Pentru o nouã artã de a trãi...
Dumnezeu vrea ca omul sã reuseascã
Dincolo, în adâncul nostru,
initiere în meditatie
de Alphonse şi Rachel Goettmann
Editura Herald,
6 august 2008
Cartea se poate comanda pe site-ul Editurii
Herald, www.edituraherald.ro
sau faceti click pe poza cartii.
Cartea este epuizatã deja (2020).
Fragmente din carte pe site: (aici)
9 februarie 2020
CONCLUZIA FINALÃ
Cred, totusi, cã
pentru cineva cu o constiintã religioasã (cum e si
cazul meu)
a învãta practica meditatiei dupã aceastã
carte
este cea mai potrivitã abordare a meditatiei,
pentru cã permite o CONTINUITATE.
Pânã când vom ajunge la un punct din evolutia
noastrã,
- si aceasta numai cu conditia angajãrii decisive pe Cale
si pe mãsura clarificãrii interioare însotitã
de curajului de A FI -
când trebuie sã dãm drumul si reprezentãrilor
noastre religioase,
pentru a deveni REALI, oameni reali, întregi.
M-am explicat întrucâtva AICI
Da, e vorba într-adevãr de o nouã artã
de a trãi.
Dar cu conditia sã coborâm mai întâi în
adâncurile noastre inconstiente,
sã luãm în serios mai întâi întâlnirea
cu propria Umbrã.
Fãrã aceasta nimic real nu se întâmplã.
Faza aceasta este de neocolit pentru cel care tinde la realizarea
adevãratului sine.
Buna intentie nu ne duce departe, eventual ne îndepãrteazã
si mai mult de realitatea noastrã.
A se vedea ce spune K G Durckheim aici:
http://karlfriedgrafdurckheim.blogspot.com/2020/02/epifania-fiintei-in-fiind-si-obstacolul.html
ACTUALIZARE 3 februarie
2020
Cele semnalate de mine în paragraful
urmãtor (23 iulie 2018),
din propria experientã,
sunt exprimate foarte concis de K.G. Durckheim astfel:
Practicile meditative au drept scop să consolideze contactul
cu fiinţa esenţială.
Dar succesul lor depinde în mare parte de travaliul de clarificare
psihologică a inconştientului.
Şi invers, această clarificare este adesea facilitată
dacă cel care se exersează a intrat deja în contact cu
fiinţa sa esenţială.
Fără un travaliu de psihologie a
profunzimilor, meditaţia poate,
tocmai pentru că pare să dea roade
întrucât aduce pacea interioară,
să împiedice conştientizarea inconştientului
refulat.
Atunci, într-o bună
zi, tot ceea ce a fost refulat explodează, antrenând cu sine
prăbuşirea frumosului edificiu.
K.G. Durckheim - Exerciţii iniţiatice asupra
corpului, pag. 60-61
23 iulie 2018
ACTUALIZARE... dupã 10 ani de la aparitia
cãrtii...
...dupã 14 ani de practicã...
Prezentarea entuziastã de mai jos se cere completatã
de o precizare cu privire la un aspect fundamental
asupra cãruia eu, autoarea traducerii cãrtii
si a prezentãrii de mai jos, trebuie sã revin dupã
mai multã experientã de practicã spiritualã.
În ultimul capitol al cãrtii
se prezintã IERTAREA ca SOLUTIE definitivã
si atotvindecãtoare, suficientã.
La o primã vedere si pentru un timp aceastã declaratie
de iertare functioneazã. Ne dezleagã, ne usureazã.
Simtim cã putem zbura... Dar problemele
din noi rãmân intacte, nici mãcar constientizate.
Si, pe termen lung, odatã cu presiunile din toate pãrtile
pe care ni le trimite viata - ca maestru sever -, vom constata cã
suntem ca si "legati" sã fim într-un fel
anume si cã nu suntem liberi sã actionãm cum
s-ar cere în mod just. Ne putem perpeli ani la rând
- vorbesc din propria experientã - asteptând ca rezolvãrile
"sã cadã din Cer" fãrã ca
noi sã ne implicãm cumva. Aici este, în opinia
mea, punctul nevralgic al religiei -
când este prost înteleasã, când promoveazã
imaginea unui Dumnezeu paternalist si discretionar. O religie sãnãtoasã
ar trebui ca tocmai aici sã-i acorde sprijin omului pentru
a deveni întreg, pentru a se ridica în picioare, în
loc sã-l timoreze cu vinovãtie si sã-i inducã
o conceptie fatalistã. Dar... tocmai aceasta este PROBA CEA
MARE pe care trebuie sã o treacã cineva SINGUR, pentru
a face saltul la un alt nivel de maturitate.
Mai concret, ce vreau sã spun:
Cei care avem de reprosat pãrintilor nostri - asa cum se
spune în acel capitol - este semn cã nu am devenit
emotional autonomi, independenti de imaginile parentale interiorizate.
Pentru cã am avut parte, poate, de pãrinti autoritari
sau foarte reci sau altfel, dar care în orice caz nu ne-au
oferit iubirea sãnãtoasã pentru a ne dezvolta
întregi si sãnãtosi, mai
ales autonomi. Or aceasta se lasã cu multe si adânci
urme în felul nostru de a fi ca adulti, cât si în
viziunea noastrã despre noi însine, despre viatã
si despre Dumnezeu. Si tot asa, cei care avem prea
multe de iertat altora este aproape sigur cã nu functionãm
la capacitatile noastre, adicã nu functionãm
just, am fost ca si amputati de reactiile juste fatã
de ofensele lumii de exemplu. Si drept urmare avem acumulate în
inconstientul nostru o multime de refulãri si reprimãri,
si iatã cum se formeazã Umbra noastrã. Esential
pentru a deveni întregi nu este iertarea, chiar si a pãrintilor
nostri, ci contientizarea schemelor dupã care functionãm
în mod inconstient. Acele scheme denotã lipsa unor
pãrti din noi însine. A deveni întregi înseamnã
a ne integra si aceste laturi "lipsã". Integrarea
lor presupune CURAJ si sacrificarea uneori a unui "nume bun"
care nu însemna de fapt un continut real, chiar dacã
dãdea bine într-un mediu religios, dar fãrã
maturitate... Un curaj supraomenesc uneori, as spune. Curaj care
nu poate sã provinã decât dintr-o profundã
înrãdãcinare în FIINTÃ si dintr-o
mare CLARITATE. Este vorba aici de O NOUÃ
ETICÃ (Erich
Neumann) care tine de un nivel de viatã mai profund
si care include si partea inconstientã. Spre deosebire de
vechea eticã care ignorã partea inconstientã
din noi si care a contribuit la formarea Umbrei.
Oricum cartea este epuizatã deja...
Asta nu înseamnã cã nu mai poate fi cititã.
Cine vrea sã o citeascã o poate gãsi...
Cãutati pe SCRIBD sau întrebati-mã pe mine.
Cred cã multi abia acum o descoperã.
Eu, personal, dupã aceastã carte
am învãtat practica meditatiei acum 14 ani. Si
se deduce cã în 2008 încã mã ghidam
dupã ea. Fãrã îndoialã
cã mi-a fost de un folos vital pânã
la acel moment. Abia dupã câtiva ani buni am
sesizat cã ceva mã tine pe loc, cã ceva nu
mai merge. Undeva eram agãtatã. Începuse deja
confruntarea cu umbra, îmi amintesc. Si cu aceastã
situatie s-a dovedit cã reprezentãrile nu
mai functionau.
Este vorba de fapt de constientizarea si integrarea
Umbrei, proces asupra cãruia K.G. Durckheim insistã
de fiecare datã.
Proces care tine fundamental de ajungerea la maturitate a omului.
A ignora continutul inconstientului si a ne strãdui sã
facem orice altceva, oricât de pozitiv, înseamnã
A CONSTRUI PE NISIPURI MISCÃTOARE.
Oamenii se aflã în situatii diferite la întâlnirea
cu FIINTA - o spune foarte clar KGD.
Un alt aspect: Fãrã
analiza si perierea inconstientului, trebuie sã trãim
cu reprezentãri, adicã cu un fel de Povesti
- pe care le vrem linistitoare - despre o Realitate pe care
nu avem curajul sã o privim în fatã.
Iar când, sub presiunea vietii, Povestile nu mai
sunt îndeajuns de linistitoare, cineva are o revelatie si
inventeazã o altã Poveste care contracareazã
efectele nefaste generate de povestea curentã. Si tot asa
de-a lungul istoriei... Pe mãsura evolutiei umane... Dar
acum omul a aflat de partea inconstientã din el, partea preponderentã
din "mintea" noastrã, care ascunde atât mult
rãu cît si mult bine. Partea inconstientã care
face, de fapt, alegerile si deciziile - atât timp cât
nu suntem contienti de ea. E vorba de psihologia
profunzimilor.
Problema cea mare este cã trãind cu POVESTI
despre Realitate, ne învârtim într-un cerc vicios.
Desi avem impresia cã "crestem"... din moment ce
avem atâtea povesti în capul nostru si... tot atâtea
cuvinte si formule pioase pe buze...
A rãmâne la nivelul reprezentãrilor - utile
pentru un timp, iar pentru unii de ne-depãsit - nu înseamnã
nici o evolutie realã.
Sunt groaznicã, stiu...
Asa cum vã spuneam, site-ul este fãcut în paralel
si pe mãsura clarificãrilor mele.
Duhul vrea să ia trup în noi.
Telul autorilor acestei carti este acela de a oferi
oamenilor de azi o cale spirituala care se întemeiazã
pe o lungã traditie, urcând pânã la Parintii
desertului din secolul al IV-lea, dar care le este prezentatã
într-un limbaj reînnoit, cel al secolului nostru -
spune, în prefata cãrtii, arhimandritul Placide Deseille.
Aceasta nu este mai întâi de toate o carte,
ci tatonările unei căutări, verificate, necontenit,
prin experienţă. Sunt cuvintele unei vieţi.
Cu mai mult de treizeci de ani în urmă, chemarea a fost fără
întoarcere şi decisivă: „În adâncul tău tu eşti
cu totul altul…” Aceasta a fost bulversarea. Rămânea de găsit
Calea! Etapele se succedau dar mereu şi cu obstinaţie
în aceeaşi direcţie: Tăcerea contemplativă.
Numai ea ne repunea în faţa imperativului chemării înţelese
şi a profunzimii promisiunilor ei. Omul este un adânc de mister
uluitor care nu se realizează decât în şi prin contemplaţie,
pe care nici o acţiune n-o poate înlocui. Tot ceea ce este
şi tot ceea ce face omul este în dependenţă, directă
şi totală, de acest Dincolo din adâncul nostru… –
aşa începe această carte profundă şi foarte
practică în acelaşi timp.
Autorii ei sunt deja cunoscuti publicului cititor din România
prin cele douã cãrti traduse si publicate:
Rugãciunea lui Iisus, rugãciunea inimii -
Editura Mitropolia Olteniei, 2007. Se poate obtine de (aici).
Dialog pe Calea initiaticã - Editura Herald,
2007. Se poate obtine de (aici).
Sunt cuvintele unei vieţi…
Această afirmaţie ar trebui să ne spună mult
încã din capul locului… Rachel si Alphonse Goettmann
sunt la momentul de faţă septuagenari… Şi totuşi
sunt plini de elan, dornici să împărtăşească
şi altora vindecarea posibilă. Pentru că omul zilelor
noastre este suferind… şi nu ştie…
Omul suferă de a nu fi
cel care este în adâncul lui.
Această „iniţiere în meditaţie” este în
fapt o „iniţiere” în Om.
Este o invitaţie la bucurie în mijlocul unei lumi fără
speranţă şi o chemare adresată Omului de a-şi
descoperi adevărata sa Umanitate!
Am vrea să-L întâlnim pe Dumnezeu...
Dar cum să se petreacă întâlnirea dacă noi nu venim
la întâlnire?
Îl căutăm în afara noastră. Şi El ne aşteaptă…
în adâncul nostru…
Da, aceasta e descoperirea vieţii, marea descoperire
a vietii noastre:
Suntem aşteptaţi în adâncul nostru
la Sărbătoare, la Bucurie.
Suntem locuiţi şi nu ştim.
Suntem chemaţi şi nu auzim.
Şi nu auzim pentru că nu putem şi nu ştim
să facem linişte în noi…
Veniti si vedeti - este invitatia lui Iisus
la fel de valabilã si azi.
El este viu aici si acum; nu la modul istoric, sau
simbolic, sau metaforic, sau "prin credintã"...
Ci este o Realitate Vie pe care o putem
experimenta aici si acum.
Este sfârsitul singurãtãtii noastre, al exilului
nostru interior, al înstrãinãrii noastre.
De fapt noi suntem departe, pentru că suntem
în afara noastră…
Omul s-a rupt de rădăcinile lui din divin, este „fără
rădăcini” deci fără stabilitate şi despãrtit
de Izvorul de Viaţă. Este asemenea unei ape stãtute.
Trăim de azi pe mâine, balansaţi între regrete şi
speranţe.
Ne doare singurãtatea si exilul în care ne simtim aruncati.
Încercãm sã ne depãsim
durerea evadând din ea... altundeva,
altcândva.
Si nu ne dãm seama cã fugim de noi însine...
Ne construim, pe bunã dreptate, un sistem de sigurantã
pentru a supravietui. Dar temelia pe care construim se clatinã.
Căutăm răspuns şi leac pentru
nostalgia care ne locuieşte dar tot în afara noastră.
Pentru că funcţionăm invers de cum am fost concepuţi.
Ordinea „duh-suflet-trup” pentru care am fost concepuţi a fost
inversată în „trup-suflet-duh”. Sufletul, întorcându-se spre
duh şi, nemaigăsind acolo izvorul de viaţă,
se întoarce spre trup pentru a se hrăni prin el iar trupul
se întoarce spre cosmos. Şi toată natura cade pradă
„foamei” nestăvilite din om… Pentru cã
omului îi este foame de Dumnezeu...si nu stie...
Omul are nevoie de o transformare
profundă, din adâncul fiinţei lui. El nu se poate
sustrage chemării din adânc de a realiza asemănarea al
cărei chip îl poartă ca o pecete în adâncul lui.
Omul este chemat sã se transforme si totuşi el nu are
nici o putere asupra lui...
Transformarea se realizează însă prin aceastã
relatie vie la care este invitat de Oaspetele
Divin din el, asa cum mlădiţa nu trăieşte decât
prin seva primită din Viţă.
Sarcina omului este aceea de „a se lăsa făcut” de Dumnezeu.
Acest „a se lăsa făcut” este departe de a veni de la sine.
Abandonarea încrezătoare si totală a omului în mâinile
lui Dumnezeu nu este atât de simplă cum pare la prima vedere.
Este o „pasivitate plinã de pasiune”… o pasivitate "activã"
în cel mai înalt grad... Departe de a fi o resemnare este o dãruire
de sine din bucurie... o deschidere a omului care îi permite lui
Dumnezeu să lucreze liber în el. Si astfel este mai rodnicã
decât orice altã activitate a omului.
Meditaţia este
văzută aici ca o cale de
transformare, este înţeleasă în sensul
de „a fi condus spre centru”.
Pentru cã, altfel, ne transformãm
fãrã sã stim si fãrã sã
vrem, pe nesimtite, prin tot ceea ce se adunã în noi
de-a lungul vietii... prin tot ceea ce îndurăm,
prin tot ceea ce refulăm sau refuzăm să recunoaştem
în sinea noastră.
Trãim dependenti de unii si nenorocind
pe altii...
Frustrările vieţii,
pe care nu ştim cum să le întâmpinăm, îşi sapă
urme adânci în întreaga noastră fiinţă.
Agresivitatea şi depresia sunt simptome ale acestor răni
netratate, nerecunoscute.
Suntem plini de intenţii bune: vrem să iertăm, să
iubim, să trăim liniştiţi şi senini, fără
teamă şi fără resentimente… De cele mai multe
ori nu reuşim decât să ne proiectăm o umbră
şi mai „stufoasă” pentru
că ocolim adevărul din noi şi rezolvăm situaţiile
prin evadare şi nu prin recunoaştere şi acceptare.
Sau cãutãm sã facem bine pentru cã am
fãcut rãu... O umbrã care, odatã si
odatã, se va întoarce împotriva noastrã.
Dar meditatia ne pune faţã în
faţã cu noi însine, cu stãrile noastre
de înstrãinare.Cu simturile nu se poate trisa. Ne vom
întâlni, la modul fizic, cu neiertarea, cu frica în
faţa vieţii, cu resentimentele, cu mânia din noi.
Vom constata cã suntem singuri, cã suntem închisi
si cã nu putem ajunge la Cel care ne asteaptã...si
la care vrem sã ajungem... Ca sã ne deschidem, va
trebui sã le recunoastem pe numele lor adevãrat...
si de multe ori aceasta va fi îndeajuns pentru a ne elibera
si a ne putea încredinta Lui.
Meditaţia
concentrează omul şi îl transformă.
Il vindecã (chiar si la propriu).
Primele semne se aratã imediat... Este un nou mod de a privi
viata si de a suporta problemele ei.Si încet încet vom
vedea cum în
locul temerii în faţa vieţii
apare curajul, în locul neîncrederii
în noi însine apare siguranţa
de sine, în locul agitaţiei
apare calmul, în locul închiderii
faţã de oameni si a izolãrii
apare deschiderea spre oameni: suntem liberi sã
ne acceptãm pe noi în vulnerabilitatea noastrã
si, ca urmare, suntem liberi sã-i acceptãm si pe ceilalti.
Suntem liberi sã fim rãniţi
de ceilalţi. Dar suntem liberi si sã
ne apãrãm demnitatea noastrã de om.
Suntem gata pentru orice ne-ar aduce ziua care începe... pentru
cã ne-am încredinţat Celui
care este în toţi si în toate.
Putem întâmpina viaţa cu încredere
si curaj, cu bucurie... "Aceasta este ziua pe care a fãcut-o
Domnul ca sã ne bucurãm si sã ne veselim întrânsa"...
Existã, chiar si în situaţiile
cele mai dureroase, un fundal de bucurie dureroasã,
inexprimabilã, cea mai de pret... Dumnezeu este acolo si,
de aceea, bucuria este posibilã chiar si în mijlocul
tragicului, este bucuria care ne ajutã sã traversãm
"valea umbrei morţii" atunci
când trebuie sã trecem pe acolo...
Dar... sunt doar primele semne... Este abia începutul unei
Cãi ce trebuie sã continue si sã se aprofundeze
mereu.
Departe de a viza o "realizare de sine"
egoistã, ţinta meditaţiei
este transformarea noastrã pentru a deveni transparenţi
Fiinţei care vrea sã se exprime
prin noi în existenţã, este
responsabilitatea noastrã fundamentalã. Iar devenind
transparenţi Fiinţei
suntem deschisi spre toţi si spre toate,
regãsim Fiinţa din noi în
fiecare fiinţã omeneascã,
în fiecare eveniment... Totul este plin de Dumnezeu...
Cartea de care vorbim este un ghid complet
pentru cei care vor sã practice aceastã meditatie.
Totul este prevăzut acolo: de la respiraţia care favorizează
deschiderea, acceptarea, la pozitia corpului, până la atitudinea
în cotidian: cum să facem să păstrăm legătura
cu profunzimea din noi pe parcursul zilei?
Adevãrata valoare a cãrtii o
vor afla mai ales cei ajunsi la capãtul puterilor lor naturale.
Pentru cã vor afla o Cale prin care sã strãbatã
nefericirea si chiar sã o transforme, adoptând aceastã
cale interioarã de transformare.
Ceea ce pretinde meditaţia este „să izbândească omul
viu" şi aceasta „până la a-L vedea pe Dumnezeu".
Notã:
O prezentare generalã a antropologiei (viziunii asupra omului)
la care se referã meditatia poate fi cititã în
cartea Dialog pe Calea initiaticã - K.G. Durckheim
in diaolg cu Alphonse Goettmann, Editura Herald, 2007.
Cei care se întreabã cu privire
la sensul profund al vietii, aici gãsesc
cel mai clar rãspuns... Pe scurt sunã cam asa:
rostul omului este acela de a exprima Fiinta în existentã...
Cartea Dialog pe Calea initiaticã se poate
comanda aici (www.edituraherald.ro)
Precizez cã nu am absolut nici un interes material legat
de aceste douã cãrti pe care le recomand.
Salt la inceputul paginii
|