Relatia dintre
teologie si pedeapsa corporalã din copilãrie
...în viziunea lui Aldous Huxley...
fragment din romanul INSULA de Aldous Huxley
Sadism pur?... Nu, sadism aplicat. Sadism premeditat, sadism
īn serviciul unui ideal, ca expresie a unei convingeri religioase.
Iar acesta este un subiect, adăugă el īntorcāndu-se spre
Will, pe care cineva ar trebui să-l transforme īntr-un studiu
istoric relaţia dintre teologie şi pedeapsa corporală
din copilărie. Am o teorie conform căreia, ori de cāte
ori băieţii şi fetiţele sunt sistematic biciuiţi,
victimele cresc ajungānd să-l considere pe Dumnezeu Preaīnaltul
ca pe un Dumnezeu Cel Prea Un Altul oare nu acesta este jargonul
la modă īn partea ta de lume? Din contră, ori de cāte
ori copiii cresc fără să fie supuşi violenţei
fizice, Dumnezeu este imanent. Teologia unui popor reflectă
starea fundurilor copiilor săi. Uitaţi-vă la evrei,
nişte bătăuşi de copii, plini de entuziasm.
Şi la fel erau şi creştinii īn Evul Mediu. De aici
rezultă Iehova, de aici păcatul originar şi infinit
ofensatul părinte al religiei catolice şi protestante.
Īn vreme ce printre budişti şi hinduşi educaţia
a fost īntotdeauna lipsită de violenţă. N-a existat
flagelare a micilor funduleţe, prin urmare a apărut tat
tvam asi, tu eşti Acela, cuget nedespărţit de
Cuget. Uite-i pe quakeri. Au fost destul de eretici īncāt să
creadă īn Lumina Lăuntrică şi ce s-a īntāmplat?
Au renunţat să-şi mai bată copiii şi au
fost prima fracţiune creştină care a protestat īmpotriva
sclaviei.
- Īnsă bătaia copiilor, obiectă Will, s-a demodat
de tot īn zilele noastre. Şi totuşi, chiar īn acest moment
e la modă să te declari adept īnfocat al Celui Prea Un
Altul.
Doctorul MacPhail făcu un gest ca pentru a respinge obiecţiunea.
- E un caz de reacţie īn urma acestei acţiuni. Pānă
la jumătatea secolului al nouăsprezecelea, umanitarismul
liber-cugetător devenise īntr-atāt de puternic, īncāt pānă
şi creştinii buni au fost influenţaţi de el
şi au īncetat să-şi mai bată copiii. N-au mai
existat atentate asupra posteriorului tinerei generaţii; īn
consecinţă, nu s-a mai crezut īn Dumnezeu ca Cel Prea
Un Altul si s-a trecut la inventarea unei gīndiri, unităţi,
a unei ştiinţei creştine noi: toate ereziile semi-orientale
prin care Dumnezeu este Cel Prea Identic. Mişcarea era īn plină
desfăşurare īn vremea lui William James şi s-a tot
amplificat de atunci īnainte. Dar teza atrage īntotdeauna după
sine antiteza si, la timpul potrivit, ereziile au dat naştere
neo-ortodoxiei. Jos cu Cel Prea Identic şi īnapoi la Cel Prea
Un Altul! īnapoi la Augustin, īnapoi la Martin Luther īnapoi,
de fapt, la cele mai implacabil flagelate funduri din toată
istoria gīndirii creştine. Citeşte Confesiunile,
citeşte Discursurile divine. Augustin a fost bătut
de profesorul său şi luat īn rīs de către părinţi
atunci cīnd se plīngea. Luther era sistematic altoit nu numai de
profesori şi de tatăl său, dar chiar şi de către
iubitoarea sa mamă. De atunci īncoace, lumea tot plăteşte
pentru cicatricile de pe fundul lui. Prusianismul şi al Treilea
Reich, aceste monstruozităţi n-ar fi putut niciodată
lua naştere fără Luther şi fără a
sa teologie a flagerării. Sau gīndiţi-vă la teologia
flagelării a lui Augustin, aşa cum a fost condusă
la concluziile ei logice de către Calvin şi īnghiţită
cu totul de oameni pioşi precum James MacPhail şi Janet
Cameron. Premisa majoră: Dumnezeu este Cel Prea Un Altul. Premisa
minoră: omul e complet depravat. Concluzie : Trataţi
fundurile copiilor voştri aşa cum au fost tratate şi
ale voastre, aşa precum Tatăl Ceresc a tratat fundul colectiv
al umanităţii de la Cădere īncoace: bice, bice, bice!
Se aşternu tăcerea. Will Farnaby privi
din nou desenul īnfăţişīnd personajul de granit pe
aleea pe care angajaţii răsuceau sfoara şi se gīndi
la toate fanteziile groteşti şi urīte, promovate la rangul
de fapte supranaturale, la toate cruzimile obscene inspirate de
acele fantezii, la toată durerea provocată şi la
nenorocirile īndurate din cauza lor. Şi atunci cīnd nu era
Augustin cu asprimea lui benignă", era Robespierre, era
Stalin; atunci cīnd nu era Luther care să-i īndemne pe prinţi
să-i ucidă pe ţărani, era genialul Mao care-i
reducea la sclavie.
- Nu disperaţi cīteodată ? īntrebă
el.
Doctorul MacPhail clătină din cap.
- Noi nu disperăm, spuse el, pentru că
ştim ca lucrurile nu trebuie neapărat să
fie la fel de rele pe cīt au fost dintotdeauna.
- Ştim că pot să fie mult mai bune,
adăugă Susila. O ştim pentru că deja sīnt mult
mai bune, aici şi acum, pe această insuliţă
absurdă.
- Dar dacă vom fi īn stare sau nu să vă
convingem pe voi, oameni buni, să ne urmaţi exemplul,
sau dacă vom fi măcar īn stare să ne păstrăm
mica oază de umanitate īn mijlocul sălbăticiei voastre
pline de maimuţe, mare cīt lumea īntreagă - asta, vai!
spuse doctorul MacPhail, este o altă problemă. Eşti
īndreptăţit să te simţi extrem de pesimist īn
privinţa situaţiei actuale. Dar disperării, disperării
radicale - nu, nu-i văd nici o justificare.
- Nici măcar atunci cīnd studiezi istoria ?
- Nici măcar atunci cīnd studiez istoria.
- Vă invidiez. Cum reuşiţi să
faceţi asta?
- Amintindu-ne ce anume este istoria - īnşiruirea
a ceea ce fiinţele umane au fost īmpinse să facă
de propria ignoranţă şi īngīmfare enormă, care-i
fac să-şi canonizeze ignoranţa trecīnd-o drept dogmă
politică şi religioasă.
Sursa: un fragment din volumul:
Aldous Huxley, Insula, pag. 176-178, Editura POLIROM
|