Anthony de Mello
(1931-1987)
Fragmente selectate din cartea:
Constienta. Capcanele si sansele realitãtii
Editura FOR YOU,
Detalii carte si posibilitate de comandã aici:
http://www.editura-foryou.ro/index.php?p=detalii&carte=37
Anthony
de Mello s-a nascut la 4 Septembrie 1931 in Santa Cruz
- o suburbie a orasului Bombay - India, intr-o familie de portughezi,
de religie catolica, cu o traditie veche de 400 de ani.
De Mello a sustinut ca spiritualitatea este cel mai folositor
lucru din lume - a trai fericirea ce iti apartine si te inconjoara;
sa elimine suferinta nedorita din viata; pentru a intelege cea mai
de baza intrebare a vietii: "Cine sunt eu?"; acestea sunt
cele mai folositoare si sunt substanta caii spirituale.
Pana la moartea sa, care a survenit brusc la 2 Iunie 1987, Tony
de Mello a fost director al Institutului de Consiliere Pastorala
Sadhana, langa Poona in India. Autor a 5 carti best seller, cunoscut
peste tot in lume pentru seminariile si cursurile pe care le-a sustinut,
a cautat sa invate oamenii cum sa se roage, cum sa se trezeasca
si cum sa traiasca.. "Majoritatea oamenilor - spunea el - sunt
adormiti. Ei au nevoie sa fie treziti, sa deschida ochii, sa vada
realitatea din ei si din afara lor. Cel mai mare dar este sa fii
treaz, sa fii in legatura cu tine insuti, cu trupul, mintea, sentimentele,
gandurile si senzatiile tale."
Cartile parintelui Anthony de Mello au fost scrise intr-un context
multireligios, pentru a-i ajuta pe credinciosii altor religii, pe
agnostici si pe atei, in cautarea lor spirituala, nefiind in nici
un caz manuale pentru credinciosii catolici, pentru instruirea in
doctrina sau dogma crestina.
Preluat integral de pe site-ul editurii For You, de aici:
http://www.editura-foryou.ro/index.php?p=detalii&carte=37
PATRU TREPTE CĂTRE ÎNTELEPCIUNE
Primul lucru pe care trebuie să-1
faceţi, este să intraţi în contact cu sentimentele
negative de care nu sunteţi conştienţi.
Mulţi oameni au sentimente negative
de care nu sunt conştienţi. Mulţi
oameni sunt deprimaţi, fără să fie conştienţi
că sunt deprimaţi. Doar când fac cunoştinţă
cu bucuria, ajung să înţeleagă cât de deprimaţi
sunt. Nu poţi trata un cancer pe care nu l-ai depistat.
Nu poţi scăpa de gărgăriţele care ţi-au
atacat plantele de bumbac, dacă nu eşti conştient
de existenţa lor. Primul lucru pe care trebuie să-l faci,
este să-ţi conştientizezi sentimentele negative.
Ce sentimente negative? Mohoreala, de exemplu. Te simţi mohorât
şi indispus. Simţi că te urăşti, te simţi
vinovat. Simţi că viaţa n-are sens, că n-are
nici un rost; ai un sentiment de suferinţă, te simţi
nervos şi încordat, încearcă, mai
întâi, să intri în contact cu aceste sentimente.
Al doilea pas
(programul acesta cuprinde patru etape)
este să înţelegi că sentimentul există în tine,
nu în realitate. Este ceva atât de evident, dar ai oare impresia
că oamenii îşi dau seama? Habar n-au, crede-mă. Au
doctorate în psihologie, sunt rectori de universităţi,
dar asta n-au înţeles. La şcoală
n-am fost învăţat cum să trăiesc. Am
fost învăţat orice altceva. Aşa cum spunea
cineva: „Am primit o educaţie destul
de bună. Mi-a trebuit ani de zile să mă descotorosesc
de ea." Despre asta este vorba în spiritualitate: despre
dezvăţ. Dezvăţarea de toate prostiile care ţi-au
fost inoculate.
Sentimentele negative
sunt în tine, nu în realitate. Aşadar, încetează să
mai încerci să schimbi realitatea. Ar fi o nebunie.
Nu mai încerca să-l schimbi pe cel de lângă tine. Noi
ne irosim tot timpul şi toată energia în încercarea de
a schimba circumstanţele exterioare, de a-i schimba pe partenerii
noştri, pe şefii noştri, pe prietenii noştri,
pe duşmanii noştri, şi pe toţi ceilalţi.
Dar nu trebuie să schimbăm nimic. Sentimentele negative
sunt în voi. Nici o persoană de pe Pământ nu are puterea
să vă facă nefericiţi.
Nu există nici un eveniment pe pământ care să aibă
puterea să vă tulbure sau să vă rănească.
Nici un eveniment, condiţie, situaţie sau persoană.
Nimeni nu v-a spus asta; toţi v-au spus contrariul. De aceea
sunteţi acum într-o asemenea situaţie încurcată.
De aceea sunteţi adormiţi. Nu vi s-a spus asta
niciodată - deşi este mai mult decât evident.
[...]
Al treilea pas:
Niciodată să nu te identifici cu acel sentiment. Nu are
nimic de a face cu ,eu-ul'. Nu defini şinele tău esenţial
în termenii acelui sentiment. Nu spune: „Eu sunt deprimat".
Dacă vrei să spui: „E deprimant", atunci este în
regulă. Dacă vrei să spui că depresia există,
e bine; dacă vrei să spui că mohoreala este prezentă,
e bine. Dar nu: „Eu sunt posomorât". Tu te defineşti pe
tine însuţi în termenii sentimentului. Aceasta este iluzia
ta; aceasta este greşeala ta. Depresia există, este prezentă
chiar acum, există sentimente de tristeţe chiar acum,
dar lasă-le să existe, lasă-le în pace. Vor trece.
Totul trece - totul.
Depresiile şi emoţiile tale
n-au nici o legătură cu fericirea. Ele sunt oscilaţiile
pendulului. Dacă eşti în căutare de emoţii şi
senzaţii tari, fii gata să te întâlneşti cu depresia.
Vrei să-ţi iei drogul? Pregăteşte-te să
suporţi mahmureala. Capetele pendulului oscilează unul
către celălalt.
[...]Psihologii
ne spun cât de important este să dobândeşti simţul
apartenenţei. Prostii. De ce să vrei să aparţii
unei persoane? Nici asta nu mai contează.
[...]Ceea
ce îţi trebuie este să fii liber. Ceea ce îţi trebuie
este să iubeşti. Asta e realitatea; aceasta e natura ta.
Dar ceea ce-mi spui, de fapt, este că vrei să fii dorit.
Vrei să fii aplaudat, să fii atrăgător, vrei
ca toate maimuţicile să alerge după tine. Iţi
iroseşti viaţa. Trezeşte-te! Nu ai nevoie
de aşa ceva. Poţi fi fericit pe deplin şi fără
asta.
Anturajul tău
nu va fi prea încântat să audă acest lucru, deoarece tu
devii înfricoşător când deschizi ochii şi înţelegi.
Cum să controlezi un astfel de om? El nu are nevoie de tine;
nu se simte ameninţat de critica ta; nu-i pasă de ceea
ce crezi sau ceea ce spui despre el. El rupe toate lanţurile;
nu mai este o marionetă. Este înfricoşător. „Deci,
trebuie să scăpăm de el pentru că spune adevărul;
nu mai cunoaşte frica; a încetat să mai fie uman."
Uman! Iată! în sfârşit, o fiinţă umană!
El şi-a curmat sclavia, a evadat din închisoarea lor.
Nici un eveniment
nu justifică un sentiment negativ. Nu există nici
o situaţie pe lume care să justifice un sentiment negativ.
Asta este ceea ce s-au tot căznit să
ne spună misticii noştri. Dar nimeni nu ascultă.
Sentimentul negativ este în tine. In Bhagavad-Gita, cartea
sacră a hinduşilor, Domnul Krishna îi spune lui Arjuna:
„Cufundă-te în toiul luptei şi păstrează-ţi
inima la picioarele de lotus ale Domnului." O frază extraordinară.
Nu trebuie să faci nimic pentru
a obţine fericirea. Marele Meister Eckhart a spus foarte frumos:
„Nu ajungi la Dumnezeu adăugându-ţi
ceva în suflet, ci smulgând ceva din el." Nu trebuie
să faci ceva pentru a fi liber, trebuie să renunţi
la ceva. Atunci devii liber.
[...]
Al patrulea pas: Cum poţi schimba
lucrurile? Cum puteţi să vă schimbaţi pe voi
înşivă? Sunt multe lucruri pe care trebuie să le
înţelegi aici - ori, mai degrabă, doar un singur lucru,
care poate fi exprimat în mai multe moduri.
Să ne imaginăm un pacient
care merge la medic şi îi spune de ce suferă. Medicul
zice: „Foarte bine, ţi-am înţeles simptomele. Ştii
ce voi face? Voi scrie o reţetă pentru vecinul tău!"
Pacientul răspunde: „Mulţumesc foarte mult, doctore, aceasta
mă face să mă simt mult mai bine". Nu-i aşa
că e absurd? Dar asta este ceea ce facem cu toţii. Persoana
care e adormită, este totdeauna convinsă că se va
simţi mai bine dacă altcineva se schimbă.
Tu suferi pentru că eşti adormit, dar gândeşti:
„Cât de minunată ar fi viaţa, dacă altcineva s-ar
schimba; cât de minunată ar fi viaţa, dacă vecinul
meu s-ar schimba, dacă soţia mea sau şeful meu s-ar
schimba."
Întotdeauna
vrem ca altcineva să se schimbe, pentru ca noi să ne simţim
bine. Dar ţi-a trecut vreodată prin minte cu ce te-ar
putea influenţa pe tine, dacă soţia ta sau soţul
tău s-ar schimba?
Eşti la fel de vulnerabil ca şi
înainte; eşti la fel de prost ca şi înainte; eşti
la fel de adormit ca şi înainte. Tu eşti
cel care are nevoie să se schimbe - cel care trebuie să
ia medicamentul. Tu continui să insişti: „Mă simt
bine, pentru că lumea este în regulă." Greşit!
Lumea este în regulă, pentru că eu mă simt bine.
Asta spun toţi misticii.
TOTUL E ÎN PERFECTĂ REGULĂ
CU LUMEA
Când te trezeşti,
când înţelegi, când vezi, lumea redevine normală. Noi
ne facem mereu griji în privinţa răului. Există o
poveste sugestivă, despre un băieţel care merge pe
malul unui fluviu şi vede un crocodil prins într-o plasă.
Crocodilul îi spune: „Fie-ţi milă de mine. Nu vrei să-mi
dai drumul, te rog? Poate că sunt urât, dar nu-i vina mea,
ştii prea bine. Aşa am fost creat. Dar, indiferent de
înfăţişarea mea exterioară, am şi eu o
inimă de mamă. Am venit în dimineaţa asta în căutare
de hrană pentru puii mei şi am fost prinsă în această
capcană!" Aşa că băiatul spune: „Da, dar
dacă ar fi să te ajut să scapi din capcană,
ai să mă înhaţi şi ai să mă omori."
Crocodilul întreabă: „Crezi că i-aş putea face aşa
ceva binefăcătorului şi salvatorului meu?" Aşa
că băiatul se lasă convins să tragă plasa
afară, iar crocodilul îl înhaţă. Prins între fălcile
crocodilului, el spune: „Va să zică, asta e răsplata
pe care o primesc pentru faptele mele bune." Iar crocodilul
răspunde: „Ei bine, n-o lua ca pe un afront personal, băiete,
aşa e lumea, asta este legea
vieţii." Băiatul nu poate fi de acord
cu asta, aşa că crocodilul spune: „Vrei să întrebăm
şi pe altcineva dacă e aşa sau nu?" Băiatul
vede o pasăre aşezată pe o ramură şi spune:
„Pasăre, e adevărat ce zice crocodilul?" Pasărea
răspunde: „Crocodilul are dreptate. Uite-te la mine. într-o
zi veneam acasă cu mâncare pentru puişorii mei. Imaginează-ţi
groaza mea când am văzut un şarpe care se urcase în copac
şi se îndrepta ţintă spre cuibul meu. Eram cu totul
neajutorată. Nu s-a oprit până nu mi-a înghiţit toţi
puii, unul câte unul. Am tot ţipat şi strigat, dar a fost
în zadar. Crocodilul are dreptate, aceasta este legea vieţii,
aşa stau lucrurile pe lume." „Vezi", spune crocodilul.
Dar băiatul zice: „Lasă-mă să mai întreb pe
cineva." Aşadar, crocodilul spune: „Bine, întreabă."
Pe malul fluviului tocmai trecea un măgar bătrân. „Măgarule",
spune băiatul „crocodilul zice aşa şi aşa. Are
dreptate crocodilul?" Măgarul spune, „Crocodilul are deplină
dreptate. Uite-te la mine. Eu am muncit şi am slugărit
toată viaţa la stăpânul meu şi abia de-mi dădea
cât de cât să mănânc. Acum, că sunt bătrân şi
nefolositor, m-a alungat şi iată-mă rătăcind
prin junglă, aşteptând vreo fiară sălbatică
să mă sfâşie şi să-mi pună capăt
vieţii. Crocodilul are dreptate, aceasta este legea vieţii,
aşa este în lumea asta." „Vezi", spune crocodilul.
„Hai să mergem!" Băiatul spune: „Mai dă-mi o
şansă, o ultimă şansă. Lasă-mă
să întreb încă o fiinţă. Aminteşte-ţi
cât de bun am fost cu tine." Aşadar, crocodilul zice:
„Bine, e ultima ta şansă". Băiatul vede un iepure
trecând şi îi spune: „Iepure, crocodilul are dreptate?"
Iepurele se aşează în două picioare şi îi spune
crocodilului: „Aşa i-ai spus tu băiatului?" Crocodilul
zice: „Da, aşa i-am spus". „Stai puţin", spune
iepurele. „Trebuie să discutăm chestia asta". „Bine",
zice crocodilul. Dar iepurele spune: „Cum putem să stăm
de vorbă, când tu ţii băiatul între fălci? Dă-i
drumul; trebuie să ia şi el parte la discuţia noastră."
Crocodilul spune: „Eşti un şmecher, în momentul în care
îi dau drumul, o s-o ia la fugă." Iepurele spune: „Am
crezut că ai mai multă minte. Dacă ar încerca să
fugă, cu o singură lovitură de'coadă îl poţi
omorî." „De acord", spune crocodilul şi îl eliberează
pe băiat, în clipa în care băiatul este liber, iepurele
îi spune: „Fugi!" Iar băiatul fuge şi scapă.
Apoi, iepurele îl întreabă pe băiat: „Nu-ţi place
carnea de crocodil? Oamenilor din satul tău nu le-ar plăcea
o masă bună? Nu 1-ai eliberat complet pe crocodil; cea
mai mare parte a corpului lui este încă prinsă în plasă.
De ce nu te duci în sat să-i aduci pe toţi şi să
faceţi un ospăţ." Exact aşa a şi făcut
băiatul, care se şi duce în sat şi îi cheamă
pe toţi bărbaţii. Aceştia vin cu topoare, bâte
şi suliţe lor şi-l omoară pe crocodil. Câinele
băiatului vine şi el, şi când îl vede pe iepure,
îl urmăreşte, îl înhaţă şi-l sugrumă.
Băiatul ajunge prea târziu şi, văzând cum moare iepurele,
spune: „Crocodilul avea dreptate, aşa este lumea, asta este
legea vieţii."
Nu există
explicaţie pe care s-o poţi da, care să justifice
toată suferinţa şi răul, chinul, distrugerea
şi foametea din lume! Nu vei explica asta niciodată. Poţi
încerca s-o faci în mod rezonabil, cu formulele tale religioase
sau altfel, dar nu vei reuşi vreodată să găseşti
explicaţia.
Pentru că
viaţa este un mister - ceea ce înseamnă că mintea
ta raţională nu-i poate descifra înţelesul. De aceea
trebuie să te trezeşti şi atunci vei realiza, dintr-odată
că nu realitatea are probleme, ci că tu eşti problema.
SOMNAMBULISMUL
Sfânta Scriptură
a făcut din totdeauna aluzie la
asta, dar voi nu veţi înţelege vreodată nici un cuvânt
din spusele Scripturii, până nu vă treziţi. Oameni
adormiţi citesc Sfânta Scriptură şi îl răstignesc
pe Mesia pe baza ei. Trebuie să te trezeşti, ca să
înţelegi ce zice sfânta Scriptură. Când te trezeşti
cu adevărat, ea capătă înţeles. La fel
e şi cu realitatea. Dar niciodată nu vei fi în stare să
exprimi aceasta în cuvinte. Ai prefera, mai degrabă, să
întreprinzi ceva? Dar chiar şi atunci, trebuie să ne asigurăm
că nu te repezi să acţionezi, doar pentru a scăpa
de sentimentele tale negative. Mulţi oameni se aruncă
şi acţionează, doar ca să înrăutăţească
lucrurile. Acţiunile lor nu pornesc din dragoste, ci din sentimente
negative. Ele îşi au izvorul în vinovăţie, supărare,
ură; într-un sentiment al nedreptăţii, sau altceva
similar. Trebuie să te asiguri de „starea", ta înainte
de a acţiona. Trebuie să fii sigur cine eşti, înainte
să acţionezi. Din păcate, când oamenii adormiţi
se reped să acţioneze, ei nu fac decât să înlocuiască
o cruzime cu alta, o nedreptate cu alta. Şi aşa mai departe.
Meister Eckhart spune: „Nu prin acţiunile voastre veţi
fi salvaţi" (sau treziţi; spuneţi-i cum vreţi)
„ci prin fiinţa voastră. Nu prin ceea ce faceţi,
ci prin ceea ce sunteţi, veţi fi judecaţi."
La ce bun să-i hrăniţi pe cei înfometaţi, să
le daţi să bea celor însetaţi sau să vizitaţi
deţinuţii din închisoare?"
Amintiţi-vă fraza lui Sfântului
Pavel: „Dacă îmi las trupul să fie ars şi îmi dau
toate bunurile pentru a-i hrăni pe săraci, fără
să am dragoste ..." Nu acţiunile voastre, ci starea
voastră este cea care contează. De abia atunci v-aţi
putea repezi să acţionaţi. Aţi putea să
o faceţi, sau nu. Nu puteţi decide aceasta, până
când nu vă treziţi. Din păcate, se pune un mare accent
pe schimbarea lumii şi se pune foarte puţin accent pe
trezire. Când te trezeşti, vei şti ce să faci sau
ce să nu faci. Unii mistici sunt foarte ciudaţi, ştii
asta? Ca Iisus, care a spus ceva de genul: „Eu nu am fost trimis
la aceşti oameni; mă mulţumesc să fac ceea ce
trebuie să fac în clipa de faţă. Mai târziu, poate
..." Unii mistici păstrează
tăcerea. In mod ciudat, alţii cântă cântece. Şi
alţii îi ajută pe oameni. Nu ştim niciodată
cu certitudine. Ei îşi stabilesc singuri propriile legi; ei
ştiu exact ce e de făcut. „Cufundă-te
în toiul luptei şi închină-ţi inima la picioarele
de lotus ale Domnului", cum v-am spus mai devreme.
Imaginează-ţi că nu te
simţi bine, că eşti prost dispus şi pleci într-o
plimbare prin nişte zone superbe ale ţării. Peisajul
este frumos, dar tu nu eşti starea în care să vezi ceva.
Câteva zile mai târziu, treci din nou prin aceleaşi locuri
şi îţi spui: „Doamne, unde eram,
de n-am observat toate astea?" Totul
devine frumos, atunci când te schimbi.
Sau se întâmplă să te uiţi
la copaci şi munţi prin ferestre udate de ploaie şi
furtună şi totul pare confuz şi fără formă,
îţi vine să te duci de-a dreptul acolo şi să
transformi copacii, să schimbi munţii. Ai răbdare
un pic, hai să ne uităm mai atenţi la fereastra ta.
Când încetează furtuna şi ploaia se opreşte, iar
tu priveşti prin fereastră, îţi spui: „Ei bine, cât
de diferit arată totul". Noi nu
vedem oamenii şi lucrurile aşa cum sunt ele, ci aşa
cum suntem noi. De aceea, când doi oameni se uită la
ceva sau la cineva, există două reacţii diferite.
Noi vedem lucrurile şi oamenii nu aşa cum sunt ei, ci
aşa cum suntem noi.
Iţi aminteşti pasajul din
Biblie care vorbeşte despre felul în care totul se transformă
în bine pentru cei care-L iubesc pe Dumnezeu? Când te trezeşti,
în sfârşit, nu mai încerci să faci să se întâmple
lucrurile bune; ele se întâmplă de la sine. Şi
înţelegi, dintr-o dată, că tot ce ţi se întâmplă
este bine. Gândeşte-te la anumite
persoane cu care trăieşti alături şi pe care
ai vrea să le schimbi. Aceşti oameni ţi se par prost
dispuşi, nechibzuiţi, nestatornici, prefăcuţi,
sau oricum altcumva. Dar când tu te schimbi şi eşti altfel
şi ei vor fi diferiţi. Acesta
este un tratament infailibil şi miraculos, în ziua în care
tu te transformi, şi ei vor deveni diferiţi, iar tu îi
vei vedea altfel. Cineva care părea
înfricoşător, va părea acum înfricoşat. Cineva
care părea prost crescut, va părea doar înfricoşat.
Dintr-o dată, nimeni nu mai are puterea să te mai rănească.
Nimeni nu are puterea să te streseze. Este ceva de genul:
Tu laşi o carte pe masă, iar eu o ridic şi spun:
„Mă stresezi cu cartea asta. Eu sunt obligat fie să o
ridic, fie să o las acolo". Oamenii sunt atât de ocupaţi
să-i acuze pe toţi ceilalţi, să dea
vina pe toţi ceilalţi, să dea vina pe viaţă, să
dea vina pe societate, să dea vina pe vecinii lor. Tu nu vei
schimba acest mod de a fi; îţi vei continua coşmarul,
nu te vei trezi niciodată.
Repetaţi
acest program de o mie de ori: (a) identificaţi sentimentele
negative în voi; (b) înţelegeţi că ele, sentimentele,
sunt în voi, şi nu în lume, sau în realitatea exterioară;
(c) nu le priviţi ca parte esenţială a lui ,eu';
ele sunt lucruri trecătoare; (d) înţelegeţi că
atunci când voi vă schimbaţi, totul se schimbă.
SCHIMBAREA CA LĂCOMIE
Ne rămâne totuşi o mare întrebare:
Eu trebuie să fac ceva pentru a mă
schimba?
Am o mare surpriză
pentru voi, am o veste bună să vă dau! Nu trebuie
să faceţi nimic. Cu cât faceţi mai mult, cu atât
mai rău devine totul. Tot ce trebuie să faceţi, este
să înţelegeţi.
Gândiţi-vă la o persoană
cu care locuiţi sau cu care lucraţi, pe care nu o agreaţi,
care face să încolţească în voi sentimente negative.
Hai să vă ajut să înţelegeţi ce se petrece.
Primul lucru pe care trebuie să-l înţelegeţi este
că sentimentul negativ este în voi. Voi sunteţi responsabili
pentru sentimentul negativ, nu cealaltă persoană. Altcineva
în locul vostru ar fi perfect netulburat şi echilibrat în prezenţa
acelei persoane; n-ar fi afectat deloc. Voi sunteţi.
Acum înţelegeţi un alt lucru, acela că voi emiteţi
o pretenţie. Voi aşteptaţi ceva de la această
persoană. Puteţi să conştientizaţi acest
lucru? Apoi, spuneţi-i acestei persoane: „Eu nu am nici un
drept să-ţi cer ceva." Spunând asta, veţi renunţa
la aşteptări. „Eu nu am nici un drept să-ţi
cer ceva. O, mă voi proteja pe mine însumi de consecinţele
acţiunilor tale, ale dispoziţiilor tale sau de orice -
dar, în acelaşi timp, tu îţi poţi vedea de drum şi
poţi fi orice doreşti să fii. Eu nu am nici un drept
să-ţi cer ceva."
Vedeţi ce se întâmplă când
faceţi asta. Daca aveţi vreo reţinere în a spune
aceste cuvinte, vai, cât de multe veţi descoperi despre acel
,mine' al vostru. Lăsaţi să
iasă la iveală dictatorul din voi, lăsaţi tiranul
să-şi arate chipul. Credeaţi că sunteţi
nişte mieluşei, nu-i aşa? Dar eu sunt un tiran şi
tu eşti un tiran. E o mică variaţie a lui:
„Eu sunt un prost, tu eşti un prost. Eu sunt un dictator, tu
eşti un dictator. Vreau să vă controlez viaţa
în locul vostru; vreau să vă spun exact cum se aşteaptă
oamenii să fiţi şi cum se aşteaptă oamenii
să vă purtaţi - şi ar fi bine să vă
comportaţi aşa cum am hotărât eu, altfel mă
voi pedepsi pe mine însumi pentru că am sentimente negative."
Amintiţi-vă ce v-am spus: fiecare
este nebun.
[...]
Un medic american a scris despre efectul
competiţiei asupra vieţii sale. [...]
Si uite-aşa
a intrat lipsa de omenie în viaţa lor, dar nimeni nu a recunoscut-o
ca fiind neomenie. Iată cât de nebuni au devenit oamenii!
Unii dintre voi mă întreabă ce vreau să zic, când
spun: „Mergeţi înainte şi fiţi voi înşivă.
E absolut în regulă, dar eu mă voi apăra, şi
voi rămâne eu însumi." Cu alte cuvinte, nu vă voi
lăsa să mă manipulaţi. Eu îmi voi trăi
viaţa; voi merge pe drumul meu; îmi voi păstra libertatea
de a gândi, de a-mi urma tendinţele şi gusturile. Iar
vouă vă voi spune nu. Dacă voi simţi
că nu vreau să stau în compania voastră, nu va fi
din cauza vreunor sentimente negative pe care mi le provocaţi.
Pentru că nu mai este cazul. Voi nu mai aveţi putere asupra
mea. S-ar putea doar să prefer compania altor oameni. Deci,
când cineva îmi spune: „Ce-ai zice să vedem un film în seara
asta?" Eu voi spune: „îmi pare rău, vreau să merg
cu altcineva; îmi place compania lui mai mult decât a ta."
Şi este în regulă. Să spui
nu oamenilor - este ceva minunat; aceasta este parte a trezirii.
Parte a trezirii este să-ţi trăieşti viaţa
aşa cum crezi că e potrivit. Şi înţelege: Acesta
nu este egoism. Lucrul egoist este să
ceri ca alţii să-şi trăiască viaţa
aşa cum crezi tu că este potrivit. Acesta este
egoism. Nu este egoism să-ţi trăieşti viaţa
aşa cum crezi tu că e potrivit. Egoismul se ascunde
în pretenţia ca alţii să-şi trăiască
viaţa în aşa fel încât să se potrivească cu
gusturile voastre, sau cu mândria voastră, sau cu profitul
vostru, sau cu plăcerile voastre. Asta înseamnă egoism
cu adevărat. Aşa că, mă voi proteja.
Nu mă voi simţi obligat să fiu cu tine; nu mă
voi simţi obligat să-ţi spun da. Dacă
îmi va plăcea compania ta, mă voi bucura de ea fără
să mă cramponez. Dar nu te voi mai evita din cauza eventualelor
sentimente negative pe care mi le provoci. Tu nu mai ai acea putere.
Trezirea ar trebui să te ia prin
surprindere. Când nu te aştepţi să se întâmple un
lucru şi acesta se întâmplă, eşti surprins. Când
soţia lui Webster (* Noah Webster, 1758-1843, lexicograf american,
a cărui \ucrareDicfionar american al limbii engleze a
fost publicat în 1828. N. T.) l-a prins sărutându-se cu menajera,
i-a spus că este foarte surprinsă. Iar Webster, care era
obsedat de folosirea corectă a cuvintelor (lucru de înţeles,
din moment ce a întocmit un dicţionar), i-a răspuns astfel:
„Nu, draga mea, eu sunt surprins. Tu eşti uluită!"
Unii oameni fac din trezire un obiectiv
în sine, pe care sunt hotărâţi să-l atingă;
ei spun: „Refuz să fiu fericit, până nu mă trezesc",
în acest caz, e mai bine să fii aşa cum eşti - pur
şi simplu, să fii conştient de felul în care eşti.
Simpla stare de conştientă este
de-a dreptul fericire, în comparaţie cu încercarea de a reacţiona
tot timpul. Oamenii reacţionează
atât de repede, pentru că nu sunt conştienţi. Vei
ajunge să înţelegi că există momente când vei
reacţiona în mod inevitabil, chiar şi în stare de conştientă.
Dar, cu cât sporeşte conştienta, cu atât vei reacţiona
mai puţin şi vei acţiona mai mult. Chiar nu contează.
[...]
Aşadar, ar
fi bine să începi să fii conştient de condiţia
ta actuală, oricare ar fi ea. încetează să mai fii
un dictator, încetează să te mai forţezi să
mergi într-o anume direcţie. Atunci, într-o zi, vei înţelege
că numai şi numai prin conştientă ai obţinut
deja lucrul către care tindeai.
O PERSOANĂ SCHIMBATĂ
Nu ridica pretenţii
atunci când porneşti în căutarea conştienţei
tale. E la fel ca atunci când trebuie să respecţi
regulile de circulaţie. Dacă nu le respecţi plăteşti
amendă. De exemplu, în Statele Unite se circulă pe partea
dreaptă a drumului; în Anglia se circulă pe stânga, în
India tot pe stânga. Dacă nu te conformezi, plăteşti
amendă; nu e cazul să te simţi jignit şi nici
să ai pretenţii sau speranţe; trebuie doar să
te supui regulilor de circulaţie.
Te întrebi unde jntervine compasiunea,
unde intervine vinovăţia în toate astea, îţi vei
da seama, atunci când te vei trezi. Dar dacă ai chiar în prezent
un sentiment de vinovăţie, cum aş putea eu oare să-ţi
explic toate astea? Cum să înţelegi tu ce este compasiunea?
Ştii, uneori oamenii vor să-L imite pe Christos -dar dacă
maimuţa cântă la saxofon, asta nu face din ea un muzician.
Nu-L poţi imita pe Christos, copiindu-i comportamentul exterior.
Trebuie să fii chiar Christos. Atunci vei şti exact ce
să faci într-o anume situaţie, ţinând cont de temperamentul
tău, de caracterul tău şi de caracterul şi temperamentul
persoanei cu care ai de a face. Nu trebuie să-ţi spună
altcineva ce să faci. Dar pentru a asta,
trebuie să fii ceea ce a fost Christos. O
imitaţie exterioară nu te va duce nicăieri.
Dacă îţi închipui că în cadrul unei atitudini pline
de compasiune intră şi blândeţe, nu am cum să-ţi
descriu compasiunea, deoarece compasiunea poate fi foarte dură.
Compasiunea poate fi foarte brutală, compasiunea te poate zdruncina,
compasiunea îşi poate sufleca mânecile şi poate tăia
în carne vie. Compasiunea înseamnă tot felul de lucruri. Compasiunea
poate fi plină de blândeţe - dar nu există modalitate
de a şti asta. Abia când tu devii iubire - cu alte cuvinte,
când ai renunţat la iluziile şi ataşamentele tale
- abia atunci vei „şti".
Pe măsură
ce te identifici tot mai puţin cu ,eu-ul' tău, vei fi
mai mult în armonie cu toţi şi cu toate.
Ştii de ce? Pentru că
nu-ţi mai este frică să fii jignit, sau să nu
fii agreat. Nu mai ai dorinţa de a-i impresiona pe ceilalţi,
îţi imaginezi ce uşurare te cuprinde, când nu mai eşti
obligat să impresionezi pe nimeni? O, ce uşurare. Fericire,
în sfârşit! Nu te mai simţi nevoit sau constrâns să
dai tot felul de explicaţii. Lucrurile sunt în regulă
aşa cum sunt. Ce-ar mai fi de explicat? Nu mai simţi
nevoia sau constrângerea să-ţi ceri iertare. Mai degrabă
aş prefera să te aud spunând: „M-am trezit", decât
să te aud spunând: „îmi pare rău". Mai degrabă
aş prefera să te aud spunându-mi: „M-am trezit de când
ne-am întâlnit ultima oară; ce ţi-am făcut, nu se
va mai repeta", decât să te aud spunând: „îmi pare atât
de rău pentru ce ţi-am făcut." De ce-ar trebui
cineva să-şi ceară iertare? Iată ceva ce trebuie
să cercetezi mai îndeaproape. Chiar şi atunci când cineva
a fost rău cu tine, nu e nevoie de scuze.
Nimeni nu a fost
rău cu tine. Acel cineva a fost rău cu ceea ce credea
el că eşti tu - dar nu cu tine însuţi. Nu te respinge
nimeni niciodată; oamenii resping doar ceea ce li se pare că
eşti tu. Dar asta e valabil pentru ambele părţi.
Pe de altă parte, nici nu te acceptă nimeni. Până
când oamenii nu se trezesc, ei nu fac altceva decât să accepte
sau să respingă imaginea lor despre tine. Ei şi-au
confecţionat despre tine o imagine - şi pe aceasta o resping
sau o acceptă. Vezi cât de zdruncinat poţi să
fii când te afunzi în această problemă? E o cale mult
prea facilă. Dar cât de uşor este să-i iubeşti
pe oameni, când înţelegi acest lucru. Cât
de uşor este să-i iubeşti pe toţi, când nu te
identifici cu ceea ce-şi imaginează ei că eşti
tu, sau că sunt ei. A devenit uşor să-i iubeşti
pe ei - să iubeşti pe toată lumea.
Eu mă observ pe ,mine', dar nu
gândesc despre ,mine', deoarece ,mine' care gândeşte are şi
multe păreri eronate. [...]
Nu se poate spune
nimic despre starea de trezire; nu se poate vorbi decât despre starea
de adormire. Se pot doar emite păreri despre starea de trezire.
Nu se poate spune nimic despre fericire. Fericirea nu poate fi definită.
Ceea ce poate fi definit este nefericirea. Renunţă la
nefericire - şi vei şti. Iubirea nu poate fi definită;
lipsa iubirii poate fi. Renunţă
la lipsa de iubire, renunţă la frică şi vei
şti. Noi vrem să aflăm
cum este să fii în stare de trezie. Dar nu vei şti, decât
când vei atinge această stare.
Am dat eu oare de înţeles, de exemplu,
că n-ar trebui să avem pretenţii de la copiii noştri?
Ceea ce am spus a fost: „Nu ai dreptul să ceri nimic".
Mai devreme sau mai târziu, copilul va trebui să se desprindă
de tine, conform poruncilor Domnului. Iar tu nu vei mai avea absolut
nici un drept asupra lui. De fapt, în realitate, el nu este copilul
tău şi nici n-a fost vreodată. El aparţine
vieţii, nu ţie. Nimeni nu-ţi aparţine. Tu vorbeşti
numai despre educaţia copilului, îi spui: „Dacă vrei să
mănânci de prânz, ar fi bine să vii între ora douăsprezece
şi unu, ori nu primeşti de mâncare." Şi atât.
Aşa merg lucrurile aici. Nu vii la timp, nu capeţi de
mâncare. Eşti liber, e adevărat, dar trebuie să-ţi
asumi consecinţele.
Când spun că nu trebuie să
aştepţi nimic de la alţii, nici să ceri ceva
de la ei, mă refer la speranţe şi pretenţii
legate de bunăstarea mea.
(Fragmente selectate de la pag. 63 la
pag. 78)
Sursa: Anthony de Mello -
Constienta. Capcanele si sansele realitãtii,
Editura For You, Detalii carte si posibilitate de comandã
aici:
http://www.editura-foryou.ro/index.php?p=detalii&carte=37
Salt la inceputul paginii
|