|

C.G. Jung
Mai multe texte din scrierile lui C.G. Jung pe acest
site aici
Din capitolul Abordarea
inconştientului
din volumul Omul şi simbolurile sale,
Editura TREI
– o carte excepţională de introducere în psihologia analitică.

Faust al lui Goethe zice în mod corespunzător: „Im Anfang war
die Tat [La început a fost
fapta]“. „Faptele“ nu au fost niciodată inventate,
ele au fost pur şi simplu săvârşite; gândurile, pe de altă
parte, sunt o descoperire relativ recentă a omului. La
început, omul a fost pus în mişcare de factori inconştienţi,
abia mai târziu a început să reflecteze asupra cauzelor care l-au
făcut să acţioneze, şi i-a luat un timp extrem de
îndelungat pentru a ajunge la ideea revoltătoare că trebuie
să se fi pus singur în mişcare – mintea lui fiind incapabilă
să identifice o altă forţă motivatoare în afară
de cea proprie.
Am putea să râdem la ideea unei plante sau a unui animal care se
„autoinventează”; totuşi, sunt mulţi oameni care cred că
psihicul sau mintea umană s-au inventat singure, omul fiind astfel
creatorul propriei existenţe. De fapt, mintea a ajuns la forma prezentă
în conştiinţă, la fel cum o ghindă se transformă
într-un stejar sau cum dinozaurii au devenit mamifere. Tot aşa s-a
dezvoltat în timp, şi încă evoluează, şi mintea noastră,
fiind mişcaţi de forţe din interior, în aceeaşi măsură
ca de stimulii din exterior.
Aceste motive interne se nasc dintr-o sursă profundă, care nu
este produsă de conştiinţă şi nici nu este sub
controlul acesteia. (…) Lucrul pe care refuzăm să îl acceptăm
este că suntem dependenţi de nişte „puteri” care depăşesc
capacitatea noastră de control.
În tot cazul, este adevărat că, în ultima perioadă,
omul civilizat a căpătat o anumită voinţă de
putere, pe care şi-o poate împlini acolo unde doreşte. A învăţat
să îşi facă treaba în mod eficient, fără să
recurgă la cântece şi tobe, pentru a fi hipnotizat în timpul
acţiunii. Se poate chiar dispensa, cu o rugăciune zilnică,
de ajutorul divin. Poate continua ceea ce îşi propune să facă
şi, aparent, îşi poate transforma, fără niciun hop,
ideile în fapte, în timp ce omul primitiv tinde să se împiedice la
fiecare pas de temeri, superstiţii şi alte obstacole nevăzute.
Motoul „Dacă vrei, poţi” este superstiţia
omului modern.
Totuşi, pentru a susţine acest crez, omul modern plăteşte
preţul printr-o remarcabilă lipsă de introspecţie.
Este orb la faptul că, în ciuda raţioalităţii şi
eficienţei lui, este posedat de „forţe” pe care nu le poate
controla. Zeii şi demonii lui nu au dispărut deloc; ei doar
au primit nume noi. Ei îl fac să aibă nelinişti, vagi aprehensiuni,
complicaţii psihologice, o nevoie insaţiabilă de pastile,
alcool, tutun şi mâncare – şi, pe deasupra, îi provoacă
o gamă largă de nevroze.
pp. 100-102
Dacã voi avea timp voi mai posta câte ceva
din aceastã carte fabuloasã despre noi însine.
Salt la inceputul paginii
|
|