Alfred Adler
(1870-1937)
ÎNŢELEGEREA VIEŢII.
Introducere în psihologia individuală.
Editura TREI
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.edituratrei.ro/product.php/Alfred_Adler_%C3%8En%C5%A3elegerea_vie%C5%A3ii/2198/
Momentan este epuizatã.
Dar se gãseste aici, la ELEFANT,
la un pret bun pânã marti.
Azi, duminicã, si fãrã taxe de transport:
http://www.elefant.ro/carti/carti-de-specialitate/stiinte-umaniste/psihologie/intelegerea-vietii-6348.html
Alfred Adler, medic si psihoterapeut
austriac, este fondatorul scolii de psihologice individualã
care se situeazã între psihanaliza lui Sigmund
Freud si logoterapia lui Viktor Frankl. Alãturi de Freud
si Jung este considerat unul dintre cei mai importanti psihoterapeuti
moderni. Autor prolific, a publicat peste 300 de cãrti
si articole.
(de pe site-ul Editurii TREI)
Psihologia individuală— ştiinţa de a trăi
Doar o ştiinţă care are legătură directă
cu lumea, spunea marele filosof William James, este cu adevărat
o ştiinţă. Putem spune, de asemenea, că,
într-o ştiinţă având o legătură directă
cu viaţa, teoria şi practica devin aproape inseparabile.
O astfel de ştiinţă, tocmai pentru că se
modelează după dinamica vieţii, devine o ştiinţă
de a trăi. Aceste considerente sunt aplicabile, cu o forţă
deosebită, ştiinţei psihologiei individuale.
Psihologia individuală încearcă să vadă vieţile
individuale ca pe un întreg şi priveşte fiecare reacţie
în parte, fiecare acţiune şi impuls ca pe o expresie
a atitudinii unui individ faţă de viaţă.
O astfel de ştiinţă este, din necesitate, practică
şi pragmatică, deoarece, cu ajutorul cunoaşterii,
putem să ne schimbăm şi să ne corectăm
atitudinile. Astfel, psihologia individuală nu numai că
face predicţii asupra a ceea ce se va întâmpla, ci şi,
la fel ca profetul Iona, prezice ceea ce s-ar putea întâmpla,
tocmai ca să nu se întâmple.
Ştiinţa psihologiei individuale s-a
dezvoltat dintr-un efort de a înţelege misterioasa putere
creativă a vieţii — puterea exprimată în dorinţa
de dezvoltare, de luptă şi realizare şi de compensare
a înfrângerilor într-un anumit domeniu prin lupta pentru succes
în altul. Această putere este teleologică — se exprimă
pe sine în urmărirea unui scop, iar în această luptă
toate însuşirile fizice şi psihologice cooperează.
De aceea este absurd să studiezi fie starea fizică,
fie pe cea mentală, fără să le raportezi
la individul ca întreg.
De exemplu, în psihologia judiciară acordăm deseori mai
multă atenţie infracţiunii decât infractorului.
Dar infractorul, nu infracţiunea, este cel care contează
şi, oricât de mult am lua în considerare infracţiunea,
nu-i vom înţelege niciodată natura dacă nu o
vom vedea ca pe un episod din viaţa unui anumit individ.
Lucrul cel mai important este să înţelegem contextul
indivizilor implicaţi — scopul vieţii lor, cel care
le direcţionează toate acţiunile şi impulsurile.
Dacă putem înţelege acest scop, putem înţelege
semnificaţia ascunsă în spatele fiecărui act
separat — putem vedea aceste acte ca pe părţi ale
unui întreg. Şi atunci când studiem părţile —
cu condiţia să le studiem ca părţi ale unui
întreg — obţinem o înţelegere mai bună a întregului.
Lupta pentru atingerea unui scop
Interesul meu pentru psihologie s-a dezvoltat din practica medicală.
Medicina mi-a oferit punctul de vedere teleologic, sau orientat
către un anumit scop, necesar pentru înţelegerea manifestărilor
psihologice, în corp, toate organele se străduiesc să
se dezvolte spre anumite obiective: ele au forme precise, care
trebuie atinse până la maturitate. Mai mult decât atât,
în cazurile în care există defecte fizice, vom vedea mereu
natura făcând eforturi speciale să depăşească
deficienţa sau să compenseze prin dezvoltarea unui
alt organ care să preia funcţiunile celui defect.
Viaţa tinde întotdeauna către supravieţuire,
iar forţa vitală nu cedează niciodată fără
luptă în faţa obstacolelor externe.
Dezvoltările psihologice sunt similare cu cele organice. Fiecare
psihic îşi formează o anumită concepţie
despre un scop sau un ideal, un mijloc de a trece dincolo de
starea prezentă şi de a depăşi deficienţele
sau dificultăţile prezente prin formularea unei anumite
intenţii sau a unui anumit obiectiv pentru viitor. Pe baza
acestui obiectiv special, indivizii pot gândi şi se pot
simţi deasupra dificultăţilor prezente, deoarece
ei au în minte succesul viitor. Fără acest sentiment
al unui obiectiv, activitatea individuală ar fi lipsită
de sens.
Toate dovezile indică faptul că fixarea obiectivului trebuie
să se facă devreme în viaţă, în timpul perioadei
formative a copilăriei, în această perioadă
începe să se dezvolte un prototip sau model al personalităţii
mature. Ne putem imagina cum are loc procesul. Copiii, fiind
slabi, se simt inferiori şi se află uneori în situaţii
pe care nu le pot suporta. Astfel, ei se luptă să
se dezvolte şi fac asta într-o direcţie fixată
de scopul pe care şi 1-au formulat. Este dificil de spus
cum s-a fixat acest scop, dar este evident că un astfel
de scop există şi că domină fiecare acţiune
a copilului, într-adevăr, înţelegem puţine lucruri
despre impuls, motivaţie, abilitate sau dizabilitate în
copilăria timpurie. Până acum, nu s-a descoperit nicio
cheie pentru înţelegerea lor, deoarece direcţia este
stabilită definitiv doar după ce copiii şi-au
fixat scopurile. Abia când vedem direcţia în care se îndreaptă
o viaţă, putem ghici ce paşi se vor face în viitor.
A avea un obiectiv este a aspira să fii ca Dumnezeu. Dar a fi
ca Dumnezeu este bineînţeles obiectivul suprem, iar educatorii
ar trebui să fie precauţi în încercarea de a se educa
pe ei înşişi şi pe copiii lor ca să dorească
să fie ca Dumnezeu. Copiii pun în loc un scop mai concret
şi mai imediat, şi caută în jurul lor cea mai
puternică persoană pentru a o transforma în modelul
lor sau pentru întruparea scopului lor. Poate fi tatăl
sau poate fi mama, sau oricare altă persoană. Când
copiii concep un astfel de scop, ei încearcă să se
poarte, să simtă şi să se îmbrace ca persoana
pe care o percep ca fiind puternică şi să preia
toate trăsăturile care sunt în concordanţă
cu scopurile lor. Mai târziu, idealul de atins poate fi reprezentat
de un doctor sau profesor, pentru că profesorul poate
pedepsi copilul şi astfel el impune respect ca o persoană
puternică, iar obiectivul de a fi doctor este realizat
în jurul dorinţei de a fi asemenea lui Dumnezeu, stăpân
peste viaţă şi moarte. Aici scopul este constructiv,
pentru că poate fi realizat prin servicii aduse societăţii.
Modalităţi de a vedea lumea
Atunci când prototipul — acea personalitate timpurie întrupând un
scop — s-a format, individul se orientează spre o anumită
direcţie. Acest lucru ne facilitează predicţia
a ceea ce se va întâmpla mai târziu în viaţă. De acum
înainte, este posibil ca apercepţiile individului să
intre în tiparele pe care acesta şi le-a stabilit singur.
Copiii vor percepe situaţiile în conformitate cu schemele
personale de apercepţie — adică vor vedea lumea prin
prejudecata propriilor scopuri şi interese.
Pe la vârsta de 4-5 ani, prototipul este deja construit şi,
astfel, pentru a-1 înţelege, trebuie să căutăm
impresiile care au acţionat asupra copilului înaintea
sau în timpul acestei perioade. Aceste impresii pot fi foarte
variate, mult mai variate decât ne închipuim din punctul de
vedere al unui adult.
S-a descoperit că acei copii cu defecte fizice îşi conectează
toate experienţele cu funcţionarea organului defect.
De exemplu, copiii cu tulburări la nivelul stomacului manifestă
un interes anormal faţă de mâncat, în timp ce aceia
cu deficienţe de vedere sunt mai preocupaţi de lucrurile
vizibile. Această preocupare este de fapt menţinerea
schemei personale de apercepţie care, aşa cum am spus,
caracterizează pe fiecare. De aceea, putem sugera că,
pentru a afla care este interesul unui copil, trebuie să
aflăm care organ funcţionează defectuos, dar
lucrurile nu sunt atât de simple. Copiii nu experimentează
neapărat handicapuri sau deficienţe fizice în felul
în care le vede un observator exterior, ci ei vor avea propriile
experienţe legate de ele, care vor fi modificate de către
propria schemă aperceptivă. De aceea, în timp ce faptul
că inferioritatea unui anumit organ contează în schema
aperceptivă, observaţia exterioară nu oferă
neapărat cheia schemei aperceptive.
Copilul vede totul într-o schemă a relativităţii,
care este inevitabilă — niciunul dintre noi nu este binecuvântat
cu o cunoaştere a adevărului absolut. Cu toţii
facem greşeli, dar ceea ce este important este că
putem să le corectăm. Această corecţie este
mai uşoară atunci când personalitatea este în formare.
Iar dacă nu corectăm erorile în acel moment, o putem
face mai târziu, rea-mintindu-ne situaţia în care acestea
au apărut. Astfel, dacă suntem confruntaţi cu
sarcina de a trata un pacient nevrotic, problema noastră
este să descoperim nu erorile obişnuite, pe care le-a
făcut în viaţa ulterioară, ci erorile fundamentale
făcute timpuriu, pe vremea când îşi formula prototipul.
Dacă descoperim aceste erori, este posibil să le corectăm
prin tratamentul potrivit.
De aceea, psihologia individuală nu accentuează moştenirea
genetică. Important nu este ceea ce a moştenit cineva,
ci ceea ce face o persoană cu această moştenire
în primii săi ani — adică prototipul pe care 1-a construit
în copilărie. Ereditatea este, desigur, responsabilă
pentru defectele fizice moştenite, dar sarcina noastră
în acest caz este pur şi simplu să tratăm problema
specifică şi să înlăturăm pe cât se
poate dezavantajul copilului.
Copiii cu dizabilităţi fizice se găsesc într-o situaţie
dificilă şi dovedesc simptome marcante ale unui sentiment
exagerat de inferioritate. La momentul formării prototipului,
ei sunt deja mai interesaţi de ei înşişi decât
de alţii şi au tendinţa de a fi astfel şi
mai târziu în viaţă. Inferioritatea organică
este departe de a fi singura cauză a erorilor din prototip:
şi alte situaţii pot cauza aceleaşi erori — de
exemplu, faptul de a fi un copil răsfăţat sau
nedorit. Aceste situaţii vor fi discutate mai departe în
carte. Astfel de copii cresc handicapaţi, în sensul în
care se tem constant de atacuri şi nu reuşesc niciodată
să înveţe independenţa.
Influenţele parentale
Următoarea noastră sarcină este să găsim
dificultăţile cu care se confruntă indivizii
pe parcursul dezvoltării lor. în cazul copiilor răsfăţaţi,
nici societatea, nici familiile lor nu pot continua la infinit
să-i cocoloşească, aşa că aceşti
copii se confruntă foarte repede cu problemele vieţii.
La şcoală se află într-o nouă instituţie
socială, cu o nouă problemă socială. Ei
nu doresc să colaboreze sau să se joace cu ceilalţi,
deoarece nu au fost pregătiţi pentru viaţa în
colectivitate din şcoală. De fapt, experienţele
lor din stadiul prototipului i-au făcut să se teamă
de astfel de situaţii şi îi fac mereu să caute
mai mult răsfăţ. Trăsăturile unor astfel
de indivizi nu sunt moştenite, deoarece putem deduce din
ele natura prototipurilor şi scopurilor lor. întrucât
ei au trăsăturile speciale care i-au condus spre scopurile
lor speciale, nu este posibil ca ei să aibă trăsături
care să tindă într-o altă direcţie.
Una dintre influenţele cele mai comune asupra minţii unui
copil este refularea provocată de pedeapsa sau abuzul unui
tată sau al unei mame. Aceasta face ca un copil să
lupte pentru eliberare, ceea ce deseori este exprimat printr-o
atitudine de excludere psihologică. Astfel, aflăm
că unele fete cu taţi veşnic irascibili evită
toţi bărbaţii, deoarece cred că sunt la
fel de arţăgoşi. Sau băieţii care au
suferit din cauza unor mame severe pot exclude femeile din
viaţa lor. Această excludere poate fi, desigur, exprimată
diferit: de exemplu, un copil se poate pur şi simplu ruşina
în prezenţa femeilor, altul poate deveni homosexual. Astfel
de procese nu sunt moştenite, ci iau naştere în mediul
în care se dezvoltă copilul în primii ani.
Erorile timpurii ale copiilor costă scump, dar, în ciuda acestui
fapt, ei primesc puţine îndrumări. Părinţii
nu ştiu sau nu vor să le împărtăşească
copiilor rezultatele propriilor experienţe şi, astfel,
copiii trebuie să îşi urmeze propria cale.
Şi, pentru că tot suntem la acest subiect, niciodată
nu se accentuează prea mult faptul că nu se câştigă
nimic prin pedepsirea, admonestarea sau cicălirea copilului.
Nu se realizează nimic până când atât copilul, cât
şi adultul nu sunt lămuriţi despre ceea ce nu
este în regulă şi ceea ce ar trebui făcut pentru
a îndrepta lucrurile. Când copiii nu înţeleg, ei devin
prefăcuţi şi timizi. Mai mult decât atât, prototipurile
lor nu pot fi schimbate prin pedeapsă sau predici. Ele
nu pot fi schimbate nici prin simpla experienţă a
vieţii, deoarece experienţa de viaţă este
întotdeauna percepută în conformitate cu o schemă
personală de apercepţie. Doar când avem acces la structurile
de bază ale personalităţii putem face vreo schimbare.
Ordinea la naştere
Este important de observat faptul că nu există doi copii,
chiar şi născuţi în aceeaşi familie, care
să crească în aceleaşi condiţii. Chiar şi
în aceeaşi familie, atmosfera din jurul fiecărui copil
este unică. Primii născuţi sunt iniţial
singuri şi astfel centrul atenţiei. Odată cu
naşterea celui de-al doilea copil, copiii mai mari sunt
detronaţi, iar această schimbare de situaţie
nu le place deloc; au fost odată atotputernici şi
acum nu mai sunt. Acest sentiment al tragediei intră în
formarea prototipurilor lor şi va ieşi din nou la
suprafaţă în trăsăturile lor ca adult. Studiile
de caz dovedesc faptul că aproape întotdeauna aceşti
copii suferă o cădere în viaţa adultă.
Un alt factor poate fi reprezentat de tratamentele diferite aplicate
băieţilor şi fetelor pe parcursul educaţiei
lor. Deseori, băieţii sunt supraevaluaţi, iar
fetele sunt privite ca şi când ar fi improbabil să
realizeze ceva. Fetele tratate astfel vor creşte mereu
ezitante şi îndoindu-se de ele însele. Ele vor rămâne
toată viaţa cu impresia că doar bărbaţii
sunt în stare să realizeze ceva demn de laudă.
Şi poziţia celui de-al doilea copil este caracteristică
şi individuală. Aceştia sunt într-o cu totul
altă poziţie decât primii născuţi, deoarece
pentru ei a existat întotdeauna altcineva care a dat tonul.
Deseori ei preiau această sarcină şi, dacă
vom căuta cauza, vom afla că primii născuţi
au fost bulversaţi de competiţie şi că această
reacţie le-a afectat dezvoltarea. Copiii mai mari devin
speriaţi de competiţie şi nu se mai descurcă
aşa de bine. Ei scad din ce în ce mai mult în ochii părinţilor
lor, care încep să îl aprecieze din ce în ce mai mult
pe mezin. Pe de altă parte, mezinii au întotdeauna pe cineva
care impune ritmul şi sunt mereu într-o competiţie.
Toate trăsăturile lor vor reflecta această poziţie
specifică în familie. Ei au tendinţa să fie
rebeli şi să nu recunoască puterea sau autoritatea.
Istoria sau legenda evocă numeroase exemple de mezini puternici.
Povestea biblică a lui losif este unul dintre aceste exemple:
el dorea să se impună în faţa tuturor celorlalţi.
Faptul că un frate mai mic s-a născut în familie,
mulţi ani după plecarea lui de acasă, un frate
pe care nu îl cunoştea, în mod evident nu a alterat situaţia;
poziţia lui a rămas cea a mezinului. Găsim acelaşi
lucru în multe basme, unde copilul cel mai mic joacă rolul
liderului. Aceste trăsături îşi au originea
în copilăria timpurie şi nu pot fi schimbate decât
odată cu obţinerea unei înţelegeri mai profunde.
Pentru a ajuta oamenii, trebuie să îi faci să înţeleagă
ce s-a întâmplat în acea copilărie timpurie. Ei trebuie
să priceapă că prototipul pe care 1-au dezvoltat
are o influenţă dăunătoare asupra vieţilor
lor.
Explorarea amintirilor din copilărie
Un instrument valoros în înţelegerea prototipului şi, de
aici, a naturii individului este studiul amintirilor din copilărie,
întreaga noastră cunoaştere şi toate observaţiile
converg către faptul că amintirile noastre constituie
un factor important al prototipului personal. Un exemplu va
clarifica această afirmaţie. Să luăm în
considerare copiii cu o problemă fizică: să spunem
cu un stomac bolnav. Cele mai timpurii amintiri se referă
probabil, într-un anumit fel, la mâncare. Sau copiii care au
avut probleme pentru că sunt stângaci: faptul de a fi stângaci
le afectează şi punctul de vedere. O anumită
persoană îţi poate povesti despre mama ei care a răsfăţat-o
sau despre naşterea unui frate mai mic. Un bărbat
îţi poate spune cum a fost bătut, dacă a avut
un tată agresiv sau cum a fost ridiculizat sau şicanat
la şcoală. Toate aceste indicaţii sunt foarte
valoroase, cu condiţia să învăţăm arta
de a le citi semnificaţia.
Arta înţelegerii amintirilor din copilărie implică
un grad foarte ridicat de empatie, abilitatea de a te identifica
cu copiii în situaţiile copilăriei lor. Prin această
empatie putem înţelege semnificaţia, unică în
viaţa unui copil, a sosirii unui frate mai mic în familie
sau impresia lăsată în mintea unui copil de abuzurile
unui tată veşnic irascibil.
Logica particulară
Dacă privim o familie cu copii prost crescuţi, vom vedea
că, deşi par a fi inteligenţi (în sensul că,
dacă le pui o întrebare, îţi vor răspunde corect),
aceştia au un puternic sentiment de inferioritate. Inteligenţa,
desigur, nu înseamnă în mod necesar şi bun-simţ.
Copiii pot avea o atitudine mentală total personală
— am putea-o numi particulară —, de felul aceleia pe care
o poţi găsi printre nevrotici. Intr-o nevroză
compulsivă, de exemplu, pacienţii realizează
futilitatea comportamentului lor compulsiv, dar nu pot să
îl oprească, înţelegerea particulară şi
un limbaj particular sunt, de asemenea, trăsăturile
bolnavului psihic, care nu vorbeşte niciodată limba
bunului-simţ, punctul culminant al interesului social.
Dacă punem în opoziţie judecata bunului-simţ şi
logica particulară, vom afla că judecata bunului-simţ
este de obicei mai aproape de adevăr. Folosim bunul-simţ
pentru a distinge între bine şi rău şi, în timp
ce deseori facem greşeli într-o situaţie complicată,
greşelile tind să se corecteze singure. Dar cei care
îşi văd întotdeauna numai propriul interes nu pot
distinge aşa de uşor ca alţii între ce este corect
şi greşit. De fapt, ei îşi trădează
deseori această incapacitate, din moment ce acţiunile
lor sunt transparente observatorului.
Să luăm în considerare modul în care se produc infracţiunile.
Dacă cercetăm inteligenţa, înţelegerea şi
mobilurile infractorilor, vom vedea că ei îşi privesc
mereu infracţiunile ca fiind totodată inteligente
şi eroice. Ei cred că au îndeplinit un scop de superioritate
— şi anume că au fost mai isteţi decât poliţia
şi că sunt în stare să îi învingă pe ceilalţi.
Astfel, în mintea lor ei sunt eroi şi nu văd că
acţiunile lor indică ceva diferit, ceva foarte departe
de eroism. Lipsa lor de interes social, ceea ce face toate activităţile
lor dăunătoare sau inutile social, este legată
de o lipsă de curaj, de laşitate, dar ei nu ştiu
asta. Cei care se întorc spre partea inutilă a vieţii
deseori se tem de eşec, întuneric şi izolare; ei doresc
să fie cu ceilalţi. Aceasta este laşitate şi
trebuie etichetată ca atare, într-adevăr, cea mai
bună cale de a opri infracţiunile este de a convinge
pe toată lumea că infracţiunea nu este altceva
decât o expresie a laşităţii.
Este bine cunoscut faptul că unii infractori, când se apropie
de vârsta de 30 sau 40 de ani, îşi schimbă opţiunile;
îşi iau o slujbă, se căsătoresc şi
devin buni cetăţeni. De ce? Să ne uităm
la spărgători. Cum poate concura un spărgător
de 42 de ani cu unul de 20 de ani? Ultimii sunt mai rapizi şi
mai puternici. Mai mult, la 30 sau 40 de ani, infractorii sunt
forţaţi să trăiască altfel decât trăiseră
înainte, astfel încât, deoarece acest mod de viaţă
nu le mai procură lucrurile de care au nevoie, infracţiunile
nu mai merită efortul şi li se pare mai convenabil
să se retragă.
Alt factor pe care trebuie să îl reţinem în legătură
cu infractorii este faptul că, dacă facem pedepsele
mai severe, departe de a-i speria pe infractori, le întărim
credinţa că sunt eroi. Nu trebuie să uităm
că infractorii trăiesc într-o lume egocentrică,
o lume în care nu vom găsi niciodată adevăratul
curaj, încrederea în sine, sentimentul de comunitate sau înţelegerea
valorilor comune. Nevroticii rareori înfiinţează
un club, iar acest lucru ar fi o performanţă imposibilă
pentru persoanele care suferă de agorafobie sau alienaţii
delincvenţi. Copiii-problemă îşi fac prieteni
foarte rar — un fapt pentru care nu se oferă prea des un
motiv. Există totuşi un motiv: îşi fac rareori
prieteni deoarece viaţa lor timpurie a luat o direcţie
egocentrică. Prototipurile lor au fost orientate spre
scopuri false şi un sistem particular al logicii, astfel
încât ei au urmat o direcţie care ducea spre partea negativă
a vieţii.
Importanta interesului social
Conceptul de interes social sau sentiment social este unul vital.
Este cea mai importantă parte din educaţia noastră
şi din tratamentul nostru. Doar cei care sunt curajoşi,
au încredere în sine şi se simt la ei acasă în această
lume pot beneficia atât de pe urma problemelor, cât şi
a avantajelor vieţii. Aceştia nu se tem niciodată.
Ei ştiu că vor exista mereu dificultăţi
în viaţă, dar ştiu, de asemenea, că le pot
învinge. Sunt pregătiţi pentru toate problemele vieţii,
care sunt invariabil de natură socială.
Cele trei tipuri de copii menţionate dezvoltă un prototip
cu un grad redus de interes social. Copiii nu au atitudinea
mentală necesară pentru soluţionarea dificultăţilor
vieţii. Simţindu-se învinşi, dezvoltă o
atitudine greşită faţă de problemele vieţii.
Sarcina noastră, în tratarea unor astfel de pacienţi,
este să încurajăm ceea ce eu numesc comportamentul
social „util" şi o atitudine pozitivă, „utilă",
faţă de viaţă şi societate.
Lipsa de interes social tinde să orienteze oamenii către
partea negativă sau „inutilă" a vieţii.
Indivizii cărora le lipseşte în mod esenţial
interesul social pot deveni delincvenţi, infractori, alcoolici
sau bolnavi mental. Problema noastră, în cazul lor, este
să găsim un mijloc de a-i influenţa să adopte
tipare comportamentale utile şi constructive şi de
a-i determina să se intereseze de alţii. De aceea,
am putea spune că aşa-numita psihologie individuală
a noastră este de fapt o psihologie socială.
Sentimente şi emoţii
Următorul pas în ştiinţa de a trăi îl constituie
studierea sentimentelor. Adoptarea unui scop nu numai că
afectează trăsăturile individuale, mişcările
şi expresiile fizice, ci şi domină viaţa
sentimentelor. Este remarcabil faptul că indivizii încearcă
mereu să-şi justifice atitudinile apelând la sentimentele
lor. Astfel, dacă indivizii se străduiesc să
lucreze bine, vom găsi această idee fiind exagerată
şi jucând un rol dominant în întreaga lor viaţă
emoţională. Sentimentele indivizilor sunt întotdeauna
în acord cu punctul lor de vedere asupra îndatoririlor proprii:
sentimentele le întăresc presupunerile. Facem întotdeauna
ceea ce oricum am face, iar sentimentele pur şi simplu
ne însoţesc acţiunile.
Putem vedea clar acest lucru în vise, al căror studiu este probabil
una dintre cele mai mari realizări ale psihologiei individuale.
Fiecare vis are un obiectiv, deşi acest lucru nu a fost
niciodată limpede înţeles înainte. Obiectivul unui
vis, în general, este crearea unui anumit sentiment sau unei
anumite emoţii, care în schimb promovează obiectul
visului. Visăm în felul în care am dori să ne comportăm.
Visele sunt o repetiţie emoţională a planurilor
şi atitudinilor pentru comportamentul din starea de veghe
— totuşi, o repetiţie pentru o reprezentaţie
care este posibil să nu aibă loc niciodată,
în acest sens, visele sunt amăgitoare — imaginaţia
emoţională ne dă fiorul acţiunii fără
acţiune.
Această caracteristică se găseşte şi în
viaţa noastră vigilă. Avem întotdeauna o înclinaţie
puternică spre a ne dezamăgi emoţional — vrem
mereu să ne convingem pe noi înşine să mergem
pe calea dictată de propriile prototipuri, aşa cum
s-au format ele în copilăria timpurie.
Abordarea generală
Aceasta rezumă abordarea psihologiei individuale, o ştiinţă
care a făcut o lungă călătorie într-o direcţie
nouă. Sunt multe direcţii în psihologie şi psihiatrie,
şi niciun psiholog nu crede că ceilalţi au dreptate.
Poate că nici cititorii nu ar trebui să se bazeze
pe părere şi încredere; să îi lăsăm
să studieze şi să compare.
…
CAPITOLUL 5
Amintirile din copilărie
Descoperirea prototipului
După ce am analizat semnificaţia unui stil de viaţă
al unui individ, ne întoarcem acum spre amintirile din copilărie,
care sunt probabil calea cea mai importantă de a înţelege
un stil de viaţă. Căutând printre amintirile
din copilărie, vom fi capabili să descoperim prototipul
— miezul stilului de viaţă — mai bine decât prin orice
altă metodă.
După ce am ascultat câte ceva despre plângerile pacientului,
îl întrebăm despre amintirile sale din copilărie,
pe care le comparăm cu alte elemente oferite, în cea mai
mare parte, stilul de viaţă nu se schimbă; omul
este mereu aceeaşi persoană, cu aceeaşi personalitate,
o unitate. Un stil de viaţă, aşa cum am arătat,
se construieşte prin lupta pentru atingerea unui anumit
scop de superioritate, aşa că trebuie să ne aşteptăm
ca fiecare cuvânt, acţiune şi sentiment să fie
parte din acest efort, în anumite momente, acest lucru este
exprimat deosebit de clar; este în special cazul amintirilor
din copilărie.
Totuşi nu trebuie să facem o diferenţă prea strictă
între amintirile timpurii şi cele recente, deoarece tiparul
este implicat şi în rememorările recente. Este mai
uşor să găsim direcţia străduinţelor
în izvorul acestor amintiri, căci atunci descoperim tema
de bază şi suntem capabili să înţelegem
faptul că stilul de viaţă al unei persoane nu
se schimbă cu adevărat.
Dacă pacienţii privesc înapoi, în trecut, putem fi siguri
că orice va scoate la iveală memoria lor va fi important
pentru ei din punct de vedere emoţional, şi astfel
vom obţine un indiciu al personalităţii lor.
Nu trebuie să negăm faptul că şi experienţele
uitate sunt importante pentru stilul de viaţă şi
pentru prototip, dar deseori este mult mai dificil să ai
acces la amintirile uitate sau, cum se mai numesc, inconştiente.
Atât amintirile conştiente, cât şi cele inconştiente
au calitatea de a tinde spre acelaşi scop de superioritate.
Ambele categorii sunt o parte dintr-un prototip complet. De
aceea, este recomandabil să investigăm atât amintirile
conştiente, cât şi pe cele inconştiente, deoarece
toate sunt la fel de importante, iar individul în general nu
înţelege semnificaţia niciuneia. Este treaba celui
din exterior să le înţeleagă şi să
le interpreteze pe toate.
Să începem cu amintirile conştiente. Unii oameni, atunci
când sunt întrebaţi despre amintirile timpurii, spun: „Nu
am niciuna." Trebuie să le cerem acestor oameni să
se concentreze şi să încerce să îşi aducă
aminte. După un mic efort, vom afla de obicei că îşi
amintesc câte ceva. Dar ezitarea poate fi considerată un
semn că ei nu vor să privească înapoi în copilărie
şi astfel putem ajunge la concluzia că această
copilărie nu a fost una plăcută. Trebuie să
îi încurajăm şi să le dăm indicii, pentru
a afla ce ne interesează. Invariabil, până la urmă
îşi amintesc ceva.
Pe de altă parte, unii oameni pretind că pot să-şi
amintească lucruri de când aveau doar un an. Acest lucru
este greu de crezut, iar adevărul este probabil că
acestea sunt fantasme, nu amintiri adevărate. Dar nu are
importanţă dacă sunt imaginate sau adevărate,
din moment ce oricum sunt părţi din personalitatea
cuiva.
Alţii insistă că nu sunt siguri dacă îşi
amintesc un lucru sau dacă acesta le-a fost spus de către
părinţi. Nici acest aspect nu este cu adevărat
important, deoarece, chiar dacă amintirea provine de la
părinţi, ei şi-au fixat faptul în minte şi
astfel acesta îi ajută să ne spună în ce constă
interesul lor.
Tipuri de amintiri
Aşa cum am explicat în capitolul anterior, pentru anumite scopuri
este convenabilă clasificarea indivizilor pe tipuri. Amintirile
din copilărie se pot clasifica în tipuri şi reprezintă
un indiciu al lucrurilor la care trebuie să te aştepţi
în comportamentul unui anumit tip de persoană. De exemplu,
să luăm cazul unei persoane care îşi aminteşte
că a văzut un brad minunat de Crăciun, plin cu
lumini, cadouri şi globuri. Care este lucrul cel mai interesant
în această povestire? Faptul că a văzut aceste
lucruri. De ce ne spune ceea ce a văzut? Pentru că
ea este interesată întotdeauna de vizual. Probabil a luptat
cu unele dificultăţi legate de vedere şi, fiind
astfel antrenată, a fost mereu mai interesată şi
mai atentă la ceea ce vede. Poate acesta nu este cel mai
important element al stilului său de viaţă, dar
este o parte interesantă şi valoroasă. Ne indică
faptul că, dacă ar fi să o sfătuim asupra
unei ocupaţii potrivite, ar trebui să fie una în care
să îşi utilizeze ochii.
La şcoală, deseori educaţia copiilor nu ţine
cont de acest principiu al tipurilor. Putem găsi copii
interesaţi de lucruri vizuale care nu îşi ascultă
profesorul, pentru că doresc mereu să se uite la ceva.
Trebuie să avem răbdare cu aceşti copii şi
să încercăm să îi educăm astfel încât să
asculte. Mulţi copii învaţă la şcoală
doar într-un singur fel, pentru că ei se bucură de
lucruri doar cu unul dintre simţuri. Ei pot fi buni doar
la ascultat sau la văzut. Unora le place să fie mereu
în mişcare şi în activitate. Nu ne putem aştepta
la aceleaşi rezultate de la tipuri diferite de copii, în
special dacă profesorul preferă o anumită metodă
de predare, de exemplu să le vorbească elevilor. Atunci
când predomină această metodă, „privitorii"
şi „activii" vor suferi şi vor fi împiedicaţi
în dezvoltare.
Să luăm cazul unui tânăr de 24 de ani, care suferea
de episoade de pierdere a cunoştinţei. Atunci când
a fost întrebat despre amintiri din copilărie, şi-a
amintit că la vârsta de 4 ani a leşinat la auzul unui
fluier de locomotivă. Cu alte cuvinte, era un om care auzise,
şi de aceea era interesat de auz. Nu este necesar să
explicăm aici cum a dezvoltat mai târziu acest bărbat
episoadele de pierdere a cunoştinţei, dar este suficient
să notăm că, încă din copilărie, era
foarte sensibil la sunete. Era foarte muzical şi nu putea
suferi zgomotele neplăcute, dizarmonice sau stridente.
De aceea, nu suntem surprinşi că a fost atât de afectat
de sunetul unui fluier. Copiii sau adulţii sunt deseori
interesaţi în mod special de anumite lucruri pentru că
au suferit din cauza lor. Am văzut aceasta şi la bărbatul
cu astm din capitolul 2. Din cauza vreunei suferinţe din
copilărie, el fusese strâns înfăşat peste piept
şi, drept urmare, a dezvoltat un interes extraordinar pentru
aspectele legate de respiraţie.
Întâlnim oameni care par interesaţi de lucrurile de mâncat.
Amintirile lor din copilărie au de-a face cu mâncatul,
iar acesta reprezintă lucrul cel mai important din lume
pentru ei — cum să mănânci, ce să mănânci
şi ce să nu mănânci. Aflăm deseori că
dificultăţile legate de mâncare sau digestie din copilăria
timpurie au sporit importanţa mâncatului la un astfel
de individ.
O persoană poate avea, de asemenea, amintiri legate de mişcare
şi mers. Mulţi copii care nu au putut să se mişte
prea bine la începutul vieţii, deoarece erau slăbiţi
sau sufereau de vreo boală, au devenit anormal de interesaţi
de mişcare şi se grăbesc mereu. Următorul
caz este o ilustrare.
Un bărbat de vreo 50 de ani a venit la doctor plângându-se că,
de câte ori însoţea pe cineva să traverseze strada,
suferea de o spaimă cumplită că ar putea să
fie călcaţi de o maşină. Când traversa singur,
nu avea niciodată o astfel de spaimă, ci era destul
de calm. Doar atunci când mai era cu cineva se simţea obligat
să îl salveze pe acesta, îşi apuca tovarăşul
de braţ, îl împingea în stânga şi-n dreapta, şi
în general îl tracasa. Să analizăm motivele unui astfel
de comportament.
Întrebat despre amintirile din copilărie, a explicat că,
la vârsta de trei ani, era slăbit fizic şi suferea
de rahitism, în două rânduri fusese lovit de vehicule
atunci când traversa strada. Dorea să dovedească,
să spunem aşa, că era singurul om care ştia
cum se traversează o stradă. Căuta mereu o ocazie
să dovedească acest lucru atunci când era cu altcineva.
Desigur, a fi capabil să traversezi strada în siguranţă
nu este ceva cu care cei mai mulţi oameni s-ar lăuda
sau pentru care ar dori să concureze cu alţii. Dar
la unii oameni, cum ar fi pacientul nostru, dorinţa de
a se mişca rapid şi de a-şi arăta această
abilitate poate fi destul de puternică.
Un alt caz este acela al unui băiat pe cale de a deveni infractor.
El fura, chiulea de la şcoală şi aşa mai
departe, până când părinţii lui au ajuns la exasperare.
Amintirile lui din copilărie au dezvăluit faptul că
dorise întotdeauna să se mişte repede. Acum lucra
împreună cu tatăl său şi stătea într-un
singur loc toată ziua. Pornind de la natura acestui caz,
o parte a tratamentului a fost recomandarea de a deveni agent
de vânzări pentru afacerea tatălui său.
Moartea în familie
Unul dintre cele mai semnificative tipuri de amintiri din copilărie
este moartea foarte timpurie a cuiva drag. Atunci când copiii
văd pe cineva murind, efectul produs asupra lor este foarte
profund. Uneori, aceşti copii devin morbizi; alteori, fără
a deveni morbizi, îşi dedică toată viaţa
problemei morţii şi sunt mereu preocupaţi să
lupte împotriva bolii şi a morţii într-un anumit fel.
Putem găsi mulţi astfel de copii interesaţi de
medicină mai târziu în viaţă, iar ei pot deveni
medici sau farmacişti. Un astfel de scop se află,
desigur, de partea utilă a vieţii. Nu numai că
ei sunt angajaţi într-o luptă particulară împotriva
morţii, ci îi şi ajută pe alţii.
Uneori totuşi, prototipul se dezvoltă într-un fel foarte
egoist. Un copil care fusese foarte afectat de moartea unei
surori mai mari a fost întrebat ce vrea să devină.
Răspunsul aşteptat era doctor, în schimb, el a răspuns:
„Gropar." Când a fost întrebat de ce şi-a ales această
ocupaţie, el a răspuns: „Pentru că eu vreau să
fiu cel care îi îngroapă pe alţii, nu cel care este
îngropat." Acest scop, după cum vedem, nu este unul
constructiv, deoarece băiatul nu este interesat decât
de el însuşi.
Amintirile copiilor răsfăţaţi
Să ne întoarcem acum la amintirile celor care au fost răsfăţaţi
în copilărie. Amintirile îndepărtate oglindesc foarte
clar trăsăturile acestor oameni. Copiii de tipul
acesta îşi menţionează foarte des mamele, ceea
ce probabil este normal, dar poate fi şi un semn că
ei au trebuit să se lupte pentru o situaţie favorabilă.
Uneori, amintirile par foarte inofensive, dar merită o
analiză atentă. De exemplu, un bărbat îţi
poate spune: „Eram aşezat în camera mea, iar mama stătea
în picioare lângă bufet." Acest lucru pare lipsit
de importanţă, dar menţionarea mamei este un
semn că ea prezenta interes pentru el. Uneori, mama este
mai ascunsă, iar studierea devine mai complicată;
trebuie să ghicim cum stau lucrurile cu mama. Astfel, bărbatul
respectiv vă poate spune: „îmi aduc aminte despre o călătorie."
Dacă îl întrebi cine îl însoţise, vei descoperi că
era mama. Sau, dacă un copil ne spune: „îmi aduc aminte
că într-o vară am fost la ţară", putem
ghici că mama era cu copiii şi vedem astfel influenţa
ascunsă a mamei.
Studiind multe amintiri, putem găsi o luptă pentru preferinţă.
Putem vedea cum un copil, în cursul dezvoltării sale, începe
să aprecieze atenţia pe care i-o dă mama, iar
amintirile lui privesc prezenţa sau absenţa unei astfel
de atenţii. Acest lucru este important pentru înţelegerea
noastră, deoarece, dacă adulţii sau copiii ne
povestesc asemenea amintiri, putem fi siguri că ei simt
în permanenţă că sunt în pericol să piardă
ceva sau ca altcineva să fie preferat. Vedem o tensiune
care indică faptul că, mai târziu în viaţă,
astfel de persoane vor fi înclinate să fie geloase.
Amintiri speciale
Uneori, oamenii îşi exprimă interesul într-o anumită
direcţie, mai presus de toate celelalte. De exemplu, amintirea
cea mai timpurie a unui paciente: „într-o zi trebuia să
am grijă de sora mai mică şi voiam să o
protejez cât de bine puteam. Am pus-o lângă masă,
dar scutecul s-a agăţat şi ea a scăzut".
Fetiţa avea pe atunci doar 4 ani, o vârstă foarte
fragedă pentru a fi pus să ai grijă de cineva
mai mic. Ne putem da seama ce tragedie a fost acest lucru în
viaţa fetiţei care făcuse tot ce îi era posibil
să îşi protejeze sora mai mică. Această
pacientă a crescut şi s-a măritat cu un bărbat
bun — putem spune chiar ascultător. Dar ea era mereu geloasă
şi critică, şi îi era mereu teamă că
soţul ei va prefera pe alta. Putem cu uşurinţă
înţelege că soţul s-a săturat de ea şi
s-a concentrat asupra copiilor.
Uneori, tensiunea este exprimată mai direct şi oamenii
îşi amintesc că, de fapt, ei voiau să îi rănească
pe ceilalţi membri ai familiei, chiar să îi omoare.
Astfel de oameni sunt interesaţi exclusiv de treburile
lor şi nu agreează compania altora — simt o anumită
rivalitate faţă de aceştia. Acest sentiment este
prezent încă din prototip.
Există oameni care nu pot termina niciodată ceva, deoarece
se tem că altcineva va fi preferat ca prieten sau coleg
sau pentru că-i suspectează pe alţi oameni că
încearcă mereu să îi depăşească. Nu
pot deveni niciodată cu adevărat o parte a comunităţii,
din cauza fricii că ceilalţi ar putea să îi umbrească
şi astfel să fie preferaţi, în orice situaţie,
sunt extrem de încordaţi, iar această atitudine este
evidentă în mod special în iubire şi căsătorie.
Ajungem acum la copiii urâţi sau nedoriţi. Din fericire,
acest tip este rar. Dacă un copil este cu adevărat
urât sau neglijat încă de la începutul vieţii sale,
nu poate trăi — un astfel de copil va pieri. De obicei,
copiii au părinţi care îi răsfaţă într-o
oarecare măsură şi le satisfac dorinţele,
dar găsim şi copii care se simt nedoriţi sau
urâţi şi de cele mai multe ori aceşti copii devin
deprimaţi.
Deseori percepem în amintirile lor o accentuare a faptului că
au fost certaţi, urâţi sau criticaţi.
Un bărbat a venit la psiholog, de exemplu, pentru că îi
era frică să plece de acasă. Cea mai veche amintire
a lui era aceea când a fugit de acasă pentru că mama
lui îl certa şi îl pedepsea constant, iar apoi a căzut
într-un lac şi aproape că s-a înecat. Din această
amintire a lui, aflăm că a plecat o dată de acasă
şi s-a aflat într-un mare pericol. După acest episod,
se ferea constant de pericol atunci când ieşea din casă.
Fusese un copil strălucitor, dar se temuse întotdeauna
că ar putea să nu iasă pe primul loc la examene,
aşa că ezita şi nu putea să meargă
mai departe. Când, în sfârşit, a reuşit să meargă
la universitate, s-a temut că nu va fi în stare să
concureze cu ceilalţi studenţi. Vedem cum toate acestea
duc înapoi către vechile lui amintiri despre pericol.
Un alt caz care ilustrează acest lucru este cel al unui orfan
ai cărui părinţi au murit când acesta avea doar
un an. în orfelinat nu a fost îngrijit corespunzător. Nimănui
nu îi păsa de el, iar mai târziu în viaţă i-a
fost foarte greu să îşi facă prieteni sau să
colaboreze cu colegii. Privind înapoi către amintirile
lui cele mai timpurii, vedem că simţise mereu că
alţii erau preferaţi. Acest sentiment a jucat un
rol important în dezvoltarea lui, întotdeauna se simţea
urât, ceea ce i-a îngreunat abordarea tuturor problemelor vieţii.
A fost exclus din toate situaţiile normale ale vieţii,
cum ar fi dragostea, căsătoria, prietenia, munca —
toate situaţiile care presupuneau contactul cu alte fiinţe
umane — din cauza sentimentelor sale de inferioritate.
Un alt caz interesant este acela al unui bărbat între două
vârste care se plângea întotdeauna de insomnie. Avea vreo 46
de ani, era căsătorit şi avea copii. Era foarte
critic cu toată lumea şi încerca mereu să se
poarte ca un tiran, în special cu membrii familiei sale. Comportamentul
lui îi făcea pe toţi nefericiţi.
Când a fost întrebat despre amintirile lui din
copilărie, a explicat că el crescuse într-o casă
cu părinţi care se certau, care se băteau şi
se ameninţau mereu unul pe altul, astfel încât îi era frică
de amândoi. Mergea la şcoală murdar şi neîngrijit,
într-o zi, învăţătoarea lui a lipsit şi
a venit o suplinitoare. Această femeie era interesată
de profesia ei şi o vedea ca pe o muncă bună
şi nobilă. A văzut potenţialul acestui
copil neîngrijit şi l-a încurajat. Era pentru prima dată
în viaţa lui când avea parte de un asemenea tratament.
Din acel moment a început să se dezvolte bine, dar era
mereu ca şi când cineva 1-ar fi împins de la spate. Nu
credea cu adevărat că este în stare să facă
ceva bine, şi astfel lucra toată ziua încontinuu,
plus o jumătate din noapte, în felul acesta, a crescut
crezând că trebuie să folosească jumătate
din noapte pentru a lucra sau pentru a se gândi la ce are de
făcut. Credea că este necesar să stea treaz aproape
toată noaptea pentru a putea realiza ceva de valoare.
Mai târziu, dorinţa de a fi superior s-a exprimat în atitudinea
lui faţă de familie şi în comportamentul faţă
de alţii. Familia lui fiind mai slabă, el putea juca
rolul unui cuceritor, în mod inevitabil, soţia şi
copiii sufereau foarte mult din cauza acestui comportament.
Privind caracterul acestui bărbat ca pe un întreg, putem spune
că el avea un scop de superioritate şi că acesta
era scopul unei persoane cu un mare complex de inferioritate.
Tensiunea lui era semnul că se îndoia de propriul succes,
dar, în schimb, îndoiala lui era mascată de o poză
de superioritate. Astfel, se dovedeşte cum studierea amintirilor
din copilărie poate dezvălui situaţia în adevărata
ei lumină.
Analiza predictivă
Dacă putem analiza amintirile din copilărie, putem prevedea,
aşa cum am spus, ce se va întâmpla mai târziu în viaţa
pacienţilor noştri. Amintirile sunt semne a ceea
ce s-a întâmplat în viaţa cuiva şi ale felului în
care s-a dezvoltat; ele indică mişcarea spre un anumit
scop şi obstacolele care au trebuit depăşite.
Ele mai arată şi felul în care oamenii au devenit
interesaţi de o anumită parte a vieţii mai curând
decât de alta. Vedem cum este posibil ca ei să fi suferit
ceea ce numim o traumă, de natură sexuală de
exemplu; de aceea, este posibil să fie mai interesaţi
de astfel de probleme decât de altele. Nu vom fi astfel surprinşi
dacă, atunci când întrebăm despre amintirile timpurii,
auzim despre experienţe sexuale. Unii oameni sunt, la
o vârstă fragedă, mai interesaţi de sex decât
alţii. In mod natural, interesul pentru sex este parte
componentă a comportamentului uman normal, dar, aşa
cum am spus înainte, sunt multe variante şi niveluri de
interes. Aflăm deseori că, în cazurile în care oamenii
ne spun despre experienţele sexuale, ei pun mai târziu
accent pe acest aspect al vieţii. Stilul de viaţă
rezultat nu este unul armonios, deoarece această parte
a vieţii este supraevaluată. Sunt oameni care insistă
că fiecare experienţă are o bază sexuală.
Pe de altă parte, sunt cei care insistă că stomacul
este partea cea mai importantă a corpului, şi aflăm
că amintirile timpurii corespund cu preocupările
ulterioare în această direcţie.
Era un băiat care nu stătea niciodată aşezat
în clasă, la liceu. Voia să fie într-o mişcare
permanentă şi nu se concentra niciodată asupra
studiului. Se gândea mereu la altceva, frecventa cafenelele
şi prietenii — toate atunci când trebuia să înveţe.
De aceea, a fost interesant să îi examinăm amintirile
timpurii.
„Îmi aduc aminte cum stăteam în pătuţ şi mă
uitam la perete", spunea. „Mă uitam la tapet, la
floricelele şi modelele lui." Acest băiat era
pregătit doar să stea în pătuţ, nu să
studieze şi să treacă examene. Nu putea să
se concentreze asupra studiilor pentru că se gândea mereu
la alte lucruri şi visa cu ochii deschişi. Putem
vedea că fusese un copil răsfăţat şi
nu putea lucra singur.
Chiar dacă nu putem vindeca în totalitate aceşti oameni,
îi putem ajuta, studiindu-le cu dibăcie amintirile din
copilărie, să-şi înţeleagă şi
amelioreze situaţia.