
Roger-Pol Droit
Simplitatea nu mai este ceea ce era
Roger-Pol Droit este filosof şi scriitor francez.
Mai multe pe site-ul autorului aici: http://www.rpdroit.com/
- articol
tradus din revista Clés -
articol original aici:
http://www.cles.com/enquetes/article/la-simplicite-n-est-plus-ce-qu-elle-etait
Se crede că se ştie
ce înseamnă « simplu ». În mare : fără
afectare, fără înflorituri, fără sofisticare.
Puţin contează dacă vorbim despre un gust, despre
o haină, despre o frază sau despre o idee. Dacă
este simplu, atunci este despuiat. În această formă
de lipsă, găsim în general „mai puţin” (complicaţii,
căutări, faţadă) şi „mai mult” (prezenţă,
intensitate pură, autenticitate cumpătată). Ceea
ce este simplu se dă direct, se oferă din plin, se livrează
cu un fel de integralitate candidă. Tocmai aici, astăzi,
pentru noi apar câteva dificultăţi noi şi deci
interesante.
Altădată, într-adevăr,
ceea ce era simplu era primar. Alimente, unelte, forme, povestiri,
sentimente, expresii… totul putea fi simplu, dar situându-se la
început. După aceea, într-un al doilea timp abia, veneau
combinaţiile – arhitecturi, texturi, mixturi şi invenţii.
Pentru o raţiune care părea evidentă: tot ceea
ce era elaborat, lucrat, eşafodat prin lucrări şi
rafinamente umane nu apăreau decât de-a lungul anilor. La
început simplu, apoi compus. Or, tocmai aceasta nu mai merge pentru
noi.
În prezent, se impune mişcarea
inversă. Dintr-o dată trăim înconjuraţi de
unelte perfecţionate, de povestiri alambicate, de idei complexe.
Pentru a atinge simplitatea, trebuie să începem prin a o
alege. Trebuie, aşadar, să o proiectăm, să
o dorim, şi cel mai adesea să o fabricăm. Această
simplitate nouă nu mai este un punct de plecare, ci un rezultat.
Nu mai este o dată primară, ci un scop de atins, un
orizont, un obiectiv.
Avem nevoie să facem
simplu plecând de la hipercomplex – iată sarcina noastră,
poate chiar destinul nostru. Avem nevoie să contopim, să
condensăm, să tranşăm, să abandonăm
pentru ca să iasă la iveală o linie sobră
şi clară plecând de la o întreţesere obscură.
Trebuie, desigur, pentru a ajunge acolo, să punem linii,
ca în pictură, şi să înlăturăm material,
ca în sculptură, să găsim în final cum să
combinăm aceste două gesturi opuse – via di porre, via
di levare – pe care Leonardo a ştiut să le distingă.
Această simplitate care
ne aşteaptă, care ne este indispensabilă, este
cea de „după-prea mult”. O nouă epură se schiţează
pe urma timpurilor complexe şi plecând de la ele. Această
candoare post-şireată rezultă dintr-o victorie
asupra complicaţiilor: ea stă dincolo de compus şi
nu dincoace de el. Direcţia temporală s-a inversat aşadar:
simplul este în faţa noastră, nu în spate. Şi un
alt regim al sensului se pune în aplicare: simplul nu este o
regresie, o sub-complexitate, el devine progres, supra-complexitate.
Ceea ce s-a schimbat, în
cele din urmă, este aceea că nu mai ştim exact
ce vrea să spună „simplu”. Dar, lucrăm la a-l inventa,
pas cu pas.
Traducere Viorica Juncan