Pãrintele Arsenie Boca
(1910-1989)
Fragment din volumul Omul, zidire
de mare pret
Evocari
Un site dedicat pãrintelui Arsenie Boca:
www.arsenieboca.ro
Marele examen
„Oricine voieşte să vină după Mine,
să se lepede de sine, să-şi ia crucea sa în fiecare
zi şi să-Mi urmeze Mie" (Luca 9, 23; Matei
16, 24; Marcu 8, 34).
Crucea, podoaba Bisericii, lauda lui Pavel, semnul Fiului Omului,
semnul Sfintei Cruci - suferinţa noastră cea de toate
zilele, crucea suferinţei, harul Crucii, iată atâtea
nume în legătură cu crucea.
Dar cea mai grea cruce e lepădarea de sine. Nu poţi
să fii liber fără aceasta, fără lepădarea
de sine, libertatea cu atâta se plăteşte. Să depanăm
litania acestei porunci şi condiţia primă de a
putea urma pe Iisus.
A fi creştin înseamnă mai mult
decât aparţinere ta doctrinară la creştinism.
A crede în Iisus Hristos înseamnă mai mult decât semnifică
vorbele. Iată ce înseamnă a te
strămuta din tine în El, înseamnă a-L avea pe
El în inima ta, a-L face pe El inima ta, înseamnă
să ai un moment, o clipă în viaţa ta în care te-ai
întâlnit real cu Iisus; clipă care să nu-ţi ajungă
viaţa întreagă de a o desfăşura între oameni.
De altfel acesta şi este semnul că eşti un convertit
al lui Iisus, că te-ai dedicat Lui irevocabil. Toată
vremea ta viitoare nu-i decât desfăşurarea clipei aceleia,
- decizia -, a cărei bogăţie nu se mai termină.
Până nu te-ai lepădat de tine,
eşti o fântână seacă; iar dacă te-ai lepădat
de tine şi te-ai dedicat lui Iisus, El te-a schimbat în izvor
de apă vie. Numai aşa poate
sufletul să ajungă la sine însuşi, la El - cel
adevărat, lepădându-se de sine şi strămutându-se
în Dumnezeu.
Nu ştiu pe lume o biruinţă mai mare ca aceea
de a te lepăda de tine şi a ajunge liber; e trăirea
libertăţii duhului: Adevărul vă va face
liberi". Deci, înţelegem că fără
(să plătim) această vamă a făpturii noastre
vechi stăteam în minciună, încolţiţi de iluzii
şi striviţi de roţile necesităţii fără
ieşire, strânşi în acest cleşte.
De aici ne scoate numai Iisus.
Când se petrece aceasta? Când îl cunoaştem pe Iisus ca
inimă a inimii noastre, ca suflet al sufletului nostru, îl
putem cunoaşte numai în iubirea şi bucuria pe care o
simţim când renunţăm la eul nostru şi
ne aflăm faţă către faţă cu Dânsul.
Noi ne făgăduim să-L urmăm
pe Iisus în marea călătorie interioară a întoarcerii
la Tatăl, şi prin simpla noastră hotărâre
Providenţa divină realizează treptat această
dorinţă a noastră. Aşa dăm de
primul examen de admitere: examenul crucii. Până aici noi
eram o sumă de dorinţe şi aranjamente pământeşti,
care întunecau puţin, - dacă nu mult -, chipul lui Iisus
din viaţa noastră.
Deci, la acest loc al hotărârii, crucea este o linie înainte
a dorinţelor noastre pământeşti (omeneşti)
peste care coboară Dumnezeu o dungă de-a curmezişul.
Providenţa, urmărind interesul
nostru veşnic, trimite peste socotelile noastre corecturi
divine. Toate aceste corecturi le simţim ca o experienţă
de cruce; trebuie să treacă puţină
vreme de reculegere ca să pricepem că „aşa cum
s-a petrecut" a fost cel mai bine, iar nu cum am fi vrut
„noi" în îngustimea noastră.
Suferinţa aceasta, care ne simplifică
treptat viaţa, care ne pune condiţia crucii în faţă,
e simbolul nesfârşitei posibilităţi de desăvârşire.
„Noi trăim în restrişte fiindcă
suntem făpturi ale „eului", care e aspru, strâmt la
inimă, în care nu pătrunde lumina şi care nu iradiază
nici o lumină, iar pentru infinit e orb. Eul
n-are decât zgomotele şi stridenţele sale; pe strunele
lui nu vibrează niciodată muzica eternităţii."
„Suspine de nemulţumire şi descurajare, scânciri zadarnice
după trecut, griji şi nelinişti pentru viitor;
acestea-s care tulbură inimile noastre pipernicite, fiindcă
nu ne-am găsit încă sufletele, şi Duhul lui Dumnezeu
încă nu S-a descoperit în noi."
„Tată, şterge păcatele mele" • căci
păcătuind, omul ia în sine însuşi partea mărginitului
împotriva nemărginitului.
Păcatul e înfrângerea sufletului de către „eu”, un
joc primejdios de păgubitor, în care omul riscă
totul, ca să câştige foarte puţin. Păcatul
întunecă adevărul şi tulbură vederea limpede
a conştiinţei. In păcat căutăm plăcerile,
nu fiindcă ele ar fi într-adevăr vrednice de dorit,
ci pentru că aşa ni le prezentă lumina roşie
şi tulburătoare a pasiunii. Dorim lucrurile nu pentru
că ele sunt mari în sine, ci pentru că lăcomia
noastră ni le înfăţişează exagerate şi
cu aparenţă de mărime. Aceste exagerări
şi falsificări de perspectivă ne tulbură
la fiecare pas armonia vieţii. Pierdem măsura cea dreaptă
pentru valoarea lucrurilor şi ne lăsăm rătăciţi
de interese felurite şi contradictorii ale vieţii
Zadarnica trudă a omului de a reduce toate elementele firii
sale la o unitate cu Cel Preaînalt şi sub stăpânirea
Lui - aceasta e ceea ce-l face să simtă chinul despărţirii
lui de Dumnezeu şi-l împinge să se roage cu înfocare:
„O, Dumnezeule, Tată, şterge toate păcatele mele!
Şterge rătăcirile eului!".
Lumina dinlăuntru e aceea care-i
descoperă adevărata fiinţă. Când această
lumină lăuntrică s-a aprins, atunci într-o clipă
cunoaşte că pentru om descoperirea
lui Dumnezeu într-însul este propria lui descoperire. Şi
înspre acolo se îndreaptă şi aspiraţia lui: spre
descoperirea sufletului său, adică descoperirea lui
Dumnezeu în sufletul său.
Omul se desăvârşeşte şi ajunge expresie
supremă, când sufletul lui se recunoaşte în veşnicie,
în infinit! - ceea ce e propria sa revelaţie. Adevărata
restrişte a omului stă în faptul că nu izbuteşte
pe deplin să-şi aducă la expresia supremă
propria-i fiinţă, că e tulburat de eul şi
îşi pierde vremea cu lucruri de nimic.
*
Iubirea de sine nu trece peste hotarele sale personale; ceea
ce e mai preţios într-însul se întunecă şi adevărata
lui fiinţă nu iese la iveală. Această aspiraţie
după tiparul desăvârşit al fiinţei e înrădăcinată
mai profund decât foamea şi setea şi ca patima după
bogăţie şi slavă. Şi această aspiraţie
nu e numai în el, ci e în adâncul întregii făpturi, e necontenitul
impuls al revelaţiei, duhul veşnicei descoperiri într-însul.
Descoperirea nemărginitului în mărginit, a infinitului
în finit - (Taina Bunei-vestiri) - nu se arată în toată
deplinătatea ei, nici în cerul înstelat, nici în frumuseţea
florilor, ci numai în sufletul omului, căci aici Voinţa
caută să se descopere în voinţa omului, şi
libertatea îşi ia răsplata supremă în jertfa lui
liberă.
„Aici Dumnezeul nostru caută sa-Şi
câştige intrarea." Aici vine El ca oaspete, nu ca rege,
şi de aceea trebuie să aştepte până e îmbiat.
Asupra sufletului omenesc Dumnezeu Şi-a încetat stăpânirea,
fiindcă vrea să-i câştige iubirea.
Da, Dumnezeu stă în afară de
eul nostru şi aşteaptă cu nerăbdare să-I
deschidem uşa ferecată. Căci acest eu al
nostru nu poate să-şi găsească sensul suprem,
sufletul, şi să se unească liber cu Dumnezeu decât
prin iubire, - singura care-l saltă peste piedica din sine
şi-l strămută în Dumnezeu. Acela,
al cărui suflet s-a făcut una cu Dumnezeu, stă
în faţa oamenilor ca o floare supremă a umanităţii,
în el (în sufletul care s-a făcut una cu Dumnezeu)
îşi recunoaşte omul fiinţa lui adevărată;
în el află descoperirea supremă a lui Dumnezeu, contopirea
deplină a Voinţei supreme cu voinţa lui, contopirea
Iubirii veşnice cu iubirea lui. Noi vedem în el dorinţa
Domnului împlinită, cea mai grea dintre piedicile descoperirii
Lui înlăturată şi însăşi bucuria desăvârşită
a lui Dumnezeu înflorită, ajunsă la cea mai strălucită
înflorire între oameni, în el ne apare întreaga lume omenească
transfigurată de o lumină dumnezeiască. Viaţa
lui, înflăcărată de dragostea lui Dumnezeu,
străluminează toată iubirea noastră omenească.
„Când un suflet omenesc trage cortina
grea a eului şi stă faţă în faţă
cu iubirea veşnică, e ca şi cum L-ai privi pe Maestru
creând o lume nouă".
„Când viaţa omului iese teafără
din rătăcirile eului şi-şi găseşte-n
suflet unitatea sa cu Dumnezeu,
atunci conştiinţa veşniciei e un dat imediat al
existenţei, tot aşa ca lumina într-o flacără.
Toate conflictele vieţii se dezleagă, toate contradicţiile
se împacă; ştiinţa, iubirea şi acţiunea
se armonizează. Bucuria şi durerea se contopesc în frumuseţe,
plăcerea şi renunţarea se egalizează în puritate,
prăpastia dintre finit şi infinit se umple de o iubire
exuberantă şi fiecare clipă vesteşte pe Cel
Veşnic. Cel fără trup (formă) ne apare
în forma florii şi a rodului, Cel fără de margini
ne îmbrăţişează cu braţe de Tată
şi merge cu noi alăturea ca un prieten. Numai sufletul,
singurul lucru indivizibil în om, poate să frângă orice
graniţe şi să-şi cunoască înrudirea cu
cel Preaînalt. Câtă vreme nu ajungem
la armonia lăuntrică şi la întregul fiinţei
noastre, viaţa rămâne înăbuşită sub lucruri
de nimic"(R. Tagore).
*
După această litanie a unui fiu al răsăritului,
în căutarea sensului descojit de „eu", să trecem
la o analiză concretă a sensului Crucii, a lepădării
de sine, aşa cum le-a realizat Iisus şi ni le-a dat
cale de urmat până la El.
Învăţătura desăvârşitei lepădări
de sine o avem deci de la „Cel ce în chipul lui Dumnezeu fiind,
n-a ţinut ca la o pradă la egalitatea Sa cu Dumnezeu
ci S-a golit pe Sine, S-a micşorat pe Sine, a luat chipul
de rob, făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare
dovedindu-se ca un om. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se
până la moarte şi încă moarte pe cruce"
(Filipeni 2, 6-8).
Aşadar, desăvârşita lepădare
de sine e tot una cu smerenia. Iar cu aceasta s-a definit
desăvârşirea, atunci când cineva întreabă pe Sfântul
Isaac Sirul: „Ce este desăvârşirea?" Sfântul îi
răspunde: „O prăpastie de smerenie!".
Prin urmare, pe căile desăvârşirii
lăuntrice nu poţi merge sporind, decât întâmpinând cu
bucuria acestui rost toate împotrivirile şi absurdităţile
(necazurile) ce ni se întâmplă în fiecare zi.
Acesta este şi rostul pentru care Providenţa menţine
la un loc (contemporane) şi în permanentă tensiune „grâul
cu neghina", desăvârşindu-se întreolaltă până
la seceriş.
Să luăm faptele simplu:
Într-o sâmbătă, în sinagogă, iudeii (cărturarii
şi fariseii) pândeau pe Iisus să vadă dacă
„face bine" sâmbăta. „Era acolo un om cu mâna uscată".
Şi văzându-L că 1-a făcut bine, se umplură
de nebunia urii şi unii şi alţii şi se vorbeau
ce să facă cu Iisus. Iată crucea formalismului
sec.
Într-o altă sâmbătă, Iisus trecea printre holdele
de grâu. Ucenicii au smuls nişte spice de grâu, le frecau
în palme şi mâncau boabele. Oarecare dintre farisei, formalizându-se
în apărători ai sâmbetei, îi ia la rost pe ucenici „că
treieră sâmbăta" (Luca 6, 2).
Când Iisus ierta păcatele slăbănogului pe care
credinţa binefăcătorilor săi l-a adus înaintea
lui Iisus prin acoperiş, iertarea păcatelor fiind o
condiţie neapărată a tămăduirii organice,
unii dintre cărturari mârâiau în inimile lor că: Acesta
grăieşte hule. Cine poate ierta păcatele fără
numai Dumnezeu" (Marcu 2, 7; Luca 5, 21). Şi aceştia
erau cărturarii. Nu-şi dădeau seama că Iisus
este Dumnezeu, împietriţi, încremeniţi în prejudecăţile
lor despre Iisus, numai gândul că El e Dumnezeu le-ar fi
plesnit capul în bucăţi.
Cu prilejul îndreptării lui Zaheu, mai marele vameşilor,
de asemenea cârteau şi împotriva lui Zaheu şi împotriva
lui Iisus. Duhul răutăţii, care-i muncea necontenit,
îi împingea să dea lecţii lui Iisus.
Dar nu numai tagma cărturarilor şi a fariseilor îi
administrau corecţii. Odată, un oraş întreg I-a
ieşit în întâmpinare, oraşul Gadara, spunându-I să
plece de pe acolo. Legheonul de draci striga în gura mare că
Iisus este „Fiul lui Dumnezeu, Celui Preaînalt"36
şi (demonii) I se rugau, să nu-i trimită în
adâncurile iadului, ci în turma de porci. Dar parcă alte
legheoane de draci intraseră în gadareni, smintindu-i pentru
porci împotriva lui Iisus, încât drept mulţumire „întreaga
cetate a ieşit în întâmpinarea lui Iisus", dându-L
afară din hotarele lor (Marcu 5, 1-17; Matei 8, 28-34).
Iată prin ce mare de venin avea Iisus să treacă.
Ce au oamenii aceştia împotriva lui Iisus, că nici demonii
nu I-au făcut atâta împotrivire câtă I-a făcut
cenzura invidiei omului? Cred că nu au altceva decât complicitatea
în păcat, coalizată împotriva virtuţii şi
împotriva oricăruia care îndrăzneşte să iasă
măcar cu un pas din această complicitate. Ori
Iisus ieşise cu totul din complicitatea cu păcatul,
(şi niciodată n-a fost în această complicitate),
totuşi iubindu-i pe păcătoşi, le întindea
acestora cursele divine ale iubirii.
Au fost îndărătnicii şi fărădelegi
împotriva lui Dumnezeu şi în Vechiul Testament, dar atâta
coaliţie a veninului - şi, curios, în numele Legii,
în numele lui Dumnezeu - ca împotriva persoanei lui Iisus, nu
s-a văzut vreodată. Oare de ce? Cred că explicaţia
ar putea fi următoarea: Dumnezeu Se făcuse şi Om
adevărat - omul pe care-l voia Dumnezeu. Acest model li
se impunea oamenilor cu tăria modestiei divine. Dar ei nu
voiau să fie ca Iisus, nu voiau să fie „dumnezei";
ei voiau să fie „ei", ei mai presus de Dumnezeu, potrivit
cu impulsul cu care i-a răsturnat potrivnicul împotriva lui
Dumnezeu. Omul voia să fie el singur, singur el; eul voia
să fie ateu.
Iată ce sparge umanitatea în milioane de hârburi: trufia
originară care dă lecţii lui Dumnezeu şi se
desface de El. Iată oţetul şi veninul pe care avea
să le bea Iisus cu mult înainte de a I se da acestea pe Cruce.
Aceasta n-o poate face decât un lepădat de sine, un lepădat
de viaţă, unul desăvârşit în smerenie şi
pârjol de iubire (Sfântul Vasile).
*
Să urmărim puţin cu documentarea patristic boala
aceasta fără leac - boala invidiei - care multe cruci
prilejuieşte.
„Invidiosul nu primeşte doctor pentru boala sa şi
nu poate găsi leac tămăduitor al suferinţei
sale, deşi Sfânta Scriptură e plină de ele. El,
invidiosul, aşteaptă uşurarea bolii numai într-un
singur fel: să-i vadă prăbuşindu-se pe unii
dintre cei invidiaţi. Capătul urii lui e să-1 vadă
pe cel invidiat din fericit, nefericit, din norocos, nenorocit.
Pe unii oameni, cu totul potrivnici, binefacerile îi îmblânzesc.
Pe invidioşi, însă, binefacerile mai mult îi rănesc,
îi înrăiesc. Cu cât invidiosul are parte de mai mari faceri
de bine, cu atât mai tare fierbe de ciudă, mai mult se supără
şi se mânie. Mulţumind pentru darurile primite şi
mai mult se cătrăneşte de purtarea binefăcătorului.
Ce fiară poate fi mai feroce în răutatea ei? Ce fiară
nu întrec ei prin răutatea năravului lor? Ce sălbăticiune
nu depăşesc ei prin cruzimea lor? Câinii cărora
li se aruncă o coajă de pâine se domesticesc, leii cărora
li se poartă de grijă se îmblânzesc. Invidioşii,
însă, şi mai mult se irită când li se arată
îngrijire şi atenţie.
Rănile invidiosului sunt adânci şi ascunse, şi
ele nu suferă vindecare, ca unele ce stau închise de durerea
lor oarbă în ascunzişurile conştiinţei. Invidiosul
este duşmanul propriei sale sănătăţi
sufleteşti. Cel invidiat poate să scape şi să-1
ocolească pe invidios, dar invidiosul nu poate scăpa
de sine însuşi.
Tu, invidiosule, duşmanul tău este cu tine, vrăjmaşul
îţi este continuu în inimă; primejdia este închisă
în adâncul tău; eşti legat cu un lanţ
neîndurător; eşti prizonierul invidiei şi nici
o mângâiere nu-ţi vine într-ajutor.
A prigoni pe un om binecuvântat de Dumnezeu şi a urî pe
cel fericit, iată o nenorocire fără leac".
(Sfântul e cel Mare, Despre invidie)
Răbdarea răului, primirea umilinţei la care te
supune în lumea aceasta, are cea mai uriaşă putere
asupra răului.
Chip de umilinţă desăvârşită ne-a dat
Iisus pe Cruce. El, Fiul şi Slava Tatălui, Dumnezeu
adevărat, nu S-a împotrivit ateismului lui Iuda ci a primit
toate consecinţele lui. A primit să treacă prin
cea mai de pe urmă umilire cu putinţă pe pământ,
căci, ca un Dumnezeu, ştia ce putere are umilinţa.
Răbdând bătăi, scuipări în obraz, cununa
de spini, piroanele şi spânzurarea pe cruce, iar peste suflet
hulirea celor fără de lege; toate acestea încă
nu erau crucea cea mai grea. Pe aceasta o avea la spate. Dar avea
Iisus o cruce mai grea, pe care era răstignit cu faţa;
era neasemănata durere a milei Sale faţă de oameni.
Crucea asta n-o simte decât omul care nu se mai sminteşte
de om; ci înţelegându-1 nesfârşit îl iartă şi
îi stinge veninul cu rouă cerului din sufletul său.
Oamenii aceştia, care boleau de răi ce erau şi
care nu pricepeau nimic din dumnezeirea lui Iisus, reprezintă
acea coaliţie a veninului sufletesc contra Mântuitorului.
Aceşti contemporani ai lui Iisus, otrăviţi de
răutate, reprezintă culmea invidiei omeneşti contra
sublimului, contra lui Iisus. Căci de ce a fost invidiat
Iisus? Din cauza minunilor Sale printre cei sărmani şi
oropsiţi, cei dintâi chemaţi la mântuire.
Flămânzii erau hrăniţi; hrănitorul, duşmănit.
Morţii erau înviaţi; invidioşii mureau de ciudă.
Demonii erau alungaţi iar Celui ce le poruncea la demoni
să iasă, oamenii îi întindeau curse. Leproşii erau
curăţiţi, şchiopii umblai, surzii auzeau,
orbii vedeau iar binefăcătorul era prigonit.
In cele din urmă L-au osândit la moarte pe Dătătorul
vieţii; au bătut cu bice pe Izbăvitorul oamenilor
şi au judecat la moarte pe Judecătorul lumii (Sfântul
Vasile cel Mare, Despre invidie).
Iar Iisus şi pentru aceştia S-a rugat Tatălui
pentru iertare. Iubirea aceasta de oameni - aşa cum sunt,
şi care n-a avut niciodată vreo umbră de scădere,
I-a pricinuit lui Iisus o cruce neasemănat mai grea, pe care
o poartă şi de care se ţintuieşte
cu fiecare din răutăţile noastre „de fiecare zi",
până la sfârşitul lumii. Şi noi suntem printre
iudeii care-L pironeau pe cruce - fiecare în veacul nostru - fiindcă
Iisus e în toate veacurile.
Ar trebui să-I urmăm lui Iisus toată calea Sa
pământească, măcar tot aşa de harnic şi
zorit pe cât ne zoreşte foamea şi setea după cele
pieritoare.
Modelul, desăvârşirea lui Iisus în ascultare şi
în lepădarea de sine pentru iubirea de oameni, a ridicat
între creştini şirul fără număr de cuvioşi
şi buni biruitori mucenici, care, pentru dragostea Lui, erau
fericiţi să sufere şi ei chinuri înfricoşate
de la necredincioşii vremurilor lor.
*
Iată nebiruita armă - lepădarea vieţii
noastre pe cruce, care a făcut sfinţi. De dragostea
lui Iisus nu-i mai putea despărţi nici frica de moarte,
nici dragostea de viaţă.
Aceştia, Sfinţii, s-au arătat mai presus nu numai
de durere şi plăcere, ci au covârşit şi moartea
şi viaţa. In ei avea loc şi moartea şi învierea
lui Iisus.
Nouă, neputincioşilor, deşi cugetăm ale
lumii şi umblăm în calea păcatelor, încă nu
ne-a îndesat nimeni cununa de spini pe frunte şi nu ne-a
bătut piroanele în tălpi. La noi nu sunt semnele sfinţilor…
Dar zic însă: Providenţa ştie însă hotărârea
noastră. Cine vrea să-i urmeze
lui Iisus şi să se asemene cu El, în cruce să se
asemene! Şi cât poate firea
omenească, asemenea cu Iisus va fi!
(Din volumul:
Din învăţăturile Părintelui Arsenie
Boca
– Omul, zidire de mare preţ)
Evocãri
• Băglăzan Dumitru - Porumbacu de Sus
"În fiecare noapte, la orele 12.OO,
se deschideau singure uşile închisorii"
Eu am avut un unchi, care în '48 era ofiţer
de securitate la Braşov. Eram tânăr şi mergeam
la Braşov, unde mai rămâneam la el câte o săptămână,
că aşa mai vedeam şi eu lumea. Mergeam seara
cu el prin oraş, pe unde avea el treburi, mă mai lua
şi la serviciu şi aşa am aflat ceea ce vă
povestesc în continuare.
Securitatea l-a ridicat pe părintele
Arsenie de la Sâmbăta pentru că se ştia că
face minuni şi vin puhoaie de oameni la el. În '44, de
exemplu, a spus la slujbă oamenilor să-şi aducă
copiii de la Bucureşti acasă că va veni un prăpăd,
şi la puţin timp după aceea a fost cumplitul
bombardament american. Le era groază că acum, în timpul
comunismului, le va spune oamenilor cu aceeaşi claritate
care este realitatea. Şi din cauza aceasta l-au luat la
Securitate şi l-au schingiuit mult, săracul de el.
Mie mi-a spus lucrurile acestea unchiul meu. Problema era că
deşi el nu se mişca din fundul celulei, ci sta în
genunchi şi se ruga, în fiecare noapte la ora 12.00 se
deschideau uşile închisorii. Celula era un loc împrejmuit,
într-o sală uriaşă ca o hală. Iar în mijlocul
acestei hale, stătea la o masă, permanent, un subofiţer
de pază, care-l supraveghea fără încetare. L-au
scos, l-au bătut şi l-au făcut în fel şi
chip să le spună cum face, căci ei credeau
că are iarba fiarelor, cu care umblă aricii în bot,
iar el cum a stat tot timpul în pădure la Sâmbăta,
a făcut rost de iarba aceea şi o pune pe lacăt.
Dar el cum să puie iarba pe lacăt dacă stătea
tot timpul în genunchi în fundul celulei şi erau şi
două rânduri de uşi? Într-o noapte, au băgat
două iscoade securiste la el în celulă ca să-l
vadă cum face. Părintele, însă, nu a avut treabă
cu ei. Ei îl tot întrebau, se tot luau de el, iar el în celulă
tot sta în genunchi şi se tot ruga. Noaptea, la ora 12.00,
când s-au deschis lacătele, pe securişti parcă
i-ar fi lovit fulgerul lui Dumnezeu, i-a răzbit frica şi
au fugit de acolo. Şi de la o vreme, nimeni nu mai voia
să facă de pază, pentru că le era frică.
Pe comandant l-a luat şi pe el frica şi ce-a zis:
eu, ca să scap şi să-mi spăl mâinile, îi
aduc pe toţi aici să vadă şi pe urmă
nu îl mai ţin.
Într-o seară, vine unchiul meu şi-mi
spune că în noaptea aceea mă ia cu el să vedem
un călugăr de la Sâmbăta, care deschide rugându-se
uşile de la închisoare. Aşa că am ajuns acolo
seara, fiind şi eu curios să văd. Toată
Securitatea era atunci acolo. Eu am stat pe scări, că
nu am mai avut loc să intru, şi cu toţi aşteptam
să vină ora 12.00 noaptea să vedem dacă-i
adevărat. Şi, ce să vezi, nu aşa că
s-a deschis doar un lacăt, norocul meu a fost că m-am
ţinut de balustrada scărilor, că la 12.00 noaptea,
bara de la uşa temniţei a sărit cât colo şi
tot amarul de lume care era pe jos s-a năpustit înspăimântată
pe scări în sus. De frică nu mai ştiau ce să
facă, se călcau în picioare. Din ceasul acela, nu
l-au mai ţinut acolo, i-au dat drumul cu domiciliu forţat.
Mie mi-a spus unele din lucrurile acestea unchiul meu. Dar am
văzut cu ochii mei lacătele deschizându-se şi
bara aceea sărind în lături şi securiştii
aceia care erau oameni în vârstă, nu tineri ca mine, care
aveam 18-19 ani, fugind de mâncau pământul. Multă
vreme după aceea, când mai mergeam cu unchiul meu pe la
restaurant, prietenii lui securişti numai de asta vorbeau.
• Telu Oancea - sat Breaza – Făgăraş
"Vorbea puţin
şi cu miez"
Ce pot să spun e că părintele
avea forţă. Când am intrat prima oară în biserică,
m-am aşezat după cuviinţă în dreapta, iar
soţia mea în stânga, la oarece distanţă. După
slujbă, s-a apropiat, arătând cu degetul spre mine
şi apoi spre soţia mea. Din toată mulţimea
aceea, ne-a ales doar pe noi, încât şi acum mă întreb
de unde ştia că suntem soţ şi soţie.
Apoi, ne-a luat deoparte şi ne-a vorbit. Pe mine m-a certat
ea nu am credinţă prea multă, iar
soţiei mele, căreia îi scăpa degetul şi
fusese la 5 doctori de pomană, i-a spus: "Mă,
tu eşti bolnavă, dar nu de doctori te faci bine. Dacă
vrei să te vindeci, nu mai fa lucrul pe care l-ai făcut,
iar raze nici atât". A avut dreptate părintele.
Şi în momentul de faţă, soţia mea îşi
foloseşte mâna fără probleme. Aşa era părintele
- vorbea puţin şi cu miez. Predica însă dumnezeieşte.
Nu te mai saturai ascultându-l. Apoi, a dispărut, anchetat
la Braşov şi dus doi ani la Canal, pentru că
spovedise şase partizani din munţi. Niciodată
părintele nu a pomenit măcar în treacăt despre
asta. Doar tata, care a fost şi el deţinut politic,
mi-a zis că a stat în celulă cu părintele Arsenie
şi acolo un gardian îl tot jignea: "Bă,
popă!". Atunci s-a întors părintele
şi s-a uitat la el şi gardianul a început să
se chinuie, ţinându-se cu mâinile de burtă, într-un
târziu, văzând că durerea nu încetează, a zis:
"Părinte, iartă-mă". "De
Dumnezeu să fii iertat", i-a răspuns
părintele şi pe loc omul şi-a revenit.
• Emilia Butum - Făgăraş
"Crezi
că părintele Arsenie este mort?
Eu îţi spun că e viu"
Când s-a aflat de moartea părintelui
şi trebuia să mergem la înmormântare, fiica mea, care
atunci avea 9 ani şi care îl îndrăgea foarte mult
pe părintele, a ţinut cu tot dinadinsul să meargă
şi ea. Era toamnă spre iarnă, era frig, trenurile
pe vremea aceea nu erau încălzite, dar era neclintită
pe poziţii: "Şi eu vin la părintele,
iar dacă nu mă luaţi, mă pun eu în tren
si mă duc". Iar dacă vroia iar dacă
nu mă luaţi, mă pun eu în tren şi mă
duc". Iar dacă vroia să meargă
pentru ultima oară la părintele, nu ne puteam împotrivi.
A luat-o soţul meu şi a dus-o la înmormântare. De
cum a ajuns în biserică, s-a desprins de tatăl său
şi s-a dus lângă părintele Arsenie. A uitat de
părinţi, de cei care mai erau acolo, de tot ce o înconjura.
Nu-i era frică că este mort, nu a intimidat-o nimic.
A rămas lângă părintele cât s-a putut. La plecarea
de la înmormântare, a luat-o cineva cu maşina şi a
ajuns prima acasă, când nu era încă nici unul dintre
noi. A urcat singură noaptea în bloc, refuzând să
fie însoţită de cineva. A intrat fără teamă
în casă, unde era o mătuşă şi i-a spus
acesteia: "Hai să-ţi spun ceva:
Dumneata crezi că părintele Arsenie este mort?".
Sora mea nu ştia ce să creadă, stătea
derutată. "Eu (continuă fetiţa)
atâta îţi spun, că e viu. Dar să-ţi spun
altceva: Dacă te uiţi în casă, îl vezi?"
- "Nu, nu îl văd". "Dar dacă merg prin
casă, auzi şi tu paşii lui însoţindu-mă?".
- "Nu, nu îi aud, dar eu sunt o păcătoasă,
iar tu eşti un copil curat. Tu poate poţi să-l
vezi şi să-l auzi, dar eu nu". "Dacă
tu nu îl vezi şi nu îl auzi, atunci să nu mai spui
la nimeni ceea ce am spus eu, că n-am să recunosc
la nimeni nimic".
Am văzut o femeie care îşi pierduse
un copil şi s-a dus la mormântul părintelui Arsenie
să se roage. Mai mare îi era disperarea decât credinţa
şi se întreba: "Ce poate să facă
un mormânt? Căci văd că este un mormânt ca oricare
altul". Şi, deodată, a căzut
în genunchi (pesemne că i s-a arătat părintele)
şi a strigat: "Părinte, nu am ştiut
cine eşti! Părinte, te rog, ajută-mă!".
Credinţa a cuprins-o chiar în acele clipe
şi sufletul ei s-a luminat, iar buzele au eliberat în cuvinte
suferinţa ei de mamă. Dar aceste lucruri, deşi
se ştiu, nu le spune nimeni. Oare de ce nu se spun lucrurile
acestea? Sunt nişte lucruri adevărate.
Sursa: Formula AS - Anul XVIII,
nr. 823, iunie 2008
Salt la inceputul paginii