
Carl R. Rogers (1902-1987)
Lumea de mâine
și Persoana de mâine
(ultimul capitol al cărții sale A
Way Of Being, 1980)
Am de multă vreme un interes puternic pentru viitor. Aceasta
este o lume a schimbării și îmi face plăcere să
încerc să discern direcțiile în care ne mișcăm
sau ne vom mișca. Sunt convins că în acest moment
trecem printr-o criză de transformare, din care noi și
lumea noastră nu putem ieși neschimbați. Dar
îmi place analogia extrasă din limba chineză, în care
același caracter are două semnificații: „criză”
și „oportunitate”. Sunt de aceeași părere
- că crizele foarte dificile de mâine reprezintă oportunități
la fel de mari. Speculez despre acestea în acest capitol.
Într-un sens foarte real, consider această lucrare
ca fiind una fragilă. Îmi expun gândirea proprie aflată
în continuu proces, așa cum este în prezent. Conține
idei pe care nu le-am formulat până acum, iar ideile embrionare
par mereu șubrede. Încearcă să adune multe
gânduri vagi care au apărut în mintea mea în acest an trecut,
aprinse de scântei din lectura mea. Acest lucru este valabil
mai ales pentru prima parte a capitolului.
Apoi mă folosesc atât de experiența actuală,
cât și de cea din trecut, în timp ce mă străduiesc
să-mi imaginez persoana care va fi capabilă să
trăiască în această lume transformată.
Am un sentiment neliniștit despre acest capitol, un
sentiment pe care l-am mai experimentat. Într-un fel vag,
cred că ceea ce spun aici va fi într-o zi concretizat mult
mai complet, fie de mine, fie de altcineva. Este un început,
o schiță, o sugestie. Așa că, în toată
stângăcia și imperfecțiunea lui de început, vi-l
prezint. El exprimă unde mă aflu acum, în raport
cu viitorul.
***
Ce rezerva viitorul? Sunt mulți oameni care acum
își fac o ocupație din a încerca să ne prezică
viitorul, dar toată această muncă este, în cel
mai bun caz, speculație informată. Oamenii de știință
pot prezice, cu o acuratețe aproape absolută, data și
ora sosirii cometei Halley în 1985, dar cum va fi lumea umană
la acea dată, nimeni nu știe. Motivul poate fi
dat într-o frază: existența alegerii. Edward
Cornish (1980), președintele World Future Society, spune
bine:
Anii 1980 – mai mult decât orice deceniu precedent –
vor fi o perioadă în care alegerea umană
va funcționa mai decisiv decât oricând. Dezvoltarea
rapidă a tehnologiei l-a eliberat pe om din sclavia circumstanțelor
ecologice și biologice. Nu mai este prizonierul unei
anumite locații geografice, pentru că poate călători
cu ușurință în cealaltă parte a lumii. El
poate conversa cu oameni de pe tot globul prin intermediul noilor
dispozitive electronice. Noile progrese bio-medicale fac
posibil ca el să aibă o viață mai lungă
și o sănătate mai bună. Sistemele economice
îmbunătățite au înlăturat – cel puțin
în multe națiuni – pericolul cândva mereu prezent de foamete. . . . Acum
vedem viitorul nu ca pe o lume care ne este forțată,
la care suntem constrânși, ci ca pe o lume pe care noi înșine
o creăm. (p. 7)
LUMEA DE MÂINE
Trei scenarii
Gândind în acești termeni, putem vizualiza diverse
scenarii pentru anii următori. La o extremă se
află posibilitatea unui război nuclear. Oroarea
sa absolută este adusă cu forța la mine de cuvintele
faptice rostite cu calm ale lui George Bush, care a fost un înalt
oficial guvernamental și care este, în momentul în care scriu
acest articol, un candidat republican la președinție. Următorul
interviu a avut loc între George Bush și Robert Scheer, un
intervievator de la Los Angeles Times (Scheer, 1980):
SCHEER Nu ajungem, oare, într-un punct cu aceste arme
strategice în care să ne putem nimici unii pe alții
de atâtea ori și nimeni nu vrea să le folosească
sau nu este dispus să le folosească, încât chiar nu
contează dacă suntem 10% sau 2% mai jos sau mai sus?
BUSH Da, dacă crezi că nu există
un câștigător într-un schimb nuclear, acel argument
are puțin sens. Eu nu cred asta.
SCHEER Cum câștigi într-un schimb(conflict) nuclear?
BUSH Ai o capacitate de supraviețuire de comandă
în control, de supraviețuire a potențialului industrial,
de protecție a unui procent din cetățenii tăi
și ai o capacitate care provoacă mai multe daune oponentului
decât ți-ar putea produce el. Așa poți avea
un câștigător, iar planificarea sovieticilor se bazează
pe conceptul monstruos al unui câștigător într-un schimb
nuclear.
SCHEER Vreți să spuneți că 5%
ar supraviețui? Două procente?
BUSH Mai mult decât atât — dacă fiecare declanșează
tot ceea ce are, ar supraviețui mai mult decât atât.
Să ne gândim pentru o clipă ce înseamnă
exact acele cuvinte. În cazul războiului nuclear, spune
Bush, personalul militar de vârf și oficialii guvernamentali
ar supraviețui (în adâncul unui munte, fără îndoială),
iar unii lideri industriali și fabrici de producție
ar supraviețui. Dar cum rămâne cu noi ceilalți? Să
spunem că între 2% și 15% supraviețuiesc. Asta
înseamnă că, aproape sigur, tu și cu mine și
peste 200 de milioane de alți americani vom fi uciși! Și
domnul Bush numește asta câștigător! Și
este satisfăcut în idee că un procent și mai mare
de ruși ar fi distruși.
Când adăugăm la asta radioactivitatea mortală
a aproape fiecărui obiect supraviețuitor din ambele
țări și precipitațiile radioactive care ar
înconjura globul, imaginea devine și mai incredibilă. Se
pare că un astfel de scenariu ar putea fi conceput doar în
mintea unui nebun furibund. Dar știm că este deținut
de persoane serioase din guvern și armată, în Statele
Unite și Uniunea Sovietică. Și în momentul
scrierii acestui articol, întrucât amenințăm că
vom folosi forța militară, dacă este necesar, pentru
a ne proteja interesele petroliere din Orientul Mijlociu, pare
îngrozitor de posibil. Deci, acesta este un scenariu aproape
sinucigaș pe care nu îl putem respinge, deși groaza
lui este atât de mare încât nu ne place să ne gândim la el.
Dacă presupunem că liderii mondiali se vor întoarce
de la sinuciderea planetei, alte scenarii devin posibile. Una
ar fi că lucrurile vor decurge în anii 1980 cam așa
cum au decurs până acum. Terorismul și criminalitatea
vor persista, dar la fel vor fi progrese științifice
și tehnologice. Unele aspecte ale problemelor lumii
se vor înrăutăți, dar altele se vor îmbunătăți,
iar viața noastră nu se va schimba foarte mult.
Un alt scenariu ne-ar vedea purtați de cele mai noi
evoluții în tehnologie. Progrese incredibile în inteligența
computerizată și luarea deciziilor; bebeluși
„eprubetă” implantați în uterul unei femei, sau poate
crescuți în întregime în afara corpului uman; noi specii
de viață microscopică și macroscopică
fiind create printr-o recombinare a genelor; orașe sub
cupole, cu întregul mediu controlat de oameni; medii complet
artificiale care permit ființelor umane să trăiască
în spațiu: acestea sunt câteva dintre noile tehnologii care
ne pot afecta viața. Ei au în comun faptul că fiecare
îndepărtează omenirea din ce în ce mai mult de natură,
de sol, vreme, soare, de vânt și de toate procesele naturale. Aceste
evoluții ar produce schimbări de amploare necunoscută,
pe măsură ce ne străduim să luăm decizii
și vieți și medii man-made, complet create
de om. Nu se poate spune dacă am fi afectați în
bine sau în rău; singura certitudine este că separarea
noastră de lumea naturală ar fi mult mai mare decât
este astăzi.
O bază pentru un scenariu diferit
Există un alt tip de scenariu, bazat pe schimbări
care au legătură cu persoana respectivă. Asupra
acestei imagini vreau să mă opresc. Există
multe noi evoluții astăzi care ne modifică întreaga
concepție despre potențialitățile individului; care
ne schimbă percepțiile despre „realitate”; care
ne schimbă modurile de a fi și de a ne comporta; care
ne modifică sistemele de credințe. Vreau pur și
simplu să enumăr, fără explicații, o
serie din aceste noi direcții, dintre care multe vă
vor fi familiare, în timp ce unele pot fi ciudate. Pentru
o descriere vie și mult mai completă a acestora și
a altor tendințe, se poate apela la cartea provocatoare a
lui Marilyn Ferguson, The Aquarian Conspiracy (1980), explicată
mai bine prin subtitlul său: „Transformare personală
și socială în anii 1980”.
În primul rând, unele dintre evoluțiile care ne lărgesc
perspectiva asupra potențialităților persoanei. (Categoriile
pe care le folosesc se suprapun într-o măsură considerabilă,
dar le sortez pentru comoditate în gândire.)
Există un interes puternic și în creștere
pentru toate formele de meditație - recunoașterea și
utilizarea resurselor energetice interioare.
Există un respect sporit și o utilizare sporită
a intuiției ca instrument puternic.
Mulțimi de oameni au experimentat stări modificate
de conștiință – mulți prin droguri, dar un
număr tot mai mare prin discipline psihologice. Capacitățile
noastre în această direcție deschid noi lumi.
Cercetările în biofeedback arată că mintea
noastră inconștientă poate învăța în
câteva momente, fără a fi învățată, să
controleze activitatea unei singure celule. Cu o afișare
vizuală a acțiunii unora dintre grupurile sale musculare,
omul obișnuit poate schimba acțiunea unui grup muscular
controlat de o celulă din măduva spinării
(Brown, 1980). Implicațiile acestui potențial sunt
uluitoare.
Fenomenele paranormale, cum ar fi telepatia, precogniția
și clarviziunea au fost suficient de testate încât au primit
acceptare științifică. Mai mult, există
dovezi că majoritatea oamenilor pot descoperi sau dezvolta
astfel de abilități în ei înșiși.
Învățăm că adesea putem vindeca sau
atenua multe dintre bolile noastre prin utilizarea intenționată
a minții noastre conștiente și nonconștiente. Sănătatea
holistică ne extinde înțelegerea capacităților
interioare ale persoanei.
Există un interes crescând rapid pentru puterile spirituale
și transcendente ale individului.
Oameni de știință de frunte care studiază
creierul sunt de acord în opinia că există o minte puternică,
cu o capacitate enormă de acțiune inteligentă,
care există cu totul în afara structurii creierului (Brown,
1980).
Este posibil ca evoluția să ne conducă la
o supraconștiință și o supraminte cu mult
mai multă putere decât o au acum mintea și conștiința
(Brown, 1980).
Acum să privim la alte evoluții care ne modifică
percepția asupra realității. Unele dintre
ele au legătură cu știința.
Există o convergență a fizicii teoretice
și a misticismului, în special a misticismului oriental –
o recunoaștere a faptului că întregul univers, inclusiv
noi înșine, este „un dans cosmic”. În această perspectivă,
materia, timpul și spațiul dispar ca concepte semnificative; există
doar oscilaţii. Această schimbare a viziunii noastre
conceptuale asupra lumii este revoluționară.
Teoria holografică a funcției creierului, dezvoltată
de neurologul de la Stanford Karl Pribram (descrisă pe scurt
în Ferguson, 1980, pp. 177-187), nu numai că revoluționează
conceptul nostru despre funcționarea creierului, dar sugerează
că creierul poate crea "realitatea" noastră.
Noile epistemologii și filozofii ale științei
văd actualul concept liniar cauză-efect al științei
ca doar un mic exemplu din diferitele moduri de cunoaștere. În
special în știința biologică, relațiile reciproce
cauză-efect sunt văzute acum ca singura bază pentru
o știință rațională. Aceste noi
moduri ale științei vor revoluționa modul nostru
de a studia și a percepe lumea, în special lumea biologică
și cea umană. (Ferguson, 1980, pp. 163-169, oferă
o imagine scurtă, dar clară a acestor noi abordări.)
În afară de domeniului științei, percepem
și realitatea în moduri noi. Acest lucru este valabil
mai ales în domeniul morții și al actului de a muri. Acceptăm
mult mai mult moartea ca realitate și învățăm
multe despre procesul morții ca punct culminant al vieții.
Alte evoluții au de-a face cu modurile în care se
produce schimbarea la individ. O mare parte din materialul
din această carte tratează astfel de schimbări,
dar le voi enumera aici:
Mișcarea femeilor este doar un exemplu de diferite
tipuri de activități de conștientizare. Mișcările
pentru drepturile gay și ”black power” sunt alte exemple. Ele
schimbă comportamentul oamenilor atragând atenția asupra
prejudecăților, presupunerilor și stereotipurilor
care ne-au modelat.
„Concentrarea” (focusing) sau a fi pe deplin conștient,
în momentul de față, a unei experiențe negate anterior,
aduce schimbări psihologice și fiziologice în psihoterapie
și are ca rezultat schimbarea comportamentului.
Există o nouă înțelegere cum că persoana
este un proces, mai degrabă decât un set fix de obiceiuri. Acest
lucru evocă moduri modificate de a ne comporta, sporește
opțiunile.
Există o tendință puternică către
o utilizare mai mare a psihoterapiei individuale și dovezi
tot mai mari că această experiență aduce schimbări
în sinea noastră și în comportament.
Există o multitudine de oameni care au experimentat
schimbări personale și colective de durată în tot
felul de experiențe de grup intensive. Această
evoluție a fost discutată în capitolele anterioare.
Tendința spre atitudini mai umane în educație
produce efecte profunde în învățare și în alte
comportamente. Și acest lucru a fost documentat.
Un ultim grup de tendințe moderne are de-a face cu
schimbările în sistemele noastre de credințe. Voi
nota câteva:
Există o insistență sporită pe libertatea
individuală de alegere și o rezistență corespunzătoare
la conformitate și acceptarea autorității.
Există o opoziție din ce în ce mai mare și
antipatie față de instituțiile mari, corporațiile,
birocrațiile și mult interes și efort pentru eforturile
mici, de cooperare, de grup.
Există o neîncredere în creștere într-o știință
reducționistă și un interes sporit pentru înțelepciunea
străveche a culturilor anterioare, precum și pentru
„științele” străvechi.
Semnificația acestor tendințe
Care este sensul, semnificația tuturor acestor evoluții
actuale în viața modernă?
Luate împreună, aceste tendințe transformă
profund conceptul nostru despre persoană și despre lumea
pe care o percepe. Această persoană are un potențial
nevisat până acum. Inteligența inconștientă
a acestei persoane este foarte capabilă. Poate controla
multe funcții ale corpului, poate vindeca boli, poate crea
noi realități. Poate pătrunde în viitor, poate
vedea lucrurile de la distanță, poate comunica direct
gândurile. Această persoană are o nouă conștientizare
a puterii sale, abilităților și forței sale,
o conștientizare a sinelui ca proces de schimbare. Această
persoană se află într-un nou univers, în care toate
conceptele familiare au dispărut – timp, spațiu, obiect,
materie, cauză, efect – nimic nu rămâne decât energie
vibrantă.
În opinia mea, aceste evoluții constituie o „masă
critică” care va produce schimbări sociale drastice. În
dezvoltarea bombei atomice, temperatura și alte condiții
au fost crescute treptat până la atingerea unei anumite mase. Atingerea
acestei mase critice a dus la un proces de expansiune exploziv. Aceste
evoluții sunt de acest fel, cu excepția faptului că
procesul va avea loc în persoane și sisteme sociale.
O altă analogie științifică este „schimbarea
de paradigmă”. Viziunea noastră științifică
asupra lumii, în orice moment, se încadrează într-un tipar
general. Cu siguranță, există evenimente și
fenomene care nu prea se potrivesc, dar sunt ignorate până
când încep să se ridice și nu mai pot fi ignorate. Apoi,
un Copernic sau un Einstein ne oferă un model cu totul nou,
o nouă viziune asupra lumii. Nu este ceva peticizat
pe vechea paradigmă, deși o absoarbe pe vechea. Este
o conceptualizare cu totul nouă. Nu se poate trece
treptat de la vechi la nou. Trebuie să adoptăm
una sau alta: aceasta este schimbarea de paradigmă. S-a
subliniat că în știință, majoritatea oamenilor
de știință mai în vârstă merg în morminte
crezând în paradigma anterioară, dar noua generație
crește cu noua paradigmă și trăiește
confortabil cu aceasta.
Ceea ce spun eu este că multele tendințe convergente
pe care le-am enumerat constituie o schimbare de paradigmă. Vom
încerca, desigur, să trăim în lumea noastră familiară,
la fel cum oamenii trăiau pe o lume plată mult timp
după ce au știut că este rotundă. Dar
pe măsură ce aceste noi moduri de conceptualizare a
persoanei și a lumii se afundă tot mai mult, devenind
din ce în ce mai mult baza gândirii noastre și a vieții
noastre, transformarea devine inevitabilă. Ilya Prigogine
(1980), chimistul belgian care a câștigat Premiul Nobel în
1977 și care a contribuit mult la noile concepte ale științei,
spune, vorbind în numele oamenilor de știință:
„Vedem o lume nouă în jurul nostru. Avem impresia că
suntem în zorii unei noi perioade, cu tot entuziasmul, speranțele
și, de asemenea, riscurile care sunt inerente unui nou început.”
PERSOANA DE MÂINE
Cine va fi capabil să trăiască în această
lume cu totul ciudată? Cred că vor fi cei tineri
în minte și în spirit – și asta înseamnă adesea
cei care sunt tineri în trup. Pe măsură ce tinerii noștri
cresc într-o lume în care tendințele și viziunile pe
care le-am descris eu îi învăluie, mulți vor deveni
persoane noi – apte să trăiască în lumea de mâine
– și lor li se vor alătura oameni în vârstă care
au absorbit conceptele transformatoare.
Nu toți tinerii, desigur. Aud că tinerii
de astăzi sunt interesați doar de locuri de muncă
și de securitate, că nu sunt persoane care își
asumă riscuri sau care fac inovații, ci doar conservatori
care sunt în căutare de „numărul unu.” Posibil să
fie așa, dar cu siguranță nu este adevărat
pentru tineri cu care vin eu în contact. Dar sunt sigur că
unii vor continua să trăiască în lumea noastră
prezentă, mulți însă vor locui în această
nouă lume de mâine.
De unde vor veni ele (persoanele de mâine)? Observația
mea că ele există deja. Unde le-am găsit? Le
găsesc printre directorii de corporații care au renunțat
la cursa șobolanului gri-flanel, la atracția salariilor
mari și a opțiunilor pe acțiuni, pentru a trăi
o nouă viață mai simplă. Le găsesc
printre tinerii bărbați și femei în blugi care
sfidează majoritatea valorilor culturii de astăzi pentru
a trăi în moduri noi. Le găsesc printre preoți,
călugărițe și slujitori care au lăsat
în urmă dogmele instituțiilor lor pentru a trăi
într-un mod care are mai mult sens. Le găsesc printre
femeile care se ridică cu putere peste limitările pe
care societatea le-a impus personalității lor. Le
găsesc printre negri și chicanos și alți membri
ai minorităților care ies din generații de pasivitate
la o viață asertivă, pozitivă. Le găsesc
printre cei care au experimentat grupuri de întâlnire, care
își găsesc un loc atât pentru sentimente, cât și
pentru gânduri în viața lor. Le găsesc printre cei creativi
care abandonează școala, care se îndreaptă spre
niveluri mai mari decât le permite școlarizarea sterilă. Îmi
dau seama, de asemenea, că am văzut ceva din această
persoană în anii mei de psihoterapeut, când clienții
își alegeau un fel de viață mai liberă, mai
bogată și mai auto-dirijată. Acestea sunt
câteva dintre locurile în care am găsit persoane care ar
putea fi capabile să trăiască în această lume
transformată.
Calitățile persoanei de mâine
Cum am avut ocazia să întâlnesc și să observ
astfel de inși, am constatat că ei au anumite trăsături
în comun. Poate că nicio persoană nu posedă
toate aceste calități, dar cred că capacitatea
de a trăi în această lume complet revoluționată
de mâine este marcată de anumite caracteristici. Voi
descrie pe scurt unele așa cum le-am văzut și experimentat.
1. Deschidere. Aceste persoane au o deschidere
către lume – atât interioară, cât și exterioară. Sunt
deschiși către experiență, către noi
moduri de a vedea, noi moduri de a fi, noi idei și concepte.
2. Dorința de autenticitate . Consider
că aceste persoane prețuiesc comunicarea ca un mijloc
de a spune așa cum este. Ei resping ipocrizia, înșelăciunea
și vorbele duble ale culturii noastre. Sunt deschiși,
de exemplu, cu privire la relațiile lor sexuale, mai degrabă
decât să ducă o viață secretă sau dublă.
3 . Scepticism cu privire la știință
și tehnologie . Au o profundă neîncredere
în știința noastră actuală și în tehnologia
care este folosită pentru a cuceri lumea naturii și
pentru a controla oamenii lumii. Pe de altă parte, atunci
când știința, cum ar fi biofeedback-ul, este folosită
pentru a spori conștientizarea de sine și controlul
persoanei de către persoană, aceștia sunt susținători
nerăbdători.
4. Dorința de totalitate . Acestor
persoane nu le place să trăiască într-o lume compartimentată
- corp și minte, sănătate și boală, intelect
și sentiment, știință și bun simț,
individual și grup, sănătos și nebun, muncă
și joacă. Ei luptă mai degrabă pentru
o totalitate a vieții, cu gând, sentiment, energie fizică,
energie psihică, energie vindecătoare, toate fiind integrate
în experiență.
5. Dorința de intimitate . Ei
caută noi forme de apropiere, de intimitate, de scop împărtășit. Ei
caută noi forme de comunicare într-o astfel de comunitate
- atât verbală cât și nonverbală, emoțională
cât și intelectuală.
6. Persoane în proces . Ei sunt foarte
conștienți de faptul că singura certitudine a vieții
este schimbarea - că ei sunt mereu în proces, mereu în schimbare. Ei
salută acest mod de a fi care își asumă riscuri
și sunt extrem de vii în modul în care se confruntă
cu schimbarea. (N. trad. A. Maslow vorbește despre persoane
aflate în proces de actualizare a sinelui, sau în curs de actualizare
a sinelui, un proces niciodată încheiat desigur)
7. Grija . Aceste persoane sunt grijulii,
dornice să fie de ajutor altora atunci când nevoia este reală. Este
o grijă blândă, subtilă, nemoralistă, fără
judecăți. Sunt suspicioși față de
„ajutătorii” de profesie.
8. Atitudine față de natură .
E simt o apropiere de, și o grijă pentru, natura elementară.
Au o minte ecologică și găsesc plăcere într-o
alianță cu forțele naturii, mai degrabă decât
în cucerirea naturii.
9. Anti-instituțional . Acești
indivizi au o antipatie pentru orice instituție foarte structurată,
inflexibilă, birocratică. Ei cred că instituțiile
ar trebui să existe pentru oameni, nu invers.
10. Autoritatea din interior. Aceste persoane
au încredere în propria experiență și o neîncredere
profundă în autoritatea externă. Ei își fac
propriile judecăți morale, chiar nesupunându-se în mod
deschis legilor pe care le consideră nedrepte.
11. Neimportanța lucrurilor materiale . Acești
indivizi sunt fundamental indiferenți la confortul și
recompensele materiale. Banii și simbolurile de stare
materială nu sunt scopul lor. Ei pot trăi cu bunăstare,
dar nu le este în niciun caz necesară.
12 . Un dor(o dorintã) pentru spiritual . Aceste
persoane de mâine sunt căutători. Ei doresc să
găsească un sens și un scop în viață
care este mai mare decât individul. Unii sunt conduși
către culte, dar alții examinează toate căile
prin care omenirea a găsit valori și forțe care
se extind dincolo de individ. Ei doresc să trăiască
o viață de pace interioară. Eroii lor sunt
persoane spirituale - Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Teilhard
de Chardin. Uneori, în stări modificate de conștiință,
ei experimentează unitatea și armonia universului.
Acestea sunt câteva dintre caracteristicile pe care le
văd la persoana de mâine. Știu bine că puțini
indivizi posedă toate aceste caracteristici și știu
că descriu o mică minoritate a populației în ansamblu.
Lucrul izbitor este că persoanele cu aceste caracteristici
se vor simți acasă într-o lume care constă numai
din energie vibrantă, o lume fără bază solidă,
o lume a proceselor și schimbării, o lume în care mintea,
în sensul său mai larg, este conștientă și
în acelasi timp creează noua realitate. Ei vor
putea face schimbarea de paradigmă.
Poate persoana de mâine să supraviețuiască?
Am descris persoane care sunt puternic în contradicție
cu lumea noastră convențională. Pot ei— li
se va permite— să supraviețuiască? Ce opoziție
vor întâlni? Cum ne pot influența ele viitorul?
Opozitie
Apariția acestei noi persoane va întâlni oponență. Permiteți-mi
să sugerez opoziția printr-o serie de Declarații
sloganistice care pot comunica ceva din sursele antagonismului.
1. ”Statul mai presus de toate ”. Ultimul deceniu
ne-a oferit dovezi ample că în Statele Unite, precum și
în majoritatea altor țări, elita guvernantă și
birocrația masivă care le înconjoară nu au loc
pentru dizidenți sau cei cu valori și scopuri diferite. Noua
persoană a fost și va fi hărțuită, i-a
fost și îi va fi refuzată libertatea de exprimare, a
fost și va fi acuzată de conspirație, a fost și
va fi întemnițată pentru refuz de a se conforma. Ar
fi nevoie de o trezire masivă – și puțin probabilă
– a publicului american pentru a inversa această tendință. Acceptarea
diversității de valori și stiluri de viață
și opinii este inima procesului democratic, dar ea nu mai
înflorește bine de mult timp în Statele Unite. Deci,
aceste persoane emergente vor fi cu siguranță reprimate,
dacă este posibil, de guvernul lor.
2. '''Tradiția mai presus de toate.” 'Instituțiile
societății noastre – educaționale, corporative,
religioase, familiale – stau în opoziție directă cu
oricine sfidează tradiția. Universitățile
și școlile publice locale sunt instituțiile care
pot fi cele mai ostile acestor persoane de mâine. Acestea
din urmă nu se potrivesc cu tradiția lor și vor
fi ostracizați și expulzați ori de câte ori este
posibil. Corporațiile, în ciuda imaginii lor conservatoare,
sunt oarecum mai receptive la tendințele sociale. Chiar
și așa, ele vor fi în opoziție cu persoana care
pune realizarea de sine înaintea ”realizării” mundane ”normale”
(N. trad. A se vedea, apropo de această ”normalitate” și
ce spune Eric Fromm în cartea sa recent apărută în România
Patologia normalității), dezvoltarea personală
mai presus de salariu sau profit, cooperarea cu natura înaintea
cuceririi ei. Biserica este un oponent mai puțin formidabil. Și
tradițiile familiale și maritale sunt deja într-o stare
de confuzie atât de mare încât antagonismul, deși există,
nu este probabil să fie implementat eficient.
3. „Intelectul mai presus de toate .”
Faptul că acești indivizi emergenți, în curs de
dezvoltare, încearcă să fie persoane întregi – cu trup,
minte, sentimente, spirit și puteri psihice integrate – va
fi privit ca una dintre cele mai mari presupuse ofense ale lor.
Nu numai știința și mediul academic, dar și
guvernul, sunt construite pe presupunerea că raționamentul
cognitiv este singura funcție importantă a omenirii.
Există convingerea că inteligența și raționalitatea
pot rezolva orice. Această credință a fost cea
care ne-a condus în mlaștina Vietnamului. Aceeași convingere
este deținută de oamenii de știință,
membrii facultății și factorii de decizie politică
de la toate nivelurile, ei vor fi primii care vor arunca dispreț
și batjocură asupra oricui, prin cuvânt sau faptă,
contestă acest credo.
4. „Ființele umane ar trebui modelate .”
O viziune asupra omenirii poate fi extrapolată logic din
cultura noastră tehnologică actuală. Ea ar
implica aplicarea tehnologiei sociale și psihologice pentru
a controla comportamentul neconform în interesul unei societăți
postindustriale reglementate. Astfel de controale ar fi exercitate
nu de o singură forță instituțională,
ci de ceea ce unii numesc „birocrații război-bunăstare-comunicații_industriale-poliție”. Este
clar că unul dintre primele scopuri ale acestei rețele(web)
complexe, dacă această imagine conformă va prevala,
ar fi controlul sau eliminarea persoanei pe care am descris-o.
5. „Status quo-ul pentru totdeauna .”
Schimbarea amenință, iar posibilitatea ei creează
oameni înspăimântați și furioși. Ei se
găsesc în esența lor cea mai pură în extrema politică
dreaptă, dar în noi toți există o oarecare teamă
de proces, de schimbare. Deci atacurile vocale asupra acestei
persoane noi vor veni de la extrema dreaptă conservatoare,
care este de înțeles îngrozită când își vede lumea
sigură dizolvându-se; totuși, aceste voci conservatoare
vor primi mult sprijin tăcut din partea întregii populații. Schimbarea
este dureroasă și incertă. Cine o vrea? Răspunsul
este, puțini.
6. ''Adevărul nostru este adevărul .''
Adevărații credincioși sunt, de asemenea, dușmanii
schimbării și se vor găsi la stânga, la dreapta
și la centru. Ei nu vor fi capabili să tolereze
o persoană în căutare, nesigură, blândă. Fie
tineri sau bătrâni, fanatic din aripa stângă sau rigid
din aripa dreaptă, ei trebuie să se opună acestui
proces individual care caută adevărul. Astfel
de credincioși adevărați posedă adevărul,
iar alții trebuie să fie de acord.
Așadar, pe măsură ce aceste persoane de
mâine continuă să iasă în lumină, ele vor
găsi o rezistență și o ostilitate crescândă
din aceste șase surse importante. S-ar putea foarte
bine ca ei să fie copleșiți de astfel de forțe.
O viziune mai optimistă
Deși vor întâmpina oponență, eu am o încredere
din ce în ce mai mare că aceste persoane de mâine nu numai
că vor supraviețui, dar vor constitui un ferment foarte
important în cultura noastră.
Motivul optimismului meu stă în dezvoltarea persistentă
și înflorirea tuturor schimbărilor din perspectivele
științifice, sociale și personale. Fizica
teoretică nu va fi pusă înapoi într-o aceeași cutie
anterioară. Biofeedback-ul poate merge doar înainte,
nu poate regresa și poate continua să dezvolte puterile
nevisate ale inteligenței noastre interioare și non-conștiente. Un
număr tot mai mare de persoane vor experimenta stări
modificate de conștiință. Și așa
mai departe, și așa mai departe, prin toată lista. Cu
alte cuvinte, presiunile vor continua să crească până
când vor forța o schimbare de paradigmă.
Persoanele de mâine sunt tocmai cele care sunt capabile
să înțeleagă și să absoarbă această
schimbare de paradigmă. Ele vor fi cele capabile să
trăiască în această lume nouă, ale cărei
contururi sunt încă doar abia vizibile. Dar, dacă
nu ne aruncăm în aer, acea lume nouă va veni inevitabil,
transformându-ne cultura.
Această nouă lume va fi mai omenoasă și
mai umană. Ea va explora și dezvolta bogăția
și capacitățile minții și spiritului
uman. Va produce indivizi care sunt mai integrați și
mai întregi. Va fi o lume care prețuiește persoana
individuală – cea mai mare dintre resursele noastre. Va
fi o lume mai naturală, cu o dragoste reînnoită și
respect pentru natură. Va dezvolta o știință
mai umană, bazată pe concepte noi și mai puțin
rigide. Tehnologia sa va avea ca scop îmbunătățirea,
mai degrabă decât exploatarea, a persoanelor și a naturii. Va
elibera creativitatea pe măsură ce indivizii își
simt puterea, capacitățile și libertatea.
Vânturile schimbărilor științifice, sociale
și culturale bat cu putere. Ne vor învălui în această
lume nouă, această lume de mâine, pe care am încercat
să o schițez. În centrul acestei noi lumi vor fi
persoanele, persoanele de mâine pe care le-am descris.
Acesta este scenariul viitorului centrat pe persoană. S-ar
putea să-l alegem, dar fie că îl alegem sau nu, se pare
că într-o oarecare măsură el se mișcă
inexorabil spre a ne schimbe cultura. Iar schimbările
vor fi în direcția mai multă umanitate.
REFERINȚE
BROWN, B. Supermind: The ultimate energy.
New York: Harper & Row, 1980.
CORNISH, E. An agenda for the 1980s.
The Futurist, February 1980, 14, 5-13.
FERGUSON, M. The Aquarian conspiracy: Person
and social transformation in the 1980s. Los Angeles: J. P.
Tarcher, 1980.
PRIGOGINE, I. Einstein: Triumphs and conflicts.
Newsletter, February 1980, p. 5.
SCHEER, R. Los Angeles Times, January 24, 1980.
Traducere Viorica Juncan
Salt la inceputul paginii