
Simona-Grazia Dima - Dialog
despre sacru
Din
revista TRIBUNA nr. 190 din 1-15 august 2010,
pagina 6: www.revistatribuna.ro
O frumoasă carte, surprinzătoare în multe
privinţe (Karl Graf Dürckheim, Dialog pe Calea
iniţiatică. Convorbiri cu Alphonse Goetmann,
recent apărută, în tălmăcirea Vioricăi
Juncan, la editura bucureşteană Herald, ce traduce, în
mod constant, după 1989, numeroase volume esenţiale de
spiritualitate), ne conectează la un schimb incandescent de
opinii despre sacru, într-un context original, deoarece ambii interlocutori
sunt remarcabili: K. G. Dürckheim (1896–1988), doctor în filosofie
şi psihologie, a fost psihoterapeut la Todtmoss (Pădurea
Neagră), unde a înfiinţat un Centru de formare şi
întâlniri de psihologie existenţială, iar în circa 20
de volume publicate a încercat să traseze o punte, să
iniţieze un dialog între mistica creştină şi
practica Zen, aprofundată de el în Japonia, cu maeştri
de seamă, fără a se abate de la doctrina creştină.
O personalitate de anvergură, aşadar, un promotor de seamă
al dialogului Est-Vest. Ineditul formaţiei sale ilustrează
un fenomen obişnuit în cultura occidentală, acela că
o seamă de psihologi şi terapeuţi preiau, până
la un punct, o parte din responsabilităţile unui duhovnic,
urmărind să ajungă la cauzele ce încarcă şi
distorsionează psihismul omului, pentru a lucra apoi în adâncime
asupra acestuia, purificându-l. Al doilea, nu mai puţin interesant,
este francezul Alphonse Goetmann, trecut de la catolicism la postura
de preot ortodox, absolvent al Institutului Saint Denis (fondat
de Vladimir Lossky), adept al misticii răsăritene, care
mărturiseşte a fi aflat în interlocutorul său un
maestru spiritual care i-a schimbat viaţa.
Aşadar, doi
occidentali sensibili la toate manifestările sacrului, de oriunde
ar veni ele, fără însă a trăda cadrul creştin
al concepţiei lor.
În ce fel religia
poate fi percepută ca o chestiune personală de maximă
urgenţă, ca o forţă realmente transformatoare,
aflăm din vasta conversaţie a celor doi, purtată
ca între egali. Ei stau de vorbă într-un mod foarte liber,
foarte cald, despre problemele religiei, pe care le socotesc esenţiale
pentru buna integrare în viaţă, în destin, în societate,
a fiecărui om. Formaţia lor este pilduitoare, exemplară
şi pentru alţii. K. G. Dürkheim îşi exprimă
convingerea că menirea primordială a omului este căutarea
centrului profund ce-l animă, acel mister absolut al fiinţei
ce grăieşte şi pulsează întâi în momente de
elecţie, pentru ca, ulterior, printr-o atentă cultivare,
să devină o călăuză permanentă. Deşi
dialogul a avut loc în anii ’80 (deducem aceasta, dar anul exact
nu este menţionat, scăpare ce va fi remediată, poate,
la o ediţie viitoare), el este profund actual.
Pagini de excepţie
sunt dedicate retrăirii acelor clipe din copilăria psihoterapeutului,
momentelor când mintea curată era izbită de prezenţa
numinosului, până ce, treptat, a înţeles că societăţii
occidentale îi lipseşte dimensiunea subiectivă, lăuntrică
a psihismului, esenţială evoluţiei spirituale: „toate
şcolile de exegeză şi hermeneutică, <materialiste>
şi <structurale>, ale zilelor noastre rămân la descifrarea
ştiinţifică şi mentală” (p. 30). În consecinţă,
omul este tratat ca obiect, nu ca subiect. Încă din studenţie,
viitorul psihoterapeut a fost îngrijorat de precumpănirea cantitativului
în psihologie. Sigur, putem studia omul şi astfel, dar ce câştigăm
făcând asta? se întreabă el, observând că nimeni
nu vorbeşte despre un învăţământ iniţiatic,
despre Fiinţă. Problematica omului, a observat de timpuriu,
nu este integrată în formaţia medicului, a preotului,
a educatorului, a psihologului chiar.
În relaţiile
dintre oameni predomină aceeaşi răceală: unul
îl închide pe celălalt într-un rol limitat, cum, de pildă,
medicul are percepţia bolnavului ca un simplu caz. Biserica
a devenit, şi ea, o simplă organizaţie, de unde teologii
au înlăturat mistica. Facem, astfel, zilnic experienţa
alienării interioare, încercând să calificăm şi
să categorisim totul în strâmte nişe mentale, pierzând
dimensiunea vie a lucrurilor. Nu e oare acesta un atentat la divinul
însuşi? K. G. Dürkheim crede că da, iar Alphonse Goettmann
reaminteşte memorabila cugetare a lui Grigorie de Nyssa, conform
căreia orice concept referitor la Dumnezeu e un simulacru,
un idol (p. 25).
De aceea, urmează
cei doi, Dionisie Areopagitul invită la unirea cu Dumnezeu
prin renunţarea la orice intervenţie raţională,
la orice obiect sesizabil sau inteligibil, la fel ca Meister Eckhart
mai târziu. Pasionante sunt precizările lui K. G. Dürkheim:
nu trebuie să uităm că, întotdeauna, ca subiect,
întâlnim alt subiect, o fiinţă, iar nu un lucru inanimat,
constatare valabilă chiar şi în relaţia cu obiectele.
Fascinaţia misterului, nu categoriile carteziene, l-au marcat,
iar îndărătul trăsăturilor senzoriale fermecătoare,
a ştiut, de mic, să discearnă esenţa, nucleul
divin: într-o bucată de fier, de pildă, l-a intuit pe
Dumnezeu, prezent acolo prin însăşi calitatea metalului!
(p. 18). E un alt mod de a spune că Fiinţa se află
întotdeauna aici, nu ne părăseşte, e indestructibilă,
situată dincolo de timp şi spaţiu.
Oricât ar părea
de neobişnuit, suntem asiguraţi că experienţa
spaţio-temporanlă nu e totul, ci abia „învelişul
a ceva total diferit şi, de fapt, ea ascunde realitatea fondului”
(p. 16).
Divinul nu e o
abstracţie, o demonstrează psihoterapeutul german, care,
după ce a simţit sacrul în fiinţa sa, i-a urmat chemarea
imperioasă. Nobil, a renunţat la castel şi la datoriile
senioriale. Înrolat în armată, a luptat fără a răni
sau a ucide pe cineva, căci nu a tras niciodată vreun
foc de armă, nici măcar nu a scos pistolul (de altfel,
nici nu a fost rănit). El căuta, deja de atunci, „viaţa
ca plenitudine supranaturală pe fundalul terifiant al non-vieţii”,
pentru ca, ulterior, devenit psihoterapeut, să încerce mai
puţin să comunice o ştiinţă, cât să
trezească la experienţe interioare ce i se păreau
fundamentale: „Nervul oricărei ştiinţe despre om
îmi părea a fi experienţa calitativă a profunzimii
sale” (p. 28-29). Pe fundalul excesului de zgomot, a fost cucerit
de cultura tăcerii, în Japonia, cu ţelul mărturisit
de a se păstra în Hristos, căci Meister Eckhart a fost
şi a rămas maestrul său suprem, cu a sa realitate
a esenţialului – Realul în liniştea lui „dincolo”. Prin
filiaţia din Meister Eckhart se simte a se situa pe un „teren
absolut solid, o realitate de nezdruncinat (...), dar aceasta cere
sărăcia duhului, care invită la o totală golire
de sine” (p. 25).
Practica Zen i-a
adus simplitatea, derivată dintr-o bună aşezare în
centrul fizic al fiinţei, hara, de unde se poate medita nestânjenit,
fără riscul de a cerebraliza excesiv, de a pune realitatea
divină în formule, ucigând viaţa. Echilibrarea respiraţiei
îndeplineşte, şi ea, rolul salutar de a afla „nimicul”
conştiinţei naturale, una cu sărăcia duhului,
căci, dincolo de o cultură livrescă, e nevoie de
o cultură a experienţei lăuntrice.
Atenţia permanentă,
veghea critică trebuie cultivate până ce individul se
transformă într-o persoană, dar nu una oarecare, ci una
devenită un eu existenţial transparent, potir menit să
primească Fiinţa esenţială. În această
lumină, biserica lui Hristos e însăşi taina Domnului
printre oameni şi nu doar un imperiu social-politic. În acest
mod îşi tratează K. G. Dürkheim pacienţii: chiar
dacă-i masează, nu-i contactează la nivel fizic,
nu le atinge corpul, fiindcă încearcă să le sesizeze
şi să le mişte sufletul.
Oricât de rătăciţi
am fi, în adânc rămânem mereu copiii paradisului, ne spune
încrezător K.G. Dürkheim, conştient că, prin păcatul
originar, omul a rupt unitatea nediferenţiată cu divinul
din el, pentru a se instala, progresiv, într-o autonomie separată,
prin ego-ul său. Apoi acest ego, eu lumesc hipertrofiat, l-a
sedus până-ntr-atât, încât omul l-a considerat unica şansă
de cunoaştere, întruchiparea cunoaşterii obiective, uitând
cu totul de latura subiectivă a problemei, cea latent mântuitoare.
Din fericire însă, calea poate fi parcursă înapoi: prin
renunţarea la multitudine, se deschide poarta experienţei
sacre. Chiar dacă zilnic facem experienţa alienării
interioare, prin asaltul obiectivităţii masificate, nu
trebuie să uităm că „în centrul tuturor tenebrelor
noastre se află un soare” (p.86). Toate ritualurile pot servi
concentrării în acesta: sportul, ceremonia ceaiului, arta.
Mişcările trupului pot fi, şi ele, un exerciţiu
spiritual, dacă sunt privite în această lumină, încât
până şi cei supraîncărcaţi de o muncă brută
la bandă, în furnale, sau pe câmp pot face din gesturile lor
un act religios. Tocmai schimbarea de perspectivă conferă
un incredibil optimism vieţuirii în lumesc, pe care stă
în puterea noastră s-o sfinţim, depăşind-o.
Nu prin lamentaţie, ci prin acceptarea urmată de transfigurare.
Sunt magnifice, în acest sens, şi părerile lui K. G. Dürkheim
despre iubirea diferită de simpla dorinţă-pasiune
– ea ne transportă, delicat, într-o altă dimensiune. Asumarea
spiritualităţii (o ştim şi noi, de multă
vreme, în spaţiul nostru, populat, fără întrerupere,
de sfinţi şi martiri întru credinţă) se vădeşte
a fi o întreprindere plenitudinară, angajantă. O carte
precum aceasta constituie deci încă o invitaţie la o lume
ce, abia gustată, va putea fi înţeleasă. Înrădăcinarea
în experienţă este o adevărată măiestrie
ce nu trebuie părăsită nicicând, pentru a accede
la dubla cetăţenie a omului: cerească şi, totodată,
pământească.
Salt la inceputul paginii
|