”Tema este deosebit de importantă, iar
abordarea pe care ne-o propune această carte erudită
dar, totuşi, antrenantă şi subtilă, este
pe măsura temei.”
-Aldous Huxley
Mult preţuitei companii
a stelelor, lunii şi soarelui;
oceanului şi tăcerii din
spaţiu;
junglei, gheţarului şi
deşertului;
pământului reavăn, apei
limpezi şi focului din vatra mea.
Unei anume cascade, dintr-o pădure
de munte;
ploii care cade noaptea pe acoperiş
şi pe frunzele late;
ierbii în bătaia vântului,
vrăbiilor neastâmpărate din tufiş,
şi ochilor ce dau lumină
zilei.
Prefaţă
Deseori,
când mă uit prin bibliotecă, mi se pare stranie maniera
în care cărţile mele corespund perfect anumitor categorii.
Cele mai multe au de-a face cu filosofia, psihologia şi
religia, reprezentând diferite puncte de vedere proprii fiecăreia
dintre marile culturi ale lumii. Cu toate acestea, ele nu fac
decât să repete cu o monotonie agasantă vechile dihotomii
ale argumentaţiei de tip filosofic şi teologic, variind-o,
din când în când, cu ajutorul unor soluţii de compromis
raţionale şi neinspirate. Volum după volum, poate
fi lesne identificat ca supranaturalist sau naturalist, vitalist
sau mecanicist, metafizic sau pozitivist, spiritualist sau materialist,
iar volumele care înfăţişează soluţii
de compromis sunt, de regulă, atât de edulcorate, încât
nu reprezintă decât nişte compilaţii de platitudini
siropoase.
Dedesubtul tuturor acestor dihotomii
pare să existe o divergenţă fundamentală
de opinie în legătură cu aceşti doi mari poli
ai gândirii umane – spiritul şi natura. Unii oameni sunt
net ”pentru” unul dintre poli şi ”împotriva” celuilalt.
Unii susţin preeminenţa unuia dintre ei, acordând
celuilalt un rol subordonat. Alţii încearcă să-i
aducă împreună, dar, de regulă, făgaşele
gândirii omeneşti sunt atât de rigide, încât se dovedeşte
că, din imprudenţă, iau partea unuia sau altuia
dintre poli. Ar fi, desigur, nesăbuit din partea filosofului
să afirme că s-a eliberat din aceste căi bătute
şi, în acelaşi timp, să spună ceva semnificativ.
Discuţia este într-o asemenea măsură o jonglerie
cu categoriile, încât a începe să demontezi categoriile
echivalează, de regulă, cu dezagregarea discuţiei.
Dar aici nu este vorba numai despre
categorii şi argumente logice sau filosofice. Opoziţia
dintre spirit şi natură este, de asemenea, o problemă
de viaţă şi simţire. Încă de când am
început să studiez aceste chestiuni, m-a nedumerit felul
în care exponenţii vieţii spiritului nu păreau
să fie acasă în natură şi în corpurile lor,
deoarece, chiar şi în clipa când nu identificau naturalul
cu răul, îl condamnau lăudându-l într-o manieră
ambiguă. Am simpatizat deseori îndrăzneala vechilor
păgâni, ce se revoltau împotriva acestei spiritualităţi
imateriale, deşi nu i-am urmat niciodată, căci
filosofia lui ”bucură-te de viaţă atâta timp
cât poţi s-o faci” sfârşeşte mereu în disperare
– sau în concepţii aberant-utopice care, deoarece avem
de-a face exclusiv cu o chestiune de timp, ajung în acelaşi
impas. Pentru cei ce suferă de o boală congenitală,
pentru victimele accidentelor, pentru săraci şi muribunzi
mesajul acestei filosofii este nul.
Dar, alternativa bucuriei în trup
să fie, oare, desfătările unui spirit descărnat?
Pentru mine este din ce în ce mai clar că partizanii acestor
concepţii opuse împărtăşesc aceleaşi
premize, chiar dacă, de regulă, numai la nivel inconştient.
Mai mult, aceste premize sunt transmise de anumite instituţii
sociale precum structura limbajului şi deprinderea rolurilor,
instituţii ce ne influenţează în modalităţi
pe care nu este uşor să le sesizăm. Aşadar,
cel pe care îl considerăm sfânt şi cel considerat
păcătos, ascetul şi hedonistul, metafizicianul
şi materialistul este posibil să aibă atâtea
în comun, încât opoziţia lor este întrutotul lipsită
de importanţă. Precum fierbinţeala şi frisoanele
care se succed alternativ, ele pot fi simptomele aceleiaşi
febre.
Premizele inconştiente de acest
tip ies la iveală când încercăm să înţelegem
culturi foarte diferite faţă de a noastră. Şi
ele au propriile premize ascunse, dar, în clipa când comparăm
aceste culturi cu a noastră, respectivele diferenţe
fundamentale trebuie să devină evidente. Acest lucru
se adevereşte mai ales în cazul culturilor din Extremul
Orient, deoarece ele reprezintă un nivel înalt de civilizaţie,
care a apărut fără a suferi vreo influenţă
occidentală, dezvoltându-şi tipare de gândire şi
limbaj uluitor de diferite faţă de cele proprii filonului
indo-european. Aşadar, este important să studiem limba
şi gândirea chinezească nu doar pentru a putea să
comunicăm cu chinezii, oricât de important ar fi acest
lucru. Studiul civilizaţiei chineze are, mai degrabă,
darul de a ne spune foarte multe despre noi înşine, căci,
dintre toate marile civilizaţii ale lumii, ea ne seamănă
cel mai puţin în privinţa modalităţilor
de gândire.
Astfel, am fost încântat să
constat că filosofia chinezească nu prea corespunde
tiparelor gândirii occidentale sau indiene, ceea ce este mai
cu seamă adevărat în privinţa relaţiei dintre
spirit şi natură. În gândirea chinezească nu
existau categorii care să corespundă spiritului şi
naturii aşa cum le înţelegem noi. Iată o cultură
în care conflictul dintre spirit şi natură era aproape
inexistent, o cultură unde pictura şi poezia cea mai
”naturalistă” constituiau cele mai ”spirituale” forme de
expresie artistică.
Cu toate acestea, cartea de faţă
nu este o expunere riguroasă a filosofiei chinezeşti
a naturii. Am discutat acest subiect pe îndelete în cartea mea
precedentă, Calea Zen, el fiind superb prezentat
şi de către Joseph Needham în volumul său Science
and Civilization in China. În aceste pagini, scopul meu
nu este de a expune şi compara sisteme filosofice, ci de
a reflecta asupra unei problematici majore din perspectiva concepţiei
chinezeşti despre natură, în special aşa cum
a fost ea exprimată de Lao-tzu şi Chuang-tzu. Stringenţa
problematicii legate de relaţia omului cu natura şi
miza acestei cărţi sunt suficient dezbătute în
Introducerea ce urmează. Aici am explicat şi motivele
pentru care problema relaţiei omului cu natura ridică
problema relaţiei bărbatului cu femeia – o chestiune
faţă de care, în cultura noastră, oamenii preocupaţi
de spiritualitate au fost din cale-afară de pudibonzi.
Deoarece în volumul de faţă
”gândesc cu voce tare”, aş dori să repet câteva remarci
pe care le-am făcut în Prefaţa cărţii Supreme
Identity: ”Nu sunt printre cei care consideră că,
printre virtuţile necesare filosofului, se numără
şi consecvenţa cu care acesta din urmă îşi
petrece viaţa apărând o anumită teză. Există,
desigur, un anumit tip de aroganţă spirituală
în actul de a te abţine să ”gândeşti cu voce
tare”, de a nu dori ca o teză să fie publicată
decât în clipa când eşti gata s-o promovezi până la
moarte. Filosofia este, precum ştiinţa, o funcţiune
socială, căci omul nu poate gândi corect de unul singur,
iar filosoful trebuie să-şi publice gândurile nu doar
pentru a contribui la zestrea de cunoştinţe umane,
ci şi pentru a învăţa din critici. Dacă,
prin urmare, se întâmplă ca uneori să afirm ceva într-o
manieră autoritară şi dogmatică, este mai
curând de dragul limpezimii decât din dorinţa de a mă
erija într-un oracol.”
În Occident predomină convingerea
că demersurile intelectuale şi filosofice sunt nişte
ornamente neesenţiale ale culturii, mult mai puţin
valoroase decât realizările de ordin tehnic. Această
atitudine nu trebuie confundată cu opinia prevalentă
în Orient, potrivit căreia adevărata cunoaştere
este nonverbală şi se află dincolo de sfera conceptelor.
Însă, aproape invariabil, acţiunile noastre sunt inspirate
de o filosofie a scopurilor şi valorilor care, atât timp
cât nu este conştientizată ca atare, riscă să
fie o filosofie proastă cu consecinţe dezastroase
în planul acţiunii. Aşa-numita ”nonintelectualitate”
a Orientului se află mult deasupra gândirii, în vreme ce
simplul activism este sub ea. Nu putem accede la o astfel de
cunoaştere transferându-ne conceptele în plan inconştient
şi trăind cu impresia că ne sacrificăm intelectul.
Premizele false pot fi abandonate doar de cei care coboară
la rădăcinile gândirii lor şi descoperă
ceea ce sunt cu adevărat.
ALAN W. WATTS
Mill Valley, California
Februarie, 1958
Introducere
Un strat de pietricele multicolore
sub apa limpede, cu peşti care, la început, sunt percepuţi
numai prin umbrele lor, rămânând nemişcaţi sau
ieşind fulgerător la suprafaţă prin ţesătura
lichidă şi mereu schimbătoare a razelor solare.
Putem privi ore întregi, transportaţi în afara timpului
şi a propriilor noastre preocupări presante de o scenă
care, probabil, continuă în acelaşi fel de două
milioane de ani. Din când în când, ne dăm seama, cu inima
strânsă de o nostalgică desfătare, că, la
urma urmei, asta este lumea realităţii normale şi
trainice, faţă de care ne aflăm, oarecum, în
exil.
Dar senzaţia nu durează
deoarece ştim prea bine cum stau lucrurile de fapt.
Ştim că peştii înoată temându-se mereu pentru
vieţile lor, că stau suspendaţi fără
să mişte pentru a nu fi văzuţi, că
se pun fulgerător în mişcare deoarece, fiind compuşi
exclusiv din nervi, tresar la cel mai mic semn de alarmă.
Ştim că ”dragostea de natură” este o fascinaţie
sentimentală ce rămâne la nivelul aparenţelor
– că pescăruşii nu plutesc în aer de plăcere,
ci deoarece, înfometaţi, se află în căutarea
peştilor, că albinele aurii nu visează în crini,
strângând mierea aşa cum agenţii fiscali colectează
banii de chirie şi că veveriţele ce par a zburda
atât de libere şi fericite printre crengi, nu sunt decât
nişte mici ghemuri frustrate de dorinţă şi
frică. Ştim că judecata lucidă, calmul culturii
şi normalitatea lipsită de griji care caracterizează
viaţa omului civilizat sunt o pojghiţă comportamentală
ce ţine în frâu afecte mult prea violente sau prea perturbante
pentru a putea fi suportate de majoritatea dintre noi – primul
popas pe care l-a găsit viaţa în dificila ei evoluţie
de la starea de neîncetată luptă şi teroare a
lumii naturale aşa cum a fost ea la începuturi.
Dar noi credem că
ştim, deoarece această imagine ”realistă” şi
robustă nu este decât o simplă re-creare a lumii naturale
după chipul nostru, ca şi cel mai romantic şi
evazionist dintre extazele inspirate de viaţa la ţară.
Perspectiva pe care o avem asupra naturii este, în mare măsură,
determinată de nişte mode intelectuale şi literare
aflate în perpetuă schimbare, căci respectiva lume
ne-a devenit ciudat de străină. Acest sentiment de
înstrăinare se intensifică într-o vreme şi într-o
cultură unde prevalează opinia că trebuie să
renunţăm la principiile care au guvernat până
acum evoluţia vieţii, deoarece se consideră că,
în viitor, organizarea lumii nu mai poate fi lăsată
în seama proceselor complexe şi subtile ale echilibrului
natural, cele care au dus, de fapt, la apariţia vieţii
şi a omului însuşi. Când procesul a ivit inteligenţa
omenească, el a introdus în joc un nou principiu ordonator.
S-a afirmat că, din acea clipă, organizarea vieţii
nu se mai poate petrece întâmplător; ea trebuie
să fie controlată, oricât de complicată
este sarcina respectivă. Pentru îndeplinirea acestui scop,
intelectul uman nu se va mai putea bizui pe ”înţelepciunea”
înnăscută şi naturală a organismului care
l-a produs. Va trebui să lupte de unul singur, bazându-se
numai pe resursele proprii. Fie că-i place sau nu, de acum
înainte, omul – sau, mai degrabă, inteligenţa conştientă
a omului – trebuie să conducă lumea.
Iată nişte concluzii destul
de pripite din partea cuiva care ştie atât de puţin
despre el însuşi, care admite că domeniile dedicate
studiului inteligenţei, precum psihologia şi neurobiologia
nu au depăşit etapa unor timide tentative de început.
Căci, dacă nu ştim nici măcar cum anume
reuşim să fim conştienţi şi inteligenţi,
este extrem de imprudent să presupunem că ştim
care va fi rolul inteligenţei conştiente, ba încă
să afirmăm că este competentă să guverneze
lumea.
Tocmai faptul de a ne ignora şi
de a fi realmente înstrăinaţi faţă de noi
înşine explică senzaţia noastră de izolare
faţă de natură. Suntem, ca să spunem aşa,
împărţiţi între un centru al atenţiei conştiente,
care este numit ”Eu” şi un vast labirint organic pe care
îl cunoaştem numai în termenii unor sentimente/senzaţii
indescriptibile şi neliniştitoare, sau ale unor abstracţiuni
ce ţin de limbajul tehnic al biologiei, pe care îl numim
”sine propriu” (în original myself). De-a lungul întregii
sale istorii, tipul uman modelat de culturile occidentale a
resimţit o ciudată înstrăinare faţă
de sine însuşi şi, prin urmare, faţă de
mediul natural propriu organismului său. Filosofia creştină,
care ştie atâtea lucruri despre natura lui Dumnezeu, nu
are prea multe de spus despre natura omului, căci, dacă
definiţiile date Sfintei Treimi sunt precise şi abundente,
descrierile sufletului şi spiritului omenesc sunt cât se
poate de vagi şi de laconice. Chiar dacă se admite
fără tragere de inimă că trupul este bun
deoarece este lucrul mâinilor lui Dumnezeu, el este văzut,
practic, ca un teritoriu capturat de Diavol, iar studiul naturii
umane a fost în cea mai mare parte studiul slăbiciunilor
sale. În această privinţă, psihologii i-au urmat
fidel pe teologi.
Căci, în ciuda naturalismului
său teoretic, omul de ştiinţă tinde să
privească natura – umană şi nu numai – ca pe
o lume ce se cuvine să fie cucerită şi reorganizată,
pentru a deveni subiectul tehnologiei puse în operă de
intelectul raţional, care şi-a renegat şi s-a
eliberat cumva de rădăcinile ce îl legau tocmai de
organismul căruia acum, pasămite, îi ameliorează
funcţionarea. Practic, conştiinţa tehnică
şi raţională nu este mai puţin străină
omului natural decât era sufletul supranatural. Căci, atât
pentru una, cât şi pentru celălalt, natura şi
omul natural este un obiect, studiat întotdeauna cu ajutorul
unei tehnici datorită căreia devine exterior şi,
prin urmare, diferit de observatorul subiectiv. Când cunoaşterea
nu devine respectată decât cu condiţia de a fi cunoaştere
obiectivă, ceea ce cunoaştem ni se va părea întotdeauna
a nu fi noi înşine, a nu fi subiectul. Astfel, avem
sentimentul de a cunoaşte lucrurile numai din exterior,
niciodată dinăuntru, de a fi veşnic confruntaţi
cu o lume de suprafeţe impenetrabile dinăuntrul altor
suprafeţe, aflate înlăuntrul altor suprafeţe.
Nu este de mirare, aşadar, dacă ideile noastre despre
cum arată natura pe dinăuntru sunt simple presupuneri
aflate la discreţia unor mode mereu schimbătoare.
Cu toate acestea, în anumite privinţe,
gândirea ştiinţifică nu-şi mai afirmă
supremaţia cu aceeaşi energie şi aroganţă
ca la începutul acestui secol, ceea ce se poate datora faptului
că progresul în cunoaştere aduce întotdeauna cu sine
o conştientizare a ignoranţei. În acelaşi timp,
chiar şi din cel mai raţional şi rece punct de
vedere, devine din ce în ce mai clar că nu trăim într-o
lume divizată. Diviziunile nete – precum cele dintre spirit
şi materie, suflet şi trup, subiect şi obiect,
controlor şi controlat, par tot mai mult să fie nişte
convenţii lingvistice improprii. Aceştia sunt termeni
înşelători şi stângaci pentru descrierea unei
lumi în care toate evenimentele par să fie într-o interdependenţă
reciprocă – un imens labirint de relaţii echilibrate
subtil, care, precum un nod infinit, nu are vreun capăt
de unde să poată fi descâlcit şi pus într-o pretinsă
ordine.
Asta nu înseamnă că spiritul
a fost retrogradat la nivelul naturii, sau la ceea ce obişnuiam
să înţelegem prin ”natură”, sau că mintea
a fost retrogradată la nivelul trupului. Cuvintele care
desemnează lucruri, obiecte şi substanţe devin
din ce în ce mai inutile, căci sufletul şi materia
au dispărut împreună într-un proces. Lucrurile
au devenit întâmplări şi gândim folosind termeni
precum ”formă”, ”configuraţie” sau ”structură”,
iar a ne întreba ”Din ce anume e făcută această
structură?”nu mai are niciun sens. Însă ceea ce este
cu adevărat important este că o lume de relaţii
interdependente, unde lucrurile pot fi înţelese doar unele
prin altele, este un tot fără fisură. Într-o
asemenea lume este imposibil să consideri omul ca pe ceva
separat de natură, ca un spirit exilat care controlează
lumea aceasta deoarece îşi are rădăcinile într-o
alta. Omul însuşi nu este decât o buclă în acel nod
infinit, iar când trage într-o direcţie, se pomeneşte
tras într-o alta, fără a putea descoperi originea
primă a impulsului. Tiparele lui de gândire îl împiedică
să o facă. Ele îl determină să se perceapă
pe sine ca subiect, iar natura ca obiect. Dacă nu poate
găsi sursa impulsului în niciunul dintre aceştia,
este derutat. Nu poate opta nici pentru liberul arbitru, nici
pentru predestinare. Dar confuzia se iveşte mai degrabă
din labirintul gândurilor sale decât din încâlceala nodului.
Cu toate acestea, în actualul climat
al gândirii occidentale, poate fi deprimant să realizezi
participarea totală a omului la natură. Pentru o cultură
care a considerat dintotdeauna că omul este încoronarea
şi stăpânul naturii, asta este de-a dreptul umilitor.
Chiar şi azi, în ciuda unor avertismente tot mai puternice,
cultura noastră glorifică în continuare puterea tehnologiei.
Contrar concepţiei mărturisite public – ce ne îndeamnă
să trăim în aşteptarea unui viitor mai bun –
perspectivele ei nu depăşesc ziua de poimâine, căci
exploatăm resursele pământului şi energia radioactivităţii
fără a cunoaşte decât sumar relaţiile complexe
pe care le perturbăm astfel. Deprimant nu este doar că
universul nu poate fi obiectul unui joc bezmetic, dar că
însăşi starea de conştiinţă în care
încercăm să facem asta este o pură iluzie. Căci,
dacă omul este una cu natura într-o unitate fără
fisură, idealurile lui de mai bine trebuie să fie,
la urma urmei, raţionalizări ale uriaşelor forţe
primordiale pe care le considerăm a fi impulsurile fundamentale
ale naturii – libido-ul, frica, lupta oarbă pentru supravieţuire.
Dar, înainte de a ne decide să
fim deprimaţi, putem învăţa să cunoaştem
natura din interior. Descoperirea participării noastre
totale este crucială, astfel că înţelegerea caracterului
şi a modalităţii inerente în care funcţionează
nodul infinit constituie cel mai important demers de tip filosofic.
După cum am sugerat deja, s-ar putea să descoperim
că ideile noastre despre existenţa unor aşa numite
impulsuri primordiale oarbe sunt întrutotul false. Dar nu cumva
manieră noastră antropomorfă de a întruchipa
natura este şi ea supusă modei, ce a pendulat, pur
şi simplu, la polul opus concepţiei potrivit căreia
impulsul primordial era voinţa unui Dumnezeu personal şi
binefăcător? Însăşi ideea existenţei
unor impulsuri, forţe, motivaţii, pulsiuni nu reprezintă,
probabil, decât nişte năluciri ale raţiunii abstracte,
la fel de impalpabile precum misteriosul subiect din propoziţia
”Plouă.” Aceeaşi convenţie gramaticală care
stipulează că orice verb are nevoie de un subiect
este, probabil, singurul motiv pentru care există pulsiuni
şi porniri în spatele acţiunilor. Cu toate acestea,
o asemenea manieră de a gândi este încă şi mai
neliniştitoare, deoarece sugerează un univers viu
care este întrutotul lipsit de motivaţie – nici măcar
supravieţuirea – iar o lume întrutotul lipsită de
scop ar fi, desigur, cea mai deprimantă dintre toate variantele
posibile.
Însă ideea unei lumi lipsite
de scop este înspăimântătoare deoarece este incompletă.
Scopul este un atribut inventat de om. A spune că lumea
nu are sens este a spune că ea nu este umană, sau,
aşa cum stă scris în Tao Te Ching:
Cerul şi pământul
nu urmează căile inimii omeneşti (jen)
Dar continuă:
Înţeleptul nu
urmează căile inimii omeneşti. v
Căci ceea ce nu este omenesc apare ca inuman
numai când omul se încrâncenează împotriva naturii, căci,
atunci, caracterul inuman al naturii pare să nege omul,
iar lipsa ei de scop pare să nege scopurile omeneşti.
Dar a spune că natura nu este umană şi că
nu are scop nu înseamnă a spune ce are ea în schimb. Corpul
omenesc ca întreg nu este o mână, dar el nu neagă
mâna din acest motiv.
Este, desigur, dovada celui mai cras
antropomorfism să presupunem că absenţa unei
calităţi umane în cazul păsării, norului
sau stelei denotă prezenţa unui gol, sau să presupunem
că ceea ce nu este conştient este, pur şi simplu,
inconştient. Natura nu este neapărat organizată
conform unui sistem de alternative care se exclud reciproc,
precum limbajul şi logica noastră. Ba mai mult, în
clipa când spunem despre natură că este oarbă
iar despre materie-energie că este neinteligentă,
nu cumva proiectăm asupra lor golul pe care îl resimţim
când încercăm să ne cunoaştem propria noastră
conştiinţă ca pe un obiect, când încercăm
să ne vedem proprii noştri ochi sau să ne gustăm
propriile noastre limbi?
Multe date sugerează că,
în clipa când fiinţele omeneşti au dobândit puterile
atenţiei conştiente şi ale gândirii raţionale,
aceste instrumente noi le-au fascinat într-o asemenea măsură,
încât au uitat tot restul, precum găinile care îşi
lipesc, hipnotizate, ciocurile de o linie trasată cu creta.
Întreaga noastră sensibilitate s-a identificat cu aceste
funcţii parţiale, astfel că am pierdut capacitatea
de a percepe natura dinăuntru şi, mai mult, de a simţi
că noi înşine şi lumea suntem într-o perfectă
unitate. Filosofia pe care se bazează acţiunile noastre
este prizoniera unor alternative ca liberul arbitru sau predestinarea,
libertatea sau ursita, deoarece nu sesizăm totalitatea
nodului infinit şi identitatea ce există între acţiunile
lui şi a le noastre. După cum spunea Freud:
Iniţial, egoul include tot,
apoi el desprinde din sine lumea exterioară. Senzaţia
de ego de care suntem conştienţi acum este, aşadar,
un vestigiu palid al unei percepţii mult mai cuprinzătoare
– o percepţie care includea universul şi exprima legătura
inseparabilă a ego-ului cu lumea exterioară.
Dacă aşa stau lucrurile,
nu trebuie să ne gândim la apetitele şi fricile plantelor
şi animalelor numai în termenii conştiinţei noastre
egocentrice, pentru care soarta micului eu separat constituie
preocuparea de căpătâi, deoarece simţim că
el este tot ceea ce suntem. Nu dezvoltarea atenţiei conştiente
este problema, ci faptul că am pierdut aptitudinea acelei
percepţii mai ample, care ar trebui să fie fundalul
atenţiei conştiente şi care ne-ar îngădui
să cunoaştem ce este natura din interior. O reminiscenţă
a acestei percepţii pierdute se găseşte, probabil,
la rădăcinile veşnicei noastre nostalgii după
o ”viaţă naturală” şi a mitului referitor
la o vârstă de aur, din care am decăzut. Nu există,
probabil, niciun motiv de a crede că pentru a redobândi
această percepţie pierdută va trebui să
sacrificăm conştiinţa individualităţii
noastre, căci nu este vreo incompatibilitate între cele
două. Putem vedea cu toată claritatea o anume frunză,
fără a pierde din vedere relaţia sa cu arborele.
Diferenţa dintre noi şi animale este că forma
lor de conştiinţă individuală este extrem
de rudimentară, dar sunt foarte sensibile la nodul infinit
al naturii. În acest caz, cumplita nesiguranţă de
care au parte în vieţile lor nu este nici pe departe atât
de intolerabilă cum ar fi pentru noi. În lipsa unei asemenea compensaţii,
nu am putea înţelege cum formele de viaţă neumane
au considerat că merită să se implice în jocul
vieţii timp de atâtea milioane de ani.
...
...
Continuarea în cartea aflatã
în pregãtire la Editura HERALD.