Notã din
5 iulie 2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
K.G. DURCKHEIM
CALEA METAMORFOZEI
din volumul
CALEA INTERIOAREA.
Cotidianul ca exerciţiu
carte tradusã si publicatã
în româneste, epuizatã deja
Calea interioarã. Cotidianul
ca exercitiu
A se vedea aici:
http://www.edituraherald.ro/carti/calea-interioara-cotidianul-ca-exercitiu-detail
Condiţiile reuşitei oricărei
opere din lume sunt: o atitudine consacrată întrutotul
scopului de atins, o voinţă tenace, o dezvoltare
a facultăţilor adecvate, dobândirea de competenţe
experimentate, o eficacitate temeinică, integrarea experienţelor
lucrării noastre, şi, în general, o adaptare echilibrată
la existenţă. La sfârşit vom descoperi „stăpânirea
de sine” care garantează reuşita operei.
Reuşita operei interioare este fructul
unei „maturaţii” umane. Condiţiile acestei „maturaţii”
sunt: demantelarea micului „eu” prea orientat spre lume şi
care se teme de suferinţă; intuirea şi dezvoltarea
în noi înşine a Fiinţei esenţiale înnăscute;
disoluţia „poziţiilor” sau a structurilor rigide
cât şi a obişnuinţelor care paralizează
dezvoltarea; luarea în serios şi integrarea experienţelor
care conduc la o conştientizare a acestei Fiinţe
esenţiale şi a manifestării ei; dobândirea
unui comportament trainic care s-o exprime. În sfârşit,
aşa după cum am văzut, toate acestea trebuie
să fie impregnate de o fidelitate neabătută
în urmarea căii interioare.
La capătul acestei căi se obţine
stăpânirea de sine interioară. Este o atitudine
a omului care se menţine în totalitate într-o maturaţie
niciodată terminată. Numai astfel poate omul să-şi
împlinească legea şi destinul său: să
devină o „Persoană” permeabilă FIINŢEI
(prezentă în el însuşi ca Fiinţă esenţială)
şi capabil să o exprime prin opera lui în lume.
Este vorba, adică, în opera interioară,
de a tinde finalmente nu la o „putere” utilă în
lume, ci la o transformare care duce la o „manieră de
a fi” care corespunde Fiinţei.
Omul la care opera interioară se realizează,
nu are şi nici nu poate altceva, nici mai mult,
decât înainte, ci el a devenit altceva şi mai
mult: el a devenit un altul. Astfel, alături de
opera terminată, şi vizibilă pentru lume, se
află – imperceptibil pentru altul poate – omul metamorfozat
interior. Dar, după cum opera existenţială,
pentru a fi cu adevărat valabilă, presupune o maturitate
umană, tot la fel transformarea care conduce la „maturitatea”
omului este condiţionată de lucrul în slujba operei
în lume. Calea interioară şi opera exterioară,
departe de a se opune, se completează astfel, una condiţionând-o
pe cealaltă. Şi, cum, de dimineaţa până
seara, suntem solicitaţi atât de Fiinţa noastră
interioară cât şi de lumea ameninţătoare
– şi care, totuşi, angajează responsabilitatea
noastră – „cotidianul” însuşi este câmpul exerciţiului
nostru interior.
*
Orice operă, în lume, este o operă
reuşită în măsura în care realizează de
o manieră perfectă ideea pe care o reprezintă:
ceea ce ea trebuie să fie faţă de acest
„sens interior”. Fie că este vorba de o pictură
sau de un sistem filosofic, de o casă sau de o organizaţie,
de o uzină sau de o creaţie tehnică, fiecare
dintre ele nu reuşeşte, nu ia „formă” (Gestalt)
decât în funcţie de conformitatea cu sensul pe care-l
conţine, şi aceasta atât în fiecare dintre aspecte
cât şi în raportul tuturor părţilor. Aceasta
se aplică şi operei interioare. Omul este şi
el o „formă de viaţă” valabilă nefiind
şi neavând consistenţă ca operă decât
în măsura în care ea realizează, în unitatea ei
şi în structura tuturor forţelor ei, ceea ce este
ea „în fond” şi ceea ce trebuie să fie în privinţa
Fiinţei ei autentice. Dar, la drept vorbind, ce este
omul „în fond” şi care este vocaţia sa fundamentală?
„În fond”, adică în Fiinţa sa autentică,
omul este un aspect al FIINŢEI DIVINE care, în el şi
prin el, vrea să se reveleze în această lume într-o
formă de viaţă determinată. Ca şi
floarea, în limbajul florii, ca şi animalul, în limbajul
animalului, omul trebuie să exprime FIINŢA DIVINĂ
în limbajul omului. Omul nu este „adevărat” decât în
măsura în care „forma lui de viaţă”, prin intermediul
tuturor forţelor care acţionează în el, recunoaşte
meritele acestei vocaţii umane. Ea trăieşte
în el ca Fiinţa autentică.
Fiinţa autentică, în fiecare dintre
noi, este modul nostru de a participa la FIINŢA DIVINĂ;
este şi modul prin care Fiinţa tinde să se
manifeste în lume, prin fiecare om. În lume, nu într-o „interioritate
spirituală” deturnată de la lume, ci în mijlocul
existenţei spaţio-temporale. Devenirea omului se
realizează în cadrul sorţii lui existenţiale
şi în subordonarea sa faţă de sarcina sa zilnică,
aşadar în mediul activităţii cotidiene.
*
Vocaţia omului este aceea de a exprima,
în felul lui, FIINŢA DIVINĂ. „În felul lui” adică
în deplină conştiinţă şi în deplină
libertate. Florile, animalele îşi îndeplinesc vocaţia
lor fără conştiinţă şi prin
forţa lucrurilor. Numai condiţiile exterioare le
pot împiedica să devină ceea ce sunt în fiinţa
lor. Omul, în schimb, posedă o conştiinţă
datorită căreia, ca un „eu”, el se centrează
pe sine însuşi. Şi astfel se face, mai mult sau
mai puţin, independent şi devine răspunzător
de devenirea lui. Aici se află deopotrivă şansa
şi pericolul său, căci el poate, la fel de
bine, să se „rateze” pe sine însuşi.
*