[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]






Antonie Bloom
Despre credinţă şi īndoială,
Editura Cathisma, 2007
(fragment)

…

Poate părea stranie o astfel de afirmaţie auzită din gura unui credincios care cu inspiraţie şi īncredere apără dreptul fiecăruia la īndoială. De fapt, aceasta este doar o altă expresie a cunoscutei idei ce spune că omul trebuie să fie sincer pānă la capăt, să fie sincer īn mod necondiţionat, să fie mereu gata să-şi pună la īndoială propria existenţă şi propriile convingeri. Acestea sunt cu putinţă atunci cānd credem că există ceva de nezdruncinat care alcătuieşte obiectul căutărilor noastre. Omul se teme de īndoială doar atunci cānd i se pare că, dacă se clatină viziunea sa despre lume, atunci se clatină şi īntreaga realitate, se clatină totul şi el nu mai are pe ce-şi sprijini piciorul. Trebuie să avem onestitatea şi cutezanţa de a pune mereu totul sub semnul īntrebării, toate punctele noastre de vedere, tot ceea ce am descoperit īn viaţă, īn numele căutării a ceea ce există cu adevărat, şi nu al aflării liniştii şi certitudinii.

Acest lucru este foarte important īn cercetarea ştiinţifică; este foarte important īn gāndirea filosofică; şi nu este mai puţin important īn experienţa religioasă. Nu putem să creştem mai sus de limitele zilei de azi dacă ne este teamă să-i suspectăm conţinutul. Iar īn ceea ce priveşte aspectul religios, unul sin scriitorii Bisericii din secolul al IV-lea, sfāntul Grigorie de Nyssa, spunea că dacă am īncerca să construim o imagine integrală despre Dumnezeu, alcătuită din indiciile scripturistice, din Revelaţia Divină şi din experienţa sfinţilor, şi dacă vom crede că această imagine ne dă o reprezentare despre Dumnezeu, atunci cu siguranţă că am creat un idol şi nu mai suntem īn stare să-l aflăm pe adevăratul Dumnezeu cel Viu , care este doar viaţă şi mişcare.

La fel putem spune şi despre viziunile filosofice: imediat cum una dintre acestea devine adevăr incontestabil şi nu mai poate fi supusă īndoielii īnseamnă că deja nu se mai crede nici īn progres, nici īn posibilitatea aprofundării, ci suntem sortiţi să trăim cu privirea īnapoi, doar la ceea ce a fost odată spus, găsit, enunţat ca adevăr incontestabil, ca şi cum a privi īnainte nu ar mai avea sens, ba ar fi chiar periculos! Este o laşitate faţă de viaţă, este o frică faţă de adevăr, este o negare a polivalenţei şi a profunzimii realităţii. Şi ceea ce spun acum despre ştiinţă sau filozofie poate fi spus şi despre conceptele religioase, dar nu īn sensul că Dumnezeu se schimbă, ci īn sensul că putem trece cu o bucurie şi cu o inspiraţie imensă pe lāngă reprezentările noastre copilăreşti sau adolescentine, spre a creşte şi a cunoaşte īntr-o nouă măsură pe Dumnezeul cel Viu, Cel ce este de neexprimat pentru orice imagine sau termen.

Cātă bucurie descoperim īn faptul că omul se poate depăşi pe sine, că omenirea este īntr-atāt de măreaţă, īncāt orice generaţie, luānd locul precedentei, priveşte moştenirea trecutului, nedevenind, totodată, robul sau captivul acesteia, ci, īn baza celor ce au fost cāndva descoperite de experienţa creştină sau cugetul omului, se poate depăşi pe sine, devenind ceva absolut nou, inedit, iar consecinţele unor prezumţii statice iau forma unei dinamici continue, se transformă īn creativitate şi bucurie.

Atitudinea faţă de viaţă, constituţia lăuntrică pe care o numim credinţă, adică īncrederea ziditoare şi echilibrul ce conţin deopotrivă şi mister, şi īndoială, este, după mine, una dintre cele mai mari bucurii īn viaţa fiecăruia. Şi sunt de părere că această bucurie parvine din mai multe izvoare, se bazează pe mai multe cauze.

Īn primul rānd, cel care priveşte viaţa cu īndrăzneală şi iscusinţă, cel care priveşte astfel la omul din faţa sa şi la societatea īn care trăieşte, la natură şi la istorie – un asemenea om nu are frică să stea faţă īn faţă cu realitatea, acesta depăşeşte echilibrul mort, placiditatea de care suferă atāţia din cauză că nu le ajung puterile să se arunce īn domeniul necunoscutului, nu pot depăşi frica, laşitatea şi ramolirea. Iar īn momentul īn care hotărām să ne aruncăm cu toată īndrăzneala īn necunoscut, faţă către faţă, toate forţele noastre lăuntrice se adună şi se aprinde īn noi bucuria ce creşte īn măsura īn care creşte neīnfricarea.
Am vorbit despre credinţa īn om şi despre credinţa savantului īn ştiinţă; şi īntr-un caz, şi īn altul credinţa constă īn faptul că omul este absolut īncrezut că bezna şi necunoscutul care īl sperie conţin o revelaţie, un īnţeles, că haosul din faţa sa poate fi la un moment dat străfulgerat de lumina pe care o numim „sens” şi care va crea o armonie, fie şi parţială, primară.

Această īncredere īnsă nu rezolvă problema īn sine, neīnfricarea este oricum necesară, īntrucāt pentru a crede īn om e nevoie de multă bărbăţie: omul poate fi uneori foarte īnfricoşător.

Iar acolo unde domeniul credinţei este plin de īndoială, unde īnsuşi omul este pus sub semnul īntrebării īmpreună cu credinţa sa, tot acolo un izvor al bucuriei găsim īn speranţă, īn savurarea, anticipare īndrăzneaţă a faptului că bezna va fi totuşi străfulgerată de lumină, că haosul va lua forma armoniei, că absurdul va căpăta sens. Prin această atitudine dinamică, cel care purcede să caute, care īncepe să găsească simte că trăieşte; descoperă că trece din moarte la viaţă; şi devine viu nu doar īn activitatea şi manifestările sale, ci viu pānă la rădăcina fiinţării sale, avānd conştiinţa faptului că viaţa izvorăşte īn el nestăvilit, torenţial; această puternică, profundă viaţă descoperită īnăuntrul nostru cuprinde īn sine un īntreg univers; şi omul, şi toate celelalte, de la microscopic la neīnchipuit de mare. Aici nu ne mai sperie īndoiala, deoarece, am mai spus-o, īndoiala nu ţine de obiectul cercetării, de natură, de om sau Dumnezeu, ci de reprezentarea noastră actuală referitoare la aceste entităţi.
Cu cītă bucurie, cu cītă speranţă putem descoperi că noi īnşine sīntem puşi la īndoială, sīntem puşi la īndoială de către cei din jurul nostru, sīntem puşi la īndoială de către natură şi viaţa publică, sīntem puşi la īn­doială de către Dumnezeu. Şi nu doar convingerile noastre,  ci noi īnşine, īndrăzneala noastră,  sinceritatea noastră, bunătatea din noi. Acestea sīnt cerinţele faţă de noi īnaintate de către lumea īnconjurătoare: om, societate, ştiinţă.

Această confruntare a obiectivului, care ne solicită bunătate, sinceritate şi dreptate extremă, naşte īn noi o bucurie a credinţei ce nu poate fi atinsă prin nimic altceva. Vedem asta īn savantul care obţine adevărul depunīnd tot sufletul, cugetul şi īndrăzneala sa; vedem şi īn cel ce lucrează printre oameni, care se īntīl-neşte cu ei faţă īn faţă şi care ia aminte la cel ce īi pune poate ultima, hotărītoarea īntrebare; la cel ce este afundat īn activităţi obşteşti şi trebuie să stea īn faţa mul­ţimii cu toată responsabilitatea, īnsă - nu mai puţin - īn faţa dreptăţii omeneşti.

Iată de unde se naşte bucuria cutezătoare a credinţei; iar ea, repet, este accesibilă oricui; această credinţă, această cale este īnceputul oricărei vieţi creative. Pentru credincioşi bucuria credinţei se odihneşte, īn ultimă instanţă, pe īnsuşi Dumnezeu, Care e Cel ce a creat totul -pe mine, lucrurile ce mă īnconjoară, pe ceilalţi semeni ai mei; pentru Care totul - şi materialul, şi spiritualul, şi sufletes­cul, şi omul, şi societatea, şi ştiinţa, şi natura, şi arta - toate au un sens īn deveni­rea umană; Care este ultimul, cel mai profund impuls dinamic ce-mi solicită să mă deschid, să pricep, să mă pun faţă īn faţă, iar īn această cutezanţă a credinţei să obţin o nouă cunoaştere, o nouă plinătate a vieţii şi o nouă plinătate a credinţei.

Mi-am propus ca īn cele ce urmează să vorbesc despre credinţa īn Dumnezeu. Am determinat deja, conform Sfintei Scripturi, credinţa ca pe o īncredere īn ceea ce este nevăzut. De unde apare această īncredere?

Vorbind despre credinţa īn om sau credinţa īn ştiinţă, credinţa īn experienţa noastră de zi cu zi, avem īn vedere ceva concret, ce ni se pare suficient de īnavuţit cu sens. E vorba de o credinţă bazată pe experienţă nemijlocită; cīnd īntīlnesc un om, īl iau iniţial drept un simplu factor extern sau o īntīmplare din viaţă, treptat īi descopăr noi şi noi dedesubturi, pīnă mă conving de faptul că acesta este īntr-adevăr profund, că ceea ce am surprins la prima vedere este superficial, deşi, la o anumită experienţă de viaţă, şi intonaţia vorbirii, şi expresia ochilor ne pot spune cīte ceva. Omul din faţa noastră ne īmpinge oarecum să găsim răspuns īntrebării: ce este īn el superficial, izbitor, şi ce este nevăzut, de domeniul credinţei?

Comunicarea de mai departe va aprofunda noţiunea de credinţă īn el prin faptul că uneori va proceda altfel decīt aşteptăm de la el. Faptele sale ni se pot părea stranii, neaşteptate, contradictorii. Şi aici avem posibilitatea să credem lui, să credem īn el şi să admitem faptul că nu dispunem de suficiente date pentru a judeca despre el, că īl putem considera īn continuare onest, cumsecade, chiar dacă comportamentul său nu pare să corespundă imaginii pe care ne-am creat-o despre el.

La fel putem spune şi despre lumea ce ne īnconjoară, despre o profundă certitudine că, dincolo de cele cunoscute, de ce este deja descoperit şi cercetat, există o sumedenie de posibilităţi ale unor noi descoperiri şi noi cunoaşteri. Intr-o oarecare măsură acestea se īntīmplă deoarece atīt omul, cīt şi lumea īn care trăim ni se īnfăţişează īn formă interogativă. Dumnezeu īnsă pare a nu pune nici o īntreba­re, īntrucīt El este nevăzut, este inaccesi­bil nouă pīnă la un anumit moment al vieţii, este īn afara experienţei noastre. De unde poate apărea īn om dorinţa de a purcede īn căutarea lui Dumnezeu? Chiar de a-şi pune pur şi simplu īntrebarea dacă Dumnezeu există sau nu?

Evident, primul răspuns ce ne vine īn minte este unul pe cīt de primitiv, pe atīt de verosimil: omul străvechi a pus pe seama lui Dumnezeu tot ceea ce nu pu­tea explica prin experienţa sau cugetul său. Omul contemporan īnsă nu poate pune astfel problema. Nimeni dintre cre­dincioşi care are o atitudine cīt de cīt ra­ţională, meditativă faţă de propria cre­dinţă nu va īncerca să-1 folosească pe Dumnezeu pe post de umplutură a tot ceea ce-i este de neīnţeles. Dimpotrivă, īn conştiinţa credinciosului contempo­ran Dumnezeu apare nu ca o explicaţie, ci ca un fapt independent. Dincolo de ce­ea ce El poate sau nu poate, dincolo de ceea ce poate sau nu poate fi explicat prin El - El există. Iar pentru credincios este importantă tocmai realitatea exis­tenţei lui şi că dinăuntrul experienţei sale se naşte certitudinea că se poate in­tra cu El īntr-o oarecare comunicare, că El poate fi cunoscut īntr-o anumită mă­sură, că Dumnezeu şi el au ceva comun.

Aici ne putem īntreba: de unde apare īn om dorinţa de a-şi pune această īntrebare despre Dumnezeu? De unde apare īntrebarea īnsăşi? Vreau să spun unele lucruri īn această privinţă.

Am utilizat de cīteva ori cuvīntul „experienţă". Ce este aceasta? Ceva extrem de simplu. Putem vorbi despre experienţa de viaţă, experienţa vieţii, experienţa personală a suferinţei, a bucuriei, a dragostei, īn acelaşi sens trebuie să īn­ţelegem experienţa religioasă. Este suma tuturor trăirilor noastre ce se referă la un anumit subiect pe care-l numim Dumnezeu. Pot fi clipele unei iluminări īn rugăciune; momentele īn care lumea din jur ni se pare preschimbată; momentele īn care absurdul este străbătut de sens şi capătă graţie. In experienţa creştină acesta poate fi momentul īmpărtăşirii cu Sfintele Taine, cīnd omul simte īntr-un chip inexplicabil, nepătruns, că a contactat o realitate despre care nu ştia nimic. Iată ce am eu īn vedere atunci cīnd spun „experienţă religioasă".

Nu este neapărat o experienţă cutremurătoare, intensă. Poate fi şi una ce decurge lent, ce se conturează īncet, liniştit, profund. Poate fi şi un eveniment care să ne zguduie. Ne lovim de experienţa re­ligioasă cel mai adesea prin intermediul altor oameni. Poate fi o īntīlnire cu cineva, pot fi spusele cuiva, fie adresate mie, fie altor oameni. Poate fi cuvīntul scris, tipărit īntr-o carte sau existent īn manu­scris. Intr-un fel sau altul, această experi­enţă īncepe cu concursul unui martor care īmi spune mie sau spune īn prezenţa mea: ştiu cu certitudine că există.

Nu doar experienţa religioasă se reali­zează   astfel.   Majoritatea   cunoştinţelor noastre de chimie, fizică, istorie sau bio­logie sīnt obţinute anume īn acest mod. Nişte martori ale căror spuse ni se par convingătoare sau suficient de verosimile ne aduc la cunoştinţă că un lucru sau al­tul este un fapt real. Atitudinea noastră faţă de aceste fapte este īnsă diferită. Sīnt lucruri pe care le cunoaştem nemijlocit din experienţa personală. Orice mamă ştie ce este dragostea maternă, şi nimeni īn afară de mame nu are o impresie ne­mijlocită a acestei experienţe. Putem vorbi cu trimitere la mărturiile materne, īnsă experienţa interioară nu o putem căpăta. Există lucruri pe care le cunoaştem deoa­rece avem o experienţă de viaţă comună cu cineva, experienţă ce poate fi la unii mai modestă, iar la alţii mai bogată. Puţina experienţă pe care o deţin īmi oferă suficiente posibilităţi pentru a prelua de la altcineva o experienţă mai bogată.

În sfīrşit, sīnt lucruri pe care le primim din experienţa unor rari martori, a geniilor, a oamenilor iluştri, pe care avem tot dreptul să-i credem pentru īnalta lor conştiinţă, pentru faptul că sīnt suficient de mari pentru aceasta, pentru că deţinem nişte date ce ne permit să-i credem. Această experienţă le aparţine lor, noi o deţinem doar din auzite, īnsă putem creşte īn ea.

Astfel este, de exemplu, experienţa unui mare pictor, a unui mare muzician, ce se exprimă īn ultimă instanţă prin opera sa de artă, prin muzică. Experienţa din care acestea purced ne este inaccesibilă nouă, īnsă ea ajunge cumva pīnă la noi. Asupra acestui aspect mă voi opri mai insistent īn una din convorbirile următoare şi voi īncerca să arăt modul īn care īntīlnirea cu credinţa poate avea loc prin intermediul unui om, om pe care l-am īntīlnit şi ne-a vorbit sau a lăsat o mărturie scrisă.

În convorbirea trecută spuneam despre credinţă că ajunge la noi prin intermediul mărturiei; că cineva aduce pīnă la conştiinţa noastră posibilitatea faptului că Dumnezeu există, cineva provoacă īn noi această īntrebare. Mă voi opri cīte puţin la unele tipuri de astfel de mărturii.

Am mai spus că poţi face mărturie despre propria experienţă trăită. Poţi vorbi de experienţa ce aparţine societă­ţii, comunităţii, colectivului din care faci parte: experienţa aceasta o posedăm doar parţial. Şi, īn sfīrşit, poţi fi atins de mărturia unei personalităţi īntr-atīt de distinse, de eminente, īncīt doar cu o margine a conştiinţei poţi pătrunde o fărīmă din experienţa ei.

Despre acestea voi vorbi īn continuare. Unde se termină experienţa şi unde īnce­pe credinţa? Dacă susţinem faptul că la baza credinţei stă experienţa, atunci cum le putem deosebi una de alta? īn operele Sfīntului Macarie cel Mare, părinte al Bisericii din vechime, care a trăit īn secolul al IV-lea īn Pustia Egiptului, găsim un fragment īn care se īncearcă aflarea toc­mai acestui moment, īn care experienţa se transformă īn credinţă. Aici se vorbeşte despre o foarte profundă şi zguduitoa­re experienţă de apropiere de Dumnezeu īn timpul rugăciunii, cunoscută sau trăită de el şi de īmpreună-nevoitorii săi. Se relatează că īn momentul rugăciunii adīnci omul se desprinde de conştiinţa a tot ce este pămīntesc, īncetează chiar să se conştientizeze pe sine şi trăieşte doar o cucernică frică, dragoste, īnchinare, bucu­rie, triumful īntīlnirii cu Dumnezeu, Care īi străbate īntreaga conştiinţă, toate trăi­rile, tot trupul, nelăsīnd nici o posibilitate de a se vedea pe sine, de a examina ce se īntīmplă cu sine. Pe durata acestei experi­enţe omul nu ştie, desigur, ce se īntīmplă cu el. Şi nu doar o experienţă religioasă se poate derula astfel; există momente īn viaţă cīnd īntīmplarea ne cuprinde īntr-a-tīt de mult, este atīt de zguduitoare, īncīt nu ne lasă nici o clipă īn care să realizăm ce se petrece cu noi, să ne amintim de noi. Se īntīmplă astfel īn cazul unor acci­dente rutiere, īn momentul unei bucurii ce ne cutremură adīncul fiinţei sau la o durere ce ne străfulgera inima.

Întorcīndu-mă la experienţa Sfīntului Macarie: el spune că atīta timp cīt te afli īn limitele acestei experienţe nu poţi realiza nimic īn afara lui Dumnezeu. La un moment dat īnsă Dumnezeu se īndepăr­tează parcă şi atunci te simţi īn starea unei bărcuţe (o imagine foarte frumoasă după mine) pe care marea a lăsat-o pe ţărm şi s-a retras. Cu cīteva clipe īn urmă bărcuţa se legăna īncă pe apă, iar acum odihneşte pe nisip. Iată, acesta este momentul cīnd omul nu mai este purtat de experienţă, deşi fiorii şi ardoarea experi­enţei mai persistă īncă; cīnd omul este absolut convins de realitatea experienţei sale, deşi īn acel moment el nu o trăieşte. Iată clipa īn care experienţa se transformă īn credinţă, īn certitudine. Şi omul acesta are tot dreptul ca, trăindu-şi mai departe viaţa, să afirme: eu am trăit asta, eu ştiu că există. Poate fi vorba despre o experienţă religioasă, despre o groază, o bucurie, o durere: ele au avut loc, apoi s-au īndepărtat, īnsă īncrederea că ele există nu va mai putea fi zdruncinată īn om.

Surprindem aici trecerea de la experienţă la credinţă; despre o asemenea credinţă omul poate vorbi cu o īncredere īnflăcărată, absolută, poate vorbi convingător, căci vorbeşte despre ceea ce ştie, despre ce a cunoscut pīnă īn măduva oaselor, pīnă la frīngerea inimii.

Noi aparţinem īnsă comunităţii, omenirii, īn jurul nostru există alţi oameni, iar noi nu epuizăm prin noi nici o experienţă umană, inclusiv religioasă; avem foarte multe īn comun cu alţi oameni, īnsă o experienţă dată fiecare a trăit-o īn alt fel: cineva o deţine mai mult, cineva, mai puţin; iar datorită comunicării din­tre noi, prin faptul că formăm un tot īntreg, experienţa unora devine şi experienţa altora; la fel cum conştiinţa frumosului sau a dreptăţii devine o moştenire a īntregii umanităţi prin intermediul unui om care a reuşit să le trăiască cu forţă extremă şi să le exprime cu o extre­mă frumuseţe şi convingere.

Despre acest domeniu al credinţei putem vorbi doar cu o anumită precauţie, indicīnd asupra faptului că aici se īncheie experienţa mea personală, care de aici devine, creşte la o experienţă comunitară ce aparţine grupului de oameni din care fac parte. Astfel a fost experienţa apostolilor care a ajuns pīnă la noi. Apostolul loan spune: „Ce era de la īnceput, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mīinile noastre au pipăit despre Cuvīntul vieţii". Şi, īntrucīt noi avem o experienţă parţială īnrudită cu a lor, ne putem īncrede īn experienţa lor, care este mai bogată, mai exactă.

Şi, īn sfīrşit, există genii ale spiritului, ale cugetului, ale artei, care pot realiza prin muzică, artă sau prin viziunea lor ştiinţifică ceea ce un om de rīnd nu poate realiza, dar credem acestora īntrucīt le simţim forţa de convingere a cuvintelor, īntrucīt aceste cuvinte pătrund īn sufletul nostru şi sīnt percepute ca adevăr, pentru că deţinem deja o comuniune īn experienţă, chiar dacă experienţa lor o īntrece cu mult pe a noastră. Astfel sīnt, de pildă, cuvintele lui Hristos. īn Evanghelia de la loan citim spusele Mīntuitorului: „Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vă­zut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este īn sīnul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut." Primim mărturia Sa nu din motivul că El vorbeşte despre lucruri despre care nu avem nici o īnchipuire, ci pentru că există alte motive să-L credem; şi primim acest cuvīnt al Său, poate īncă de nepătruns pentru noi, deoarece altele ce au fost spuse de El sīnt, īn limitele experienţei noastre, şi adevăr, şi dreptate, şi descoperire.

Iată modul īn care prin intermediul altui om poate ajunge credinţa pīnă la noi sau, cel puţin, poate apărea īntrebarea; nu vom crede neapărat dintr-odată, īnsă, īntīlnind acest om şi această mărturie - iar această mărturie, mai exact, mărturia personalităţii sale, este convingătoare -, putem sau să o primim şi să spunem: „acest om cunoaşte cu adevărat; mă voi strădui să ajung la experienţa lui", sau, deja īn baza prejudecăţilor, a ideilor preconcepute să-l ferim din calea noastră şi să spunem: „ceea ce este dincolo de limitele experienţei mele este o aiureală. Acesta este un dement şi trebuie īnlăturat." Un om al ştiinţei nu va proceda niciodată astfel, ci doar un nebun.



(Fragment extras din cartea:
Antonie Bloom - Despre îndoialã si credintã,
Editura Cathisma, 2007)
Cartea meritã cititã în întregime si se poate obtine de (aici)

Despre autor pe site: (aici)


Salt la inceputul paginii