n. 1948
Julia Cameron – CALEA
ARTISTULUI
THE ARTIST'S WAY. A Spiritual Path to Higher
Creativity
Romancierã, poetã, scenaristã si dramaturg,
Julia Cameron predã arta creativitãtii de mai bine
de 30 de ani.
Ex-sotie a realizatorului Martin Scorsese, ea a influentat literalmente
milioane de oameni din lumea întreagã prin cartea
sa THE ARTIST'S WAY, recunoascutã
ca "biblia artistilor".
Locuieste în Santa Fe, New Mexico.
Site personal si curs on line aici: http://juliacameronlive.com/
Fragment tradus din cartea
Julia Cameron - LIBEREZ VOTRE CREATIVITE. La Bible des artists
Convingerea Juliei Cameron este
cã creativitatea tine de spiritualitate. Fiecare fiintã
umanã este creativã. De aceea nu doar artistilor
le este destinatã aceastã carte, acest CURS spre
adâncul din noi însine, dar si spre realizarea lui
în viatã. Este o carte ESENTIALA. Si totodatã
PRACTCÃ. Metoda pe care o propune JC este scrierea paginilor
de dimineatã: e vorba de trei pagini scrise din ce ne vine
în minte zilnic. Scopul este acela de a scoate la lumina
constiintei problemele din inconstient. Este primul pas.
Parcurgând cartea veti ajunge la convingerea cã
sunteti o fiintã creativã. Manifestarea creativitãtii
nu trebuie sã fie neapãrat în domeniul artei
cu A mare.
E vorba de un mod de viatã creativ.
Cartea
s-a tradus între timp (2015) în româneste de
cãtre Editura Paralela 45. A se vedea aici:
http://www.edituraparalela45.ro/carte/cum-sa-eliberezi-artistul-din-tine-calea-artistului-catre-o-creativitate-superioara
Între timp - 2017- s-a
tradus în româneste o altã carte scrisã
de Julia Cameron si anume:
INIMA PROSPERÃ
Editura ACT SI POLITON
Detalii aici:
https://actsipoliton.ro/julia-cameron-inima-prospera-dezvoltare-personala
O altã carte scrisã de Julia Camron si tradusã
în româneste (2013):
CUM SÃ CULTIVI CREATIVITATEA COPIILOR.
Exercitii pentru stimularea inventivitãtii si exprimãrii
de sine,
Editura POLIROM.
Detalii carte aici:
http://www.polirom.ro/carti/-/carte/5080
Regăsirea sentimentului
posibilului
(sãptãmâna a 5-a)
În această săptămână vă
cer să examinaţi beneficiile pe care le obţineţi
fără să vă mişcaţi. Veţi vedea
cum nu exploataţi potenţialul vostru impunând limite
asupra lucrurilor pe care le puteţi primi. Vă veţi
da seama cât vă costă motivaţia de a părea
buni în loc de a fi autentici. Poate că vă veţi
propune schimbări radicale şi nu veţi mai inhiba
dezvoltarea voastră făcându-i pe alţii responsabili
de constricţia voastră.
1. Să nu ne fixăm
limite
Una din cele mai mari bariere pentru a accepta
generozitatea lui Dumnezeu este aceea de a avea o noţiune
limitată în privinţa a ceea ce suntem în realitate
capabili de realizăm. Poate că suntem la diapazon cu
vocea Creatorului care este în noi; îi auzim mesajul şi apoi
nu ţinem seama de el pentru că ni se pare ceva nebunesc
sau imposibil. Pe de o parte, ne luăm prea în serios pentru
a nu vrea să părem stupizi urmărind un proiect
incontestabil grandios; pe de altă parte, nu ne luăm
pe noi înşine sau pe Dumnezeu suficient de în serios; în
consecinţă, noi calificăm drept grandioase proiecte
care, cu ajutorul lui Dumnezeu, pot foarte bine să fie la
îndemâna noastră.
Amintiţi-vă că Dumnezeu este sursa
noastră; noi suntem în situaţia spirituală de a
avea un cont bancar nelimitat. Cei mai mulţi dintre noi nu
iau în considerare niciodată puterea reală a Creatorului.
În locul ei, noi accesăm cantităţi foarte limitate
din puterea care ne este disponibilă. Noi decidem întinderea
puterii pe care Dumnezeu poate să o aibă pentru noi.
În mod inconştient, noi fixăm o limită asupra a
ceea ce Dumnezeu poate să ne dea sau a felului în care ne
poate ajuta. Noi suntem avari cu noi înşine. Şi dacă
primim un dar dincolo de ceea ce ne-am fi putut imagina, adesea
îl trimitem înapoi.
Poate că unii dintre voi gândesc că aceasta
seamănă cu povestea cu bagheta magică: mă
rog şi presto! Uneori, lucrurile exact aşa se
întâmplă. Cel mai adesea, situaţia despre care vorbim
pare să fie o colaborare conştientă în care munca
se face încet şi progresiv, supravieţuind din naufragiul
schemei noastre negative, clarificând viziunea a ceea ce vrem,
învăţând să acceptăm mici fragmente din această
viziune de oriunde ar veni ele şi apoi, într-o bună
zi, presto ! Viziunea pare a fi dintr-o dată gata.
Cu alte cuvinte, rugaţi-vă să prindeţi autobuzul
şi apoi fugiţi cât de repede puteţi!
Pentru ca aceasta să se producă, trebuia
ca mai întâi să credeţi că vă este permis
să prindeţi autobuzul. Noi ajungem să luăm
cunoştinţă de faptul că Dumnezeu are resurse
nelimitate la care fiecare dintre noi are aceleaşi şanse
de a accede. Această descoperire ne permite să ne degajăm
din culpabilitatea indusă de sentimentul de a avea sau a
obţine prea mult. Întrucât toată lumea poate accede
la resursele universale, noi nu privăm pe nimeni cu abundenţa
noastră. Dacă noi ajungem să primim binele de la
Dumnezeu ca pe un act de adoraţie – în acord cu planul lui
Dumnezeu de a manifesta bunătate în viaţa noastră
-, putem începe să stopăm sabotajul pe care îl operăm
asupra noastră înşine.
Unul din motivele pentru care suntem atât de zgârciţi
cu noi înşine este lipsa de reflecţie. Nu vrem ca norocul
nostru să se micşoreze. Nu vrem să ne risipim abundenţa
noastră spirituală. Din nou, noi limităm fluxul
nostru antropomorfizându-l pe Dumnezeu într-o figură parentală
capricioasă. Având prezent în minte gândul că Dumnezeu
este sursa noastră, un flux de energie plină de iubire
se revarsă, iar noi suntem în situaţia de a exploata,
cu eficacitate, puterea noastră creatoare.
Dumnezeu are mulţi bani. Dumnezeu are multe
idei de filme, idei de romane, de cântece, de picturi, de roluri
de comedian. Dumnezeu are o resursă de iubiri, de prieteni,
de case, toate la dispoziţia noastră. Ascultându-l pe
Creatorul din interiorul nostru, noi suntem ghidaţi pe calea
cea bună. Pe această cale găsim prieteni, iubiţi,
bani şi o muncă înfloritoare. Foarte adesea, atunci
când ne pare imposibil să găsim o resursă adecvată,
este aşa pentru că stăruim asupra originii umane
a resurselor. Trebuie să lăsăm fluxul să se
manifeste de la sine acolo unde el va vrea – şi nu acolo
unde noi vrem să se manifeste.
„Aşteptaţi ca fiecare nevoie să fie satisfăcută,
aşteptaţi răspunsul la fiecare problemă, aşteptaţi
abundenţa la fiecare nivel, aşteptaţi să creşteţi
spiritual.” (Eileen Caddy)
Cara, scriitoare, a petrecut mult prea mult timp,
mai mult decât ar fi trebuit, într-o relaţie profesională
abuzivă cu agentul ei pentru că ea credea că a
rupe legătura cu acest agent ar fi o sinucidere în domeniul
creaţiei. Relaţia era infestată de evaziuni, de
semi-adevăruri, de întârzieri. Cara capitula mereu, de teamă
să nu-şi piardă prestigiul agentului ei. În cele
din urmă, după o conversaţie telefonică abuzivă,
Cara i-a trimis o scrisoare de ruptură. Era ca şi cum
ar fi sărit în cosmos. Când soţul ei s-a întors acasă,
ea i-a povestit în lacrimi cum tocmai şi-a sabotat propria
carieră. El a ascultat-o şi apoi i-a spus: „Acum o săptămână
eram într-o librărie şi proprietarul m-a întrebat dacă
ai un agent bun. El mi-a dat adresa şi telefonul acestei
femei. Sun-o.”
Încă în lacrimi, Cara a încuviinţat.
A telefonat şi a fost imediat receptivă la sensibilitatea
acestei persoane. De atunci ele lucrează împreună şi
o fac cu succes.
După părerea mea, iată o poveste
nu numai de sincronie, ci şi de bună dependenţă
de univers ca sursă. Odată ce Cara a consimţit
să primească ceva bun dintr-o sursă oarecare, cea
care putea să se prezinte, ea a încetat să mai fie victimă.
O artistă mi-a spus recent că şi-a
întâlnit noul ei agent – excelent de altfel – datorită afrimaţiilor.
Chiar şi după ani întregi de recuperare artistică,
eu încă am latura mea cinică şi care spune: „Mmm”.
Ca şi cum am vrea să credem că Dumnezeu poate crea
structura subatomică, dar rămâne fără răspuns
când îi cerem să ne ajute în pictura noastră, scultura
noastră, scriitura noastră, filmul nostru.
„Priviţi şi veţi găsi - ceea ce nu vom căuta,
nu vom întâlni”. (Sofocle)
Recunosc că mulţi dintre voi vor da înapoi
în faţa simplicităţii acestui concept. „Dumnezeu
nu dirijează mediul cinema-ului, se va spune. În schimb,
creaţia artistică universală, da.” Vreau, aici,
să pun în gardă pe toţi artiştii care nu-şi
încredinţează viaţa lor creatoare decât mâinilor
omeneşti. Aceasta poate bloca binele vostru.
Dorinţa de a fi monden, sofisticat şi
strălucitor blochează adesea curentul nostru intern.
Cu toţii avem idei cu privire la provenienţa binelui
nostru. Ca scenaristă la Hollywood am avut multe conversaţii
dominate de mâhnire cu alţi scenarişti despre faptul
că, în timp ce agenţii noştri sunt adesea fără
valoare, părem a avea multe ocazii de genul: „Vecinul meu
de palier…”, „Fratele dentistului meu…” sau „Cineva pe care soţia
mea l-a întâlnit la universitate…”. Aceste oportunităţi
îl reprezintă pe Dumnezeu, sursa în acţiune.
Am spus mai înainte că creativitatea este
o problemă spirituală. Orice progres se face prin salturi
prin credinţă, unele mai mici, altele mai mari. Mai
întâi, poate că vrem să avem credinţa de a lua
primul curs de dans, primul pas în învăţarea unui nou
mijloc de exprimare? Mai târziu, poate vom vrea credinţa
şi fondurile pentru cursuri ulterioare, seminarii, un spaţiu
de lucru mai mare, un an sabatic? Şi mai târziu, este posibil
să avem o idee pentru o carte, un spaţiu pentru expoziţii
colective de artişti. Când o idee ne vine în minte, trebuie
ca în cea mai bună credinţă să coborâm barierele
noastre interioare pentru a acţiona pe această idee
şi apoi, la un nivel mai larg, să facem paşi concreţi,
necesari declanşării binelui nostru sincron.
Dacă aceasta vă pare mereu straniu şi
bizar, întrebaţi-vă fără menajament care este
următoarea etapă la care încercaţi să vă
eschivaţi. Ce vis îl credeţi imposibil în funcţie
de resursele voastre? Ce beneficiu obţineţi din faptul
de a rămâne blocaţi la acest stadiu al expansiunii voastre?
Dumnezeu, care reprezintă sursa mea, este
un plan de viaţă simplu, dar cu totul eficace. El ne
eliberează de dependenţa negativă şi de anxietate,
asigurându-ne că el va face necesarul pentru aceasta. Munca
noastră este aceea de a şti cum să procedăm.
O manieră de a asculta este aceea de a scrie paginile de
dimineaţă [Este vorba de o metodă propusă
de autoare: scrierea în fiecare dimineaţă a unui anumit
număr de pagini cu ceea ce ne vine în minte. Este o aducere
la lumină a frământărilor din inconştient.
Efectul pe termen lung este o mai mare conştientizare, o
viaţă mai „trează”, o prezenţă la prezent.]
Seara, înainte de a adormi, putem face lista domeniilor în care
avem nevoie de sfaturi. Dimineaţa, scriind pe această
temă, suntem pe cale să întrevedem anticipat căi
invizibile de abordare. Faceţi această experienţă
în două etape: cereţi răspunsurile seara şi
ascultaţi răspunsurile dimineaţa. Fiţi receptivi
la orice formă de ajutor.
„Ţine de puterea mea a-l servi pe Dumnezeu
sau a nu-l servi. Servindu-l, eu adaug ceva propriului meu bine
şi binelui lumii întregi. Neservindu-l, îmi pierd propriul
bine şi privez lumea de acest bine propriu, care stătea
în puterea mea să-l creez.” (Lev Tolstoi)
2. Să
găsim suvoiul
De patru săptămâni deja [ E vorba de cursul de 12 săptămâni oferit de Julia Cameron
prin această carte] scotocim prin inconştientul
nostru. Am văzut că ni se întâmplă adesea să
gândim într-un mod negativ şi temător, că este
înspăimântător să credem că putem găsi
un loc bun ascultând de propria noastră voce creatoare şi
urmând sfatul ei. Am început să sperăm şi ne e
teamă de această speranţă.
Schimbarea spre o dependenţă spirituală
se face progresiv. Noi acceptăm această schimbare într-un
mod lent şi sigur. Cu fiecare zi devenim mai autentici, adoptăm
o atitudine mai pozitivă. Spre marea noastră surpriză,
aceasta pare să meargă şi în relaţiile noastre.
Ne descoperim capabili să spunem tot mai mult adevărul
nostru, să ascultăm mai mult adevărul altora şi
să acceptăm aceste două adevăruri. Ne judecăm
mai puţin pe noi înşine şi pe ceilalţi. Cum
este posibil aşa ceva? Paginile de dimineaţă, curentul
intern al conştiinţei noastre ne fac treptat să
dăm drumul puterii pe care o aveam asupra opiniilor noastre
ancorate şi a vederilor noastre înguste. Vedem că dispoziţiile
noastre, modurile de a vedea şi percepţiile noastre
interioare sunt trecătoare. Dobândim un sens al mişcării,
un curent de schimbare în vieţile noastre. Acest curent,
acest râu, este un val de graţie care se deplasează
spre mijlocul nostru de existenţă, spre cei care stau
alături, destinul nostru.
Dependenţa de Creatorul interior este realmente
libertatea vizavi de toate celelalte dependenţe. În mod paradoxal, este singura cale posibilă pentru o intimitate
autentică cu ceilalţi. Eliberaţi de teribilele
noastre frici de abandon, suntem acum capabili să trăim
cu mai multă spontaneitate. Eliberaţi de neîncetatele
noastre cereri după o constantă reasigurare, partenerii
noştri sunt capabili să ne iubească în schimb fără
să se simtă copleşiţi de o grea povară.
Ascultându-l pe copilul artist din noi, el a început
să se simtă din în ce mai mult în siguranţă.
Simţindu-se în siguranţă, el vorbeşte un pic
mai tare. Chiar şi în zilele noastre cele mai rele, o mică
voce pozitivă spune: „Ai putea încă să faci aceasta
sau ar fi ciudat să faci aceea…”
Majoritatea dintre noi descoperă că pe
măsură ce lucrăm cu paginile de dimineaţă,
devenim mai puţin rigizi. Regăsirea este procesul de
a afla râul şi de a spune da fluxului lui, curenţilor
lui rapizi şi diferiţi. Ne surprindem pe noi înşine
acceptând şi nu mai refuzând oportunităţile. Separându-ne
cu dificultate de ideile pe care le aveam despre noi înşine,
descoperim că noul Eu care îşi face apariţia găseşte
plăcere în tot felul de aventuri bizare.
Michelle, o avocată greu de condus, făcută
pentru succes, s-a înscris la cursuri de flamenco care îi plăceau
mult. Casa ei – care înainte era o vitrină strălucitoare
high-tech de carieristă – s-a umplut dintr-odată de
plante luxuriante, de perne peste tot, de tămâie senzuală.
Culori tropicale au înflorit pe pereţii care, înainte, erau
albi. Pentru prima dată, după ani de zile, ea şi-a
permis să gătească puţin şi apoi să
coase la maşină din nou. Ea a fost dintotdeauna o avocată
strălucită, dar viaţa ei a devenit mai flexibilă.
Râdea mai mult şi a devenit mai frumoasă. „Nu-mi vine
să cred că fac ceea ce fac!” anunţa ea cu încântare
când se lansa într-o nouă aventură. Şi apoi: „Nu-mi
vine să cred că nu am făcut aceasta mai devreme!”
Adoptând uşor o atitudine de explorare blândă,
putem începe să ne lăsăm în voia expansiunii creatoare.
Înlocuind expresii ca: „În niciun caz” prin „Poate”, lăsăm
uşa deschisă misterului şi magiei.
Această nouă atitudine pozitivă
este începutul încrederii. Începem să cercetăm latura
pozitivă a adversităţii. Majoritatea dintre noi
găsesc că paginile de dimineaţă ne ajută
să ne tratăm cu mai multă blândeţe. Simţindu-ne
mai puţin disperaţi, suntem mai puţin duri cu noi
înşine şi cu alţii. Această compasiune este
unul din primele roade ale alinierii creativităţii noastre
cu Creatorul ei.
Având încredere în ghidul nostru interior şi
iubindu-l, nu ne mai este frică de intimitate pentru că
nu mai facem confuzia între ceilalţi intimi ai noştri
şi puterea mai înaltă pe care o cunoaştem. Pe scurt,
învăţăm să abandonăm idolatria – dependenţa
bazată pe adoraţie de orice persoană, loc sau lucru.
În schimb, ne plasăm dependenţa la sursa însăşi.
Sursa întâlneşte nevoile noastre prin intermediul oamenilor,
locurilor şi lucrurilor.
Este un concept la care este dificil să aderăm.
Noi avem tendinţa să credem că ar trebui să
ieşim să scuturăm câţiva pomi pentru ca ceva
să se producă. Eu nu vreau să neg că a scutura
pomi poate fi, într-adevăr, bun pentru noi. În fapt, cred
chiar că este ceva necesar. Eu numesc aceasta „a face paşii
necesari”. Vreau să spun, totuşi, că în timp ce
trebuie să facem aceşti paşi, rareori am văzut
să se răsplătească liniar. Aceasta poate să
funcţioneze mai mult în felul următor: noi scuturăm
un măr şi universul ne distribuie portocale.
De multe ori am văzut un creator regăsindu-şi
creativitatea făcând paşii necesari pentru a fi în clar
cu el însuşi: concentrându-se asupra viselor şi a lucrurilor
care îi sunt dragi, el execută câţiva paşi în această
direcţie – numai pentru a vedea universul deschizând o uşă
nebănuită. Una din sarcinile centrale ale recuperarii
creativităţii este învăţarea acceptării
acestei generozităţi.
„De multe ori oamenii încearcă să-şi trăiască
viaţa pe dos: ei caută să aibă mai multe lucruri,
sau mai mulţi bani pentru a face mai mult ceea ce vor pentru
a fi mai fericiţi. Modul în care aceasta funcţionează
cu adevărat este contrarul. Mai întâi trebuie să fiţi
ceea ce sunteţi cu adevărat, apoi să faceţi
ceea ce trebuie să faceţi pentru a avea ceea ce vreţi.”
(Margaret Young)
3. Capcana virtuţii
Un artist trebuie să aibă timpi morţi,
timp pentru a nu face nimic. A ne apăra dreptul nostru la
un asemenea timp implică curaj, convingere şi rezistenţă.
Familiile noastre şi prietenii noştri ar putea fi frapaţi
de aceşti timpi, de acest spaţiu şi de această
linişte pe care ei le pot simţi ca pe o îndepărtare
vizavi de ei. Şi aşa şi este.
Pentru un artist, retragerea este necesară.
Fără aceasta, artistul din noi se simte trist, iritat,
în proastă dispoziţie. Dacă o asemenea privare
continuă, artistul din noi devine morocănos, deprimat,
ostil. În cele din urmă, ajungem ca nişte animale încolţite,
arătându-ne dinţii familiei şi prietenilor noştri
pentru ca ei să ne lase singuri şi să se oprească
din formularea de cereri nerezonabile.
Noi suntem cei care formulăm cereri nerezonabile.
Noi ne aşteptăm ca artistul din noi să funcţioneze
fără să-i dăm ceea ce are nevoie pentru a
crea. Un artist are nevoie de o solitudine creatoare constantă.
Pentru a se vindeca, un artist trebuie să-i lase timpului
răgaz să-şi facă singur treaba. Fără
această perioadă de reîncărcare, artistul din noi
se epuizează. Cu trecerea timpului, acest fapt este mai rău
decât a fi într-o proastă dispoziţie. Ameninţările
de moarte sunt la lucru.
În primele etape, aceste ameninţări de
moarte sunt emise faţă de apropiaţii noştri
(Când mă întrerupi, îmi vine să te omor…”) Vai de consortul
care nu înţelege. Vai de copilul ghinionist care nu vă
acordă această solitudine („Tu mă înfurii foarte
rău…”)
Cu timpul, dacă avertismentele noastre continuă
să fie ignorate şi dacă noi apreciem că, pentru
a ne păstra situaţia (căsătorie, serviciu,
prietenii), trebuie să recurgem la ameninţări şi
la avertismente, omicidul face loc suicidului.”Îmi vine să
mă omor” înlocuieşte pe „Îmi vine să vă asasinez”.
„Care este utilitatea acestora?” Această întrebare
înlocuieşte sentimentele noastre de bucurie şi de satisfacţie.
Putem continua să ducem aceeaşi viaţă. Poate
că vom continua să producem de o manieră creatoare,
dar ne vom pierde sângele vampirizându-ne sufletul. Mai exact,
suntem în drum spre o producţie virtuoasă şi suntem
prinşi.
Suntem prinşi în capcana virtuţii.
A rămâne blocaţi şi a amâna pe mai
târziu maternajul Eului nostru generează multe beneficii
secundare. Pentru mulţi creatori, a crede că trebuie
să fii agreabil cu prietenii, familia, partenerul … şi
atent la ce ar putea să li se întâmple dacă îndrăznim
să facem ce vrem cu adevărat constituie o raţiune
majoră pentru a nu acţiona.
Un om care munceşte în mediul afacerilor poate
să resimtă din plin nevoia unei retrageri solitare.
Nimic nu-i va face atât de bine ca o vacanţă petrecută
singur, dar el crede că aşa ceva este o dovadă
de egoism, şi atunci nu o face! Această situaţie
nu ar fi deloc ceva simpatic pentru soţia sa!
O femeie cu doi copii destul de mici vrea să
urmeze un curs de olărit, dar orarele ei nu concordă
cu cele ale cursului de baseball ale fiului său. Ea nu ar
putea să asiste cu regularitate la cursurile pe care şi
le doreşte. Drept urmare, ea anulează cursul de olărit
şi „face” pe mama cea bună – fierbând de resentiment
în culise.
Un tânăr tată care era foarte interesat
de fotografie murea de dorinţa de a avea un loc al lui pentru
a-şi satisface acest interes. Instalarea unei camere negre
într-o familie modestă obligă la diminuarea economiilor
şi la amânarea achiziţionării unei canapele. Încăperea
neagră nu se face, dar achiziţionarea divanului da.
Mulţi creatori pe cale de regăsire se
sabotează cel mai adesea voind să fie agreabili. Costul
pentru un asemenea erzaţ de virtute este ridicat.
Mulţi dintre noi şi-au erijat privaţiunea
în virtute. Noi am luat pe umeri durerea anorexiei artistice ca
pe o cruce de martir. Am utilizat-o pentru a alimenta un fals
simţ de spiritualitate înrădăcinat în faptul de
a fi bun, aceasta însemnând superior.
Eu numesc această spiritualitate falsă
şi seducătoare „capcană a virtuţii”. Spiritualitatea
a fost de multe ori prost utilizată pentru că ea adopta
o cale de solitudine pe care nu o iubim, pentru că ocupa
o poziţie în care ne proclamăm deasupra naturii umane.
Această superioritate spirituală nu este de fapt decât
o formă suplimentară de negare. Pentru un artist virtutea
poate fi fatală (mortală). Această dorinţă
de respectabilitate şi de maturitate se poate dovedi dezumanizantă,
fatală chiar.
Noi ne străduim să fim buni, agreabili,
serviabili, să nu fim egoişti. Vrem să fim generoşi,
să facem servicii la toată lumea. Dar ceea ce
vrem cu adevărat este să fim lăsaţi singuri.
Când nu putem să obţinem din partea altora să ne
lase singuri, sfârşim prin a ne abandona. Pentru ceilalţi
este, poate, ca şi cum am fi acolo. Poate că acţionăm
ca şi cum am fi acolo? Dar adevăratul nostru Eu s-a
ascuns.
Ceea ce rămâne nu este decât învelişul
Eului nostru întreg. El rămâne pentru că este prins.
Ca un animal de circ indolent forţat să acţioneze,
Eul nostru îşi face tururile lui. El acţionează
din rutină. Îşi câştigă aplauzele. Dar toate
aplauzele cad în urechi surde. Căci noi suntem morţi
faţă de aceste aplauze. Artistul nostru nu şi-a
ieşit din fire, ci a plecat. Viaţa noastră este
acum o experienţă în afara corpului. Noi nu mai suntem
acolo. un clinician ar putea numi acest fenomen drept disociere.
Eu îl numesc „a părăsi scena crimei”.
„Ieşi, ieşi din locul în care te afli,
oricare ar fi acesta”, spunem noi voind să ne consolăm,
dar Eul nostru creator nu mai are încredere în noi. Pentru ce
ar trebui să aibă încredere în noi? Noi l-am dezamăgit.
Din teama de a nu părea egoişti, ne pierdem
Eul. Devenim autodistructivi. Pentru că acest suicid este
ceva ce căutăm în mod pasiv în loc să acţionăm
conştient, noi suntem adesea orbi cu privire la influenţa
nocivă pe care el o are asupra noastră.
4. Sunteţi autodistructiv?
Întrebarea „Sunteţi autodistructivi?” este
atât de frecvent pusă încât rareori o auzim realmente. Ea
înseamnă: „ Vă distrugeţi Eul?” Şi ceea ce
suntem întrebaţi cu adevărat este: „Vă distrugeţi
adevărata voastră natură?”
Mulţi oameni prinşi în capcana virtuţii
nu par să fie autodistructivi a prima vedere. Vrând să
fie soţi buni, părinţi buni, mame bune, soţii
bune, profesori buni… ei şi-au construit un fals Eu agreabil
altora şi care primeşte aprobarea generală. Acest
fals Eu este mereu răbdător, mereu dornic să-şi
amâne nevoile lui pentru a putea răspunde nevoilor şi
cererilor celorlalţi („Ce om mare! Acest Fred a pierdut biletul
de concert pentru a mă ajuta să mă mut într-o vineri
seara…”)
Virtuoşi la exces, aceşti creatori prinşi
în capcană şi-au distrus adevăratul lor Eu, Eul
care nu ar primi multă aprobare ca şi copil. Eul care
a auzit în mod repetat: „Nu fi egoist!” Adevăratul Eu este
un personaj perturbator, sănătos şi adesea anarhist
care ştie cum să joace, cum să spună NU altora
şi DA lui însuşi.
Creatorii care sunt prinşi în capcana virtuţii
nu au ajuns încă să aibă o părere bună
despre adevăratul lor Eu. Ei nu pot să-l arate lumii
fără să se teamă de dezaprobarea continuă
a celorlalţi: „Vă vine să credeţi? Fred era
un tip atâta de „simpa”, mereu gata să facă un serviciu
cuiva. Oricând, oriunde. I-am cerut să mă ajute să
mă mut săptămâna trecută şi mi-a spus
că merge la teatru. De când a devenit Fred atît de cultivat,
vă întreb?”
Fred ştie bine că nu mai este atât de
agreabil; Fred-ul fabulos, alteregoul lui excepţional de
băiat bun, este la pământ.
Mary, martirizată, se află în aceeaşi
situaţie, acceptând pentru a cincia oară să aibă
grijă de copiii surorii sale pentru ca aceasta să poată
să iasă. A spune NU surorii sale, adică a spune
DA ei însăşi. Şi iată o responsabilitate pe
care Mary nu poate să şi-o asume. Liberă într-o
seară de vineri ce va face ea cu ea însăşi? Iată
o bună întrebare, una din atâtea altele pe care Fred şi
Mary ar vrea să le ignore.
„Sunteţi autodistructiv?” Iată o întrebare
la care cineva aparent virtuos ar fi tentat să răspundă
printr-un NU răsunător. Apoi, el face lista tuturor
responsabilităţilor. Dar responsabil faţă
de cine? Întrebarea este următoarea: „Sunteţi
autodistructiv?” şi nu: „Apăreţi ca autodistructiv?”
Şi mai ales: „Sunteţi agreabil cu ceilalţi?”
Noi ascultăm ideile altora despre autodistrugere
fără a lua niciodată în consideraţie dacă
Eul lor şi Eul nostru au nevoi asemănătoare. Prinşi
în capcana virtuţii, noi refuzăm să ne întrebăm:
„Care sunt nevoile mele? Ce aş face dacă nu ar părea
prea egoist?”
„Sunteţi autodistructiv?” este o întrebare
la care este foarte greu de răspuns. Pentru început ar trebuie
să cunoaştem ceva despre adevăratul nostru Eu (şi
acesta este tocmai Eul pe care l-am distrus sistematic).
Un mod rapid de a verifica gradul de derivă
este de a pune întrebarea următoare: „Ce aş încerca
dacă nu ar fi prea nebunesc?”
-
Paraşutism, scufundări submarine…
-
Dans din buric, tangou…
-
Să-mi public poeziile…
-
Să fac cicloturism în străinătate…
Dacă lista voastră pare destul de provocatoare,
nebunească chiar, atunci sunteţi pe calea cea bună.
Aceste idei nebuneşti sunt de fapt voci care vin de la adevăratul
vostru Eu. „Ce aş face dacă nu ar părea prea egoist?”
-
M-aş înscrie la cursuri de scufundări
sub.marine…
-
Aş urma cursuri de tangou la
şcoala Y…
-
Aş cumpăra Revista poeţilor
şi aş face o trimitere pe săptămână…
-
Mi-aş suna agentul de călătorii
şi mi-al face rezervare pentru străinătate…
Căutând Creatorul care este în noi şi
îmbrăţişând propriile noastre daruri de creativitate,
noi învăţăm să fim spirituali în această
lume, să credem că Dumnezeu este bun; şi că
noi, de asemenea, suntem buni; şi la fel de adevărat
este pentru orice creaţie. În acest fel evităm capcana
virtuţii.
Postare 10
august 2014
Misterul în inima creativităţii
Creativitatea – ca şi însăşi viaţa
umană – se naşte în obscuritate. Trebuie să admitem
aceasta. Prea adesea nu gândim decât în termeni de lumină.
Este adevărat că viziunea interioară poate veni
sub formă de străfulgerări. Este adevărat
că aceste străfulgerări pot fi orbitoare. Este
adevărat, de asemenea, că idei atât de strălucite
pot fi precedate de o perioadă de gestaţie interioară,
tenebroasă şi absolut necesară.
„Nu vă fie frică de erori – nu există aşa
ceva.” (Miles Davis)
Vorbim adesea despre ideile pe care le avem ca
despre nişe copii din creierul nostru. Ceea ce nu realizăm
noi este că copiii din creierul nostru – ca toţi bebeluşii
– nu trebuie scoşi prematur din pântecele creator. Ideile,
ca şi stalagmitele şi stalactitele, se formează
în grota întunecată a conştiinţei. Ele se formează
picătură cu picătură şi nu prin blocuri
mari de construcţie. Trebuie să învăţăm
să aşteptăm ca ideea să eclozeze (floarea
să-şi desfacă bobocul, puiul să iasă
din găoace, n.t.). Sau, pentru a lua o imagine din grădinărit
, trebuie să învăţăm să nu tragem de
rădăcini pentru a vedea dacă ideile cresc.
A rumina (reflecta n.t.) asupra paginilor de dimineaţă
este o formă de artă fără artă. Este
pierdere de timp. Este mâzgăleală. Este modul în care
ideile iau formă încet-încet până când sunt gata să
ne ajute să vedem lumina. Prea adesea noi încercăm să
împingem, să tragem, să le facem conturul şi să
controlăm ideile noastre în loc să le lăsăm
să crească în mod organic. Procesul creativ este
un proces de capitulare şi nu de control.
„Cel mai frumos lucru a cărui experienţă o putem
face este misteriosul.” (Albert Einstein)
Misterul este în inima creativităţii.
Este surpriza. Prea adesea, când spunem că vrem să fim
creativi, noi înţelegem că vrem să fim capabili
să fim productivi. Acum, a fi creativ, înseamnă a fi
productiv – dar cooperând cu procesul creativ,
şi nu forţându-l.
Ca şi canal creativ, noi avem nevoie să
acordăm încredere obscurităţii. Avem nevoie să
învăţăm să ruminăm cu degajare în loc
să producem ca un motoraş pe o cărare absolut dreaptă.
Această ruminare pe pagină poate fi foarte ameninţătoare
: „Nu voi avea niciodată idei adevărate în acest mod!”
ne tracasăm noi.
A face să se nască o idee se aseamănă
mult cu a coace pâinea. O idee are nevoie să dospească.
Dacă la început frământaţi prea mult sau dacă
verificaţi des ea nu va dospi niciodată. O pâine sau
o prăjitură pusă la cuptor trebuie să rămână
un anumit timp în întunericul şi siguranţa cuptorului.
Deschideţi cuptorul prea devreme şi pâinea se va pleoşti
- sau prăjitura va avea o groapă în mijloc pentru că
tot aburul a ieşit. Creativitatea cere o reticenţă
respectuoasă.
La fel se întâmplă şi în cazul ideilor:
trebuie să le lăsăm un anumit timp în întuneric
şi mister. Lăsaţi-le să se formeze în inima
conştiinţei voastre. Lăsaţi-le să bată
pagina sub formă de mici picături. Crezând orbeşte
în aceste picătură cu picătură, într-o bună
zi vom fi uimiţi de străfulgerarea: „Oh! Asta este!”
Imaginaţia la lucru
Când ne gândim la creativitate este foarte uşor
să gândim artă cu un A majusculă. Pentru
scopurile noastre, A majusculă este o literă roşiatică,
marcându-ne cu fierul roşu dacă am fi sortiţi eşecului.
Pentru a ne alimenta creativitatea, avem nevoie de un sentiment
de festivitate, de umor chiar: „Arta este cineva căruia
sora mea avea obiceiul să-i dea întâlnire!”
Aparţinem unei societăţi ambiţioase
şi adesea este atât de dificil să cultivi forme de creativitate
care nu ne sunt utile în mod direct şi care nu servesc obiectivelor
noastre de carieră. Recuperarea (creativităţii)
ne împinge la reexaminarea definiţiilor creativităţii
şi la extinderea lor pentru a include aici ceea ce în trecut
numeam hobby-uri. Experienţa unei vieţi
creative afirmă de fapt că hobby-urile sunt esenţiale
bucuriei de a trăi.
Aşadar, ele au şi un câştig ascuns,
acela de a fi utile creativităţii noastre. A avea multe
hobby-uri, înseamnă a poseda o formă de creier de artist
care conduce la uriaşe străpungeri artistice. Când unii
dintre studenţii mei scenarişti sunt blocaţi în
mijlocul actului II, eu le cer să meargă să cârpească.
În general, ei refuză cu obstinaţie şi se simt
ofensaţi de o treabă atât de banală, dar a coase
este o manieră agreabilă de a cârpi intrigile. Grădinăritul
este un alt hobby pe care îl prescriu de multe ori studenţilor
în creativitate. Când cineva este panicat tocmai în mijlocul punţii
care îl conduce la o nouă viaţă a răsădi
plante în ghivece mai mari înrădăcinează
aproape literalmente acea persoană, în sensul literal al
termenului şi îi dă un simţ al expansiunii.
Se obţin beneficii spirituale din practicarea
unui hobby. A face ceva în mod automat produce o relaxare care
conduce la umilitate. Slujindu-ne hobby-ul, suntem eliberaţi
de exigenţele egoului nostru şi aceasta ne permite să
ne reunim cu o sursă mai mare. Acest contact conştient
ne permite frecvent să rezolvăm enigme creative şi
vexaţiuni personale frustrante.
Paradoxul recuperarii creative este luarea în serios
a unui mod de a ne trata cu lejeritate. Trebuie să muncim
pentru a învăţa să ne jucăm. Creativitatea
trebuie să se desfacă de parametri strâmţi ai artei
cu un A mare şi să se recunoască ca fiind un joc
mult mai vast.
„Ce anume cutremură ochiul dacă nu invizibilul?” (Theodore
Roethke)
Lucrând la paginile noastre de dimineaţă
şi la întâlnirile cu artistul din noi, multe eşantioane
uitate din propria creativitate pot să ne vină în minte.
[…]
Scriind, scormonind în noi înşine pentru a
extirpa negarea, memoria, visele şi planurile noastre cele
mai creative, totul urcă la suprafaţă. Descoperim
din nou că suntem o fiinţă creativă. Impulsul
mocneşte în noi toţi, fremătând tot timpul – fără
ca noi să ştim, fără ca noi să-l încurajăm,
şi chiar fără ca noi să-l aprobăm. Acest
impuls se deplasează dedesubt, sub suprafaţa vieţilor
noastre, făcându-şi apariţia în flash-uri (străfulgerări)
strălucitoare ca o monedă într-o fântână, în curentul
nostru de gândire, ca iarba nouă sub zăpadă.
Ţelul nostru este acela de a crea. Remobilăm o bucătărie demodată, încercăm să
facem o supă care să fie mai bună.
Oricât de gri, oricât de controlaţi, oricât
de puţin visători ne-am strădui să fim, focul
viselor noastre nu va rămâne îngropat. Jarul lor este mereu
acolo, agitându-se în sufletul nostru îngheţat aidoma frunzelor
în iarnă. Ele nu vor pleca de acolo. Şi sunt şirete.
Facem o mâzgăleală ţicnită într-o reuniune
plictisitoare. Agăţăm o hartă haioasă
pe panoul din biroul nostru. Dăm un nume dezagreabil patronului.
Plantăm de două ori mai multe flori decât e necesar.
Agitaţi în viaţă, noi aspirăm
la mai mult, dorim, ne irităm. Cântăm în maşină,
închidem telefonul, facem liste, facem ordine în dulapuri, aranjăm
etajere. Vrem să facem ceva, dar noi credem că trebuie
să fie un lucru bun, ceva important.
Noi suntem ceea ce este important.
Şi ceea ce facem poate fi ceva festiv, chiar dacă este
minim: plantele moarte dispar, şosetele desperecheate se
pierd. Suntem pişcaţi de pierdere, muşcaţi
de speranţă. Lucrând la paginile de dimineaţă,
o viaţă nouă – şi ţipătoare ? –
ia formă. Cine a cumpărat această azalee? Pentru
ce acest gust subit pentru roz? Vă îndreptaţi spre imaginea
pe care aţi atârnat-o?
„Pentru mine o pictură este ca o poveste care stimulează
imaginaţia şi atrage spiritul într-un loc plin de aşteptare,
de entuziasm, de minune şi de plăcere”. (J.P. Hughston,
pictor)
[…]
Fie sunteţi pe cale să vă pierdeţi
mintea, fie vă câştigaţi sufletul. Viaţa este
menită să fie o întâlnire cu artistul [din voi]. Este raţiunea pentru care ati fost creaţi.
Sursa: Fragmente traduse din volumul
Julia Cameron - LIBEREZ VOTRE CREATIVITE
Ed. J'AI LU, FRANCE
Traducerea din francezã: Viorica Juncan
Salt la inceputul paginii