Lumea
ca Nonsens
Textul de faţă reprezintă un capitol
din volumul
Nature, Man and Woman,
volum inedit în limba română.
Traducere de Marian Stan
Carte publicatã de Editura HERALD în 2014 sub
titlul:
VIATA CA EXTAZ.
natura, bãrbatul, femeia
Detalii pe site-ul Editurii Herald
aici
A spune
că viaţa noastră este o clipă care se
dizolvă şi în care nu există ceva ce poate
fi înhăţat, nici cineva care să înhaţe,
este modalitatea negativă de a exprima un lucru ce poate
fi spus şi într-o manieră pozitivă. Doar că
maniera pozitivă nu este la fel de eficientă şi
de pregnantă, pretându-se mai uşor unor eventuale
răstălmăciri. Ideea că există ceva
pe care-l putem înhăţa se bazează pe aparenta
dualitate dintre ego şi experienţele sale. Însă
motivul pentru care nu există nimic de înhăţat
este tocmai natura iluzorie a acestei dualităţi,
astfel că tentativa de a te ataşa seamănă
cu încercarea cuiva de a-şi muşca dinţii. Corolarul
acestei afirmaţii este că subiectul şi obiectul,
sinele individual şi lumea, constituie o unitate, sau,
mai precis, o ”non-dualitate”, atâta timp cât cuvântul ”unitate”
poate sugera o excludere a diversităţii.
Senzaţia imensului interval
dintre ego şi lume dispare, iar viaţa subiectivă
a cuiva nu pare a mai fi separată de tot restul, de întreaga
experienţă a naturii ca perpetuă curgere. Atunci,
devine evident că ”totul este Tao” – un proces unitar,
armonios şi universal, proces de la care este absolut
imposibil să te abaţi. Este o senzaţie minunată,
pentru a nu spune mai mult - deşi nu există vreun
temei logic pentru ca să fie aşa – doar dacă,
nu cumva, senzaţia aceasta apare firesc în clipa când
ne debarasăm de frica noastră cronică de a
trebui să ”înfruntăm” realitatea. Căci, în
acea clipă, individul, în loc de a ”înfrunta” viaţa,
este una cu ea.
Însă, de regulă, mirabila
frumuseţe a lucrurilor nu este recunoscută ca atare
decât dacă intră în joc consecinţe concrete,
dacă există modificări nete de ordin pragmatic.
Când această senzaţie îşi face, abrupt, apariţia
pentru prima oară, oamenii tind să aştepte
rezultate concrete de pe urma ei, motiv pentru care senzaţia
dispare tot atât de brusc precum a apărut. Aşteaptă
ca ea să le schimbe caracterul, să-i facă mai
buni, mai puternici, mai înţelepţi şi mai fericiţi.
Căci ei sunt convinşi că au pus mâna pe ceva
extrem de valoros, şi ţopăie bucuroşi,
de parcă ar fi moştenit o avere.
Un maestru Zen, întrebat fiind
care este cel mai preţios lucru de pe faţa pământului,
a răspuns: ”Capul unei pisici moarte!” ”De ce?” ”Pentru
că nimeni nu-i poate pune un preţ”. Realizarea unităţii
lumii este precum capul unei pisici moarte. Este lucrul cel
mai fără de preţ, cel mai neimportant dintre
toate. Nu are vreun rezultat, nici vreo implicaţie sau
vreo semnificaţie logică. Nu putem obţine ceva
de pe urma lui, deoarece este imposibil să ne poziţionăm
undeva în afara lumii pentru a putea pătrunde apoi acolo
şi a înhăţa ceva. Însăşi ideea de
câştig, fie material, fie în sfera cunoaşterii,
seamănă cu tentativa cuiva de a-şi potoli foamea
înfulecându-şi degetele de la picioare. Totuşi,
noi tocmai asta facem, căci, dintr-un anumit punct de
vedere, nu există nicio diferenţă între a-ţi
mânca propriile degete sau o raţă la cuptor: satisfacţia
este întotdeauna momentană. Aşa cum afirmă
Upanişadele ”Annam Brahman – mâncarea este
Brahman. Eu, mâncarea, mănânc pe cel care mănâncă
mâncarea!”
Toţi ne devorăm pe noi înşine precum şarpele
Ouroboros, singura noastră dezamăgire reală
provenind din faptul că ne aşteptăm să
obţinem ceva de pe urma acestui lucru. Iată de ce
Buddha i-a spus discipolului său Subhuti: ”Nu am câştigat
absolut nimic în urma desăvârşitei şi supremei
Treziri.” Pe de altă parte, când nu există aşteptări,
când nu avem în vedere vreun rezultat, şi nu există
alt câştig decât acest ”cap de pisică moartă”,
suntem părtaşi, într-o manieră subită,
total gratuită şi cât se poate de miraculoasă,
la o bogăţie ce depăşeşte toate căutările
noastre.
Aici nu este vorba despre renunţare
şi despre înăbuşirea dorinţelor – capcanele
cu ajutorul cărora cei ingenioşi şi vicleni
vor să-l prindă pe Dumnezeu. Nu putem renunţa
la viaţă din acelaşi motiv pentru care nu putem
câştiga de pe urma ei. Aşa cum se spune în Cheng-tao
Ke:
Nu îl
poţi apuca
Nu îl
poţi pierde.
Neputându-l
avea, îl ai.
Când
eşti tăcut, vorbeşte;
Când
vorbeşti, tace. xxxiv.
Se spune deseori că a-l căuta pe
Tao înseanmă a-l pierde, deoarece însăşi căutarea
naşte un hiatus între căutător şi căutat,
dar ne putem convinge că lucrurile nu stau chiar aşa
în clipa când încercăm cu tot dinadinsul să nu căutăm,
să nu dorim, să nu ne ataşăm. Adevărul
este că nu ne putem abate de la Tao nici în clipa când
îl căutăm. Pur şi simplu, nu poţi greşi
faţă de Tao, căci nu există niciun punct
situat în afara sa care să permită o asemenea atitudine.
Aparenta separaţie a sinelui subiectiv este o expresie
a lui Tao în aceeaşi măsură ca şi conturul
bine diferenţiat al unei frunze.
Preocuparea
aceasta pentru ceva care nu schimbă lucrurile în nicio
privinţă, această idee întrutotul absurdă
despre o armonie de la care nu poţi devia vor avea darul
de a irita spiritele raţionale şi pragmatice. Dar
sensul acestei filosofii a ”capului de pisică moartă”
stă tocmai în absenţa oricăror consecinţe,
ea reprezentând, precum însăşi natura, o absurditate
sublimă, o expresie a extazului, un scop în sine, fără
nimic altceva drept ţintă sau ţel.
Spiritele
neobosite, scormonitoare şi acaparante sunt întrutotul
siderate de asemenea absurditate, căci, din punctul lor
de vedere, un lucru nu are noimă decât dacă, precum
un cuvânt, îndrumă către ceva aflat dincolo de el.
Aşadar, în măsura în care lumea li s-a părut
lipsită de noimă, au redus-o la o serie de semne,
făcând din ea un dicţionar. În lumea lor, florile
au mireasmă şi culoare în scopul de a atrage
albinele, iar cameleonii îşi schimbă nuanţa
pielii în intenţia de a se camufla. Cum ei proiectează
asupra naturii o concepţie mecanicistă şi deloc
inteligentă, albinele sunt atrase de flori deoarece acestea
din urmă au mireasmă şi culoare, iar cameleonii
supravieţuiesc deoarece îşi pot schimba culoarea
pielii. Ei nu văd lumea unde cresc flori colorate şi
înmiresmate care sunt vizitate de albine fără ajutorul
atât de abstractului şi separantului ”deoarece”. În loc
să vadă structuri interdependente în care toate
părţile cresc simultan împreună, ei văd
conglomerate de obiecte ca nişte ”bile de biliard”, forţate
să interacţioneze prin succesiunea temporală
de la cauză la efect. Într-o astfel de lume, lucrurile
sunt ceea ce sunt numai în raport cu ce a fost şi ce
va fi, dar în lumea fără scop a lui Tao, lucrurile
sunt ceea ce sunt în raport cu prezenţa reciprocă
a fiecăruia.
Poate
că astfel vom începe să înţelegem de ce, aproape
fără excepţie, oamenii au tendinţa de
a-şi căuta refugiul departe de semenii lor, printre
arbori şi plante, în munţi şi în apropierea
apei. A ridiculiza dragostea de natură nu este decât
un subterfugiu ieftin, căci aici avem de-a face cu ceva
profund şi esenţial, ceva care a constituit una
dintre temele majore ale poeziei universale, oricât de vulgarizate
ar fi formele în care ni se înfăţişează
ea azi. De sute de ani, atât în Occident, cât şi în Orient,
marii poeţi au dat glas acestui sentiment fundamental
pentru om, exprimând dragostea cu care el ”intră în comuniune”
cu natura, o sintagmă ce pare a fi dobândit conotaţii
uşor ridicule în cercurile intelectuale de azi, fiind,
pesemne, considerată una dintre acele ”evadări din
realitate”, blamate acerb de cei care reduc realitatea la
ceea ce se poate citi în ziare.
Dar
poate că iubim natura non-umană deoarece, intrând
în comuniune cu ea, putem regasi un nivel al propriei noastre
naturi umane, nivel la care suntem încă integri, eliberaţi
de ipocrizie, neatinşi de angoasele privitoare la sensul
şi scopul vieţilor noastre. Căci ceea ce numim
”natură” este lipsită de intrigi şi de vanităţi.
Desigur, păsările şi patrupedele îşi văd
de treabă, mănâncă şi se înmulţesc
dedicându-se fără rest, dar ele nu se justifică,
nu pretind că acţiunile lor ar servi scopuri mai
înalte, sau că ar contribui semnificativ la progresul
lumii.
Afirmaţiile
de mai sus nu sunt un afront la adresa oamenilor, căci
intenţia noastră nu este acela de a demonstra, pur
şi simplu, că păsările au dreptate iar
noi greşim. Ceea ce merită reţinut este că
noul tip de raportare la mirabila lume naturală ca la
o realitate total lipsită de scop ne face să ne
privim cu alţi ochi pe noi înşine – astfel, vanitatea
noastră nu este condamnată, ci este văzută
ca fiind altceva decât îşi închipuie că este. În
lumina acestei noi perspective, până şi cele mai
abstracte, măreţe şi nebuneşti aspiraţii
ale oamenilor se prefac subit în minunăţii naturale,
de acelaşi ordin cu imensele ciocuri ale tucanilor şi
ale păsărilor-rinocer, cu superbele cozi ale păsărilor
paradisului, cu gâturile nesfârşite ale girafelor şi
cu posterioarele policrome ale babuinilor. Privită astfel,
nu ca un lucru condamnabil, nici sub aspectul său curent,
de valoare afirmată solemn, vanitatea omenească
se topeşte într-un hohot de râs. Deşi naturale,
insistenţa cu care omul se preocupă de ţelurile
sale, ca şi faptul că este mereu preocupat de abstracţiuni,
reprezintă nişte funcţii hipertrofiate – precum
trupurile uriaşe ale dinozaurilor. Ca mijloace de supravieţuire
şi adaptare, ele au fost uzate până la epuizare,
dând naştere unei specii atât de abile şi pragmatice
încât acţionează împotriva propriilor interese.
Iată de ce avem nevoie de filosofia ”capului de pisică
moartă”, o filosofie care, ca şi natura, nu are
alt scop sau consecinţă altele decât ea însăşi.
Totuşi,
într-o manieră indirectă, surprinzătoare şi
lipsită de orice artificiu, această filosofie ajunge
la o percepţie foarte acută a semnificaţiei
pe care o are lumea. Poate că ”semnificaţie” nu
este cuvântul cel mai potrivit, deoarece, privită astfel,
lumea nu indică vreo semnificaţie dincolo de ea
însăşi. O putem asemăna cu muzica pură,
când aceasta din urmă nu serveşte de suport sonor
pentru cuvinte, când nu imită sunete din natură,
când, pe scurt, nu reprezintă emoţia ci este
emoţie. Ea este precum versurile incantaţiilor şi
descântecelor, unde cuvintele ele însele sunt semnificaţia:
Argintul e alb, aurul roşu;
Ele aşează frumos rochiile-n coşu.
Vătaful ia clopotu-n grabă;
Crinul şi roza, roza aştern pe tarabă.
Oameni care, puşi în faţa unei picturi
non-figurative îşi întorc privirile, incapabili a o înţelege,
se vor uita plini de încântare la un peisaj cu nori şi
stânci, care nu reprezintă nimic în ele însele, aducând
un omagiu inconştient minunatului nonsens al naturii.
Căci formele acestea nu ne emoţionează printr-o
aproximare a unor figuri geometrice, sau deoarece seamănă
cu alte lucruri; norii la fel de frumoşi când nu ne duc
cu gândul la nişte munţi sau oraşe plutind
în albastrul cerului. Nu îndrăgim tumultul cascadelor
şi susurul izvoarelor deoarece seamănă cu vorbirea
omenească; stelele împrăştiate neregulat nu
ne înfioară din pricină că noi am desenat pe
cer linii care le unesc în constelaţii; dacă ne
încântă conturul efemer al spumei, venele pietrelor,
sau crengile întunecate ale copacilor pe timp de iarnă,
asta nu se întâmplă din pricina vreunei simetrii, sau
pentru că ne-ar sugera alte imagini.
Privită astfel, deconcertanta
complexitate a naturii este un dans fără nicio altă
destinaţie decât arabescurile pe care le trasează
în acest moment, arabescuri improvizate nu ca răspuns
dat unei legi imuabile, ci ivindu-se firesc, din jocul reciproc
al partenerilor. Chiar şi oraşele îşi pierd
pragmatismul lor calculat, devenind ganglioni pulsatili într-o
ţesătură de artere răsfirate pe pământ,
care îşi absorb corpusculii în zori şi îi scuipă
la asfinţit. Iluzia timpului şi concepţia noastră
teleologică ne fac să nu vedem dansul şi ritmul
extatic al curgerii, care, în ochii noştri, apare ca
o cursă frenetică, o neobosită luptă împotriva
diverselor obstacole şi amânări. În cele din urmă,
când realizăm zădarnicia acestei curse, ne găsim
liniştea, observând ritmul, dându-ne seama că scopul
atemporal al curgerii se împlineşte în fiecare clipă.
Există momente când această
percepţie a lumii ne ia prin surprindere, mentalul adoptând
inconştient o atitudine receptivă. Este ca şi
cum am descoperi o usă neştiută într-un zid
pe care îl cunoaştem bine, u;ă ce duce spre o grădină
fermecată, sau o despicătură în piatră
care ne îngăduie să pătrundem într-o peşteră
cu comori. Cu toate acestea, când revenim în respectivul loc,
căutând intrarea secretă, nu o mai putem găsi.
Astfel, într-o după amiază, grădina mea s-a
transfigurat subit timp de o jumătate de oră, chiar
când începea să amurgească. Cerul era, cumva, transparent,
de un albastru tăcut şi limpede, dar cu o luminozitate
intrinsecă mult mai intensă decât la amiază.
Frunzele copacilor şi tufelor au dobândit nuanţe
de verde incandescent, iar aglomerările lor au încetat
să mai fie nişte mâzgăleli amorfe, devenind
arabescuri de o uimitoare complexitate şi limpezime.
Crengile întreţesute profilându-se pe cer sugerau fineţea
unui filigram sau a unui motiv decorativ, nu ca artificialitate,
ci în privinţa luminozităţii şi ritmului.
Florile – îmi amintesc mai ales cerceluşii – deveniseră
subit graţioase sculpturi în fildeş şi mărgean.
Se întâmplă ca şi cum
impresiile nu ar reuşi să prindă contur tocmai
din pricina rapidităţii cu care se succed în mentalul
nostru agitat şi aflat mereu în căutare, astfel
că nu putem observa claritatea ritmică a formelor,
iar culorile ni se par terne şi lipsite de lumină
lăuntrică. Mai mult, este simptomatic pentru toate
aceste deschideri ale percepţiei că fiecare detaliu
al lumii pare să fie în ordine, nu din pricină că
ar fi aliniat ca la paradă, ci deoarece se află
într-o relaţie de interconecţiune cu tot restul,
astfel că nimic nu e lipsit de rost, nici superfluu.
Tocmai aici putem găsi, probabil, explicaţia senzaţiei
întrutotul absurde că totul este ”la locul său”,
ori în armonie cu Tao chiar aşa cum este. Toate acestea
rămân valabile şi în cazul unor impresii pe care
lumea le califică de obicei ca ”imunde”, precum gunoiul
dintr-o rigolă, scrumul ajuns pe covor.... sau capul
unei pisici moarte.
Este cât se poate de firesc pentru
noi, occidentalii, să presupunem că orice act creator
este cu necesitate stimulat de o discordanţă sau
de o insatisfacţie. Ni se pare evident că, dacă
ne-am simţi împliniţi în fiecare clipă şi
nu am mai privi timpul drept o cărare pe care trebuie
să o urmăm, ne-am aşeza la soare, ne-am trage
nişte sombreros pe frunte şi am sorbi tacticoşi
din sticle cu tequila. Chiar de s-ar întâmpla aşa, nu
ar fi un dezastru atât de mare precum ne imaginăm, căci
este cert că extrema noastră stare de ocupaţie
mentală este în egală măsură agitaţie
nevrotică şi hărnicie, iar o oarecare doză
de lenevie ar împrumuta culturii noastre acea dulce bonomie
care îi lipseşte atât de mult. Oricum, părem a nu
ne fi dat seama că o acţiune stimulată de senzaţia
de discordanţă va fi creatoare doar într-un sens
limitat. Ea va exprima golul din care provine, mai degrabă
decât plenitudinea, foamea, mai degrabă decât forţa.
Astfel, când dragostea noastră pentru ceilalţi se
bazează pur şi simplu pe o nevoie reciprocă,
ea devine un fel de vampirism care ne face să spunem,
cu o involuntară expresivitate: ”Te iubesc atât de mult
că te-aş mânca!”Animată de asemenea dorinţă,
dragostea părinţilor devine sufocantă, iar
căsătoria intră definitiv în impas.
Teologii moderni au folosit cuvintele
greceşti eros şi agape pentru a distinge
între dragostea provenită din aviditate şi cea izvorâtă
din pură generozitate, având grijă, totuşi,
să o atribuie pe aceasta din urmă numai lui Dumnezeu.
Natura căzută a omului poate doar să flămânzească,
deoarece păcatul este o coborâre dinspre plinătatea
Fiinţei către Nimicnicie. În lipsa harului divin,
omul poate acţiona doar sub imperiul avidităţii,
iar această teză persistă ca o judecată
de bun simţ chiar şi în clipa când nu mai există
credinţa într-un Dumnezeu care crează lumea din
plinătatea Sa infinită. Mai mult chiar, presupunem
că întrega lume naturală acţionează numai
din aviditate, căci în creştinism se crede că
natura a căzut odată cu Adam, capul său. Iar
concepţia potrivit căreia natura acţionează
sub imperiul necesităţii concordă perfect cu
mecanicismul care înlocuieşte teismul.
Dacă, însă, Căderea
a constat în pierderea acelei conştiinţe a integrităţii
cu natura, atunci presupusa nevoie stringentă care stă
în spatele acţiunilor din natură nu este decât o
proiecţie a propriului nostru fel de a fi asupra naturii.
Dacă am abandonat mecanica newtoniană în domeniul
fizicii, trebuie să facem astfel şi în sfera psihologiei
şi a moralei. În aceeaşi măsură în care
atomii nu sunt nişte bile de biliard, puse în mişcare
de alte asemenea bile, acţiunile noastre nu sunt nişte
entităţi stârnite de motive şi porniri exterioare.
Acţiunea pare să fie indusă de alte lucruri
în măsura în care agentul se identifică cu o singură
parte a situaţiei în care survin acţiunile, cu,
să spunem, voinţa ca ceva diferit de pasiuni, sau
cu mintea ca ceva diferit de trup. Dacă, însă, se
va identifica pe sine cu pasiunile şi cu trupul său,
nu va părea să fie pus în mişcare de ele. Dacă
va putea să meargă mai departe şi să vadă
că nu este doar corpul său, dar întreaga relaţie
dintre corpul său şi mediu, va simţi că
nici măcar mediul nu-l forţează să acţioneze.
Efectul pare să fie controlat în mod pasiv de către
cauză doar în măsura în care este considerat ceva
diferit de cauză. Dar, dacă atât cauza, cât şi
efectul sunt doar termenii care desemnează un singur
act, nu există ceva care să controleze, nici ceva
care să fie controlat. Astfel, concepţia potrivit
căreia acţiunea trebuie să izvorască din
necesitate provine din credinţa că sinele este centrul
conştiinţei, ca ceva distinct faţă de
periferie.
Întrebarea ”De ce să acţionăm?”
are sens doar atâta timp cât pare a fi nevoie de o motivaţie
în spatele acţiunii. Dar dacă lumea nu este alcătuită
din substanţă inertă, fiind însăşi
acţiunea sau curgerea, este absurd să cauţi
un motiv exterior pentru acţiune. De fapt, nu există
alternativă la acţiune, ceea ce nu înseamnă
că trebuie să acţionăm, deoarece
asta ar implica existenţa unui ”noi” substanţial
şi inert care este anevoie activat din exterior. Ideea
este că, motivaţi sau nu, noi suntem acţiune.
Dar, în clipa când resimţim acţiunea ca pe ceva
motivat, ea exprimă aviditatea egoului, caracterul inert
al entităţii substanţiale, mai degrabă
decât spontaneitatea actului.
În filosofia indiană, karma
desemnează atât acţiunea motivată sau având
scop, cât şi cauza şi efectul, iar karma
este tipul de acţiune care menţine omul în lanţuri.
Având scop, ea nu împlineşte vreun scop, ci perpetuează
de-a pururi nevoia de a avea un scop. Rezolvând probleme,
crează mereu alte probleme de rezolvat. În consecinţă,
karma este acţiunea semnificativă, deoarece,
precum un semn, îndrumă spre o semnificaţie aflată
dincolo de ea, spre motivul din care îzvorăşte sau
către ţelul pe care îl urmăreşte. Ea este
o acţiune care crează necesitatea unor noi
acţiuni. Pe de altă parte, sahaja este acţiunea
spontană şi gratuită, caracteristică pentru
un jivan-mukta, un eliberat în viaţă, care
trăieşte şi se mişcă precum natura
însăşi – susurând ca pârâul, gesticulând ca arborii
în vânt, rătăcind ca norii, sau pur şi simplu
existând ca pietrele pe nisip. Viaţa lui are acea calitate
pe care japonezii o numesc fura-fura – fâlfâirea unei
ţesături în vânt sau mişcarea unei tigve de
dovleac alunecând pe apa unui râu. ”Vântul suflă unde
voieşte şi tu auzi glasul lui, dar nu ştii
de unde vine, nici încotro se duce” (Ioan III, 8). Nici măcar
vântul nu ştie.
Iată de ce, peste tot în lume,
înţelepţii au fost asemănaţi cu lunaticii.
În modalităţi ce diferă subtil, nici unii,
nici alţii nu par a înţelege sau accepta scara de
valori pragmatice a lumii.
Uşa lui stă închisă
iar înţelepţii nu îl cunosc. Viaţa lui lăuntrică
este ascunsă şi se mişcă dincolo de căile
bătute ale virtuţilor recunoscute. Purtând o tigvă,
el întră în piaţă; croindu-şi drum cu
un toiag, el se întoarce acasă. Chiar în magazinul cu
spirtoase şi în piaţa de peşte, fiecare este
transformat într-un Buddha.
Cu pieptul dezgolit
şi desculţ, el intră în praful acestei lumi.
Mânjit cu noroi
şi acoperit de cenuşă, el rânjeşte larg.
Nu are nevoie de
puterile secrete ale zeilor,
Căci, la porunca
lui, copacii uscaţi dau floare.
Căci, aşa cum absurdităţile
debitate de nebun sunt doar o înşiruire de vorbe de dragul
purei fascinaţii sonore, absurditatea naturii şi
a înţeleptului este tocmai perceperea faptului că
absoluta lipsă de sens a lumii poartă în sine aceeaşi
bucurie ascunsă ca şi impermanenţa şi
vacuitatea sa. Dacă vom căuta sensul în trecut,
lanţul de cauze şi efecte dispare treptat precum
siajul unei nave. Dacă îl vom căuta în viitor, se
estompează ca lumina unei lanterne în noapte. Dacă
îl vom căuta în prezent, este inconsistent precum aburul
şi ne scapă. Dar în clipa când rămâne numai
căutarea, şi căutăm a afla ce este
asta, ea se transformă subit în munţi şi
ape, în cer şi stele, suficiente pentru ele însele, fără
altcineva care să mai dorească a le lua la rost.
Din toate cele spuse până
acum s-ar părea că filosofia naturii pe care o propunem
a atins punctul dincolo de care devine contradictorie. Căci,
dacă ajungem la concluzia că nu există o sciziune
reală între om şi natură, rezultă că
nu există nimic artificial care să ne permită
a distinge naturalul. Aşa cum Goethe o repetă în
Fragmente despre Natură:
Lucrul cel mai nenatural este
de asemenea natură. Cel care nu o vede în toate aspectele,
nu o vede, de fapt, nicăieri.... Chiar şi în clipa
când ne opunem legilor ei, îi suntem supuşi; lucrăm
cu ea chiar şi când dorim să lucrăm împotriva
ei.
În caz că cele de mai sus ar fi adevărate,
ar cădea în desuetudine tot ce am afirmat despre caracterul
mecanic şi nenatural al divinităţii în religiile
monoteiste, care stă la originea concepţiei liniare,
de structură politică, împărtăşite
de creştinism şi, până recent, de filosofia
ştiinţei. Pe lângă toate acestea, nu ar avea
niciun rost să preferi vreuna dintre aceste modalităţi
de percepţie a realităţii, să consideri
atenta deschidere a unui kuan mai naturală decât
încordata privire fixă a individului egocentric. Dacă
până şi afectata artificialitate şi infatuare
a civilizaţiei urban-industriale nu este mai nenaturală
decât aroganţa unei cozi de păun, este ca şi
cum ai admite că în natură ”merge” orice şi
oricum. Aşa cum am spus, nu ne putem abate de la Tao.
Oricum, o astfel de filosofie diferă
de creştinism sau de vreo ştiinţă pozitivă,
măcar prin faptul că acestea din urmă fac distincţia
între om şi natură, distincţie care nu există
în gândirea chineză. Dar, chiar făcând această
distincţie nu eşti mai puţin în domeniul naturii
decât cel care nu o face. Prin urmare, ambele poziţii
sunt, într-un anume sens, ”corecte”, dacă înţelegem
ca fiind naturală situaţia în care un liberal îi
spune unui totalitar: ”Nu sunt deloc de acord cu ceea ce afirmi,
dar voi apăra până la moarte dreptul tău
de a o afirma”. Aşa după cum, într-o democraţie
ideală, exerciţiul libertăţii presupune
şi dreptul de a vota pentru restrângerea libertăţii,
tot astfel, implicarea omului în natură presupune dreptul
şi libertatea de a se crede superior naturii. După
cum, în exerciţiul democraţiei, oamenii pot renunţa
în mod liber la libertate, tot astfel, putem fi nenaturali
într-un mod cât se poate de firesc. Dacă, în acea clipă,
totalitarul va afirma că libertatea a fost abolită,
liberalul va evidenţia că acest lucru este adevărat
numai în măsura în care o afirmă în mod liber. Chiar
sub tiranie ”poporul are parte de guvernarea pe care o merită”,
pentru că el păstrează mereu puterea, recte,
libertatea, de a se guverna. În acelaşi fel, această
filosofie are îndreptăţirea să afirme că
este cât se poate de firesc să crezi că omul este
separat de natură şi, pe de altă parte, să
dezaprobe această poziţie.
Dar, dacă un popor votează
în mod liber pentru impunerea anumitor restricţii asupra
libertăţii, nu ar trebui să uite niciodată
că libertatea rămâne fundalul şi autoritatea
oricarei legi. Tot astfel, dacă urmăm această
concepţie până la ultima sa concluzie logică,
vom descoperi că, aşa după cum un popor nu-şi
poate abandona niciodată libertatea şi responsabilitatea
la modul absolut, o fiinţă umană nu îşi
poate abandona, nici uita, în chip absolut naturaleţea.
Cu alte cuvinte, naturaleţea este o spontaneitate auto-determinantă
(tzu-jan), pe căre o păstrăm chiar şi
în cele mai afectate şi rigide atitudini. Dar, acest
”noi” care păstrează naturaleţea nu este ego-ul
născut din concepţiile noastre atât de limitate
şi limitante, ci este omul natural, este relaţia
om-mediu.
Astfel, dacă a realiza că,
într-o societate, legile sunt constrângeri liber consimţite
şi auto-impuse este semn al sănătăţii
politice, a fi sănătos din punct de vedere filosofic
înseamnă a realiza că sinele nostru veritabil este
omul natural, Tao spontan de la care nu ne abatem niciodată.
În termeni psihologici, această realizare echivalează
cu o totală acceptare de sine, care, precum libertatea
politică, este fundalul permanent al fiecărui gând,
sentiment şi acţiune – oricât de limitate şi
restrânse ar fi acestea. O asemenea acceptare de sine este
condiţia subiacentă ce face cu putinţă
integritatea, sinceritatea şi liniştea sufletească,
care, la cel înţelept, dăinuie în condiţii
de maximă vitregie. Pe scurt, ea este consimţământul
profund de a fi exact ceea ce suntem şi de a simţi
exact ceea ce simţim în fiecare moment, chiar înainte
ca ceea ce suntem să fie modificat, oricât de puţin,
prin acceptare. Este recunoaşterea faptului că ”toate
îmi sunt îngăduite”, chiar dacă ”nu toate îmi sunt
de folos”, dar, probabil, într-un sens mult mai larg decât
cel avut în vedere de Sfântul Apostol Pavel. Într-o exprimare
mai puţin precaută şi mai frustă, este
intuiţia că, oricum am fi în momentul de faţă,
este starea noastră ideală pentru momentul de faţă.
Acesta este sensul dictonului Zen potrivit căruia ”mintea
ta obişnuită este Tao”, ”mintea obişnuită”
fiind starea de conştiinţă care ţi-e dată
acum, indiferent de natura ei. Căci Trezirea, sau armonizarea
cu Tao, rămâne nerealizată atâta vreme cât este
considerată drept o stare specială care trebuie
atinsă, existând teste şi standarde ale succesului.
Dimpotrivă, ea este mai degrabă libertatea de a
fi neîmpliniţii care suntem.
Oricât de absurd ar părea,
această scandaloasă şi anormală libertate
este baza oricărei realizări spirituale şi
sufleteşti, cu condiţia, trebuie s-o spunem, să
nu se caute niciun rezultat. Dar o acceptare atât de cuprinzătoare
include şi această căutare, împreună cu
orice s-ar întâmpla să simtă sau să facă
cineva la un moment dat. Dacă această acceptare
are aparenţa unei extreme pasivităţi, este
vorba despre o pasivitate creatoare, care permite individului
să fie ”dintr-o bucată”, să fie bun, rău,
sau pur şi simplu confuz, dar să fie din tot sufletul
astfel. Pentru a acţiona sau creşte în mod creator
trebuie să începem din punctul unde te aflăm, dar
nu putem începe decât dacă suntem ”întrutotul aici”,
fără reţineri sau regrete. În lipsa acceptării
de sine, vom fi mereu în contradicţie cu punctul nostru
de plecare, mereu nesiguri pe propria poziţie, mereu
roşi de îndoială într-o asemenea măsură
încât nu vom putea fi sinceri în acţiunile noastre. Fără
acceptare de sine, fără această temelie a gândului
şi faptei, orice încercare de disciplinare spirituală
sau morală nu este decât lupta zadarnică a unui
suflet dezbinat, fărâmiţat şi nesincer. Temelia
indispensabilă oricărei înfrânări este tocmai
libertatea.
Occidentalul a admis dintotdeauna,
în teorie, că orice act cu adevărat moral trebuie
să fie o expresie a libertăţii. Şi totuşi,
nu am îngăduit niciodată această libertate,
nu ne-am permis niciodată să fim tot ceea ce suntem,
să vedem că, la urma urmelor, câştigurile şi
pierderile, ceea ce e corect şi ceea ce e greşit
în vieţile noastre, sunt la fel de fireşti şi
de ”perfecte” precum vârfurile şi văile unui lanţ
muntos. Căci, identificându-l pe Dumnezeu, Absolutul,
cu un tip de bunătate care exclude răul, a devenit
imposibil să ne acceptăm în chip total: ceea ce
este în dezacord cu voia lui Dumnezeu este în dezacord cu
Fiinţa însăşi şi nu trebuie nicidecum
acceptat. Aşadar, libertatea noastră este jalonată
cu asemenea teribile recompense şi pedepse, încât nu
mai este deloc libertate, semănând mai degrabă cu
un stat totalitar unde individul poate vota împotriva
guvernului, dar numai cu riscul de a fi trimis într-un lagăr
de concentrare. În loc de acceptare, canavaua gândirii şi
acţiunii noastre este anxietatea metafizică, groaza
de a greşi ireparabil şi de a fi păcătos
până în măduva oaselor.
Iată motivul pentru care teologia
oficială catolică şi protestantă a reprezentat
doctrine strict exoterice, identificând Absolutul cu noţiunile
relative de bine şi rău. Teologii au deprinderea
să afirme că dacă deosebirea dintre bine şi
rău nu este valabilă sub specie aeternitatis,
ea nu are niciun fel de validitate sau importanţă.
Dar acest lucru echivalează cu a spune că ceea ce
este finit şi relativ nu este important – o concepţie
ciudată, din partea unora care, pe de altă parte,
afirmă cu insistenţă realitatea şi caracterul
finit al lumii create, o lume distinctă faţă
de Dumnezeu şi care face obiectul dragostei Sale. A nu
fi capabil să distingi ceea ce este important în mod
absolut de ceea ce este relativ important, fără
a nega cu totul importanţa ultimului mod înseamnă
a subscrie la o scară de valori foarte rudimentară.
Pe de altă parte, există
întotdeauna riscul ca o totală acceptare de sine să
determine individul a nesocoti valorile morale, dar asta înseamnă,
pur şi simplu, că fără risc nu există
libertate. Temerile că acceptarea de sine anihilează
automat dimensiunea etică sunt lipsite de orice temei,
căci suntem pe de-a-ntregul capabili să deosebim
între ”sus” şi ”jos” oriunde pe suprafaţa pământului,
realizând, în acelaşi timp, că nu există ”sus”
şi ”jos” în cadrul mai larg al cosmosului. Iată
de ce acceptarea de sine este echivalentul spiritual şi
psihologic al spaţiului, a libertăţii care
nu anulează distincţiile, ci le dă posibilitatea
să existe.
Capacitatea minţii este
uriaşă, precum spaţiul vid..... Natura minunată
a individului obişnuit este funciarmente vidă şi
nu are un caracter fix... Sinele natural are calitatea de
a fi într-adevăr precum cerul.... Vidul spaţiului
din univers conţine miliarde şi miliarde de lucruri
de toate formele şi felurile – soarele, luna şi
stelele, munţii şi râurile, întregul pământ
cu toate izvoarele, pârâiaşele şi cascadele, iarba,
arborii şi pădurile dese, păcătoşii
şi sfinţii, şi căile binelui şi răului....
Toate acestea se află în vid, iar natura individului
obişnuit este vidă tocmai în acest fel.
Însă forţa vindecătoare
şi eliberatoare a acceptării de sine contrazice
într-o asemenea măsură prozaicele aşteptări
ale bunului nostru simţ, încât puterea sa pare aproape
dubioasă chiar şi în ochii psihoterapeutului care
îi vede efectele în fiecare zi. Căci tocmai acceptarea
restabileşte integritatea şi responsabilitatea minţii
alienate, eliberând-o de obligaţia imperioasă de
a fi ceea ce nu este. Cu toate acestea, ivirea legii din libertate,
a cosmosului din vid şi a energiei din pasivitate este
atât de miraculoasă, subită şi puţin probabilă,
încât nu poate fi percepută fără ajutorul unei
stratageme care ne îngăduie să ne permitem libertatea
într-o modalitate în care dreapta nu ştie ce face stânga.
Astfel, descoperim acceptarea de sine pe o cale ocolită,
prin intermediul unui Dumnezeu ”liberalizat”, a cărui
capacitate de iubire şi iertare este infinită, astfel
încât el este Cel care ne acceptă în totalitate,
iar nu noi înşine – cel puţin, nu într-o manieră
directă. Sau, poate că suntem dispuşi să
ne acordăm dreptul de a ne accepta pe noi înşine
numai după ce plătim pentru el, numai după
ce trecem prin furcile caudine ale unei discipline sapienţiale,
moment în care acceptarea de sine este cauţionată
de autoritatea spirituală a grupului de iniţiaţi
reprezentând o tradiţie venerabilă. Acestea sunt modalităţile
de a ne domoli frica de libertate pe care societatea ne-o
inoculează încă din fragedă pruncie. Căci,
lipsindu-i discernământul pentru a recunoaşte ierarhiile
axiologice şi de adevăr, copilul poate spune că
doi şi cu doi fac cinci, dacă i se spune că,
în matematicile superioare, doi plus doi nu fac întotdeauna
şi neapărat patru.
A creşte ca înţelegere
filosofică, sau pur şi simplu a te înţelepţi
înseamnă întotdeauna a fi în stare să deosebeşti
între mai multe nivele de adevăr şi cadre de referinţă,
fiind, în acelaşi timp, capabil să vezi propria
ta viaţă în relaţia ei intimă cu aceste
nivele diferite care dobândesc un grad sporit de universalitate.
Există, însă, un nivel suprem, cadrul nemărginit
al vieţii universale, care, deşi imposibil de descris,
este temeiul auto-determinant şi spontan al fiinţei
şi libertăţii noastre. Gradul nostru de libertate
şi auto-determinare diferă în funcţie de nivelul
la care ne conştientizăm sinele – izvorul acţiunilor
noastre. Cu cât percepţia de sine este mai limitată,
cu atât propria existenţă ni se va părea mai
constrângătoare. ”De aceea,” spune Ruysbroeck, ”toţi
trebuie să ne întemeiem vieţile pe genunea de neînţeles”
– pentru a descoperi astfel că nu suntem ceea ce trebuie
inevitabil să fim, ci, mai degrabă, ceea ce suntem
liberi să fim. Căci, în clipa când suntem una cu
natura noastră, văzând că nu avem cum să
i ne împotrivim, suntem, în sfârşit, capabili să
ne mişcăm nemişcaţi.