[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO - AUTORI]

[ Alte resurse ]

[ Linkuri ]





Câteva impresii pe marginea lecturii cărții lui Cristian PRESURĂ,
Care e diferența dintre un copil și un laptop?
O cãlãtorie personalã prin religie, fizicã si neuro stiinte

Update (9.08.2021) la final, text cu culoarea acestui rând, începe aici

Update (14.01.2021) la final, text cu culoarea acestui rând,
începe aici


Detalii carte pe HUMANITAS.ro aici:
https://humanitas.ro/humanitas/


Pagina de Facebook a d-lui Cristian Presurã este aici:
https://www.facebook.com/stiintaclub/
Existã si un canal youtube.
Personal, urmãresc cu mare interes toate întâlnirile de joia de la 8 seara sub deviza: DICTIONAR DE IDEI SI IDEOLOGII. O ocazie de a afla câte ceva despre ideile care au modelat si modeleazã lumea de la cunoscãtori pasionati în materie.

Playlistul discutiilor respective este acesta:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLcod69NUBSYiMviyDe9t5CYTra8MXVRsF

A fost vorba pânã acum despre PROGRESISM, MULTICULTURALISM, POSTMODERNISM, NEOMARXISM, SECULARIZARE, LAICIZARE. Urmeazã despre RASISM.


 

O carte care m-a cucerit si pe care o citesc cu plãcere si cu mare interes, în sensul cel mai pozitiv. Este expunerea onestă si logicã a unui demers personal asiduu, profund și extrem de lucid, relatat cu real talent de povestitor, care nu poate să nu te impresioneze. Nu poți să faci să nu intri în lumea interioară a autorului și să-l însoțești de-a lungul căutării sale. Pornind de la:

”copilăria în preajma bunicii care mi-a deschis fereastra către creștinism, dar nu și inima. Nu pentru că bunica n-ar fi în stare, ci pentru că eu nu am fost dispus să-mi deschid inima. Alegerea stă în adâncul fiecăruia dintre noi, iar rezultatul depinde de natura noastră. Cineva care privește critic Biblia o face pentru că mintea lui o cere, iar cineva care se adâncește în rugăciune o face pentru că inima lui o cere. Înainte de a deveni ce vrem să devenim, suntem ceea ce suntem” (pag. 59).

Urmează, după alte întâlniri, întâlnirea cu un preot ortodox și descoperirea proprie a unei religii a inimii, descoperire vegheată de aceeași luciditate:

 ”Faptul că creștinismul există după două mii de ani nu e o dovadă directă a veridicității textului său biblic, ci a faptului că experiențele interioare, subiective, sunt universale.”

Descoperire urmată imediat de ”teroarea adevărului științific”, învinsă prin recunoașterea infimului cunoașterii științifice.
O renunțare la a căuta pe cale științifică.
O presimțire a existenței unui ”centru al realității” și o ”abandonare”, un salt în acest centru al realității și:

”Am trăit cu convingerea că mai e cineva cu mine în lumea mea interioară. Dacă până atunci eram convins că senzațiile subiective sunt personale, că eu sunt mereu singur în lumea pe care o reconstruiește creierul meu, asta a dispărut dintr-odată. Am simțit, la propriu, că mai este cineva care locuiește cu mine în suflet și că plutesc pe suprafața Pământului. Cel care m-a creat se afla cu mine, în această poveste pe care o numim viață, ajutându-mă să văd lucrurile din adevărata lor perspectivă. Ceea ce înainte era important își pierdea importanța, și invers.
Am aflat că Dumnezeu nu comunică cu noi prin cuvinte sau viziuni, ci prin stări pe care noi le primim în sufletul nostru. Știam că un lucru pe care îl făceam era bun sau rău nu prin logica argumentelor, ci prin starea interioară pe care o primeam. Mi-a dispărut complet orice frică, pentru că toate fricile pe care le simțeam erau lumești, atunci când voi trece granița către eternitate, împreună cu El, ce mai contează durerile de acum?”
(pag.69)

Nu poți să nu te bucuri de reușitele căutării:

”Am avut o puternică senzație de căutare încheiată, odată ce am găsit ceva în cele din urmă, de repaus și liniște la capătul unui drum. Nu sunt singur, există cineva care mă ajută, iar în final totul va fi bine. Liniște deplină, infinită, senzația că nu mai vreau nimic, că nu mai am nevoie de nimic, prezența Lui este arhisuficientă, restul a fost zbatere, dar acum totul a trecut... Dragostea pe care am simțit-o a fost ca vremea frumoasă care te face fericit fără să știi de ce.”

Și nu poți să nu te întristezi de pierderea comorii găsite:

”Întrebarea pe care și-o pune orice om de știință este în ce măsură sunt aceste experiențe interioare reale, sau sunt doar o invenție a minții noastre? La acest gând m-am împotmolit iar... (...)
Dacă înainte mă simțeam ridicat în afara realității, ca și cum cineva ridică o furnică de pe suprafața bidimensională a Pământului în cea de-a treia dimensiune, după aceea nu am mai regăsit niciodată starea inițială. Incertitudinea mea crescândă a destrămat ceea ce abia apucase să se înfiripe și a readus ”teroarea adevărului științific”, acolo unde orice gând, orice simțire, orice experiență e pusă sub semnul întrebării.”


*** (adãugat 14.01.2021)

În final, nu poți să nu te gândești că, dacă ar fi întâlnit cărțile lui K.G.Durckheim sau Abraham Maslow ar fi aflat esențialul despre acea experiență subiectivă (dacã a fost asa ceva si nu un simplu salt în gol?- o experientã a fiintei sau o experientã de vârf) eliberatoare trăită, care se situează într-o realitate mai cuprinzãtoare, dincolo de religie și de știință, într-o știință a omului la care încă nu s-a ajuns teoretic, dar care este descoperitã empiric de unii oameni si care funcționează practic pentru cel care ”ia în serios acea experiență... doar subiectivă”, dar care i-a schimbat complet punctul de vedere. O realitate care nu se lasã descoperitã decât unei anumite calitãti de inimã (a se vedea serendipitatea), unei deschideri a spiritului, dar care se refuzã de îndatã ce omul vrea ”sã punã mâna pe ea”, sã o cuprindã cu mintea sa, sã o studieze cu mijloacele aflate la dispozitie la nivelul sãu, sã o foloseascã în propriul interes. De ce ar fi de mirare asa ceva din moment ce si la nivel cuantic prezenta unui observator afecteazã realitatea cuanticã. Exemplu: colapsul cuantic care anuleazã suprapunerea cuanticã la observare, imposibilitatea unui observator de a percepe simultan ambele stãri.

Asadar nu poti sã nu speri în cele din urmã... la gãsirea unei teorii ”a tuturor lucrurilor”, ca sã folosim aceeasi sintagmã, a unei perspective unificate la nivel de constiintã individualã, care sã integreze atât perspectiva stiintificã, cât si împlinirea aspiratiilor profund umane.


Si demersul continuã mai departe...

Nu pot decât să recomand lectura acestei cărți care va îmbogăți pe orice cititor, inclusiv prin relatările științifice care urmează mai departe în carte și care dau de înțeles că ”există ceva mai degrabă decât nimic”, adică lumea nu se reduce la materie. Inclusiv povestea stiintificã numitã ”pisica lui Schrödinger” pentru a ilustra fenomenul de superpozitie cuanticã. Interesantã, pentru mine, mai ales incursiunea prin fizica cuanticã.

O lecturã care ne va ajuta sã ne întelegem pe noi însine mai bine.

”Mai cred că e de datoria intelectualilor din biserică să elimine din credință superstițiile și să convingă patriarhul (în cazul ortodoxiei) că o ortodoxie adevărată are nevoie de oameni care gândesc. Îmi doresc ca acești intelectuali să susțină prezența legii evoluției în manualele de biologie. Legea evoluției naturale a lui Darwin este tot atât de bine fundamentată ca și legile  termodinamicii, care ne ajută să construim motoare. Pentru mine ar fi o dovadă ultimă că ortodoxia încurajeayă gândirea și că nici unui om credincios nu-i este frică de adevărurile științei, așa cum este cel al evoluției naturale. Creatorul universului le lasă să le descoperim, pentru că are încredere în noi. La fel este și datoria oamenilor de știință să păstreze știința vibrantă și relevantă pentru om, căci ea nu poate fi separată de sensul pentru care o facem.” (pag. 78)

”Teoriile cuantice ale câmpului, împreună cu teoria relativității, sunt ultimele ”foi de ceapă” ale realității pe care le cunoaștem. Dacă în viitor vom da aceste ”foi de ceapă” la o parte, poate că vom descoperi teorii și mai ciudate și nefamiliare. Oare vom fi în stare să le înțelegem? Este oare omul făcut să înțeleagă TOT adevărul lumii materiale? Poate el înțelege de ce ecuațiile naturii iau forma care ne confirmă măsurătorile? Este oare omul în stare să explice DE CE există ceva mai degrabă decât nimic? Cu asta însă intrăm pe terenul filozofiei, de care știința(filozofia naturală) s-a desprins cu vigoare acum câteva sute de ani. Cine știe, poate că este momentul să se întoarcă.” (pag.138)

Iatã o concluzie onestã de mare valoare din partea unui om de stiintã.

Trebuie sã mai adaug cã dezaprob insistentele - remarcate în spatiul virtual - ale unor ”credinciosi” de a-l converti, de a-i recomanda sã se întoarcã undeva în urmã, la o formã ”gata fãcutã” de a crede, care pe ei îi multumeste. Eu cred cã, dimpotrivã, autorul acestei pretioase confesiuni trebuie sã meargã înainte... sã-si gãseascã propria reprezentare, la nivelul sãu de întelegere.
La fel de fãrã sens mi se pare întrebarea care i s-a pus: ”dacã crede în Dumnezeu?”, când cel care o formuleazã pune semnul egal între credinta în Dumnezeu si o reprezentare oarecare, de multe ori foarte apropiatã de superstitie, despre El.

*** (final 14.01.2021)


*** (adãugat 09.08.2021)


Includ aici un fragment din cartea lui
Werner Heiseinberg PARTEA SI ÎNTREGUL. Discutii în jurul fizicii atomice, carte publicatã de HUMANITAS, din care am postat câteva fragmente (din capitolul Pozitivism, metafizicã si religie) pe acest site aici aici.

Este chiar atât de lipsit de sens ca în spatele structurilor ordonatoare ale lumii în întregul ei sã ne închipuim o „constiintã", ale cãrei „intentii" sunt aceste structuri?
...
„Întrebarea privind valorile este întrebarea despre ceea ce facem, despre ce ne dorim, despre cum trebuie sã ne comportãm, întrebarea este asadar o întrebare pusã de om, legatã de om. Este întrebarea despre busola dupa care trebuie sã ne orientam când ne cãutãm drumul prin viatã.
...
...busola nu poate veni decât dintr-o relatie cu ordinea centralã...
...
...este oare cu putintã sã te apropii atât de nemijlocit de ordinea centralã a lucrurilor si a ceea ce se întâmplã, sã intri atât de nemijlocit în legãturã cu aceastã ordine, asa cum este posibil în cazul sufletului altui om?


Si mai adaug aici, ca rãspuns la întrebarea de mai sus, douã fragmente din cartea
K.G. Durckheim - Strãpungerea spre fiintã. Etapele maturitãtii umane, Editura HERALD, 2016:


”Existã asadar un „stadiu al omului” prin excelentã. Pe care omul îl întrupeazã doar conectat fiind la o Realitate mai înaltã, dincolo de simpla lui realitate personalã. Aceasta îi conferã omului demnitatea sa. Doar plasându-se sub semnul legii acestei Realitãti, omul îsi exprimã Seriozitatea umanã ultimã.” ( pag. 114)

Fiinta (Sein) care trebuie sã se manifeste în existentã (Dasein) si fiinta esentialã (Wesen) care trebuie sã se realizeze în Eu nu sunt produsul imaginatiei, ci continutul unei Experiente, a cãrei calitate si semnificatie tin de o dimensiune care depãseste datele constiintei rationale. Este, asadar, cu totul normal ca revelatia Fiintei în existentã, si a fiintei esentiale si metapsihice în Eul existential, sã fie imposibilã atât timp cât omul rãmâne sub autoritatea constiintei sale rationale si obiective. (pag. 122)

Celui care a atins o anumitã maturitate, care îl face apt sã depãseascã nivelul de constiintã rutinierã, îi este îngãduit sã intre în contact trãit cu o realitate a cãrei calitate si semnificatie sunt radical noi. Aceasta experientã îl obligã sã distingã clar existenta spatio-temporalã de fiinta supra-spatio-temporalã; tot la fel sã distinga conceptul de Eu psiho-fizic, care s-a dezvoltat în timp si este dependent de o constitutie congenitalã, de fiinta metapsihicã, absolutã, si non conditionatã. (pag. 123)

*** (final 09.08.2021)

O carte la care îmi propun sã mai revin, în special pentru partea de fizicã povestitã... Am achizitionat, desigur, si impresionanta carte Fizica povestitã, de acelasi autor. Când va fi timp pentru asa ceva.

Si închei aceste prea sumare impresii la lectura unei cãrti cu încã un pasaj care mi-a mers la suflet:

”Stãrile de superpozitie cuanticã, lumile si particulele virtuale, câmpurile cuantice ce se întind în tot universul sunt lucruri care ne forteazã întelegerea. Toate ne aratã cã lumea în care trãim este paradoxalã si mult diferitã de ceea ce ne imaginãm noi. Pentru cã nu întâlnim aceastã lume cuanticã în viata de zi cu zi, nu este obligatoriu sã o cunoastem. Mie însã, dupã ce am cunoscut-o, mi-a zdruncinat încrederea în modelele pe care le construiesc despre univers. Orice model de azi, clasic sau cuantic, este doar o palidã imagine a modelelor care vor fi descoperite peste milioane de ani. Simplu spus, adevãrul naturii materiale a cosmosului stã adânc îngropat sub straturile în care ni se înfãtiseazã. Da, stim mult azi, dar foarte putin din ceea ce vom sti în viitor.” (pag.132).

 


Salt la inceputul paginii