Fiecare fiinţă umană este unică:
ea lasă în această lume, prin viaţa ei, o urmă
pe care numai ea poate s-o lase.
Omul matur este cel care lasă această urmă
în loc de a-şi înscrie paşii pe urma altora.
Anselm Grun
Obstacole în calea unei credinţe mature
Multe obstacole întâlnim înainte de a ajunge la maturitatea credinţei
şi de a deveni fiinţe umane împlinite. Aceste obstacole
fac parte din viaţa noastră a tuturora, ele sunt legate
de educaţia noastră sau de mediul în care am crescut.
Unii se ancorează într-o concepţie falsificată a
religiei. Educaţia religioasă infantilizantă sau
bazată pe frică ne împiedică să dezvoltăm
o personalitate matură în noi.
Nu ajunge să avem o „credinţă
religioasă fermă” pentru a atinge maturitatea şi
pe planul uman. Lipsa de maturitate şi credinţa imatură
sunt legate una de alta. Putem afirma mereu că credem în Dumnezeu,
dar acest mod de a crede nu transformă nici corpul nostru şi
nici sufletul nostru. Profesiunea de credinţă a unei persoane
care nu se simte bine în pielea ei nu poate decât să trădeze
depărtarea dintre cuvintele şi realitatea credinţei
ei. Euforia poate ascunde şi ea o credinţă imatură.
Aş dori, în această parte, să
indic trei obstacole care jalonează drumul ce duce la maturitatea
credinţei.
Primul obstacol: teama de
lume si un drog numit Dumnezeu (>)
Al doilea obstacol: refularea si perfectionismul (>)
Al treilea obstacol: imaginile care ne retin prizonieri (>)
Primul
obstacol:
teama de lume şi un drog numit Dumnezeu
Primul obstacol este evlavia infantilă.
Ea se caracterizează prin proiectarea asupra lui Dumnezeu a
experienţelor copilăreşti. Pentru un copil, este
normal să proiecteze asupra lui Dumnezeu aşteptările
părinţilor. Pentru copii este chiar un bun mijloc pentru
a se elibera de dependenţa vizavi de părinţii lor.
În primii ani, părinţii sunt pentru copii, comparabili
cu Dumnezeu, apoi ei simt că părinţii lor nu sunt
totul. Dacă Dumnezeu se situează deasupra părinţilor,
copilul se poate detaşa de ei.
O evlavie infantilă îl plasează
pe Dumnezeu pe planul tatălui şi al mamei şi reportează
afectivitatea destinată părinţilor asupra relaţiei
cu Dumnezeu. Eu nu pot dezvolta un raport matur faţă de
un Dumnezeu matern sau patern decât dacă am ieşit, la
modul interior, din dependenţa vizavi de părinţii
mei. Infantilismul în relaţiile cu ceilalţi şi dependenţa
vizavi de ei au drept consecinţă o credinţă
infantilă.
Potrivit psihoterapeutului francez Marc
Oraison „nu putem fi cu adevărat
copii faţă de Dumnezeu decât dacă ne arătăm
suficient de adulţi faţă de oameni.” Un adult
rămas infantil aduce prejudicii credinţei sale. El proiectează
asupra lui Dumnezeu toate speranţele decepţionate ale
copilăriei lui, ceea ce accentuează latura lui infantilă.
”Nu putem trăi
prea mult timp în mediul infantil al familiei fără să
ne punem în pericol sănătatea noastră mentală.
Viaţa îl cheamă pe om să iasă din dependenţă
şi cel care, din confort sau de frică, nu dă curs
acestui apel, este ameninţat de nevroză.” (Carl Gustav
Jung).
Dumnezeu ne oferă o patrie şi siguranţa afectivă.
El se aseamănă unei mame iubitoare şi protectoare.
Dar Dumnezeu este şi Dumnezeul exodului
care ne face să ieşim din dependenţele noastre
şi ne conduce în deşert, pentru ca să ne putem cunoaşte
şi elibera de dorinţele infantile. Scopul ieşirii
din Egipt, din ţara captivităţii interioare şi
exterioare, este Ţara Promisă, pământul pe care suntem
pe deplin noi înşine, liberi, independenţi şi capabili
să ne organizăm viaţa.
Nu dezvoltăm o imagine sănătoasă
a lui Dumnezeu decât dacă considerăm întotdeauna cei doi
poli: Dumnezeu ca tată iubitor şi mamă protectoare,
şi Dumnezeu ca cel care ne trimite provocări,
ne trimite să cucerim şi să construim lumea, şi
ne cere să răspândim Spiritul lui Isus până la marginile
pământului. Ucenicii lui Isus păstrau întotdeauna
prezenţi în spirit cei doi poli. Ei, simpli pescari ai lacului
Ghenezaret, îşi puneau în Dumnezeu încrederea lor de copii
şi străbăteau lumea datorită ei, înfruntau toate
pericolele şi mărturiseau credinţa lor până
la martiriu.
Dacă ni-l imaginăm pe Dumnezeu
numai sub aspectul lui bun şi protector, riscăm pericolul
de a reporta asupra lui Dumnezeu dependenţa noastră vizavi
de mama noastră şi de a-l transforma pe Dumnezeu într-un
erzaţ (înlocuitor) matern. Este cel mai sigur mod de a rămâne
copii pentru totdeauna şi de a face din Dumnezeu un drog.
A consuma droguri corespunde dorinţei
de a rămâne pentru totdeauna în confortabilul cuib matern,
pentru că drogul este şi un erzaţ matern. Dacă
Dumnezeu devine un fel de drog, noi nu vom dezvolta niciodată
o relaţie matură vizavi de el. Dorinţa noastră
după Dumnezeu este un scop în sine şi numai el este capabil
să o satisfacă; dimpotrivă, dependenţa
vizavi de el, mai exact vizavi de sentimentele prin care ne legăm
de el, îl transformă într-un drog. În acest caz, el
nu ne va elibera de dependenţele noastre omeneşti şi
nu ne va ajuta să înfruntăm viaţa împreună cu
toate provocările ei. Atunci când sunt
profund legat de dorinţa mea după Dumnezeu, eu pot spune
DA imperfecţiunilor mele şi banalităţii cotidianului.
Dumnezeu mă face atunci liber şi capabil să mă
„frec” de viaţă. Dimpotrivă,
Dumnezeu considerat ca un drog mă închide în lumea iluzorie
şi nebuloasă a sentimentelor.
Unele persoane, în pietatea lor infantilă,
se sprijină pe cuvântul lui Isus din Matei 18,3: ”Dacă
nu vă veţi întoarce la starea de copii, nu veţi intra
în împărăţia cerurilor”. Totuşi, Isus a vrut
să spună cu totul altceva. Nu este vorba de a fi pueril,
ci deschis noului, aşa cum sunt copiii, care nu pot să
spună: „Noi ştim deja totul.” Isus nu făcea aluzie
la imaturitatea copiilor, ci la deschiderea lor, la absenţa
lor de prejudecăţi, condiţii pentru a accede în împărăţia
cerurilor.
Şi noi avem nevoie de încrederea copilului, într-o lume în
care vrem să stăpânim totul, pentru a avea intuiţia
că există altceva, că putem să ne plasăm
speranţele altundeva.
Încrederea de copil de care vorbeşte
Isus, şi la care ne invită în rugăciune, nu are nimic
infantil. Este vorba, mai degrabă, de o încredere care ne permite
să-i deschidem lui Dumnezeu intimitatea noastră cea mai
secretă şi să ne prezentăm Lui cu toată
slăbiciunea noastră. Prin cuvântul lui, Isus vrea să
ne îndemne la convertire, la metanoia. Obiectivul
acestei convertiri este acela de a ne împinge să gândim altfel,
să-L integrăm pe Dumnezeu în gândurile noastre. A
intra în împărăţia lui Dumnezeu înseamnă a-l
lăsa pe Dumnezeu să domnească în noi, în
timp ce la mulţi adulţi domnesc prejudecăţile,
grija de a-şi potoli dorinţele sau, altfel, fricile lor
existenţiale. Domnia lui Dumnezeu în noi presupune capacitatea
de a ne deschide inima şi de a-l lăsa pe Dumnezeu să
intre. În aceste condiţii, nu mai suntem infantili, ci devenim,
dimpotrivă, noi înşine pe deplin şi total liberi.
Unele cântece sau unele rugăciuni
exprimă o evlavie infantilă, pe care nu trebuie să
o confundăm totuşi cu încrederea în Dumnezeu a copilului.
Aceasta din urmă îi permite celui adult să-şi asume
responsabilităţile vizavi de lume. Evlavia
infantilă, în schimb, rămâne sterilă, ca sentimentele
frumoase, ea nu aduce nimic pe lume. Ea ne duce la a rămâne
între noi pentru a vorbi despre Dumnezeu cu pasiune. Ea nu ne împinge
în lume, nu ne forţează să-i dăm formă
şi să o transformăm. Acest gen de evlavie îi întăreşte
pe cei fricoşi să se teamă de confruntarea cu lumea,
ca să nu fie răniţi de ea. Ei preferă,
deci, să rămână în micul cuib confortabil al bunelor
sentimente. Infantilismul este vizibil mai ales în refuzul lor de
a-şi asuma responsabilităţi. Pentru Pascal
Bruckner, infantilismul este simptomatica
epocii noastre. În viitor, omul va
fi un mare bebe cu aşteptări gigantice vizavi de societate,
dar el nu-şi va putea asuma nici o responsabilitate.
Nu putem îndreptăţi această
tendinţă morbidă prezentă în societatea noastră
şi nu putem lăsa să se creadă că credinţa
creştină se rezumă la o evlavie infantilă.
Al doilea obstacol:
refularea şi perfecţionismul
Evlavia nevrotică constituie cel de-al doilea
obstacol pe calea care duce la maturitatea credinţei. Nevroza
este o încercare nereuşită de a transforma şi rezolva
conflictele din copilărie. Mare parte dintre nevroze
se nasc în copilărie, de exemplu conflictele
interioare datorate unui preaplin de emoţii. Copilul
are cunoştinţă de o rană dar este incapabil
să-şi exprime agresivitatea şi impulsurile, dorinţele
şi emoţiile de o manieră adecvată, din teama
de a nu-şi contraria părinţii, care se ocupă
atâta de el.
Reacţiile nevrotice se
nasc din incapacitatea de a trăi ceea ce suntem în adâncul
nostru. Ele conduc la tulburări adânci şi durabile în
domeniul emoţional şi ne împiedică să ne acceptăm
pe noi înşine.
Nevrozele ocazionează o fixare asupra rănilor
din copilărie. Cum nu putem să ne detaşăm de
ele, aceste conflicte non gestionate şi aceste răni traumatice
se amestecă cu toate experienţele noastre. Nevrozele apar
şi atunci când un adult încearcă să regleze conflictele
actuale refulându-le.
Pentru Carl Gustav Jung, nevrozele
sunt erzaţuri de suferinţă, ele înlocuiesc durerea
necesară generată de acceptarea finitudinii noastre şi
constituie o fugă. Nu vreau să iau în seamă
fricile şi slăbiciunile mele, îmi impun astfel constrângeri
care îmi servesc de refugiu. Am impresia de a putea controla totul,
în timp ce, în realitate, eu mă închid într-o nouă dependenţă
şi mă izolez într-un fel de închisoare interioară.
Încerc să devin insensibil pentru că nu îmi accept vulnerabilitatea.
Pericolul este acela de a nu mai simţi nimic. Cum nu pot accepta
ideea de a cădea bolnav sau de a muri, mă refugiez în
iluzia atotputerniciei sau într-o atitudine ipohondrică.
„Am văzut adesea cum oamenii devin nevrozaţi
când se mulţumesc cu răspunsuri insuficiente sau false
la întrebările vieţii. Ei caută situaţie, mariaj,
reputaţie, reuşită exterioară şi bani;
dar ei rămân nevrozaţi şi nefericiţi, chiar
şi atunci când ajung la ceea ce caută. Cel mai adesea,
aceşti oameni suferă de o prea mare îngustime de spirit.
Viaţa lor nu are nici conţinut suficient, nici sens. Dacă
se pot dezvolta într-o personalitate mai vastă, nevroza încetează
de obicei.”. (Carl Gustav Jung)
Nevroza poate să se exprime
şi într-o evlavie nevrotică. Pe de altă parte,
de multe ori nu este posibil să spunem dacă nevroza deformează
evlavia sau dacă evlavia nevrotică contaminează modul
nostru de a fi.
Există nevroze „eclesiogene”,
cauzate de o educaţie „ecleziastică”,
declanşate de mediul eclezial. A trăi într-o atmosferă
ostilă corpului, în care sexualitatea este un tabu, are drept
consecinţă frica nevrotică de sexualitate şi
de vitalitate. Nevroza legată de religie se exprimă prin
puternice sentimente de culpabilitate vizavi de fantasmele sexuale.
Unele persoane se simt vinovate sau chiar damnate, imediat ce sunt
pradă acestor fantasme. Aceasta conduce de multe ori la obsesii
sau la acte de evitare ca obiceiul masturbării. Unele persoane
nu pot privi o cruce sau nu pot urmări preotul care celebrează
o liturghie fără a fi copleşite de fantasme sexuale.
Dispoziţia depresivă este o altă expresie
a acestor nevroze „eclesiogene”: reacţionăm prin depresie
pentru că nu corespundem propriului nostru ideal religios.
Această duce de multe ori la deznădejde, pentru că
lupta noastră de a ne ameliora pare zadarnică.
Trebuie evitat ca nevroza să
nu ducă la evlavia nevrotică. O
spiritualitate sănătoasă, dimpotrivă, poate
să ne elibereze de schemele nevrotice, de exemplu dacă
aceasta consideră omul în întreaga lui realitate şi îl
prezintă astfel lui Dumnezeu. Umilitatea vrea ca noi
să-i întindem lui Dumnezeu tocmai trăsăturile nevrotice
ale personalităţii noastre. Putem vedea, atunci, în nevroză
o încercare de autovindecare, pentru că ea ne invită să
ne acceptăm înaintea lui Dumnezeu, fără condiţii.
Ea apare întotdeauna atunci când eu nu vreau să văd punctele
esenţiale ale personalităţii mele, în timp ce, dacă
le plasez în plină lumină, înaintea lui Dumnezeu, pot
înţelege ce semnifică ea. Ea îmi semnalează că
eu accept laturile personalităţii mele care nu corespund
imaginii ideale pe care mi-o fac despre mine.
Evlavia nevrotică se caracterizează
prin evitarea conflictelor inevitabile ale vieţii: de
exemplu tensiunea dintre impulsuri şi aspiraţiile spirituale
sau dintre sentimente şi normele impuse de societate. Refularea
şi disocierea sunt, de asemenea,
semne de nevroză. Refularea îşi are originea în teamă:
îmi refulez agresivitatea şi sexualitatea pentru că mi-este
frică de ele.
„O nevroză este într-adevăr
„reglată”, atunci când este debarasată de eul poziţionat
prost. Nu ea este cea vindecată, ci ea ne vindecă pe noi.
Fiinţa umană este bolnavă, dar boala este o tentativă
din partea naturii de a o vindeca. Putem învăţa mult,
deci, de la boală pentru vindecarea noastră, şi adevăratul
aur, de negăsit altundeva, se află în ceea ce pare absolut
condamnabil la nevroză.” (Carl Gustav Jung)
Demonizarea este o formă
de refulare: agresivitatea şi sexualitatea sunt rele, eu nu
vreau, deci, să am nimic de-a face cu acestea. Dar
ceea ce refulez continuă să acţioneze asupra sufletului
meu. Agresivitatea se exprimă prin ură faţă
de mine însumi sau printr-o dorinţă crudă de conştiinţă
curată. Mă judec, mă înfurii pe mine, mă pedepsesc,
mă torturez prin reproşuri constante. Pot,
de asemenea, să-mi întorc agresivitatea contra altora, să-i
ruşinez(înjosesc) public pentru că au un alt mod de a
trăi sau au credinţe diferite. Totuşi, eu
nu sunt conştient de agresivitatea mea, pentru că eu condamn,
în numele lui Dumnezeu, pe cei care gândesc diferit. Asemenea comportamente
pot să ne conducă, de exemplu, până la terorismul
actual.
A refula şi a reprima sunt două aspecte
ale evlaviei nevrotice. Ceea ce a fost refulat
se regăseşte în inconştientul nostru şi aceasta
are consecinţe negative asupra noastră. Sentimentele
refulate se transformă în sentimentalitate, sexualitatea refulată
în brutalitate sau vanitate, agresivitatea refulată în apărare
fanatică a adevăratei credinţe sau a adevăratei
morale. De multe ori nu remarcăm la ceilalţi aspectul
nevrotic al credinţei. Credinţa lor pare puternică
şi de nezguduit. Dar, privind-o mai de aproape, această
credinţă puternică, care ne impune respect, nu serveşte
decât la a compensa o lipsă de stimă de sine.
Reprimarea impulsurilor lasă
alte urme în noi. Atunci când îmi înăbuş sexualitatea,
eu sunt conştient de aceasta şi ea nu încetează să
mă preocupe. Când reţin(opresc) un sentiment, acesta dezvoltă
o forţă care mi se opune şi mă depăşeşte
până acolo că nu ştiu cum să reacţionez.
Mi-ar plăcea să stăpânesc ceea ce reprim, cu toate
acestea, nu pot fi stăpân nici peste agresivitatea mea, nici
peste sexualitatea mea, pentru că acestea sunt energii vitale.
Nu pot decât să le accept, pentru ca
energia pe care o conţin ele să-mi fie utilă în viaţă.
A le înăbuşi înseamnă
a mă priva de energie vitală. Faptele
şi gândurile mele ar fi lipsite de forţă şi
de pasiune, spiritualitatea mea ar deveni plictisitoare, ea şi-ar
pierde flacăra şi capacitatea ei comunicativă.
Iată cum a caracterizat această spiritualitate plictisitoare
teologul pastoralei Adolf Exceler: „Acolo
unde pasiunea dispare, binele îşi pierde din strălucirea
şi din elanul lui. Persoanele care s-au angajat în Biserică
de o manieră foarte intensivă lasă impresia de a
fi deosebit de bune, dar totodată şi foarte puţin
interesante şi plictisitoare.”
O spiritualitate matură
a integrat sexualitatea în relaţia cu Dumnezeu, cu ceilalţi
şi cu sine. Dacă sexualitatea nu este acceptată,
acest impuls non recunoscut se va răzbuna asupra sufletului
nostru.
Caracteristica esenţială
a unei sexualităţi nevrotice este perfecţionismul.
Perfecţionistul doreşte să fie perfect, şi în
domeniul religios el se sprijină pe un cuvânt ca acesta: „Voi,
deci, veţi fi perfecţi după cum şi Tatăl
vostru cel ceresc este perfect.”(Mat.5,48). Totuşi, Isus nu
vrea să spună aici că noi trebuie să fim perfecţi
în sensul „fără defecte”, ci întregi şi compleţi
ca Dumnezeu. Noi trebuie să vedem clar
în noi şi să acceptăm totul. Isus îşi
explică cuvântul datorită imaginii de Dumnezeu care face
să strălucească soarele şi asupra celui bun
şi asupra celui rău, care trimite ploaia peste cel drept
şi peste cel nedrept.
Perfecţionismul vrea să
treacă drept supunere faţă de voia lui Dumnezeu,
dar el corespunde, de fapt, unei nevoi de a se pune în valoare.
Perfecţionistul se plasează mai presus de ceilalţi
şi, în acelaşi timp, este urmărit de neîncetate sentimente
de culpabilitate, pentru că, în realitate, el nu este atât
de perfect cum şi-ar dori să spere. Sub chinurile culpabilităţii
se ascunde adesea o tendinţă de autopedepsire.
Perfecţionismul îl face
pe om nemilos şi inuman, pentru că, în numele idealurilor
sale, perfecţionistul nu poate tolera nici slăbiciunile,
nici jumătăţile de măsură. Astfel, el încearcă
să-şi impună idealurile cu îndârjire şi brutalitate.
În căutarea sa după dreptatea absolută, el evită,
adesea, să-şi împlinească datoriile ce-i revin în
viaţa de toate zilele. Deviza lui este:
totul sau nimic. Extremismul idealurilor lui îi serveşte
la a se plasa deasupra cotidianului.
Cu toate acestea, perfecţionistul
nu reuşeşte să transforme realitatea. El trăieşte
într-un sistem de constrângeri. Îşi utilizează toată
energia pentru a corespunde ansamblului de norme pe care şi-l
impune. Şi astfel, nu-i mai rămâne forţă pentru
a se consacra acestei lumi, pentru a-i da formă şi a o
organiza.
Al treilea obstacol:
când imaginile ne reţin prizonieri
Cel de-al treilea obstacole întâlnit pe calea maturităţii
credinţei poate să apară din interacţiunea
dintre imaginea despre Dumnezeu şi imaginea despre sine însuşi.
Aceste două imagini sunt intim legate. Atunci
când cineva îl vede pe Dumnezeu, el se vede pe sine însuşi.
O persoană care are o mentalitate de contabil îl va
vedea pe Dumnezeu tot ca pe un contabil,
care supraveghează toate faptele lui şi le clasifică
în coloanele de debit şi de credit. Pentru cel care are tendinţa
de a se pedepsi pe sine, Dumnezeu va fi cel
care distribuie pedepse. Şi aici, nu putem distinge
sursa nevrozei: ea vine de la imaginea noastră despre Dumnezeu
sau de la imaginea pe care ne-o facem despre noi înşine.
Reprezentările morbide
despre Dumnezeu au, în orice caz, un efect negativ asupra psihicului.
Josef Rudin explică cum imaginea despre
Dumnezeu este „arhetipul cel mai puternic, forţa cea mai secretă
care impregnează toate domeniile vieţii noastre.”
Această imagine atrage asupra ei toată
energia sufletului. Este „punctul central cel mai secret al existenţei
omeneşti” şi se dovedeşte a fi, astfel, „partenerul
cel mai periculos al vieţii omeneşti”. De aceea este important
să examinăm modul nostru de a-l vedea pe Dumnezeu şi
să observăm dacă acest mod de a-l vedea este patologic
sau salvator.
Astăzi, unii au dezvoltat, de teama unui Dumnezeu
care pedepseşte, o imagine despre Dumnezeu complet diferită:
un Dumnezeu iubitor, milostiv, patern şi matern în acelaşi
timp. Este bine să avem asemenea reprezentări despre Dumnezeu,
dar atunci subzistă pericolul de a minimaliza rolul lui Dumnezeu,
de a nu-i acorda tot locul cuvenit. Efectul pe care-l are asupra
sufletului omenesc îşi pierde atunci din importanţă,
pentru că aceste imagini edulcorate despre Dumnezeu au o latură
superficială, ele ascund chiar imagini demonice. Oricare
ar fi ideea noastră despre Dumnezeu, ea trebuie să conţină
aceste două aspecte descrise de psihologia religiilor ca marcă
(semne, dovezi, urme) a sacrului: fascinosum
şi tremendum, latura atrăgătoare, entuziasmantă
şi latura înspăimântătoare. Fără această
tensiune, noi păstrăm o imagine univocă şi,
în final, morbidă despre Dumnezeu.
Karl Frielingsdorf a arătat, în cartea sa Dâmonische
Gottesbilder [Imagini demonice despre Dumnezeu], că mulţi
preoţi care evocă, în predicile lor, un Dumnezeu milostiv,
adăpostesc în ei imagini demonice şi nesănătoase
de care sunt foarte impregnaţi. Am avut alături un preot
care era în această situaţie. El era convins că Dumnezeu
este îndurător, dar cum tatăl lui fusese alcoolic, el
proiectase, în mod inconştient, asupra lui Dumnezeu toată
latura arbitrară a personalităţii tatălui său.
De aceea se îndoia, de multe ori, de ideile pe care le dezvolta
în propriile sale predici. El se temea ca nu cumva Dumnezeu să
fie la fel de tiranic ca şi tatăl său, să-i
pună beţe în roate. Putea el să aibă într-adevăr
încredere în El? Nu cunoaştem planul lui Dumnezeu!
Un alt preot fusese dintotdeauna fascinat de harul
lui Dumnezeu, cu ocazia studiilor sale, apoi de-a lungul vieţii
sale de preot. Era enorm de important, pentru el, să se ştie
că noi toţi datorăm totul harului lui Dumnezeu şi
că acest har nu este condiţionat de faptele noastre. Dar
inconştientul lui adăpostea această credinţă
într-un Dumnezeu care trebuie satisfăcut, căruia trebuie
să-i fim plăcuţi printr-un comportament ireproşabil.
De fiecare dată când se plimba, se gândea la tot ceea ce mai
avea încă de făcut, la bolnavii pe care trebuia să-i
viziteze. Pe alţii îi sfătuia să-şi consacre
timp pentru rugăciune şi linişte, dar el însuşi
avea mustrări de cuget dacă rămânea, chiar şi
pentru o clipă, în inactivitate şi contemplaţie.
Reprezentările demonice
despre Dumnezeu nu pot fi suprimate pur şi simplu cu ajutorul
argumentelor teologice. Prima etapă,
pentru a ne elibera de ele, constă în a le recunoaşte
şi a le accepta: toate acestea sunt în mine şi nu fără
un fundament. Totul stă în a nu le da o valoare absolută.
Cea de-a doua etapă este
căutarea în psihicul meu a acestor aspecte care caracterizează
şi imaginea mea despre Dumnezeu. Poate că am în
mine o tendinţă de autopedepsire, sau, atunci, ştiu
în adâncul meu că, în viaţa mea, nu am fost întotdeauna
în acord cu conştiinţa mea. Când examinez imaginea mea
despre Dumnezeu şi ceea ce reflectă ea din mine eu pot,
încet-încet, să mă detaşez de aceste faţete
demonice şi de laturile mele inumane.
Nu trebuie, cu toate acestea să-l opunem pe
Dumnezeul care pedepseşte celui care îşi dăruieşte
iubirea, pe Dumnezeul arbitrar Dumnezeului patern, în care îmi pun
toată încrederea. Această reacţie este periculoasă
pentru că nu este decât o proiectare asupra lui Dumnezeu a
propriilor mele aşteptări. O imagine
despre Dumnezeu ideală mă conduce să vreau să
mă depăşesc şi să mă simt incapabil
de a fi la înălţimea acestui ideal.
Cea de-a treia etapă constă
în a merge dincolo de toate reprezentările despre Dumnezeu
şi a mă abandona lui Dumnezeu cu totul altul. Am,
desigur, nevoie de imagini despre Dumnezeu dar trebuie să le
relativizez îndată, altminteri îl identific pe Dumnezeu cu
imaginea pe care mi-o fac despre el. Când
îi spun „Da” lui Dumnezeu cel cu totul altul, atunci eu devin cu
adevărat liber, Dumnezeu rămâne cu adevărat Dumnezeu,
nu este nici o construcţie a imaginaţiei mele, nici o
idee născută din cunoştinţele mele teologice,
ci Dumnezeul insesizabil şi infinit, misterul spre care călătorim
de-a lungul întregii noastre vieţi.
(Fragment extras din volumul:
Anselm Grun – ACCOMPLIR SON HUMANITE,
Editura SALVATOR, 2008, Paris, France)
Traducerea: Viorica Juncan
Notã. Evidentierile le fac pentru cei aflati
in crizã timp: ca sã-si facã o imagine rapidã
despre continutul paginii.
Salt la inceputul paginii
|