Prefaţa cãrţii
Ar fi o dezamăgire să
refuzi o prefaţă unui prieten care şi-a exprimat
dorinţa aceasta. Agenda mea nu-mi permitea nici o lectură
a manuscrisului în lunile imediat următoare. Dar prietenia
are resurse neaşteptate… sau nebuniile ei!
Nu am citit manuscrisul tău,
Alphonse. Ci l-am meditat în tăcere. Am făcut din
el pâinea rugăciunilor mele, mana gândurilor mele. El mi-a
confirmat justeţea unor intuiţii care îmi sunt infinit
de dragi dar pe care slăbiciunea credinţei mele le-a
făcut fragile.
Numai ce am isprăvit lectura
unei cărţi care nu menajează deloc creştinismul:
„Fericirea creştină este de odinioară sau de
mâine, în nostalgie sau în speranţă, niciodată
de astăzi… Puţine religii au insistat atât de mult
cât religia catolică asupra mizeriei umane, au manifestat
atâta sadism în pietate” (L’Euphorie perpétuelle, Pascal
Bruckner). Autorul, căruia i-am comunicat surpriza mea,
mi-a scris: „N-am întâlnit niciodată o Evanghelie a bucuriei
nici la catolici, nici la protestanţi, nici la ortodocşi.”
Această lectură mi-a amintit
de cât de mult am vibrat, în toată tinereţea mea,
la acuzaţiile lui Nietzsche: „Ar trebui ca ei să-mi
cânte cântece mai bune. Ar trebui să aibă feţe
de mântuiţi pentru ca eu să cred în Mântuitorul lor.”
Astăzi, când totul este repus
în discuţie, când reperele sunt amestecate, credinţele
suspectate, cum să faci să nu pierzi nordul?
Îmi place afirmaţia lui Claudel:
„Acolo unde este maximum de bucurie, acolo este maximum de adevăr”.
Dar despre ce bucurie este vorba?
„Nu detest nimic mai mult decât
cuvântul «vesel» . Capetele de viţei sunt vesele în vitrină”,
spunea prietenul meu Maurice Clavel.
Bucuria de care ne vorbeşti
tu, dragă Alphonse, este o bucurie care coexistă cu
durerile condiţiei umane şi care este primită
de la un Dumnezeu crucificat, nu este bucuria datorată
unei sănătăţi perfecte sau unui temperament
fericit.
Un personaj din Marguerite Yourcenar
spunea: „Vederea oamenilor fericiţi te dezgustă de
fericire”. Nu trebuie totuşi să denigrăm bucuria
omenească simplă. Omul este născut dintr-o debordare
a bucuriei divine. „Bucuria este semnul că viaţa a
reuşit”, spunea Bergson.
Cuvântul ebraic Ashrey care
revine de şaizeci de ori în Biblie nu-şi regăseşte
întreaga savoare în cuvintele „fericit” sau „preafericit”. El
înseamnă mersul înainte, împlinirea ultimă a omului.
Fericirile nu au nimic static şi tihnit.
„Când vom lua cunoştinţă
de rolul nostru, numai atunci vom fi fericiţi”, spunea
Saint-Exupéry. Fericirea nu este o stare sufletească de
căutat, ea este o consecinţă. Bucuria este ca
şi dâra rămasă în urma unei nave care înaintează.
Este o urmă. O bucurie prefăcută, o bucurie de
propagandă, o bucurie ademenitoare sunt atitudini care
ucid bucuria. Nu vom fi niciodată îndeajuns de scutiţi
de contrafacerile ei.
De multe ori în comunităţile
creştine nu există bucurie. S-ar putea chiar crede
că Iisus ar fi zis: „După aerul vostru rigid veţi
fi recunoscuţi”. Or, El ne-a spus: „După iubire veţi
fi recunoscuţi.” Iar urma iubirii este bucuria.
Cel care caută să iubească,
în felul lui Iisus („în Numele Lui”), acela va găsi bucuria,
în urma lăsată de această iubire. Cel care va
căuta bucuria n-o va găsi. Deşi spunem ca şi
Claudel: „Nu avem altă datorie decât bucuria”, nu trebuie
să uităm aceasta: „Căutaţi mai întâi Împărăţia
lui Dumnezeu şi dreptatea Lui. Restul vă va fi dat
pe deasupra”.
Alphonse, mi-ar fi plăcut să
scriu zece pagini despre manuscrisul tău. Am subliniat
zeci de pasaje care mi-au vorbit intens. Regăsesc aici
extraordinara bucurie a prietenilor mei Olivier Clement, Michel
Evdokimov, părintele Stephane şi atâţia alţii.
Şi regăsesc autori renumiţi cum sunt Nicolae
Cabasila, Meister Eckhart, Alexander Schmemann…
De patruzeci de ani fiind printre
tineri şi ascultându-i cum resimt „durerile de creştere
ale sufletului”, eu ştiu că ei merg acolo unde există
maximum de iubire şi maximum de bucurie. Tu ai pentru ei
cuvinte care ar trezi chiar şi morţii:
„Eternitatea nu se dăruieşte
decât celui care este prezent prezentului.”
„Secretul vieţii constă
în a ne dărui şi a ne primi.”
„Totul este locuit de un rug aprins”.
Nu vreau să divulg din noutatea
acestei cărţi, ci doar să-i provoc cititorului
interes. Este o carte exigentă, care nu se poate citi cu
ochii, ci cu inima, în tăcerea profundă în care persoanele
divine îşi împărtăşesc veşnicul „Te
iubesc”.
Stan Rougier,
Sfintele Paşti, aprilie 2000