Pentru a mãri sau a micsora fontul dupã dorintã
clickuiti aici: Mai
mare | Mai mic
Un site personal... despre nemărginirea
din noi... despre "cerul din noi" de care suntem fără
să ştim despărţiţi... Despre nostalgia
din noi şi despre Bucuria posibilă... despre dincolo
din adâncul nostru unde suntem aşteptaţi... de sinele
nostru adevărat, dar ascuns, prezenţa individuală
a Divinului în noi.
Despre RESPONSABILITATEA cea mai înaltă
a vieţii umane, care ne incumbă în mod imperios mai
cu seamă în partea a doua a vieţii destinată MATURITĂTII
UMANE, ca punct de apogeu al dezvoltării personale. Este
vorba despre ceea ce psihologii numesc: actualizarea sinelui,
individuaţia, calea spre sine, calea iniţiatică
- un proces niciodatã încheiat, care se întinde
pe durata unei vieti.
Un site destinat celor care au ajuns
să-şi formuleze marile întrebări ale vieţii.
Dar nu numai...uneori
acestea sunt mascate de problemele noastre existenţiale sau
de ... reuşitele noastre existenţiale când totuşi
ceva esenţial parcă ne lipseşte... Resimtim "vidul
existential" în exprimarea lui Viktor Frankl.
Un site destinat doar celor care aspirã la mai mult...
Un site de dezvoltare personalã
centratã pe esentã...
Diversitatea la care s-a ajuns în materialele postate
- după mai bine de 15 ani de dezvoltare a site-lui - s-ar
putea să deruteze pe cineva, nou venit. Si totuşi există
o logică. Site-ul este făcut pe urma propriei experienţe,
pe măsura clarificării mele interioare.
În măsura în care site-ul
este religios este o pledoarie pentru un mod de a crede sănătos, vindecător,
orientat spre MATURITATEA UMANĂ, cu totul opus credinţei
imature si infantile, din prima fază a vieţii, în care
doar omul are nevoie de Dumnezeu pentru a-şi depăşi
frica şi culpabilitatea.
Omul nu-si poate atinge maturitatea
la care este destinat decât prin ancorarea într-o Realitate mai
înaltă. (K.G. Durckheim) Faptul că acestei Realităţi
mai înalte îi spunem Dumnezeu sau altfel, de exemplu Ordinea mai
mare, ţine de o preferinţă personală, explicabilă
prin parcursul biografic. Atunci când îi spun Dumnezeu, în acest
context, nu am în vedere în nici un caz o reprezentare antropomorfică.
Esentialã este atitudinea omului: de consacrare, de religiozitate
vie.
Iatã ce si cum
cred eu:
Dumnezeu
vrea ca omul să reuşească!
Sună bizar, poate, dar
este exclamaţia spontană a cuiva care a trăit o
viaţă întreagă cu imaginea unui Dumnezeu aspru
sau în orice caz nepăsător, indiferent la durerea umană.
Altfel spus, a trăit cu un fel de interdicţie, de undeva
din inconştient, de a fi fericit...
Însă nimic nu se face "de
la sine", fără participarea conştientă
a omului.
Doar că omul nu prea ştie
concret ce are de făcut. Se află ca într-o ceaţă
vizavi de acest subiect. O ceaţă care, la nivelul actual
de cunoaştere a omului, este explicabilă psihologic.
Omului îi revine să-şi clarifice ceaţa care îi
întunecă perspectiva şi îl face să trăiască
timorat, conformist, diminuat comparativ cu ceea ce ar putea să
fie, cu ceea ce ar trebui să fie.
Este importantă PERSPECTIVA pe
care o avem, pentru că după aceasta trăim. Tot
ceea ce facem sau nu facem se raportează la acea perspectivă.
Toţi avem o filozofie proprie, chiar dacă nu ne-o formulăm
verbal. Un mod de a vedea care poate fi viciat sau deficitar din
start.
De aceea este important să ne
purificăm modul de a vedea. Avem nevoie să „vedem bine”
ca să devenim sănătoşi în integralitatea fiinţei
noastre. Trebuie să ajungem să trăim CONSTIENT
şi nu purtaţi încolo si încoace de umbrele din subconstientul
nostru sau manipulaţi de oameni sau de tot felul de ideologii,
inclusiv religioase.
La baza tuturor marilor religii se
află o experienţă religioasă veridică
a cărei autenticitate se pierde în timp de-a lungul generaţiilor.
Este ca un „foc care se răceşte” în timp, spune Eric-Emmanuel
Schmitt. Acea experienţă de religiozitate vie poate
fi însă regăsită de fiecare om prin experienţa
vieţii si nu prin ideologie, îndoctrinare, diverse -isme
etc. Doar că nu ştim acest lucru. Lucrurile stau exact
invers de cum ne aşteptăm. Nu
omul îl cautã pe Dumnezeu, ci Dumnezeu îl cautã
pe om, iar omul trebuie sã învete sã se lase
gãsit (KGD).
Aceasta nu înseamnă că nu
veţi găsi aici o privire critică asupra multora
dintre credinţele false, fie ele si religioase, pe care ne
fundamentăm, fără să ştim, viata. De
dragul a ceea ce există cu adevărat trebuie denunţate
falsurile, religia
perversă. O falsă credinţă
este şi dolorismul. Explicaţia mesajelor apocaliptice,
agresive, exclusiviste, autoritare, deprimante ale unor mesageri
religioşi – confesiunea nu contează - se află undeva
departe, în copilăria şi educaţia lor. O idee vă
puteţi face citind un fragment din Insula de Aldous
Huxley, postat pe site AICI.
O spune şi o explică foarte clar M. Scott Peck.
Dovada că-i aşa: un om care face lumină în „cutia
neagră” proprie vede apoi un cu totul alt Dumnezeu, unul
senin, exigent desigur - pentru că aşteaptă ca
omul să crească…
Dumnezeu
vrea ca omul să reuşească şi totuşi viata
e plină de suferinţă… Mare parte
din ea se datorează, însă, vălului de ceaţă
prin care privim viata şi care ne paralizează orice
iniţiativă de a face schimbările care se impun.
Aceste văluri de ceaţă ţin de psihologia adâncurilor,
a inconştientului, de „cutia neagră” care suntem noi
pentru noi înşine. Si de aici nevoia de travaliu asupra inconştientului.
Acolo în inconştientul nostru se află mult rău,
dar şi mult bine. „Răul” se datorează, în general
refulării, dar şi reprimării, reacţiilor juste
şi legitime la ofensele vieţii şi îşi are
sursa în copilăria timpurie. „Binele” înseamnă eliberarea
creativităţii, care există în fiecare om, dar care
a fost inhibată de educaţie, adaptare, conformism, conditii
neprielnice în copilãrie. Dacă rezolvăm
răul, binele se eliberează de la sine.
Dacă pe cineva interesează
ce anume m-a ajutat pe mine
pot să vă spun că
cel mai mult m-au ajutat cărţile germanului Karlfried
Graf Dürckheim (1896-1988) şi
ale preotului ortodox Alphonse Goettmann
din Franţa. O parte din cărţile lor sunt deja publicate.
Şi sper să mai fie şi altele în viitor. Dar pe
acest site am tradus deja o mulţime de articole şi fragmente
din cărţile lui K.G. Dürckheim AICI şi,
mai nou, pe un blog destinat lui AICI.
Viziunea sa are la bază trei piloni: mistica lui Meister
Eckhart, psihologia profunzimilor şi practica Zen, pe care
şi-a însuşit-o direct de la sursă, dupã
un sejur de 10 ani în Japonia. Dürckheim a fost un om profund
religios, dar nu a fost un om de religie, un om al Bisericii,
ci un om de ştiinţă. Religiile îi separă pe
oameni, dar experienţa religioasă îi uneşte, spunea
el. Dürckheim a inventat un limbaj foarte simplu, care i-a permis
să exprime foarte clar cum stau lucrurile cu omul şi
devenirea lui. Cum poate lua cunoştinţă de esenţialul
îngropat în el şi care este Calea de realizare a acestui
potenţial. Cred că este nevoie ca cititorul să
aibă deja un "material de viaţă", care
nu se exprimă neapărat prin vârstă, pentru a descoperi
"comoara de Viaţă" din cărţile sale.
Nu veţi găsi acolo cuvinte si expresii pioase, dar eu
în cărţile sale lui am găsit răspunsuri mai
mult decât satisfăcătoare la întrebările de o viaţă.
Convingerea sa era aceasta: Noi spunem
mereu că omul îl caută pe Dumnezeu; în realitate Dumnezeu
îl caută pe om şi omul are datoria de a se lăsa
găsit. Aceasta a fost preocuparea de o viaţă a
lui K.G. Durckheim: care este responsabilitatea omului pentru
ca această întâlnire cu CEL CARE ÎL CAUTĂ PE OM să se
întâmple (să fie recunoscută de om) şi ce are omul
de făcut pentru a păstra această relaţie vie
care îl transformă gradual în ceea ce „este” ca potenţial.
O mulţime de traduceri în româneşte
din scrierile părintelui lui A. Goettmann găsiţi
AICI.
Si eu, ca mulţi alţii, aveam nevoie iniţial, pentru
continuitate, de această interfaţă religioasă
de tranziţie de la o credinţă infantilă la
una matură, de la o perspectivã infantilã la
una maturã. Dar apoi, aprofundând cu onestitate această
perspectivă şi confruntându-mă cu viaţa reală,
a trebuit să constat că e nevoie de integrarea propriei
Umbre dacă vrei să devii un om real. Şi aşa
am trecut mai departe, la viziunea lui K.G. Dürckheim. Travaliul
constant asupra inconştientului este fundamental necesar
pentru o evoluţie autentică. Altfel
riscãm sã construim pe nisipuri miscãtoare.
Asupra acestei probleme m-am explicat puţin
AICI.
Deocamdată.
Mã voi explica undeva pas cu pas, atât concret cât
si documentat.
"Practicile
meditative au drept scop să consolideze contactul cu fiinţa
esenţială.
Dar succesul lor depinde în mare parte de travaliul de clarificare
psihologică a inconştientului.
Şi invers, această clarificare este adesea facilitată
dacă cel care se exersează a intrat deja în contact
cu fiinţa sa esenţială.
Fără un travaliu de psihologie
a profunzimilor, meditaţia poate,
tocmai pentru că pare să
dea roade întrucât aduce pacea interioară,
să împiedice conştientizarea inconştientului
refulat.
Atunci, într-o bună zi, tot ceea ce a fost refulat explodează,
antrenând cu sine prăbuşirea frumosului edificiu. "
K.G. Durckheim - Exerciţii iniţiatice asupra corpului,
pag. 60-61
Drumul de realizare a sinelui autentic
este strict personal. Si nu este floare la ureche. Este un proces
de lungã duratã. Fiecare trebuie să pornească
de la realitatea în care se află. Şi să evolueze
pas cu pas pe măsura clarificărilor proprii şi
a curajului de a fi. Cu onestitate. Si responsabilitate.
Si aşa, pas cu pas, - urmându-mi
propriul drum de CLARIFICARE INTERIOARĂ
- am ajuns la interesul pentru dezvoltare personală, a se
vedea pagina de AICI.
Însă e vorba aici de o dezvoltare personală fundamentată
pe descoperirea Fiinţei, pe regăsirea relaţiei
vii cu Sursa de Viaţă. Regăsim verticala prin care
trăim si, pe baza acesteia, găsim puterea să fim
noi înşine, să devenim fiinţa autentică care
suntem destinaţi să fim, găsim CURAJUL DE A FI.
Aceasta nu se întâmplă dacă trăim ca nişte
plante. Fără participarea noastră conştientă
nu vom deveni ceea ce suntem meniţi să fim.
Dezvoltarea personală autentică
ar însemna mai degrabă decojirea a ceea ce s-a depus peste
miezul nostru divin, peste naturalul nostru propriu:Umbra, efectul
adaptării la condiţii improprii de viaţă.
Primul pas ar fi conştientizarea Umbrei. Al doilea pas: reconcilierea
cu ea şi integrarea ei legitimă în structura personalităţii
noastre, găsirea normalităţii originare – o normalitate
extraordinară totuşi, aş spune eu - care înseamnă
a trăi pornind de la rădăcina fiinţei noastre.
Nimic altceva nu poate sã ne dea sentimentul de împlinire
ca acest mod de viatã!
Ceea ce ne lipseşte multora din
noi, din cauze biografice sau din deformări religioase, sunt
tocmai REPERELE de normalitate. Aceste repere ar fi trebuit să
se formeze spontan şi natural dacă am fi trăit
în primii ani de viaţă în condiţii îndeajuns de
bune.
De aceea veţi găsi
pe site o mulţime de pagini sau trimiteri la cărţi
de psihologie sau psihoterapie sau dezvoltare personală.
Toată
suferinţa lumii este expresia fiinţei interioare sufocate
din noi, spune Dürckheim.
Si de aici lipsa de vitalitate, angoasa,
descurajarea, depresia, boala şi în final Alzheimer-ul -
uitarea drumului spre împlinirea maturităţii umane...
În prima parte a vieţii suntem
orientaţi spre exterior, adaptându-ne cerinţelor etice
si mediului social, suntem motivaţi de realizările exterioare,
uităm cu totul că avem un "suflet viu", o
fiinţă autentică ce îşi cere împlinirea, realizarea,
transpunerea în realitate - adevărata noastră menire
de Om. Şi, inevitabil, cădem într-o groapă - si
aceasta independent de realizarea existenţială. Iar
în partea a doua a vieţii trebuie să învăţăm
să ieşim din ea, spune C.G. Jung. Drumul de ieşire
este strict personal şi ne priveşte pe fiecare. Este
sarcina prin excelenţă umană a vieţii noastre.
Altfel spus, datoria noastră de
oameni responsabili de destinul nostru specific uman este aceea
de a deveni transparenţi pentru transcendenţă,
de a deveni persoane (de la per-sonare) prin care să „răsune”
Divinul în existenţă, care să exprime Divinul în
existenţă; de a realiza forma adecvată fiinţei
noastre autentice în locul formei de adaptare sterile, uneori
chiar deficitare. Şi toate acestea prin regăsirea legăturii
pierdute cu sinele nostru cel adevărat şi intrarea într-un
proces fără sfârşit de „mori şi devii”, de
continuă devenire: o reluare neîncetată a unui ciclu
de realizare a unei forme şi apoi de abandonare a ei în favoarea
unei noi forme. Un proces în care nu există oprire şi
nici instalare într-o poziţie dobândită. În care moartea,
aşa cum o învăţăm deja în această continuă
abandonare a formei realizate, face parte din acest ciclu al Vieţii.
Şi astfel Viaţa poate să curgă nestingherită
prin noi.
"A imita viata lui Christos nu e un lucru simplu;
dar e infinit mai dificil a ne trãi propria viatã
asa cum si-a trãit-o Christos pe a sa."
C.G. Jung
Există o mulţime de voci pe
acest site care vorbesc despre toate acestea. Câteva exemple, câteva idei esenţiale:
Dumnezeu nu este aici, acolo, dincolo.
Dumnezeu este acum, aici, în lăuntrul nostru. Ceea avem noi
de făcut este să-l eliberăm pe Dumnezeu din noi.
(Maurice Zundel) AICI
Creativitatea este expresia actualizării
sinelui. (A.H. Maslow - Motivatie
si personalitate)
Senectutea este un timp pentru metamorfoză,
pentru maturitate, prin întoarcerea spre interior (K.G. Dürckheim)
AICI.
Ca să ajungem la cerul din noi,
din adâncul nostru, trebuie mai întâi să traversăm Umbra
din noi care ni-l ascunde, acoperindu-l.
Sau în termenii lui Valerio Albisetti:
...drumul pe care umanitatea îl are de parcurs pentru a ajunge
la adevăr, la mântuire, este tocmai acesta şi este singurul:
reducerea la minim a gradului de nevroză existentă.
AICI
Nu suntem întregi, nu trăim plenar,
până nu am găsit partea „pierdută” din noi înşine,
spune Lytta Basset AICI
partea cea mai dureroasă, dar care conţine, potenţial,
tocmai şansa de a ajunge la integralitatea fiinţei noastre.
Consecinţa: „existenţa însutită”, bucuria de trăi.
Mare parte din textele traduse au fost texte existente pentru
prima dată în româneşte la momentul postării lor
pe site. În acest răstimp de 15 ani s-au publicat foarte
mulţi autori de cărţi de psihologie şi de
psihoterapie şi la noi, inclusiv câţiva dintre cei existenţi
deja pe acest site.
Copilăria este temelia vieţii
noastre, spune Alice Miller, o Mare Doamnã
Curajoasã. Fragmente traduse din ultima sa carte, TA VIE
ENFIN SAUVEE, netradusã încã în româneste
AICI
Elisabeth Kubler-Ross,
o altã Mare Doamnã Curajoasã cu Lectii
de viatã dobândite pe parcursul unei
vieti petrecute în preajma celor aflati la capãtul
vietii, acolo unde se vede cel mai bine esentialul. Fragmente
din LECONS DE VIE netradusã încã
în româneste AICI
Marie de de Hennezel împãrtãsindu-ne
din experienta dobânditã în asistarea celor
aflati în fazele terminale AICI
Cartea s-a tradus si în româneste.
Julia CAMERON - Calea artistului, fragmente
AICI - tradusã
deja si în româneste.
Noi colorăm absolutul cu nevrozele noastre. (Stan
Rougier) - fragmente AICI
Moussa Nabati, psihoterapeut
practicant, un alt autor de carte încă necunoscut în România,
dar care explică foarte bine în cărţile sale de-formarea
din copilărie, modul în care se stabilesc inconştient
relaţiile între membrii unei familii: relaţiile între
"copiii interiori".
Scenariul de viată al unui adult este
scris de un copilaş până la vârsta de 5 ani. Acum se va decide
dacă viitorul adult va fi un învins al vieţii sau un învingător.
(Eric Berne)
O altă abordare, în alţi
termeni, a maturităţii umane reclamate este Eneagrama:
Eneagrama este o sinteză a milenii de înţelepciune,
un instrument genial de acces la inconştientul nostru, un
instrument de conştientizare si de transformare de sine,
un instrument de integrare a umbrei. Esenţa noastră
divină este acoperită încă de la începutul vieţii,
datorită împrejurărilor din copilărie, încet-încet,
de opacitatea Personalităţii dezvoltate si condiţionate
de existenţă.
S-a tradus în româneşte o carte
foarte bună în acest domeniu, pe care o recomand oricărui
căutător spiritual de peste 30 de ani, să zicem:
Don Richard Riso / Russ Hudson – INTELEPCIUNEA
ENEAGRAMEI, Editura MIX. Câteva fragmente din carte AICI.
Un alt autor religios actual foarte
profund, preocupat de maturitatea omului, este Richard Rohr, călugăr
franciscan. Din păcate încă nu s-a tradus nimic în româneşte
până la acest moment. Câteva fragmente din cartea lui despre
Eneagramă pe acest site AICI.
La noi în România, după cum se
vede, nu au trecere, printre cei care cred, nici acum cărţile
care vorbesc despre UN MOD SĂNĂTOS, MATUR, DE A CREDE. Sunt eu
prea critică... mi se spune. De parcă ar exista cale
de mijloc între cele două direcţii diametral opuse.
Aici intră si cărţile motivaţionale de psihospiritualitate
ale lui Valerio Albisetti - un alt exemplu de mod de a crede sănătos,
vindecător, înfloritor. Ca să nu mai spun că există
traduse în româneşte, la Editura CURTEA VECHE, cărţile
inegalabile ale lui M. Scott Peck pentru cei interesaţi de
dezvoltare personală. De mare ajutor în clarificarea situaţiilor
este cartea sa Psihologia minciunii despre oamenii
minciunii, despre răul deghizat care vă poate face viata
un infern. Înainte de toate acestea a fost renumita carte care
a ajutat milioane de oameni să "vadă" fenomenul
căruia îi suntem pradă cam 80% dintre noi: Labirintul
Codependentei, scrisă de trei psihologi americani
creştini.
Iată câte perspective de maturizare ar avea si cei care "cred"...
dar se feresc de ele ca de foc... E mai simplu să dai vina
pe Dumnezeu...
Nume ca Annick de Souzenelle,
Lytta Basset, Jean-Yves Leloup, Maxime Egger, Richard Rohr, Anselm
Grunn, Maxime Egger înseamnă autori de primă mână
referitor la dezvoltarea spirituală veritabilă.
Nu mai e nevoie să spun eu ceva
despre psihologia profunzimilor lui C.G. Jung,
care stă la baza acestei viziuni despre om. Explicat de colaboratorii
si urmaşii lui pe cazuri concrete pare mai accesibil. Sunt
câteva pagini ale unor psihoterapeuţi jungieni pe site. Dar
si textele lui Jung sunt clare. Si sunt deja pe site câteva pagini
bune si utile din cărţile sale AICI.
Ann Ancelin Schutzenberger a apărut
pentru prima dată în româneste aici, pe site. Intre timp, Editura
TREI si Editura PHILOBIA au tradus deja, câteva din cărţile
sale despre PSIHOGENEALOGIE, despre cum "ne dor strămoşii"...
Intre timp site-ul s-a extins peste
intenţiile si aşteptările mele iniţiale.
De aici si lipsa (deocamdată) de aspect sistematic. Şi
cred că aşa va rămâne.
Îl gestionez în mod manual.
Ar trebui refăcut din nou după
o altă structură. Dar sunt deja peste 500 de pagini.
Rãmâne la latitudinea „hazardului” ca cei care caută
să găsească pagina adecvată… întâmplător…
prin motoarele de căutare…
Vă doresc vizionare plăcută!
Viorica Juncan
"Un cerşetor
spunându-i altui cerşetor unde se găseşte pâine..."
Câte ceva despre mine la pagina de Contact aici
UTILE:
Viziunea despre Dumnezeu si despre om, despre viatã si
suferintã, despre bucuria posibilã pentru fiecare
din noi si Calea spre ea, viziunea prin care am "renãscut",
o gãsiti în cãrtile traduse deja în
româneste:
Bucuria. Faţa lui Dumnezeu în om
de Alphonse Goettmann; Editura
HERALD, 2010 - cartea eveniment a vietii mele
Prefaţa si cuprinsul cãrţii (aici)
Se poate vedea si comanda
(aici)
Dialog pe Calea initiaticã
- K.G.Durckheim
în dialog cu A.Goettmann;
Editura HERALD
Fragmente pe site: (aici)
Se poate vedea si comanda: (aici)
Dincolo, în adâncul nostru
de Rachel si Alphonse Goettmann; Editura
HERALD
Fragmente pe site:(aici)
De ce o recomand?:(aici)
Se poate vedea si comanda:(aici)
Rugãciunea lui Iisus, rugãciunea
inimii de Rachel si Alphonse Goettmann,
traducere Maica Siluana Vlad. Editura MITROPOLIA OLTENIEI.
Fragmente pe site: (aici)
Se poate vedea si comanda: (aici)
HARA - centrul vital al omului
de Karlfried Graf Durckheim,
Editura HERALD, ianuarie 2012
Fragmente (aici)
si (aici)
Se poate vedea si comanda (aici)
CENTRUL FIINTEI
de Karlfried Graf Durckheim,
Editura HERALD, martie 2011
Fragmente: (aici)
Se poate vedea si comanda (aici)
CALEA INTERIOARÃ.
Cotididanul ca exercitiu de Karlfried
Graf Durckheim, Editura HERALD, octombrie 2014
Fragmente: (aici)
Se poate vedea si comanda (aici)
STRÃPUNGEREA SPRE FIINTÃ.
Etapele maturitãtii umane de Karlfried
Graf Durckheim, Editura HERALD, septembrie 2016
Nota traducãtorului (aici)
Se poate vedea si comanda (aici)
CHEMAREA MAESTRULUI SPIRITUAL.
Sensul îndrumãrii spirituale pe calea spre sine,
de Karlfried Graf Durckheim, Editura
HERALD, noiembrie 2019
Fragmente: (aici)
Se poate vedea si comanda (aici)
Un fel de sintezã a felului în care vãd eu
lucrurile poate fi sugeratã pe coloana din stânga
a paginii de bazã: aici
.
Iar detalii în acest sens la pagina de DEZVOLTARE PERSONALÃ:
aici.
Data ultimei actualizãri:
februarie 2020; decembrie 2019 - cu ultima carte tradusã
din cãrtile lui K.G. Durckheim.