|
Bucuria este semnul că viata a reusit.
(Henri Bergson)
Foto: Carlos Alberto Bau
Nu pot sã cred cã universul inscrutabil
se învârte în jurul unei
axe de suferintã;
cu sigurantã strania frumusete a lumii
trebuie sã se sprijine undeva pe
bucuria purã!
Louise Bogan
Izvorul principal a toate este
„sufletul
meu se bucură în Domnul..."
Frica de păcat nu ne mântuieşte de el.
Bucuria în Domnul mântuieşte.
Un sentiment de vinovăţie sau moralismul
nu ne eliberează de această lume şi de ispitele ei.
Bucuria este temelia libertăţii în care
suntem chemaţi sa rămânem.
Unde,
cum şi când
s-a denaturat
aceasta tonalitate
a creştinismului - |
sau, mai degrabă,
|
unde, cum şi de ce
au ajuns creştinii
imuni
la bucurie?
|
Cum, când şi de ce, în loc să uşureze
oamenii suferinzi,
Biserica a ajuns să-i intimideze şi să-i
înspăimânte?
(Alexander Schmemann)
Mii de draci mã furnicã vãzând cum este confundat
crestinismul cu prostia,
cu un fel de cucernicie tâmpã si lasã,
ca si cum menirea crestinismului n-ar fi decât
sã lase lumea batjocoritã de fortele
rãului,
iar el sã înlesneascã fãrãdelegile
dat fiind cã e prin definitie
osândit la cecitate si paraplegie.
Crestinismul neajutorat si neputincios este o conceptie eretica deoarece
nesocoteste îndemnul Domnului (...)
....
Crestinismul
e o transmutatie, nu a elementelor chimice, ci
a omului. Metanoia. Aceasta
e MINUNEA CEA MARE (...) transformarea
fãpturii.
Nicolae Steinhardt - Jurnalul Fericirii
Un creştinism
leşinat - care pentru aceasta era un pseudo-creştinism,
deviat de la direcţia iniţial imprimată
- a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a secătui
spiritul de puteri.
[...]
Au ajuns să facă din el o babă tremurătoare,
iar el este chintesenţa bărbăţiei
veşnic tinere!
[...]
Descoperirea şi dovedirea Spiritului ca forţă irezistibilă:
poate exista un mod mai sublim de a-ţi direcţiona viaţa
şi a o umple? Iată acel „sens al existenţei", pe care
atîţia şi atîţia spun că îl caută, nebănuind
că se află îngropat în ei înşişi, sub molozul bietului
suflet...
George Bãlan - În cãutarea maestrului AICI
Bucuria este un cântec, o lumină, un
schimb,
o strălucire care traversează întreaga Biblie, din loc în loc,
de la prima până la ultima pagină.
Este comoara oricărei fiinte vii, chiar cea mai
lipsită.
Orice bucurie îsi are rădăcina în bucuria creatoare
a lui Dumnezeu...
Această bucurie fundamentală a fost înscrisă în
genele celulelor noastre.
Este "da" -ul în fata vietii,
cea mai înaltă victorie a omului asupra tuturor
încercărilor care îl apasă,
cel mai puternic mijloc de transformare.
Autenticitatea unei vieti spirituale se măsoară
după gradul de bucurie care o locuieste.
Ea este deci culmea misticii si a oricărei împliniri.
Nu există decât o singură datorie: să fii fericit,
si o singură trădare: să nu fii...
(Alphonse Goettmann)
Sursa animatie: de pe internet
(din pãcate nu am retinut-o)
Sufletul omenesc,
spune Claudel, este ceva capabil să ia foc.
Si totusi el nu este făcut decât pentru aceasta.
Focul acesta poartă un nume,
se cheamă bucuria sau mai exact entuziasmul,
pentru că vine de la Dumnezeu.
Acest foc îl invită pe om să-si trăiască drama vietii
în toată intensitatea ei
si să convertească orice experientă
- călătorii, întâlniri, succese, esecuri, iubire-pasiune, căsătorie -
în ocazie de a se maturiza. ...
Deviza acestei bucurii? Nu împiedica muzica.
Nu împiedica, sub nici un pretext, să se împlinească
muzica vietii tale.
(Emmanuel Godo)
De la acel "Bucură-te!", vestea
adresată Mariei,
până la întâlnirea pe drumul spre Emaus,
când inima ucenicilor devine "arzătoare",
primul si ultimul cuvânt al Evangheliei
este BUCURIE.
(Stan Rougier)
Bucuria e cel mai mare mister sufletesc…
Nu o simti nicaieri si e în tine.
Durerea vine din afara, pe calea vazduhului
si a intemperiilor,
se hraneste cu spatii, se adapa cu timp.
Bucuria vine dinauntru si-ti umple fiecare celula
cu osanale.
Bucuria e fara motiv lumesc si e cel mai înalt extaz al omului.
Durerea e un val, bucuria – marea…
(Vasile Voiculescu)
Mai presus de orice sunt fericit, fericit, fericit.
Sunt si pricep ca sunt si mi-o si spun. Si lumina parca e mai luminoasa
decât lumina si parca ea vorbeste si-mi spune cine e. visul mi se
pare a dura mult, mult de tot.
Fericirea nu numai ca dureaza încontinuu,
dar si creste mereu;
daca raul nu are fund, apoi nici binele nu are plafon...
Asupra apropierii de Hristos, proba care nu înseala, criteriul definitiv
este buna dispozitie.
Numai starea de fericire dovedeste ca esti al Domnului.
Virtuosul îmbufnat nu e prietenul Mântuitorului ci jinduitorul
dupa diavol.
Ascetul artagos nu e autentic.
Crestinul e liber, asadar fericit.
Acesta si este sensul genialei si inspiratei fraze a lui Kierkegaard:
contrariul pacatului nu este virtutea, contrariul
pacatului este libertatea.
(Nicolae Steinhardt)
Schema, fixarea, încremenirea, adică
orice formă de viaţă devenită permanentă, este
moartea omului adevărat.
Omul adevărat nu se opreşte
la nici o schemă, la nici o formă încremenită de viaţă.
Viaţa lui este un protest zilnic şi neîntrerupt faţă
de cotidian. Un protest interior, esenţial. Nici
o schemă nu-l poate revendica ca fiind al ei.
Cei mai mulţi oameni au devenit sclavii schemei înainte chiar de
a ajunge să conştientizeze datoria de a lupta cu ea. Astfel
n-au cunoscut niciodată drumul căutării neîntrerupte, adevărata
formă a vieţii care e libertatea.
(Christos Yannaras)
Sursa animatie: http://www.HippoStudios.co.uk
Trebuie ca niciodată să nu ne odihnim
până când nu devenim
ceea ce din toată eternitatea
în Dumnezeu am fost.
Meister Eckhart
Sursa foto:www.centre-bethanie.org
„Eu nu am nici o nostalgie”,
spuse el, "pentru că sunt acasă.”
Pentru mine aceasta a fost o revelaţie.
Suntem acasă.
Peste tot unde se întinde cerul suntem acasă.
În orice loc al acestui pământ suntem acasă
atunci când purtăm totul în noi.
M-am simţit adesea - şi încă mă simt – asemenea
unei nave care a îmbarcat o încărcătură preţioasă;
se desfac ancorele şi nava înaintează în largul mării,
liberă de orice piedică;
face escală în toate ţările şi ia peste tot la bordul
ei ceea ce este mai preţios.
Trebuie să fim propria noastră
patrie.
Etty Hillesum – Une vie boulversée, Editions du Seuil, pag. 212
Iubesc sã trãiesc...
Meister Eckhart
Sursa foto:www.centre-bethanie.org
Viata si moartea, suferinta si bucuria,
bãsicile picioarelor învinetite,
iasomia din spatele casei, persecutiile, atrocitatile nenumarate,
totul, totul este în mine si formeaza un ansamblu
puternic,
îl accept ca pe o totalitate indivizibila
si încep sa înteleg din ce în ce mai bine –
pentru propriul meu folos, fara a o putea explica înca altora –
logica acestei totalitati. (…)
Viata este frumoasa si plina de sens în absurditatea
ei,
cu conditia sa stim sa înlesnim un loc pentru tot
si sã o purtãm întreagã în noi în
unitatea ei;
atunci viata, de o maniera sau alta, formeaza un ansamblu perfect.
De îndata ce refuzam sau vrem sa eliminam anumite elemente,
de îndata ce ne urmãm bunul nostru plac si capriciul nostru
pentru a admite un aspect al vietii si a-l respinge pe altul,
atunci viata devine într-adevar absurda:
de îndata ce ansamblul este pierdut, totul
devine arbitrar.
(E. HILLESUM, Une vie bouleversée, Paris, Seuil, 1985)
Un exemplu concret de
viatã reusitã, de înviere la viatã:
Marianne Sebastien si copiii diin Bolivia
Când o inimã nu mai este tristã,
ea are toatã puterea, toatã forta, toatã imaginatia
de a concretiza...
astãzi
o actiune justã pentru cei defavorizati.
spunea cineva în aceastã prezentare: Guvernul de
Copii, aici:
https://www.youtube.com/watch?v=NoY35ZJbHmQ
Aceşti copii au
reuşit.
Viaţa este aici, acum, în ochii lor care strălucesc, în zâmbetul
lor, în acele zmeie înălţate pe cer, în acel moment unic, de
neuitat.
Ceea ce văd eu în Bolivia, sunt persoane care trăiesc
învierea, nu ca pe o istorie îndepărtată, ci astăzi chiar.
Şi ştiu că aici, astăzi, noi suntem înviaţi.
Marianne Sebastien în interviul
tradus AICI
Lumea în care trăim nu este o vale a lacrimilor
care ne ţine departe de culmile divinului,
ea este puntea care ne reuneşte cu ele.
Trebuie doar să rărim ceaţa conştiinţei
care ne ascunde vederea ei
şi să demolăm zidurile care ne barează drumul spre
ea.
Claude Monet - Pont Japonais
Acesta este sensul cotidianului trăit ca exerciţiu.
Nu este nevoie de un timp special pentru aceasta. Fiecare clipă ne
cheamă la conştientizare şi conformare. Şi nu există
nici o acţiune, oricare ar fi scopul ei exterior, care să nu
conţină pentru noi şansa de a avansa tot mai profund în
adevăr. Orice am face: fie că mergem, că stăm în picioare
sau aşezaţi, că scriem, vorbim sau tăcem, că
atacăm sau ne apărăm, că ajutăm sau servim pe
cineva, oricare ar fi munca noastră, - toate şi fiecare conţin
în sine şansa de a fi îndeplinite într-o atitudine şi o poziţie
care declară, restabileşte şi stabilizează tot mai
mult contactul cu FIINŢA , şi serveşte astfel progresului
spre transparenţa pentru transcendenţă.
K.G. Dürckheim – Vom doppelten Ursprung des Menschen, pag. 254
Lucrurile
stau mai exact asa:
Bucuria este semnul cã Viata a reusit.
Suferinta
nu dispare însã acolo unde "Viata a reusit",
ci e trãitã altfel: nu cu resemnare, ci fructuos.
Da, într-adevãr, Bucuria este semnul
cã Viata a reusit!
Acesta nu înseamnã cã cel în care "Viata
a reusit" devine un supraom, cineva pe care nu-l mai atinge nici
o durere.
Din exterior poate sã parã, pentru un ochi superficial,
cã omul nu mai suferã...
Suferinta nu dispare, însã, din viata
sa, ci este trãitã altfel, în final fructuos.
Cred cã nici nu se avanseazã altfel pe aceastã
cale fãrã capãt, adicã fãrã
limite.
"Omul care a atins majoratul (maturitatea - al treilea
nivel – când omul devine expresia fiinţei sale esenţiale) dovedeşte
aceasta nu numai în afirmarea credinţei sale, ci prin forţa
înrădăcinării sale în experienţa FIINŢEI dincolo
de spaţiu şi timp, prin forţa sa atunci când suportă
insuportabilul şi acceptă inacceptabilul. Ceea ce presupune
şi forţa de a urmări, treaptă cu treaptă, transformarea
sa. Doar cel care este înrădăcinat în
profunzimea Fiinţei esenţiale poate suporta teama de a suferi
a eului său. Pentru el o armonie scutită de suferinţă
nu este singurul criteriu valabil, nici absenţa conflictelor valoarea
cea mai înaltă. Cel care rămâne în spiritual va fi singurul
capabil să suporte dezordinea lumii fără să simtă
amărăciune din cauza aceasta iar suferinţa pe care totuşi
o resimte va fi fructuoasă.
Este imatur cel care crede
că poate învinge definitiv angoasa, tristeţea şi disperarea.
Este major, din contră, cel care găseşte
în pericolele permanente ale imperfecţiunii vieţii un mijloc
mereu nou de a nu se identifica cu eul său anxios, trist şi
disperat, ci de a-l dizolva la contactul profunzimii. El
este atunci copleşit şi neîncetat transformat prin forţa
profunzimii. Personalitatea sa este tot mai puternic marcată de Fiinţa
sa esenţială, tot mai mult dirijată de iubire şi
transformată chiar şi în slăbiciunile sale. Sub semnul
unei transparenţe crescânde, el poate atunci să dea expresie
prezenţei ei în această lume. "
(K.G. Durckheim - La Voie de la Transcendance, pag.44)
Când un om îsi acceptã si suportã
cu curaj suferinta,
- inclusiv în meditatie, zile întregi poate -
vine un moment când se simte ca trecând printr-un zid si
omul devine liber si deschis pentru ceva necunoscut pânã
atunci.
(KGD)
8 martie 2020
Împãrãtia
lui Dumnezeu...
Darul gratiei...
Împãrãtia lui Dumnezeu,
asa cum o înteleg eu, este o împãrãtie a lui
Dumnezeu pe pãmânt, în aceastã lume.
Ea este conceputã ca o ordine în sânul
dezordinii, si nu ca o stare în care lumea ar fi definitiv
organizatã, adica ar deveni paradisiacã. Lumina
lumineazã în întuneric. Tocmai pentru acest
motiv lumina poate sã se manifeste în întunericul acestei
lumi de aici. Noi nu avem dreptul sã spunem: dacã împaratia
lui Dumnezeu nu este din aceastã lume, atunci noi nu avem nimic
de a face cu aceastã lume, si trebuie sã ne refugiem într-o
alta lume – mai ales NU aceasta!
Foto: Vincent Van Gogh - Noapte înstelatã
Noi suntem chemati sã purtãm în aceastã lume
obscuraã si dezordonatã care este a noastrã „ceea
ce nu este din aceasta lume”, si sã colaborãm
astfel la întrepãtrunderea celor doua
lumi, ai caror cetateni suntem. Dar nu realizãrile sociale
pot genera aceasta. În orice loc în care suntem implicati
în societate si în care suntem însãrcinati cu
responsabilitate, binecuvântarea actiunii noastre depinde totdeauna
de profunzimea si de maturitatea persoanei noastre. Realizarea
împãrãtiei lui Dumnezeu pe pãmânt depinde
exclusiv de relatia vie a fiecãrui om luat individual cu transcendenta.
Este vorba despre a fi mãrturie a celeilalte
lumi în aceastã lume. Un grup, o institutie, societatea,
nu pot fi martorii supra-mundanului în lume: numai individul poate
fi martorul acestuia.
De aceea facem noi aici o muncã asupra noastrã însine.
De aceea urmãm noi calea exercitiului; si, dacã reusim sã
fim mãrturie în aceastã lume a împãrãtiei
lui Dumnezeu, ne va fi dat sã experimentãm darul
gratiei.
Karlfried Graf Durckheim – LE DON DE LA GRACE, ed. du ROCHER, vol
2, pag. 427
18 mai 2021
|
|