André Frossard
(1915-1995)
Dumnezeu, diavolul şi eu
interviu acordat de André
Frossard (autorul cărţii Dumnezeu
există, eu L-am întâlnit - fragmente pe site (aici))
revistei de spiritualitate Nouvelles Clés reprezentate aici de
Gilles Farcet.
Neaând puterea de a-l intervieva, pentru acest dosar, pe Dumnezeu
nu putem face altceva decât să discutăm cu cel care l-a
întâlnit! Jurnalist redutabil pentru tabletele din „Figaro” şi
scriitor religios cu pana savuroasă, André Frossard, de la
Academia Franceză, a povestit într-o carte (Dieu existe,
je l’ai rencontré) întâlnirea lui fulgurantă cu Dumnezeu.
Departe de personajul solemn la care ne-am aştepta, André Frossard
este un om plin de umor, care nu are pereche în a arunca, cu o voce
zeflemistă, formule care lovesc direct la ţintă,
cu un aer ironic şi tandru totodată.
Nouvelles Clés:
Convertirea dvs la o religie anume, adică la catolicism, n-a
fost cumva în funcţie de context? Sesizat de o experienţă
mistică într-o biserică catolică, aţi ieşit
de acolo, în mod natural, catolic…
André Frossard: Ştiţi,
aşa cum am spus şi în carte, mi se întâmplă să
ies dintr-o gară fără a fi totuşi un tren.
N.C.: Desigur, dar catolicismul nu are exclusivitatea convertirilor
brutale şi a experienţelor mistice fulgurante. Islamul
şi hinduismul, pentru a nu cita decât aceste religii, abundă
în istorii de acest gen: un indiferent vede dintr-odată lumina
şi îşi consacră existenţa lui Dumnezeu, un depravat
întâlneşte un sfânt şi lasă totul pentru a-l urma…
Nu că dvs aţi fi fost un depravat…
A.F.: Oh, nu eram cu nimic mai mult decât dvs… Bun,
de acord, există oameni care descoperă un adevăr
şi alţii care descoperă adevărul.
N.C.: Să admitem că adevărul există; de ce
ar avea Biserica Catolică monopolul asupra lui?
A.F.: Pentru creştini, adevărul nu este
un concept, nici o idee, nici o doctrină, ci este o persoană,
o persoană vie. Aceasta schimbă totul şi eu tocmai
pe această persoană am întâlnit-o. Mi se va putea spune
orice dar aceasta nu schimbă experienţa mea. Că ea
a avut precedente, nu mă îndoiesc deloc şi aceasta chiar
mă linişteşte: dacă eram singurul care ar fi
cunoscut aşa ceva de când e lumea, aş începe cu seriozitate
să mă neliniştesc. Mult înainte ca aceasta să
mi se întâmple, s-a întâmplat efectiv ca un indiferent să primească
într-un jet de lumină extraordinar de violentă o revelaţie
a fiinţei însăşi a lui Dumnezeu. Doar că aceste
cazuri sunt rare. Dacă preafericita victimă a unei asemenea
iluminări încearcă să se deschidă altora, ea
va provoca reacţii diverse: se găsesc întotdeauna inimi
simple care să găsească un ajutor, o reconfortare
aici. Altfel, ea nu întâlneşte decât scepticism şi neîncredere…
Există unii care văd în aceasta un deplorabil accident
cerebral, vorbesc de isterie, de paranoia, de nevroză obsesională,
furnizează explicaţii neurologice, care au, de altfel,
ceva remarcabil, cu atât mai mult cu cât nu explică absolut
nimic! Şi apoi unii fac aceeaşi remarcă ca şi
dvs: există precedente. De fapt, creştinismul se bazează
în parte pe un anumit număr de fenomene de acest gen care s-au
produs cu mai multă strălucire şi au lăsat în
istorie urme mai profunde decât voi lăsa eu, cu siguranţă…
N.C.: Spuneaţi că aceasta v-a reţinut pentru mult
timp de la a le scrie…
A.F.: Da, pentru că mă temeam că oamenii vor spune:
„Atât timp cât eu n-am primit o revelaţie asemănătoare,
nu-mi rămâne decât să aştept.” Şi apoi, această
experienţă are aspecte de anomalie. Nu se înscrie în ordinea
obişnuită a lucrurilor. În plus, aspectul oarecum miraculos
al fenomenului este de natură să provoace neîncredere,
în special clericilor care nu iubesc deloc miracolele şi văd
cu un ochi destul de rău surprizele bune ale religiei…
N.C.: Nu aveţi nici cel mai mic element de răspuns la
această întrebare: „De ce eu?”
A.F.: Poate că eram mai disponibil decât altul…
Poate că Dumnezeu străluceşte toată ziua sub
ochii tuturor în timp ce fiecare priveşte în altă parte…
Poate că eram întors în direcţia cea bună, poate
că eram mai vid (gol, liber) decât aproapele meu şi deci
mai obiectiv, mai dispus să primesc ceva ce nu căutam
de altfel… Este posibil, dar niciodată nu voi găsi o explicaţie
satisfăcătoare şi ar fi rău pentru vanitatea
mea să găsesc una.
N.C.: Cum se face că aţi acceptat dintr-odată nu
numai pe Dumnezeu ci şi Biserica?
A.F.: S-a dat în acelaşi timp! Toate acestea
erau incluse într-o aceeaşi lumină, vedeţi, lumina
spirituală nu este de aceeaşi natură cu cea care
ne iluminează astăzi, în această frumoasă zi
de vară. Este mult mai intensă, şi în plus este didactică.
Nu este vorba de o lumină gratuită: este încărcată
de informaţie. În acelaşi timp în care mi-l revela pe
Dumnezeu, ea îmi revela Biserica şi tot ce era bun pe care-l
ştiu din creştinism. Toate acestea, le-am aflat în câteva
secunde.
N.C.: Sunteţi un curios personaj: ghicesc în dvs o latură
anarhistă, zeflemist, ireverenţios, un fel de nebunie
- de nebunie mistică poate – care se acomodează greu
cu instituţiile, cu cardinalii, cu episcopii… pe care nu-i
iubiţi deloc…
A.F.: Oh, îl suport foarte bine pe papa!
N.C.: Se ştie! De fapt mi-aţi spus la telefon „deviza”
dvs : „Jos cu tichiile, cu excepţia celei albe”…
A.F.: Da, fac excepţie pentru papă cât
şi pentru o minoritate dintre cardinali. Aveţi dreptate,
există în mine un sceptic. Dacă ar trebui să-mi rezum
metafizica, aş spune că pentru mine, Dumnezeu singur există
şi că restul nu este decât ipoteză. Iată fondul
gândirii mele! Când ai ceva idee despre ceea ce este Dumnezeu şi
când îl compari cu lumea, două sentimente se nasc: unul care
produce adesea sfinţii, a contrastului dintre puritatea lui
Dumnezeu şi negreala lumii. Este ceea ce resimt cei mai mulţi
din marii mistici, care văd lumea într-o lumină mai degrabă
pesimistă. La alţii, cu temperament mai puţin puternic
şi mai puţin absolut, aceasta generează un anumit
simţ al grotescului. Ei văd tot ceea ce are lumea ca derizoriu,
fără a deveni totuşi insensibili, dimpotrivă.
Şi nu resimt decât un plus de compasiune pentru solitudinea
fiinţelor umane, percep dimensiunea emoţionantă şi
totodată oarecum comică a tot ceea ce este. Aşa stau
lucrurile pentru misticii care nu devin sfinţi, în numărul
cărora mă includ şi eu bineînţeles.
N.C.: Şi misticii care devin sfinţi?
A.F.: Ei sunt incendiari. Primul lucru pe care îl
aruncă în foc este propria lor persoană. Ei doresc să
ardă şi să comunice înflăcărarea lor.
N.C.: Şi ceilalţi, ca dvs, îşi caută refugiul
în ironie?
A.F.: Nu o iau ca refugiu deşi au această
tendinţă. Dar ironia la ei nu anulează deloc emoţia.
N.C.: Permiteţi-mi, în acest caz, să mai abuzez încă
de compasiunea dvs şi să vă pun o întrebare uşor
perfidă: tocmai aţi evocat derizoriul lumii, neantul ei,
ca să spunem aşa. Sic transit gloria mundi. Or, tocmai
aici este unul din paradoxurile personajului dvs, itinerariul social
al lui André Frossard, de la Academia Franceză, pilon al
„Figaro” nu exprimă deloc un dispreţ faţă de
lume. El arată mai degrabă ca cineva intens preocupat
de lume.
A.F.: Ştiţi, în viaţă, ne îndoim
mereu de noi înşine. Începând cu convertirea mea, nu am încetat
să-mi dovedesc echilibrul şi bunul simţ, până
la a scrie în Figaro, jurnal care numără totuşi puţini
iluminaţi mistic. Dacă începi astfel să demonstrezi
aptitudinea pentru o viaţă numită normală, este
ca o înlănţuire. Pentru ca mărturia mea să nu
pară suspectă, pentru a nu se vedea în ea nici amărăciune,
nici regret, trebuia să-mi fac dovada capacităţii
mele de reuşită potrivit termenilor lumii.
N.C.: Voiaţi să câştigaţi pe toate planurile…
A.F.: Notaţi că din prea multa voinţă
de a dovedi seriozitatea experienţei mele, am sfârşit
prin a dovedi contrariul şi a-mi face un prejudiciu! Poate
că mărturia mea ar fi avut mai multă greutatea dacă,
după convertirea mea, m-aş fi retras într-o oarecare solitudine
pentru a mă ruga lui Dumnezeu zi şi noapte sau dacă
m-aş fi angajat în activitatea apostolică.
N.C.: Exact, cine v-a împiedicat s-o faceţi?
A.F.: Imaginaţi-vă că convertirea
mea m-a readus la vârsta de cinci ani. Ieşind din această
capelă, eu aveam într-adevăr cinci ani. Lumea era o grădină,
destul de frumoasă, de altfel, şi complet iluzorie… Era
un decor fermecător, în timp ce nu era altă realitate
decât Dumnezeu. Nu aveam misiune, nu mi se cerea nimic. Înţelegeţi,
eu nu sunt sfântul Pavel care îl întâlneşte pe Christos şi
exclamă îndată: „Ce trebuie să fac?” Această
idee nu m-a atins niciodată, niciodată nu m-am gândit
că se putea aştepta ceva de la mine. Puţinele mele
confidenţe referitoare la aventura mea neprovocând în anturajul
meu decât suspiciune sau nelinişte, am decis să nu mai
suflu un cuvânt şi mi-am zis: „Primul lucru pe care-l ai de
făcut este să dovedeşti că nu te-ai ţicnit.”
Am reuşit, cred eu, şi culmea dovezii este Academia Franceză.
N.C.: Să admitem. Dar nu vă temeţi că veţi
sfârşi prin a vă identifica cu aceasta? Nu riscaţi
să vă treziţi într-o bună dimineaţă
fără a vă da seama că vă luaţi în
serios?
A.F.: Nu există nici un risc ca aşa ceva
să mi se întâmple, am această certitudine. În fapt, ceea
ce vă revelează în primul rând o întâlnire cu Dumnezeu
este propriul vostru neant. În faţa acestei străluciri,
acestei blândeţi, acestei purităţi absolute, în faţa
acestei fiinţe totale, vedeţi că nu sunteţi
nimic. Aceasta n-o veţi putea uita niciodată, o ştiţi
odată pentru totdeauna. Prin urmare cum aţi putea să
vă întoarceţi privirea spre voi înşivă ştiind
că acolo nu există nimic? Circulaţi, nu e nimic de
văzut! Este foarte clar. Introspecţia nu mai prezintă
pentru voi nici cel mai mic interes pentru că ştiţi
că nu sunteţi decât neant, u neant din care Dumnezeu a
scos ceva.
N.C.: Tocmai, pentru ce a făcut-o?
A.F.: Este magia lui, caritatea lui… A extrage ceva
din nimic este originalitatea lui profundă. Dumnezeu are o
latură de prestidigitator; sunteţi pălăria din
care el a scos un iepure. Or, nu serveşte la nimic să
contempli pălăria… Pentru a mă lua în serios ar trebui
să mă contemplu şi nimic nu mă interesează
mai puţin decât să mă privesc.
N.C.: Un cuvânt despre diavol: i-aţi acordat
destulă atenţie pentru a-i consacra o carte (ed. Albin
Michel – col. Espaces libres). „Les 36 preuves de l’existence
du diable…” (Cele 36 de dovezi pentru existenţa diavolului)
A.F.: Planul meu atunci când am scris această
carte a fost acela de a glumi, de a glumi cu seriozitate, bineînţeles,
cum am făcut totdeauna. Voiam să spun sub o formă
agreabilă adevăruri exotice. Mi-am imaginat deci că
primeam scrisori de la diavolul. Aşa cum spun în introducere,
am făcut într-o zi următoarea reflecţie: Evanghelia
spune despre diavol că este Prinţul acestei lumi. Dacă
într-adevăr aşa este, ce s-ar întâmpla? Şi nu mi-a
trebuit mult timp pentru a ajunge la concluzia că s-ar petrece
exact ceea ce se petrece astăzi! Şi apoi neplăcerile
au început, serioase şi grave. Vedeţi, diavolului nu-i
place să ne ocupăm de el, mai ales atunci când nu-i facem
jocul. Un prieten m-a prevenit: „Nu te apuca să vorbeşti
despre diavol, îl vei vedea venind!” Şi aşa a fost: în
timp ce scriam, s-au întâmplat atâtea lucruri…
N.C.: Faceţi cum aluzie la fenomene supranaturale?
A.F.: De loc. Aceste evenimente aveau un aer de natural
neliniştitor… Diavolul se serveşte de ceea ce există
şi se mulţumeşte să uzeze de acestea în detrimentul
vostru. Nu că n-ar fi poate, unele cazuri, foarte rare, de
posedare. Restul ţine în general de halucinaţie, de maladie
mentală. În cazul meu, şi fără a povesti viaţa,
să spunem că s-a produs, în existenţa mea şi
a familiei mele o serie incredibilă de evenimente foarte periculoase
care nu depăşeau în mod cert cadrul obişnuit: nu
era cangea cu gheare a preotului din Ars (nici miros de pucioasă,
nici mobile lovindu-se de pereţi); este vorba pur şi simplu
de lucruri naturale care iau pe moment o alură înspăimântătoare.
Ele s-au produs ca din întâmplare în timpul scrierii cărţii
apoi s-au oprit de îndată ce cartea a fost terminată.
N.C. Dacă vă urmăresc atent, e mai bine să
nu tachinezi fiara…
A.F.: Nu avem interes s-o facem, într-adevăr.
Oh, ştiu bine că el nu are azi drept de cetăţenie
în mentalităţi. Dar, în sfârşit, el există,
orice ar gândi societatea noastră contemporană. Şi
dacă nu putem trăi căutând peste tot să-l decelăm
opera diavolului, ar fi mai bine să nu ne facem că el
n-ar exista. Nu se ştie niciodată, ar putea fi ceva foarte
periculos.
N.C.: Un cuvânt despre papa Ioan Paul al II-lea, acum.
A.F.: Ah, este exact contrariul!
N.C.: Sunteţi incondiţionalul său…
A.F.: În primul rând, alegerea lui a fost profetică.
Dintre bătrânii cardinali ai Conclavului, nici unul nu putea
să ştie în 1978 că comunismul urmează să
se prăbuşească în 1989.
Cine ar fi putut să prezică cu zece ani mai devreme că
acest sistem care părea construit pentru cel puţin un
secol sau două urma să se volatilizeze ca sub efectul
unui gigantic exorcism? De cum l-am văzut pe Ioan Paul al II-lea
apărând, mi-am zis: „Iată că ne vine un Galilean,
credinţa personificată”.
În al doilea rând, el are o prodigioasă conştiinţă
a funcţiei sale încât el devine aproape transparent. Când vorbeşte
despre lucrurile lui Dumnezeu sau despre religie, îl vedeţi
mai întâi pe papă, apoi dincolo de papă îl vedeţi
pe preot, şi dincolo de preot vedeţi copilul, un copil
pe care Dumnezeu îl ţine de mână. Iată ceea ce mă
impresionează la el. El vede peste tot crescând seminţe
de muştar care mie îmi rămân invizibile. Atunci el mi
le arată şi eu sunt satisfăcut.
N.C.: Aveţi darul relaţiilor: mai întâi,
Dumnezeu a venit să vă vadă, apoi marele papă
al secolului al XX-lea care v-a acordat convorbiri…
A.F.: Şi apoi înainte, a fost De Gaulle…
N.C.: Ah, da, De Gaulle, în trecere, era cât pe ce să-l uit…
Altfel spus, singurul mare om politic al secolului care a avut o
dimensiune spirituală. Nu e rău!
A.F.: În fond, eu sunt un arivist… Aceasta compensează
puţin dispreţul pe care mi-l arată unii intelectuali.
Mă consolez cu Dumnezeu, De Gaulle şi Papa.
N.C.: Ioan Paul al II.-lea pune de acord iniţiativele unei
mari deschideri – mă gândesc, printre altele, la întâlnirea
interreligioasă de la Assisi – cu discursurile lui pe care
nici unul nu ezită să le califice drept retrograde…
A.F.: Nu există nimic paradoxal aici. Nu am
văzut niciodată un om atât de bun şi atât de prost
înţeles. În situaţia în care se află, Ioan Paul al
II-lea are în faţa lui Dumnezeu o responsabilitate care îl
obsedează. Teologii şi gânditorii creştini ai zilei
caută să-şi formeze o gândire,caută să
placă lumii; el nu vrea să placă decât lui Dumnezeu
pe care nu-l părăseşte nicicând din vedere. Ceea
ce-l face să adopte, pe plan social şi politic, poziţii
cvasi-revoluţionare – el nu este mulţumit nici de Orient,
nici de Occident – şi, pe plan moral, să formuleze exigenţe
de un absolut de care toată lumea de pe pământ vrea să
se debaraseze. Căci în sfârşit, oamenilor le place să
trăiască în relativ, şi nu se poate spune că
absolutul îi tulbură zi şi noapte. El, dimpotrivă,
se simte responsabil şi nu vrea să reducă ceea ce
consideră drept adevăr. Atunci când vorbeşte despre
morala sexuală, se uită prea adesea că pentru el,
Dumnezeu face copiii. El nu o impune nimănui, nu eşti
obligat să-l crezi. Dar cum vreţi ca el să se arate
mai conciliant în privinţa avortului, de exemplu? Este imposibil.
Niciodată el nu-şi va schimba discursul. Remarcaţi
că el nu condamnă pe nimeni. El spune adevărul potrivit
credinţei, fără ca aceasta să implice nici cea
mai mică condamnare faţă de cineva.
N.C.: Această absenţă a condamnării din partea
papei nu este prea des subliniată…
A.F.: Ea este totuşi importantă. Pentru
el, dacă există vină, ea este răscumpărată
de către Christos care poartă asupra lui toate păcatele
trecute, prezente şi chiar viitoare. Prin urmare, nu este deloc
vorba, în ochii lui, numai de o chestiune judiciară, ci de
o miză metafizică.
N.C.: Dumnezeu nu este, prin urmare, un părinte biciuitor.
Şi infernul?
A.F.: Oh, el există! Dar nu există nimeni
înăuntru. Dacă ar fi acolo jos fie şi o singură
persoană, aceasta ar fi un eşec divin. Or, eu refuz să
cred că Dumnezeu poate eşua, nici măcar o singură
dată. I-am spus odată papei, şi el nu m-a contrazis,
că pentru mine iudaismul este credinţa şi că
creştinismul este de asemenea credinţa începând de la
care nu mai există decât excepţii. Dacă n-ar fi aşa,
abominabilul sacrificiu al lui Christos n-ar fi servit la nimic.
Remarcaţi că acesta nu este un motiv pentru a ne comporta
ca animalele!
N.C.: Dacă vă înţeleg bine, nu din frică de
judecată, aşa cum se crede adesea, ci din respect pentru
Dumnezeu însuşi, credinciosul trebuie să se supună
unei etici…
A.F.: Păcatul nu este o încălcare a legii,
ci o rană făcută lui Dumnezeu. A păcătui,
înseamnă a adăuga încă ceva la Patima lui Christos.
Este o lovitură de bici suplimentară, un scuipat în plus
pe obrazul Domnului.
N.C.: Care nu se răzbună?
A.F.: Nu mai mult decât în timpul Patimii sale.
N.C.: Singurul motiv de a nu păcătui este deci de a vrea
să-l cruţăm pe Dumnezeu?
A.F.: Este teama de a răni un copil. Iată
ce este pentru mine, ca şi pentru toţi misticii, cred.
Nu este teama de a ofensa pe cineva atot-puternic şi nepăsător
satrap; este tocmai contrarul: teama de a face rău unui copil.
Iată viziunea mea teologică şi inedită asupra
vieţii creştine.
N.C.: Această viziune vă ajută să contemplaţi
perspectiva propriei dvs morţi?
A.F.: Moartea nu există. Nu văd de ce m-aş
gândi la ea.
N.C.: Nu vă este deci frică de ea?
A.F.: Poate că corpul meu va rezista din toate
forţele lui, poate că voi urla şi voi gesticula;
cum aş putea să ştiu? Nu-mi pot prevedea reacţiile
corpului. Din punct de vedere spiritul, în schimb, eu ştiu
că moartea nu există, nu mai mult de o clipă. În
orice caz, nu închidem ochii pentru această lume decât pentru
a-i deschide spre înviere. Nu se scurge nici un timp în acest interval.
Oamenii se imaginează întotdeauna în curs de a merge să-şi
împodobească propriul mormânt timp de trei mii de ani, nu mai
mult! Este o clipită. Pe de altă parte, Dumnezeu nu are
nevoie de simţurile noastre pentru a comunica cu noi. Noi suntem
altceva decât corpul nostru.
N.C.: Şi ce suntem noi deci?
A.F.: Noi suntem un nume. Acest nume face persoana
noastră. Dumnezeu îl cunoştea înaintea naşterii noastre,
noi nu vom lua cunoştinţă de el decât după moartea
noastră.
N.C.: Admiţând că moartea nu este decât o trecere luminoasă
spre înviere, rămâne faptul că există suferinţa.
Simone Weil refuza orice justificare a suferinţei unui copil.
Cum un Dumnezeu milostiv ar putea permite atâta suferinţă,
atâţia călăi şi atâtea victime?
A.F.: Iată o întrebare esenţială care
presupune o lungă reflecţie. Căci în suferinţă
rezidă secretul a toate. Adevărata chestiune este, după
mine, următoarea: pentru ce Christos a trebuit să ia drumul
calvarului pentru a-i salva pe oameni? N-ar fi putut face altfel?
A răspunde la această întrebare înseamnă a răspunde
la problema suferinţei. Vedeţi, Christos nu este altceva
decât Dar total, caritate absolută, în timp ce Dumnezeu este
Tatăl, cel pe care l-a „întâlnit”, este efuziune pură.
Or, când un asemenea om ca şi Christos întrupat devine efuziune
pură, îşi pierde până la ultima picătură
de sânge. Dacă permiteţi vom rămâne aici referitor
la această temă pentru astăzi.
N.C.: Există vreo legătură între tabletele dvs cotidiene
şi această experienţă mistică care rezidă
totuşi în centrul existenţei dvs? Căci sunteţi
din punct de vedere politic marcat. Dumnezeu este de dreapta? Citeşte
el mai bucuros „Le Figaro” decât „Liberation”?
A.F.: Nu. Dumnezeu nu se preocupă de aceasta,
eu mă ocup de aceasta. Simţul critic, fiind deosebit de
dezvoltat la mine, îmi sugerează reflecţii care nu sunt
întotdeauna amabile, în special în privinţa oamenilor politici.
Notaţi că niciodată eu nu atac persoana lor: eu nu-i
judec ca fiinţe umane, dar nu mă ocup decât de ideile
sau de discursurile lor. Constatând că nu există discurs
care să nu cadă în absurd de cum se prelungeşte puţin,
eu uzez de această facilitate pentru a distruge ideile false.
Este latura mea jurnalistică: eu nu pot suporta ca lumea să
se învârtă fără ca eu să-mi exprim opinia cu
privire la sensul mersului ei. Prin intermediul scrierilor mele
eu nu încerc să-l infuzez pe Dumnezeu contemporanilor mei,
ci încerc să demolez sisteme de idei care împiedică trecerea
spiritualului în viaţă. Este vorba, mai exact, de o acţiune
de terorist… de terorist blând, căci eu nu sunt rău.
N.C.: Care sunt ideile „false”? Cele de stânga?
A.F.: Cele ale altora (râde). De fapt, toate sunt.
Valoarea unei idei ţine de originea ei. În măsura în care
toate aceste idei pleacă dintr-un punct oarecare al orizontului
şi nu din sursa tuturor lucrurilor, ele sunt în mod necesar
false, sau incomplete. Nu există idei politice valabile, nici
măcar una singură, nici de stânga, nici de dreapta, bineînţeles.
Sursa: articolul original în limba franceză se află
pe site-ul revistei Nouvelles Clés
aici : http://www.nouvellescles.com/article.php3?id_article=149
Traducerea îmi aparţine, VJ.
|