Marie de Hennezel este psiholog si psihoterapeut
francez. S-a nãscut la 5 august 1946 la Lyon si este al cincilea
copil dintr-o familie cu unsprezece copii. Este titulara unui doctorat
în psiholologie si a unui doctorat în psihanalizã.
În 1987 participã, ca urmare a unui proiect initiat
de Francois Mitterand, pe atunci presedintele Frantei, la fondarea
primului asezãmânt de îngrijiri paliative
din Europa continentalã, o unitate ce functioneazã
în vechiul spital universitar din Paris. Mai târziu,
în 1992, înfiinteazã împreunã cu
Jean-Louis Terrangle, l'Association Bernard Dutant - Sida
et Ressourcement. Obiectivul acestei asociatii este primirea
celor care, condamnati de medicinã si constienti cã
mai au un timp limitat de trãit, sunt în cãutare
de sens.
În anul 1999 a primit insignele de Cavaler al Legiunii de
Onoare, la propunerea primului ministru Lionel Jospin, însemne
care i-au fost înmânate de Soeur Emmanuelle.
În anul 2002 primeste insignele de Ofiter al Ordinului National
de Merit.
Din septembrie 2008 sustine în mod regulat seminariile de
"arta de a îmbãtrâni frumos"
pentru Casa de Pensii a profesionistilor din domeniul spectacolului,
al audio-vizualului si al presei, AUDIENS.
Opera:
• La Sagesse d’une Psychologue, L’oeil
neuf éditions, février 2009
• Nous ne nous sommes pas dit au revoir,
2006
• Le Souci de l'autre, Robert Laffont, 2004
• L'Art de mourir, 1997, en collaboration
avec Jean-Yves Leloup
• La Mort intime, éditions Robert
Laffont, 1995 - prefatatã de François Mitterrand cu
câteva luni înainte de moartea sa.
Site oficial Marie de Hennezel:
http://www.mariedehennezel.com/
Si douã secvente video cu Marie de Hennezel:
A asista pe cei bolnavi
http://www.dailymotion.com/video/x5a6yg_marie-de-hennezel-laccompagnement-d_tech
A trai ultimele momente
http://www.dailymotion.com/video/x5a74o_marie-de-hennezel-vivre-les-dernier_tech
Prefaţă
Cum murim?
Trăim într-o lume în care această
întrebare sperie şi de aceea o ocolim. Unele civilizaţii,
înaintea noastră, priveau moartea în faţă. Ele
conturau pentru comunitate şi pentru fiecare individ drumul
acestei treceri. Sfârşitului unui destin, ele îi confereau
întreaga bogăţie şi întregul sens. Poate că
niciodată raportarea la moarte nu a fost mai săracă
decât în aceste vremuri de uscăciune spirituală când
oamenii, grăbiţi să trăiască, par să
îi eludeze misterul. Nu îşi dau seama că în felul acesta
ei secătuiesc o sursă esenţială de gustul
de viaţă.
Această carte este o lecţie de
viaţă. Lumina pe care o răspândeşte este mai
puternică decât tratatele despre înţelepciune. Ea ne
propune nu atât o filozofie cât o mărturie despre cea mai
profundă dintre experienţele omeneşti. Forţa
ei constă în fapte şi în simplitatea prezentării
lor. „Prezentare", acesta este cuvântul potrivit. Să
prezinte încă o dată un fapt care se ascunde conştiinţei:
lumea cealaltă a lucrurilor şi a timpului, miezul temerilor
şi al speranţelor, veşnicul dialog al vieţii
cu moartea.
Acest dialog este „prezentat" în aceste
pagini, cel pe care Marie de Hennezel îl poartă necontenit
cu bolnavii care se află la sfârşitul vieţii lor.
Nu voi uita niciodată vizita pe care
am făcut-o la centrul de îngrijiri medicale paliative unde
ea îşi desfăşura generoasa-i activitate. Ştiam
cu ce se ocupa şi vorbeam din când în când despre aceste
lucruri.
De la bun început m-au impresionat forţa
şi blândeţea care se desprindeau din cuvintele ei. Le-am
regăsit apoi la medicii şi infirmierele pe care i-am
cunoscut în cadrul serviciului ei. Mi-au vorbit despre pasiunea
lor, despre rămânerile în urmă ale Franţei, despre
obstacolele pe care trebuiau să le depăşească.
M-au însoţit apoi la căpătâiul muribunzilor. Care
era oare secretul seninătăţii lor? De unde le venea
pacea din priviri? Fiecare chip mi s-a întipărit în minte,
ea fiind imaginea însăşi a veşniciei.
Chipul Danielei îmi vine în minte poate din
cauza tinereţii şi a tăcerii ei. Paralizată,
lipsită de grai, ea nu se exprima decât prin mişcarea
pleoapelor sau cu ajutorul ecranului unui calculator comandat
de ultimul ei deget mobil. Şi totuşi, câtă vitalitate
a spiritului la această fiinţă lipsită de
orice mod de exprimare, câtă curiozitate pentru lumea de
dincolo pe care o aborda fără ajutorul vreunei credinţe
religioase!
Marie de Hennezel ne vorbeşte despre
demnitatea ultimelor clipe de viaţă ale Danielei şi
ale colegilor ei de suferinţă. Ea ne mai vorbeşte,
cu o modestie care ne sporeşte emoţia, despre omenia
echipei de îngrijiri medicale care îi însoţeşte pe ultimul
lor drum. Ea ne face să ne dăm seama de întâmplările
surprinzătoare zilnice care conduc spre descoperirea celorlalţi,
de făgăduiala de iubire şi compasiune, de curajul
gesturilor de tandreţe pentru aceste trupuri degradate. Ea
ne arată, fără nicio urmă de morbiditate,
că bucuria de a trăi le susţine alegerea şi
faptele.
Vorbeam deseori despre toate aceste lucruri.
Eu o întrebam de unde izvorăşte această putere
care anulează teama şi care aduce pacea, despre transformarea
profundă pe care o observase la unele fiinţe în ajunul
morţii lor.
În clipa celei mai mari singurătăţi,
cu trupul frânt la marginea infinitului, se instaurează un
alt timp care se află dincolo de măsura
obişnuită. Uneori, numai în câteva zile. cu ajutorul
unei prezenţe care permite durerii şi disperării
să se exprime, bolnavii îşi conştientizează
propria viaţă, o acceptă, eliberând adevărul.
Ei descoperă libertatea de a fi ei înşişi. Ca şi
când, atunci când totul se sfârşeşte, ne rupem din vârtejul
necazurilor şi al iluziilor care ne-au împiedicat să
fim noi înşine. Misterul vieţii şi al morţii
nu este lămurit, dar este trăit din plin.
Poate că aceasta este cea mai frumoasă
lecţie a cărţii: moartea poate să determine
ca o fiinţă să devină ceea ce era destinată
să fie; ea poate să fie, în adevăratul sens al
cuvântului, o împlinire.
Şi apoi. nu există în om un
crâmpei de eternitate, un lucru pe care moartea îl declanşează,
pe care îl face să se nască în altă parte? Din
patul ei, paralizată, Daniele ne dă un ultim mesaj:
„Nu cred nici într-un Dumnezeu al dreptăţii, nici într-un
Dumnezeu al iubirii. Este ceva prea omenesc ca să fie adevărat.
Câtă lipsă de imaginaţie! Dar asta nu înseamnă
că suntem un pachet de atomi. Aceasta înseamnă că
mai există şi altceva în afară de materie, ceva
ce am putea numi suflet sau conştiinţă, cum vreţi.
Cred că acest lucru este etern. Reîncarnare sau pătrundere
într-o altă dimensiune total diferită... Vom muri şi
vom vedea!"
Acesta este sensul, în puţine cuvinte:
corpul dominat de spirit, teama învinsă de încredere, plenitudinea
destinului împlinit.
Ca şi Daniele, munca Mariei de Hennezel
are o puternică încărcătură umană.
Cum murim?
Dacă există vreun răspuns,
prea puţine mărturii pot să ni-l dea cu atâta forţă
ca această carte.
François MITTERRAND
Ne ferim să vorbim despre
moarte ca şi când ar fi ceva ruşinos şi murdar.
Nu vedem în ea decât dezgust, absurditate, suferinţă
inutilă şi penibilă, scandal insuportabil, în timp
ce ea este momentul culminant al vieţii noastre, încununarea
ei, acel ceva care îi conferă sens şi valoare.
Asta nu înseamnă că ea nu rămâne
un mare mister, un mare semn de întrebare care persistă în
adâncul fiinţei noastre.
Ştiu că voi muri într-o bună
zi, deşi nu ştiu nici când, nici cum. Există un
loc, în adâncul sufletului meu, care ştie acest lucru. Ştiu
că într-o zi va trebui să îi părăsesc pe ai
mei, asta în cazul în care nu mă părăsesc ei mai
înainte. Această convingere profundă şi intimă
este, în mod paradoxal, ceea ce am eu în comun cu toate celelalte
fiinţe omeneşti. Din această cauză moartea
semenului meu mă înduioşează. Ea îmi permite să
pătrund în miezul singurei şi adevăratei întrebări:
ce sens are deci viaţa?
Cei care au privilegiul de a fi alături
de cineva care se află în ultimele clipe de viaţă,
ştiu că pătrund într-un spaţiu de timp foarte
intim. Persoana, înainte să moară, va încerca să
depună în faţa celor care o însoţesc esenţialul
din ea însăşi. Printr-un gest, printr-un cuvânt, uneori
numai printr-o privire, ea va încerca să spună ceea
ce contează cu adevărat şi ce n-a putut vreodată
sau nu a ştiut să spună.
Moartea, cea pe care o vom trăi într-o
bună zi, cea care îi loveşte pe cei apropiaţi
sau pe prieteni, este poate cea care ne îndeamnă să
nu ne mulţumim să trăim la suprafaţa lucrurilor
şi a fiinţelor, cea care ne îndeamnă să pătrundem
în intimitatea şi adâncul lor.
După ce ani de zile i-am însoţit
pe cei vii în ultimele lor clipe de viaţă, nu ştiu
mai multe despre moartea însăşi, dar încrederea mea
în viaţă a crescut. Trăiesc, fără îndoială,
mai intens, cu o conştiinţă mai subtilă, ceea
ce mi-e dat să trăiesc, bucurii şi necazuri, dar
şi toate acele mici lucruri zilnice care vin de la sine,
cum ar fi numai simplul fapt de a respira sau de a merge.
Am devenit poate mai atentă cu cei care
mă înconjoară, conştientă fiind că nu
îi voi avea întotdeauna alături de mine, dornică să
îi descopăr şi să contribui, atât cât pot, la ceea
ce vor deveni sau la ceea ce sunt chemaţi să devină.
După ce ani de zile m-am aflat lângă
cei pe care îi numim „muribunzi", dar care sunt „vii"
până în ultima clipă, mă simt mai plină de
viaţă ca niciodată. Datorez acest lucru acelora
pe care eu cred că i-am asistat, dar care, în starea de umilinţă
în care i-a adus suferinţa, s-au dovedit a-mi fi dascăli.
Cu toţii încercăm să privim
dincolo de moarte. Să fie oare ceva dincolo? Unde se duc
cei care ne părăsesc? Dureroasă întrebare pentru
mulţi dintre noi, înfiptă ca un spin în sufletul oamenilor.
Fără această întrebare, am fi creat oare atâtea
filozofii, atâtea răspunsuri metafizice, atâtea mituri? Cât
despre psihanaliză, ea a concluzionat o dată pentru
totdeauna ireprezentabilitatea morţii. Ea a întors spatele
acestei întrebări pe care a lăsat-o cu dragă inimă
filozofilor şi nu s-a mai interesat decât de moartea în viaţă,
adică de doliu.
Dacă moartea ne înspăimântă
atât de mult, aceasta nu se întâmplă oare pentru că
ea ne trimite la adevăratele întrebări, pe care le-am
îngropat împreună cu ideea că le vom dezgropa mai târziu,
când vom fi mai bătrâni, mai în ţelepţi. când vom
avea timp să ne punem aceste întrebări esenţiale?
Cei care trec pe lângă moarte, descoperă
uneori că experienţa lumii de dincolo le este propusă
ca o experienţă a vieţii însăşi, aici
şi acum. Nu ne plimbă oare viaţa dintr-o lume în
alta. dincolo de noi înşine, dincolo de certitudinile noastre,
dincolo de raţionamentele noastre, dincolo de egoismele noastre,
dincolo de aparenţe? Nu ne invită ea oare la acele constante
discuţii cu suişuri şi coborâşuri, cu constante
depăşiri?
Această carte va încerca să cerceteze
un miracol, în timp ce moartea este atât de aproape, în timp ce
tristeţea şi suferinţa ne stăpânesc, mai există
încă viaţă, bucurie, mai există tresăriri
ale sufletului de o profunzime şi de o intensitate netrăite
vreodată.
Într-o lume care consideră că „o
moarte bună" este moartea brutală, şi dacă
se poate inconştientă, sau cel puţin rapidă
în aşa fel încât să-i deranjeze cât mai puţin pe
cei care rămân, o mărturie despre valoarea ultimelor
clipe de viaţă, despre extraordinarul privilegiu de
a-i fi martor, nu mi se pare un lucru zadarnic. Mai mult încă.
eu sper că voi contribui la evoluţia societăţii.
O societate care, în loc să nege moartea, va învăţa
să o integreze vieţii. O societate mai umană, în
care, conştienţi fiind de condiţia noastră
de muritori, vom respecta mai mult valoarea vieţii.
Sper că voi putea să-l sensibilizez
pe cititor la frumuseţea care însoţeşte ultimele
momente de viaţă ale semenilor noştri. Eu însămi
am descoperit această frumuseţe de-a lungul anilor.
Viaţa mea s-a transformat. Moartea nu este. aşa cum
credem adesea, ceva absurd, lipsit de sens. Fără să
minimalizez durerea unui drum încărcat de tristeţe,
renunţări, aş vrea să arăt că timpul
care precede moartea poate fi cel al unei împliniri al persoanei
şi al unei transformări pentru anturaj. Sunt multe
lucruri care pot fi încă trăite, într-un plan mai subtil,
mai profund, într-un plan al relaţiilor cu ceilalţi.
Când nu mai este nimic de făcut, poţi încă să
iubeşti şi să te simţi iubit, şi mulţi
muribunzi, în clipa în care părăsesc viaţa, ne-au
lăsat un mesaj sfâşietor: să nu treci pe lângă
viaţă, să nu treci pe lângă iubire. Ultimele
momente de viaţă ale unei fiinţe dragi pot să
fie ocazia de a merge cât mai departe posibil cu această
persoană. Câţi dintre noi prindem această ocazie?
în loc să privim în faţă realitatea apropierii
morţii, ne prefacem că nu va veni. îl minţim pe
celălalt, ne minţim pe noi înşine şi, în loc
să ne spunem ceea ce este esenţial, în loc să schimbăm
cuvinte de iubire, de gratitudine, de iertare, în loc să
ne sprijinim unii pe alţii ca să traversăm acest
moment incomparabil care este moartea unei fiinţe dragi,
adunându-ne toată înţelepciunea, umorul şi iubirea
de care fiinţa omenească este capabilă pentru a
înfrunta moartea, în loc de toate acestea, acest moment unic,
esenţial de viaţă, este înconjurat de tăcere
şi singurătate.
Această carte este rodul a şapte
ani de experienţă la căpătâiul persoanelor
aflate în pragul morţii şi care au venit să-şi
încheie viaţa într-o unitate pariziană de îngrijiri
medicale paliative. Ea este de asemenea rodul mai multor ani petrecuţi
lângă persoanele seropozitive sau bolnave de sida internate
într-un spital de boli infecţioase.
Ea s-a născut din propriile mele observaţii
şi din cele ale apropiaţilor şi prietenilor mei.
Le mulţumesc aici pentru calitatea schimburilor de păreri
pe care le-am avut cu ei.
Pentru a păstra confidenţialitatea,
cea mai mare parte a prenumelor persoanelor au fost schimbate.
Doctorul Clement este un personaj fictiv, inspirat de mai mulţi
medici pe care i-am întâlnit în aceşti ultimi ani.
Mă aflu la căpătâiul lui Bernard.
El a gemut încetişor, şi mâna lui s-a cuibărit
în a mea. ..îngerul meu", a murmurat el cu o duioşie
incredibilă.
Bernard va muri de sida şi acum îşi trăieşte
ultimele zile în secţia de îngrijiri medicale paliative unde
lucrez eu. Bernard este un prieten. Nu are decât patruzeci de
ani. Boala i-a săpat trăsăturile feţei, i-a
descarnat trupul, dar chipul şi-a păstrat tinereţea
şi frumuseţea regulată a trăsăturilor.
Şi această frumuseţe, care i-a rămas în ciuda
bolii, atât de fragilă, atât de vulnerabilă, mă
emoţionează.
Aşa cum ne-am înţeles, mă aflu lângă
el, în această veghe răbdătoare şi plină
de afecţiune, care se numeşte asistenţă.
În urmă cu cincisprezece zile, mi-am întrerupt
vacanţa ca să revin la căpătâiul lui. Simţea
că va muri curând, şi eu la rândul meu simţeam
că trebuie să-1 văd fără întârziere.
Era ceva evident care ţâşnea din fundul sufletului meu.
Aşa că am petrecut ziua de 15 august lângă el,
într-o atmosferă de adevăr şi tandreţe care
face parte de acum înainte din comoara de amintiri fericite pe
care o port în adâncul inimii mele.
Acum că m-am întors cu adevărat din vacanţă
şi pentru că este atât de slăbit încât abia mai
poate să pronunţe vreun cuvânt, sunt fericită că
am simţit nevoia să îl văd atât timp cât mai putea
să vorbească. Am sporovăit îndelung despre viaţa
lui. despre prietenii noştri comuni şi de asemenea despre
moartea lui, pe care o aştepta acum cu un amestec de curiozitate
şi de uşurare. Mi-a făcut cadou o brăţară
veche din argint, pe care o cumpărase de pe o stradă
din sudul Egiptului şi la care ţinea enorm de mult.
spunându-mi: „A venit vremea să dau obiectele preferate tuturor
celor pe care îi iubesc".
Fără îndoială, fiindcă această
zi a existat, permiţându-ne să ne luăm la revedere,
pot acum să stau lângă el, fără să aştept
ceva deosebit, cu inima împăcată, savurând în adâncul
inimii, extraordinarul cadou al ultimelor lui clipe de om viu.
Pentru că discuţia continuă, dar
la alt nivel, îmi vine greu să vorbesc despre această
bucurie intimă şi secretă. Pentru că privită
din exterior, această veghe fără vreun schimb aparent,
atât de lentă, atât de lungă, poate să pară
tristă şi deprimantă. Totul este atât de subtil,
atât de fin. Şi îl simt atât de prezent.
Ieri, de exemplu, i-am făcut baie. Da, o oră
de senzaţii plăcute pentru acest trup amorţit,
anchilozat din cauza nemişcării, atât de slab, atât
de descărnat. O oră de afecţiune şi de duioşie
alături de Michele, infirmiera şi Simone, îngrijitoarea.
Cu câtă nesfârşită blândeţe am înconjurat
acest trup care se lăsa, plin de încredere, în voia căldurii
unei băi! Trei femei iubitoare ocupate cu această datorie
sfântă care este îngrijirea trupului unui muribund.
Căci există un mod de „a îngriji"
trupul care te face să uiţi că este vorba de un
corp deteriorat, pentru că întreaga persoană este învăluită
de tandreţe. Există un mod de a îngriji un bolnav care
îl face să simtă că este un suflet viu până
la sfârşit.
Astfel încât Bernard, care părea atât de obosit,
atât de departe deja, parcă s-a trezit dintr-un somn lung
şi mi-a sărutat cu duioşie dosul mâinii. Ce imensă
bucurie am simţit! Un simplu gest care m-a încântat peste
măsură! Mă simţeam uşoară, fericită,
vie. Un sărut pe o mână udă, ultimul semn de afecţiune
al unui muribund în baie.
„Prietenia, ştii, a fost lucrul cel mai important
pentru mine", au fost primele cuvinte ale lui Bernard după
douăzeci şi patru de ore de tăcere. Cuvinte abia
şoptite, croindu-şi cu greu drumul prin trupul epuizat,
fără vlagă. Au fost de asemenea, dar de lucrul
acesta îmi voi da seama mai târziu, ultimele lui cuvinte.
Este noapte. Am hotărât să o petrec lângă
Bernard. în saloane este linişte. Infirmiera, scundă
şi plinuţă, plină de viaţă şi
de tinereţe, îmi aduce un ceai. S-a aşezat, amabilă,
lângă mine. Este un mod de a-mi spune: sunt aici, rămân
cu tine. Capetele noastre s-au atins o clipă şi am simţit
cum îmi dau lacrimile, acele lacrimi care îţi fac bine, care
uşurează sufletul. Cei care fac un gest spontan de compasiune
nu ştiu, fără îndoială, cât bine fac. Ei îi
invită, fără să-şi dea seama, pe cei
pe care îi ating să se abandoneze cu încredere la tresăririle
sufletului.
Da, sunt mâhnită, de ce să nu recunosc?
Îl privesc pe Bernard în lumina palidă
a veiozei. Stă cu ochii deschişi, dar nu mă vede.
Ochi mari şi ficşi pe care slăbiciunea chipului
îi fac să pară aproape înspăimântători.
Pieptul lui slăbit se ridică în ritmul
unui suflu anevoios şi haotic, în timp ce mâna mea. cât mai
uşoară posibil, încearcă să-i potolească
violenţa. Horcăielile sfâşietoare, atunci când
gâtul i se astupă, şi nesiguranţa mea că nu
ştiu cum să procedez: să chem infirmiera ca să
îi introducă o sondă care să aspire mucozităţile
care se acumulează acum cu regularitate pe trahee? Să-i
impun astfel această ultimă agresiune, necesară
totuşi, dacă vreau să împiedic sufocarea?
Niciodată până acum nu am resimţit
într-un mod atât de sfâşietor neputinţa în faţa
necesităţii de a face un gest tehnic dureros. Ce aş
putea face altceva decât să îl înconjur pe Bernard cu imensa
mea tandreţe în timp ce infirmiera îşi face treaba?
Apoi îl masez, îl mângâi uşor ca să-şi regăsească
liniştea. Deseori pun Ave Măria de Schubert şi
vocea caldă a lui Jessie Norman, care îi place atât de mult
lui Bernard, ne învăluie pe amândoi.
Noaptea se scurge încet, întreruptă de acele
momente inevitabile de tortură. Bernard este pregătit
să moară. ştiu. se pregăteşte de optsprezece
luni. De ce această agonie?
"Bernard. îmi amintesc când erai internat
la etajul cinci, pentru primul tău tratament. Mureai de frică.
Erai sigur că vei muri curând. Erai atât de înspăimântat
încât te hotărâseşi să nu mai aştepţi,
îţi aminteşti? Ai înghiţit un inel, apoi un cui,
ai încercat chiar să te arunci pe fereastră".
Ochii lui Bernard mă privesc acum. Mă
ascultă şi îmi face semn să continui. Ai crede
că ar vrea să-i spun propria sa poveste.
„Nu mai doreai să trăieşti, nu reuşeai
să te vezi în viitor, nu reuşeai să-ţi imaginezi
acest drum lent către moarte. Şi apoi, te simţeai
atât de vinovat!"
„Ţi-am vorbit îndelung despre aceste zbateri
nocturne, despre aceste drumuri prin deşert când eşti
disperat pentru că nu vezi capătul, pentru că nu
ştii ce se află în faţa ta. Dar ţi-am mai
spus că vei depăşi aceste momente teribile, că
vei găsi în tine forţe nebănuite, îmi amintesc
că mi-ai spus: „Crezi?" Şi eu ţi-am răspuns:
„Sunt sigură", cu atâta hotărâre că şi
eu am fost mirată. O săptămână mai târziu,
venind la spital, m-am întâlnit cu dragul tău Dr. Tirou,
care m-a informat că s-a petrecut un miracol: se restabilise
ordinea şi erai în formă. Am alergat
spre camera ta. Stăteai în pat- faţa îţi strălucea,
m-ai luat în braţe. „Vreau să trăiesc", mi-ai
spus şi eu ţi-am răspuns simplu „Vreau să
te ajut".
„Ştii Bernard, tu eşti una dintre persoanele
de la care amînvăţat cel mai mult.
Te-am privit trăind şi luptându-te cu această boală,
te-am văzut cum te transformai. Mi-ai demonstrat că
îţi poţi privi moartea în faţă şi în
acelaşi timp poţi continua să trăieşti
dând un sens vieţii, îmi amintesc de acea zi când mi-am
rupt braţul şi când ai venit să mă iei cu
un taxi ca să mă duci la osteologul tău. In sala
de aşteptare, sub privirile uluite a două doamne în
vârstă, mi-ai vorbit de dorinţa ta în legătură
cu transformarea progresivă a corpului tău. Celor două
doamne nu le venea să creadă că acest bărbat
de patruzeci de ani, puţin cam slăbit, dar strălucind
de energie, îşi evoca liniştit propria moarte şi
vorbea despre locul unde i-ar plăcea să-i fie răspândită
cenuşa, în acel colţ din Italia pe care îl iubeşte,
sub măslini. Te-am privit. Erai plin de viaţă în
acea dimineaţă şi îmi vorbeai despre moarte ca
despre ceva firesc. Ţi-am mulţumit foarte mult, din
suflet, că m-ai făcut părtaşă la un asemenea
lucru, „înţelegi, acum am pus totul în ordine şi cred
că m-am împăcat cu toată lumea, pot să trăiesc
sau să mor oricând, sunt pregătit", mi-ai spus.
Asta era în urmă cu trei luni. Ai parcurs un drum lung în
optsprezece luni, din acea zi în care erai atât de disperat pentru
că tocmai aflaseşi că aveai sida".
Încerc cu iubire să adun la un loc toate momentele
vieţii lui, cele la care am fost martoră. Simt că
fac un lucru sacru: mi se pare că împletesc două fire
din aur, cel al vieţii aşa cum am văzut-o şi
cel al vieţii mele, cea din aceste ultime luni impresionată
profund de a lui. Căci nu întâlneşti, fără
ca acest lucru să nu aibă urmări, o persoană
căreia moartea îi dă târcoale şi care trăieşte
această experienţă ca un dar. Am învăţat,
fiind în preajma lui, să mulţumesc pentru fiecare clipă
ce mi-a fost dată.
Încerc acum, la căpătâiul lui de muribund,
să evoc întreaga urzeală a relaţiei noastre. Aş
vrea atât de mult să-i spun. în aceste ultime clipe, în ce
măsură a contribuit la transformarea mea![i]
Prin fereastra camerei sale, care dă spre
Cetatea Universitară, intră primele raze ale dimineţii.
Este ultima lui zi. Bernard va muri la şapte seara. Un prieten
tocmai a plecat şi o prietenă a sosit câteva clipe mai
târziu. Ca mulţi alţii, se pare că a aşteptat
să fie singur ca să-şi dea sufletul!
Ora nouă. Echipa de îngrijiri medicale paliative
se află în sala de lângă bucătărie pentru
pauza de cafea, în meniu cornuri simple şi cornuri cu ciocolată.
Le-a adus Dr. Clement. De multe ori, când pleacă de acasă
ca să vină la spital, se gândeşte la infirmiere.
Unele sunt aici de la ora şapte dimineaţa ca să
vegheze la trezirea bolnavilor. Trecând prin faţa brutăriei
de pe strada Coquilliere, el se opreşte acolo. Este adevărat
că atunci când soseşte cu braţele încărcate
de aceste cornuri plăcut mirositoare, cu zâmbetul pe buze,
o adiere de căldură şi o senzaţie plăcută
se răspândesc în spital.
Echipa s-a adunat deci pentru una din nenumăratele
ocazii care se ivesc de a fi împreună şi care contribuie
la sudarea muncii ei.
Au trecut deja câţiva ani de când m-am alăturat
acestei echipe. A fost prima echipă care s-a oferit voluntar,
în Franţa, să îi îngrijească pe cei care îşi
trăiesc ultimele zile.
Nu ştiam, atunci când am făcut această
alegere, că aflându-mă în apropierea suferinţei
şi morţii altora, voi învăţa să trăiesc
altfel, mai conştient, mai intens. Nu ştiam că
un loc în care muribunzii erau aduşi ca să moară
poate să fie inversul lui, adică un loc în care viaţa
se manifestă cu toată puterea ei. Nu ştiam că
aici îmi voi descoperi omenia şi că voi coborî, într-un
fel, în adâncul inimii oamenilor.
Atrasă de aroma cafelei aburinde şi de
figura plină de încântare a Dr. Clement, Chantal, infirmiera
de noapte, se hotărăşte să mai rămână
câteva clipe. Garda ei s-a încheiat, dar are chef să povestească
şi celorlalţi experienţa ei din noaptea precedentă.
Garda de noapte este o veghe solitară, aşa că nu
ratează decât rareori ocazia de a fi împreună cu echipa
de zi, ca să nu se simtă atât de singură. In felul
ei volubil ne povesteşte ce s-a petrecut cu o seară
înainte. Patricia. tânăra femeie care sosise în ajun, a sunat
de mai multe ori în prima parte a nopţii sub diverse pretexte.
Chantal a simţit că este înspăimântată.
Ne spune că a ezitat să-i dea un calmant, iar apoi i-a
venit o idee nemaipomenită. A luat o tavă pe care a
pus un şerveţel alb, apoi a aşezat două ceşti,
un mic buchet de flori şi o lumânare aprinsă. După
ce a umplut ceştile cu ceai fierbinte de verbină, a
intrat în camera Patriciei. Era ora două dimineaţa.
Ne-a descris apoi figura uimită şi fericită a tinerei,
ambianţa de sărbătoare intimă pe care ideea
sa ştiuse s-o creeze. Să creezi o ambianţă
caldă şi liniştită în jurul unui bolnav înspăimântat,
este fără îndoială cel mai bun lucru 'e care poţi
să-1 faci pentru el. Este ceva ce Chantal a înţeles
de foarte multă vreme. Chiar şi medicii au fost întotdeauna
uimiţi să constate că în timpul nopţilor în
care ea asigură garda, se dau foarte puţine
calmante sau anxiolitice bolnavilor. Da. ea preferă să
le facă masaj sau să le povestească ceva, sau pur
şi simplu să îi lase să vorbească, în timp
ce ea stă liniştită la căpătâiul lor.
Aşa a procedat şi în noaptea precedentă, ne spune
ea, cu Patricia. Nu o cunoaştem încă pe Patricia. Ştim
doar că suferă de un cancer uterin care s-a generalizat
şi că nu se mai poate scula ca toţi bolnavii din
spital, se află în fază terminală. Ca şi
ceilalţi, a suportat, multă vreme, cele mai dure tratamente,
căci în joc era viaţa ei şi trebuia să încerce
orice ca să se vindece. Boala a evoluat şi medicii
au considerat că nu mai puteau face nimic ca să o vindece.
Ce mai era de făcut? Doctorul oncolog care o trata l-a anunţat
pe soţul ei, Pierre, că nu mai exista nicio metodă
de vindecare. „Cât mai are de trăit, doctore?" a întrebat
el cu o voce stinsă. I s-a răspuns că nu se poate
evalua cu precizie timpul pe care îl mai au de trăit bolnavii
„condamnaţi de medicină".
Dar, dacă din punct de vedere medical nu mai
este nimic de făcut, aceasta însemna că nu se mai poate
face nimic pentru muribunzi? Nu trăiesc până la sfârşit?
Oncologul l-a sfătuit pe Pierre să ia legătura
cu acea unitate de îngrijiri medicale paliative care fusese creată
de puţină vreme la Paris. Acolo, l-a asigurat el pe
Pierre, vor avea grijă de Patricia până la sfârşit,
i se va asigura tot confortul, va fi ajutată să nu sufere
şi să-şi trăiască ultimele clipe cum
va dori să le trăiască. Şi Pierre va găsi
la rândul său susţinerea de care are nevoie pentru
a fi alături de soţia sa în această ultimă
încercare.
Doctorul Clement, care a întâmpinat cuplul la sosirea
sa, ne confirmă că Patricia nu a fost informată
asupra tristului pronostic al bolii sale. Nu i s-a spus nici
faptul că aici era „o unitate de îngrijiri medicale paliative"'.
I s-a vorbit despre o „casă de odihnă". Cu tactul
care îl caracterizează, doctorul a încercat să afle
ce gândea Pierre despre această conspiraţie a tăcerii
în jurul Patriciei. Este limpede că el nu este pregătit
să rupă tăcerea: se teme ca Patricia să nu
se prăbuşească, să nu îşi piardă
bucuria de a trăi, se teme că luându-i-se orice speranţă
ea va muri. Nu este pentru prima dată când auzim acest gen
de argumente, care demonstrează în ce măsură perspectiva
morţii este învăluită de spaimă. Lumea crede
că astfel îl protejează pe cel care va muri, dar oare
nu încercăm să ne protejăm în primul rând pe noi
înşine? Ce ştim oare despre reacţiile intime ale
celui care va muri? Nu subestimam adesea capacitatea sa de a face
faţă situaţiei?
Doctorul Clement a discutat îndelung cu Pierre.
Mai întâi l-a liniştit: aici, nimeni nu îşi arogă
dreptul de a face vreun pronostic asupra perioadei. Timpul care
îi rămâne de trăit unei persoane „condamnată de
medicină" îi aparţine. Putem spune că este
vorba de un secret pe care nu îl cunoaşte nimeni, în afară
poate de persoana în cauză, în adâncul ei intim. Totuşi,
faptul că nu ne putem pronunţa asupra timpului care
îi rămâne de trăit, nu ne permite să menţinem
persoana respectivă într-o falsă speranţă
de vindecare, în această privinţă, doctorul Clement
este formal. Dacă Patricia îi va pune întrebări limpezi
despre evoluţia bolii sale, el îi va spune că a ajuns
la capătul resurselor terapeutice şi că nu mai
există nicio metodă medicală de vindecare. Nu este
niciodată uşor pentru un medic să-şi asume
această neputinţă. Pregătit să vindece,
el vede aproape instinctiv moartea ca pe un eşec. A trebuit
ca acest medic, condus de pasiunea sa de a vindeca, îndrăgostit
de viaţă, tată a patru copii, să-şi revizuiască
concepţiile ca să-şi accepte limitele şi să
dea, în conformitate cu această acceptare, o dimensiune mai
profundă meseriei sale.
Ca mulţi alţi colegi medici, el s-a lăsat
condus de mitul atotputerniciei medicale. A cunoscut epoca de
aur a medicinii, acea epocă care a văzut născându-se
progrese tehnice formidabile şi care a învins moartea pe
multe fronturi. Recunoaşte că se simţea investit
cu puteri şi responsabilităţi imense, salvarea
vieţilor omeneşti! Se mai întâmpla, bineînţeles,
ca unii pacienţi să nu se vindece. Aceştia urmau
unele cicluri terapeutice de specialitate şi în general mureau
la spital. Doctorului nu-i plăcea acest lucru. Avea un sentiment
de eşec, de tristeţe, de culpabilitate. Şi apoi,
s-a întâmplat să moară cineva apropiat. Uneori trebuie
să ne confruntăm personal cu astfel de lucruri, ca să
privim lucrurile altfel. De exemplu, să observăm că
dacă boala este un inamic pe care trebuie să-1 combatem,
moartea nu este un duşman. Putem să facem ceva împotriva
ei? Anumite momente din viaţă ne fac poate să înţelegem
mai bine că moartea face parte din existenţă şi
că este inevitabilă. Există atunci două moduri
de a reacţiona: să-i faci faţă sau să
fugi. Clement a ales. Cariera sa l-a condus spre practica spitalicească,
fiind astfel şi mai aproape de moarte. Decât să se înverşuneze
asupra trupului ca să-l menţină în viaţă,
cu orice preţ, el a ales să uşureze, să vegheze
la confortul bolnavilor săi muribunzi, asistându-i până
la capăt.
Astfel că Pierre, la sfârşitul acestei
convorbiri cu doctorul, s-a simţit reconfortat. Va face
cum va dori Patricia, îi vor respecta tăcerile, dar şi
întrebările. O vor ajuta să meargă pe acest drum
al adevărului, numai dacă ea va dori.
Toţi cei care îşi beau cafeaua în jurul
mesei, au ascultat cu atenţie cuvintele doctorului Clement.
Infirmierele apreciază şansa pe care o au de a putea
vorbi astfel cu un medic al bolnavilor de care au grijă.
Pentru ele lucrurile nu au stat întotdeauna aşa. Cele mai
multe vin din locuri în care fiecare rămâne izolat în sarcina
pe care o are, când nu pot vorbi cu toţii împreună despre
starea bolnavului, cu atât mai puţin despre el. despre suferinţa
sa. Disponibilitatea este, fără îndoială, lucrul
care lipseşte cel mai mult în relaţiile umane în interiorul
spitalului. Aici, în cadrul acestui serviciu, mi se pare că
tocmai datorită unei anumite disponibilităţi a
unora pentru ceilalţi, acea apăsare a durerii poate
fi purtată şi asistată.
Spălăm ceştile, ştergem masa.
Fiecare se pregăteşte pentru dimineaţa care începe.
Doctorul Clement îmi cuprinde umerii cu afecţiune: „Haide,
Marie, mergem împreună să o vedem pe Patricia!"
„Bună ziua Patricia! V-o prezint pe Marie,
psihologul de serviciu, ea vă va ajuta dacă veţi
avea nevoie! Cred că astă noapte aţi avut parte
de o mică petrecere?"
In timp ce vorbeşte, doctorul s-a aşezat
în stânga patului. Patricia m-a salutat cu un zâmbet larg. Sunt
uimită de frumuseţea şi farmecul pe care le degajă,
în timp ce îi povesteşte doctorului peripeţiile din
cursul nopţii, eu nu am vreme să o observ. Nu există
niciun semn al bolii mortale care o macină pe această
femeie pe faţa ei de eurasiatică, înfloritoare şi
generoasă, încadrată voluptos de un păr lung şi
negru. Orhideea proaspătă pe care şi-a pus-o în
păr spune multe despre grija pe care Patricia o are faţă
de ea însăşi sau poate despre dorinţa ei de a
rămâne atrăgătoare, orice s-ar întâmpla. Mă
gândesc la modul în care i-a vorbit Pierre
despre ea doctorului Clement. Ca despre o femeie copil care trebuie
protejată.
„Ce aţi simţit noaptea trecută,
de unde această teamă?" Doctorul Clement a luat-o
de mână, ca şi când ar fi vrut să-i arate că
este gata să vorbească cu ea despre spaima ei.
„Îmi pun multe întrebări, doctore, pentru
că iată, a trecut o lună de când nu mai pot să
merg şi văd că situaţia nu se ameliorează.
Spuneţi-mi. voi mai putea să merg vreodată?"
Doctorul Clement îmi aruncă o privire pe care
o cunosc atât de bine. Tristeţe şi curaj în ea. Ştie
că va începe un proces dificil şi îmi cere să-l
susţin cu prezenţa mea. Se apropie mai mult de Patricia
şi îi vorbeşte privind-o în ochi, cu vocea plină
de delicateţe. Răbdător, reia împreună cu
ea povestea bolii. Da, ea ştie că are cancer, ştie
că acesta s-a răspândit în organism. A făcut chimioterapie,
apoi radioterapie, acum aceste tratamente dure au fost întrerupte,
pentru că nu mai sunt eficiente. Lucrurile au rămas
în aceeaşi stare, boala există încă. Da, din această
cauză ea nu mai poate să meargă, din cauza acestui
perineu dureros şi invadat de boală. Da, nimeni nu ştie
ce să mai facă ca să amelioreze lucrurile, sau
măcar să-i uşureze durerile. Da, în situaţia
actuală, nu se pune problema să meargă.
Asta este! Adevărul a fost spus. Cât mai delicat
posibil, dar limpede, fără înflorituri. Nu mai există
altă alegere. Să te învârti în jurul adevărului,
să laşi lucrurile să plutească în ceaţă,
aceasta ar însemna să intensifici neliniştea interioară
a Patriciei. Acea nelinişte care o împiedică să
doarmă noaptea, pentru că ea simte ceva şi nu
poate să dea un nume acestei stări.
Acum Patricia plânge în hohote. Să nu mai
aibă libertate de mişcare este una din cele mai penibile
suferinţe care există. Dr. Clement este profund tulburat,
dar el ştie că plânsul este sănătos şi
că Patricia trebuie sa treacă şi prin această
stare. Eu m-am apropiat de ea şi Patricia, ca o fetiţă,
s-a ghemuit în braţele mele. Ea plânge în hohote: „Nu vreau
să mor".
Atunci dr. Clement se ridică în picioare,
îmi predă mie ştafeta. Acesta este unul dintre avantajele
muncii în echipă, în timp ce el părăseşte
încăperea, eu o ţin în braţe pe Patricia şi
o legăn încetişor, încetul cu încetul hohotele de plâns
devin mai rare, cuvintele îşi fac drum printre ele:
„Vreau să trăiesc, nu vreau să mor,
nu acum, nu vreau să mă ia Dumnezeu înainte de a fi
pregătită."
„Veţi avea timpul de care aveţi nevoie,
Patricia, timpul care vă rămâne de trăit vă
aparţine. Este o taină între sufletul vostru şi
Dumnezeu", i-am spus eu.
Simt că Patricia este mai uşurată.
Nu îşi dă seama că a făcut un schimb, a renunţat
la vindecare pentru un răgaz de trăit. Mai târziu, chiar
a precizat că mai are nevoie de cel puţin două
luni.
Această formă de tocmeală nu este
ceva rar la persoanele care simt că vor muri. dar care mai
au atâtea de trăit. Atunci ele îşi fixează o scadenţă,
căsătoria unui copil, naşterea unui nepot, vreo
sărbătoare, în cea mai mare parte a cazurilor ele ajung
la scadenţă. După trecerea ei, persoana se lasă
pe nesimţite în voia morţii.
După ce m-am despărţit de Patricia,
nu înainte de a o fi asigurat că poate să conteze pe
mine, pe sprijinul meu în momentele dificile, simt nevoia să
mă izolez câteva clipe. Fumoarul, cel de lângă sala
de mese, este gol. Este un loc liniştit unde s-au consumat
multe amărăciuni. Familiile bolnavilor, îngrijitorii,
vin să se refugieze aici când au nevoie de linişte
şi de singurătate, ca să-şi recapete forţele,
sau pur şi simplu ca să plângă.
Momentele petrecute lângă Patricia m-au zdruncinat.
Această cufundare în suferinţa altora nu rămâne
fără urmări. Cum să nu fii tulburat personal
când eşti martorul tăcut al celui mai greu moment, atunci
când fiinţa omenească îşi vede apropiindu-se moartea?
Şi mie îmi va veni rândul într-o zi. Cum voi reacţiona?
Aşezată în unul din acele fotolii confortabile,
îmi acord acest moment de singurătate, când las să-mi
zboare gândurile; este modul meu de a-mi reveni. Această
rugăminte a Patriciei, de a nu muri înainte de a fi pregătită,
mă face să mă gândesc la Xavier, un prieten mort
de sida, în urmă cu câteva săptămâni. Cu un an
înainte de a muri, în timp ce se afla la reanimare pentru o pneumocitoză
acută, el mi-a spus: „Nu mi-e teamă de moarte, dar nu
aş vrea să mor înainte de a fi pregătit",
în timpul nopţii a visat că trebuia să plece „în
Lumea Nouă", America fără îndoială, dar
că nu i se dădea bilet, „îl veţi avea, când va
veni vremea", i s-a răspuns, îmi amintesc că am
fost uimită de modul în care visul îl va invita să aibă
încredere în timp. Va pleca „când va veni vremea". A cerut
timp ca să se pregătească să moară, viaţa
i-a acordat un an. Ştiu, pentru că l-am întâlnit adeseori
în cursul acestui an. că dincolo de rezolvarea problemelor
medicale, să te pregăteşti să mori înseamnă
să sapi cât mai adânc posibil în albia relaţiei tale
cu ceilalţi, să înveţi să te laşi în
voia sentimentelor.
Deseori sunt întrebată ce m-a îndemnat să
vin să lucrez într-un loc ca acesta, unde mă aflu în
permanenţă alături de suferinţă şi
de moarte. Mi se pare că au existat două curente care
m-au împins aici, chiar din copilărie. Unul. mai spiritual,
s-a născut din teama existentă în familie în faţa
morţii şi este întrebarea fără răspuns
la care meditez zilnic şi care mă face să merg
înainte.
Celălalt s-a născut din curiozitatea
mea nemărginită pentru fiinţa omenească şi
care m-a făcut să devin psiholog, să explorez
domeniul psihanalizei, apoi. de curând, cel al haptonomiei, ştiinţa
contactului afectiv.
Viaţa m-a învăţat trei lucruri:
primul este acela că nu voi putea evita nici moartea mea
nici moartea celor apropiaţi. Al doilea lucru este acela
că fiinţa omenească nu se reduce la ceea ce vedem
sau credem că vedem. Ea este întotdeauna infinit mai mare,
mai profundă decât poate să spună raţionamentele
noastre înguste. In fine, al treilea este acela că fiinţa
omenească nu şi-a spus încă ultimul cuvânt, aflându-se
mereu într-o continuă devenire, putând să se împlinească,
fiind capabilă să se transforme de-a lungul crizelor
şi încercărilor vieţii.
Născută după război într-o
familie greu încercată de acest episod, am crescut într-o
atmosferă de teamă şi de protecţie exagerată.
Niciodată nu se vorbea în mod deschis despre moarte, dar
ea plutea deasupra noastră şi viaţa era supusă
la tot felul de ritualuri, destinate, fără îndoială,
să ne apere de ea.
Astfel, îmi amintesc că toate plimbările,
când eram în vacanţă la bunica din partea mamei, se
terminau la cimitir. Era un cimitir frumos în mijlocul viilor
de Beaujolais. Acolo erau îngropaţi bunicul şi unchiul
meu. O plăcuţă indica faptul că acesta din
urmă ..murise pentru Franţa" la vârsta de douăzeci
şi cinci de ani. Veneam deci zilnic să ne
rugăm în faţa mormântului, ducând cu noi nişte
stropitori grele, pentru că nu exista apă curentă
în acel loc, departe de sat, iar bunica ţinea ca muşcatele
să rămână frumoase şi înflorite.
Această vizită zilnică, pe care
o făceam de bunăvoie, simţind că era vorba
de ceva important, mă învăţa în mod firesc să
meditez asupra vieţii şi a morţii, în genunchi
sau aşezată, priveam orizontul de deasupra micului zid
împrejmuitor. Cimitirul era pe o coastă a dealului şi
priveliştea se întindea până departe, dincolo de râul
Saone, uneori până către Alpi. Zilele în care zăream
vârful Mont Blanc erau zile binecuvântate. Mă gândeam şi
îmi puneam mii de întrebări, unde era acest tânăr unchi
pe care nu îl cunoscusem şi acest copil, mort la patru ani,
pe al cărui mormânt mă aşezam ca să privesc
în depărtare? Ce era după moarte? După o vreme,
negăsind niciun răspuns, mă ridicam şi îmi
făceam de lucru. Hotărâsem să am grijă de
un mormânt părăsit de la sfârşitul secolului trecut.
Nimeni, lucru evident, nu mai venea de multă vreme să
se roage pentru acel tânăr, preot, mort şi el tot la
douăzeci şi cinci de ani. Grilajul care înconjura piatra
de mormânt ruginise şi niciodată nu erau flori. Luasem
acel mormânt sub îngrijirea mea, îl revopsisem şi puneam
în fiecare seară un mic buchet din flori de câmp pe piatra
cenuşie roasă de vreme.
Abia acum îmi dau seama că acest ritual zilnic
a contribuit la pregătirea a ceea ce astăzi este datoria
mea: să ridic această interdicţie asupra morţii,
să îi dau locul care i se cuvine în viaţa noastră.
Căci, departe de a face din mine o persoană
deprimată şi morbidă, familiaritatea mea cu moartea,
această meditaţie asupra ei, mi-a dat un gust imens
de viaţă, o curiozitate despre toate. Din ea am extras
o imensă energie.
Mi se întâmpla totuşi să am unele teribile
accese de spaimă. Mai târziu am înţeles că absorbeam
ca un burete neliniştea părinţilor mei care se
temeau de orice despărţire, de orice ruptură. Neliniştea
mea precoce faţă de moarte era cauza unei imense suferinţe.
Apoi, câţiva ani mai târziu, bunica a murit
spunând aceste ultime cuvinte: „Ah, lumină! Era deci adevărat!"
Am ştiut atunci, în forul meu interior, că moartea,
aşa cum era ea, nu e mare lucru, este fără îndoială
o trecere într-o dimensiune misterioasă. Dar gravă era
suferinţa provocată de despărţire şi
pentru unii să moară fără să fi trăit
cu adevărat din plin.
Viaţa este preţioasă. Această
idee că trebuia să fac ceva cu ea, să îndeplinesc
o sarcină, mi-a venit foarte devreme.
Apoi a murit tatăl meu. O moarte brutală,
neaşteptată, crudă. O moarte pe care şi-a
dat-o singur, la vârsta de optzeci şi doi de ani, prin împuşcare,
o moarte de neînţeles şi care va rămâne aşa.
Nu voi şti niciodată de ce a procedat astfel, în schimb,
ştiu ce înseamnă povara şi durerea unei dispariţii,
atunci când nu ai avut ocazia să-ţi iei rămas bun.
Tot ce aş fi vrut să-i spun tatălui meu şi
nu am avut când să-i spun, cuvintele, gesturile de iubire,
de gratitudine, această moarte la care nu am asistat, toate
aceste lucruri au contat cu siguranţă în alegerea pe
care am făcut-o, câţiva ani mai târziu, aceea de a mă
dedica asistării persoanelor aflate la capătul vieţii
lor.
(pag 7-31)
…
Cu toate că m-am aflat zilnic în apropierea
morţii, de ani de zile. refuz să o banalizez, în contact
cu ea, am trăit momentele cele mai intense din viaţa
mea. Am cunoscut durerea despărţirii de cei pe care
îi iubeam, neputinţa în faţa extinderii bolii, momente
de revoltă în faţa lentei degradări fizice a celor
pe care îi asistam, momente de epuizare când am fost tentată
să mă opresc: nu pot să neg suferinţa şi
uneori grozăvia care împresoară moartea. Am fost martora
unor imense singurătăţi, am simţit durerea
de a nu putea împărtăşi unele suferinţe cumplite,
pentru că există unele niveluri de disperare atât de
adânci încât nu pot fi împărtăşite.
Dar concomitent cu această suferinţă,
am sentimentul că m-am îmbogăţit. Deoarece am cunoscut
momente de o intensitate omenească incomparabilă, de
o profunzime pe care nu aş schimba-o pentru nimic în lume,
momente de bucurie şi de duioşie, deşi pare ceva
de necrezut. Ştiu că nu sunt singura care a trăit
aşa ceva.
În urmă cu câţiva ani, am avut următorul
vis: mă aflam într-o bucătărie veche, în prezenţa
unui bărbat, gazda probabil. Bărbatul îmi atrăgea
atenţia asupra unui perete, deasupra şemineului. Acolo
era o gaură. Fiindcă mi se părea că insista
să mă duc să privesc mai de aproape, am luat un
scaun, m-am urcat pe el şi m-am uitat în interiorul hornului
de la şemineu. Am fost surprinsă când am descoperit
că de-a lungul pereţilor, plini de funingine neagră
şi groasă, curgea ceva care semăna cu mierea. Intrigată,
ani întins mâna ca să verific: era într-adevăr miere!
Îmi amintesc că, în visul meu, eram profund
uluită de această descoperire şi aveam sentimentul
că trebuia neapărat să le comunic şi celorlalţi.
Ca şi când aş fi ştiut un secret pe care trebuia
să îl împărtăşesc urgent celorlalţi.
Ştiam că mă vor crede cu greu şi că
era nevoie de timp.
Vor exista şi alte interpretări evidente
ale visului, sunt conştientă de acest lucru dar, în
momentul în care l-am avut, l-am legat în mod expres de ceea ce
descopeream zi de zi, în apropierea suferinţei şi a
morţii! Exista durere, desigur, dar exista şi blândeţe,
deseori nesfârşită tandreţe. Descopeream că
spaţiul-timp al morţii este. pentru cei care vor să
pătrundă înăuntru şi să vadă dincolo
de oroare, un extraordinar şi de neuitat prilej de intimitate.
Scrierea acestei cărţi a fost modul meu
de a vă împărtăşi descoperirea mea.
(pag 181l-182)