Richard Rohr OFM is a Franciscan author and teacher, and founding
director of the Center for Action and Contemplation in Albuquerque,
NM. He has been a priest since 1970, and is good standing with
the church and his Franciscan Province of New Mexico
Richard Rohr a fost zilele acestea în România.
Câteva impresii, nu prea optimiste, de la întâlnirea
cu România puteti citi aici:
“To
be restored our sickness must grow worse”
The sadness I see here in Romania is the sadness of power totally
misused in the name of “reform”.
Iar o secventa video din prelegerea sustinutã la Mãnãstirea
Sâmbãta de Sus poate fi vizionatã aici:
PERSONA
Atentie! Se vede doar cu Google Crome.
Richard Rohr & Andreas Ebert
Ultima actualizare la paginã: 28
ianuarie 2014
Cel care este sãtul
de veşnicele discursuri teologice şi psihologice,
dar şi de autosatisfacţia propriului său ego,
va găsi în Eneagramă un preţios instrument
de transformare de sine.
Această
carte ne ajută să aprofundăm cunoaşterea
de noi înşine,
să lărgim considerabil încrederea noastră şi
să transformăm viaţa noastră. Aici este
pusă în operă o psihologie spirituală care asociază
de o manieră concretă şi practică experienţa
interioară şi cunoaşterea modernă a omului.
de pe coperta a IV-a cărţii
Richard Rohr & Andreas Ebert – ENNEAGRAMME.
Les 9 visages de l’âme,
Guy Trédaniel EDITEUR, Paris, France
O carte pe care aş recomanda-o
oricui o poate citi în germană, engleză sau franceză.
In speranta ca va fi remarcatã
si de o editurã româneascã.
Cei interesaţi de „purificarea inconştientului” -
de care se tot face vorbire pe site-ul acesta - pot găsi
aici un instrument foarte eficace de a deschide uşa „interzisă”
a inconştientului, de a afla cum funcţionăm şi
de ce funcţionăm aşa, care este motivaţia
de fond care ne pune în mişcare şi, totodată,
aflăm – ceea ce nu prea găsim în alte cărţi
– soluţiile de salvare din „felul deşert de
vieţuire moştenit…”.
O carte de referinţă pentru cei
interesaţi de transformarea de sine.
SPECIALÃ PENTRU A DOUA JUMÃTATE
A VIETII.
Dar şi pentru cei care cred că aşa ceva nu-i
priveşte pe ei… Tocmai de aceea... Nu stiu cã asa
ceva existã...
În
sfârsit... în 2022 prima carte tradusã în
româneste din cãrtile scrise de Richard Rohr:
Cãderea întru înãltare.
Spiritualitate pentru cele douã jumãtãti
ale vietii, HUMANITAS, 2022
Detalii si achizitie:
https://www.libhumanitas.ro/caderea-intru-inaltare-richard-rohr-hu003267-1.html
Un scurt fragment din carte, din capitolul CASA
SI DORUL DE CASÃ, postat pe acest site AICI
- fragmente traduse–
ENEAGRAMA.
Cele 9 feţe ale sufletului
A
ajunge până la Cel cu totul Altul
Ca s-o spunem dintr-o dată, Eneagrama se reduce în fapt
la chestiunea de a şti pentru ce, în întâlnirea noastră
faţă în faţă cu viaţa, ne lovim atât
de des de noi înşine în loc să pătrundem până
la Dumnezeu, până la Cel cu Totul Altul? În societatea
noastră egocentrică de azi suntem purtaţi prea
mult de tendinţa de a rămâne împotmoliţi în gândurile
noastre şi în sentimentele noastre personale. De aceea
Dumnezeu a devenit pentru mulţi occidentali fie inexistent,
fie o simplă proiecţie a lor înşişi, un
Dumnezeu aşa cum avem noi nevoie de el, aşa cum îl
vrem sau aşa cum îl dorim. Întâlnirea cu Cel cu Totul Altul,
cu Non eul nu are loc.
Vechii maeştri şi ghizi spirituali
voiau ca oamenii să ia cunoştinţă de blocajele
lor, de prejudecăţile lor şi de modul lor
de percepţie, adică de obiceiul pe care-l
aveau de a considera şi de a construi viaţa potrivit
punctelor de vedere fixate. În Evul Mediu, aceste limitări
erau numite patimi. O persoană supusă acestor
patimi va avea tendinţa să ia partea pe care a perceput-o
din viaţă drept totalitate. Tot demersul constă
în a depăşi aceste patimi şi în a învăţa
să percepi realitatea mai vastă cu o anumită
obiectivitate. Scopul este de a pătrunde până la
Dumnezeu, până la Totul obiectiv, care este în acelaşi
timp, pentru creştini, Totul subiectiv, în măsura
în care el a consimţit să intre în lumea noastră
şi să devină o parte din ea. Scopul este de
a deveni capabili să ne confruntăm cu ceva diferit
de noi înşine.
Eu însumi, care lucrez de ani de zile în interiorul
Bisericii noastre în legătură cu mişcările
cele mai diverse, sunt convins de urgenţa unui asemenea
demers. Mulţi oameni ai Bisericii vorbesc uşor în
numele lui Dumnezeu şi cred că l-au înţeles pe
Dumnezeu. Cu toate acestea, vom remarca foarte repede că
ceea ce provine de la ei ţine în esenţă de temperamentul
lor, de prejudecăţile lor, de ceea ce ştiu deja
în orice caz. Este unul din motivele pentru care religia creştină
şi-a pierdut atât de mult credibilitatea. Mulţi dintre
contemporanii noştri nu o mai pot lua în serios. Religioşii
pe care ei i-au întâlnit şi-au pierdut autenticitatea.
Ei sunt exemple vii de egocentrism în măsura în care îşi
urmăresc obiectivele lor cele mai personale în timp ce
simulează limbajul pios al celor care sunt exclusiv orientaţi
spre Dumnezeu şi împărăţia lui.
Eneagrama ne poate ajuta să ne clarificăm
percepţia pe care o avem despre noi înşine, să
devenim de o onestitate intransigentă vizavi de
noi înşine şi să discernem tot mai bine
când ascultăm, de fapt, doar propriile noastre voci
şi scheme interioare, rămânând prizonieri ai prejudecăţilor
noastre, atunci când, din contră, suntem capabili să
ne deschidem pentru ceva nou.
Ignaţiu de Loyola (1491-1556), fondator al
ordinului Iezuiţilor, a dezvoltat o metodă extrem
de fină pe plan spiritual şi psihologic pentru conduita
(îndrumarea) spirituală a oamenilor. Exerciţiile lui
îl conduc pe practicant pe o cale de cunoaştere. Ele îi
dezvăluie capcanele în care sufletul este reţinut
prizonier şi îl aduc la „diferenţierea duhurilor”,
adică a acestor voci şi impulsuri interioare şi
exterioare care ne influenţează tot timpul. Această
diferenţiere operează în trei etape:
1. „perceperea diferitelor mişcări ale sufletului”;
2. „recunoaşterea” lor, adică a înţelege originea
şi finalitatea lor, şi a aprecia dacă ele mă
orientează de o manieră constructivă în direcţia
obiectivului care dă sens vieţii mele sau dacă
ele au un efect distructiv şi mă îndepărtează
de acest obiectiv;
3. a ne poziţiona prin raport cu aceste mişcări
ale sufletului, adică a le accepta sau a le respinge. Obiectivul
acestor exerciţii spirituale este de a accede la adevărata
libertate creştină. Acest lucru devine posibil dacă
se stabileşte o relaţie personală cu Isus care
ne face capabili să auzim chemarea lui Christos din viaţa
noastră şi să intrăm în slujba lui.
Eneagrama are multe în comun cu această
tehnică şi sub anumite aspecte, constituie un instrument
mai precis pentru a ajunge la acelaşi scop. Aceasta explică
pentru ce un număr de maeştri de exerciţii spirituale
au început să utilizeze Eneagrama în cadrul tradiţional
al exerciţiilor ignaţiene.
Un cardinal se trezeşte
În 1970, anul în care am fost ordonat ca preot,
am fost de asemenea „iniţiat” în sistemul Eneagramei de
către un Iezuit. La acea vreme, ni se ordona să nu
retransmitem cunoaşterea aceasta pe cale scrisă şi
nici să nu dezvăluim cuiva cum am dobândit-o. Nu o
dată, această obligaţie m-a făcut să
mă simt prost. Aveam impresia că frizez lipsa de onestitate.
De multe ori, datorită Eneagramei, îmi era suficient să
văd o persoană pentru a decela cu destulă precizie
energiile ei sau „modul de percepţie”. Când îmi puneam
astfel în practică „cunoştinţele mele secrete”,
interlocutorul meu se gândea: „Richard Rohr citeşte în
sufletul meu ca într-o carte deschisă. Merge drept la ţintă.
Unde a învăţat el toate acestea?” În ochii unora,
treceam drept un fel de văzător, ca şi cum aş
fi avut darul, atribuit unor sfinţi ai Bisericii de Răsărit,
de a „citi în inimile oamenilor”.
În acest mod a fost utilizată Eneagrama
la început. Ea ţine de un fel de ştiinţă
ezoterică pe care îndrumătorii spirituali nu o
transmiteau decât în sânul grupului lor de apartenenţă,
sub o formă strict orală, cu scopul de a-i ajuta pe
oameni. Când această moştenire a ajuns în Statele
Unite, s-a întâmplat ceea ce trebuia să se întâmple: ea
a fost pusă pe hârtie. În prezent, apar carte după
carte pe această temă. În mediile catolice, mai ales,
ea a realizat o pătrundere triumfală. Poate că
aceasta ţine de faptul că noi, religioşii (călugării)
catolici, avem timpul şi posibilităţile de reculegere
necesare pentru a ne apleca temeinic asupra acestor chestiuni.
Apoi retransmitem această cunoaştere căutătorilor
şi celor interesaţi din mediile cele mai diverse.
Acum, că nu mai poate fi ţinută secretă,
aş vrea să particip la divulgarea ei pentru a o face
cât mai autentică şi profitabilă posibil. Poate
că s-a împlinit timpul pentru ca acest „uriaş adormit”
să se trezească şi să permită, celor
care caută, să acceadă la antica ei înţelepciune.
Se pare că această ştiinţă nu a fost
„inventată” de cineva în special, ci se pare că ea
a fost „descoperită” intuitiv de-a lungul mileniilor de
către căutătorii şi iubitorii de adevăr.
Nu aş fi predat niciodată Eneagrama
unor grupuri care, dintr-un motiv sau altul, nu ar fi fost motivaţi.
Este uimitor acest fapt căci încă de la început Eneagrama
se prezintă sub un aspect negativ. Intenţia
ei nu este aceea de a flata „eul empiric”, ci de a da mijloacele
de a „da drumul” sau a face inutil ceea ce Thomas Merton numea
„falsul Eu”. Eu nu cunosc alt instrument mai direct de a ajunge
la acest scop.
Recent, în Michigan, am condus exerciţii
spirituale pentru un grup de douăzeci de episcopi. În prima
zi am vorbit despre rugăciunea contemplativă. Episcopii
mă ascultau cu toţii. Când este vorba de rugăciune
şi când eşti episcop convenienţele cer să
asculţi. Ei erau acolo dar nu prindeau de fapt nimic. Nu
mai ştiu despre ce le-am vorbit a doua zi. Totuşi,
erau deja mai captivaţi. A treia zi, doi episcopi au venit
să mă caute pentru a-mi spune: „Trebuie să predaţi
Eneagrama acestui grup”. Aceasta nu era intenţia mea. Dar
ei au insistat: „Ba da!. Ei au nevoie de ea!”. A doua zi am
început aşadar să-i iniţiez în Eneagramă.
Am văzut atunci câţiva participanţi, în special
un episcop rupt de oboseală, trezindu-se deodată din
toropeala lor şi aplecând o ureche atentă. Au fost
captivaţi până la sfârşitul seminarului.
Eneagrama atinge un adevăr esenţial
al vieţii sufletului - de o manieră încă niciodată
sau arareori trăită de majoritatea dintre noi. Am
prezentat-o multor grupuri de preoţi din toată ţara,
din care unii erau tradiţionalişti sau conservatori.
Dar n-am întâlnit niciodată un preot care să nu vadă
acolo decât vorbe în vânt. Înţelepciunea Eneagramei se
impune de la sine. De aceea nu am nevoie să-i laud meritele
şi nici să încerc să o vand.
O experienţă
edificatoare
În anul 1970, când am început să cunosc
Eneagrama, am trăit una din cele trei mari experienţe
de convertire din viaţa mea. Am simţit literalmente
cum un văl îmi cade din faţa ochilor şi subit
am înţeles că tot ceea ce făcusem până
atunci a fost întotdeauna just (ceea ce este
foarte important pentru un UNU ca mine), dar că mobilurile
mele fuseseră false. Este o constatare
atât de dificil de făcut şi de admis! Dar ea conduce
tocmai la enunţarea regulii de aur. Atât timp cât nu
am trăit acest sentiment de ruşine, încă nu
ne-am găsit numărul nostru de pe Eneagramă.
Cu cât experienţa este mai umilitoare, cu atât privim
lucrurile mai drept în faţă. Cel care va exclama:
„Ce minunat este să fii un TREI” fie nu este un TREI,
fie nu a înţeles cu adevărat ce spun eu despre tipul
TREI. Amintesc încă o dată că obiectivul meu
este de a demasca egoul şi de a pune degetul pe aspectele
lui întunecate; Eneagrama dezvăluie jocurile de care
ne lăsăm luaţi.
Eu cred că acest instrument şi descoperirile
pe care el le permite mă autorizează să procedez
astfel. Dacă, cu ocazia seminarului pentru episcopi,
eu m-aş fi ridicat, de exemplu, spunând unuia dintre
ei: „Sunteţi dogmatic şi căutaţi să
aveţi întotdeauna dreptate!” i-ar fi sărit cu siguranţă
muştarul. Nimănui nu-i place să-şi audă
că este „dogmatic şi caută totdeauna să
aibă dreptate”. Dacă, în schimb, eu spun „Cei care
sunt UNU, ca şi mine, sunt adesea dogmatici şi caută
totdeauna să aibă dreptate”, încep prin a mă
pune pe mine în discuţie şi invit apoi publicul
să facă la fel. Se constată că în acest
fel, lucrurile se petrec mult mai simplu. Este un principiu
pe care continui să-l aplic pentru că este foarte
eficace. Speranţa mea este că Eneagrama serveşte
la a ne îmbogăţi spiritual şi ne conduce la
o formă mai înaltă de conştiinţă
spirituală pe care o cunosc şi la care suntem toţi
chemaţi, cea care constă în a ne debarasa de falsul
nostru Eu pentru că nu mai avem nevoie de el.
Eu sper că toţi cei care îşi privesc în faţă
„latura de umbră” a lor sau „păcatul fundamental”
al lor vor face experienţa acestui sentiment de libertate
pe care l-am simţit eu atunci când am început să
admit că sunt un UNU. Chiar dacă nu voi ajunge cu
totul la aceasta în această viaţă, simt totuşi
că viaţa mea a devenit mult mai senină din
acea zi în care am înţeles-o. Când accept să privesc
în faţă minciuna vieţii mele,
absurditatea mea, ridicolul meu, pot, de asemenea, să-i
cred şi pe alţii capabili de acelaşi lucru.
Dacă alţii mă suportă, nici eu nu am nici
un motiv să nu-i suport. Eu am „latura mea de
umbră”, cum ne place s-o numim astăzi, şi alţii
au, tot aşa, latura lor de umbră. În orice
caz, ştiu că nu mai emit atâtea judecăţi
grăbite despre altul.
Mulţi oameni se tem că astfel de
sisteme conduc la clasarea oamenilor în categorii. Pentru
a fi onest trebuie să recunoaştem că exact
aceasta se petrece cu Eneagrama, cel puţin la început.
Este singura manieră de a învăţa metoda. Cel
care va fi asimilat principiile Eneagramei va începe prin
a clasa lumea întreagă potrivit categoriilor: UNU, DOI,
TREI, PATRU, CINCI, ŞASE, ŞAPTE, OPT, NOUĂ.
În trei sferturi din cazuri el se va înşela pentru că
nu recunoaşte iniţial decât caracteristicele exterioare.
E nevoie, pentru un anumit timp, să ne familiarizăm
cu Eneagrama şi să o practicăm înainte de a
vedea dincolo de aceste caracteristici exterioare şi
de a pătrunde până la energie. În
acest proces umorul este de un mare ajutor. A râde de sine
poate fi la fel de eliberator cu a plânge. Eu am trăit
şi una şi cealaltă în lucrul meu cu Eneagrama.
Când vom fi atins această profunzime a cunoaşterii
de sine vom deveni calmi şi vom putea depune acest instrument
care este Eneagrama.
Mai mult ca orice, eu sper că Eneagrama
ne va ajuta să devenim mai iubitori unii cu alţii.
Căci atunci ne vom atinge scopul pentru care am fost
creaţi. Sper că Eneagrama ne va face mai iubitori
faţă de ceilalţi, faţă de noi înşine
– şi faţă de Dumnezeu. Descoperirea Eneagramei
a fost pentru mine o experienţă edificatoare şi
foarte frumoasă totodată. Or, Dumnezeu ştia
toate acestea cu mult timp înainte! El ştia că eu
sunt un UNU. El ştia că eu voi face totdeauna lucrul
cel just dintr-un motiv prost, sau cel puţin
din motive amestecate. El ştia că eu am devenit
preot, că am acceptat celibatul, că am creat comunitatea
Noul Ierusalim, am mers la Albuquerque, pentru motive
foarte amestecate.Dar toate acestea sunt în ordine! Este umilitor
şi în acelaşi timp eliberator să ştii
că Dumnezeu ştie şi că Dumnezeu
chiar a utilizat păcatele noastre în scopurile
sale. Când înţelegem forţa şi adevărul
conţinute în Eneagramă, ajungem inevitabil la constatarea
că Dumnezeu scoate un profit din păcatele mele!
(Utilizez deliberat cuvântul păcat deşi ştiu
că acest cuvânt are pentru multe urechi o conotaţie
moralizatoare, încărcată de judecăţi de
valoare! Voi reveni la aceasta mai târziu.) Ne simţim
ruşinaţi dar efectul este în acelaşi timp eliberator.
Căci facem atunci experienţa unei iubiri necondiţionate
aşa cum nu am cunoscut-o probabil niciodată înainte.
Este, chiar pentru UNUL perfecţionist care sunt eu, o
experienţă bulversantă aceea de a ne da seama
că Dumnezeu iubeşte ceva imperfect - adică
pe mine! Dacă Dumnezeu este capabil să iubească
ceva imperfect şi dacă el găseşte o utilitate
acolo – în orice caz, Dumnezeu nu primeşte decât imperfecţiune,
căci nu există nimic perfect în această lume
-, aceasta ne deschide un spaţiu de libertate prodigios.
Eneagrama implică o muncă interioară
care poate conferi umblării noastre spirituale un caracter
de adevăr dar care este sursa, în acelaşi timp,
de noi dificultăţi. Multe din a priori-ule
noastre şi din soluţiile noastre cele mai superficiale
nu mai funcţionează ca înainte. Căci Eneagrama
ne arată şi latura de umbră a talentelor
noastre.
Postare 7 aprilie 2013
Păcătoşi
talentaţi
Sufiţii erau de părere – oricât de
surprinzător poate să pară aceasta a priori
– că omul este distrus de talentele lui. Talentele noastre
pot să ne distrugă când ne identificăm prea
mult cu ceea ce avem de făcut. Am fot învăţaţi
odinioară că omul este distrus de păcatele
lui. Această afirmaţie nu este falsă, dar chestiunea
este un pic mai subtilă. În limbajul religios utilizat
în vremea noviciatului meu se spunea: suntem sub influenţa
talentelor noastre. Suntem prea sub influenţa a ceea
ce ne-a fost dat în mod natural. Avem prejudecăţi
naturale, un model de comportament natural,
un punct de vedere natural, o pasiune naturală.
Şi dezvoltăm toate acestea în decursul primilor
30 de ani ai vieţii noastre. Profităm temeinic de
ele şi, adesea, culegem laurii de pe urma lor.
De aceea nu are deloc sens să se lucreze
cu Eneagrama în această primă fază a vieţii. Tinereţea se aruncă în marele joc al vieţii. Acest fapt
este just şi chiar esenţial. A introduce prematur
Eneagrama ar putea să rateze acest joc. Isus a spus odată
lui Petru – fără cel mai mic reproş: „Când
erai mai tânăr, îţi strângeai singur centura şi
mergeai unde voiai!” (Ioan 21, 18). În tinereţe,
Eul trebuie să se construiască şi să se
întărească. Trebuie să te laşi ghidat
de această energie care pare naturală.
Dar vine un moment - pe la 30 de ani sau mai
târziu, pe la 40 de ani – în care acest joc îşi pierde
puţin câte puţin din atracţie. El a funcţionat
foarte bine până în prezent. Era uşor să-i
impresionezi pe alţii. Erai studentul „cool”, „spiritual”
sau „serios şi chibzuit”. Te-ai identificat şi ai
lăsat să fii identificat cu această imagine
de sine. Ea ne-a ajutat să ne demarcăm Eul nostru
de lumea din jur. Dar cu cât aceste demarcări devin mai
rigide, cu cât persoana se identifică cu această
imagine de sine căutând să se menţină
cu orice preţ, şi cu atât mai mult reversul medaliei
devine vizibil. Dacă cineva cultivă această
imagine până la 40 de ani, îi va fi foarte greu să
se schimbe. În acelaşi timp, el îşi va da seama
din ce în ce mai mult că imaginea începe să sune
fals. Ceea ce înainte era plăcere, acum devine povară.
Or, în acest mijloc al vieţii se prezintă şansa
unică, deşi dificil de observat, de a dezvolta
o reflecţie critică asupra a ce a fost realizat
până în prezent şi de a se transforma, maturiza,
câştiga în profunzime. Atunci, finalul cuvântului lui
Isus adresat lui Petru capătă tot sensul: „În
prezent, când ai îmbătrânit, îţi vei întinde mâinile
şi un altul te va încinge şi te va duce unde nu
ai vrea !”(ibid).
După mulţi ani de activitate pastorală,
sunt convins că nu există nimic de care oamenii
să fie atât de ataşaţi ca imaginea lor.
Suntem literalmente gata să traversăm infernul pentru
a nu renunţa la ea. Ea determină ca esenţial
ceea ce facem sau renunţăm să facem, ceea ce
spunem sau trecem sub tăcere, pe cine frecventăm
sau nu. Chestiunea care se pune pentru fiecare este de a şti
dacă are libertatea să fie altceva decât acest rol
şi această imagine.
Când ne întoarcem spre acest Mare Iubit
care este Dumnezeu, suntem obligaţi să ne transformăm.
Căci Marele Iubit ne deschide ochii, cu toate
resursele imaginative pe care le are, pentru ca noi să
ne putem da seama de bogăţia şi de diversitatea
pe care ar putea să ne-o ofere viaţa noastră
viitoare şi prezentă. Atunci, micul joc pe care
îl jucăm în prezent sfârşeşte prin a ne obosi
şi plictisi, cu atât mai mult cu cât el frânează
forţa noastră de iubire, împiedicându-ne să
accedem la Marea Iubire. Experienţa mea de ghid
spiritual îmi arată că Eneagrama îi poate ajuta
pe oameni să se distanţeze de imaginea pe care o
au despre ei înşişi: „Dă-i drumul! Nu ai nevoie
de ea! La ce bun să te fereci în imaginea limitată
pe care ţi-ai făcut-o despre tine însuţi. Puţin
contează dacă eşti aşa sau altfel. Tu
eşti copilul prea-iubit al lui Dumnezeu – este esenţialul.”
Identitatea noastră se construieşte înainte de toate
în relaţie, dar în mod sigur nu este ceva care
pe care să o încapsulăm, să o protejăm,
să o definim şi să o apărăm. Or,
Eneagrama poate să ne ajute să coborâm armele
lăuntric, să renunţăm să ne agăţăm
de această imagine despre noi înşine pe care ne-am
făurit-o din toate piesele (monedele, petecele).
În acest sens, talentele noastre sau darurile
noastre ne pot fi nefaste atunci când ne identificăm
fără măsură cu ceea ce ştim face.
Acum doi ani, mi-am acordat un an sabatic contemplativ. Mi-am
spus: „Richard, trebuie să te opreşti cel puţin
pentru un an din a ţine discursuri!” Prietenii mei afirmă,
glumind, că nu există nici unul singur din gândurile
mele care să nu fie înregistrat pe bandă. Dar au
dreptate. Chiar în aceste momente în care rostesc aceste cuvinte,
magnetofonul înregistrează ceea ce spun. Într-o zi am
spus: „Ajunge! Tu nu eşti un orator sau un predicator.
Tu eşti Richard! Mai şti măcar cine este acest
Richard? Îl mai cunoşti pe acest fiu de Dumnezeu, acest
om, acest Richard – fără aceste măşti
şi aceste imagini pe care le adopţi în faţa
publicului?Oamenii le întăresc, şi tu, tu dansezi
cu ele. Poţi să trăieşti fără
ele?” Aceste chestiuni ne privesc pe toţi. Putem trăi
fără renumele pe care ni l-am făcut? Cu cât
acesta este mai oficial, cu atât este mai periculos. Dar toţi
jucăm aceleaşi roluri. Ni le apărăm cu
înflăcărare acasă la noi, între cei patru pereţi,
aşa cum eu le apăr pe locul public.
Paradoxal, fiecare talent de care ne agăţăm
excesiv devine păcat. Talentul şi păcatul sunt
astfel cele două feţe ale aceleiaşi medalii.
Pentru a-ţi realiza talentul, trebuie, ca să spunem
aşa, să-l digeri şi să-ţi incorporezi
păcatul. Gustă-l, palpează-l, înghite-l, acceptă
umilirea pe care ţi-o procură! Întâlnim aici o învăţătură
foarte tradiţională a Bisericii. La începutul fiecărei
slujbe, păcatul este numit pe numele lui. În liturghie
se foloseşte cuvântul Confiteor (confesare a păcatului)
sau Recunoaştere universală a greşelilor
(penitenţă). Vă asigur că lucrul cu Eneagrama
nu are nimic aseptizant! Noi vrem să atingem cu
degetul păcatul nostru, să-l recunoaştem.
Vrem să constatăm cât sunt toate acestea
de exagerate, excesive şi absurde. Dacă lucrăm
asupra laturii noastre de umbră, impregnându-ne de obscuritatea
ei, dacă resimţim cât de mult ne-a rănit aceasta
pe noi şi pe ceilalţi, cât ne-a împiedicat să
iubim şi să fim într-adevăr iubiţi, atunci,
vă asigur că ne vom trezi la celălalt aspect
din noi, la talentul nostru cel mai mare, sau mai degrabă,
la adevărata profunzime a talentului nostru.
Trebuie aşadar să ne purificăm.
Vechiul om din noi trebuie să moară. Un adevărat
sentiment de moarte trebuie să se nască în noi.
Nu este nimic romantic aici. Aceasta nu face plăcere,
aceasta ne face să suferim. Avem impresia că suntem
de râsul lumii. Când ne dăm seama de numărul de
persoane pe care l-am utilizat numai pentru a ne construi
şi consolida imaginea vom avea sentimentul de a fi prăbuşit
şi rupt multe relaţii (pe cei care nu au jucat jocul
noi i-am respins din cercul nostru de prieteni).
Este motivul pentru care, în lumea spirituală,
cei mai răi vrăjmaşi ai noştri sunt, de
fapt, cei mai buni prieteni. De unde importanţa poruncii
lui Isus: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri!”
Dacă noi interzicem duşmanului (non Eului), care
stă în faţa uşii noastre, să pătrundă
în lumea noastră, nu vom fi niciodată în măsură
să privim în faţă păcatul nostru şi
latura noastră de umbră. Persoanele care mă
irită, pe care le resimt ca ameninţătoare şi
care îmi produc frică nu va trebui neapărat să
fie cei mai buni prieteni ai mei, dar ei sunt purtători
ai unui mesaj important pentru mine. Sper că Eneagrama
ne va ajuta să devenim mai receptivi la acest mesaj.
Vom vedea că există unii tipi care ne par din start
foarte ameninţători pentru că ne demască
jocul – sau pentru că se pot lipsi de el cu desăvârşire.
Ei nu au ce să facă cu cineva ca mine care are totdeauna
dreptate. Există oameni care nu suportă casetele
mele pentru că sunt prea moralizatoare. Şi iată
că vine Richard Rohr pentru a povesti cum să devii
mai bun şi mai perfect! Unii obiectează: „Este exact
ceea ce mama mea nu a contenit să facă. Ajunge!”
Pentru ei, eu sunt insuportabil şi vor avea nevoie să
meargă să vadă pe altcineva. De aceea considerăm
Biserica drept „Corpul lui Christos”. Aceasta înseamnă
că nu putem admite adevărul decât dacă el vine
la momentul potrivit şi de la persoana potrivită.
Pentru unii, modul meu de a fi poate fi momentan o otravă.
Adevărul este simplu
şi frumos
Recent, am văzut o casetă video despre
crearea universului. Comentariul spunea că Einstein a
sperat mereu să găsească o teorie universală
a energiei. El era convins că lumea şi cauzele ei
trebuiau să se poată exprima într-o formulă
simplă şi frumoasă. O formulă care
nu ar fi fost simplă şi frumoasă nu
ar fi putut fi adevărată. Această credinţă
a unui om de ştiinţă poate fi aplicată
şi Eneagramei. Experienţa pe care ea ne-o aduce
ne înspăimântă şi ne provoacă, dar, în
acelaşi timp, este simplă şi frumoasă.
Frumoasă, pentru că prin intermediul ei descoperim
cât suntem de mici, de incompleţi, de frânţi. Este
bine să nu mai avem să ne prefacem că suntem
mai mult decât suntem în realitate şi să ne dăm
seama că suntem cu toţii în aceeaşi barcă.
Fiecare îşi joacă jocul, îşi cultivă prejudecăţile
şi viziunea non eliberată despre lume.
Trebuie aşadar să ne vedem talentul
pentru a ne vedea păcatul – şi să ne
recunoaştem păcatul pentru a şti în
ce măsură avem talent. Trebuie să ne
înfrânăm talentul, altfel păcatul nostru
devine o cursă, în timp ce noi îl numim „virtute”. Şi
aceasta face parte din învăţământul religios
tradiţional. Thomas d’Aquino şi mulţi scolastici
au explicat deja că toată lumea optează pentru
ceea ce, în aparenţă, este binele. Nimeni
nu face în mod voluntar răul. Fiecare şi-a
pus la punct un sistem care îi permite să explice pentru
ce ceea ce face el este just şi bun. Din acest motiv
este nevoie de „diferenţierea duhurilor”, cum este scris
în Biblie. Avem nevoie de ajutor pentru a demasca falsul nostru
Eu şi a lua recul prin raport cu iluziile noastre. În
acest scop este necesar să instalăm în noi un fel
de „observator interior”, un „martor cinstit”. La prima vedere,
aceste demers pare complicat, dar după un timp ne devine
foarte natural. Acest observator este, în fapt, o parte din
noi care este onestă – dar cu adevărat, în sensul
pozitiv al termenului. Ea ne spune: „Tu îl iubeşti într-adevăr
pe Dumnezeu, aspiri la el. eşti bun. Încetează să
mai fi distructiv faţă de tine însuţi. Nu eşti
tu un copil al lui Dumnezeu? Ştii să împărtăşeşti
sentimentele altuia.” Această parte din noi ne ajută
să distingem între moralism şi adevărata morală,
între sentimentul de culpabilitate şi adevărata
vină, între falsa mândrie şi adevărata forţă.
Cunoaşterea de sine pe care ne-o aduce Eneagrama nu este
numai o cunoaştere a păcatelor noastre. Ea
ne aduce să renunţăm la tot ceea ce este „bun”
în aparenţă, pentru a descoperi ceea ce este mai
bun în noi, ceea ce este într-adevăr bun.
Cei care sunt foarte marcaţi de o educaţie
religioasă au, adesea, nevoie de mai mult timp până
să poată auzi vocile pozitive care vorbesc în ei.
Există atâtea voci negative în interior, care nu încetează
să aducă judecăţi: „bine, mai bun, perfect,
just, fals, sacru, păcat mortal, păcat pardonabil,
meritoriu, nedemn, vinovat” – cu toate gradele intermediare.
Într-un sens, nimic nu este mai dificil decât să lucrezi
cu persoane cu spirit religios. Au o asemenea tendinţă
de a moraliza încât devin ele însele incapabile să
accepte realitatea şi să-i facă faţă.
Din această cauză avem atâtea de învăţat
de la spiritualitatea genezei, de la cea a indienilor din
America sau a franciscanilor (luând în considerare ceea ce
au mai bun). Toate fac să vorbească creaţia,
natura, pământul – tot ceea ce este – urechii
noastre. Noi, oameni ai Bisericii, în schimb, cu ideile noastre
gata făcute, cu citatele noastre din Biblie şi cu
dogmele noastre, avem tendinţa să credem că
noi nu mai avem nevoie să percepem realitatea din clipa
prezentă. Spun aceasta ici pentru că sper că
Eneagrama ne va ajuta să o facem. Eneagrama ne poate
ajuta să curăţăm judecăţile
noastre de valoare moralizatoare pentru că ea ne arată
cât sunt ele de disproporţionate. În sfârşit, ea
ne revelează şi prejudecăţile noastre
care ne împiedică să ne deschidem pe deplin realităţii.
[...]
Calea spre propria demnitate
Iubirea necondiţionată a lui Dumnezeu
îl eliberează pe om şi îi permite să-şi
simtă realmente „forţa” sa. Cuvântul „forţă”
se înţelege aici în sens spiritual. Biblia vorbeşte
adesea despre dynamis, adică despre „forţă”
, pentru a-l desemna pe Spiritul Sfânt. Forţa ne dă
certitudinea că Dumnezeu ne atrage la el şi că
noi suntem în comuniune cu el. răul caută să
ne priveze de această experienţă a atot-puterii
noastre şi a demnităţii noastre. Poate
că ar merita să vorbim mai mult despre demnitate
căci tot ceea ce are legătură cu puterea
şi cu forţa prea ades a fost înjosit şi
prost înţeles.
Eneagrama poate să ne conducă la
această experienţă de demnitate şi de
forţă. Da, ea ne arată defectele noastre, fără
menajament. Noi nu îndeplinim decât prea adesea un act just
pentru raţiuni rele! Dar dacă ajungem să scăpăm
din cursa noastră, să ieşim afară din
ea, vom accede la o profunzime a fiinţei noastre. Şi
ce vom găsi noi acolo? O pasiune şi o forţă
purificate, Eul nostru cel mai bun, adevăratul nostru
Eu. În mod tradiţional, acest loc este numit „suflet”,
acest punct de întâlnire dintre om şi Dumnezeu, în care
unitatea este posibilă, în care religia nu mai este făcută
numai din cuvinte, din exhortaţii, din norme, din dogme,
din ritualuri şi din slujbe, ci unde o adevărată
întâlnire are loc. Îmi place să predau Eneagrama pentru
că am văzut, datorită ei, oameni transformându-se
în acest sens.
...e posibil sã
mai urmeze...
...dar nimic nu poate înlocui citirea întregii cãrti...
Câteva spicuiri pentru tipologia
PATRU aici
postat la 28 ianuarie 2014
Sursa: Fragmente traduse din cartea:
Richard Rohr & Andreas Ebert –
ENNEAGRAMME. Les 9 visages de l’âme,
Guy Tredaniel Editeur, Paris, France, pag. 32-39.
Traducerea îmi aparţine, V.J.