Fragment din volumul:
„ACEST OM SFÂNT”.
Impresii despre Mitropolitul Antonie,
de Gillian Crow
Editura THEOSIS; Oradea, 2017.
Trad. Monica-Irina Bazon
Detalii carte si posibilitate de comanda pe site-ul editurii
aici:
http://www.theosis.ro/index.php/shop/detalii/22?mc_cid=2868fb458e&mc_eid=6de11d2685
Capitolul IV
(1929-1932)
Convertirea
Decizia categorică a lui André de a da un sens vieţii
sau de a-i pune capăt a fost urmată de luni întregi
de existenţă searbădă pe parcursul cărora
nu a trăit nicio revelaţie care să-1 determine
să renunţe la gândurile de sinucidere. Avea să
sufere de crize persistente de depresie şi să fie
dominat deseori de o dorinţă recurentă de moarte.
La bătrâneţe, spunea: „Am dorit să mor încă
de când m-ani născut", dar, de data aceasta, manifestarea
atât de timpurie a acestei înclinaţii ameninţa să
fie ultima, în timp ce se apropia primăvara anului 1929,
şcolarul ce urma să intre în etapa maturităţii
părea sortit să trăiască într-o iarnă
perpetuă. Nu putea afla un răspuns la căutările
sale zadarnice. Nici concentrarea asupra activităţii
şcolare, nici implicarea în organizaţia rusească
de tineret nu-1 convingeau că lumea avea ceva valoros
să-i ofere. Nici exemplul tatălui său nu părea
să fi lăsat vreo impresie asupra lui. Cum puteau să
aibă vreun sens o viaţă trăită în rugăciune
şi preocupări spirituale pentru cineva care era convins
că nu există Dumnezeu?
Într-o seară a ajuns la organizaţia
de tineret şi a aflat că liderul grupului modificase
programul obişnuit de activităţi: un preot avea
să le ţină un cuvânt înaintea meciului de volei.
Acest lucru 1-a indispus imediat, în primul rând pentru că
era pasionat de volei, reprogramarea meciului însemnând pentru
el aproape o trădare. Mai mult, în ciuda obiecţiilor
liderului că grupul făcea parte din Mişcarea
Creştină a Studenţilor şi că era, la
urma urmei, Postul Mare, era iritat de ceea ce i se părea
a fi o încercare deghizată de îndoctrinare religioasă
cu de-a sila. îşi exprimă vehement părerea: el
nu credea în Dumnezeu. Ceea ce îl interesa era voleiul, însă
liderul a încercat să le explice că, indiferent care
erau concepţiile lor cu privire la religie, se cuvenea
să dea dovadă de o anumită loialitate faţă
de organizaţia lor, care ar lăsa o impresie proastă
dacă niciun membru nu ar asista la conferinţă.
„Veniţi măcar pentru a completa numărul
de participanţi, spuse acesta. Dacă doriţi, staţi
jos liniştiţi şi nu ascultaţi cuvintele
preotului. Faceţi măcar act de prezenţă".
André acceptă fără tragere de inimă şi
se aşeză pe marginea unei canapele, unde se gândea
că va putea să-şi lase mintea să rătăcească
la lucruri mai folositoare fără ca cineva să
bage de seamă.
Vorbitorul era Părintele Serghei Bulgakov,
rectorul Institutului Teologic Rus Sfântul Serghie, înfiinţat
în 1925 la Paris. Deşi era un teolog distins şi o
sursă de inspiraţie pentru mulţi adulţi,
în opinia lui André nu se pricepea deloc să le vorbească
tinerilor. Tactica sa nefericită consta în a se raporta
la ei ca la nişte copii abia ieşiţi din grădiniţă
- o grădiniţă pentru surzi; vorbea atât de tare,
încât lui André îi era cu neputinţă să nu asculte
ceea ce spunea. Şi cu cât tânărul auzea mai mult,
cu atât devenea mai dezgustat si furios.
Nimic nu putea crea unui grup de adolescenţi
un sentiment mai puternic de antipatie faţă de religie
decât cele spuse de acest preot. Le vorbea ca unor copii, ca
şi cum încerca să momească nişte animăluţe:
„Pisicuţo, ia vino aici" - descria Mitropolitul Antonie
modul în care se purta acesta. Părintele conturase o imagine
sentimentală a creştinismului, aşa cum îl putem
găsi zugrăvit, în mod denaturat,
în icoanele jalnice ale secolului al XlX-lea: un „lisus blând,
blajin şi bun", cerând credulilor ceea ce nu părea
altceva decât o adevărată robie. Era ultimul lucru
pe care voiau să îl audă nişte tineri care se
pregăteau să devină eliberatorii ţării
lor subjugate. Indignarea lui André sporea cu fiecare cuvânt.
La sfârşitul discursului, era atât de indignat
încât, în loc să participe la jocul de volei, a pornit-o
în grabă spre acasă cu intenţia de a verifica
valabilitatea celor spuse de preot pentru a nu mai avea niciun
dubiu despre lipsa de valoare a creştinismului. Era pe
deplin convins că ceea ce va citi în Biblie va confirma
versiunea preotului care avea, fără îndoială,
cunoştinţe foarte vaste. André era hotărât să
vadă această religie detestabilă, cu sentimentalismul
ei dezgustător şi modul ei penibil de a atrage aderenţi,
compromisă în ochii lui o dată pentru totdeauna.
Ceru mamei sale o Evanghelie şi o luă
în camera lui. Stând la birou, a deschis cartea şi a fost
contrariat să descopere că erau patru Evanghelii.
Pentru a nu risipi mai mult timp decât era absolut necesar cu
ceea ce era convins că va fi un experiment total dezamăgitor,
a cercetat rapid care dintre cele patru Evanghelii era mai scurtă.
Mai târziu, avea să-şi dea seama că alegerea
Evangheliei Sfântului Marcu nu fusese întâmplătoare. Marcu
îşi adresa cuvintele concise tinerilor impulsivi şi
cinici ai Romei antice, adică exact genului de oameni ca
André şi contemporanii lui. A început să citească,
iar ceea ce s-a întâmplat în momentele următoare avea
să fie o experienţă despre care va povesti de
nenumărate ori de-a lungul vieţii:
„Sentimentul pe care l-am avut apare uneori atunci când mergi
pe stradă şi, dintr-o dată, întorci capul fiindcă
ai impresia că cineva se uită la tine. în timp ce
citeam, înainte de a ajunge la începutul celui de-al treilea
capitol, am simţit brusc că de partea cealaltă
a mesei era o Prezenţă.
Această senzaţie era o atât de şocantă încât
a trebuit să mă opresc din lectură şi să
privesc în sus. Am privit mult timp. Nu vedeam nimic, nu auzeam
nimic, nu percepeam nimic prin simţuri. Dar chiar şi
atunci când am privit drept în faţa mea către locul
unde nu se afla nimeni în chip văzut, trăiam deplin
sentimentul că Hris-tos se afla de faţă, negreşit.
Mi-am dat seama numaidecât: dacă Hristos Cel viu se află
aici, de faţă, înseamnă că este Hristos
Cel înviat. Ştiu din propria experienţă ca Hristos
a înviat şi că, prin urmare, tot ceea ce se spune
despre El în Evanghelie este adevărat."
Mai târziu, va insista asupra faptului că
nu a auzit nicio voce şi nu a avut nicio viziune. Aceasta
nu a fost o halucinaţie senzorială precum cele pe
care le va întâlni la pacienţii bolnavi mintal cu care
va lucra în calitate de medic. Nu a fost nici o stare de transă
mistică sau o dispoziţie produsă de emoţii,
stări în care a ezitat mereu să se încreadă.
Era o ex-periere copleşitoare, nemijlocită, a prezenţei
lui Hristos Cel înviat, care era însă dominată de
o deplină sobrietate şi echilibru. „Pentru
mine, Dumnezeu este o realitate" - aceasta era una
dintre afirmaţiile pe care obişnuia să le facă.
Iar învierea o considera nu o chestiune de credinţă
în care crezi sau nu, ci o certitudine pe care o probase prin
experienţa sa.
Întâlnirea cu Hristos a avut şi o altă
semnificaţie. Acum avea un motiv pentru a continua să
trăiască, iar viaţa căpăta un scop:
acela de a împărtăşi şi altora descoperirea
sa. însă, din nou, aceste trăiri nu erau o simplă
euforie. Cu o seriozitate calmă, simţea nu numai bucuria,
dar şi responsabilitatea pe care Hristos îl binecuvântase
să o poarte.
„Mi-am dat seama, dintr-o dată - povestea
el mulţi ani mai târziu - că trebuie să-mi petrec
toată viaţa vorbindu-le oamenilor
despre Dumnezeu şi că-mi va fi imposibil să
mai am o viaţă personală." Această
hotărâre avea să-i definească viitorul.
André a continuat cu alţi ochi lectura Evangheliei,
stăpânit de certitudinea că putea crede fiecare cuvânt.
Ceea ce a aflat acolo i-a zdruncinat complet prejudecăţile.
Dumnezeu nu era câtuşi de puţin aşa cum îl înfăţişase
Serghei Bulgakov - un Dumnezeu care ademenea oamenii la o ascultare
servilă faţă de El, ci un Dumnezeu care avea
un respect şi o grijă infinite faţă de oameni.
De exemplu, în parabola fiului risipitor, tatăl nu 1-a
lăsat pe fiu să rostească cuvintele „Nu mai sunt
vrednic să mă numesc fiul tău" pe care tânărul
şi le spusese înainte de întoarcerea sa. Creştinismul
nu era, în fond, o religie a sclaviei, ci a înfierii, iar acest
statut de fiu nu putea fi retras niciodată.
Un alt lucru care l-a şocat la prima lectură
a Evangheliei a fost că dragostea lui Dumnezeu este atât
de mare, încât Hristos a fost gata să îşi asume fiecare
aspect al condiţiei umane pentru a răscumpăra
omenirea, chiar şi cea mai teribilă consecinţă
a păcatului uman: pierderea lui Dumnezeu, aceasta fiind
cauza pieirii umanităţii, în strigătul Său
de pe cruce, „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, de ce M-ai părăsit?",
Hristos însuşi a experiat separarea terifiantă de
prezenţa lui Dumnezeu - separare care este starea comună
a umanităţii căzute - şi S-a pogorât la
iad.
Aceasta l-a mişcat profund pe Andre, întrucât
cunoscuse efectiv ceea ce ulterior avea să descrie, fără
nicio ezitare, ca fiind iadul, când nu întrezărea nicio
cale de ieşire din acel întuneric. „Când citim în Crezul
apostolic cuvintele «s-a pogorât la iad», tindem să gândim
superficial cum că ar fi vorba doar o figură de stil,
explica el credincioşilor. Dar ştiu, din propria experienţă,
că acest lucru este adevărat. El S-a pogorât în iadul
din mine.”
Spre sfârşitul vieţii, a sintetizat
toată această experienţă ca fiind descoperirea
unui Dumnezeu căruia putea să I se închine, să-L
respecte, de Care putea să se teamă şi pe Care
putea să-L iubească, în special, sublinia că
esenţial este respectul, probabil fiindcă acest sentiment
era exact opusul a ceea ce simţise pentru dumnezeul fals
evocat în discursul Părintelui Serghei.
„Dacă Dumnezeu este Atotputernic, dacă
este Domnul tuturor, atunci mă pot închina cu adevărat
Lui. Mă pot teme de El. Probabil, îl pot chiar iubi. Dar
pot oare să îl respect, să văd în El pe Cineva
care merită să fie respectat?", se întreba. Iar
răspunsul pe care îl aflase citind Evanghelia a fost:
„Da, pot respecta un Dumnezeu care nu ne-a creat în mod iresponsabil.
Acest Dumnezeu, Ziditorul unei lumi ce ar putea fi învăluită
în slavă şi ar putea participa la viaţa Lui veşnică,
astfel încât, într-o zi, toate făpturile să se unească
cu El într-o comuniune deplină, nu ne-a creat cu înfricoşătorul
dar al libertăţii pentru a ne lăsa apoi să
murim şi să fim, la vremea rânduită, judecaţi.
Ci S-a întrupat în istorie şi a dus în viaţa Sa pământească
crucea întregii lumi create şi căzute. Astfel, El
a plătit preţul pe care 1-a implicat actul Său
creator şi faptul că ne-a înzestrat cu libertate.
Iată de ce am simţit că îl pot iubi cu adoraţie
şi respect, şi nu doar dintr-o pornire înflăcărată
a inimii mele."
André a trebuit să-şi revizuiască
nu numai concepţiile cu privire la religie. Tot ceea ce
crezuse până atunci despre ceilalţi oameni era, în
egală măsură, fals. Mai târziu în viaţă,
avea să descrie această transformare lăuntrică
la persoana a treia, atât de străin se simţea faţă
de cel care fusese înainte.
„Am cunoscut un tânăr a cărui viaţă
a fost grea şi aspră. Dintr-o dată, găsindu-L
pe Dumnezeu, a descoperit nu numai că El a creat întreaga
lume, dar şi că a iubit lumea până la moarte
şi dincolo de ea." Înţelegând că Dumnezeu
îi iubea pe toţi oamenii fără deosebire, şi-a
dat seama că atitudinea lui faţă de ceilalţi
trebuia să se schimbe radical. Dacă dorea să
fie în comuniune cu Dumnezeu şi să facă voia
Lui, atunci trebuia să înveţe să iubească
oamenii, indiferent de consecinţe. Nu-i mai putea privi
ca pe nişte duşmani.
În dimineaţa următoare s-a trezit în
ceea ce descria ca fiind o lume transfigurată, în care
vedea totul cu alţi ochi. Acum se încheia o etapă
a vieţii sale şi o începea o viaţă nouă.
O viaţă nouă, în care se va concentra neabătut
asupra relaţiei cu Dumnezeu: certitudinea existenţei
Lui şi dorinţa, de fapt obligaţia, de a le vorbi
celorlalţi oameni despre această certitudine. Se simţea
atât de încântat şi de recunoscător pentru ceea ce
i se întâmpla încât ardea de nerăbdare să le spună
tuturor.
„Înnebunisem! Mergând la şcoală cu
metroul, îi acostam pe călători: «L-aţi descoperit
pe Dumnezeu? Aţi citit Evangheliile?» îmi exasperam prietenii
de la şcoală." După şaizeci de ani
de la convertire, adăuga, cu o sclipire în ochi: „Ei bine,
sunt încă nebun!"
„Nebunia" lui, aşa cum o numea, a avut
şi alte efecte, în plan exterior, era vizibilă schimbarea
care avusese loc în viaţa sa. Familia şi prietenii
şi-au dat seama că s-a întâmplat ceva ieşit din
comun cu el. Dar ce anume se întâmplase, nu voia să spună.
„Am păstrat secretul doar pentru mine",
explica el mai târziu. „Nu am spus nimănui ce se petrecuse.
Oamenii observau că m-am schimbat într-un fel sau altul.
Credeam în Dumnezeu, cu toate că înainte nu credeam;
credeam în Hristos. Am citit Evangheliile, am început să
merg la biserică şi mi-am schimbat modul de viaţă.
Desigur, eram doar un copil, aşa că nu a fost o schimbare
uriaşă, dar transformarea s-a produs în limitele vârstei
mele. Nu am spus nimănui ce se întâmplase fiindcă
simţeam că este vorba de ceva atât de sfânt încât
trebuia să îl păstrez neîntinat şi îmi era teamă
să permit oamenilor să atingă acest colţ
al sufletului meu. Voiam să păstrez la adăpost
ceea ce descoperisem în grădina împrejmuită cu ziduri
a sufletului meu." Redescoperise propria pairidaeza,
unde putea să se retragă în rugăciune şi
unde îl putea întâlni pe Dumnezeu în deplină solitudine.
Rugăciunile lui André izvorau, iniţial,
din trăirile sale. Cădea în genunchi şi îşi
revărsa preaplinul inimii înaintea Lui, trăind prezenţa
lui Dumnezeu, Cel pe Care îl percepuse iniţial în intimitatea
fiinţei sale nu ca pe un Creator atotputernic, ci distant.
Toată viaţa a insistat asupra acestei legături
personale cu Dumnezeu, care avea să devină unul dintre
punctele comune ce îl legau de evanghelişti. Asemenea lor,
şi el insista asupra bucuriei. Era copleşit de bucurie
şi de recunoştinţă pentru mila nesfârşită
pe care Dumnezeu o revărsase asupra lui şi comunica
uşor cu creştinii aparţinând altor confesiuni
ori de câte ori întâlnea la aceştia aceleaşi calităţi.
A înţeles că viaţa în plinătatea
ei înseamnă a te afla în prezenţa lui Dumnezeu. Ajunsese
repede să simtă că, atunci când nu se ruga, îi
lipsea ceva. Prin urmare, începu să-şi dedice cât
mai mult timp - până la aproximativ opt ore pe zi, după
cum mărturisea - rugăciunii, bucuriei pe care i-o
provoca întâlnirea cu Hristos.
După un timp, a făcut rost de o carte
de rugăciuni. Pentru a citi, trebuia să înveţe
slavona, ceea ce nu era o mare piedică pentru un lingvist
înnăscut. Era necesară şi cunoaşterea limbii
slavone şi pentru a înţelege Liturghia. Fiind botezat
ortodox, înclinaţia sa iniţială a fost de a participa
la slujbele din Biserica Rusă. Totuşi, neavând cunoştinţe
de teologie şi ştiind de existenţa bisericilor
romano-catolice şi a celor protestante din jurul său
- chiar dacă până atunci le privise într-o lumină
proastă – era nerăbdător să descopere care
Biserică transmitea cel mai fidel mesajul Evangheliei,
aşa cum i se dezvăluise lui.
După ce a analizat o vreme diferenţele
dintre confesiuni, cercetarea sa i-a confirmat că Ortodoxia
este singura credinţă a cărei învăţătură
şi practică reflectă deplin adevărul şi
frumuseţea Evangheliei aşa cum le înţelesese
el. Iubirea dumnezeiască, cu totul jertfelnică, neţărmurită,
statornică, era ceea ce André experiase în mod autentic
în întâlnirea sa personală cu Hristos. Avea să continue
să o experimenteze tot restul vieţii prin credinţa
şi practica ortodoxă. „Sunt pasionat de Ortodoxie"
- era una dintre afirmaţiile pe care le rostea cu plăcere.
Însetat să asimileze cunoştinţele
teologice care să îi întregească credinţa, a
început să citească enorm. Totuşi, era conştient
că acumularea de cunoştinţe nu reprezenta decât
o parte din nevoile sale. înainte de toate, trebuia să
înveţe cum să trăiască o viaţă
creştină, în termeni ortodocşi, şi-a dat
seama că a fost creat după chipul lui Dumnezeu. Dar,
aşa cum s-a întâmplat cu atât de multe chipuri, şi
chipul său îşi pierduse curăţia iniţială,
întrucât acesta fusese vătămat de încercările
din viaţa lui, trebuia să îndepărteze straturile
rele care stricaseră şi acoperiseră chipul lui
Dumnezeu întipărit în adâncul fiinţei sale, pentru
a deveni un chip care să oglindească limpede asemănarea
lui Dumnezeu şi prin care să-i călăuzească
şi pe alţii la Hristos. Şi-a dat seama că
doar în acest fel ascultătorii lui vor socoti vrednic de
crezare mesajul pe care era hotărât să-1 propovăduiască.
Nu avea experienţa sau capacitatea de a
se angaja singur într-o astfel de misiune. Hotărâse că
avea nevoie de ajutor din partea unui povăţuitor duhovnicesc
de încredere, după rânduiala tradiţională ortodoxă,
un îndrumător care putea să-1 călăuzească
spre desăvârşirea vieţii Creştine. Cu acest
scop în minte, a început să-şi caute un duhovnic.
Fragment din volumul:„ACEST
OM SFÂNT”. Impresii despre Mitropolitul Antonie, Editura
THEOSIS; Oradea, 2017, pp. 75-83
Salt la inceputul paginii