|
Bucuraţi-vă întotdeauna!
Mulţumiţi Lui Dumnezeu în toate împrejurările!(1Tes
5,18)
Parintele Alphonse
Goettmann
Unitatea nuptială a durerii si a
bucuriei
Participare la exultarea divină
Topografia Întoarcerii
Nu se transformă decât ceea ce se acceptă
O mutatie neîncetată
Jertfa de laudă
Dansez deci exist
Rugăciunea de mulţumire este, bineînţeles,
din aceeaşi familie cu binecuvântarea, dar ea o poartă pe aceasta
la incandescenţă. Cu ea intrăm în inima arzătoare
a lui Hristos, se ajunge la plinătatea de care este capabil omul
prin mulţumire: să fie admis în tăcerea abisală a
lui Isus, să participe la taina cea mai sacră a sufletului său,
să trăiască în El şi, prin aceasta, să
înveţe de la El orientarea secretă a întregii sale existenţe
şi ceea ce este în spatele fiecăruia din gesturile sale de Fiu
unic…
Unitatea nuptială a durerii si
a bucuriei
Pentru că El este Fiul Absolut, El nu aparţine
decât Tatălui, El este singur în a împărtăşi această
intimitate uimitoare, în a o poseda în întregime şi în a fi posedat
de ea. In fiecare clipă El trăieşte la Sursă şi
nu se „ primeşte ” decât de la Ea; tot ceea ce este Fiul,
primeşte de la Tatăl. In această dependenţă totală
şi în această despuiere infinită se găseşte toată
bucuria Sa şi originea inexprimabilă în cele din urmă a
atitudinii Sale de mulţumire permanentă. Este o debordare de
iubire în Duhul Sfânt. Iubirea pe care Fiul o înalţă spre Tatăl
şi o coboară spre oameni, cărora le-o oferă cu amândouă
braţele de-a lungul întregii sale vieţi. Mulţumirea fierbinte
este dar fără măsură, prin ea devenim săraci
în toate cu excepţia Bucuriei ! Pentru Hristos, care se găsea
constant în această rezonanţă profundă, cerul este
mereu deschis, aşa cum o dovedeşte Botezul şi Schimbarea
la Faţă. Mulţumirea Îl pune în relaţie imediată
cu Tatăl, veşnicia şi Sursa a toate.
Cerul nu este un „undeva”, lumea de dincolo nu se găseşte
în spatele norilor, ci este aici, este cealaltă faţă a
aparenţelor, pe care numai atitudinea de mulţumire le face transparente.
Şi aceasta până la ceea ce este mai rău. În ceasul în care
Isus este zdrobit de Patima sa, când se aruncă în sinistrul angrenaj
al condamnării Lui la moarte şi când spaima extremă a agoniei
Îl cuprinde în toată fiinţa şi nu lasă nici un vid,
El rămâne neclintit în atitudinea de mulţumire şi îşi
păstrează până la capăt fermitatea în această
atitudine ! Chiar dacă în exterior nu se vede această fremătare
de bucurie, de care vorbeşte atât de des Evanghelia, cu-adevărat
acum este Ceasul prin excelenţă, atât de aşteptat, când,
în ceasul cel mai greu, al sacrificiului extrem, Isus Îl glorifică
pe Tatăl. Ultimele sale cuvinte înainte de a merge în Ghetsemani,
încearcă să exprime inexprimabilul:
Tată, a venit ceasul: glorifică-L pe Fiul Tău,
Pentru ca şi Fiul Tău să te glorifice pe Tine…(Ioan
17:1)
Ar trebui citit şi recitit, poate chiar învăţată pe
de rost, această lungă rugăciune din capitolul 17 a sfântului
Ioan, pentru a descoperi încet-încet, sub cuvinte, suflul lor misterios.
Acest lucru singur ne face să experimentăm cum rugăciunea
de mulţumire nu numai că transfigurează toată patima,
pentru care nu există nici măcar cuvinte să o sugereze,
ba mai mult, cum Patima şi oroarea suferinţei lui Isus sunt
însăşi substanţa rugăciunii de mulţumire !
Nimic, absolut nimic nu poate altera conştiinţa lui Isus, aceasta
este clar. Ori centrul actului Său de mulţumire se găseşte
tocmai în conştiinţa luminoasă de a fi Fiul unic al lui
Dumnezeu, de a nu-L pierde vreodată pe Tatăl, orice s-ar întâmpla
şi oricare ar fi împrejurările, de a fi deci în contact cu însăşi
sursa fericirii, atunci când totul pare contrar. Nici un act nu este mai
mare decât acela de a face voia Tatălui până la capăt,
este cu-adevărat actul de mulţumire şi deci mulţumirea
la gradul cel mai ridicat. Suntem în inima sensului întregii Patimi:
Tată… nu ceea ce vreau Eu, ci ceea ce Tu vrei(Mc 14:36)
Totul a fost împlinit(Ioan 19:30).
Lucrările lui Isus, împlinind voinţa lui Dumnezeu, prelungesc
strălucirea conştiinţei Sale. Aceasta este transparenţă
pură cu conştiinţa Tatălui, comuniune fără
umbra unui intermediar, reciprocitate infinită de iubire. După
sfântul Grigore Palamas (sec XIII), splendoarea acestei îmbrăţişări
este strălucirea Duhului Sfânt dinspre Tatăl înspre Fiul şi
dinspre Fiul înspre Tatăl. În aceasta rezidă inalterabila bucurie
a lui Dumnezeu, această bucurie pe care nimeni nu o poate lua
(răpi) (Ioan16:22). Ea este marele semn al iubirii. De aceea
agonia lui Hristos a implicat invadarea fiinţei Sale de către
bucuria cerului: căci Iubirea lui Dumnezeu este cea care a fost crucificată
în persoana sa, şi această iubire este în mod esenţial
Bucurie, Fericire, Bunătate infinită[1]. Suferinţa lui Isus era chiar pe măsura bucuriei Sale,
căci această bucurie divină a deschis în El sensibilitatea
Lui la extrem. Există aici o antinomie total inaccesibilă raţiunii
noastre, dar aceasta este experienţa centrală la care Isus ne
invită pe fiecare dintre noi:>
Cel care vrea să Mă urmeze, să-şi a crucea(Mt
16:24).
Hristos vrea să ne conducă până la acest punct de întretăiere
a verticalei cu orizontala, a eternităţii şi a timpului
în care trăim, fără a se putea exprima în cuvinte unitatea
nupţială a durerii şi a bucuriei… taina lui Dumnezeu[2].
Când Isus, prin iubirea Sa nebună, devine una cu crucea Sa, când
El se uneşte cu ea şi i se conformează până la punctul
în care nu mai rămâne loc nici pentru „un fir de păr”
între El şi aceasta, atunci are loc coincidenţa contrariilor,
nenorocirea poate fi o supremă fericire[3]. Doar iubirea are această
putere, de aceea ea (iubirea) rezumă Legea şi Profeţii
(Mt 22:36-40) şi Isus este tocmai Calea pentru aceasta
(Ioan 14:6). De când ne-a deschis-o, parcurgând-o El însuşi, fiecare
dintre noi este chemat să moară de bucurie, adică să
trăiască în dimensiunea lui de veşnicie încă de acum,
şi aceasta chiar în mijlocul nenorocirii omeneşti. Trebuie să
descoperim(învãtãm) iubirea pentru a-L descoperi(învãta)
pe Isus, învăţaţi de la Mine, spune El (Matei 11:29);
iubirea este o adeziune deplină la Cel care este. Dar nu ne putem
naşte pentru iubire(conform iubirii) fără recunoştinţă.
A aduce mulţumiri în orice vreme şi în orice loc înseamnă
a fi eliberat de determinările şi condiţionările exterioare
sau interioare, înseamnă să devii liber de orice dependenţă:
bucuria pe care nimeni (nimic) nu poate să ne-o ia se situează
dincolo de ceea ce i se opune, Iubirea este non-condiţionată,
este gratuitate şi recunoştinţă, este Dumnezeu Însuşi.
De aceea viaţa pământeană a lui Hristos culminează
în această transmitere făcută omului a propriului Său
trup şi a propriului Său sânge, pentru ca noi să devenim
ca El, pentru ca noi să ştim să iubim ca El (Ioan
15:12) şi pentru ca bucuria Lui să rămână în noi
(Ioan 15:11). Locuiţi de către Hristos-Dumnezeu, fiinţa
noastră este de esenţă euharistică, noi avem lauda
şi rugăciunea de mulţumire în trupul nostru şi în
sângele nostru, am intrat în bucuria Stăpânului nostru (Matei
25:21) şi împlinim ultima Sa poruncă: „Faceţi
aceasta în amintirea Mea” (Luca 22:19), adică faceţi
euharistie, aduceţi mulţumiri, transformaţi lumea prin
bucurie, eliberaţi viaţa de tot ceea ce împiedică Sărbătoarea…
Participarea la exultarea divină
Nu este vorba de un optimism credul, de a lua lucrurile
la modul uşor sau de a nu vedea decât partea bună a lucrurilor:
cu actiunea de mulţumire a lui Hristos, noi am sesizat răul
la sursa lui, în consecinţele sale universale şi gravitatea
sa ultimă, noi am înţeles că acolo nu este decât un adevăr
parţial şi că trebuie să trăim lumina în plinătatea
ei. Mai mult, trebuie să trecem din aceste tenebre spre această
lumină. Rugăciunea de mulţumire este tocmai această
acţiune divino-umană prin care Hristos ne inserează în
propria sa euharistie şi ne smulge prin aceasta omului vechi înglodat
în lumea păcatului ! A mânca pâinea şi vinul transformate, la
modul substanţial, în corpul şi sângele lui Hristos, înseamnă
să vrei să intri în acest proces de transformare radicală
şi să devii tu însuţi o altă substanţă.
Devenim ceea ce mâncăm… A nu te hrăni cu viaţa divină,
înseamnă să crezi că nu depinzi decât de tine însuţi:
aici se găseşte moartea oricărei recunoştinţe
şi în această nerecunoştinţă se ascunde rădăcina
şi motorul orgoliului. Orgoliul este cel care îl smulge pe om de
lângă Dumnezeu, încă de la Adam şi îl aruncă în exilul
Căderii în fiecare moment. A crede că ai viaţa în tine
însuti, fără Dumnezeu înseamnă a crede că există
apă fără izvor…
Rugăciunea de mulţumire susţine exact contrariul orgoliului,
originea oricărui rău: prin lumina sa şi puterea sa ea
reorientează toate facultăţile noastre decăzute spre
polul lor creator şi face din dorinţa de nou locul comuniunii
cu Dumnezeu. Cum păcatul este o stare de separare de Dumnezeu, rugăciunea
de mulţumire este o stare de comuniune cu El, o permanenţă.
De aceea sfântul Pavel zice: „Fiţi recunoscători”(Col
3:15). Este vorba de a trăi, şi de a trăi din plin; ori
nu există viaţă decât în Dumnezeu. Această plinătate
de recunoştinţă este aceea a unui Dumnezeu care este „mereu
la lucru” în noi, prin toate şi peste tot (Ioan 5:17) pentru
a ne elibera de viaţa noastră moartă. Omul care aduce mulţumiri
ajunge în final să resimtă exultarea lui Dumnezeu prin acţiunea
Sa omniprezentă şi ia parte, prin actul său, la această
exultare divină. Acţiunea noastră nu are amploare şi
profunzime decât prin unire cu acţiunea lui Dumnezeu. Această
sinergie este totdeauna nupţiala pentru că ea exprimă
iubirea însăşi[4].
Cei care se unesc astfel cu voia lui Dumnezeu în fiecare moment, aducând
mulţumire pentru toate, aduc multă pace oamenilor. Sunt fiinţe
binecuvântate, ei îndeplinesc totul cu uşurinţă şi
simplitate pentru că ei sunt în armonie cu Legile Creaţiei.
Viaţa lor este o cântare. Şi această cântare este în acelaşi
timp acţiunea cea mai puternică şi contemplaţia cea
mai profundă şi cele două sunt una.
Să nu credem că aceasta este rezervată sfinţilor sau
călugărilor, fiecare este chemat la aceasta. Fie că
mâncaţi, fie că beţi, să faceţi totul spre slava
lui Dumnezeu, spune sfântul Pavel (1 Cor. 10:31). Există deci
o manieră radical nouă de a trăi şi de a face cele
mai mici lucruri, ca şi cele mai banale şi repetitive ca a mânca
sau a bea. Este chiar stilul Evangheliei, cea a tuturor „anawim”,
„sărmanii Domnului”: Maria, Iosif, Elisabeta şi
atâţia alţii pentru care Isus este modelul prin excelenţă.
Ei sunt veritabilul humus al acestui pământ nou, purtător al
eliberării noastre. Prezenţa lor tăcută imprimă
tot spiritul Psalmilor de un grad de bucurie şi de încredere de nedescris:
Voi cânta Domnului atât cât voi trăi,
voi celebra pe Dumnezeul meu atât cât voi exista (Ps. 104:33).
Lauda Lui va fi pururi în gura mea…(Ps. 34:2)
Din toate acestea Maria este minunatul rezumat: ea ne oferă pe loc
cântecul vieţii ei, ca pentru a oferi tonalitatea justă celor
care vor să i se acordeze, ea lasă să se audă câteva
note din adâncul permanent al fiinţei sale: Sufletul meu îl măreşte
pe Domnul şi duhul meu se bucură în Domnul, Izbăvitorul
meu (Luca 1:46-47). Cel care i se acordează cu adevărat
se naşte din nou: A deveni un om nou depinde de decizia imediată
şi fermă a duhului nostru, a credinţei noastre care spune
„da” simplu, cu umilinţă şi îl urmează
pe Isus cu bucurie; atunci totul este posibil şi miracolele se întâmplă[5]. Ele pot ţâşni, într-adevăr,
de sub evenimentul cel mai banal, nu în afară, pentru că Dumnezeu
nu este exterior istoriei noastre, ci dincolo de eveniment, înlăuntrul
lui, datorită credinţei noastre care ni-l face transparent.
Minunile în vechile ţări ortodoxe sunt adevărata pâine
zilnică a poporului. Dar cea mai mare minune prin excelenţă
este că rugăciunea de mulţumire sfinţeşte fiecare
părticică a fiinţei mele şi a lumii întregi pentru
o lentă îndumnezeire şi, făcând aceasta, ea introduce silenţios,
în această lume a profitului şi a nerecunoştinţei,
a violenţei şi a fanatismului, scandalul iubirii dezinteresate.
Aceasta este de altfel la fel de scandalos pentru conformismele religioase
ca şi pentru obscurantismele politice şi culturale. Nici unele,
nici celelalte nu au ştiut să producă omul nou şi
să-l conducă spre singurul lucru pe care îl aşteaptă:
bucuria. In ochii lor, sfântul este un om inutil, nu serveşte la
nimic ! şi totuşi el este singurul revoluţionar, viaţa
sa este un act profetic şi politic în sensul cel mai puternic al
acestor termeni, fiinţa sa este de o fecunditate divină care
sfidează toate sistemele, el poartă în mod tainic pe umerii
lui povara lumii şi orientează în secret istoria ei profundă.
Revoluţiile omeneşti nu au lăsat în urma lor decât monumente
pentru morţi, dar cine va putea descrie vreodată marile semănături
ale unui Francisc de Assisi sau ale unui Serafim de Sarov ? Ei pot fi
morţi de secole, dar strălucirea lor continuă să ilumineze
tenebrele noastre. Şi, de aceea, pentru a spune împreună cu
Leon Bloy: Nu există decât o singură tristeţe, aceea
de a nu fi sfinţi. Aceasta pentru că, în mijlocul acestei
lumi şi aşa cum este ea, sfântul a descoperit adevărata
Viaţă; el este un om în cotidian dincolo de cotidian, este
numit omul celei de-a opta zi, cel care trăieşte eternitatea
în efemer . Una din aceste fiinţe de foc printre Părinţii
Deşertului, Evagrie Ponticul (sec IV) l-a descris magnific:
El este despãrtit de totul si unit cu totul,
Nepãtimitor si cu simtire atotstãpânitoare,
Îndumnezeit, şi el se consideră gunoiul lumii,.
Mai presus de toate, este fericit,
Dumnezeieşte fericit…[6]
Topografia întoarcerii
Poate exista un alt sens al vieţii decât acesta
? Un altul decât acela de a lăsa Viaţa să trăiască
din plin deplin ? Dar aceasta presupune o decizie, cum am spus. Cuvântul
„decizie” este cel care traduce cel mai bine ce înseamnă
Paştele(Învierea) în viaţa unui om. Decizia (hotărârea)
face să moară ceea ce nu este viaţă şi renaşte
pentru un cu totul alt plan de conştiinţă, ea structurează
omul şi îl pune pe un drum al eliberării. A muri este totuşi
un sacrificiu, tocmai în aceasta rugăciunea de mulţumire se
face una cu logica euharistiei: Transformarea este o trecere şi această
mutaţie a fiinţei este cu atât mai dureroasă cu cât zidurile
de protecţie cu care ego-ul se înconjoară sunt mai groase…
Această convertire (întoarcere) la care Hristos ne invită fără
încetare, este cu adevărat inima mesajului Său şi, când
El intră în propria sa Paque (Inviere) El se face primul, deschizãtor
de drumuri, pentru toţi cei care vor să-l urmeze.
Geografia noastră interioară în această traversare comportă
trei zone:
1. Nucleul fiinţei noastre a fost creat după chipul
lui Dumnezeu, spune Biblia (Gen 1:26). Acest loc al adâncului nostru
este fo arte frumos, foarte bun (Gen 1:4), este tronul lui Dumnezeu
în om, în duhul omului (Ioan 14:23). În acest „mijloc” al
omului se găseşte Împărăţia lui Dumnezeu
(Luca 17:21), acolo ne cheamă Hristos să rămânem (Ioan
15:5,9). În acest loc al rădăcinilor noastre unde picură
Viaţa, putem avea a percepţie imediată a Prezenţei
Divine şi să plonjăm în oceanul Său de iubire. Numai
omul care ştie să „se primească”din acest loc
poartă multă roadă, căci fără Mine nu
puteţi face nimic (Ioan 15:5). Să aveţi deci rădăcina
şi temelia pusă în dragoste (Ef. 3:17). Aici locuieşte
în om un abis de pace şi linişte care întrece orice pricepere
(Fil 4:7).
2. Acest nucleu al fiinţei noastre este învăluit de o zonă
de umbră, de spini, de osteneli şi suferinţe, de vid
şi de singurătate. De la Căderea sa, când omul s-a rupt
de Dumnezeu, sufletul lui trăieşte nostalgia a ceea ce a pierdut,
el zace în absurditate şi nelinişte în faţa morţii,
în tulburările continue şi în necazuri. Este zona vinovăţiei,
a resentimentelor, a urii… şi a tot ceea ce îl poate conduce
pe om de la deprimare la sinucidere, trecând prin toate terapiile psihicului.
3. Faţă de aceasta, fiecare om îşi construieşte
sistemul său de protecţie pentru a supravieţui. Este
cea de-a treia zonă, în care ego-ul se manifestă pentru a para
toate aceste suferinţe. Eu-l se înfăşoară astfel cu
o platoşă groasă (făcută) din toate posesiunile,
de toate felurile, carieră şi profit, renume şi imagine…
Chiar şi religia nu este, pentru mulţi, în acest caz, decât
un para-şoc, un refugiu, sau o asigurare de viaţă veşnică…
Toate pasiunile cu care se hrăneşte omul sunt substitute ale
Vieţii adevărate, de la care omul nu încetează să
se deturneze.
Nu se transformă decât ceea ce
se acceptă
Este vorba de a opera o întoarcere. În aceasta constă
decizia. Hristos spune: Dacă nu vă veţi întoarce veţi
pieri cu toţii (Luca 13:3). Această a treia zonă, care
este parcela fiecaruia, este o viaţă pentru moarte (Heidegger).
A trece de la periferie spre centru, de la sclavie spre libertate, din
Egiptul nostru interior spre Ţara Promisă a adâncurilor noastre
este drumul cel mai lung… A durat 40 de ani pentru evrei, vârsta
unei maturizări lente şi a unei naşteri la vârsta omului-dumnezeu.
Pe acest drum al crucii pentru naşterea spre adevărata Bucurie,
rezidă esenţa sacrificiului, care face din rugăciunea de
mulţumire o jertfă de laudă
Când omul s-a decis în sfârşit să schimbe direcţia, el
este mai întâi umplut de bucurie, căci el corespunde chemării
neîncetate din interior. Dar de cum se aplică în cotidianul său
instrumentul de foraj care este rugăciunea de mulţumire, el
intră rapid în zona dureroasă unde se loveşte, mereu, de
fortăreaţa ego-ului său, căci bucuria este atitudinea
cea mai opusă egoismului. Eu-l nu există decât pentru a se plânge,
pentru a se opune; bucuria gratuită este moartea sa. Această
moarte în întregime, cu tot cortegiul ei de suferinţe, este cea care
dă acces la nucleul fiinţei noastre. Drumul care duce acolo
trebuie să traverseze inevitabil cele două zone care îl învelesc.
Este deci un drum al crucii în care acceptarea inacceptabilului este marea
lege. Isus spune: Cel care vrea să mă urmeze (adică
să vină acolo unde mă găsesc eu: în adâncul fiinţei
tale), să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi
să mă urmeze. Cel care vrea să-şi salveze viaţa
o va pierde(pe cea din a 3-a zonă), dar cel care îşi va pierde
viaţa pentru Mine o va câştiga(Mt 16:24-25). Nici o adevărată
convertire, nici o eliberare nu este posibilă fără acceptarea
suferinţei.
Acceptarea inacceptabilului însã poate fi practicată
cu o intensitate foarte variabilă. Putem accepta pasiv sau putem
da acceptării deschidere maximală, aducând mulţumire pentru
ceea ce este mai contrar şi mai tragic. Pe drumul crucificării
se ajunge la ceea ce ajunge bagheta descoperitorului de izvoare: dacă
bagheta oscilează este pentru că ea a intrat în contact cu energia
apei din adâncul pământului. Astfel rugăciunea de mulţumire,
cum am mai spus, îl pune pe cel care o practică în contact cu adâncul
fiinţei lui şi preschimbă suferinţa cu totul: Prin
cruce a intrat bucuria în lume
[7].
Suferinţa nu conţine nici o viaţă în ea însăşi,
ea este totdeauna inacceptabilă şi de respins, aşa cum
este ea. Dar darul de sine pe care aceasta îl presupune când omul o poartă
şi o suportă, deschide largi robinetele Vieţii. Se primeşte
pe măsura darului. Cei din vechime cunoşteau acest principiu
de bază pe care sfântul Irineu (sec II) l-a formulat într-o manieră
concisă: Nimic nu poate fi eliberat dacă nu a fost mai întâi
acceptat. Psihologia actuală a redescoperit aceasta şi Jung
o formulează astfel : Nu se transformă decât ceea ce se acceptă.
Omul care începe să trăiască această Cale nu mai vrea
în nici un caz să-i piardă urma. Ca efect, o nouă ierarhie
a valorilor prinde rădăcini în el şi, de acum înainte,
orice decizie, mică sau mare, trece prin tăişul tranşant
al acestei săbii care verifică totul. În întâietatea orientării
spirituale se găseşte întoarcerea. Un sentiment de pace care
nu încetează să se aprofundeze vine să certifice autenticitatea
acesteia. Pe cât de mult înainte falsele priorităţi aveau ca
efect o nemulţumire permanentă a acestui om, o stare depresivă
fără motiv, căci exista totul pentru a fi fericit dar el
nu era, tot pe atât de mult acum, în această orientare decisivă
a fiinţei sale, se reuneşte cu adâncul său de bucurie.
Nostalgia lui profundă şi voinţa lui Dumnezeu, într-adevăr,
sunt una. Omul nu iese din chinul său decât când răspunde cu
adevãrat corect întrebării lui Isus: Ce căutaţi
?(Ioan 1:38). Acestea sunt primele cuvinte ale lui Hristos în Evanghelia
sfântului Ioan, de ele depinde tot restul: despre ce este vorba de fapt
în viaţa mea în ultimă instanţă ?
O mutatie neîncetată
De când omul ştie să răspundă la această
întrebare, el se gãseste pe terenul sacrificiului. Aceasta înseamnă
că el a găsit locul naşterii sale. În măsura în care,
într-adevăr, omul se dă, el moare. Această transformare
neîncetată asigură posibilitatea unei perspective inedite, a
unei noutăţi radicale. Când omul este vizitat de Dumnezeu, pentru
că găseşte golul Lui în el, atunci acest om este nãscut
propriului sãu mister prin sărutul creator al lui Dumnezeu.
Omul a avut întotdeauna presentimentul şi nostalgia acestei experienţe
posibile, de la începuturile omenirii. Deja Cain şi Abel aduc jertfă
lui Dumnezeu, încă de la primele pagini ale Bibliei (Geneza 4:3-4).
Dar această realitate se găseşte în toate tradiţiile
spirituale, chiar în cele mai primitive. Prin sacrificiu omul caută
să intre în relaţie cu Necunoscutul, Divinul sau Dumnezeu în
persoană. Prin ofranda sa, omul se oferă pe el însuşi şi
cere, în schimb, ca şi Dumnezeu să i se ofere lui. Aceste „ritualuri
de trecere” sunt universale şi constituie nucleul oricărei
religii, restul nu este decât desfăşurare. În mistica ebraică,
ca şi în cele mai vechi texte ale Upanişadelor hinduse, se consideră
că omul nu este om decât prin capacitatea sa de sacrificiu. Dar în
toate vârstele istoriei aceste ritualuri au fost atât ambigue cât şi
multiple, încât Dumnezeu Însuşi le-a detestat (Is 1:11-16). Doar
moartea lui Hristos a purificat sacrificiul de orice magie şi oferă,
celui care doreşte, posibilitatea(harul) de a face din propria sa
moarte, din toate morţile, o jertfă de laudă.
Numai jertfa de laudă este lipsită de orice căutare de
interes, total gratuită. Ea aduce mulţumiri lui Dumnezeu pur
şi simplu pentru că Dumnezeu este şi pentru că El
este cum este. Această gratuitate absolută este întotdeauna
transformatoare. După cum pâinea şi vinul de pe altar se transformă
în Trupul şi Sângele lui Hristos prin acţiunea harului, în puterea
Duhului, tot astfel moartea lui Hristos se transformă în slava învierii
şi, astfel, fără deosebire, fiecare din suferinţele
noastre, cele mari, cât şi micile şi banalele suferinţe
ale vieţii noastre zilnice, ale căror atacuri cutremură
adesea atât de crud existenţa noastră, toate, prin acţiunea
harului, se pot transforma în bucurie.
Important este să se persevereze. Timpul este un important factor
al maturizării în această lucrare, unica Lucrare a omului. Este
nevoie de momentul unei atingeri care, în acelaşi timp, să purifice
şi să concentreze toate facultăţile inimii lui. Acţiunea
harului este un proces. Odată atinsă inima, toată fiinţa
este cucerită; este vorba de o atitudine de viaţă, dar
numai începând de la inimã, omul experimentează plenitudinea.
Inima este centrul fiinţei noastre, în ea se unifică intelectul,
voinţa şi afectivitatea, sufletul şi trupul, trecutul şi
viitorul. Această „ acţiune ” de multumire care-i
conduce inima eliberează în el tocmai recunoştinţa. Aceasta
este un dar, poate Darul însuşi al Vieţii, nu se poate „face”,
doar primi. Ea este această Putere transformatoare; cel care a descoperit-o
vede altfel şi altceva, Realitatea. El nu este doar unificat în el
însuşi, dar se simte profund una cu alţi oameni şi orice
altă făptură a universului, căci, în inimă, Dumnezeu
îmi este mai intim decât îmi sunt eu (sfântul Augustin, sec
V).
Jertfa de laudă
În măsura în care eu intru în această intimitate,
ego-ul este ars în holocaust pe altarul care a devenit inima mea. Este
celebrarea unei morţi pentru Viaţă. Acest „ritual
de trecere"îşi atinge culmea când omul trece total în Dumnezeu
şi când el poate să afirme în tot adevărul: „Nu
mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine”.
(Gal. 2:20) Atunci sacrificiul este consumat: nu există laudă
mai înaltă, nici eliberare mai profundă; omul primeşte
harul în toată plinătatea şi aduce mulţumiri în bucurie
perfectă, căci voinţa lui se odihneşte în Voinţa
lui Dumnezeu, căreia i s-a abandonat cu totul. Chiar în acest
Ceas al slavei sale, Hristos îi introduce pe ucenicii Lui, când le spune
cu ocazia celebrãrii Rugãciunii de multumire, euharistia,
faceţi aceasta în amintirea Mea (Luca 22:19). Dar El nu va spune
despre această actiune de multumire Totul s-a împlinit,> decât
în momentul sacrificiului suprem, propria sa moarte (Ioan 19:30). Dacă
atunci ţâşneşte din coasta Lui străpunsă apă
şi sânge, este pentru că noi avem acolo propriile noastre
fundamente: botezul şi euharistia. Prin aceste două taine trăite
se deschide pentru fiecare dintre noi Ceasul lui, adică veşnicia
în timp, sau Hristos în viaţa lui.
Astfel paradoxul „jertfei de laudă” este resorbit de
viaţa însăşi. Nu mai este vorba de a face alegere între
suferinţă şi bucurie, ci, prin rugăciunea de mulţumire
de a opta din plin pentru viaţă aşa cum se prezintă
ea. Cum spune Martin Buber apropo de mistica iudaică hasidică:
cel mai simplu om de pe stradă îşi găseşte bucuria,
o bucurie entuziastă, în această lume aşa cum este ea,
în tocmai acest ceas al vieţii din lume, oricare ar fi conţinutul
acestui ceas. Orice absurditate prin care această lume de răneşte
în mod continuu , adaugă el, te provoacă să descoperi
semnificaţia în străfundurile ei. Orice suferinţă
primară vrea să participe la bucuria ta entuziastă.
Credinţa hasidică se întemeiază pe faptul că împlinirea
mesianică este în curs de realizare, acesta declanşează
un entuziasm care impregnează toată existenţa. Aceasta
este dovada care atestă autenticitatea şi energia vivifiantă
a unei religii. Adevăratul
hasid dovedeşte că, în pofida tuturor suferinţelor de nespus
ale făpturii, pulsul din inima fiinţei este bucuria divină
şi că, în orice moment şi peste tot, se poate ajunge la
ea. Singura condiţie cerută este de a focaliza toate
energiile sale cu pasiune spre acest loc şi de a fi deplin acolo
unde trebuie să fii , în acel moment, pentru a face ceea ce trebuie
făcut cu o atitudine sfântă
[8]. Pentru Rabbi Nahman din Braslav, unul dintre marii maeştri
ai hasidismului, totul rezidă în această bucurie, căci,
fără ea, viaţa se degradează şi toate bolile
îl iau în stăpânire pe om. Dar Rabbi formulează astfel un
aforism cu totul esenţial : Când bucuria, spune el, cuprinde
trupul omului, mâinile lui se ridică, la fel şi picioarele lui,
el nu se poate împiedica să danseze[9].
Dansez deci exist
Dansul este tocmai veselia fiinţei, de aceea acesta
se poate trăi într-o perfectă imobilitate; gestul nu este
decât libera exprimare, jocul vieţii când dansul o locuieşte
în mod conştient. Conştientizarea permanenţei exultării
în adâncul fiinţei noastre înlătură orice tensiune în focalizarea
energiilor noastre. Este o atenţie total relaxată, o simplă
ascultare fără voinţã, o acceptare liberă de
orice reacţie, abandonare. Trupul se destinde atunci la maxim, sufletul
nu se interferează cu nimic şi duhul este prezenţă
pură, conştiinţă fără obiect. În această
linişte a fiinţei proprii se găseşte apogeul jertfei
şi lauda nu mai este decât transparenţă în perceperea directă
a Prezenţei. Când receptivitatea este deschidere absolută, fără
condiţionare şi neorientată, într-o stare de relaxare profundă,omul
este purtat de(prin) har care este jubilare a fiinţei.
În aceasta rezidă secretul tuturor operelor de artă care
se nasc în acest mod. Dar orice om trebuie sa devină artistul unei
capodopere care este propria sa viaţă. Totusi aceasta se pierde
atunci când ea devine „proprie”, proprietate… Viaţa
este graţie, dar, ea nu se dă deplin decât aceluia care ştie
să o întâmpine (primească) fără să o îngrădească.
Pentru cel capabil de uimire în faţa ei, ea este întotdeauna o surpriză,
pentru cel care nu proiectează asupra ei vechile sale tipare de „déjŕ
vu ”, ea este inedită şi izvorâtă din adâncul
veşniciei mereu nou. Când nu există obstacole, viaţa este
pur şi simplu, ea se exprimă pentru simpla bucurie de a se exprima,
viaţa este Joc, ea se joacă cu ea însăşi, gratuit.
În această eliberare progresivă apare adevăratul
„eu” al omului şi viaţa care se exprimă în
acest „eu” este „Eu”-ul divin. Suntem în cunoaştere
în stare pură, naştere a unuia pentru altul, a unuia prin Altul,
fără interferenţa ego-ului. Este o reciprocitate de conştiinţe
fără legătură, fără dualitate: Dumnezeu
este în interiorul a tot ceea ce sunt, El este inteligenţa (priceperea)
inteligenţei mele, inima inimii mele, voinţa voinţei mele,
gestul gestului meu, suflul suflului meu… A trăi este Hristos
(Fil. 1:21). Totul este pe cale, în modul de a privi şi de a fi conştient
de aceasta. Care este entuziasmul meu şi unde se găseşte
? în miracolul permanent al „non-acţiunii”, al Abandonării,
efort fără efort. Urmează-Mă al lui Isus conţine
adevărata revoluţie introdusă de către Dumnezeu în
istoria omenească. Aceasta vrea să spună, după un
minunat joc de litere: „Fii Eu!” [10],
cu alte cuvinte: încetează să intervii, pune-ţi paşii
tăi în paşii Mei, pune-ţi gândurile tale în gândurile Mele,
pune-ţi alegerile tale în alegerile Mele, lasă-te inspirat !
În exercitarea acestei atenţii în fiecare moment domneşte
fericirea. Atenţia neîncetat repetată generează permanenţa,
care este Calea. Printr-o adeziune total deschisă la ceea ce este
se descoperă Cel care este, în noi şi în afara noastră.
Dacă a trăi este Hristos, atunci se poate primi totul cu o bucurie
şi o jubilaţie egale, lucruri mici sau mari, frumoase sau nefaste,
pentru că prin toate, clipă de clipă, El este Cel care
se revelează ! A trăi înseamnă să fii degajat de orice
problemă, de orice tulburare sau grijă, să dispreţuieşti
imaginaţia sterilã care aruncă totdeauna asupra Realităţii
prezente vălul trecutului sau al viitorului. A trăi înseamnă
a fi, ori nu se dansează cu o povarã în spate, căci
spune Claude Vigée : Dansez deci exist !;
Articol publicat în revista Le Chemin, nr. 44, 1999.
Originalul articolului se gãseste pe site-ul:
www.centre-bethanie.org
Reprodus cu aprobarea părintelui Alphonse Goettmann.
NOTE
1. M.D. Molinié, Le courage
d’avoir peur, Cerf, p. 211.
2. F. Varillon, Souffrance de Dieu,
Centurion, p. 113.
3. Ŕ.D. Sertillanges, De
la mort, Morel, p. 90.
4. Synergie = coopération.
5. Paul Evdokimov, L’amour
fou de Dieu, Seuil, p.77.
6. Irénée Hausherr (trad.),
Les leçons d’un contemplatif – Traité d’oraison,
Beauchesne, p.187
7. Chant de la Résurrection
dans l’Église Orthodoxe
8. Martin Buber, Die Erzählungen
des Chassidim, Manesse, pp. 15-27.
9. M.Ŕ. Ouaknin, Tsimtsoum,
Albin Michel, p.127
10. In franceză: „Suis-moi” =
„urmează-Mă” şi „Sois-moi”= „fii
Eu” (n.trad.)
Salt la inceputul pagini |
|