Alexandru Mironescu
(1903-1973)
Politica şi oamenii ei
(fragment din volumul Kairos,
Editura Anastasia)
Alãturi de Sandu Tudor - inseparabil de
el ca prezentã si imagine, desi distinct în personalitatea
sa proprie - se cuvine imediat numit Alexandru Codin Mironescu.
Pentru multi dintre cei apropiati Antimului, acest
profesor universitar de chimie-fizicã, scriitor, gazetar
remarcat si critic literar, dar peste toate, "el însusi"
aducea darul unei maturitãti clare, neprezumtioase: în
continuã împãrtãsire celorlalti, celor
mai tineri în chip privilegiat. Dacã am spune cã
avea "geniul prieteniei" - si nu numai pe acesta - nu
am exagera nicidecum simtãmântul confirmat la fiecare
întâlnire. Din anii studiilor si formatiei sale în
Occident, Al. Mironescu integrase bineînteles, cu seriozitatea
de cuviintã pe atunci, substanta culturii si, în acelasi
timp, un savoir-faire al practicii ei: mereu atent la formulãrile
altuia, disponibil înnoirilor, suscitând dialogul critic.
(...) Adesea, prietenii sãi sau cei care îl întâlneau
pentru prima oarã retineau "candoarea" sa, lipsa
de malitiozitate: adãugatã umorului sãu sec,
rezulta o impresie de confort, o bunã dispozitie înviorãtoare..."
(André Scrima, Timpul rugului aprins)
Cineva ar putea să zâmbească. Eu însumi
aş putea să zâmbesc la ideea unei asemenea istorii cu
apăsate implicaţii metafizice, când conducătorii
lumii, conducătorii de popoare şi „făuritorii de
destine", cum le place unora să se numească sau să-i
numească, nu prea cunosc nici măcar istoria cealaltă,
istoria de manuale. Oamenii sunt atât de ignoranţi! Şi
nu mă refer la cei oarecare. Mi-aduc aminte că, fiind
student, am fost uimit să constat că un profesor de sociologie,
membru în numeroase academii, başca în atâtea comitete şi
comisii, nu citise Capitalul lui Marx, ci citise numai un
compendiu, un rezumat. Tot era ceva, desigur, dar eu nu-mi putusem
închipui că nu citise opera integrală a celui care părea
să dea o nouă viziune asupra istoriei politice, economice,
şi într-un fel şi spirituale, a lumii. Eu, ca student,
o citisem; şi alţi colegi de-ai mei.
Apoi ani de zile m-a izbit, cum nici nu pot spune, ignoranţa
oamenilor politici care, constatam, nu cunoşteau cărţi
şi documente elementare, apoi uimirea mea când am constatat că
cei care conduceau mari popoare se uitau ca mâţa în calendar
la ce făcea Hitler că, prin urmare, nici unul nu citise
Mein Kampf, unde viitorul dictator destăinuise planurile
şi programul său. Se vedea bine, de asemenea, că nu
citiseră nici ceea ce se publicase în legătură cu persoana
lui Hitler, cu naţional-socialismul, unde erau date în vileag
fapte si informaţii psihologice de o importanţă covârşitoare.
Pentru cei care cunoşteau aceste documente, politica germană
aproape nu mai avea nici un secret, dar oamenii politici erau surprinşi,
picau din cer la fiecare nou demers al lui Hitler, când el desfăşura
un program de multă vreme anunţat aproape punct cu punct.
Dar câţi au ştiut exact, în sensul informaţiilor
care n-au lipsit niciodată, ce se petrece în Rusia, şi ce
este în fond comunismul ? în această privinţă, sau
si în această privinţă, orbecăiala, ignoranţa,
aiureala „oamenilor de stat" au luat proporţii catastrofale,
cum ne putem da seama în fiecare zi. Eu nu cred, fireşte, că
oamenii sunt aceia care fac istoria, mai ales când vedem bine că
e vorba de bieţi oameni, dar nu pot să tăgăduiesc
că noi, oamenii, o putem sluji cu o oarecare pricepere, sau ne
putem împletici ca beţele în roţile ei, sau călca în
străchini la fiecare pas, cu grave consecinţe pentru toţi.
Nu este oare o stupiditate, o crimă deseori, ca desfăşurarea
anumitor sensuri ale istoriei să ceară, să solicite
o anumită participare, un anumit concurs, iar oamenii să
facă lucrurile exact pe dos ? Nu se vede totdeauna clar, de acord,
clar noi avem totuşi nişte sarcini, nişte îndatoriri
- chiar aşa, ca oameni obişnuiţi - şi dacă
nu le cunoaştem, în sensul că nu le cunoaştem la nivelul
unei conştiinţe teoretice, atunci în situaţii destul
de clare ne comportăm ca nişte imbecili, slujind pe dos
fapte şi oameni care se transformă pentru toţi în adevărate
catastrofe. Nesiguranţa în materie de probleme, de informaţii
elementare, determină chiar la nivelul cel mai de sus o penibilă
bâjbâială, iarla niveluri rnai scăzute formule care dau
impresia unor deplorabile improvizaţii şi şmecherii.
Cum s-ar putea bunăoară explica, cu seriozitate, stupefiantul
acord, cu îmbrăţişări şi declaraţii
uimitoare, intervenţii la un moment dat, între Hitler şi
Stalin, când fulminantele declaraţii anterioare făcuseră
din ei şi din poziţiile lor ireductibile adversităţi
? Acord ? Haidade ! O „şmecherie" de cea mai vulgară
şi detestabilă calitate. An-glo-saxonii, geloşi din
această cauză, au pus la cale ceva asemănător,
derogând de la recomandări şi experienţe elementare,
asociindu-se şi ei cu ruşii, dân-du-le bani şi sperând
să tragă beneficii pe urma atâtor confuzii şi încurcături.
Ce-a ieşit din toate aceste socoteli de interese imediate, de
flagrante derogări, se vede.
Domeniul politicii nu este, desigur, împărăţia
lui Dumnezeu, iar oamenii politici nu sunt nişte îngeri, dar
ca neruşinarea să fie aproape singurul criteriu de mişcare,
neruşinarea şi minciuna sfruntată, asta nu se poate
fără nişte consecinţe foarte grave pe toate
planurile vieţii omeneşti. Cum, adică, trişăm
cu toate cele? Nu mai există nici un criteriu etic, absolut
nici-unul? Unde putea să ducă politica lui Hitler care
declara, bunăoară, că apără civilizaţia
unindu-se cu ruşii, şi promovează rasa ariană
unindu-se cu japonezii ?
N-am să mai insist, mai ales că pentru noi,
contemporanii cu atât de extraordinare evenimente, ridicări,
prăbuşiri spectaculoase, răsturnări neaşteptate,
multe relatări ar fi nişte obositoare repetări, dar
nu pot să nu afirm concluzia că nimic temeinic nu se poate
întemeia pe minciuni, pe o sfidare a adevărului, că oameni
şi întâmplări care anunţau domnii de o mie de ani
au fost măturaţi, spulberaţi ca şi cum n-ar
fi fost!
Nu fac o carte si nu fac nişte pledoarii,
iar digresiunile care pot să dea impresia că mă
despart de firul principal pe care îl urmăresc sunt numai
simple impresii, căci în această, în fond, mărturisire
n-am să pierd vederea de ansamblu.
Acum câteva luni de zile am primit un număr
din revista Europe, în care era un articol al lui Dzelepy,
autor care nu-mi era necunoscut, ci dimpotrivă: ceea ce mai
citisem de el îmi lăsase impresia unui spirit interesant şi
pătrunzător. Articolul din revistă 1-am citit numaidecât.
Iată ce spunea, spre înmărmurirea mea, pe baza unor recente
documente, din care chiar dădea citate, în faza faimoasei
întruniri de la Nuremberg a partidului naţional-socialist,
când Hitler era o jucărie pe scena politică şi în
sforăria ei, generalii germani, care îşi dăduseră
seama că intră într-o aventură, că se va provoca
un război nenorocit, care va fi pentru Germania o catastrofă,
au pus la cale arestarea lui Hitler. De comun acord cu comandantul
militar al Berlinului - se vede seriozitatea demersului -urma să
aibă, în casa unui general, o întâlnire cu Hitler si să
se procedeze la arestarea lui. Generalii aveau asupra lor şi
proclamaţia care urma să fie dată poporului german,
după arestare. De această arestare - culmea! - fusese
informat si cabinetul britanic, generalii socotind că englezii,
urmărind o politică de pace, vor privi favorabil acţiunea
lor. Dar iată că la Nuremberg, pe neaşteptate, Hitler
primeşte o telegramă din partea lui Chamberlain, care
îl anunţa că vine a doua zi să-1 vadă la Berhtesgarclen.
Hitler nu se mai duce astfel la Berlin, cum fusese convenit, aşa
că materialmente arestarea nu mai era cu putinţă,
pentru că, după declaraţia unui general, ei tot îl
arestau, cu toată telegrama lui Chamberlain, clacă venea
la Berlin. Ne putem închipui derutarea, perplexitatea generalilor.
Apoi după câteva zile şi-au dat seama că planul
trebuie amânat, deoarece devenise mult mai dificilă arestarea
unui om care intrase în tratative cu Marea Britanic, „întâmplarea"
e greu de priceput, iar Dzelepy merge până acolo încât se întreabă,
acuzându-l, ce a urmărit Chamberlain, şi dacă nu
a făcut, oare, intenţionat acest gest. Poate că bănuiala
aceasta e greu de susţinut, dar bănuiala unor jocuri necurate
stăruie. E însă de reţinut, totuşi, şi
că evenimentele - mai ales când funcţionează în estimarea
lor criterii arbitrare sau laşe - se întâmplă cu totul
altfel decât cum au fost puse la cale. Oamenii le ticluiesc într-un
fel, iar ele se desfăşoară altfel. Problema însă
se pune şi ar trebui mai cu metodă studiată. Dar,
oamenii, în frunte cu oamenii politici, gândesc în asemenea împrejurări
că nu au fost destul de „abili", termenul ar fi „destul
de şmecheri", ca să-i tragă pe alţii pe
sfoară, şi nu că au greşit faţă de
o ordine sau o legalitate mai profundă, astfel că, procedează
cu prilejul următor la fel, chiar dacă modifică la
suprafaţă socotelile şi jocul, în această privinţă,
psihologia poporului german mi se pare clasică, pentru că
de patruzeci de ani el comite greşeala de a crede că poate
stăpâni lumea pe calea armelor, când ar fi obţinut rezultate
remarcabile prin puterea economică, prin prestigiul spiritului,
prin virtuţile onestităţii si ale competenţei.
Eroarea lor e că au pierdut războiul pentru că nu
l-au pregătit destul de bine, crezând că n-au fost destul
de prevăzători, ca şi cum realitatea ar putea fi
complet prinsă în reţeaua socotelilor, oricât de bine
ar fi ele ticluite.
Dar nu numai nemţii recurg la asemenea
explicaţii şi justificări, când naive, când stupide,
când aberante, „explicând" răsturnarea paharului pentru
că l-au lovit cu cotul din nebăgare de seamă. Naivitatea,
ridicolul explicaţiilor pe care le pot aduce oamenii depăşesc
adeseori orice măsură! Cine se întreabă dacă
nu cumva în asemenea situaţii pricina ar trebui căutată
mai adânc, în vreo derogare ele la nişte principii, de la
nişte lucruri mai gingaşe care trebuie respectate si,
evident, cunoscute. Cine se întreabă
dacă ceea ce se — sau ni se — întâmplă în afară nu
este o consecinţă sau are o legătură cu ceea
ce se întâmplă înlăuntru ? În
sfârşit, dacă istoria nu este cumva transcrierea, la coordonatele
mari ale unei epoci, a unor evenimente, pozitive sau negative, subtile,
care s-au petrecut sau se petrec în primul rând în intimitatea inimii
omeneşti.
(Fragment din volumul:
Alexandru Mironescu – Kairos, Eseu despre teologia istoriei,
Editura ANASTASIA)
Salt la inceputul paginii
|