George Bãlan
1929-2022
George Balan (n. 1929, Turnu Magurele) este un important muzicolog
român, licentiat în Filosofie si Teologie, absolvent
al Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucuresti
(institutie în care si-a desfasurat cariera didactica timp
de 20 de ani), doctor în Estetica Muzicala. Nevoit sa evite
constrângerile regimului comunist, din cauza reputatiei sale
emerite si a fidelizarii unui public prin scrierile constante si
conferintele periodice de la Ateneul Român, George Balan s-a
autoexilat în Germania, în 1977. Înfiinteaza la
Sankt Peter o scoala de muzica, Musicosophia Schule, cu activitate
în toata Europa, destinata formarii ascultatorului de muzica.
Poliglot, a scris si publicat peste 50 de studii despre muzica în
limbile de circulatie europeana, cele mai importante fiind: Muzica,
arta greu de înteles?; Der philosophische gehalt der musik;
Enescu – mesajul, estetica; Muzica, tema de meditatie filosofica;
Sensurile muzicii; Înnoirile muzicii; L’esprit de Wagner;
Schönberg und seine Schule; Initiere muzicala;Mica filosofie
a muzicii; O istorie a muzicii europene.Traiette în Sankt
Peter, Germania.
Website: www.musicosophia.com
La moartea lui George Bãlan (03.01.2022)-
o evocare în Observator cultural aici,
revistã care tocmai a gãzduit, de-a lungul anului
2021, un sir de articole Amintirile unui dezrãdãcinat
AICI.
Sir care tocmai a fost declarat încheiat nu demult de cãtre
autor.
Si o evocare de Gabriel Andreescu pe CONTRIBUTORS AICI
În cãutarea maestrului
(Editura Institutul European, Iasi, 1999)
(fragmente)
DUPĂ UN SFERT DE VEAC...
Reflecţiile cuprinse īn acest
volum sīnt, īn sensul cel mai exact al cuvīntului, ceea ce se cheamă
literatură de sertar. Ele līncezeau īntr-un raft pe
care-l vizitam extrem de rar - iar atunci numai din necesităţi
domestice - sub un morman de alte manuscrise concepute īntr-o limbă
pe care n-o mai practicam de peste două decenii, adică
de cīnd īncepusem aşa-zisul exil. Sertarul le fusese soarta
īncă pe vremea scrierii lor, cīţiva ani īnainte şi
alţi cīţiva după 1970. Deşi īn bună parte
solicitate de edituri şi redacţii de reviste, aceste gīnduri
nu puteau să vadă lumina tiparului pentru motive ce se
vor destăinui de la sine oricărui cititor atent, mai ales
dacă n-a uitat īntunericul spiritual īn care au fost constrīnşi
romānii să trăiască peste patru decenii.
Nepublicarea lor m-a făcut să sufăr mai puţin
decīt s-ar crede. Aşternerea lor pe hīrtie fusese generos răsplătitoare
prin experienţele interioare prilejuite, prin limpezirile şi
cristalizările pe care le făcuseră posibile. Recitindu-le
după atīta vreme, n-am găsit un singur rīnd care să
nu fi fost expresia unei căutări autentice, īn foarte
conştientă emancipare de ideologia care voia să pună
stăpīnire chiar şi pe sufletele noastre. Era desigur principala
cauză pentru care nu fuseseră acceptate. In unele din
ele, ca eseurile dedicate lui Candid, această emancipare
lua forme de-a dreptul furioase, iar ţinta acestei furii nu
putea să nu fie recunoscută, oricīt de bine aş fi
crezut eu că mă ascund īn spatele lui Voltaire. Citindu-le,
George Ivaşcu, pe atunci director al Contemporanului",
zīmbi complicitar şi mi le restitui elegant, dīndu-mi să
īnţeleg, cu humorul său de moldovean f mucalit,
că nu ştiu pe ce lume trăiesc... Era timpul ce urmase revenirii mele
īn ţară după trei ani de studii īn capitala Rusiei,
unde susţinusem o teză de doctorat, de asemenea total
străină de exigenţele ideologice: Despre conţinutul
filosofic al muzicii - o idee care avea să influenţeze
decisiv toată evoluţia mea spirituală ulterioară
(şi al cărei ecou străbate īntregul Pelerinaj
muzical inclus īn acest volum). Autorităţile mă
lăsaseră să plec la Moscova, īn ciuda comportării
mele care-mi atrăsese faima puţin măgulitoare de
copil teribil", tocmai cu speranţa că şederea
acolo va avea un efect cuminţitor. Fusese o socoteală
greşită. Mă īntorceam total
şi definitiv eliberat de acea cenzură interioară,
precum şi de ultimele resturi de servilism politic pe
care le tīram cu un sentiment de dezgust faţă de mine
īnsumi. Mitul autorităţii, al oricărei forme de autoritate,
se spulberase cu desăvīrşire pentru mine.
Şi totuşi maturizarea īncă
nu se produsese. Căci mai nutream iluzia de a putea
īnvăţa de la cineva arta de a gīndi şi trăi.
Cum prima tinereţe se scursese numai īn compania unor falşi
maeştri, īncercam să recuperez ceea ce nu putusem obţine
de la viaţă la timpul potrivit, printr-o ucenicie plină
de umilinţă pe līngă un adevărat maestru. Cea
de-a doua tinereţe se apropia de sfīrşit, şi eu tot
mă mai legănam īn iluzii adolescentine, īn această
stare de spirit am īnceput ceea ce Balzac numea căutarea absolutului"
- titlul unui roman tacīnd parte din ciclul aşa-ziselor studii
filosofice". Deschis tuturor sugestiilor
vieţii, redescoperită īn splendida ei diversitate după
trezirea din beţia ideologică, mergeam īncrezător
īn īntīmpinarea lor. Eram numai ochi şi urechi, vorbeam puţin
dar īntrebam mult, şi mai ales ascultam. Atīt la Paris cīt
şi la mănăstirea Sihăstria; atīt īn faţa
interlocutorului intrat īn eternitate, cīt şi a celui īn carne
şi oase; atīt cīnd cel ce mi se adresa era un călugăr
abia ştiutor de carte, cīt şi atunci cīnd mă onora
cu atenţia sa cel mai mare teolog al ţării, īncepeam
să īntrezăresc dimensiunea transcendentă a existenţei
şi căutam cu īnfrigurare acces la ea. īncetasem să
mai văd īn spirit o emanaţie a materiei, cum fusesem cīndva
īndoctrinat, presimţindu-i realitatea de sine stătătoare.
Dar cum să ajung la o certitudine pe un tărīm atīt de
unduitor şi inefabil? īntrebam conştiinţele departe
văzătoare ale Occidentului; cercetam tradiţiile
lăsate īn paragină ale propriei noastre spiritualităţi
naţionale; īn fine; nu şovăiam īn a experimenta ceea
ce ne venea dinspre Orientul īndepărtat ca moştenire"
a unei īnţelepciuni multimilenare: disciplinele autodominării.
Mă deschideam tuturor acestor surse de
cunoaştere precum şi reprezentanţilor lor cu aceeaşi
fervoare, aşteptīnd īncordat revelarea celui pe care destinul
mi l-ar fi trimis ca maestru. Acesta īnsă nu a binevoit
să apară. M-am amăgit de vreo două ori crezīnd
că l-am īntīlnit, dar des-amăgirea s-a produs de fiecare
dată foarte repede. Era o amăgire īnsuşi gīndul
de a īnvăţa ceea ce aspiram eu să aflu sub īndrumarea
unui maestru. Căci timpul maeştrilor era demult revolut,
iar omul modern a pierdut şi el de mult ingenuitatea şi
docilitatea discipolului de odinioară: realităţi
de care doar īntr-un tīrziu aveam să-mi dau seama. Şi
totuşi, deşi nu m-a condus la acea ţară spirituală
a făgăduinţei" pe care mi-o imaginam īn neştiinţa
mea, această căutare n-a fost zadarnică. Fără
ea n-aş fi ajuns să descopăr că
fiecare trebuie să-şi devină propriul maestru.
Aceasta este īnsemnătatea experienţelor spirituale descrise
īn acest volum şi prezentate sub forma a cinci pelerinaje.
Sankt Peter 16 decembrie 1997
DESPRE FUGA DE SINE
şl ĪNTĪLNIREA CU SINE
De-aş putea să-mi ridic o casă
Cīt mai departe
De mine"
(Marin Sorescu, Casa)
... aceste fiinţe asemănătoare
mie. nefericite cum sīnt şi eu. neputincioase ca şi mine.
Ele nu m-ar putea ajuta īn ceasul morţii; voi muri singur.
Trebuie deci să acţionez ca şi cum aş fi singur.
Or, dacă aş fi singur, n-aş clădi case, nu m-aş
īncurca īn ocupaţii tumultuoase, n-aş căuta stima
nimănui, ci aş căuta numai să descopăr
adevărul."
(Pascal, Cugetări)
Mă aflam īntr-un splendid oraş dintr-o ţară
străină şi mă īndreptam, fascinat atras, spre
o biserică a cărei monumentalitate şi policromie,
expresie a unei arte stinse, străjuia sfidător peste agitaţia
din jur. Mă apropiam de ea nerăbdător să-i trec
pragul, aşteptīndu-mă să descopăr īnăuntru
frumuseţi şi mai spectaculoase. Dar, vai, deziluzie: transformată
pe dinăuntru īn depozit (cum am constatat comitīnd indiscreţia
de a privi prin gaura cheii) era inaccesibilă vizitatorilor.
A trebuit să mă mărginesc atunci la contemplarea
īndelungă a zidurilor exterioare, ceea ce, pe līngă satisfacţia
estetică, mi-a prilejuit o neaşteptată revelaţie
de ordin, hai să-i zic, filosofic, īn imposibilitatea de a
pătrunde īn lăuntru, credincioşii scriau pe zidurile
străvechi cele ce ar fi dorit să solicite dacă ar
fi putut īngenunchea īn faţa icoanelor. Am pierdut peste un
ceas - adică de cīteva ori mai mult decīt aş fi dedicat
vizitării interiorului -descifrīnd (căci limba acelei
ţări mi-era cunoscută) inscripţjiie cu
doleanţe. Cele mai multe cereri erau banale cereri de reuşită
la examene şi noroc īn dragoste, dar una a răscumpărat
cu prisosinţă toată platitudinea acelor elanuri tară
aripi spre ceruri: Ajută-mă, Doamne,
să fug de mine", scrisese mīna necunoscută
īntr-un elan de data asta īnaripat, căci īşi luase zborul
de pe solul unei prea evidente suferinţe, iar suferinţa
este cel mai puternic propulsor spre īnălţimi. Am zăbovit
īndelung īn faţa acestei incandescente inscripţii, al
cărei autor, deşi fără vīrstă, fără
sex, fără chip, fără profesie, nu-mi era prin
aceasta mai puţin apropiat, dacă nu chiar familiar. Recunoşteam
īn acest strigăt deznădăjduit o stare de spirit care
foarte adesea, īntristător de adesea, mi s-a impus ca dureroasă
realitate psihologică pe parcursul īntīlnirilor cu oamenii,
atunci cīnd măştile bunei dispoziţii cădeau
şi inimile īncercau posibilitatea - din nefericire de atītea
ori zădărnicită - a comuniunii.
Era rostită cu un laconism exhaustiv şi - de aceea
-exploziv, toată disperarea atītora şi atītora care, īn
tete-ā-tete cu ei īnşişi, atunci cīnd larma din jur a
amuţit, se simt cuprinşi de o ameţeală ca īn
faţa unui abis (căci, cum spunea Wozzeck, al lui Alban
Berg, īn om e o prăpastie şi-n ea aluneci dacă priveşti
mai mult" II, 3). Smulgīndu-se funestei atracţii a abisului
din lăuntru, aceştia īşi refuză, blestemīnd-o,
propria companie, şi o caută pe a altora sau divertismentul
care să-i scoată din ei. Dar asemenea evadări din
sine nu sīnt posibile decīt temporar; permanentă, irezistibilă,
necruţătoare fãcīndu-se uneori auzită peste
cea mai asurzitoare larmă a mondenităţii, este această
chemare a eului. Şi cīnd toate căile de scăpare par
īnchise, cīnd fuge de la una la cealaltă, consumată sub
semnul panicii, eşuează īn cea mai neagră neputinţă,
neputinţă cu luciri sinistre, prinde a licări promiţător,
cum ar fi spus Thomas Mann, speranţa de dincolo de deznădejde,
transcendenţa disperării" (Doctor Faustus, XLVI).
Atunci paşii se īndreaptă febril, accelerat spre edificiul
monumental şi policrom pentru ca, īn smerenie udată cu
lacrimi, sufletul - speriat de prăpastia
din lăuntrul său şi simţind că nu mai poate
rezista presiunii psihologice exercitate asupra lui de această
groaznică vecinătate - să ceară, cu īnduioşătoare
naivitate, imposibilul: eliberarea
de sine īnsuşi, adică definitiva īnăbuşire a
chemării interioare. Dar porţile hramului sīnt
īnchise şi bietului descumpănit nu-i rămīne decīt
să caute īn buzunare un creion, īncredintīnd īndurerata sa
cerere zidului mut, cu nădejdea că muţenia acestuia
va deveni grăitoare īn ordinea transcendentă a lucrurilor...
Īndepărtīndu-mă de acest loc al durerii şi
speranţei şi mergīnd agale de-a lungul unui chei, meditam
la această tristă condiţie umană, zilnic confirmată
sub ochii mei de atīţia şi atīţia cărora azvīrlirea
frenetică īn valurile ispitelor, agitaţiilor, aventurilor
generos oferite de civilizaţia modernă, le dă iluzia
salvării din prăpastia despre care vorbea Wozzeck. Ar
īnsemna să fiu făţarnic şi să mă situez
trufaş deasupra celorlalţi dacă n-aş recunoaşte
că, nu numai din cele ce văzusem īnjur, dar şi prin
experienţă lăuntrică - există cineva care
să n-o facă? - devenisem conştient de această
realitate spirituală contemporană.
Impresia acelei după-amieze de iulie
īncă nu se stinsese cīnd īmi ieşi īn īntīmpinare cel despre care
scriu aceste rīnduri. Mă aflam, continuīnd concediul īnceput printr-o
călătorie peste hotare, la una din mănăstirile bucovinene
şi nu vedeam o īndeletnicire care să se potrivească mai bine
blīndei atmosfere a ceasurilor de vecernie decīt răsfoirea Cugetărilor
lui Pascal, luate īn raniţă deoarece constituie o carte ideală
pentru excursie: le poţi īncepe de la orice pagină, le poţi
īntrerupe cīnd vrei, le poţi relua oricīnd. Nu mai avusesem de-a face
cu Pascal din vrernea liceului; reţinusem de atunci că a fost mare
fizician şi mistic şi, de asemenea, mi se īntipăriseră
īn minte, integrīndu-se aparatului intelectual de uz curent, distincţia
atīt de subtilă şi bogată īn consecinţe īntre spiritul
de geometrie şi cel de fineţe; faimosul pari" din care, neieşind
cu nimic pierzători, putem īn schimb cīştiga nemurirea īn viaţa
de dincolo; precum şj imaginea celor două infmituri, cel mare şi
cel mic, īntre care pendulează derutat omul.
Luasem totuşi această carte nu numai din motive
de comoditate, ci şi pentru că doi eminenţi filosofi
romāni īmi atrăseseră atenţia asupra uimitoarei -
ziceau ei - concordanţe dintre ideile pascaliene şi mentalitatea
secolului nostru: D.D, Roşca relevīnd īntr-un eseu din Linii
şi figuri aspectele prin care Pascal
se arăta precursor al gīndirii moderne (dorul
chinuitor de nemărginire, sentimentul relativităţii
tuturor valorilor, atitudinea critică faţă de puterile
inteligenţei, lărgirea noţiunii de raţional
prin schiţarea unei logici a individualului, a contingentului,
a dinamicului, graţie cărora să poată fi sesizat
şi inefabilul din lucruri); Grigore Popa prin disertaţia
publicată la Paris, īn 1938, despre Actualitatea lui Pascal,
descoperită de domnia sa mai ales īn neliniştea metafizică
generatoare de īntrebări exasperante dar fertile pentru spirit
(de unde şi caracterul creator al acestei nelinişti),
īntrebări care, dezvăluind nefericirea condiţiei
noastre, ne deschid şi porţile salvării spirituale
- toate acestea permiţīnd autorului să tragă o linie
directă de filiaţie īntre meditaţia pascaliană
şi existenţialismul kierkegaardian, a cărui actualitate
nu mai trebuie dovedită.
Īn acele momente de dulce reverie crepusculară eram
īnsă departe de a-mi pune asemenea probleme, şi mai puţin
decīt la orice m-aş fi putut gīndi că voi scrie vreodată
ceva despre gīndi-torul francez. Nu căutam decīt o destindere,
şi cu acest gīnd nepretenţios deschisei volumul, mai mult
īntīmplător decīt intenţionat, la capitolul despre Mizeria
omului. Este capitolul īn care se descriu disperările cc-1
cuprind pe omul obligat sa rămīnă cu sine īnsuşi,
aplecat asupra interiorului său. Căci. spune Pascal,
este pentru el un chin insuportabil să fie obligat a trăi
cu sine şi gīndind la sine... toată grija sa este de a
se uita şi de a lăsa acest timp atīt de scurt şi
de preţios să se scurgă fără reflexie,
ocupīndu-se de lucruri care-l īmpiedică să gīndească...
E de ajuns să-l obligi a se vedea si a fi cu sine, pentru ca
să-l faci nefericit". Parcurgeam aceste gīnduri
despre plictiseală, nelinişte, deşertăciune
şi moarte cu un sentiment nu mai puţin devorant decīt
cel pe care-l īncerci pătrunzīnd īn lumea infernală a
lui Dostoievski sau Kafka. Tabloul care se contura īn faţa
ochilor minţii căpăta culori din ce īn ce mai sumbre,
iar gīndul că lectura lui Pascal ar putea aduce destindere,
īncepea să se dovedească tot mai puţin īntemeiat.
Omenirea īnchipuită ca gigantică temniţă cu
tot atītea celule cīte suflete există, īn fiecare din ele trăind
un eu care nu se poate suporta (nu este oare izolarea" pedeapsa
cea mai grea pentru un deţinut?) şi care, simţind
că scrutarea solitară īn propriilc-i adīncuri devine mortal
de īnnebunitoare, īncearcă disperat evadarea.
Unde să fugi cīnd alături
e o altă celulă cu un alt deznădăjduit, visīnd
şi el o evadare ( aceste fiinţe asemănătoare
mie, nefericite cum sīnt şi eu, neputincioase ca şi mine"
şi care nu m-ar putea ajuta īn ceasul morţii");
cīnd totul e o temniţă gemīnd de
aceeaşi spaimă a singurătăţii, de aceeaşi
oroare de sine, de aceleaşi suferinţe şi neputinţe?
Intervin atunci imaginaţia şi autosugestia, care
dau bietului individ turmentat iluzia evadării: se va deda
jocului, de la cel mai naiv la cel mai riscant, de la vīnătoarea
de iepuri la aventura politică, aceste īndeletniciri smulgīndu-1
contemplaţiei neliniştitoare a abisului. Nu că
ar exista o sursă de fericire īn ceea ce poţi dobīndi
prin aceste jocuri sau că şi-ar imagina fericirea sălăştuind
īn banii cīştigaţi la joc sau īn iepurele fugărit.
Dacă aceştia le-ar fi oferiţi, i-ar refuza. Căci
ei caută nu această folosire moale şi liniştită,
care ne lasă să ne gīndim la nefericita noastră condiţie,
ci tumultul care ne abate de la asemenea gīnduri.
Situaţie de care nu e deloc scutit nici acela care,
azvīrlindu-se mai īndrăzneţ īn apele īnvolburate ale iluziei
evazioniste, reapare aruncat de acestea pe un nu ştiu ce tron
de vremelnică şi exterioară glorie,
servind drept obiect al unei invidii sau admiraţii cu totul
nejustificatc. Căci vanele satisfacţii
şi avantaje ale unei asemenea reuşite nu sīnt niciodată
īn măsură a umple vidul lăuntric pe care, īn condiţii
ca acestea (şi mai ales după aproape iminenta degringoladă!),
omul īl simte poate şi mai chinuitor. Faceţi această
īncercare - propune Pascal cu intenţii polemice foarte transparente
īn această epocă de splendoare imperială a regelui-Soare":
lăsaţi un rege pe de-a-ntregul
singur, fără nici o plăcere a simţurilor, fără
nici o grijă īn cuget, fără companie, pentru ca să
se gīndeasca la sine īn voie, şi veţi constata că
un rege care ia act de sine este un om plin de mizerii, şi
care le simte ca orişicare altul. De aceea se evită cu
grijă asemenea situaţii şi niciodată de lingă
un rege nu lipsesc persoanele care veghează ca divertismentul
să urmeze treburilor... şi se īngrijesc ca regele să
nu rămīnă singur şi obligat să se gīndeasca
la sine, ştiind că va fi nenorocit, cît e el de
rege, dacă gīndirea va trebui să se īndrepte īntr-acolo
". O, indiscutabil că, de la amatorul obscur
de distracţii cinegetice şi pīnă la superbul cap
īncoronat, toţi īşi doresc īn mod sincer liniştea,
o visează ca pe un bun suprem, ca pe un liman rīvnit al rătăcirilor,
īn virtutea acelui secret instinct... care-i face să-şi
dea seama că fericirea sălăşluieşte īntr-adevăr
īn linişte, iar nu īn tumult". Dar iată că
după ce ai căutat liniştea luptīnd īmpotriva unor
obstacole, şi mai ales dacă
le-ai īnvins, liniştea devine insuportabilă; căci
te gīndeşti fie la mizeriile pe care le ai, fie la cele care
te ameninţă. Şi cīnd s-ar vedea la adăpost din
toate părţile, plictiseala n-ar īntīrzia să iasă
din fundul inimii, unde are rădăcini naturale, şi
să umple spiritul cu veninul său ". Astfel
īncīt ancorarea īn liniştea şi īmplinirea jinduită
repune pe ordinea de zi problema singurătăţii, a
abisului, a fantomelor ce ies din el, a evadării. Şi
iarăşi azvīrlire īn divertisment, īn aventură, īn
agitaţie... şi iar etc., etc. Un infernal cerc vicios.
Īncepīnd ca divertisment,
lectura lui Pascal devenea pasionantă la modul zguduitor, pentm a culmina
cu sentimentul revelaţiei. Aşadar, acelaşi ajută-mă
Doamne să fug de mine!". Aşadar, acesta nu e răul secolului
nostru, cum crezusem īntr-o pornire excesiv de autocritică: şi pe
vremea lui Pascal, adică acum trei sute de ani, şi probabil cu multe
secole īnainte, oamenii se temeau să rămīnă singuri cu ei
īnşişi şi īşi dăruiau trupul, energia, atenţia,
inteligenţa, sentimentele celor mai ridicole bagatele, numai să
le umple timpul, să-i ferească de atracţia ameţitoare
a hăului din lăuntru, să le permită a ajunge īn pragul
deznodămīntului fără a-şi pune problema lui şi a
īncerca fiorii inseparabili de o asemenea meditaţie (căci divertismentul
ne amuză şi ne face să ne trezim pe nesimţite īn faţa
morţii"). Tragică autoīnşelare īnsă această
fugă de sine a celor care, neputīnd vindeca moartea, nefericirea,
ignoranţa, şi-au īnchipuit că, pentru a fi fericiţi, n-au
decīt să nu se mai gīndeasca la aceste lucruri... Este īnsă o mizeră
consolare, deoarece ea nu va vindeca răul, ci doar īl va ascunde pentru
puţin timp, şi, ascunzīndu-l, īl īmpiedică pe om să se
gīndească la o adevărată vindecare ".
Ce-l sperie la el īnsuşi pe eroul liric al lui Marin
Sorescu frate bun cu autorul inscripţiei de pe zidul bisericii
- ca să vrea cu atīta ardoare să-şi
ridice o casă cīt mai departe de sine?" Dacă
problema e seculară - sau poate, cine ştie, milenară
īnseamnă că tot atīt de vechi sīnt şi cauzele dorinţei
de evadare, adică grozăviile care, īnsoţind introspecţia
īn solitudine, o fac insuportabilă: Pascal ne poate servi drept
călăuză prin īntunecimile lăuntrice, ca Virgil
lui Dante. Ei bine, se fuge rupīnd pămīntul" de acest
abis din lăuntru, provocator de periculoase ameţeli, deoarece
aproape de gura lui īnfricoşătoare apariţii spectrale
sar īn ochii celui plecat să scruteze adīncurile.
E suficient să rămīnă puţin cu el īnsuşi,
īncercīnd să-şi īnţeleagă rostul pe lume, pentm
a se descoperi - cu un sentiment descura-
jant al singurătăţii şi absurdităţii
sale - rătăcit īn acest colţişor
al universului, fără
să ştie cine l-a azvīrlit īn el, ce a venit să facă
aici, ce va deveni murind; īl apucă spaima ca pe un om care
ar fi fost dus īn timp ce dormea īntr-o insulă pustie şi
īngrozitoare, şi care s-ar trezi fără să ştie
unde este şi fără a putea īn vreun fel să scape
de acolo ", Nimic
stabil, nimic sigur sub picioarele sale cīnd, luīndu-şi inima
īn dinţi, īncepe timid să coboare printre negurile neliniştitoare:
Dorim adevărul şi nu găsim
īn noi decīt incertitudine. Căutăm fericirea şi nu
găsim decīt mizerie. Sīntem incapabili să nu dorim adevărul
şi fericirea, dar ne dovedim incapabili şi de certitudine
şi de fericire ". Descoperindu-şi īn puţinele
momente de autocontem-plare trista condiţie (lapidar definită
ca inconstanţă, plictiseală, nelinişte
"), insul pascalian, dezgustat şi
speriat de sine, va face clasica mişcare spre trăirea
exterioară a vieţii, spre īnstrăinarea de sine.
Dar vai, nici o minte lucidă nu poate găsi acolo reală
satisfacţie, şi cu atīt mai puţin rezolvare a teribilelor
probleme interioare, căci, orientată mereu spre viitor,
spre evadare, spre himere, şi neancorīnd niciodată ferm
īn realitatea prezentului, existenţa īntru uitare şi divertisment
se dovedeşte inconsistentă şi deci incapabilă
să ofere un punct solid de reazem:,.Prezentul
nu ne e niciodată scop. Trecutul şi prezentul sīnt mijloacele
noastre; numai viitorul ne este obiect. Astfel īncīt noi nu trăim,
ci doar sperăm să trăim; pregătindu-ne totdeauna
să fim fericiţi, e īn afara oricărei īndoieli că
nu vom fi niciodată ". Ştim prea bine
că există o singură realitate certă, consistentă,
statornică iminenţa morţii, dar pe aceasta nu vrem
s-o luăm īn consideraţie; ba tocmai ea este cea care ne
alungă din noi, īndemnīndu-ne să ne ridicăm o casă
a iluziilor cīt mai departe de prăpastia neliniştilor
noastre; pentru ca, odată instalaţi īn această casă,
să constatăm īngroziţi că degeaba
ne īntoarcem privirea de la această veşnicie care ne aşteaptă,
ca şi cum am putea-o anihila negīndindu-ne deloc la ea. Aceasta
dăinuie īn ciuda noastră, īnaintează... ".
Există īnsă şi oameni
- şi aceştia fac mīndria speţei noastre, constituie
elita ei spirituală - care, deşi zguduiţi de sumbra
privelişte a abisului lăuntric, īşi domină teama
şi ceea ce e filistin īn instinctul de conservare, şi
īntreprind cumplita coborīre. Ei n-au făcut mai puţin
decīt ceilalţi experienţa ameţelii şi n-au fost
mai tentaţi mai puţin decīt ei de mirajul casei"
construite cīt mai departe de ei, īn mijlocul larmei amăgitoare.
Un sentiment mai dezvoltat al demnităţii umane le-a permis
īnsă să-şi dea seama cīt de jalnică şi
degradantă este situaţia celui ce-şi īnchipuie că
obţine uitarea totală a mizeriei interioare ataşīndu-se
de obiecte josnice şi ridicole, nedemne de silinţele sale,
şi cu atīt mai mult de dragostea sa ", obiecte care
īi procură o fericire falsă şi imaginară"',
un asemenea om este, īn ochii lor, şi mai deplīnspentru
īncăpăţīnarea sa de a căuta divertisment īn
lucruri atīt de frivole şi josnice, decīt pentru mīhnirea pe
care i-o produc nefericirile sale efective; iar divertismentele
sale sīnt infinit mai puţin rezonabile decīt plictiseala sa
". Ceva mai multă bărbăţie a spiritului
i-a făcut, de asemenea, să constate că frica se īnvinge
nu fugind de ea, ci īnfruntīnd-o ferm. Antidotul unui rău poate
fi găsit uneori tocmai īn trăirea lui exhaustivă
- remediu aplicabil mai ales acestui sentiment al urâtului
(l'ennui") care ne īncearcă atunci cīnd īn jur se face
linişte şi īncercăm să coborīm īn noi īnşine.
Şi astfel, spune Pascal, printr-o
stranie răsturnare a naturii omului, apare că plictiseala,
deşi răul său cel mai sensibil, este īntr-un anumit
sens cel mai mare bine al său deoarece īl impulsionează
mai mult decīt orice să-şi caute adevărata vindecare;
iar divertismentul, privit de el ca cel mai
mare bine, este īn realitate cel mai mare rău al său,
deoarece īl īndepărtează mai mult decīt orice de la căutarea
remediului suferinţelor sale ".
Ne putem vindeca, prin urmare, de spaimele care ne scot din
noi hotărīndu-ne īndrăzneţ să coborīm - īn ciuda
lor, şi cu ele īn inimă - spre fundul misterios, īnfricoşător.
Cei care o fac, găsesc curajul necesar īn presimţirea
(aici se află de fapt punctul de pornire pentru ieşirea
din marasm) că omul nu poate fi numai o cloaca de mizerii",
de felul celor mai sus descrise, că sub aceste neguri īnspăimīntătoare
trebuie să se ascundă limpezimi reconfortante, surse de
lumină capabilă a risipi bezna. Cunoscīndu-şi condiţia,
zice Pascal, omul se simte şi mai nenorocit, dar această
conştientă a nefericirii sale funciare exprimă forţa
şi măreţia spiritului său, mizeriile sale sīnt
acelea ale unui mare senior", ale unui rege deposedat".
Imaginii pascaliene a omului nu-i este
deloc caracteristică monocromia pesimistă, ea este, dimpotrivă,
violent brăzdată de contrastul īntuneric-lumină:
micimea noastră īn univers constituie
doar o faţă a condiţiei umane, reversul ei este o
grandoare nu mai puţin funciară, grandoare care izvorăşte
din capacitatea noastră de a īnţelege şi medita,
de a privi lucrurile de pe tronul spiritului:
omul e īntr-adevăr o biată
trestie, dar o trestie gīnditoare, şi acest atribut
e suficient pentru a-i conferi superioritate asupra lucrurilor şi
vieţuitoarelor din jur, care, chiar cīnd l-ar distruge, i-ar
rămīnc inferioare deoarece forţa lor distructivă
e oarbă, iresponsabilă, īn timp ce el rămīne mare
chiar şi prăbuşindu-se. căci este conştient
că dispare: murind - atunci cīnd ştie
să moară - el nu īncetează să fie rege!
Ne aflăm, din momentul cīnd căpătăm
deplina conştientă a mizeriei noastre, deja pe drumul
care ne va conduce spre recucerirea regalităţii"
de care fuseserăm deposedaţi, spre regăsirea luminoasă
de noi īnşine. Culminaţia lucidităţii
īntru disperare coincide īn felul acesta cu īntrezărirea luminii
salvatoare īn noapte, cu ceea ce Thomas Mann numea speranţa
dincolo de deznădejde, transcendenţa disperării".
Acest presentiment,
această pregustare a măreţiei sale strălucitoare, ascunsă
de tenebrele micimilor şi slăbiciunilor noastre, dă insului
curajos şi lucid puterea să străpungă zona ameninţătoare
īn această coborīre a sa care de fapt echivalează cu o ascensiune.,,
Toată demnitatea noastră consta īn gīndire ",zice Pascal,
şi tot el: să ne străduim a gīndi bine, iată princpiul
moralei". Străpungerea zonei ameninţătoare īnseamnă
īnvingerea acelor slăbiciuni care ne īndeamnă să ne refuzăm
gīndirii scrutătoare īn sine şi să ne azvīrlim īn braţele
deşertăciunii fascinant mascate; īnseamnă īnfruntarea neīnfricată
a acelor īntrebări şi nelinişti care ne asaltează cīnd
ne aflăm īn propria noastră companie, cu privirile īntoarse spre
noi īnşine, īnfruntare care ne va duce cu siguranţă la descoperirea
unui statornic punct de sprijin spiritual, la un echilibru de nezdruncinat.
Sīnt hărăziţi deprimantei navete" īntre disperare şi
divertisment doar cei care, şubrezi sufleteşte, nu se pot hotărī
să īntreprindă dificila dar absolut necesara operaţie a regăsirii
de sine - acest imperativ al imperativelor, de care omenirea lucidă a
devenit conştientă cel puţin de la Socrate, primul european
care şi-a īntemeiat gīndirea pe celebrul Cunoaşte-te pe tine īnsuţi"
(adevărata problemă fundamentală a filosofici!)
Am străpuns - să presupunem - negurile care-l īnspăimīntau
pe contemporanul lui Pascal, dar nu mai puţin pe eroul nostru.
Ce e dincolo de ele? Pe care certitudini se va sprijini şi
odihni īn sfīrşit spiritul după ce a traversat infernalele
vīrtejuri? Pentru Pascal, regăsirea de
sine prin reintrarea īn sine e sinonimă cu revelaţia
dumnezeirii, ascunsă īn adīncul sufletesc al fiecăruia,
ca rămăşiţă a originii noastre divine
(şi constituie baza ancestrală a acelui sentiment al grandorii
umane care pulsează necontenit īn noi, chiar dacă nu-l
simţim): e suficient īnsă s-o descoperim
pentru ca, din rămăşiţă a unui paradis
pierdut să devină piatră de temelie a unei noi existenţe.
Kierkegaard, Dostoievski, Unamuno, Jaspers, Gabriel Marcel şi-au
menţinut neşovăitor această credinţă
īn īncercările lor de a găsi o ieşire salvatoare
din boala mortală", angoasa", teama şi cutremurarea",
sentimentul tragic al vieţii", pe care le-au trăit
la cea mai īnaltă temperatură. Nu, zice curentul opus
al celor refractari ideii de transcendenţă divină
dar trecuţi şi ei prin iadul aceleiaşi experienţe:
nu există acolo nici urmă de dumnezeire, este doar omul
īn ce are el mai nobil şi mai puternic, mai esenţial şi
mai pur, īn ceea ce are, dacă vreţi, suprauman pentru
a īntrebuinţa termenul celui de la care, de altfel, īncepe
această tradiţie: căci de la Nietzsche s-a autoīndumnezeit
omul, īnvestindu-se singur cu o putere de creaţie şi rezistenţă
morală care să-1 facă a refuza iluzia oricărui
sprijin din afară, iluzie umilitoare pentru demnitatea sa.
Marx a dat un puternic imbold năzuinţei de reintrare a
omului īn posesia propriei sale esenţe, fără ajutorul
credinţei religioase, īnţeleasă de el ca opium, iar
Camus şi Sartre au făurit expresia modernă a acestui
eroic umanism ateu.
Bineīnţeles, pentru tradiţia pascalian-religioasă
de gīndire, această glorificare nelimitată a omului este
manifestarea de ridicolă trufie a unei trestii" care,
prin faptul că e gīnditoare", n-a rămas mai puţin
trestie, nu a devenit mai puţin fragilă. Dar nu deosebirile
dintre cele două curente doresc să le subliniez īn cazul
de faţă, ci apelul pe care ambele
īl fac la noi pentru a protesta īmpotriva tuturor formelor de alienare,
pentru a coborī curajos īn noi īnşine şi a descoperi acolo
izvoarele cele mai rodnice de forţă morală şi
acţiune umanitară, echivalente, sau aproape, cu īnsăşi
esenţa fiinţei noastre. Este acea largă platformă
de gīndire pe care spiritualismul lui Teilhard
de Chardin, de cea mai curată tradiţie pascaliană,
găseşte limbaj comun cu cel mai consecvent marxism contemporan,
trecīnd şi unul şi celălalt, cum expresiv spunea
Roger Garaudy, de la anatemă la dialog". Ar fi păcat
ca ele să-şi irosească forţele īn dispute asupra
detaliilor de ordin dogmatic, permiţīnd unui al treilea să
cīştige (de fapt, să ducă spre pierzare) sufletele
oamenilor: acest agresiv şi cinic pozitivism modern, care
tratează umanismul ca pe o zdreanţă ridicolă
(verbiaj anacronic', rămăşiţă desuetă
a romantismului etc."), care vrea să tehnicizeze omul,
dizolvīndu-l īn obiecte" şi structuri" pīnă
la totala lui dezumanizare. Această viziune pretins scientistă
a omului, expresie paroxistică a īnstrăinării (şi
nu numai a omului de esenţa sa dar şi a filosofici de
menirea sa) - iată realul adversar al curentelor care, privind
īn mod diferit problema raportului dintre materie şi conştiinţă,
īşi văd raţiunea de existenţă īn reumanizarea
omului.
Suprema datorie a filosofiei şi
supremul merit pe care şi-l poate cīştiga īn faţa
propriei sale conştiinţe constă azi, poate mai mult
decīt oricīnd, īn determinarea oamenilor să
se ocupe de ei īnşişi, de salvarea lor sufletească.
Se simte nevoia unei răscoliri lăuntrice profunde, care
să-i facă pe atīţia şi atīţia să treacă
de la acel Ajută-mă Doamne să fug de mine"
la un Ajută-mă Doamne să mă
regăsesc" (eventual şi fără Doamne"...),
de la De-aş putea să-mi ridic o casă cīt mai departe
de mine" la de-aş putea să-mi
ridic o casă cīt mai adīnc īn mine". Cu nimic anacronizat,
mai viu şi mai actual ca niciodată, Pascal poate fi un
admirabil sfătuitor şi sprijinitor celor īnsetaţi
de regenerare spirituală.
Fragmente selectate din capitolul PELERINAJ LĂUNTRIC
5
Eroarea cea mai gravă pe care o pot
comite cei sincer doritori să se dedice spiritului este de a se speria
şi a da īnapoi de īndată ce simt arsura reacţiei stīrnitc īnjur
de atitudinea lor. īn loc să vadă īn răbufnirea de adversităţi
o confirmare a dreptei lor păşiri pe calea spiritului, īşi
īnchipuie că au călcat greşit, īndoielii īn justeţea orientării
i se alătură atunci prompt prudenţa care nu īntīrzie să
se prefacă īn teamă, ba chiar īn spaimă. Şi se refugiază
atunci īn oază", unde se pun la adăpostul unor onorabile exerciţii
intelectuale sau al unor evlavii discrete, adăpost nu numai sigur, dar
şi confortabil. Şi trăiesc acolo cu iluzia (dar trăiesc
ci oare?) că de abia acum -adică după ce au fugit de pe
cīmpul de luptă, unde fuseseră puşi ca apărători
ai cerului pe pămīnt - de abia acum s-ar putea dedica cu adevărat
celor spirituale. Ca şi cum liniştea stătută ar fi semnul
distinctiv al autenticei īndeletniciri spirituale, iar nu tensiunea şi
efervescenţa din care trebuie să se nască un alt fel de linişte
- o linişte total necunoscută rumegătorilor de pseudomeditaţii
solitare īn calmul spiritualmente atīt de sărac al oazei. E cu adevărat
la īnălţimea cinstei de a fi fost chemat să slujească
spiritul doar acela care rămīne neclintit atunci cīnd voinţa sa
de a fi el īnsuşi, īntru puritate şi libertate, atrage asupra lui
iminenta reacţie a celor ce slujesc forţe opuse spiritului.
El ştie - şi de fapt la asta se şi reduce īnalta īnţelepciune
- că violenţa unei asemenea reacţii, care uneori poate fi foarte
spectaculoasă, n-are nici o consistenţă, soarta ei, la fel
de iminentă, fiind īnghiţirea de către neant. Atītca dezlănţuiri
ale prostiei şi răutăţii au trecut peste noi! N-ar fi
rămas din ele nici cea mai mică urmă dacă oamenii ar fi
stat neclintiţi acolo unde fiecare fusese chemat să străjuiască.
Ei īnsă s-au lăsat uşor dislocaţi, ca nişte copii
speriaţi de balauri fictivi, iar pe sufletele lor debile s-au īntipărit
- ca nişte arsuri enorme, care desfigurează - urmele diabolicelor
ofensive. Nu ştiau - sau uitaseră? sau n-au crezut? - că ce
e val, ca valul trece", şi că era suficient să vrea
cu hotărīre pentru ca să fie realmente stīnci īn faţa acestor
valuri ale istoriei. Inconsistenţa şi neantul ofensivelor diabolice
pot, desigur, uneori, să producă ruperi -motiv de spaimă pentru
conştiinţele şubrede, īnţeleptul o ştie şi pe
asta, el nu-şi face nici o iluzie īn legătură cu securitatea
fiinţei sale exterioare. Şi, totuşi, rămīne ca
o stīncă de strajă la postul care i s-a īncredinţat, de reprezentant
al cerului pe pămīnt. A nu rămīne acolo - o ştie prea bine!
- ar īnsemna să trădeze spiritul. Căci, alături de libertate
şi puritate, curajul e al treilea atribut major al acestuia.
Un creştinism leşinat
- care pentru aceasta era un pseudo-creştinism, deviat de la
direcţia iniţial imprimată - a
făcut tot ce i-a stat īn putinţă pentru a secătui
spiritul de puteri. L-a uns cu alifiile
unei ipocrite smerenii, i-a jugulat forţa de a rezista ticăloşiei
agresive, i-a luat īncrederea īn eficacitatea prezenţei sale
şi īn incomparabila sa superioritate, i-a stins conştiinţa
profetică şi apostolică: a
făcut din el o cīrpă. Căci asta e azi
ceea ce oamenii numesc spirit: o cīrpă. Pretutindeni i se aduc
omagii, dar nicăieri nu domneşte. Omagierea nu lui i se
adresează, ci unui surogat al lui. Căci el, cel adevărat,
a fost de fapt alungat de oameni, care au pus īn locul lui un
simulacru de spirit, pentru a-şi masca mizeria, şi
presimţind că fără frīnele acestui simulacru,
mizeria lor ar evolua catastrofal. Da, acest simulacru-cīrpă
īndeplineşte măcar rolul de a īmpiedica o gravă criză
să se transforme īn cataclism. Ce ar
fi īnsă dacă la lucru s-ar afla nu acest reflex devitalizat,
ci spiritul īn toată autenticitatea şi plenitudinea lui,
adică puritatea, libertatea şi curajul īnmănuncheate
īntr-o forţă irezistibilă! Căci
el e modest, dar nu ca o rudă săracă, e fremătător
de iubire, dar nu muieratic, e īnţelept, dar nu temător,
e paşnic, dar nu neputincios, e impersonal, dar nu lipsit de
personalitate. Au ajuns să facă
din el o babă tremurătoare, iar el este chintesenţa
bărbăţiei veşnic tinere! Va putea spune
că a simţit atingerea spiritului (şi ce revelaţie
se poate compara cu aceasta?) doar cel care va găsi īn sine
puterile capabile să-l facă biruitor peste toate cele
care-i īmpiedică pe oameni să fie integral şi superior
ei īnşişi şi să opună asaltului furibund
al reprezentanţilor īntunericului luminoasa certitudine de
a se şti una cu infinitul.
7
Descoperirea şi dovedirea Spiritului
ca forţă irezistibilă: poate exista un mod
mai sublim de a-ţi direcţiona viaţa şi a o umple?
Iată acel sens al existenţei",
pe care atīţia şi atīţia spun că īl caută,
nebănuind că se află īngropat
īn ei īnşişi, sub molozul bietului suflet pe care
egoismul, pasiunile, materialismul nu contenesc să-l ruineze.
Cel ce a declanşat īn sine clarviziunea şi a găsit
vitejia necesară angajării īn marea ascensiune, trebuie
să se ferească īnsă de primejdioasa ispită a
īmbătării de această forţă pe care o simte
ridicīndu-se īn el. Inconştient de rolul pe care trebuie să-l
joace, spiritul se ofileşte; o hipertrofie a conştiinţei
de sine, iminent tributară unui rafinat egoism, trădează
īnsă nu mai puţin esenţa spiritualităţii.
Căci virilitatea spiritului, cea īn virtutea
căreia poate el juca rolul de suveran ce-i este din veşnicii
hărăzit, īl pune īn contact cu forţele luminoase
ale existenţei doar pe cel care, īn acest urcuş spre plenitudinea
umană, nu numai că n-a pierdut, dar, dimpotrivă,
şi-a intensificat puterea de a vibra, a iubi, a se dărui,
a comunica. Dacă virilitatea unei existenţe identificate
cu năzuinţa spre lumea spirituală nu e aureolată
de sensibilităţile, elevaţiile şi gingăşiile
la care se gīndea Goethe vorbind despre eternul feminin",
ea s-a abătut de la impulsul primordial şi a apucat-o
īntr-o direcţie care poate fi antagonică. Fără
acest etern feminin", indispensabil unui suflet complet, evoluţia
spirituală poate lua formele cele mai dezastruoase. Umplut
numai de conştiinţa forţei, pe care o exaltă
cu frenezie, supraomul de factură nietzscheană se prăbuşeşte
inevitabil īn cel mai subuman marasm, după ce trece de obicei
printr-un delir megaloman şi inuman al puterii. Evoluţie
care, īn forme mai mult sau mai puţin pure, mai mult sau mai
puţin complete, se poate īntīlni mai des decīt s-ar crede.
Ţin de ea toţi cei care au ştiut să se lepede
de multe pentru a urca scara spre slăvi, dar nu şi de
sine...
8
Din momentul īn care te-ai asigurat că nu eşti
īn primejdie să fii subjugat de egoismul deghizat īn conştiinţă
a eului, şi că focul puterii de a iubi arde īn tine cu
flacără mare, ai nu numai dreptul, dar chiar datoria de
a face ca rostirea de sine a spiritului să aibă loc cu
pregnanţă şi forţă, adică aşa
cum se potriveşte regeştii lui meniri,
īmi este cu neputinţă să-mi īnsuşesc modul de
a fi al celor care, īn numele modestiei şi smereniei (virtuţi
ce īntr-adevăr merită veneraţie!), cultivă
o atitudine de rudã săracă
şi pricăjită īn casa sau la masa celui ce-şi
etalează grosolan obtuzitatea. Aceştia
suportă umilinţa nu din forţă interioară,
ci din sfială - o sfială care (şi exemplele,
vai, abundă!) nu pregetă, la nevoie, să īnalţe
imnuri obtuzităţii insolent lăfăite: la cīţi
oameni de aşa-zisă creaţie refuzul - īn principiu
lăudabil - de a se opune forţei prin forţă,
nu a evoluat spre o estompare a conştiinţei spirituale
de sine, pentru a degenera īn prostituţie intelectuală!
Or, spiritul va rămīne o vorbă goală
cītă vreme cei ce se reclamă de la el nu fac efortul -
moral, psihic şi fizic - necesar, pentru a-l prelungi pīnă
īn voinţă, pīnă īn act. Spiritul nu este o
abstracţie intelectuală, o speculaţie. Cine crede
aşa nu a ajuns nici la periferia īmpărăţiei
lui. Trăieşte cu adevărat īn
spirit numai acela care se decide să acţioneze conform
poruncilor lui. Pentru cavalerul spiritului atitudinea de
ruda săracă este incompatibilă cu demnitatea īmpărăţiei
pe care o reprezintă. Faptul că insolenţa şi
agresivitatea sīnt străine esenţei lui nu-līmpiedică
a păşi cu conştiinţă şi fermitate
de adevărat stăpīn. Căci nu
e el cel nepoftit, intrus sau tolerat, ci acela despre care
spuneam că īşi etalează grosolan obtuzitatea. Or,
īn faţa gălăgiosului şi neruşinatului spectacol,
el n-are voie să uite că e soldat, că are o misiune,
şi să se lase cuprins de un brusc acces de modestie, care
nu e īn fond decīt o laşitate travestită, īnaltele adevăruri
nu pot fi desigur ţipate īn pieţe (aceasta e grava eroare
a atītor pretinşi revoluţionari ai veacului nostru), dar
ele trebuie, īntr-o formă sau alta, energic puse īn faţa
celor ce cred că totul le este permis, inclusiv profanarea
sanctuarelor. Rostirea iradiantă a adevărului şi
apărarea lui eroică: iată singurul mod de a exista
compatibil cu grandioasa obīrşie a oricărei autentice
spiritualităţi. Că deasupra unei asemenea atitudini
se ridică - ameninţător - umbra morţii, īnţeleptul
o ştie prea bine. Dar n-are altcum. Alegīnd
drumul spiritului el era conştient că unul din atributele
majore şi sine qua non ale acestuia este curajul absolut.
Şi care este reversul curajului dacă nu capacitatea
autojertfirii? Iată punctul īn care cea mai energică manifestare
a conştiinţei de sine īntīlneşte cea mai generoasă
şi mai ardentă uitare de sine. Şi cum uitarea de
sine pīnă la autojertfire nu este decīt manifestarea non
plus ultra a puterii de a iubi, putem
spune că suprema bărbăţie se dovedeşte
a fi aproape una şi aceeaşi cu eternul feminin"
īn forma lui supremă.
9
A trăi īntr-o senină intimitate
cu gīndul morţii, fără ca această intimitate
să aibă ceva maladiv - iată cea mai īnaltă verificare
a capacităţii de a trăi īn spirit.
Căci īn adīncul adīncurilor acestuia, ideea de moarte este
cea care-l īntīmpină prietenos pe căutătorul viteaz.
N-a izbutit a se contopi cu ea? Înseamnă că n-a
avut curajul să meargă pīnă la capătul ascensiunii
sale interioare, īnseamnă că nu s-a īnrădăcinat
īn spirit. De fapt, cu ideea de moarte are a face īncă de la
īnceputul acestei ascensiuni, adică din momentul cīnd īşi
dă seama ca, pentru aprinderea luminii din lăuntru, amăgitoarele
străluciri din afară trebuie să se stingă pentru
el una după alta. Dacă nu se decide
să facă şi să lase a muri făptura ţesută
din rīvniri, agitaţii şi egoisme cu care pīnă atunci
se identificase, va fi cu neputinţă să se nască
acel fiu al cerului, a cărui imagine a răsărit
īmbietor, ca un ideal, īn străfundurile sufletului său.
Urcuşul autodesăvīr-şirii spirituale nu este altceva
decīt o moarte progresivă pentru toate cele ce-i desfătau
sau tulburau natura inferioară, o lungă agonie ale cărei
chinuri le īndură susţinut de senzaţia īnvierii īntru
spirit, la rīndul ei īn necontenită amplificare. O asemenea
familiarizare cu moartea nu poate să nu culmineze īntr-o
acceptare neumbrită de nici un fior, calmă şi surīzătoare
chiar, a plecării definitive şi totale de aici (mă
refer bineīnţeles la plecarea materială, căci despre
cealaltă nici nu poate fi vorba: mai ales plecīnd fizic dintre
pămīnteni devine spiritualmente prezent cel ce a trăit
īn toată plenitudinea conştientei lui).
17
La o percepţie nemijlocită a spiritului ca realitate
te ridici poate mai ales atunci cīnd simţi īn tine energiile
şi forţele care dau putere īntregii fiinţe să-şi
păstreze verticalitatea (inclusiv pe cea fizică) īn faţa
nenumăratelor provocări venite - aproape ceas de ceas
- din partea giganticei armate de forte antispirituale care ne īnconjoară.
Cu cīt eşti mai īnrădăcinat,
mai stabil, mai inflexibil īn această conştiinţă
a altarului lăuntric absolut inaccesibil vrăjmaşilor
celor sacre, cu atīt te-ai apropiat mai mult de realitatea spirituală:
acea realitate a cărei imagine
din evocările pretins pioase ale teologilor şi cele pretins
elevate ale filosofilor sau artiştilor, este doar o palidă
presimţire a ceea ce este ca cu adevărat. Căci,
īn adevărata realitate spirituală tensiunea trăirii
interioare ajunge pīnă la o incandescenţă care se
preface miraculos şi paradoxal īntr-o supremă seninătate,
fără ca jăraticul şi flacăra să se
stingă. Deseori găsim oare īn producţiile teologiei,
filosofici, artei o asemenea contopire a extremelor
sub semnul unei contemplaţii transcendentale pe care nimic
să n-o poată zdruncina? Ceea ce autorii unor astfel de
producţii numesc spirit este, de obicei, fie o emanaţie
a afectivităţii mai mult sau mai puţin purificate,
fie un rezultat al intelectului speculativ care - ambele - fac eforturi
de a se ridica (sau coborī) īn zona energiilor şi forţelor
primordiale; nici vorbă de o unire indisolubilă cu aceste
energii şi forte ale spiritului, şi cu atīt mai puţin
de o descindere fecundată a acestora īn lumea gīndurilor şi
sentimentelor. Or, numai celui care a luptat din răsputeri
cu sine īnsuşi pentru a anihila orice egoism, orice dorinţă,
orice iluzie, orice frică, orice resentiment, numai aceluia
īi dau energiile şi forţele spiritului verticalitatea
de neclintit prin care să reziste inexpugnabil tuturor vijeliilor
din afara şi din lăuntail său. Poate acesta să
nu fi scris nici două rīnduri de teologie sau filosofic, poate
să nu fi făcut nici cea mai mică īncercare artistică,
el este infinit mai īn spirit decīt posesorii de impresionante palmaresuri
culturale pe care o banală furtună īi smulge din centrul
lor lăuntric. Căci el trăieşte īn permanenţă
cu picioarele pe jăratic, iar puterea de a-i suporta arsurile
o găseşte proptindu-şi fruntea de cer, īn timp ce
aceştia, neavīnd curajul de a sta īn foc şi de a se lăsa
īnconjuraţi de văpăi, nu simt nici nevoia unui ajutor,
unei salvări, unei mīngīieri pe care numai un gest atīt de
imens ca sprijinirea pe tării le-o poate da. Cine
n-a acceptat existenţa infernală īnfruntīnd-o bărbăteşte,
acela nu va putea cunoaşte nici sentimentul paradisiac adevărat.
Dar cīnd nebuniei generale şi suferinţei otrăvite
a mai tuturor le opui voinţa de a rămīne tu īnsuţi,
cel ce te ştii īn esenţă mai presus de mizerii, simţi
- sublimă răsplată! - ridicīndu-se īn tine ceva absolut
inexprimabil, dar din care izvorăsc asemenea
puteri dătătoare de o nouă şi altfel de viaţă
- puteri transfiguratoare şi creatoare -, īncīt nu poţi
avea nici cea mai mică īndoială că acest ceva"
ar fi real. Cam pe aici trebuie căutat
spiritul. A merge prin lume purtīnd
īn sine acest alt plan de existenţă", care te face
invulnerabil la lovituri, şi e pentru ceilalţi ca o făclie
aducătoare de nădejdi. Căci deşi e invizibil,
acest alt plan, atunci cīnd e trăit cu adevărat, devine
extrem de vizibil şi extrem de eficient. O adevărată
forţă.
18
Cel mai īnalt sens ce poate fi găsit prezenţei
pe pămīnt: să străbaţi lumea şi viaţa
păstrīndu-te neclintit īn celălalt plan de existenţă",
planul vieţuirii īntru spirit. Sensul" tuturor strădaniilor
tale va fi tocmai să-l īmpiedici pe marele provocator universal,
omniprezent şi mereu pīnditor, de a te clinti din acest plan,
căci numai cīt timp ai sentimentul viu al apartenenţei
la lumea spirituală eşti puternic - pīnă la invincibilitate.
Bine ferit şi cultivat īn pofida demonicelor atacuri īndreptate
contra lui, acest sentiment devine el īnsuşi o pavăză
īn faţa forţelor care ar vrea să te facă să
te rostogoleşti īn mocirla turmei. Şi īnaintezi printre
semeni cu această conştiinţă a īnaltei tale
obīrşii şi destinaţii, inaccesibile celor ce vor
să te facă s-o uiţi pentru a deveni asemenea lor.
Cīnd planul invizibil al realităţii spirituale este cu
fervoare trăit, el irumpe īn vizibil şi devine perceptibil
chiar celor ce n-au īncă al treilea ochi". Aşa
să-ţi fie trecerea prin lume: iradiind
o forţă spirituală care să le reamintească
oamenilor că nu de aici sīnt, că nu lutul este esenţa
lor, că supranaturalul sălăşluieşte īn
permanenţă printre ei. A realizat īn mod profund joncţiunea
cu lumea spirituală acela ale cărui vorbe, priviri, gesturi,
acte devin expresia sensibilă a invizibilului revelat īn adīncuri.
Simpla sa prezenţă să spună,
inspirīnd un suprapămīntesc entuziasm: Veniţi
de luaţi lumină".
Sinaia - Sihăstria
25 septembrie - 17 octombrie 1970
POST-SCRIPTUM
şi totodată
SCURT CUVĪNT DE ĪNCHEIERE
Această meditaţie, care alcătuieşte conţinutul
ultimului pelerinaj", a fost Jurnalul ţinut zi
de zi īn toamna lui 1970 pentru a găsi curajul necesar suportării
unei existenţe de hăituit: pribegeam şi mă ascundeam
din mănăstire īn mănăstire pentru a mă
sustrage unui val de urmăriri şi persecuţii pīnă
cīnd ar fi urmat să vină, conform unui ritm propriu acelor
timpuri de coşmar, vremea refluxului, īn fond, īnsă, toate
pelerinajele care se succed īn această carte au fost
īntreprinse din nevoia vitală de a găsi puncte de sprijin
spiritual īn acei ani cīnd neguri grele apăsau sufletul şi
conştiinţa acestui neam. Este totodată motivul pentru
care, incompatibile cu mentalitatea domnitoare atunci, ele nu pot
vedea decīt astăzi lumina tiparului. Sankt Peter, 10 februarie 1998
(Fragmente din volumul:
George Bãlan - În cãutarea maestrului,
Institutul European, Iasi, 1999)
|