|
CREŞTINISM ORTODOX ŞI
PSIHO-SPIRITUALITATE
interviu
acordat de Părintele Alphonse Goettmann revistei Net-Journal Essence(10.dec.2002)
propus de Jean-Marc Mantel
1. Net-Journal Essence: În atenţia cititorilor
revistei Net-Journal Essence, aţi putea explica puţin ce este
creştinismul ortodox.
În cursul primului mileniu n-a existat decât un singur
creştinism: Biserica nedivizată. O primă diviziune a survenit
în sec al 11-lea prin naşterea catolicismului, apoi a doua în secolul
al 16-lea prin protestantism. Există deci trei ramuri mari ale creştinismului
care au în comun aceeaşi Biblie şi de-a lungul a 10 secole aceeaşi
Tradiţie. Toţi avem rădăcini identice şi suntem
fundamental dintr-o singură şi aceeaşi familie. Nu există
decât o Biserică, căci ea este „Trupul” lui Cristos, dar, într-un
corp, fiecare parte, fiecare membru şi organ completează şi
îmbogăţeşte pe altul pentru un ansamblu armonios. Acest
corp totuşi este în continuă creştere, este o devenire
constantă, şi pentru a găsi această armonie, încă
atât de incompletă, el trece prin etape de conştiinţă,
crize de creştere sau certuri familiale, atâtea lucruri de care este
plină istoria.
Ceea ce se numeşte astăzi „Ortodoxia” este ramura rămasă
nedivizată şi prin care Tradiţia urcă deci până
la Apostoli, în continuitatea neîntreruptă a Bisericii primare. Marca
profundă a creştinismului ortodox este bucuria pascală
a Învierii, victoria asupra morţii şi a iadului. Pentru un ortodox,
aceasta nu este o credinţă intelectuală, căci credinţa
lui este experimentală, ea îl aşează pe o cale de transformare,
care încetul cu încetul îl îndumnezeieşte. Dumnezeu s-a făcut
om pentru ca omul să devină dumnezeu, spun cei de odinioară.
Şcoala înaltă a acestei mutaţii neîncetate este Euharistia.
Aceasta este în cursul vieţii oricărui ortodox ca o experienţă
fondatoare, experienţa însăşi a lui Cristos mort şi
înviat prin puterea Duhului. De aceea pedagogia liturgică este bazată
pe cele cinci simţuri, ferestre deschise spre Invizibil, exersată
prin intermediul icoanelor, a cântului polifonic, a tămâii, prin
splendoarea celebrării şi transportarea de către misterul
însuşi. Se produce încet-încet o deşteptare interioară
şi o „ambianţă” inefabilă care nu-l mai părăseşte
pe cel care iese din biserică. Puţin câte puţin toată
fiinţa devine liturgică, viaţa devine celebrare, al cărei
preot este el, în inima lumii. Aceasta este ţinta…
Ea se întrupează acasă, la muncă, în multiplele deplasări
şi momente libere prin „Rugăciunea lui Isus”, repetarea sfântului
Nume care este nucleul spiritualităţii ortodoxe. Ea face mai
întâi o enormă lucrare de purificare, unifică omul şi îi
dă o axă. Aşezată pe inima lui, pe orice faţă,
pe toate lucrurile şi evenimentele, această „rugăciune”
este cheia sensului, care deschide orice asupra Dincolo–ul lui misterios.
Cel care o practică ştie că pentru el a trăi este
Cristos şi că nu există altă fericire…
Această rugăciune numită „a inimii” îsi trage seva
din sacramente, care sunt lumina izbucnită şi hrana pe care
Cristos, rămas în istoria oamenilor, continuă să le-o dea.
Totul este însoţit zilnic de frecventarea Scripturilor Sfinte, mai
puţin o lectură, mai mult un contact cu Cineva. Biblia este
o „Prezenţă”, ea se află pe masa din „colţul de rugăciune”
al casei. O „rumegăm” pentru a o asimila, pentru ca Verbul să
devină trup. Aşa se dobândeşte Duhul lui Cristos, maniera
sa de a gândi, de a vorbi, de a iubi, deprinderile sale într-un cuvânt.
Este vorba de un stil de viaţă care nu mai este cel al lumii…
2. Net-Journal Essence : După dumneavoastră,
unde se situează sursa diviziunii, a simţului de separaţie,
care stă adesea la baza conflictelor umane?
Încă de la conceperea unui copil în pântecul
mamei, există o intervenţie imediată a lui Dumnezeu pentru
a aşeza în această fiinţă un „germene”. În limbaj
biblic: „Dumnezeu a creat omul după Chipul lui”. Se poate compara
acest „chip” cu un „germen”, adică un „program” care trebuie să
se realizeze: programul germenului este de a deveni un spic de grâu, programul
Chipului în om este de a deveni Asemănare cu Dumnezeu. Unicul sens
al vieţii, unicul ei scop, este îndumnezeirea omului. Omul nu este
om decât devenind Dumnezeu. Totul ar trebui deci să concureze la
aceasta. Este o poveste de iubire între Dumnezeu şi om, bine rezumată
în acest aforism al Părinţilor: „Dumnezeu devine om pentru ca
omul să devină Dumnezeu:” Este vorba de o alianţă
nupţială, tema întregii Biblii. Tot ceea ce apropie omul de
această Realitate este drept şi conformează omul cu devenirea
sa profundă, tot ceea ce îl îndepărtează de această
Realitate îl „debranşează” de la Sursa de viaţă şi
îl deviază în mod tragic, este aruncat în multiplu, atomizarea fiinţei
sale, ceea ce falsifică toate raporturile lui: cu sine, cu celălalt,
cu Dumnezeu…
Metoda pentru a realiza această Cale este înscrisă în omul însuşi,
în structura sa cea mai intimă. După antropologia biblică,
omul este corp-suflet-duh. Duhul este cordonul ombilical care leagă
omul de Dumnezeu. Actul conştient pentru a se deştepta duhului
său şi a renaşte dimensiunii sale cereşti, non condiţionate,
se numeşte rugăciune. Dar rugăciunea punctuală vizează
o stare permanentă, căci duhul omului, ca şi Duhul lui
Dumnezeu, este un absolut, este totalitar. Adică vrea să ocupe
tot spaţiul şi timpul. De aceea a spus Cristos: „Rugaţi-vă
neîncetat”.
Când omul se roagă cu adevărat, duhul său este iluminat
prin Duhul sfânt, astfel el hrăneşte şi iluminează
sufletul(psihismul), şi sufletul, la rândul lui, transfigurează
trupul, care restaurează cosmosul în întregime. Omul este un microcosmos,
el conţine universul, macrocosmosul: cele două sunt într-un
raport intim de reciprocitate.
Din contră, dacă omul nu se roagă, el încetează să
fie „branşat” la sursa lui hrănitoare care este Dumnezeu. Duhul
se va întoarce astfel spre suflet şi îl va parazita; se petrece astfel
hipertrofierea egocentrismului care întoarce pe ceilalţi şi
lumea în jurul său. Împărţirea lăuntrică plonjează
orice relaţie cu exteriorul într-un raport de forţă şi
de violenţă. Aici se găseşte cauza primă şi
ultimă a tuturor conflictelor noastre, între indivizi şi între
popoare.
Dar nici natura însăşi nu este cruţată, căci
sufletul, fiind forma corpului, îl va parazita, la rândul lui, pe acesta:
este naşterea pasiunilor simţurilor şi a tuturor dependenţelor
noastre. Aşa cum am spus, corpul care este în continuitate cu cosmosul,
îl va parazita, şi el, pe acesta din urmă. Dacă natura
se dezagregă, cauza este în inima omului.
Singura problemă este unificarea noastră interioară, căci
„omul normal” este o fiinţă care se roagă neîncetat.
3. Net-Journal Essence: Ce distincţie faceţi
între rugăciune şi meditaţie?
Rugăciunea, sub multiplele ei forme, este întotdeauna
o unire cu Dumnezeu, în timp ce meditaţia nu este neapărat aşa.
Un călugăr budist, de exemplu, meditează 12 ore pe zi fără
a se adresa nimănui. El caută să facă tabula rasa,
rămânând în conştiinţa sa fără obiect şi
în tăcerea fiinţei. Astfel se întâmplă în multe alte tipuri
de meditaţie.
În Tradiţia creştină dimpotrivă, a se ruga şi
a medita au aceeaşi ţintă: a se uni cu Dumnezeu. Diferenţa
este la nivelul mijloacelor: rugăciunea va utiliza mai mult cuvântul,
fie spontan, fie scris, mai ales Biblia şi în special Psalmii sau
cântul Slujbelor şi al Liturghiei, în timp ce meditaţia se va
servi de tăcere. Pentru a ajunge acolo, corpul va fi un ajutor important.
Încă de la primele scrieri ale Părinţilor Deşertului,
s-a propus o asiză în imobilitate, relaxare şi încetinirea suflului(respiraţiei),
ceea ce duce mai întâi la tăcerea mentalului apoi la contemplarea
Prezenţei divine. Cum aceasta este foarte dificil, s-a sugerat, de
la începuturile creştinismului, repetarea neîncetată de formule
scurte, de exemplu: „O, Dumnezeule, vino în ajutorul meu, Doamne grăbeşte-te
să mă ajuţi!”
Acest procedeu foarte eficace şi, din această cauză, bine
cunoscut şi în alte Tradiţii spirituale, va culmina cu ceea
ce va fi numită mai târziu „Rugăciunea lui Isus” sau „Rugăciunea
inimii”. Ea constă în a repeta: „Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui
Dumnezeu, ai milă de mine păcătosul”. Încet-încet această
rugăciune se grefează pe suflu, îşi deschide un drum spre
inimă şi cuprinde omul în întregime, ca şi totalitatea
spaţiului şi timpului său. Întreaga lui viaţă
devine astfel o rugăciune-meditaţie, adică uniune cu Dumnezeu
prin tot ceea ce face. Părinţii numesc această atitudine
meditaţie „Viaţa vieţii”. Scopul acestei Căi este
îndumnezeirea omului. Suntem în inima Tradiţiei ortodoxe numită
„isihastă”, ceea ce înseamnă „tăcere”.
4. Net-Journal Essence: Care este concepţia
dumneavoastră despre culpabilitate?
Culpabilitatea este fără îndoială
una din realităţile psihologice cele mai complexe care există…
Atât timp cât rămânem pe planul sufletului(psiche), nu facem decât
să ne învârtim în labirintul analizelor interminabile şi să
nu tratăm niciodată răul decât la nivelul de simptom. Am
spus deja mai înainte: omul este un tot inseparabil corp-suflet-duh. Dacă
am compara omul cu un ocean, sufletul, adică psihismul, ar fi suprafaţa,
în timp ce duhul ar fi profunzimea, acolo unde locuieşte o pace imuabilă.
Omul s-a smuls profunzimii lui încă de la origini; el trăieşte
acum în afara lui, „în rătăcirea ţărilor străine”,
cum spune Biblia, „extra-determinat” spun sociologii. Orizontalitatea
animală l-a înlănţuit într-o hiper-condiţionare, în
care el ia lucrurile drept un scop în sine, căutând în ele un răspuns
setei lui de Absolut. Dar nimic nu răspunde şi nostalgia rămâne…
Nostalgie tocmai a acestei profunzimi pierdute, numită de tradiţia
creştină „paradisul”, dar care nu este altceva decât Dincolo-ul
din adâncul nostru înşine.
Rădăcina ultimă a oricărei culpabilităţi
se găseşte în această deturnare a omului de la propria
sa profunzime; el a pierdut „din vina lui” ceea ce face ca un om să
fie om: identitatea lui, duhul. Această stare permanentă se
traduce astfel prin simptomele multiple ale suprafeţei(psihism),
agitată ca şi valurile oceanului.
Pe această dezrădăcinare ontologică se grefează
greşelile comise la exterior care dau punctual un sentiment de culpabilitate.
Dar aceasta nu este decât umbra unei alte Realităţi. Fie că
este vorba de suferinţa pierderii stimei sau a iubirii cuiva sau
de suferinţa narcisiacă de a fi pierdut stima de sine şi
iubirea pentru sine însuşi, acest gen de remuşcare subiectivă
de a fi suferit atingere a imaginii de firmă şi care vă
pune în faţa unui tribunal interior cerând reparaţie şi
amendă…, este şarpele care îşi muşcă coada, ne
învârtim în cerc într-un labirint fără ieşire, şi
toate mecanismele de deculpabilizare sunt sortite eşecului, atât
timp cât nu s-a văzut originea şi sensul acestei încercări.
Doar calea spirituală, care face trecerea de la suflet la duh, de
la psihologic la ontologic, de la valurile oceanului spre profunzimea
lui, vindecă omul. Doar lumina duhului omului şi a Duhului Sfânt
care îl locuieşte poate ilumina tenebrele sufletului, desface nodurile,
pansa rănile, dar mai ales, ceea ce este mai important, poate găsi
harul ascuns în spatele acestor slăbiciuni, şi le asumă
şi iese din ele transformat.
5. Net-Journal Essence: Vrem să
organizăm un congres pe tema „Suicid şi Spiritualitate”. Ce
aţi avea de spus pe tema aceasta?
Înainte de toate nu am nimic de spus despre tragicul
unui destin şi suferinţa care nu sunt ale mele… Cine sunt eu
ca să ştiu ceva despre misterul unei fiinţe umane? De aceea
eu abordez totdeauna cu o anume neîncredere ceea ce se cheamă o „biografie”!
De altfel eu nu sunt psihiatru şi nu pot lua rolul lui pentru a analiza
cu competenţă motivele care pot produce un suicid.
Eu nu pot deci vorbi decât despre mine. Experienţa mea, bazată
pe Cuvântul lui Dumnezeu şi cea a Tradiţiei mele, este că
viaţa mea este o emanaţie a Iubirii Divine. Eu trăiesc
şi nu trăiesc plenar decât pentru că mă simt iubit!
Cu cât mai mult mă golesc de mine însumi şi de aderenţele
mele, cu atât mai mult această Iubire mă umple: ea devine Bucuria
mea şi unicul sens al vieţii mele. Nu există pentru mine
altă fericire decât de a primi din ce în ce mai mult Iubirea lui
Dumnezeu şi apoi să devin un canal pentru alţii. A iubi
înseamnă a primi şi a da, fără cea mai mică aplecare
spre sine.
Această cale a pătrunderii Iubirii şi liniştita sa
impregnare printr-un exerciţiu constant duce, în mod progresiv, la
eliberarea posesiunii de sine de către sine însuşi. Suntem astfel
din ce în ce mai mult vizitaţi de Viaţa Divină, adică
o stare non-condiţionată în care, încet-încet, aproape nimic
nu ne mai determină sau ne aduce o atingere oarecare, nici situaţiile
exterioare, nici emoţiile interioare. Este o stare de libertate şi
egalitate a sufletului care ne face să ne asemănăm lui
Dumnezeu. Toţi misticii şi sfinţii fac dovada acestei realităţi
la care orice om este chemat. Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăieşte
în mine, spune şi repetă sfântul Pavel, a trăi este Cristos.
Dacă deci aş fi fost tentat de suicid, sunt convins că
unicul motiv ar fi fost dispariţia acestei raţiuni fundamentale
de a trăi. A crede că nu eşti iubit şi că nu
poţi fi iubit este o suferinţă intolerabilă, nu mai
există speranţă, existenţa este un infern: omul acela
alege deci să o suprime aruncându-se în neant sau sperând că,
poate, dincolo i se va oferi o alta, mai frumoasă.
A mă sinucide ar însemna pentru mine că Cristos n-ar fi avut
nici un loc în viaţa mea, că El este un impostor şi că
lucrarea lui de eliberare nu este decât un eşec. Că deci eu
rămân încleiat în condiţionarea Sistemului, victimă a dependenţelor
mele şi pe un drum fără ieşire, alta decât moartea
oricum la capăt… Dar din cauza lui Cristos, care mi-a dat Viaţă
din belşug, eu sunt prea fericit pentru a mă sinucide!
Ce voi spune deci acelor mii de oameni care se dau morţii? Viaţa
v-a rănit profund, fără îndoială nu aţi experimentat
iubirea, nu l-aţi întâlnit pe Cristos. Dar nimeni, nici măcar
Biserica, nu are dreptul să vă condamne sau să vă
reproşeze disperarea voastră şi actul fatal pe care l-aţi
comis. Acum Cristos însuşi vă primeşte şi vă
strânge în îmbrăţişarea Lui de iubire nebună, vă
acoperă de sărutări, şi, dacă vreţi, va
face din viaţa voastră nouă o sărbătoare (Luca
15,11-24), intraţi în bucuria Stăpânului vostru, vă spune
El (Matei 25,21), Eu sunt Învierea şi Viaţa, oricine crede în
Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi; şi oricine trăieşte
şi crede în mine nu va muri niciodată (Ioan 11,26), veniţi
la Mine, voi toţi cei trudiţi şi împovăraţi,
şi Eu vă voi alina (matei 11,28), bucuraţi-vă, iarăşi
zic, bucuraţi-vă! (Filipeni 4,4).
6. Net-Journal
Essence: Religiile par adesea să neglijeze dimensiunea iubirii, şi,
cea mai mare parte a războaielor de pe planetă sunt susţinute
de mişcări provenite din curente religioase; care este, după
dumneavoastră, raţiunea acestei alunecări?
Neavând experienţa personală a altor religii,
mi-ar părea hazardat şi lipsit de onestitate să exprim
o judecată oarecare…
În ceea ce priveşte creştinismul, istoria lui este într-adevăr
plină de raporturi de forţe între indivizi sau alte obedienţe:
condamnări, excluderi, anchete, ciomăgeli, închisori, index,
războaie, cruciade…
Nu există decât o problemă: aceea de a crede că creştinismul
este o religie, un sistem între multe altele, în care obligatoriu aceasta
funcţionează prin incluziune sau excluziune, ceea ce falsifică
toate rapoartele şi nu are strict nimic de a face cu Evanghelia!
Doar religia şi funcţionarii ei l-au omorât pe Cristos…
Cristos a venit să abolească religia, este „Marea Operă”
a lui. Religia este necesară când există un zid care îl separă
de Dumnezeu pe om. Eu sunt aici, Dumnezeu este în altă parte, îmi
trebuie atunci o religie pentru a mă relega de El. Dar Cristos care
este, în acelaşi timp, Dumnezeu şi om, a înlăturat zidul
care îi separa. El a adus o viaţă nouă, nu o nouă
religie. Întrupându-se, Dumnezeu a intrat în trupul meu şi în sângele
meu; acum îl am pe Dumnezeu „sub pielea mea” , nu mai este deci nimic
de „relegat”, ci de luat cunoştinţă de Prezenţa Lui
în mine, a o simţi şi a o experimenta pentru a fi transformat
de aceasta în întregime! Cum spunea Sfântul Augustin: „Dumnezeu îmi este
mai intim decât mine însumi”. Aceasta este cu adevărat centrul credinţei
creştine şi adevărata ei hrană pe Calea de viaţă,
căci la Euharistie „devenim ceea ce mâncăm”, adică trupul
şi sângele lui Cristos.
Celălalt este deci în mod real fratele meu de sânge. Ceea ce îi permite
de altfel lui Cristos să spună: „Ceea ce faceţi celui mai
mic dintre ai Mei, Mie îmi faceţi”. Identificarea lui Cristos cu
omul, este eradicare ontologică, adică tocmai la rădăcina
fiinţei, de orice posibilitate de a face rău cuiva, oricine
ar fi acesta.
Cristos nu numai locuieşte fiecare om în intimitatea lui cea mai
profundă, dar El a murit pentru ca fiecare să trăiască.
Că omul o ştie sau nu, Cristos şi-a vărsat sângele
pentru a-l elibera şi pentru a-i redeschide cerul.
A-L vedea pe Cristos în celălalt este fondul credinţei noastre
şi esenţa iubirii. Iubire fără condiţii şi
fără limite, căci Cristos cere chiar iubirea vrăjmaşilor,
şi să le facem bine celor ce ne fac răul!
„Cristos este sfârşitul religiei” spune Părintele Alexander
Schmemann, mare teolog ortodox al timpului nostru, „şi a gândi creştinismul
în termeni de religie este întotdeauna o blasfemie”. Adevărata lucrare
a „creştinului”, este de a părăsi religia, în care rugăciunea
şi ritualurile sunt în afara existenţei, ca o prelungire inutilă.
Este vorba de a-L întâlni pe Cristos viu, de a-L experimenta în fiecare
clipă ca Viaţă a vieţii. „Eu sunt Viaţa”, a spus
Cristos, deci El este conţinutul clipei pe care tocmai o trăiesc!
Şi această Bucurie extraordinară, departe de a le exclude
pe altele, transformă lumea…
7. Net-Journal Essence: Numele lui Cristos nu este
recunoscut de toate religiile şi stârneşte chiar adesea reacţii.
El a fost de altfel folosit de către trecut pentru a justifica acţiuni
violente, departe de ceea ce înseamnă religie. Nu este posibil să
utilizăm o formulă care să aibă o valoare universală,
putând să unească mulţimea fiinţelor omeneşti
în ceea ce au ele comun, permiţând astfel depăşirea conceptului
pentru apropierea esenţei?
Ceea ce spuneţi este adevărat: Cristos nu
este recunoscut de propria lui religie! El nu „a trezit reacţii”
doar, ci violenţe atât de puternice încât a fost dat morţii
chiar de către cei care Îl aşteptau de milenii!
Numele lui, „Isus”, vrea să spună în franceză: „Eliberatorul”:
El vine să anunţe şi să promită poporului această
libertate de care El însuşi este literalmente posedat.
Orizontul lui este degajat şi liber în asemenea măsură
încât dezorientează toată ordinea stabilită, busculează
logica prudentă… Fie că aceasta este faţă de opresiunea
celor mici şi punerea lor la o parte de la imperialismul roman până
la patronatul agrar, fie chiar faţă de ipocrizia şi minciuna
responsabililor religioşi, El denunţă cu vigoare sclaviile
şi toate formele de înlănţuire ale individului şi
ale societăţii. Dar culmea acestei libertăţi, este
iubirea pentru vrăşmaşi: „Iubiţi pe vrăjmaşii
voştri şi rugaţi-vă pentru cei care vă persecută”,
insistă El pe parcursul mesajului Lui.
Şi aceasta până la iubirea morţii însăşi, care
este Vrăjmaşul prin excelenţă al omului. Isus, prin
propria sa Înviere, depune în inima şi în mâinile fiecărei fiinţe
această putere extraordinară asupra morţii.
De la moartea şi învierea lui Cristos, orice fiinţă umană,
că o ştie sau nu, este salvată, fundamental liberă
de orice condiţionare. Prin Isus Cristos, moartea nu este doar învinsă,
ci transformată. Ea a devenit marele remediu al tuturor relelor noastre
şi intrarea definitivă în plinătatea de viaţă
şi de fericire.
Prin această răsturnare radicală, Isus inaugurează
o nouă manieră de a fi şi o cu totul altă concepţie
despre om. Pentru că a trăi timpul care trece înseamnă
a muri, nu la sfârşitul vieţii, ci în fiecare clipă, Cristos-Dumnezeu,
intrând în timp, inversează toate datele: El mă învaţă
să locuiesc timpul altfel, într-o relaţie vie cu El, şi
astfel, nu a muri, ci a învia clipă de clipă. Eu pot, cu El,
să experimentez eternitatea eliberatoare încă de acum!
După cum se vede, anticonformismul lui Isus este absolut. Atitudinea
Lui de libertate nemaivăzută şi totală noutate a fiinţei
Lui în sânul istoriei este o ameninţare pentru principiile şi
toate sistemele, inclusiv pentru religie, dar şi pentru individ care
este pus la strâmtoare. Isus, om perfect şi Dumnezeu perfect, a venit
să ne reveleze la ce suntem destinaţi. El are o idee prea mare
despre om, chemat să devină dumnezeu prin graţie, pentru
a tolera orice l-ar diminua sau i-ar încremeni viaţa în legi sau
în instituţii; El are oroare de tot ceea ce sufocă Duhul…
Aceasta este tocmai esenţa Evangheliei şi ajunge pentru a înţelege
pe de o parte, pentru ce Isus nu va lăsa pe nimeni indiferent şi,
pe de altă parte, pentru ce El este de neocolit. Fiecare om va trebui
să se pronunţe pentru sau contra lui Cristos, fie pe pământul
acesta, fie dincolo, într-o totală libertate, într-un total respect
din partea lui Dumnezeu, aşa cum exprimă Scripturile.
In faţa tuturor acestea, omul şi societăţile sunt
evident clătinate. Istoria a cunoscut toate luările de poziţii,
de la cei mai mari mistici până la atei, trecând prin cele mai rele
violenţe şi crime fără număr. Dumnezeu este iubire
şi prin apariţia Lui uimitoare în istorie, Cristos a aprins
un foc, cum spune El însuşi. Ori omul nu iubeşte nici focul
nici iubirea. El a redus Focul la cenuşă şi Iubirea la
„micile eternităţi de plăcere”. Dar Dumnezeu, care este
acum în spatele aparenţelor istoriei, în inima oricărui eveniment,
în inima chiar a omului, continuă să bată la uşa noastră,
să facă apel la mai binele din noi pentru un viitor cu totul
altul…
Atunci, da, există o valoare universală, cum spuneţi, care
poate „uni mulţimea fiinţelor umane prin ceea ce au comun”:
este Iubirea. Noi suntem toţi creaţi prin şi în Iubire,
şi aici este singurul sens al vieţii al fiecăruia. Nici
un om nu poate trăi fără să iubească şi
fără să fie iubit. Doar iubirea dă bucuria. Dar aceasta
presupune că omul crede în aceasta, că face din aceasta Calea
sa de viaţă şi i se dăruieşte total, mergând
până la capătul iubirii sale. Acest om, chiar dacă este
ateu şi nu-l cunoaşte pe Cristos, este cu adevărat locuit
de Cristos şi salvat prin El. Aceasta este clar exprimat prin Evanghelia
sfântului Matei la sfârşitul capitolului 25.
Există deci sfinţi care n-au auzit poate de Cristos, dar care
Îl experimentează în fiecare din gesturile lor!
Rămâne evident că fiinţa care iubeşte vrea să
cunoască faţa iubirii sale. Dacă omul are o faţă,
este pentru faţă către faţă… Eu sunt sigur că
o fiinţă plonjată în iubire fără a-l cunoaşte
pe Cristos, va vedea Faţa lui mai devreme sau mai târziu…
8. Net-Journal Essence: Cele trei religii abraamice
monoteiste arată semne evidente de oboseală. Mulţi tineri
nu se recunosc în învăţăturile propuse de creştinism
şi de iudaism, mai ales în aspectele lor ritualice, şi o criză
profundă se arată în islam, cum vedem astăzi. Credeţi
că ar fi posibil să facem ceva nou din ceva vechi, adică
structurile existenta s-ar putea reînnoi din interior, ori s-ar favoriza
abandonul structurilor actuale şi naşterea de noi forme de gândire
şi practică religioasă, bazându-se mai mult pe experienţa
interioară decât pe ritual şi ştiinţa indusă,
ştiinţă care nu este provenită din experienţă,
ci din repetarea mecanică?
Conform specialistului bine cunoscut al istoriei religiilor
Mircea Eliade, toate marile religii au dispărut după 2000 de
ani de existenţă. Este deci rândul Creştinismului! Şi,
după cum spuneţi, constatarea e clară: bisericile se golesc,
tinerii în special dezertează, o enormă destructurare este în
curs, cadrele ezită în faţa unei puteri extenuate, şi cei
care rămân nu mai au mare lucru de spus, o spun rău sau vorbesc
pereţilor. Cu alte cuvinte: religia se prăbuşeşte!
Iată exact lucrul cel mai bun care i se putea întâmpla creştinismului;
toţi cei care au încă credinţa evanghelică se bucură
şi nu aşteaptă decât aceasta: sfârşitul Sistemului
şi a aparatului socio-politic cu al său murmur ritualist…
Am spus deja mai înainte, creştinismul, al cărui „ism” este
în plus , nu este o religie! De fiecare dată când el s-a interpretat
în istorie ca „religie”, aceasta a fost o blasfemie… Religia releagă
la un Dumnezeu exterior şi îndepărtat; în tradiţia creştină,
Dumnezeu s-a întrupat în Isus Cristos: El îmi este mai intim de acum înainte
decât îmi sunt eu însumi, după expresia Părinţilor. Adevărata
hrană a vieţii noastre de credinţă, este euharistia,
în care, prin comuniunea la trupul şi sângele lui Cristos, acesta
devine propriul meu trup, sângele meu, suflul meu… Aceasta, se înţelege,
pentru o transformare profundă a omului. In această intimitate
se operează o veritabilă osmoză: omul este îndumnezeit
în contact cu Dumnezeu. De aceea cei din vechime numeau Biserica: rasa
zeilor.
Suntem astfel pe un drum de experienţă mistică. Aceasta
priveşte interioritatea cea mai profundă a fiecărui creştin,
dar nu-şi găseşte înflorirea totală şi reală
decât în iubirea de celălalt şi în celebrare comună. Gestul
exterior exprimă(„presează afară”) ceea ce este în interior.
Liturghiile sunt şcoli înalte de învăţare pentru ca toată
viaţa să devină liturghie, celebrare de dimineaţa
până seara ,şi nu doar rituri în afara existenţei ca o
prelungire inutilă. Baza a toate este deci experienţa interioară.
Aceasta e atât de adevărat încât Părinţii spun că
nu eşti creştin atât timp cât nu ai experienţa lui Cristos.
Nu facem lucruri noi din lucruri vechi, Isus a spus el însuşi (Marc
2,21), mai mult, după tot ce am spus, este chiar o falsă chestiune.
Isus este viu, astăzi ca şi ieri; El este centrul istoriei,
prin fiinţa lui însuşi, îi dă existenţă şi
sens. O celebrare nu face decât să exprime această Realitate
experimentală şi, astfel, reînnoieşte umanitatea întreagă.
Nu este vorba de a înlocui structuri cu alte structuri, ci de a intra
în bucuria Stăpânului nostru (Matei 25:21) şi de a permite acestei
bucurii de a dansa în viaţa noastră. Bisericile sunt pline acolo
unde se deschide această Cale, cea a Evangheliei. Cristos este sfârşitul
religiei (cf Rom 10,4). El vine pentru a face toate lucrurile noi (Ap.
21,5), El Însuşi este noutatea radicală .
9. Net-Journal Essence: Puteţi comenta această
frază a lui Meister ECkhart: „Dumnezeu este când eu nu sunt”?
Unul dintre marii maeştri ai gândirii timpului
nostru, Simone Weil, a scris în „Greutatea şi harul”: „Dumnezeu s-a
golit de divinitatea lui. Noi trebuie să ne golim de falsa divinitate
cu care ne-am născut. Odată ce am înţeles că nu suntem
nimic, scopul tuturor eforturilor este de a deveni nimic. În acest scop
suferim cu acceptare, în acest scop acţionăm, în acest scop
ne rugăm… Pe măsură ce eu devin nimic, Dumnezeu se iubeşte
prin mine”.
Spunând aceasta, autoarea reuneşte aici toţi marii mistici ai
tuturor Tradiţiilor spirituale ale umanităţii. A nu fi
nimic este pur şi simplu Legea fundamentală a Iubirii. Dumnezeu
este Iubire, şi cele trei Persoane divine nu există decât pentru
că una spune alteia: „Tu” intrând în abnegaţie, golindu-se de
sine însăşi. Cuplul, creat „după chipul lui Dumnezeu”,
nu trăieşte deplin Iubirea decât dacă unul spune altuia
„tu”, adică încearcă să-l facă fericit. Dar făcând
aceasta el moare faţă de sine, înviind pe un cu totul alt plan.
Şi ar trebui să se poată spune aceasta despre orice relaţie,
chiar cele mai funcţionale. Celălalt este un mister abisal şi,
dacă privirea mea este destul de transparentă pentru a-l recunoaşte,
ea îl va ridica pe celălalt în loc de a-l judeca. A cunoaşte
înseamnă a se naşte pentru celălalt şi, prin acest
fapt, a se naşte pentru sine însuşi.
Când Maitre Eckhart spune „Dumnezeu este când eu nu sunt”, „eu”-ul este
ego-ul, mentalul. Ego-ul este obstacolul în calea vieţii însăşi,
nu doar a vieţii lui Dumnezeu, ci şi a vieţii mele; el
împiedică apariţia identităţii mele profunde, a misterului
fiinţei mele.
Ego-ul este mereu în stare de judecată, el menţine deci totul
la distanţă şi nu întâlneşte nimic şi pe nimeni.
Sunt eu şi restul. Este o solitudine fără experienţă.
Din contră, când ego-ul dispare, Realul ţâşneşte,
Dumnezeu este Dumnezeu şi poate să se manifeste fără
obstacol; dar cu El, căci El îi este Sursa, se manifestă şi
adevărata mea natură, „Eu”-ul meu profund, dincolo de sufletesc.
Toate Căile spirituale, asceza şi rugăciunea, au drept
scop această moarte şi această înviere. „Nu trebuie decât
ca omul vechi să moară şi ca omul cel nou să se nască”
spune mereu sfântul Pavel. Este marea temă a Scripturilor, al căror
centru este moarte şi învierea lui Cristos. „Patima lui Cristos este
o exaltare, scrie Părintele Peyriguere.
Moartea este viaţă… Nu există viaţă şi moarte:
nu există decât moartea care este viaţă…A savura să
nu fii nimic, să te simţi nimic, a savura că numai Dumnezeu
este… Iată adevărata umilinţă”. („Lăsaţi-vă
înşfăcaţi de Cristos”, Centurion). Este laitmotivul care
parcurge creştinismul încă de la Origene(sec
II). Dar regăsim aceeaşi exclamaţie la un maestru hindus
contemporan, Krishnamurti: „ce fericire de a
nu fi nimic!”
Când ego-ul nu este, el cedează tot locul lui Dumnezeu; când adversarul
vieţii şi al lui Dumnezeu a dispărut, Viaţa se manifestă…”Nu
mai trăiesc eu, ci Cristos trăieşte în mine… Pentru mine,
a trăi este Cristos” iată accentele majore la sfântul Pavel
şi la sfântul Ioan. Dar şi Cristos afirmă: „Cel care vrea
să Mă urmeze, să se lepede de sine” (Marcu 8,34). Baza
a toate: Dumnezeu a creat plecând de la nimic. Ne naştem
din Dumnezeu aşa cum râul se naşte din izvor.
De aceea Dumnezeu Însuşi ne dă metoda: „Ascultă, Israele” (Deut 6,4) Ascultarea este
o stare de receptivitate şi de deschidere totală, o atenţie
fără scop sau o conştiinţă pură, fără
obiect. În această atitudine nu există interferenţă
psihologică, ego-ul încetează de a fi un centru, mentalul se
dizolvă , emoţiile se calmează sau dispar. Vigilenţa
este absolută, fără analiză; primire şi acceptare
fără nici o intervenţie a unui „eu”: atunci se simte eternitatea
venind până aproape de toate, de noi înşine şi de tot ceea
ce ne înconjoară, un fel de implozie este posibilă. Dincolo
de orice reflecţie sau reacţie, nu există decât bucurie.
Dumnezeu este acolo unde este bucurie…
10.Net-Journal Essence: Deşi nu sunteţi
probabil specialist în religiile iudaică şi musulmană,
aţi putea să ne expuneţi punctul dumneavoastră de
vedere sintetic asupra acestor două curente religioase, ce au adus
şi aduc, umanităţii, şi limitele eventuale pe le percepeţi
în demersul lor?
Ceea ce Iudaismul a adus umanităţii
este Mesia: Isus Cristos. Pentru mine nu va fi niciodată nimic mai
măreţ în Istorie şi nici altă fericire decât El. „Cristos
este evreu prin excelenţă”, spunea Martin Buber, ilustru filozof
evreu al timpului nostru. Creştinul, într-o asemenea calitate, are
deci adevăratele sale rădăcini în Iudaism şi nu va
putea niciodată să-l înţeleagă pe Isus, în totalitatea
lui fără a recurge la ceea ce a fasonat fiinţa Lui: Vechiul
Testament. De aceea papa Pius al XI-lea a putut să spună: „Antisemitismul
este o palmă pe obrazul lui Isus şi a Mariei”.
Mesia este împlinirea întregii aşteptări şi a moştenirii
seculare a lui Israel. Aportul central al acestei moşteniri este
credinţa primitivă într-un singur Dumnezeu comparativ cu politeismul
ambiant; viziunea universului ca şi creaţie divină, deci
trăită ca loc al unei alianţe permanente între Dumnezeu
şi om; conceperea misterului omului ca „imagine(chip)” al lui Dumnezeu
având capacitatea inerentă de a I se asemăna; înţelepciunea
lui Dumnezeu practicată ca stil de viaţă prin Porunci;
fabuloasa comoară a rugăciunii; apelul constant la întoarcere
lăuntrică şi la sfinţenie; lauda neîncetată şi
binecuvântarea „chiar dacă” nimic nu mai merge; învierea morţilor
şi viaţa veşnică, fundamente ale oricărei bucurii
de acum înainte. Toată aceasta, Cristos, nu numai că şi-o
asumă, dar o şi motivează într-un mod nou, o duce spre
împlinire deplină, şi o rezumă în atotputernicia iubirii.
In ceea ce priveşte Islamul, cuvântul însuşi este plin de sens,
el înseamnă: supunere, diminuare de sine, abandonare lui Dumnezeu.
Musulmanul este cel care trăieşte această supunere în devotament
încrezător în Dumnezeul unic. El exprimă aceasta într-un anumit
număr de practici dintre care cele mai importante formează !cei
cinci piloni ai Islamului”: profesiunea de credinţă „Nu există
divinitate ca Dumnezeu, şi Mahomed Profetul lui!”, rugăciunea
canonică de cinci ori pe zi, milostenia rituală, postul Ramadamului
şi pelerinajul la Mecca.
Mahomed leagă din nou monoteismul de Avram, „Tatăl tuturor credincioşilor”
şi generează o profundă rudenie între Iudaism şi Islam.
Ceea ce-l caracterizează pe acesta din urmă, este simplicitatea
lui populară, la care masele aderă fără dificultate.
Dar există de asemenea marii mistici, numiţi „sufişti”,
dintre care unul dintre cei mai cunoscuţi este Al-Halllaj (sec IX).
Esenţialul mesajului lor se rezumă la posibilitatea unei reciprocităţi
de iubire între Dumnezeu şi om, „uniune consumată în Dumnezeu”,
care divinizează persoana celui care iubeşte. Se vede deci,
aici, proximitatea mesajului cu cel al lui Cristos. Se cultivă, de
altfel, la sufişti, o iubire nebună pentru Isus în calitate
de profet. Ce a valorat atât de mult pentru Al-Hallaj pentru a fi crucificat?
Important este, cred ei, gândul constant la Dumnezeu, păstrat într-o
inimă îmbrăţişată de iubirea lui şi plină
de dorinţă divină.
Se vede astfel că primul şi ultimul cuvânt al Iudaismului şi
Islamismului este Iubirea fără limite. Dacă există
„limite” aceasta se datorează doar slăbiciunii omului. Iubirea
este o mistică ce nu se dobândeşte decât prin angajarea absolută
a omului.: „Îl vei iubi pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima
ta, din tot sufletul tău şi din toată puterea ta.”(Deut.
6,5) este un verset pe care orice evreu pios îl recită de mai multe
ori pe zi. Accentul este pus pe cuvântul „tot”. Dacă omul nu-şi
investeşte „cu violenţă” toate facultăţile sale
într-o singură axă, care constă în a iubi, el nu-şi
poate cuceri inima, care este nucleul fiinţei lui. Credinţa
lui se reduce atunci la o religie exterioară mentală care se
rezumă, nu la iubire, ci la legi şi ritualuri. Experienţa
transformatoare a dispărut, violenţa pe care trebuia să
şi-o aplice lui însuşi pentru a se converti este aruncată
în capul altuia. In locul iubirii, există raportul forţelor
de excluziune, naşterea tuturor integrismelor care sunt la originea
micilor şi marilor războaie. Se face din religie o ideologie,
ceea ce a fost întotdeauna maniera cea mai eficace de a servi sistemul.
Originalul articolului în limba franceză
se găseşte pe site-ul:
www.centre-bethanie.org
Publicat pe site cu aprobarea autorului.
Traducerea îmi apartine, VJ
Salt la inceputul paginii |
|