Un
fragment dintr-o carte
apãrutã deja la Editura HERALD
Detalii carte pe site-ul editurii aici
http://www.edituraherald.ro/bookdetail.asp?cod_carte=549

Alan Watts
Alte
pagini traduse din Alan Watts pe site aici
CARTEA
Despre acel tabu care te împiedică să afli
cine eşti
Traducere de Marian Stan
PREFAŢĂ
Această carte explorează
un tabu nerecunoscut dar foarte puternic – conspiraţia
noastră tacită de a ignora cine, sau ce, suntem
cu adevărat. Pe scurt, cartea doreşte să demonstreze
că impresia curentă care ne defineşte ca un
eu separat închis într-un sac de piele este o halucinaţie
aflată în dezacord atât cu ştiinţa occidentală,
cât şi cu filosofiile-religiile bazate pe experienţă
din Orient – în special cu filosofia hindusă Vedanta.
Această halucinaţie stă la baza folosirii greşite
a tehnologiei în scopul de a subjuga violent mediul natural
al omului, ceea ce, în cele din urmă, îl va distruge.
Iată de ce avem urgent nevoie
de a ajunge la o percepţie a propriei noastre existente
care să fie în acord cu datele fizicii şi care să
depăşească sentimentul nostru de alienare faţă
de univers. În acest scop, m-am inspirat din intuiţiile
oferite de Vedanta, pe care le-am redat, totuşi, într-o
manieră modernă şi accesibilă occidentalilor.
Prin urmare, acest volum nu se doreşte a fi un compendiu
sau o introducere în Vedanta în sensul comun al acestor termeni.
El este mai degrabă o fertilizare încrucişată
a ştiinţei occidentale şi a intuiţiei
specific orientale.
Trebuie să mulţumesc
în mod deosebit soţiei mele Mary Jane, pentru atenta
muncă de editare şi pentru comentariile pe marginea
manuscrisului. De asemenea, sunt recunoscător Fundaţiei
Bollingen pentru sprijinul acordat unui prioect care a inclus
scrierea acestei cărţi.
Sausalito, California
ALAN WATTS
CAPITOLUL
UNU
INFORMAŢII
SECRETE
CE ANUME trebuie să ştie
un tânăr sau o tânără pentru a fi „iniţiat”? Există, cu alte cuvinte,
nişte informaţii oculte, un anume tabu, nişte
ponturi secrete despre viaţă şi existenţă
pe care cei mai mulţi părinţi şi profesori
fie nu-l cunosc ori nu vor să-l divulge?
Odinioară, în Japonia exista
obiceiul ca tinerii să primească înainte de nuntă
o „carte pernã”. Aceasta era un set de stampe, deseori
colorate, înfăţişând toate detaliile contactului
sexual. Nu era doar atât, căci, după cum spun chinezii,
„o imagine valorează cât o mie de cuvinte”. De asemenea,
datorită stampelor, părinţii erau scutiţi
de stânjeneala de a fi nevoiţi să explice personal
aceste chestiuni intime. Doar că, astăzi în Occident
poţi obţine aceste informaţii de la orice chioşc
de ziare. Sexul nu mai este un tabu veritabil. Uneori, adolescenţii
ştiu mai multe despre subiect decât adulţii.
Dar, dacă sexul şi-a
pierdut aura de mister, ce tabu ne mai rămâne? Pentru
că există întotdeauna ceva tabu, ceva refulat,
neadmis, ceva la care privim fugar cu coada ochiului, deoarece
ar fi prea neliniştitor să îl privim drept în faţă.
Tabu-urile se ascund în tabu-uri, precum foile de ceapă.
Care să fie Cartea pe care taţii ar putea s-o dea
pe furiş fiilor şi mamele fiicelor, fără
a o recunoaşte vreodată deschis?
În anumite cercuri, chiar printre
oameni care merg la biserica si citesc Biblia, există
un tabu legat de religie. Aici, religia este problema
personală a fiecăruia. Nu se cade, nu este frumos
să discuţi sau să te cerţi pe teme religioase,
şi este de-a dreptul deplasat să-ţi afişezi
pietatea. Cu toate acestea, când cunoşti din interior
dedesubturile oricărei religii oficiale, te întrebi care
este obiectul acestei secretomanii. Desigur, Cartea la care
mă gândesc nu este Biblia, Sfânta Scriptură, această
fascinantă antologie de înţelepciune străveche,
istorie şi legende care a fost idolatrizată într-o
asemenea măsură, încât ar fi bine s-o punem sub
cheie câteva secole pentru ca apoi oamenii să-i asculte
mesajul nestingheriţi de balastul trecutului. Există,
desigur, mari taine în Biblie, unele chiar foarte subversive,
dar toate acestea sunt sofisticat camuflate în simboluri arhaice,
astfel încât este foarte greu să explici creştinismul
omului modern. Desigur, asta dacă nu te mulţumeşti
să-l diluezi, să fii bun şi să-L imiţi
pe Iisus, deşi nimeni nu-ţi explică anume cum
să faci aşa ceva. Pentru a o face trebuie să
ai o putere specială de la Dumnezeu numită „har”,
dar tot ceea ce ştim despre har, e că unii îl primesc
iar alţii nu.
Religiile oficiale, iudaismul,
creştinismul, islamul, hinduismul, budismul, sunt –
aşa cum se practică în prezent- asemeni unor mine
care aproape şi-au epuizat resursele: sunt foarte greu
de săpat. Cu unele excepţii nu tocmai uşor
de găsit, concepţiile lor despre om şi lume,
imagistica, riturile şi ideile lor despre cum ar trebui
să ne conducem viaţa nu par a se potrivi cu universul
pe care-l ştim, sau cu lumea oamenilor care se schimbă
atât de rapid, încât ceea ce învaţă cineva în şcoală
este depăşit deja în ziua absolvirii.
Cartea la care mă gândesc
nu este religioasă în sensul curent al termenului, dar
va trebui să ia în discuţie multe lucruri de care
s-au ocupat religiile – universul şi locul omului
în el, acel misterios centru al experienţei numit „Eu
însumi”, problemele legate de viaţă şi dragoste,
durere şi moarte, ar trebui să-şi pună
întrebarea dacă existenţa are sens – orice semnificaţie
am da acestui cuvânt. Căci există senzaţia
tot mai acută că existenţa este o luptă
pe viaţă şi pe moarte care are loc într-o capcană,
că organismele vii, inclusiv oamenii sunt simple tuburi
care bagă lucruri pe la un capăt al lor şi
le scot pe la celălalt capăt, ceea ce, pe termen
lung, sfârşeşte prin a le uza. Aşadar, pentru
ca păcăleala să continue, tuburile găsesc
modalităţi de a face alte tuburi noi, care, la rându-le,
bagă lucruri pe la un capăt al lor şi le scot
pe la celălalt. La capătul de la intrare ele dezvoltă
un ganglion format din celule nervoase şi numit creier,
cu ochi şi urechi, putând astfel să şterpelească
mai uşor lucruri bune de înghiţit. În momentul în
care au suficientă mâncare, îşi vor folosi surplusul
de energie trăncănind în modalităţi complicate,
vor scoate tot felul de zgomote inspirând şi expirând
aerul pe orificiul de la intrare, se vor strânge laolaltă
în grupuri pentru a se lupta cu alte grupuri Cu timpul, tuburile
îşi formează atât de multe accesorii încât este
foarte greu să le recunoşti forma iniţială,
şi reuşesc să facă asta într-o uimitoare
varietate de forme. Există regula, îndeobşte respectată,
de a nu mânca tuburi care au forma ta, dar, în mare, se dă
o competiţie acerbă pentru a şti care este
cel mai tare tip de tub. Toate acestea par de o gratuitate
miraculoasă, şi totuşi. Dacă începi să
reflectezi un pic, devine mai degrabă miraculos decât
gratuit. Pare, într-adevăr, din cale-afară de straniu.
Sentimentul că starea normală
a lucrurilor este stranie, ciudată şi foarte improbabilă
ţine de o anume iluminare interioară. G.K. Chesterton
a spus odată că una este să te minunezi în
faţa unei gorgone sau a unui grifon – creaturi care nu
există; dar este cu totul altceva să te minunezi
în faţa unui rinocer sau a unei girafe – creaturi care
există şi arată de parcă n-ar exista.
Acest sentiment de stranietate universală include şi
întrebarea fundamentală şi presantă despre
sensul tuturor lucrurilor. De ce, dintre toate lumile posibile
există această imensă şi aparent nenecesară
mulţime de galaxii într-un continuum spaţiu-timp
având o curbură foarte misterioasă, de ce există
miliardele de specii diferite de tuburi, de ce jocul lor frenetic
de-a evoluţia, de ce nenumăratele moduri de a o
„face”, de la arhitectura elegantă a cristalului de gheaţă
sau a diatomei la splendoarea uluitoare a păsării-liră
sau a păunului?
Ludwig Wittgenstein şi alţi
„logicieni” moderni au încercat să elimine întrebarea
spunând că nu are sens şi că nu trebuie pusă.
Cele mai multe probleme filosofice urmează să fie
rezolvate debarasându-ne de ele, mai precis ajungând să
observi că întrebări precum „De ce există universul?”
sunt o nevroză intelectuală, o folosire greşită
a cuvintelor, în sensul că, deşi întrebarea pare
raţională, ea este, de fapt, la fel de absurdă
ca şi, de pildă, „Unde este universul?”, deoarece
oriunde s-ar afla lucrurile, ele trebuie să fie undeva
în univers. Scopul filosofiei este de a scăpa oamenii
de asemenea absurdităţi. Aşa după cum
vom vedea, aici Wittgenstein avea dreptate.Cu toate acestea,
a te minuna nu este un semn de anormalitate. Mirarea,
prin expresia sa poetică şi artistică, se numãrã
printre cele mai importante elemente care deosebesc oamenii
de alte animale şi oamenii inteligenţi şi sensibili
de imbecili.
Există, prin urmare, un pont
care explică această uluitoare alcătuire a
lucrurilor, un pont care nu vine niciodată pe canalele
obişnuite de cunoaştere a Răspunsului – religiile
şi filosofiile istorice? Ei bine, există. El a fost
exprimat în repetate rânduri, dar într-o asemenea manieră,
încât noi, astăzi, în civilizaţia modernă,
nu îl auzim. Nu ne dăm seama că el este extrem de
subversiv nu atât din punct de vedere politic şi moral,
dar mai ales pentru că modifică radical perspectiva
noastră obişnuită asupra realităţii,
ceea ce considerăm a fi de la sine înţeles. Desigur,
această răsturnare poate avea consecinţe de
ordin politic şi moral, dar, în momentul de faţă,
ele nu pot fi anticipate. Până în prezent, această
revoluţie lăuntrică s-a limitat la indivizi izolaţi;
după ştiinţa mea, ea nu a influenţat pe
scară largă comunităţile sau societăţile
omeneşti. S-a considerat cã o asemenea stare
de lucruri ar fi prea periculoasă, de unde instituirea
unui tabu.
Dar lumea se află într-o situaţie
extrem de periculoasă, iar bolile grave necesită
adesea aplicarea unui tratament periculos – precum serul lui
Pasteur pentru rabie. Nu doar că vom arunca planeta în
aer cu bombe nucleare, ne vom sugruma prin suprapopulare,
ne vom distruge resursele naturale pentru că nu vom şti
să le conservăm, sau ne vom ruina solul şi
produsele sale cu chimicale ale căror efecte nu se cunosc
şi cu pesticide. Dincolo de toate acestea, există
posibilitatea ca civilizaţia să fie un veritabil
succes tehnologic – dar prin metode pe care cei mai mulţi
le-ar considera laborioase, înspăimântătoare şi
derutante – deoarece, pentru un motiv sau altul – metodele
se vor schimba continuu. Este ca şi cum am juca un joc
ale cărui reguli sunt schimbate constant fără
a fi clarificate vreodată – un joc din care cineva nu
se poate retrage decât sinucigându-se, şi în care nu
poţi reveni niciodată la o formă mai veche
a jocului.
Dar problema raportului dintre
om şi tehnică se pune aproape întotdeauna în termeni
eronaţi. Se spune ca omenirea a evoluat unilateral, progresul
tehnic nefiind echilibrat printr-o creştere comparabilă
în privinţa moralităţii, sau, cum ar prefera
unii să spună, fără un progres comparabil
în domeniul educaţiei şi a gândirii raţionale.
Cu toate acestea, problema are cauze mai adânci. Cauza problemei
rezidă în modul în care ne percepem şi ne definim
ca fiinţe umane, în modul în care experiem viaţa,
existenţa şi identitatea individuală. Suferim
de o halucinaţie, avem o imagine falsă şi distorsionată
despre existenţa noastră ca organisme vii. Cei mai
mulţi dintre noi au senzaţia că „Eu însumi”
defineşte un centru separat de percepţie şi
acţiune, care trăieşte în interiorul şi
în limitele corpului fizic – un centru care se „confruntă”
cu lumea „exterioară” a oamenilor şi lucrurilor,
intrând în contact prin simţuri cu un univers care este
în egală măsură străin şi ciudat.
Modul nostru curent de a vorbi reflectă această
iluzie. „Am venit pe lume”.”Trebuie să înfrunţi
realitatea”. „Cucerirea naturii”.
Senzaţia că suntem nişte
fiinţe singuratice care vizitează temporar universul
este clar contrazisă de tot ceea ce cunosc ştiinţele
despre om (şi toate celelalte organisme vii). Nu „venim
în” această lume; ne ivim din ea, aşa cum
se ivesc frunzele dintr-un copac. Aşa cum oceanul „face”
valuri,
universul „face” oameni.
Fiecare individ este o expresie a întregii naturi, o acţiune
unică implicând tot universul. Majoritatea indivizilor
nu sesizează aproape niciodată această realitate.
Chiar şi cei care ştiu că e adevărată
în teorie, nu o înţeleg, nici nu o percep, simţindu-se
în continuare ca nişte „eu-ri” izolate înăuntrul
unor saci de piele.
Primul rezultat al acestei iluzii
este că atitudinea noastră faţă de lumea
„exterioară” este predominant ostilă. Mereu avem
câte ceva de „cucerit”: natura, spaţiul, munţii,
deşertul, bacteriile şi insectele, în loc de a învăţa
să colaborăm cu ale într-o manieră cât mai
armonioasă. În America, marile simboluri ale acestei
cuceriri sunt buldozerul şi racheta – instrumentul care
transformă dealurile în căi netede pentru nişte
cutiuţe de tinichea şi marele proiectil falic care
aprinde cerul. (Cu toate acestea, avem arhitecţi excelenţi
care ştiu cum pot fi construite casele pe dealuri fãrã
a distruge peisajul, şi astronomi care ştiu că
pământul se află deja în spaţiu şi că
pentru explorarea altor lumi avem nevoie în primul rând de
instrumente electronice foarte performante, care, asemnenea
ochilor noştri, vor aduce cele mai îndepărtate obiecte
în creierele noastre.) (1) Atitudinea ostilă a celor
care vor să cucerească natura ignoră interdependenţa
fundamentală a tuturor lucrurilor şi evenimentelor
– ignoră faptul că lumea aflată dincolo de
pielea noastră este de fapt o prelungire a propriilor
noastre corpuri. Această ostilitate va sfârşi prin
a distruge chiar mediul din care provenim, mediul de care
depinde întreaga noastră viaţă.
Al doilea rezultat al percepţiei
că suntem minţi izolate într-un univers străin
şi, în genere, stupid, este că nu avem putem ajunge
la un punct de vedere comun,
nu putem înţelege lumea asupra căreia suntem astfel
de acord. Din această cauză, ne măcinăm
în simple confruntări de opinii, care vor lăsa
puterea decizională în mâinile propagandistului mai agresiv
şi mai violent (deci, mai brutal). O cacofonie de opinii
divergente, unite doar prin puterea propagandei, este cea
mai rea soluţie imaginabilă când este vorba de controlul
asupra tehnologiei moderne.
S-ar părea, deci, că
avem nevoie de un geniu pentru a inventa o nouă religie,
o filosofie de viaţă şi o perspectivă
asupra vieţii, care să fie plauzibilă şi
general acceptată la sfârşitul secolului XX, şi
graţie căreia fiecare individ să poată
simţi lumea ca un tot şi viaţa proprie ca plină
de sens. Istoria ne-a arătat în repetate rânduri că
nu este suficient. Religiile ne dezbină şi duc la
conflict. Ele sunt o formă a luptei pentru supravieţuire,
pentru că depind de distincţia dintre cei „mântuiţi”
şi cei „damnaţi”, dintre drept-credincioşi
şi eretici, între grupul celor „aleşi” şi cei
„respinşi”. Chiar şi cei mai liberali
în asemenea chestiuni se joacă de-a „noi –suntem-mai
toleranţi decât-voi”. Mai mult, ca sisteme de doctrină,
simbolism şi comportament, religiile se osifică
devenind instituţii care trebuie să pretindă
loialitate, să fie apărate pentru a li se păstra
„puritatea”, şi – deoarece orice credinţă este
o speranţă ferventă, mascând astfel îndoiala
şi incertitudinea – religiile trebuie să facă
prozeliţi. Cu cât mai mulţi oameni sunt de acord
cu tine, cu atât mai rar vei fi vizitat de nesiguranţă.
În cele din urmă, te învoieşti să fii creştin
sau budhist, oricâte cunoştiinţe noi ţi-ar
deveni disponibile. Tradiţia religioasă trebuie
să fie lent infestată cu idei noi şi indigeste,
oricât de incompatibile ar fi acestea cu doctrinele lor iniţiale,
astfel încât credinciosul să poată afirma sus şi
tare că „Eu sunt, în primul şi în primul rând creştin/mahomedan/budhist,
sau orice altceva”. Angajamentul irevocabil în favoarea oricărei
religii nu este doar o sinucidere intelectuală; este
pură necredinţă, căci ea închide mintea
în faţa oricărei noi viziuni asupra lumii. Înainte
de orice, credinţa este deschidere – un act de încredere
în necunoscut.
Un fervent martor al lui Iehova
a încercat odată să mă convingă că,
dacă ar exista un Dumnezeu al dragostei, el ar dărui
cu siguranţă omenirii o carte demnă de încredere
şi infailibilă pentru a ne reglementa conduita.
Am răspuns că niciun Dumnezeu cu adevărat grijuliu
nu ar distruge mintea omenească făcând-o atât de
rigidă şi inadaptabilă încât să depindă
de o carte, Biblia, pentru a găsi toate răspunsurile.
Deoarece utilitatea cuvintelor şi, prin urmare, a cărţilor,
constă în a te purta dincolo de ele, către o lume
a vieţii şi a experienţei care nu se rezumă
la simple cuvinte şi nici măcar la idei. Aşa
cum banii nu sunt reali, nefiind un bun pe care să-l
poţi consuma direct, cărţile nu sunt viaţă.
A idolatriza scripturile este ca şi cum ai mânca bancnote.
Iată de ce Cartea
pe care aş vrea să o strecor pe furiş copiilor
mei este una versatilă. Ea i-ar familiariza pe nesimţite
cu un domeniu nou, care nu este numai cel al ideilor, dar
şi al experienţei şi simţirii. Ar fi un
medicament provizoriu, nu o dietă; un punct de plecare,
nu un perpetuu punct de referinţă. Copiii mei ar
citi-o şi ar trece mai departe, căci fiind scrisă
clar şi bine, ei nu ar fi nevoiţi să revină
de mai multe ori pentru a căuta semnificaţii ascunse
sau pentru clarificarea unor învăţături obscure.
Nu avem nevoie de o nouă
religie sau de o nouă biblie. Avem nevoie de o nouă
experienţă – o nouă percepţie a ceea ce
este Eul. Pontul (care este, desigur, concepţia
tainică şi profundă) în legătură
cu viaţa este că percepţia noastră normală
asupra sinelui este o farsă, sau, în cel mai bun caz,
un rol provizoriu pe care-l jucăm, sau am fost păcăliţi
să-l jucăm – cu consimţământul nostru
tacit, aşa cum toate persoanele hipnotizate sunt dornice,
în fond, să fie hipnotizate. Cel mai bine păzit
dintre toate tabuurile cunoscute este cel care te împiedică
să ştii cine eşti cu adevărat, în spatele
măştii care îţi dă aparenţa unui
eu separat, independent şi izolat. Nu mă gândesc
că barbarul Id sau Inconştient al lui Freud ar fi
realitatea din spatele faţadei pe care o numim personalitate.După
cum vom vedea, Freud s-a aflat sub influenţa unei mode
specifice secolului XIX numite „reducţionism”, o nevoie
ciudată de a denigra cultura şi inteligenţa
umană, numind-o un rezultat secundar şi accidental
al unor forţe oarbe şi iraţionale. Prin urmare,
au muncit din greu pentru a demonstra că strugurii pot
să crească în mărăcini.
Aşa cum se întâmplă deseori,
ceea ce am trecut cu vederea se află chiar sub ochii
noştri. Dificultatea constă tocmai în faptul că
este atât de flagrant şi de fundamental încât
ne este greu să găsim cuvinte pentru a-l exprima.
Germanii numesc tipul acesta de intuiţii tacite Hintergedanke,
o aprehensiune care se află undeva în adâncul sufletelor
noastre, dar pe care ne este greu s-o recunoaştem, chiar
faţă de noi înşine. Percepţia „Eu”-lui
ca un centru solitar şi izolat al fiinţei este atât
de puternică şi de la sine înţeleasă,
atât de fundamentală pentru modelele nostre de vorbire
şi gândire, pentru legile şi instituţiile noastre
sociale, încât nu putem avea o experienţă a sinelui, decât ca pe ceva superficial
în ordinea universului. Eu par a fi un fulger care nu străluceşte
decât odată în toţii eonii timpului – un organism
rar, sofisticat şi mult prea delicat, la capătul
evoluţiei biologice, când unda vieţii irumpe în
nenumărate picături strălucitoare şi multicolore,
care licăresc preţ de o clipă iar apoi dispar
pentru totdeauna. În asemenea condiţii, pare imposibil
şi chiar absurd să realizezi că eu nu sălăşluesc
doar într-o picătură, dar în tot valul de energie
care se întinde de la galaxii până la câmpurile nucleice
din corpul meu. La acest nivel al existenţei, „Eu” sunt
bătrân cât lumea; formele mele sunt infinite, iar apariţiile
şi dispariţiile lor succesive nu sunt decat pulsiuni
sau vibraţii ale unui singur flux etern de energie.
Ne este greu să realizăm
această stare de fapt deoarece ea nu poate fi conceptualizată.
Este ca şi cum ochii ar încerca să privească
direct ochii, ca şi cum cineva ar încerca să descrie
culoarea unei oglinzi cu ajutorul culorilor reflectate în
acea oglindă. După cum vederea înseamnă mai
mult decât suma lucrurilor văzute, fundamentul sau „temeiul”
existenţei şi al conştiinţei noastre nu poate fi înţeles
în termenii lucrurilor care sunt cunoscute. De aceea, suntem
nevoiţi să vorbim despre ea cu ajutorul mitului
– adică, prin anumite metafore, analogii şi imagini
care exprimă realitatea simbolică, diferită
de realitatea concretă. La limită, „mit” înseamnă
legendă, minciună, sau superstiţie. Dar, pe
de altă parte, „mitul” este o imagine utilă şi
fertilă cu ajutorul căreia putem înţelege lumea,
cam în acelaşi fel în care înţelegem energia electrică
comparând-o cu modul de comportare al apei sau al aerului.
Cu toate acestea, în a doua instanţă, semnificaţia
„mitului” nu trebuie interpretată ad literam, după
cum electricitatea nu trebuie confundată cu aerul sau
cu apa. Deci, pentru a înţelege mitul, trebuie să
fim atenţi să nu confundăm metefora cu faptul
concret, ceea ce ar fi ca şi cum ne-am urca pe semnul
de circulaţie în loc de a ne urma drumul.
Aşadar, mitul este forma în
care încerc să răspund când copiii îmi pun acele
întrebări metafizice fundamentale care le vin atât de
repede în minte:”De unde provine lumea?””De ce a făcut
Dumnezeu lumea?””Unde am fost înainte de a mă naşte?””Unde
merg oamenii când mor?” În repetate rânduri, am descoperit
că par a se mulţumi cu o poveste simplă şi
foarte veche, care sună cam aşa:
„Nu a existat un început al lumii, deoarece ea
se mişca mereu în cerc, iar pe un cerc nu există
început. Priveşte-mi ceasul, care arată ora; limbile
se mişcă în cerc, la fel şi lumea, tot mereu,
fără încetare. Dar, aşa cum limba cea mare
a ceasului ajunge sus la ora douăsprezece şi jos
la şase, tot aşa, există zi şi noapte,
trezie şi somn, viaţă şi moarte, vară
şi iarnă. Nu poţi avea vreuna dintre ele fără
cealaltă, pentru că nu ai putea să ştii
ce este negrul dacă nu l-ai vedea împreună cu albul,
sau albul împreună cu negrul.
Tot aşa, există perioade
când lumea este şi perioade când ea nu este, căci
dacă lumea ar continua mereu şi mereu, fără
odihnă, s-ar plictisi îngrozitor de ea însăşi.
Ea apare şi dispare. Când o vezi, când n-o vezi. Deoarece
nu se plictiseşte de ea însăşi, vine mereu
înapoi, după ce a dispărut. Seamănă cu
respiraţia ta: aerul intră şi iese, intră
şi iese, iar dacă încerci să-l ţii mereu
înăuntru, te simţi tare rău. Seamănă
şi cu jocul de-a v-aţi-ascunselea, pentru că
e mereu distractiv să descoperi noi modalităţi
de a te ascunde şi de a căuta pe cineva care nu
se ascunde mereu în acelaşi loc.
Şi lui Dumnezeu îi place
să se joace de-a v-aţi-ascunselea, dar, pentru
că nu există nimic altceva decât Dumnezeu, nu are
pe nimeni altcineva cu care să se joace. Dar, el depăşeşte
această dificultate prefăcându-se că el
nu e el însuşi. Astfel, el se ascunde de sine. El
se preface că este tu şi eu şi toţi oamenii
din lume, toate animalele, toate stâncile şi toate stelele.
Deghizat, el are parte de aventuri minunate şi stranii,
dintre care unele sunt groaznice şi înfricoşătoare.
Dar acestea din urmă sunt doar nişte coşmaruri,
căci, în momentul când el se trezeşte, ele vor dispărea.
Desigur, când Dumnezeu se joacă
ascunzându-se şi prefăcându-se că este tu sau
eu, o face atât de bine, încât îi trebuie vreme îndelungată
pentru a-şi aminti unde şi cum s-a ascuns. Dar aici
este tot hazul – adică, exact ceea ce a vrut el să
facă. El nu doreşte să se găsească
prea repede, căci astfel, jocul n-ar mai avea niciun
farmec. Iată de ce este atât de greu pentru mine şi
pentru tine să descoperim că suntem Dumnezeu deghizat,
care pretinde că nu e el însuşi. Dar, când jocul
a durat suficient, noi toţi ne vom trezi, vom înceta
să ne prefacem şi ne vom aminti că noi toţi
suntem un singur Sine – Dumnezeul care este tot ce există
şi care trăieşte în vecii vecilor.
Desigur, trebuie să ne amintim
că Dumnezeu nu are forma unui individ. Oamenii au un
înveliş de piele şi există mereu ceva dincolo
de limita acestui înveliş. Dacă nu ar exista, nu
am putea să facem diferenţa între ce se află
înăuntrul şi înafara corpurilor noastre. Dar Dumnezeu
nu are înveliş de piele, nici formă, deoarece nu
există nimic în afara lui. [În cazul că am de-a
face cu un copil suficient de inteligent, ilustrez această
problemă cu o bandă Moebius – o spirală de
hârtie astfel răsucită încât nu are decât o singură
latură şi o singură margine.] Interiorul şi
exteriorul lui Dumnezeu sunt identice. Şi, deşi
am vorbit despre Dumnezeu referindu-mă la „el” şi
nu la „ea”, Dumnezeu nu este bărbat sau femeie. Nu am
folosit pronumele impersonal
deoarece acesta este utilizat pentru lucruri care nu sunt
vii.
Dumnezeu este Sinele lumii, dar
nu îl putem vedea pe Dumnezeu din acelaşi motiv pentru
care nu ne putem vedea ochii fără ajutorul unei
oglinzi, din acelaşi motiv pentru care nu ne putem muşca
proprii dinţi sau nu putem privi înăuntrul propriului
nostru cap. Sinele este ascuns atât de bine, pentru că
Dumnezeu este cel care se ascunde.
Uneori, te poţi întreba
de ce se ascunde Dumnezeu sub forma unor oameni oribili, sau
se preface a fi anumiţi oameni care suferă de boli
şi de dureri cumplite. Mai întâi, aminteşte-ţi
că el nu face asta nimănui altcuiva decât lui însuşi.
Aminteşte-ţi, de asemenea, că în toate poveştile
care îţi plac trebuie să existe oameni răi,
pentru că farmecul povestirii constă în a afla cum
reuşesc oamenii buni să îi învingă pe cei răi.
E ca într-un joc de cărţi. La începutul jocului,
le amestecăm pe toate în neorânduială, iar asta
seamănă cu lucrurile din lume, dar rostul jocului
este de a pune ordine în grămadă, iar acela care
reuşeşte cel mai bine să o facă este câştigător.
Apoi, amestecăm cărţile încă o dată
şi jucăm din nou, la fel cum se întâmplă şi
cu lumea.”