|

Nicolae Stroescu_Stânisoarã
1925-2014
CONTELE KARLFRIED DURCHEIM "TRANSPARENTA
TRANSCENDENTEI"
Contele
Dürckheim a mai fost evocat în Jurnalul meu. Întîlnirea lui cu spiritualitatea
si meditatia orientală, a început „într-o străfulgerare”, asa cum mărturiseste
el însusi, în Europa, la München, prin 1922, cînd fiind în vizită la pictorul
Willy Geiger, viitoarea lui sotie a deschis, cu totul întîmplător, o carte
din care a citit al saptelea vers al lui Lao-Tzi. Dintr-odată a avut o
„trăire a Fiintei” (eine Seinserfahrung). Lao-Tzi vorbeste în acel vers
despre „golul” în care sălăsluieste sensul (ceea ce îi dă sens ulciorului
este golul pe care îl contine). Dürckheim si-a dat în acea clipă seama
că lumea perceptibilă prin simturi este locul în care se manifestă o altă
lume, superioară. Eul cel mic devine permeabil pentru Eul cel mare. Dar
dacă vrei să ajungi la Eul cel mare trebue „mai întîi să ai un eu”. Omul
are două rădăcini: una terestră si una cerească. În clipa aceea s-a simtit
brusc transformat si ridicat într-o altă dimensiune. Toate lucrurile din
jurul lui au început să-i apară sub o dublă perspectivă: ca fenomen exterior
si ca manifestare a unei realităti superioare în lumea noastră. Această
stare de gratie a durat două zile. Dürckheim avea 24 de ani.
Într-un film, intitulat Poarta misterului interior,
pe care i l-a dedicat televiziunea bavareză acum cînd s-au împlinit 11
ani de la moartea lui (1989), apar printre altii Alfonse si Raschel
Goettman, care, la îndemnul lui Dürckheim, au înfiintat, în muntii Vosges,
un centru ortodox pentru meditatie, liturghie si rugăciune, Bethanie.
Alfonse arată că Dürckheim îl întrebase cum meditează si cînd a auzit
că se reculege si repetă „ca o Mantra” rugăciunea lui Iisus (Rugăciunea
Inimii), fata i s-a luminat de bucurie si i-a spus că si el practică această
rugăciune ortodoxă fundamentală. Dürckheim a preluat practica japoneză
a meditatiei Zen si a ancorat-o în conceptia crestină despre lume si rosturile
ultime. În felul acesta meditatia Zen nu este îndreptată spre marea totalitate
inpersonală, ci spre persoană, cu capacitătile ei de actiune, iubire si
transcendere. Dürckheim vorbeste despre patru modalităti de a experia
Fiinta:
1. Contemplarea naturii, a linistii din natură si o presimtire a linistii
care se află dincolo de aceea liniste.
2. Frumusetea în artă nu se limitează la perceptia „frumosului”, ci deschide
de asemenea drumul către trăirea Fiintei.
3. Erotica, sub semnul spargerii îngustimii egoului si al contopirii cu
persoana iubită, este si ea o cale către aceeasi experientă a participării
la o realitate superioară.
4. Cultul religios, liturghia, este o altă modalitate prin care „ceva
dintr-o altă dimensiune vine dinspre Dumnezeu către noi”.
În tineretea sa, după ce se prezentase ca voluntar
în primul război mondial si fusese decorat cu Crucea de Fier si apoi,
după sfîrsitul războiului, a participat, în cadrul formatiilor voluntare
de ofiteri germani, la răsturnarea republicii bolsevice de la München,
a studiat psihologia si filozofia. Mai tîrziu a parcurs o perioadă de
entuziasm pentru miscarea national-socialistă. Acestei etape a biografiei
lui Dürckheim îi apartine si o misiune pe care a primit-o din partea
lui von Ribbentrop. Acesta, sub impresia unui referat-studiu scris de
Dürckheim despre mentalitătile din Africa de Sud, l-a chemat la el si
i-a propus să meargă în Anglia unde, cunoscînd bine limba si avînd bune
relatii, să caute în decurs de doi ani să stabilească si să descrie care
sunt acele aspecte si caracteristici ale national-socialismului german
care le displac englezilor. Contele Dürckheim a acceptat această misiune.
Dar, cîndva, lucrurile au luat o altă întorsătură. Întîlnindu-se cu Ribbentrop
la ambasada germană de la Londra, acesta i-a comunicat că este concediat
fără preaviz, întrucît Göring nu admite ca cineva care are o bunică evreică
să fie în serviciul Ministerului de Externe german. – „Chiar asa de simplu
nu merge”, i-a răspuns contele Dürckheim. „Eu nu sunt o «fată în casă»
pe care o dai afară cînd vrei”. Ribbentrop
a răspuns că are dreptate si că e dispus să-i acorde o bursă de cercetări
pe care să le îndeplinească undeva în străinătate. Dürckheim a fost de
acord si, în felul acesta, a primit misiunea de a cerceta caracteristicile
culturii si spiritualitătii japoneze. A trăit în Japonia sapte ani, a
fost în prizonierat la americani si s-a întors în Germania unde si-a început
elaborarea terapeuticei initiatice si a scrierilor lui.
Am retinut deschiderea lui Dürckheim către ortodoxie.
Alfonse Goettmann, preot ortodox francez, povesteste cum Dürckheim purta
sub cămasă, în dreapta inimii, o mică icoană ortodoxă a lui Hristos. Cînd
i s-a apropiat sfîrsitul, a vrut să fie împărtăsit de un preot ortodox.
Au adus de la Freiburg un tînăr preot ortodox. În ultimele clipe, Dürckheim
i-a cerut să-i tină crucea în dreptul ochilor si a trecut dincolo (poate
că cel care vorbea despre „transcendenta imanentă” nu ar fi de acord cu
cuvîntul „dincolo”).
München, 3 Decembrie, 1999
Publicat în revista Convorbiri literare din martie 2003
Salt la inceputul paginii |
|