Pãrintele Antonie Bloom, Mitropolit de Suroj
Îndoialã si credintã
(traducere dupã cartea
God and Man, capitolul II)
[traducerea din engleza si aparatul
critic - Octavian Muresan]
Nu intenţionez să vă prezint o expunere completă
despre Creştinism. Aş dori să ating însă câteva
aspecte, pe care le consider relevante pentru un creştin –
pentru oricine doreşte să se înţeleagă pe sine
şi doreşte să înţeleagă situaţia în
care noi, creştinii, ne aflăm. Nu e o prelegere, ci o
provocare la gândire.
Există adesea cuvinte care par să caracterizeze
o situaţie. De exemplu, când sunt folosite cuvintele „problemă”
şi „problematic”, se face referire la un lucru ce părea
foarte limpede pentru generaţia precedentă, dar care acum
se prezintă într-un nou mod, dobândind o anumită profunzime
a viziunii, care necesită un nou mod de a gândi. Pe noi, cei
de astăzi, nu ne mai mulţumeşte simpla repetare a
punctelor de vedere ale vreunei generaţii trecute. Vorbesc
aici despre lucruri precum semnificaţia istorică a unor
evenimente tragice (precum Revoluţia Rusă), suferinţa
(comunitară sau personală), sau tragediile naţionale.
De aceea, înainte de a lua în considerare lucruri mai concrete
în legătură cu credinţa sau cu viziunea noastră
despre lume, aş dori să concentrez atenţia pe cuvintele
„nedumerire” şi „îndoială”, într-o încercare de a provoca
nişte cugetări în legătură cu credinţa,
îndoiala, realitatea şi adevărul. Eu nu sunt teolog. Ca
formaţie profesională sunt om de ştiinţă,
medic, aşa că nu veţi găsi în cuvintele mele
nicio urmă de profunzime filosofică. Scriu ca un om obişnuit,
care se confruntă cu viaţa şi cu problemele ei.
Mai întâi de toate, în legătură cu credinţa,
aş dori să fac o remarcă preliminară. Credinţa
e adesea înţeleasă de oameni ca o capitulare a raţiunii,
a inteligenţei. Cu alte cuvinte, credinţa începe în momentul
în care nu mai pot gândi creativ, atunci când renunţ la orice
încercare de a pricepe raţional – pentru că problema e
aşa de absurdă, încât singura cale de a o înfrunta e să
spun „cred”. Ei bine, acesta poate fi un act de credulitate, un
act de laşitate, sau un act preliminar, plin de înţelepciune,
care ne învaţă să nu tragem concluzii până nu
am înţeles despre ce este vorba. Dar aceasta nu e credinţă
– aşa cum au înţeles-o marii oameni din toate religiile
şi, în mod special, aşa cum o înţelege Creştinismul.
În Epistola către Evrei, în capitolul al unsprezecelea, credinţa
e definită ca „dovedirea lucrurilor nevăzute”. Noi, în
general, punem accent pe „lucrurile nevăzute”, uitând de „dovedirea”
sau „certitudinea” lor. Atunci când ne gândim la credinţă,
ne gândim la „cele nevăzute”, dar în loc de dovedire, ne raportăm
faţă de ele cu un semn de întrebare. Apoi, pentru a rezolva
problema, acceptăm într-un mod pueril, adesea lipsit de inteligenţă,
ceea ce ne spun alţii – de obicei bunicii noştri, sau
altcineva căruia alegem să-i dăm crezare (adesea,
din motive nu foarte întemeiate). Dar, dacă
vom încerca să vedem cum se naşte credinţa în sufletele
acelor oameni, titani ai credinţei, sfinţii, vom descoperi
că întotdeauna ea se naşte în urma unei experienţe
care adevereşte lucrurile nevăzute ca sigure – experienţă
care îi îndeamnă, odată ce au descoperit că invizibilul
este la fel de real ca şi vizibilul, să meargă mai
departe, să cerceteze cele nevăzute cu metode proprii.
De exemplu, există un pasaj la Sfântul Macarie Egipteanul,
care a trăit în secolul al IV-lea. El afirmă că trăirea
lui Dumnezeu, contemplarea lumii întru Lumina dumnezeiască,
este ceva care ni se poate întâmpla doar atunci când toate gândurile
şi toate sentimentele sunt atrase într-un aşa fel, încât
nu putem fi în acelaşi timp „înăuntrul” experienţei
– percepând lucrurile – şi în „afara” ei, analizându-o rece,
fără a ne implica. Momentul în care o experienţă
este „trăită” cu adevărat, este momentul în care
nu o mai observăm cu detaşare. Şi
Sfântul Macarie afirmă că aceasta ar fi suficient pentru
cineva care a avut experienţa trăirii lui Dumnezeu. Acea
persoană nu ar dori să revină la „stadiul” anterior.
Dar tot el spune că „Dumnezeu are grijă
nu doar de cei care au avut această experienţă, ci
şi de aceia care nu au avut-o. La cei din urmă, are grijă
să trimită martori şi mărturisitori ai lucrurilor
nevăzute – dar totuşi reale, trăite”. Din acea
clipă începe „tărâmul” credinţei.
Certitudinea rămâne, chiar dacă trăirea este deja
de domeniul trecutului. Certitudinea există, pentru
că ceea ce s-a întâmplat este la fel de sigur ca toate celelalte
lucruri din jur – este ceva tangibil, vizibil, accesibil simţurilor.
Deci, în acel moment începe credinţa – ca rezultat al întâlnirii
cu nevăzutul care se revelează, se dezvăluie, într-un
fel.
Aceasta înseamnă că trebuie să fim foarte
serioşi şi sobri când vorbim despre credinţa noastră.
Adesea noi spunem „cred asta şi asta”, când de fapt
noi am luat-o de la altcineva drept adevăr – şi nu ne
interesează să o pătrundem mai în profunzime. Atâta
timp cât acest „adevăr”, sau mai bine zis adevăr iluzoriu,
nu este distrus sau spulberat, îl credem pe cuvânt. Dar acesta e
un mod greşit de a crede. Este,
cum o numea un teolog rus, „taina învechită a credinţei
care nu gândeşte”.
Ce trebuie să facem ori de câte
ori suntem puşi în faţa unei asemenea credinţe, este
să o confruntăm cu experienţa. Să
ne întrebăm dacă am experimentat-o. Şi dacă
nu am făcut-o, atunci rămâne un teren pe care să-l
cercetăm. Ceva care ne-a fost transmis de cineva care ştie,
dar care nouă ne este necunoscut. Este promiţător,
dar trebuie să-şi dovedească promisiunea şi
în viitor. Totuşi, încă nu putem spune: „Ştiu. Sunt
sigur. Cunosc din experienţă”.
Acest gen de credinţă – credinţa cuiva care
pur şi simplu crede lucrurile pe cuvânt – mai devreme sau mai
târziu va fi răpusă de viaţă şi de problemele
ei, mai exact de îndoială sau – dacă preferaţi –
de „nedumerire”. Ceea ce se întâmplă atât de des cu oamenii
– atunci când sunt tineri, li se oferă câteva certitudini pe
care le acceptă cu încredere, fie de la părinţi,
învăţători, apropiaţi sau mediul social în care
trăiesc. După aceasta, acest minimum de credinţă
este păstrată ca un fel de comoară. Ne dezvoltăm
în multe direcţii, dar conştiinţa noastră despre
lumea nevăzută şi despre certitudinea ei nu mai creşte
odată cu noi. Şi vine un moment în jurul vârstei de 18
ani (sau mai devreme, ori mai târziu) când copilul din noi – copilaşul
de opt anişori, care a acumulat toată credinţa de
care a fost capabil atunci şi care şi-a format o anumită
viziune asupra lumii, care este desigur copilărească –
se confruntă, în interiorul său, cu un adversar. O fată,
un tânăr (de optsprezece, douăzeci sau douăzeci şi
cinci de ani) îi spune: „Prostii! Doar nu crezi astfel de lucruri!”.
Apoi începe o polemică care va sfârşi învingând credinţa
– pentru simplul fapt că este o dispută dintre un copilaş
cu o inimă curată şi o gândire necomplicată
împotriva cuiva care pune problema la un alt nivel de înţelegere,
la un alt nivel de percepţie a lumii.
La vârsta de opt ani, lumea poate fi crezută pe cuvânt.
La optsprezece sau la douăzeci şi cinci, nu. Şi,
în anumite condiţii, sunt lucruri care nu pot fi niciodată
crezute pe cuvânt. Să vă dau un exemplu. Euharistia –
evenimentul central al cultului creştin – este concentrată
într-un act de mulţumire, în care Îi spunem lui Dumnezeu: „Ţie
Îţi mulţumim pentru toate”. Dar, putem oare să spunem
cu sinceritate: „Îţi mulţumim pentru toate”, având
în vedre toată tragedia acestei lumi? Doar dacă avem un
motiv să pătrundem dincolo de aceste tragedii, până
la soluţiile şi până la înţelesul lor...
Îndoiala nu e o simplă contradicţie.
Îndoiala este un moment de scindare, o dihotomie a minţii noastre.
Un moment în care, urmând până atunci un drum drept, ajungem
la o bifurcaţie şi ne întrebăm: „Pe ce cale să
o iau?”. Una pare a fi mai convingătoare, cealaltă
mai seducătoare. Pe care o vom alege? Este situaţia cuiva
care a tratat problemele vieţii cu uşurătate şi
care descoperă brusc că există o apreciere mult mai
subtilă a lucrurilor şi că o rezolvare simplă
nu e de fapt o soluţie. Ce să facem în acel moment?
Sunt două atitudini fundamental diferite ale minţii
în ceea ce priveşte îndoiala. Este cea a omului de
ştiinţă şi cea a credinciosului.
Pentru omul de ştiinţă, îndoiala este o armă
sistematică. Este o bucurie. Pentru credincios – atunci când
el se raportează incorect la îndoială şi la problemele
cu care se confruntă – este un moment de suferinţă.
Ce se întâmplă de obicei cu omul credincios, este că el
crede cu simplitate că toate sunt clare, limpezi şi cinstite.
Apoi descoperă brusc că viaţa îi prezintă ca
fals ceea ce el credea a fi adevărat. Iar răspunsul lui
este: „Mă dezic de ce credeam, nu mai cred în Biserică,
în Dumnezeu”. Şi nu e vorba doar de subtilităţi,
ci de lucruri esenţiale – de Dumnezeu Însuşi, de Biserică,
de ceea ce constituie nucleul vieţii unui credincios. Apoi
simte că în joc este pusă dărâmarea, distrugerea
sau dispariţia obiectului credinţei – existenţa lui
Dumnezeu devine acum discutabilă. Valorile esenţiale,
care au fost pentru el existenţiale, sunt acum îndoielnice.
Şi, din acest motiv, propria existenţă devine o problemă
– şi încă o problemă aparent de netrecut.
Pe când omul de ştiinţă, atunci când
se angajază într-o cercetare, pune cap la cap toate premisele
pe care e capabil să le adune. Odată ce şi-a adunat
dovezile, trebuie să le îmbine în aşa fel încât să
poată să le trateze în ansamblu. Apoi construieşte
o ipoteză, o teorie, un model, o structură capabilă
să ţină totul împreună. Dacă scopul cercetării
este numai dobândirea unui renume, savantul va încerca să protejeze
– cu mai multă sau mai puţină onestitate – modelul
său împotriva oricărui fel de critică, îndoială
sau chestionare. Dar dacă el doreşte cu adevărat
să descopere însăşi natura lucrurilor, primul imbold
va fi să cerceteze modelul său din toate părţile,
examinându-l şi încercând să-i afle punctul slab, încercând
să afle care sunt problemele pe care le generează modelul
construit, teoria propusă, ipoteza oferită spre a fi luată
în considerare de către ceilalţi. Dacă nu va găsi
un punct slab, va încerca – prin intermediul experimentelor – să
descopere anumite excepţii, care nu se potrivesc cu teoria
sau modelul său. Pentru că în momentul în care va găsi
un contra-exemplu, care va pune sub semnul îndoielii teoria lui,
el va fi deschis o nouă fereastră asupra realităţii.
Deci ţelul unui om de ştiinţă valoros este să
creeze modele de teorii sau ipoteze, ca un exerciţiu preliminar
cercetării şi descoperirii unor date, care să-l determine
să combată modelul iniţial – pentru a crea un altul,
la fel de incert ca şi precedentul, dar care îi permite să
ţină adunate noile dovezi într-un mod realizabil.
La temelia activităţii unui om de ştiinţă
stă tocmai certitudinea că ceea ce se neagă este
modelul construit de el – adică felul în care
el şi-a proiectat construcţiile intelectuale
despre lumea şi despre realităţile din jur, felul
în care raţiunea sa a grupat lucrurile. Dar mai
există un lucru de care este absolut sigur: că realitatea
aflată dincolo de modelul său NU este în pericol,
chiar dacă cel din urmă se va prăbuşi. Realitatea
este stabilă, ea este acolo. Modelul propus este o expresie
inadecvată a acestei realităţi, însă această
realitate nu se alterează doar pentru că modelul său
se clatină.
Cuvântul „model” poate fi înlocuit cu alt cuvânt, atunci
când nu e folosit în sens ştiinţific. De exemplu, poate
fi înlocuit cu adevăr. Adevărul este o exprimare
a realităţii, iar o exprimare înseamnă două
lucruri: în primul rând, faptul că realitatea ce ne înconjoară
este percepută (incomplet, desigur), iar în al doilea rând
faptul că ea este exprimată (la fel de incomplet, datorită
incapacităţii noastre de a exprima identic, prin cuvinte,
realitatea). A fost un singur moment în istoria
umanităţii când „adevărul” şi „realitatea” au
coincis. Acel moment este Întruparea lui Dumnezeu – Cel ce
este plenitudinea creaţiei şi, în acelaşi timp, expresia
desăvârşită a ei. De atunci, adevărul nu mai
răspunde întrebării „Ce?”. El este răspunsul întrebării
„Cine?”. Atunci când Pilat a spus „Ce este adevărul?”[1], Hristos nu i-a răspuns
nimic. Pentru simplul motiv că, dacă i-ar fi spus ce le-a
spus şi ucenicilor Săi mai înainte: „Eu sunt Adevărul”[2], Pilat L-ar fi înţeles şi mai puţin
decât aceştia – iar în acel moment, ucenicii nu înţeleseseră
nimic...
Adevărul şi expresia lui
nu pot fi cuprinse decât în termeni omeneşti, limitaţi
– limbajul unui anumit popor, al unei anumite epoci şi aşa
mai departe. În mod evident, mărginit. Însă
are şi o altă calitate: adevărul poate fi static
sau dinamic. Poţi exprima adevărul în două
feluri. O fotografie, un instantaneu, de exemplu, este în acelaşi
timp adevărata şi totuşi falsă. Cu toţii
trebuie să fi văzut instantanee care surprind discursurile
unor predicatori, conferenţiari sau politicieni. De obicei,
sunt făcute atunci când cei în cauză stau cu gura larg
deschisă – sau în alte ipostaze asemănătoare. Ei
bine, fotografia e perfect adevărată, dar surprinde –
totuşi într-un mod ridicol – doar o clipă din ceva care
în acel moment era probabil mişcător şi profund pentru
acei oameni. E un fel de pietrificare, un
fel de fosilă a ceva ce este dinamic. Ea însăşi este
adevărată, dar totuşi nu exprimă adevărul
– pentru că, în momentul respectiv, adevărul era emoţie.
Când doreşti să exprimi adevărul – adică realitatea
– într-un mod dinamic, îţi dai seama că adevărul
devine o problemă de alt gen. Probabil unul sau două exemple
vor ilustra ceea ce vreau să spun.
Există un tablou al pictorului francez Gericault[3], care se numeşte Cursa
la Derby-ul din Epsom. Dacă priviţi tabloul, veţi
vedea cai galopând, dar, dacă sunteţi interesaţi
de zoologie sau de mecanica mişcării şi examinaţi
cu atenţie caii, veţi descoperi că în realitate nici
un cal nu galopează astfel. Unii sunt în aşa fel poziţionaţi,
încât, dacă s-ar mişca, ar cădea cu siguranţă
pe burtă. Alţii au picioarele adunate şi nu ar putea
face nici măcar un pas în poziţia în care sunt pictaţi.
Dar care a fost scopul lui Gericault? El a dorit să prezinte
galopul, şi nu caii. Ideea era să exprime mişcarea,
iar nu anatomia sau fiziologia. Şi, pentru a convinge privitorul
că există mişcare, a ales intenţionat (pentru
că ştia foarte bine cum se desenează un cal ) să
„falsifice” realitatea.
La fel procedăm şi noi în
teologie sau filosofie: „falsificăm” lucrurile atunci când
dorim să exprimăm o realitate dinamică – şi
adesea cititorul consideră că e o imagine potrivită,
o imortalizare a realităţii. Aşa se întâmplă,
de exemplu, în legătură cu Sfânta Treime.
Un alt exemplu este cel al dinţilor falşi, artificiali.
Când spunem despre cineva că are dinţi „falşi”, emitem
o judecată de valoare, însă nu un adevăr. Asta pentru
că pornim de la premisa că dinţii adevăraţi
sunt doar cei care apar spontan, natural, în cavitatea bucală.
Adevărat. Din acest punct de vedere, acei dinţi pe care
îi poţi scoate seara pentru a-i curăţa şi a-i
păstra apoi într-un pahar cu apă sunt în mod evident falşi.
Dar din punctul de vedere al unui stomatolog, ei sunt nişte
dinţi „falşi” perfect adevăraţi. Sună ca
o glumă, dar acesta este tipul de greşală pe care
o facem frecvent. Nu realizăm acest fapt, dar noi începem să
vorbim despre un lucru dintr-un anumit punct de vedere, apoi schimbăm
perspectiva – şi apoi ne dăm seama că cele două
nu se potrivesc.
Deci realitatea este ceva interior
nouă – ceva absolut, care Îl include pe Dumnezeu şi toate
lucrurile văzute şi nevăzute. Aceasta dorim să
exprimăm printr-o sclipire, atunci când vorbim despre adevăr.
Aceşti termeni pot fi adecvaţi sau nu, dar niciodată
nu vor fi identici cu obiectul pe care îl exprimă. În
istoria artei, poate fi constatat un lucru foarte interesant în
lucrările pictorilor din vechime – în mod deosebit în cele
ale pictorului rus Andrei Rubliov, care a trăit în urmă
cu 600 de ani. El a fost ucenicul unui om care a fost aproape de
perfecţiune în tehnica picturii tri-dimensionale, dar – foarte
straniu – Rubliov a pictat cel mai mult folosind doar două
dimensiuni. Un critic de artă a studiat această problemă
şi a arătat că Rubliov a ilustrat evenimentele istorice
tri-dimensional – pentru că ele au consistenţă doar
în timp şi spaţiu – iar cele care aparţin veşniciei
le-a exprimat numai în două dimensiuni, pentru că ele
nu au densitate, nu pot fi circumscrise. Când priveşti noaptea
pe fereastră, în timpul unei furtuni, e posibil să zăreşti
un peisaj la lumina puternică a unui fulger; dar totul se întâmplă
atât de repede, încât nu poţi să-ţi dai seama dacă
un copac se află mai apropiat sau mai distanţat faţă
de altul – sau orice alt detaliu atât de mărunt. În acest sens
putem spune despre adevăr că e în acelaşi timp „adecvat”
şi totuşi relativ. Când spunem că adevărul este
relativ, că modelul nostru intelectual, filosofic, teologic
sau ştiinţific nu corespunde realităţii, înseamnă
pur şi simplu că putem exclama: „Ce minunat! Am ajuns
la un punct în care pot să depăşesc limitele care
mă îngrădeau până acum şi pot să păşesc
într-o viziune mult mai măreaţă, mai profundă
şi mai fascinantă asupra lucrurilor”.
Dacă punem faţă în faţă
un om de ştiinţă şi un credincios, vom vedea
că îndoiala omului de ştiinţă este sistematică,
plină de încredere, de speranţă, de bucurie că
poate distruge oricând ce a zidit – pentru că e convins de
faptul că realitatea se află dincolo şi nu
în cadrul sistemul pe care l-a construit. Aceasta
trebuie să învăţăm şi noi, credincioşii,
pentru viată noastră duhovnicească – atât în cele
mai înalte forme de teologie, cât şi în cele mai simple experienţe
ale vieţii creştine. Ori de câte ori ne aflăm
la o răscruce, ori de câte ori suntem cuprinşi de îndoială,
când mintea noastră are în faţă două alternative,
în loc să spunem „Doamne, închide-mi ochii să nu văd
asta, dă-mi tărie să rămân credincios celor
pe care le ştiu că sunt adevărate”, ar trebui să
zicem: „Dumnezeu îngăduie să zăresc
o rază de lumină, o rază din realitatea unui lucru
care m-a depăşit – care a depăşit micimea viziunii
mele de mai înainte. Graţie Lui, am ajuns într-un punct în
care pot să înţeleg mai mult şi mai profund”.
Aceasta nu e nedumerire sau consternare, nu e nici îndoiala suferindă
a credinciosului care îşi ascunde capul în pământ, sperând
că va fi capabil să se reîntoarcă la simplitatea
vârstei de opt ani.
E foarte important acest lucru. În caz contrar,
dacă nu suntem pregătiţi să înfruntăm realitatea,
să privim gândurile noastre şi ale celor din jur cu un
interes pătrunzător, cu curaj – dar şi cu certitudinea
că nu îndoiala, confuzia şi nedumerirea au ultimul cuvânt,
ci Revelaţia – atunci ne irosim timpul. Vom muri asemenea acelui
asin din vechime, care stătea între o găleată cu
apă şi nişte paie şi nu se putea nicicum decide
dacă îi era mai mult foame decât sete sau invers.
Aş dori să vorbesc acum despre
situaţia de a fi creştin, în lume. Şi aş
dori să fac o remarcă preliminară, observând că
noi avem tendinţa să exagerăm înţelesul pe care-l
atribuim expresiei „lumea contemporană”. Lumea este întotdeauna
„contemporană” cu cineva: în fiecare moment al istoriei va
fi contemporană unei generaţii de oameni, existând legi
umane şi istorice general valabile, care cred că pot servi
ca fundament pentru deciziile şi faptele noastre. Un alt lucru
pe care aş dori să îl scot în evidenţă este
faptul că şi Dumnezeu este întotdeauna contemporan. Uităm
adeseori acest lucru, încercând prin tot felul de sforţări
teologice să ni-L facem apropiat, când de fapt Dumnezeu
ne este întru totul contemporan – neavând nevoie de schimbare
pentru a fi mereu El Însuşi şi pentru a fi actual.
Acestea fiind spuse, aş dori să iau ca punct de
plecare două fragmente din Evanghelie, pe care le cunosc îndeajuns
de bine pentru a le prezenta în detaliu – pericopele ce descriu
două furtuni de pe Marea Galileii. Planul celor două istorisiri
este aproape identic. Apostolii părăsesc uscatul, sunt
prinşi de furtună, iar apoi sunt puşi în faţa
unui eveniment neprevăzut, în Persoana Domnului şi Dumnezeului
lor, Iisus Hristos. În prima istorisire[4],
Apostolii pleacă de pe ţărm şi sunt prinşi
de furtună, singuri, în barca lor. Hristos rămăsese
în urmă, dând drumul mulţimilor după minunea înmulţirii
pâinilor şi a peştilor. Singura lor protecţie împotriva
furtunii era cea oferită de ambarcaţiunea lor precară.
Se luptau cu toată energia, măiestria şi curajul
de care dispuneau şi totuşi moartea îi învăluia din
fiecare parte, silindu-i, încercând să le străpungă
fragila siguranţă. La un moment dat, în chiar mijlocul
furtunii, Îl văd pe Hristos Însuşi umblând pe ape. Se
uită, văd şi ţipă de frică, pentru
că ştiau că nu putea fi Hristos – ştiau că
este o stafie, o nălucă. De ce? Pentru că ştiau
că Dumnezeul lor, Învăţătorul lor, aduce pace,
mântuire, viaţă. Şi iată-L stând în mijlocul
unei furtuni care împrăştie moarte, haos şi teroare.
Nu putea să fie Dumnezeu, pentru că prezenţa lui
Dumnezeu nu era în armonie cu ceea ce se petrecea atunci.
Aşa reacţionăm şi noi, adeseori. Când
apar întâmplări dramatice în vieţile noastre, reacţionăm
asemenea ucenicilor. Fie la nivelul istoriei universale – în cazul
războaielor sau cutremurelor, sau la nivelul istoriei noastre
personale – propriile noastre vieţi, familii, sau propria religie.
Dacă prezenţa lui Dumnezeu nu este însoţită
de o imediată armonie, de venirea păcii, de salvare, de
uşurarea durerii sau a suferinţei, ţipăm că
este nălucă. Nu poate fi El acolo. Uităm
că Dumnezeul nostru e şi Domnul furtunii, la fel cum e
Dumnezeul păcii, al liniştirii şi al armoniei.
Bine, acum voi lăsa istorisirea în acest punct, pentru
a trece la următoarea, iar apoi voi reveni la ambele. În cea
de-a doua[5], aflăm că
Hristos părăseşte uscatul împreună cu ucenicii,
dar acum doarme în barcă. Un somn reconfortant, odihnindu-şi
capul pe o pernă. Izbucneşte furtuna, iar în inimile Apostolilor
pătrunde frica. Se luptă din toate puterile, dar simt
că sunt înfrânţi. Se întorc către Cel ce le este
scăparea – sau cel puţin ar trebui să le fie – şi
Îl văd complet „nepăsător”, odihnindu-se. Şi
– pentru ca ofensa să fie şi mai mare – El nu numai că
doarme, dar Şi-a pus şi o pernă sub cap, pentru a
se odihni mai confortabil.
Aşa facem şi noi cu Dumnezeu. Îl acuzăm neîncetat
pentru aceasta: noi luptăm împotriva morţii, suferinţa
ne sfâşie vieţile, frica le face de nesuportat, moartea
şi suferinţa e peste tot – iar El nu doar că e acolo,
indiferent, dar e perfect liniştit, pentru că pe El nu
Îl pot atinge toate acestea. Oare avem dreptate când spunem asta?
Suntem cinstiţi? Voi încerca să răspund acestor întrebări
puţin mai încolo. Să revenim acum la fragmentele din Evanghelie.
În prima pericopă, după ce strigă de frică,
Apostolii Îl aud pe Domnul spunându-le: „Nu vă temeţi!
Eu sunt”. Aud o voce care seamănă izbitor cu vocea cunoscută
şi iubită a Învăţătorului lor. Iar Petru,
acţionând încă o dată mai repede decât gândindu-se,
spune: „Dacă eşti Tu, porunceşte să vin la tine
pe apă”. Şi pentru că Hristos îi spune: „Da, Eu sunt.
Vino!”, dintr-o dată Petru – pentru că recunoscuse pe
Cel ce este Viaţă, pe Cel ce este sensul şi Însăşi
armonia – renunţă la firava ocrotire a bărcii lor
şi începe să păşească. Şi păşeşte
într-adevăr. Atâta timp cât privirea
îi este aţintită la Hristos şi atâta timp cât singura
lui dorinţă este să fie cu El, să fie în acel
loc al furtunii unde e şi Dumnezeu, poate să meargă.
Dar brusc, îşi aduce aminte cine
este. Îşi aduce aminte că e om, din carne şi oase,
că e supus gravitaţiei, că nu a mai umblat nicodată
pe mare, că niciodată nu a mai înfruntat valuri furioase,
că se va îneca. În clipa în care
îşi întoarce privirea, interesul şi grija asupra sa,
cu adevărat începe să se scufunde – pentru că se
afla încă în acel loc al furtunii unde era stăpână
moartea.
În cea de-a doua istorisire, ucenicii se simt înfrânţi.
Sfârşitul e aproape. Nu mai au putere, speranţă,
nu mai au linişte. Haosul i-a cuprins cu totul. Se întorc către
El şi Îl trezesc. Probabil chiar brutal – deoarce cuvintele
lor sunt dure: „Din partea Ta, putem pieri?”. Aşa au tradus
unii acel pasaj din Evanghelie: „Din partea Ta, putem să pierim”.
Nu se întorc către El spunându-i: „Tu eşti Dumnezeu. Un
singur cuvânt al Tău e de-ajuns pentru a fi salvaţi”.
Nu. Ci recunosc înfrângerea, acceptă cruzimea şi indiferenţa
unui Dumnezeu căruia nu mai au ce să-i spună. Ceea
ce vor ei de la acest Dumnezeu care S-a făcut om – şi
care Se dovedeşte incapabil să le fie scăpare, dacă
tot nu se mai poate nimic – este să sufere şi El, să
fie cu ei în chinuri, în disperare. Să nu Se înece inconştient,
neştiind că viaţa a fost înfrântă – ci să
moară împreună cu ei. Dar Hristos Se întoarce de la ei
şi îi mustră, zicând: „Cât timp voi mai fi cu voi, puţin
credincioşilor?”, apoi porunceşte mării să se
liniştească şi vântului să înceteze – învăluindu-le
de fapt cu propria Lui linişte, cu propria lui tăcere,
pace şi armonie. Ca şi în cazul lui Petru, şi ceilalţi
Apostoli au îngăduit furtunii să îi cuprindă nu doar
în exterior, ci şi în interior. Să devină o experienţă
lăuntrică, să îi învingă. În Hristos, furtuna
rămâne ceva exterior; şi este învinsă. Într-unul
din pasajele Evangheliei sale, Sfântul Ioan spune că „prinţul
acestei lumi nu are nimic întru El” şi că „el nu poate
să ucidă”. Adică El nu este stăpânit de nimic,
El a biruit lumea si poate să-i dăruiască veşnicie,
statornicie, poate să o salveze, oferindu-i protecţie
– nu acea protecţie firavă a unei
mici ambarcaţiuni, ci o altfel de protecţie. Nu
acea pace naivă a celor ce spun „mie nu mi se poate întâmpla
asta”, sau a celor care îi asigură pe alţii „stai liniştit,
ţie nu ţi se va întâmpla” – ci acea pace a unuia care
spune “Se poate întâmpla. Şi chiar se
va întâmpla, dar totuşi – pentru că am pierdut orice speranţă
omenească – voi sta neclintit pe reazemul speranţei divine”.
Am spus că Hristos se afla într-un
anumit punct al furtunii, unde şi noi trebuie să
ajungem pentru a fi cu Dumnezeu. Petru a fost aproape de înec pentru
că nu a atins acel punct. Unde anume este acesta? Nu e un loc
unde furtuna încetează, ci este ceea ce se cheamă „ochiul
uraganului” – un punct unde se întâlnesc toate forţele contradictorii
şi unde se realizează un echilibru; nu datorită lipsei
vreunei tensiuni, ci pentru faptul că acele tensiuni au ajuns
la o asemenea intensitate şi forţă, întâlnindu-se
atât de violent, încât se echilibrează reciproc. Sunt pe punctul
de a se sparge. Acesta este punctul
istoriei, punctul vieţii noastre, unde se află Dumnezeu.
Acest Dumnezeu pe care Îl acuzăm mereu, căruia Îi mai
acordăm totuşi o şansă, din când în când, spunând:
„Totuşi, poate că are dreptate. Doar e Dumnezeu”. Şi
pentru că El a ales să stea pe această „limită”
a lucrurilor, este vrednic de toată cinstirea, adorarea, iar
nu de dispreţ.
Deci, unde se află acel punct? Cu mult timp în urmă,
un om zăcea în suferinţă şi în disperare înaintea
lui Dumnezeu şi înaintea judecăţii prietenilor lui.
Acest om se numea Iov. El era împovărat cu toată durerea
pe care o poate simţi cineva: pierderea ireparabilă a
tot ce avusese şi a celor dragi, şi, mai mult decât atât,
mai dureros decât aceasta – pierderea puterii de a mai înţelege
ceva. Nu mai putea să Îl înţeleagă pe Dumnezeu. Orice
sens dispăruse din viaţa lui. Şi, în cearta cu Dumnezeu
şi cu prietenii lui, căuta un sens pentru toate acelea,
refuzând să fie consolat. A refuzat să fie mângâiat, să
iasă din tragedie şi din suferinţă folosind
o falsă, consolatoare şi liniştitoare imagine despre
Dumnezeu şi căile Sale. Credea, într-adevăr, într-un
Dumnezeu Viu – dar pe Care acum nu Îl mai înţelegea. Şi,
la un moment dat, acest Iov se întreabă: „Unde este omul care
va sta între mine şi Cel ce mă judecă, care îşi
va pune mâna sa peste mine şi peste Judecătorului meu?
Unde este acela – care va sta în inima durerii, la limita încordării?
Acela care va sta între noi, pentru a ne uni din nou, a ne face
din nou una?”[6]
Şi-a dat seama că aceasta e singura soluţie,
în situaţia lui. Şi într-adevăr, singura soluţie
pentru a putea înţelege suferinţa – şi în cele din
urmă istoria. Iov a avut intuiţia că acesta e singurul
adevăr. Şi aşa s-a întâmplat. S-a întâmplat atunci
când Fiul lui Dumnezeu S-a făcut Fiu al omului, când Logosul
S-a întrupat, când Hristos a venit în lume. El Care, fiind şi
om deplin, a pus mâna Sa peste om, fără ca atingerea Lui
divină să mistuie firea omenească şi El Cel
ce a pus mâna şi peste Dumnezeu, fără a săvârşi
blasfemie şi fără a fi mistuit.
Acesta este adevăratul înţeles
al Mântuirii. Creştinii îşi petrec timpul mijlocind, rugându-se
unul pentru celălalt. Ascult uneori cu cutremur aceste
cereri de mijlocire. Pentru mine, o rugăciune de mijlocire
înseamnă o implicare, o asumare care are puterea să „vrăjească”
moartea. Sunt cutremurat când aud o comunitate de oameni mijlocind,
rugându-se pentru o nevoie sau alta, luând pe umerii lor toate nevoile
lumii, atâta timp cât durează slujba. După aceea, ei le
„pun” pe umerii lui Dumnezeu, plecând înnobilaţi cu o nouă
trăire.
În urmă cu zece ani, mă întorceam din India şi
am fost rugat să vorbesc, în cadrul unei întruniri importante
din Londra, despre foametea din lume. Şi am vorbit despre ceea
ce văzusem acolo – şi ceea ce mă marcase foarte profund.
Pentru un timp, oamenii m-au ascultat. Apoi, la plecare, o doamnă
a venit la mine şi a spus: „Vă mulţumim că ne-aţi
oferit această seara specială, captivantă”. Aşa
procedăm şi noi în rugăciunile noastre pentru ceilalţi.
Vedem un necaz, devenim conştienţi de suferinţa cuiva
şi – din adăpostul existenţei noastre liniştite
– Îl atenţionăm pe Dumnezeu: „Ai văzut, Doamne? Ce
ai de gând să faci în această privinţă? Dar
cu aceasta? Dar cu aceea? Nu cumva Ţi-ai cam neglijat datoriile
faţă de omenire?” Dar aceasta nu e mijlocire. Cuvântul
„mijlocire”[7] înseamnă a păşi
în inima conflictului. Şi – în chipul, în Persoana lui
Hristos – vedem că înseamnă a face acest pas definitiv,
odată pentru totdeauna. El Se face om odată pentru totdeauna,
nu temporar. Nu se face un susţinător al vreuneia dintre
părţi, nici un intermediar neutru, care caută să
le împace; ci afirmă solidaritatea totală,
definitivă dintre Dumnezeu şi om. Întorcându-se
către Dumnezeu, Omul Hristos stă osândit. Întorcându-se
către oameni, Hristos-Dumnezeu este respins. Trebuie să
moară. Iar solidaritatea Sa nu se limitează doar la cei
câţiva „aleşi” care Îl vor recunoaşte şi care
vor crede în El. Nu. Solidaritatea Lui îi cuprinde pe toţi.
El nu este Dumnezeu doar pentru cei buni, pentru cei credincioşi,
doar pentru un popor sau grup social. El S-a identificat cu toţi
oamenii. În primele noastre zile ca emigranţi din Rusia, când
ne-am dat seama că pierdusem absolut totul, când eram nedoriţi,
neavând pe nimeni, dispreţuiţi, fără ajutor
şi extrem de vulnerabili, am realizat că Îl pierdusem
şi pe Dumnezeul măreţelor catedrale şi al slujbelor
frumoase şi solemne. Ce mai rămăsese? Când am privit
înăuntrul nostru, am descoperit că ne pierdusem şi
încrederea – şi adeseori respectul de sine. Dar atunci L-am
simţit pe Dumnezeu într-alt fel. Am descoperit că, în
Hristos, şi Dumnezeu S-a revelat pe Sine vulnerabil, lipsit
de ajutor, dispreţuit, înfrânt, călcat în picioare, respins.
Am mai descoperit atunci că de fapt aveam un Dumnezeu Care
nu se ruşina de noi – pentru că şi El se făcuse
părtaş a ceea ce eram noi atunci, la suferinţe şi
lipsuri. Şi am mai descoperit că nu exista vreun motiv
să ne ruşinăm de un asemena Dumnezeu – Care a ştiut
să iubească până într-atât încât a fost gata să
devină unul dintre noi şi Care a voit să ne arate
că, făcând aceasta, credinţa Lui în noi a rămas
nezdruncinată iar preţuirea pe care o poartă omului
a rămas intactă, neatinsă.
Acesta este Dumnezeul din centrul istoriei.
El este Cel ce se află în punctul-limită al furtunii şi
Care ne cheamă şi pe noi să-i stăm alături,
să fim implicaţi, să fim încredinţaţi că
acolo, înăuntru, este viaţă şi moarte şi
– cu toate acestea – să nu ne lăsăm ademeniţi
de o iluzie, o nălucă, în locul Lui. Nici să-i
spunem: „Dacă tot nu poţi să faci mai mult, măcar
să fii şi Tu cu noi în suferinţă şi în
deznădejde”. El vrea ca noi să păşim,
să fim în lume, în acel punct pe care l-am numit „ochiul
uraganului”, dar să nu fim din lume – să
fim liberi de necredinţa, de frica, de grija pentru propria
persoană, care l-au cuprins pe Petru în acel moment în care,
pentru ceilalţi Apostoli şi pentru bărcile din jur,
marea însemna moarte. Când Dumnezeu era acolo, când acolo era pacea
– însă nu acea pace la care se aştepta Petru.
Aş dori să vă pun înainte un exemplu a ce
înseamnă să mijloceşti pentru cineva şi, în
acelaşi timp, să rămâi în locul în care trebuie să
fii. Este povestea unei femei despre care nu ştim aproape nimic
– doar numele. O chema Natalia. Întâmplarea mi-a fost relatată
de cineva care a luat parte la ea. În 1919, într-o vreme în care
Războiul Civil făcea ravagii în Rusia, când oraşele
cădeau, rând pe rând, pradă armatelor, o femeie cu doi
copilaşi, al cărei soţ era ofiţer în Armata
Albă, a fost prinsă într-un oraş ce căzuse în
mâinile Armatei Roşii. Pentru a-şi salva viaţa, s-a
ascuns într-o baracă de la periferia oraşului. Avea de
gând să aştepte până va trece primul val, iar apoi
să încerce să scape. A doua zi, către seară,
cineva i-a bătut în uşă. A deschis cu teamă,
zărind o tânără cam de vârsta ei. Tânăra i-a
spus: „Trebuie să pleci imediat, deoarece ai fost descoperită.
Te vor împuşca în seara aceasta”. Arătând către copii
săi, femeia a răspuns: „Dar cum să facem? Vom fi
recunoscuţi imediat, iar ei nu pot să meargă mult
timp”. Atunci tânăra – care până atunci nu fusese decât
o vecină, cineva care locuieşte în apropiere – a devenit
acea fiinţă minunată, care în Evanghelie e numită
aproapele. A crescut la măsura desăvârşită
a Evangheliei – a veştii celei bune despre demnitatea şi
dragostea jertfelnică a omului – şi a spus: „Nu. Nu te
vor căuta. Pentru că voi rămâne eu.” Şi mama
a adăugat: „Dar, te vor ucide”. „Da” – a continuat tânăra
– „dar eu nu am copii. Tu trebuie să pleci.”. Iar acea mamă
a plecat.
Nu este uşor, chiar aş putea spune că e aproape
un sacrilegiu să încercăm a ne imagina ce s-a petrecut
în inima şi în mintea acestei femei în orele care au precedat
momentul morţii ei. Dar putem să ne întoarcem privirea
către Evanghelie şi să vedem ce s-a întâmplat Aceluia
Care a fost pentru această femeie sfântă model desăvârşit,
arhetip.
Cu aproape două mii de ani în urmă, un om de vârsta
ei îşi aştepta moartea. Numele lui era Iisus. Se afla
într-o grădină, învăluit în întuneric. Nu avea nici
o vină pentru care să fie ucis. Era tânăr, sănătos
– nu făcuse nimic rău. Aştepta să primească
el moartea altcuiva. Aştepta în întunericul nopţii moartea
ce avea să răpună Însăşi Viaţa. De
trei ori s-a întors către ucenicii lui, căutând un cuvânt
care să-l întărească, să-l mângâie. Nu să-l
elibereze sau să-l salveze din moartea ce avea să vină,
ci doar să simtă o prezenţă umană, compasiune,
dragoste. Dar ucenicii dormeau. Iar el nu a primit nici un ajutor.
În acea noapte, Natalia, în întunericul dens şi frigul
ce răzbăteau prin pereţi şi prin acoperiş,
nu avea unde să scape; nu era absolut nimeni alături de
ea. Era singură, înfruntând moartea unei alte femei – eveniment
care va deveni acum parte a destinului ei. Ar fi putut să se
retragă. În momentul în care ar fi trecut pragul, ar fi fost
din nou Natalia, iar nu acea mamă. Acum două mii de ani,
în acea noapte la fel de friguroasă, când Hristos a fost dat
în mâinile ucigaşilor, cel mai puternic, cel mai îndrăzneţ
dintre ucenicii lui, a fost provocat de trei ori – de două
ori de către o servitoare, iar o dată de către cei
ce erau în preajmă. Nu l-au întrebat „Eşti tu cumva Iisus?”,
ci doar i-au zis „Şi tu ai fost cu el!”. Şi de trei ori
el a răspuns „Nu”, apoi a ieşit din curte. Încotro? Într-un
loc unde avea să fie în siguranţă. Şi-a întors
capul, iar privirea sa a întâlnit privirea lui Hristos. Şi-a
adus aminte şi a început să plângă. Dar totuşi
a ieşit. Natalia însă nu a plecat. A rămas
pe loc.
Cât de des trebuie să se fi întrebat ea: „Există
oare vreo speranţă ca acest sacrificiu să aibă
măcar un sens?”. Şi iarăşi, acum două mii
de ani, un om care aştepta şi el să moară –
Ioan Botezătorul. Înainte de a muri, când ştia că
aceasta e inevitabil, a trimis doi dintre discipolii săi la
Hristos pentru a-L întreba: „Tu eşti pe Care L-am aşteptat,
sau să aşteptăm pe altul?”[8]
Aceasta însemna „Dacă tu eşti Acela, atunci viaţa
mea de nevoinţă, însingurarea mea, predica, închisoarea
şi moartea – toată tragedia şi greutatea vieţii
– au un sens. Dar dacă nu eşti, înseamnă că
am fost trădat de Dumnezeu şi de om, de propria-mi inspiraţie
şi de neputinţa Dumnezeului Celui adevărat. Eşti
dar tu Acela?”. Hristos nu i-a răspuns direct. I-a răspuns
cu o profeţie: „Mergeţi şi spuneţi-i ceea ce
vedeţi: orbii văd, şchiopii umblă şi săracilor
li se propovăduieşte – vestea cea bună, despre Dumnezeu
şi despre om”. Despre smerenia Unuia şi despre măreţia
celuilalt.
Natalia şi-a pus probabil aceeaşi întrebare: moartea
ei va fi oare în zadar? Nu a primit nici un răspuns – doar
orele ce se scurgeau şi frigul unei dimineţi timpurii
care aducea cu el moartea. Uşa s-a deschis brutal, iar ei nici
măcar nu s-au deranjat să o scoată afară. A
fost împuşcată în locul în care se afla.
Acesta este răspunsul pe care
creştinul îl poate oferi tragediei istoriei. Acesta este locul
în care trebuie să fim. Natalia a stat unde a stat şi
Hristos – şi unde cu adevărat Hristos se află şi
acum, înălţat la Cer, cu mâinile şi coasta străpunse
de piroane şi de suliţă. Hristos stă în chiar
centrul istoriei, al suferinţei, al morţii, şi al
tragediei umane. Dar stă acolo neclintit, nemişcat, îndurând
totul – fiecare suferinţă umană, simţită
sau gândită. Şi El ne spune şi nouă, creştinilor:
„Aici trebuie să fii şi tu. Nu în tărâmul
de basm al unei credinţe ce îţi oferă iluzia de a
fi deja în ceruri – atâta timp cât tu nici măcar nu ai fost
pe pământ. Nu, ci în mijlocul suferinţei
şi a dramei umane – însă cu o credinţă nezdruncinată,
cu certitudinea că Cel pe care îl aştepta Iov, a venit”.
Iar dacă vom rămâne în acel loc, e posibil să pătimim
tot ceea ce a promis El. Vă mai amintiţi pasajul din Evanghelie:
„Sunteţi voi pregătiţi să beţi paharul
pe care Eu îl voi bea şi să înduraţi ceea ce mi se
va întâmpla Mie?” „Da, Doamne”, au răspuns cei doi ucenici.
Astfel trebuie să răspundem şi noi, iar când tragedia
va veni, trebuie din nou să răspundem, asemenea lui Isaia.
„Pe cine voi trimite?” a spus Domnul. „Sunt
aici. Trimite-mă pe mine.”[9] Ca
pe un miel în mijlocul lupilor. Ca pe Fiul lui Dumnezeu în mijlocul
oamenilor...
Despre autor pe site: (aici)
|