[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]
 


Nicolae Stroescu_Stânisoarã
1925-2014

CONTELE KARLFRIED DURCHEIM "TRANSPARENTA TRANSCENDENTEI"

                                                                                                                     
 

        Contele Dürckheim a mai fost evocat în Jurnalul meu. Întîlnirea lui cu spiritualitatea si meditatia orientală, a început „într-o străfulgerare”, asa cum mărturiseste el însusi, în Europa, la München, prin 1922, cînd fiind în vizită la pictorul Willy Geiger, viitoarea lui sotie a deschis, cu totul întîmplător, o carte din care a citit al saptelea vers al lui Lao-Tzi. Dintr-odată a avut o „trăire a Fiintei” (eine Seinserfahrung). Lao-Tzi vorbeste în acel vers despre  „golul” în care sălăsluieste sensul (ceea ce îi dă sens ulciorului este golul pe care îl contine). Dürckheim si-a dat în acea clipă seama că lumea perceptibilă prin simturi este locul în care se manifestă o altă lume, superioară. Eul cel mic devine permeabil pentru Eul cel mare. Dar dacă vrei să ajungi la Eul cel mare trebue „mai întîi să ai un eu”. Omul are două rădăcini: una terestră si una cerească. În clipa aceea s-a simtit brusc transformat si ridicat într-o altă dimensiune. Toate lucrurile din jurul lui au început să-i apară sub o dublă perspectivă: ca fenomen exterior si ca manifestare a unei realităti superioare în lumea noastră. Această stare de gratie a durat două zile. Dürckheim avea 24 de ani.

    Într-un film, intitulat Poarta misterului interior,  pe care i l-a dedicat televiziunea bavareză acum cînd s-au împlinit 11 ani de la moartea lui (1989),  apar printre altii Alfonse si Raschel Goettman, care, la îndemnul lui Dürckheim, au înfiintat, în muntii Vosges, un centru ortodox pentru meditatie, liturghie si rugăciune, Bethanie. Alfonse arată că Dürckheim îl întrebase cum meditează si cînd a auzit că se reculege si repetă „ca o Mantra” rugăciunea lui Iisus (Rugăciunea Inimii), fata i s-a luminat de bucurie si i-a spus că si el practică această rugăciune ortodoxă fundamentală. Dürckheim a preluat practica japoneză a meditatiei Zen si a ancorat-o în conceptia crestină despre lume si rosturile ultime. În felul acesta meditatia Zen nu este îndreptată spre marea totalitate inpersonală, ci spre persoană, cu capacitătile ei de actiune, iubire si transcendere. Dürckheim vorbeste despre patru modalităti de a experia Fiinta:

1. Contemplarea naturii, a linistii din natură si o presimtire a linistii care se află dincolo de aceea liniste.

2. Frumusetea în artă nu se limitează la perceptia „frumosului”, ci deschide de asemenea drumul către trăirea Fiintei.

3. Erotica, sub semnul spargerii îngustimii egoului si al contopirii cu persoana iubită, este si ea o cale către aceeasi experientă a participării la o realitate superioară.

4. Cultul religios, liturghia, este o altă modalitate prin care „ceva dintr-o altă dimensiune vine dinspre Dumnezeu către noi”.

    În tineretea sa, după ce se prezentase ca voluntar în primul război mondial si fusese decorat cu Crucea de Fier si apoi, după sfîrsitul războiului, a participat, în cadrul formatiilor voluntare de ofiteri germani, la răsturnarea republicii bolsevice de la München, a studiat psihologia si filozofia. Mai tîrziu a parcurs o perioadă de entuziasm pentru miscarea national-socialistă. Acestei etape a biografiei lui Dürckheim îi apartine si o misiune pe care a  primit-o din partea lui von Ribbentrop. Acesta, sub impresia unui referat-studiu scris de Dürckheim despre mentalitătile din Africa de Sud, l-a chemat la el si i-a propus să meargă în Anglia unde, cunoscînd bine limba si avînd bune relatii, să caute în decurs de doi ani să stabilească si să descrie care sunt acele aspecte si caracteristici ale national-socialismului german care le displac englezilor. Contele Dürckheim a acceptat această misiune. Dar, cîndva, lucrurile au luat o altă întorsătură. Întîlnindu-se cu Ribbentrop la ambasada germană de la Londra, acesta i-a comunicat că este concediat fără preaviz, întrucît Göring nu admite ca cineva care are o bunică evreică să fie în serviciul Ministerului de Externe german. – „Chiar asa de simplu nu merge”, i-a răspuns contele Dürckheim. „Eu nu sunt o «fată în casă» pe care o dai afară cînd     vrei”.  Ribbentrop a răspuns că are dreptate si că e dispus să-i acorde o bursă de cercetări pe care să le îndeplinească undeva în străinătate. Dürckheim a fost de acord si, în felul acesta, a primit misiunea de a cerceta caracteristicile culturii si spiritualitătii japoneze. A trăit în Japonia sapte ani, a fost în prizonierat la americani si s-a întors în Germania unde si-a început elaborarea terapeuticei initiatice si a scrierilor lui.

    Am retinut deschiderea lui Dürckheim către ortodoxie. Alfonse Goettmann, preot ortodox francez, povesteste cum Dürckheim purta sub cămasă, în dreapta inimii, o mică icoană ortodoxă a lui Hristos. Cînd i s-a apropiat sfîrsitul, a vrut să fie împărtăsit de un preot ortodox. Au adus de la Freiburg un tînăr preot ortodox. În ultimele clipe, Dürckheim i-a cerut să-i tină crucea în dreptul ochilor si a trecut dincolo (poate că cel care vorbea despre „transcendenta imanentă” nu ar fi de acord cu cuvîntul „dincolo”).


München, 3 Decembrie, 1999
Publicat în revista Convorbiri literare din martie 2003

 

Salt la inceputul paginii