Sacramentul reconcilierii: spovedania
Foarte frecvent auzim oamenii plângându-se că omul modern nu mai are astăzi simţul vinovăţiei şi al păcatului şi că abandonarea practicii spovedaniei merge mână în mână cu absenţa simţului păcatului. Bineînţeles că în zilele noastre omul nu mai înţelege noţiunea tradiţională a păcatului ca încălcare a poruncilor. Acestea nu mai sunt atât de evidente ca şi altădată. Psihologia ne învaţă că în spatele faţadei impecabile de creştini fideli legii, se poate ascunde multă agresivitate şi duplicitate. În domeniile pe care le abordează unele examene de conştiinţă omul de astăzi nu se mai simte vinovat. Dar când citim poezia modernă vedem că mulţi poeţi nu contenesc să se frământe din cauza culpabilităţii, în care sunt încurcaţi oamenii. „Literatura modernă îl face pe omul de astăzi să descopere, într-un mod inexorabil, prin ce este el vinovat. Omul este vinovat când nu recunoaşte realitatea, aşa cum este, când se limitează să urmeze pe toţi sau pe fiecare fără diferenţă. Omul se face vinovat când, prin indolenţă, lene de a gândi sau lipsă de curaj, nu schimbă condiţiile sociale. Ansamblul lumii afacerilor, obligaţia rezultatului şi a reuşitei, îl împing spre culpabilitate, fără ca el să-şi dea seama de aceasta.” Sentimente de culpabilitate şi culpabilitate Psihologii zilelor noastre fac o dublă constatare: pe
de o parte absenţa simţului păcatului şi pe de altă
parte hipertrofia culpabilităţii. Multe sentimente de culpabilitate
nu se bazează pe nici o vină reală: ci ele sunt expresia unei
lipse de clarviziune şi a unei lipse de încredere în sine. Mulţi
se simt vinovaţi pentru că propriul lor supraeu îi acuză. Ei
au interiorizat, într-o asemenea măsură, poruncile şi valorile
părinţilor lor încât nu se pot elibera de ele decât cu un sentiment
de culpabilitate. De exemplu, o tânără care, în copilăria ei,
a fost împinsă să lucreze mereu, se simte vinovată să-şi
ia puţin răgaz şi să-şi facă o plăcere.
Alţii se simt vinovaţi când nu ajung să satisfacă aşteptările
celuilalt, ale partenerului de viaţă, ale prietenului sau colegului
de muncă. Alţii se autocondamnă pentru sentimentele de ură
şi de invidie, care apar în ei. Ei se pedepsesc prin sentimentele de
culpabilitate, când percep, în ei înşişi, agresiuni. În loc să
accepte agresiunea şi să o integreze în planul lor de viaţă,
ei o întorc împotriva lor. Rolul psihologului ca şi cel al unei bune
pastorale rezidă în distingerea dintre sentimentele de culpabilitate
şi vina autentică. Obiectul psihologiei nu este numai sentimentul de culpabilitate, ci şi vina reală. Pentru C.G. Jung, vina rezidă în dedublarea personalităţii: refuz să mă accept şi să mă privesc aşa cum sunt. Refulez şi elimin ceea ce este dezagreabil. Vina este, pentru Jung, nu ceva ineluctabil la care sucombă inevitabil orice fiinţă umană; ci este rezultatul unui consimţământ deplin. În deplină conştiinţă închid ochii referitor la ceea ce contrazice propria mea imagine ideală. Omul ar refuza necontenit realitatea sa. Unii îndepărtează propria lor realitate, banalizându-şi vina, alţii hipertrofiindu-şi regretul. În loc de a-şi privi vina drept în faţă, pentru a se converti(convertire=penitenţă), omul savurează regretul „ca pe o plapumă de puf moale într-o dimineaţă friguroasă de iarnă, în timp ce ar trebui să se scoale. Această lipsă de onestitate, această voinţă de a nu vedea, are drept consecinţă refuzul oricărei confruntări cu umbra[2] sa proprie” (Jung). Potrivit lui Jung, omul este vinovat, când refuză să-şi
privească propriul adevăr în faţă. Dar, potrivit
lui, mai există şi o vina cvasi inevitabilă, de care
fiinţa umană nu poate scăpa. „Doar un om de o naivitate
extremă şi de o inconştienţă totală îşi
poate imagina că el poate scăpa de păcat. Psihologia
nu-şi poate permite o asemenea iluzie infantilă, el trebuie
să se supună adevărului şi chiar să constate
că inconştienţa nu este o scuză, ci unul din păcatele
cele mai rele. Un tribunal omenesc îl poate elibera de orice sancţiune,
dar natura căreia nu-i pasă dacă omul este conştient
sau nu de vina lui, îşi ia revanşa într-un mod şi mai
implacabil”. (Jacobi). Vina reprezintă o şansă pentru
descoperirea propriei realităţi, în vederea privirii în adâncul
inimii şi a găsirii lui Dumnezeu în intimitatea noastră
cea mai adâncă. Psihologia nu ne permite să înţelegem păcatul ca pe o simplă
încălcare a poruncilor. Există o strânsă legătură
între greşeală şi impuls, între ratarea evoluţiei
şi reacţia de eşec. Nu se poate distinge cu precizie
care este măsura culpabilităţii, în ordinea unui comportament
rău. Dar psihologia ţine cont şi de faptul că putem
deveni vinovaţi, acceptând răul în noi, refuzând să lucrăm
asupra trecutului nostru şi lăsându-ne pur şi simplu
determinaţi de rău fără a-l combate. Albert Gorres
a enumerat câteva interpretări ale răului, făcute de
psihologie. Sigmund Freud consideră răul ca pe un „răspuns
neadaptat la chemarea fericirii şi a bunăstării”. Răul
este ceea ce interzice şi sancţionează societatea, pentru
faptul că perturbă viaţa în comun. Răul se naşte
când elementele instinctive „îmbracă forme ameninţătoare
pentru viaţa comună,din cauza deficienţelor şi a
cerinţelor excesive”(Gorres). Una din sursele inepuizabile ale
răului este transferul. Un copil care a suferit de lipsă de
iubire şi de dreptate transferă, adult fiind, ranchiuna şi
setea de răzbunare faţă de părinţi împotriva
altor persoane. Ele vor fi tratate de el ca şi cum ar fi părinţii
lui care merită răzbunarea sa. În multe privinţe, răul
la adulţi, constă în a face să plătească pe
alţii pentru vechile socoteli. (Gorres) Este o necontenită
redistribuire a cărţilor, sau se încearcă să paseze
altora cartea cea rea” (id.). Răul este, potrivit lui Freud, un
act ratat, o ratare a evoluţiei, pe urma eşecului lucrării
asupra rănilor psihologice. Răul câştigă întotdeauna
când unei persoane i s-a refuzat satisfacerea adecvată a nevoilor
şi dorinţelor sale. Aceste experienţe negative trăite
în copilărie provoacă în cea mai mare parte a timpului cercul
vicios al ravagiilor şi al torturii sentimentelor de culpabilitate. Nici să ne acuzăm, nici să ne scuzăm Problema care mi se pune este cum să gestionez răul. Ar trebui să ne păzim de oricare din cele două tendinţe: acuzarea şi scuzarea. Acuzându-ne pe noi înşine, întreţinem în noi durerea sentimentelor de culpabilitate, pedepsindu-ne pe noi înşine. Ne dramatizăm vina. Astfel ne lipseşte distanţa prin raport cu ea. A reacţiona astfel, nu înseamnă a ne gestiona vina, ci înseamnă a ne lăsa dominaţi de ea şi traşi în jos. Această devalorizare este adesea nerealistă: ea nu corespunde realităţii (cf. Rauchfleisch). Ea ne interzice, prin urmare, sinceritatea unei auto-critici şi a unei responsabilităţi de sine. Ne condamnăm în bloc, evitând un examen autentic al conţinuturilor reale. Adesea această auto-acuzare nu este decât reversul orgoliului. În fond am vrea să fim mai buni decât ceilalţi oameni şi ne ridicăm mai sus de ei. Dar atunci se manifestă vocea propriului nostru supraeu, care ne interzice aceasta. Şi ne pedepsim pentru a fi fost tentaţi să ne înălţăm pe noi înşine. Se întâmplă adesea ca asemenea oameni să se desemneze pe ei înşişi ca fiind cei mai răi păcătoşi care există. Pentru că nu pot fi cei mai buni, ei trebuie să fie cei mai răi. Ei refuză să-şi recunoască mediocritatea şi vor să-i depăşească pe ceilalţi dacă nu în bine, măcar în rău. Puţină umilitate le-ar fi benefică: curajul de a se suporta în omenescul şi în pământescul(humilitas) lor. Celălalt risc rezidă în scuza de sine. Şi aceasta este o manieră de a eluda vina. Caut mii de motive pentru care nu sunt vinovat şi încerc prin toate argumentele posibile să mă justific. Totuşi, cu cât mai mult mă justific, cu atât îndoiala creşte în mine. Şi nu mai văd altă soluţie decât de a căuta motive pentru a mă justifica. Refuzul de a-mi privi vina în faţă mă aruncă într-o activitate febrilă şi nu pot tolera liniştea. Pentru că imediat ar izbucni în mine sentimente de culpabilitate şi aş simţi că tentativele mele de justificare cad în gol. A ne înfrunta propria culpabilitate ţine de demnitatea umană.
E sunt capabil să comit o greşeală. Dacă îmi banalizez
culpabilitatea, căutându-mi scuze sau atribuind-o altuia, înseamnă
că îmi dispreţuiesc demnitatea, care constă în a recunoaşte
faptul că pot fi vinovat. Greseala este întotdeauna expresia libertăţii
mele. Scuzele sau minimizarea greselii mă privează de libertatea
mea. Asumându-mi responsabilitatea greşelii mele, renunţ la
toate tentativele de justificare sau la dorinţa de a o face asumată
de către celălalt. Aceasta este condiţia pentru ca eu
să progresez interior ca fiinţă omenească şi
pentru ca să ies din închisoarea pe care o reprezintă tentaţia
permanentă de auto-pedepsire şi de auto-denigrare: scopul
este de a mă regăsi. Recunoaşterea greşelii faţă
de semenul meu conduce adesea la o experienţă de o şi
mai mare apropiere şi de o mai profundă înţelegere reciprocă
(cf. Rauchfleisch). De aceea discuţia cu un altul este calea adecvată
pentru a mă confrunta cu greşeala mea. În discuţie, îmi
recunosc greşeala, dar în acelaşi timp mă şi distanţez
în raport cu ea. Mă declar dispus să accept regulile comunităţii
umane. „O asemenea discuţie mă ajută să descopăr
că absolut nimic nu mă separă de ceilalţi, pentru
că nu am absolut nimic de ascuns. Văd că interlocutorul,
fie el bărbat sau femeie, ia în considerare greşeala mea,
fără a fi înspăimântat de ea, fără a fi copleşit
de dezgust şi fără a replica printr-un gest de represalii,
ci se situează vizavi de mine ca şi om, căruia nimic
din ceea ce este omenesc nu-i este străin” (Wachinger). A-i prezenta lui Dumnezeu adevărul meu Adesea creştinii utilizează spovedania pentru a-si eschiva vina. Ei ar vrea să fie eliberaţi cât de repede de vina lor prin spovedanie, fără a se confrunta cu ea. Totuşi spovedania nu mă va elibera de vina mea decât dacă îmi privesc greseala în faţă. Luarea în seamă a vinei depăşeşte simpla amintire. Evoc din nou situaţia, în care am devenit vinovat şi care m-a făcut să reacţionez, provocând în mine sentimente de culpabilitate. Amintirea va provoca în mine sentimente negative, ca de exemplu furia şi mânia contra mea însumi sau contra celor care m-au rănit, precum şi suferinţă, decepţie, tristeţe. Nu trebuie să mă sustrag acestor sentimente negative, altfel ele nu se vor putea modifica. Fără această confruntare sinceră cu greşeala mea, nu voi ieşi niciodată de aici, ci mă voi învârti mereu în jurul sentimentelor mele de culpabilitate.Mai mult, spovedania nu va duce la convertire ci nu va face altceva decât să întărească în mine fixarea pe atitudinea mea vinovată. Pentru că spovedania cheamă o lucrare de convertire. Este ceea ce ne învaţă psihologia. Şi chiar când tratamentul greşelii nu este de natură religioasă, în prezentarea pe care o fac lui Dumnezeu cu încrederea în iertare pe care o manifest, fixându-mi privirea pe îndurarea lui, aceasta nu mă dispensează de lucrarea de făcut asupra mea. Pentru că nu-i pot prezenta lui Dumnezeu greşeala decât dacă o privesc în deplină conştienţă şi dacă am descoperit în ea propriul meu adevăr. Această percepţie şi acest examen, în deplină cunoştinţă, a greşelii mele, care îmi dezvăluie conflictele care se maschează pe la spate, constituie efortul pe care trebuie să-l desfăşor. Iertarea este un dar al lui Dumnezeu. Nu este nici meritat şi nici obţinut. Dar eu nu sunt în măsură să primesc acest dar decât dacă îi prezint lui Dumnezeu propriul meu adevăr cu umilitate şi cu curaj.
Mulţi oameni din zilele noastre se întreabă pentru ce raţiune
ar trebui să se spovedească. Dumnezeu i-ar ierta tot la fel
de bine şi fără spovedanie. Ei i-ar putea spune greşeala
lor direct lui Dumnezeu, fără ca pentru aceasta să fie
nevoie de un preot. Este adevărat, Dumnezeu ne poate ierta greşelile
noastre fără spovedanie. Dumnezeu nu este legat de spovedanie.
Dumnezeu este cel care iartă. Noi putem trăi iubirea lui din
iertare, ascultând şi meditând cuvântul lui, prezentându-i în iubirea
lui, în rugăciune adevărul nostru. Problema nu este de a şti
cum ne iartă Dumnezeu , ci cum putem noi crede în iertarea lui. Ritualul
spovedaniei ar vrea să ne ajute, înainte de toate, să putem
crede în iertare. Pentru că există în noi o voce interioară
care ne împiedică să acceptăm iertarea divină. Cel
care a devenit vinovat se simte inacceptabil. De multe ori cuvântul încurajator
al unui prieten nu este suficient pentru a ne elibera de acest sentiment.
Avem nevoie de un ritual care să pătrundă în profunzimea
inconştientului şi să suprime barierele psihologice care
ne împiedică să credem în iertare. Dărâmarea zidului de separaţie Jung indică încă un motiv pentru a justifica
necesitatea spovedaniei: „Se pare că există o formă de
conştiinţă a umanităţii, care pedepseşte
sever pe oricine îşi refuză să abandoneze, la un moment
dat, orgoliul supravieţuirii şi al autoafirmării lui şi
să recunoască umanitatea lui supusă greşelii. Altfel
un zid de nepătruns îl va priva de sentimentul viu de a fi un om
printre oameni”. (Jacobi). Pentru Jung, ritualul spovedaniei este important, pentru a surmonta, în profunzimea inconştientului nostru, neîncrederea noastră profundă în iertare. „Prin ritual, este dată satisfacţie aspectului colectiv şi numinos al momentului, dincolo de semnificaţia lui pur personală. Acest aspect al ritualului este de o importanţă majoră. Rugăciunea personală a pastorului nu satisface de loc această nevoie. Pentru că răspunsul trebuie să fie colectiv şi istoric; el trebuie să evoce spiritul înaintaşilor şi să reunească prezentul cu trecutul istoric şi mistic… Efectul ritualului autentic nu este de loc magic, ci psihologic” (Corespondenţe, IV, p.23-24). Spovedania transmite iertarea lui Dumnezeu, aşa încât ea să poată ajunge la străfundul inimii umane. Jung atribuie ritualului un efect asupra psihicului omului, mai profund decât cuvintele, care se adresează numai sentimentului şi raţiunii. Dar el reproşează Bisericilor şi neglijarea sensului psihologic al ritualului. Pentru Biserică este aşadar o sarcină importantă aceea de a îndeplini şi transmite ritualul spovedaniei, de aşa manieră încât acesta să atingă oamenii în inimile lor, pentru ca aceştia să trăiască puterea eliberatoare a iertării. Ritualul opune sentimentelor profunde ale vinovăţiei un element supra-personal. El îl pune pe penitent în legătură cu puterea lui Isus Cristos, care acţionează în persoană asupra celui care a păcătuit, eliberându-l de vina sa şi de sentimentele de culpabilitate: „Păcatele îţi sunt iertate… Ridică-te, ia-ţi patul şi umblă!” (cf. Mc. 2,5.11). Organizarea concretă a ritualului spovedaniei Spovedania necesită o pregătire. Încerc să mă ascult
pe mine însumi pentru a simţi la ce nivel ceva nu merge şi prin
ce m-am îndepărtat de orientarea mea personală, la ce nivel
am fost rănit sau am făcut rău altora. Iau în considerare
relaţia mea cu Dumnezeu. Şi reflectez asupra a ceea ce aş
vrea să abordez în spovedania mea. Pe parcursul pregătirii spovedaniei,
este bine să-mi amintesc că sacramentul spovedaniei este o sărbătoare
a reconcilierii. Pentru această sărbătoare trebuie să
mă pregătesc deci, pentru a participa în deplină cunoştinţă
de cauză, pentru a putea celebra o adevărată sărbătoare
a eliberării şi a reconcilierii. În spovedanie, merg la întâlnirea
cu Cristos care mă primeşte necondiţionat. Merg la Dumnezeu,
Tatăl meu, care mă primeşte şi celebrează cu
mine o sărbătoare de bucurie, pentru că eu care eram pierdut
şi care mă răcisem voi fi regăsit, pentru că
eram mort, înţepenit în diferite constrângeri şi în vechile
scheme de viaţă, voi fi din nou viu. Astfel, parabola fiului
risipitor sau a Părintelui îndurător ar putea fi o frumoasă
imagine, care mă va putea ajuta să mă pregătesc de
această sărbătoare a reconcilierii care o constituie spovedania. (Fragment extras şi tradus din cartea: [1] Se numeşte distonie neurovegetativă „alterarea funcţionării sistemelor vague şi simpatic” (hipotonie sau hipertonie) [2] Când Jung vorbeşte despre partea de „umbră” a personalităţii, el vizează suma cusururilor eului sau psihismul întunecat. |