexuale, mai degrabă decât să ducă o viață secretă sau dublă.

. Scepticism cu privire la știință și tehnologie . Au o profundă neîncredere în știința noastră actuală și în tehnologia care este folosită pentru a cuceri lumea naturii și pentru a controla oamenii lumii. Pe de altă parte, atunci când știința, cum ar fi biofeedback-ul, este folosită pentru a spori conștientizarea de sine și controlul persoanei de către persoană, aceștia sunt susținători nerăbdători.

4. Dorința de totalitate . Acestor persoane nu le place să trăiască într-o lume compartimentată - corp și minte, sănătate și boală, intelect și sentiment, știință și bun simț, individual și grup, sănătos și nebun, muncă și joacă. Ei luptă mai degrabă pentru o totalitate a vieții, cu gând, sentiment, energie fizică, energie psihică, energie vindecătoare, toate fiind integrate în experiență.

5. Dorința de intimitate . Ei caută noi forme de apropiere, de intimitate, de scop împărtășit. Ei caută noi forme de comunicare într-o astfel de comunitate - atât verbală cât și nonverbală, emoțională cât și intelectuală.

6. Persoane în proces . Ei sunt foarte conștienți de faptul că singura certitudine a vieții este schimbarea - că ei sunt mereu în proces, mereu în schimbare. Ei salută acest mod de a fi care își asumă riscuri și sunt extrem de vii în modul în care se confruntă cu schimbarea. (N. trad. A. Maslow vorbește despre persoane aflate în proces de actualizare a sinelui, sau în curs de actualizare a sinelui, un proces niciodată încheiat desigur)

7. Grija . Aceste persoane sunt grijulii, dornice să fie de ajutor altora atunci când nevoia este reală. Este o grijă blândă, subtilă, nemoralistă, fără judecăți. Sunt suspicioși față de „ajutătorii” de profesie.

8. Atitudine față de natură . E simt o apropiere de, și o grijă pentru, natura elementară. Au o minte ecologică și găsesc plăcere într-o alianță cu forțele naturii, mai degrabă decât în ​​cucerirea naturii.

9. Anti-instituțional . Acești indivizi au o antipatie pentru orice instituție foarte structurată, inflexibilă, birocratică. Ei cred că instituțiile ar trebui să existe pentru oameni, nu invers. 

10. Autoritatea din interior. Aceste persoane au încredere în propria experiență și o neîncredere profundă în autoritatea externă. Ei își fac propriile judecăți morale, chiar nesupunându-se în mod deschis legilor pe care le consideră nedrepte.

11. Neimportanța lucrurilor materiale . Acești indivizi sunt fundamental indiferenți la confortul și recompensele materiale. Banii și simbolurile de stare materială nu sunt scopul lor. Ei pot trăi cu bunăstare, dar nu le este în niciun caz necesară.

12 . Un dor(o dorintã) pentru spiritual . Aceste persoane de mâine sunt căutători. Ei doresc să găsească un sens și un scop în viață care este mai mare decât individul. Unii sunt conduși către culte, dar alții examinează toate căile prin care omenirea a găsit valori și forțe care se extind dincolo de individ. Ei doresc să trăiască o viață de pace interioară. Eroii lor sunt persoane spirituale - Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Teilhard de Chardin. Uneori, în stări modificate de conștiință, ei experimentează unitatea și armonia universului.

Acestea sunt câteva dintre caracteristicile pe care le văd la persoana de mâine. Știu bine că puțini indivizi posedă toate aceste caracteristici și știu că descriu o mică minoritate a populației în ansamblu.

Lucrul izbitor este că persoanele cu aceste caracteristici se vor simți acasă într-o lume care constă numai din energie vibrantă, o lume fără bază solidă, o lume a proceselor și schimbării, o lume în care mintea, în sensul său mai larg, este conștientă și în acelasi timp creează noua realitate. Ei vor putea face schimbarea de paradigmă.

Poate persoana de mâine să supraviețuiască?

Am descris persoane care sunt puternic în contradicție cu lumea noastră convențională. Pot ei— li se va permite— să supraviețuiască? Ce opoziție vor întâlni? Cum ne pot influența ele viitorul?

Opozitie

Apariția acestei noi persoane va întâlni oponență. Permiteți-mi să sugerez opoziția printr-o serie de Declarații sloganistice care pot comunica ceva din sursele antagonismului.

1. ”Statul mai presus de toate ”. Ultimul deceniu ne-a oferit dovezi ample că în Statele Unite, precum și în majoritatea altor țări, elita guvernantă și birocrația masivă care le înconjoară nu au loc pentru dizidenți sau cei cu valori și scopuri diferite. Noua persoană a fost și va fi hărțuită, i-a fost și îi va fi refuzată libertatea de exprimare, a fost și va fi acuzată de conspirație, a fost și va fi întemnițată pentru refuz de a se conforma. Ar fi nevoie de o trezire masivă – și puțin probabilă – a publicului american pentru a inversa această tendință. Acceptarea diversității de valori și stiluri de viață și opinii este inima procesului democratic, dar ea nu mai înflorește bine de mult timp în Statele Unite. Deci, aceste persoane emergente vor fi cu siguranță reprimate, dacă este posibil, de guvernul lor.

2. '''Tradiția mai presus de toate.” 'Instituțiile societății noastre – educaționale, corporative, religioase, familiale – stau în opoziție directă cu oricine sfidează tradiția. Universitățile și școlile publice locale sunt instituțiile care pot fi cele mai ostile acestor persoane de mâine. Acestea din urmă nu se potrivesc cu tradiția lor și vor fi ostracizați și expulzați ori de câte ori este posibil. Corporațiile, în ciuda imaginii lor conservatoare, sunt oarecum mai receptive la tendințele sociale. Chiar și așa, ele vor fi în opoziție cu persoana care pune realizarea de sine înaintea ”realizării” mundane ”normale” (N. trad. A se vedea, apropo de această ”normalitate” și ce spune Eric Fromm în cartea sa recent apărută în România Patologia normalității), dezvoltarea personală mai presus de salariu sau profit, cooperarea cu natura înaintea cuceririi ei. Biserica este un oponent mai puțin formidabil. Și tradițiile familiale și maritale sunt deja într-o stare de confuzie atât de mare încât antagonismul, deși există, nu este probabil să fie implementat eficient.

3. „Intelectul mai presus de toate .” Faptul că acești indivizi emergenți, în curs de dezvoltare, încearcă să fie persoane întregi – cu trup, minte, sentimente, spirit și puteri psihice integrate – va fi privit ca una dintre cele mai mari presupuse ofense ale lor. Nu numai știința și mediul academic, dar și guvernul, sunt construite pe presupunerea că raționamentul cognitiv este singura funcție importantă a omenirii. Există convingerea că inteligența și raționalitatea pot rezolva orice. Această credință a fost cea care ne-a condus în mlaștina Vietnamului. Aceeași convingere este deținută de oamenii de știință, membrii facultății și factorii de decizie politică de la toate nivelurile, ei vor fi primii care vor arunca dispreț și batjocură asupra oricui, prin cuvânt sau faptă, contestă acest credo.

4. „Ființele umane ar trebui modelate .” O viziune asupra omenirii poate fi extrapolată logic din cultura noastră tehnologică actuală. Ea ar implica aplicarea tehnologiei sociale și psihologice pentru a controla comportamentul neconform în interesul unei societăți postindustriale reglementate. Astfel de controale ar fi exercitate nu de o singură forță instituțională, ci de ceea ce unii numesc „birocrații război-bunăstare-comunicații_industriale-poliție”. Este clar că unul dintre primele scopuri ale acestei rețele(web) complexe, dacă această imagine conformă va prevala, ar fi controlul sau eliminarea persoanei pe care am descris-o.

5. „Status quo-ul pentru totdeauna .” Schimbarea amenință, iar posibilitatea ei creează oameni înspăimântați și furioși. Ei se găsesc în esența lor cea mai pură în extrema politică dreaptă, dar în noi toți există o oarecare teamă de proces, de schimbare. Deci atacurile vocale asupra acestei persoane noi vor veni de la extrema dreaptă conservatoare, care este de înțeles îngrozită când își vede lumea sigură dizolvându-se; totuși, aceste voci conservatoare vor primi mult sprijin tăcut din partea întregii populații. Schimbarea este dureroasă și incertă. Cine o vrea? Răspunsul este, puțini.

6. ''Adevărul nostru este adevărul .'' Adevărații credincioși sunt, de asemenea, dușmanii schimbării și se vor găsi la stânga, la dreapta și la centru. Ei nu vor fi capabili să tolereze o persoană în căutare, nesigură, blândă. Fie tineri sau bătrâni, fanatic din aripa stângă sau rigid din aripa dreaptă, ei trebuie să se opună acestui proces individual care caută adevărul. Astfel de credincioși adevărați posedă adevărul, iar alții trebuie să fie de acord.

Așadar, pe măsură ce aceste persoane de mâine continuă să iasă în lumină, ele vor găsi o rezistență și o ostilitate crescândă din aceste șase surse importante. S-ar putea foarte bine ca ei să fie copleșiți de astfel de forțe.

O viziune mai optimistă

Deși vor întâmpina oponență, eu am o încredere din ce în ce mai mare că aceste persoane de mâine nu numai că vor supraviețui, dar vor constitui un ferment foarte important în cultura noastră.

Motivul optimismului meu stă în dezvoltarea persistentă și înflorirea tuturor schimbărilor din perspectivele științifice, sociale și personale. Fizica teoretică nu va fi pusă înapoi într-o aceeași cutie anterioară. Biofeedback-ul poate merge doar înainte, nu poate regresa și poate continua să dezvolte puterile nevisate ale inteligenței noastre interioare și non-conștiente. Un număr tot mai mare de persoane vor experimenta stări modificate de conștiință. Și așa mai departe, și așa mai departe, prin toată lista. Cu alte cuvinte, presiunile vor continua să crească până când vor forța o schimbare de paradigmă.

Persoanele de mâine sunt tocmai cele care sunt capabile să înțeleagă și să absoarbă această schimbare de paradigmă. Ele vor fi cele capabile să trăiască în această lume nouă, ale cărei contururi sunt încă doar abia vizibile. Dar, dacă nu ne aruncăm în aer, acea lume nouă va veni inevitabil, transformându-ne cultura.

Această nouă lume va fi mai omenoasă și mai umană. Ea va explora și dezvolta bogăția și capacitățile minții și spiritului uman. Va produce indivizi care sunt mai integrați și mai întregi. Va fi o lume care prețuiește persoana individuală – cea mai mare dintre resursele noastre. Va fi o lume mai naturală, cu o dragoste reînnoită și respect pentru natură. Va dezvolta o știință mai umană, bazată pe concepte noi și mai puțin rigide. Tehnologia sa va avea ca scop îmbunătățirea, mai degrabă decât exploatarea, a persoanelor și a naturii. Va elibera creativitatea pe măsură ce indivizii își simt puterea, capacitățile și libertatea.

Vânturile schimbărilor științifice, sociale și culturale bat cu putere. Ne vor învălui în această lume nouă, această lume de mâine, pe care am încercat să o schițez. În centrul acestei noi lumi vor fi persoanele, persoanele de mâine pe care le-am descris.

 Acesta este scenariul viitorului centrat pe persoană. S-ar putea să-l alegem, dar fie că îl alegem sau nu, se pare că într-o oarecare măsură el se mișcă inexorabil spre a ne schimbe cultura. Iar schimbările vor fi în direcția mai multă umanitate.

REFERINȚE

BROWN, B. Supermind: The ultimate energy. New York: Harper & Row, 1980.

CORNISH, E. An agenda for the 1980s. The Futurist, February 1980, 14, 5-13.

FERGUSON, M. The Aquarian conspiracy: Person and social transformation in the 1980s. Los Angeles: J. P. Tarcher, 1980.

PRIGOGINE, I. Einstein: Triumphs and conflicts. Newsletter, February 1980, p. 5.

SCHEER, R. Los Angeles Times, January 24, 1980.


Salt la inceputul paginii