K. G. Durckheim
HARA, FORŢA EXISTENŢIALĂ
din. vol. HARA, CENTRUL VITAL AL OMULUI
Cartea a
fost tradusã în româneste si publicatã
de Editura HERALD în 2012.
O a doua editie a apãrut în 2020.
Detalii pe site-ul editurii aici:
http://www.edituraherald.ro/bookdetail.asp?cod_carte=437
Notã din 5
iulie 2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
Hara nu este numai o teorie doctrinală.
Este învăţarea unei practici în slujba esenţialului.
Practicarea Harei ajută în
acelaşi timp în gestionarea vieţii în această
lume şi în progresarea pe Cale. Este vorba de Calea care
îi redă omului, care şi-a pierdut rădăcinile,
conştiinţa originii sale veşnice şi care
îl pregăteşte în realizarea destinaţiei lui primordiale,
adică revelarea Fiinţei în existenţă.
Întoarcerea în centrul originar al lui,
al omului ajuns străin lui însuşi, a jucat mereu un
rol decisiv în angajarea pe Cale. Învăţarea şi
practicarea Harei, a centrului vital al omului, ajută
la conştientizarea acestui proces.
Prezenta lucrare nu are altă pretenţie decât pe aceea
de a deschide o poartă spre o înţelepciune născută
din experienţa transcendentală, înţelepciune
a cărei valoare nu a fost îndeajuns de apreciată până
în prezent. Dacă astăzi începe să fie altfel
în această privinţă, aceasta nu înseamnă
că împrumutăm o concepţie orientală, ci,
din contră, înseamnă că ne deschidem unui adevăr
propriu tuturor oamenilor – adevăr care nu şi-a
croit până acum calea…
(de pe coperta spate a cărţii în limba franceză)
Omul care dispune de Hara
„este acolo” într-un fel drept. El nu este uşor de răsturnat,
nici nu poate fi făcut să-şi schimbe uşor
opinia şi îşi regăseşte în mod foarte natural
centrul după ce a primit o lovitură care îl face să-şi
piardă echilibrul sau îl obligă pentru moment să-şi
angajeze toate forţele.
Cel care stăpâneşte practica
Harei
este, de asemenea, mai rezistent, mai puţin suspus oboselii.
Pentru că reuşeşte mereu să-şi regăsească
legătura cu centrul, îi este posibil în orice moment să
se deschidă sursei sigure a forţelor care îl reînnoiesc.
Omul care posedă Hara
nu se epuizează. Cu cât învaţă să se ancoreze
în Hara,
cu atât el este în măsură să vină de hac
tulburărilor somatice şi psihice provocate de Eul
existenţial şi reuşeşte să lase să
treacă forţele regeneratoare care vin din „fond”.
Nu există bolnav pentru care vindecarea
să nu fie complicată de crispări, de tensiuni
interioare, nici restabilire care să nu fie grăbită
de dispariţia tensiunilor. Exact în măsura în care
aceste tensiuni sunt legate de un Eu anxios, mereu cu ochii
în patru, sau de un Eu tenace ele sunt susceptibile să
dispară atunci când omul a învăţat să-şi
adune forţele în bazin, adică în spaţiul în care
se face înrădăcinarea în Hara.
...
Hara îi permite
omului să suporte durerea într-un mod uimitor. În măsura
în care omul a învăţat să dea drumul Eului său
anxios, aflat mereu în căutarea securizării, şi
şi-a adunat forţele, s-a „recules” cu totul în centrul
vital, durerea se diminuează, căci tensiunea din punctul
dureros dispare. Se pare chiar că Eul suferind în mod fizic
aproape că nu există la omul a cărui conştiinţă
este centrată pe Hara.
...
Omul care are Hara
ştie de asemenea să aştepte. Oricare ar fi situaţia
în care se află, el dă dovadă de răbdare
şi are întotdeauna timp. Este capabil să observe cu
calm şi nu se simte obligat să intervină de îndată
ce ceva îi displace. Cu cât este mai avansat în practica Harei
şi a învăţat să cunoască această
forţă care îi conferă calm şi răbdare,
cu atât mai repede ia cunoştinţă de momentele
în care îşi părăseşte centrul „just” şi
recade sub influenţa Eului egocentric. Şi regăseşte
centrul, în mod foarte natural, fără să vrea.
Omul care posedă Hara
este calm.
De aceea Hara
are o virtute curativă în privinţa nervozităţii,
sub orice formă se prezintă ea. Agitaţia, micile
mişcări involuntare dispar. S-ar putea spune că
pacea s-a înfăptuit în corp, o pace interioară care
nu este sinonimă cu absenţa de viaţă, ci
care exprimă o forţă concentrată în centrul
vital, sursă de securitate, şi o armonie în acelaşi
timp vie, „vibrantă” şi liniştită a totului
care este omul.
Cei care nu posedă Hara
îşi pierd cu uşurinţă forma.
Ei se înfurie repede, sunt cu sănătatea fragilă,
şi îşi pierd repede ţinuta în faţa adversităţii.
Dimpotrivă, asupra celui care posedă Hara,
motivele de iritare nu au putere, sau ele dau loc unor reacţii
energice, exprimând forţa conferită de Hara.
Sănătate şi vindecare sunt într-o
largă măsură legate de faptul că omul este
în „forma” care îi este conformă. La fel cum crispările
şi tensiunile împiedică vindecarea, tot aşa se
întâmplă şi în cazul lipsei de „formă interioară”.
Principiul fondat pe etică, care vrea „să ne păstrăm
maniera de a fi oricare ar fi circumstanţele” aduce deja
un anumit ajutor. Dar o stăpânire de sine obţinută
numai prin voinţă blochează dezvoltarea „formei”
conforme cu fiinţa şi barează accesul la forţa
ce vine din profunzimi pentru că aceasta nu se poate manifesta
deplin decât prin această „formă”.
La persoana care este „just centrată”, forţele
naturii ce acţionează în secret în adâncul fiinţei
ei au posibilitatea, în orice moment, şi chiar şi
în perioada de convalescenţă, să intre în joc
din plin. Sunt forţele care, de fapt, lucrează neobosit
în om pentru a forma, conserva şi restabili „forma lui
existenţială” conformă cu fiinţa şi
care constituie un „tot viu”.
Persoana care posedă Hara
se mişcă liber cu naturaleţe. Fie că se
aşează, se ridică sau adoptă orice altă
poziţie, ea arată întotdeauna o suveranitate naturală.
....
Cum conştiinţa de sine a omului
care posedă Hara
este mai puţin dependentă de judecata lumii, acest
om se arată, în modul lui de a se prezenta, mai puţin
preocupat de impresia pe care o face asupra altuia. Şi,
în acelaşi timp, forţa care irumpe din profunzimile
fiinţei lui datorită Harei îi permite să manifeste o forţă mai mare decât cea de
care dispune „în realitate”.
Hara restabileşte
unitate omului cu sine însuşi.
...
Sursa: un capitol tradus din cartea:
HARA, centrul vital al omului, de K.G. Durckheim,
Traducerea îmi aparţine, VJ.