Basarab Nicolescu Dialog între Michel Camus si Basarab
Nicolescu „O continuă creaţie şi
anihilare Basarab Nicolescu( n. 1942, Ploiesti) fizician
teoretician la CNRS (Centre National de Recherches Scientifiques) la Universitatea
din Paris, membru de onoare al Academiei Române,
Presedinte al CIRET (Centre International de Recherches et Études
Transdisciplinaires), Director al colectiei Transdisciplinarité"
la Éditions du Rocher, Paris.
Problema pe care o puneţi dintr-odată
este natura realităţii. Dacă l-am citat pe Iona al Crucii
este pentru că el spunea două lucruri aparent contradictorii:
el vorbea despre noaptea simţurilor, ca demers necesar pentru a atinge
această realitate pe care o căuta, în calitate de căutător
tradiţional, şi în acelaşi timp el spunea: organele simţurilor
sunt ferestrele închisorii noastre. Am putea explica ce este aceasta? Pentru ce cuantică, ce este „cuanta”? Orice aventură – antrenată de descoperirea lumii cuantice, - spirituală, intelectuală şi chiar morală, a început în 1900 când Planck a făcut descoperirea sa teoretică: studiind radiaţiile corpului negru, a ajuns la o concluzie bulversantă: - bulversantă pentru el ca fizician clasic încă – a necesităţii de a introduce cuante de energie. Ceea ce vrea să spună că energia variază prin multipli întregi de o anumită cantitate pe care le numim cuante elementare de acţiune… Acţiune vrea să spună pur şi simplu energie înmulţită cu un timp… Deci o cuantă este un fel de unitate fundamentală a acestor lumi noi (lumile cuantice) aşa încât dintr-odată apare acest arcan major al lumii cuantice care este discontinuitatea: energia variază prin multipli întregi, nu altfel. Între doi multipli ai acestor cuante elementare de acţiune nu există nimic. Ce numim particule, prin raport cu cuantele, mai exact? Particulele sunt cuantificări ale
câmpurilor, adică apar ca şi cuante ale câmpurilor. Altfel spus,
în teoria modernă, teoria cuantică a câmpurilor, există
aspecte compatibile dar contradictorii care sunt, câmpurile care umplu,
de o manieră continuă, spaţiul, şi particulele care
sunt ca pulsaţii, ca vibraţii ale acestor câmpuri, care se materializează
prin anumite caracteristici: masă, spin şi multe alte caracteristici
pe care le vom numi numere cuantice. Şi nu ştim dacă
aceste particule sunt în număr finit sau infinit… Probabil că
în număr infinit. Ceea ce ne surprinde, este acest paradox al particulelor care dansează într-un fel de vid, pe care-l numiţi vid cuantic, şi care este paradoxal tocmai pentru că nu este vid. Ascultându-i pe fizicieni, ne imaginăm un fel de dans isteric al atomilor. Cum vedeţi dvs, aş spune, aproape poetic, acest vid cuantic? „Există o armonie, care acolo atinge dimensiunile
poetice,
care face ca aceste fluctuaţii ale vidului să conţină în mod potenţial în ele tot universul”. În lumea cuantică, vidul este literalmente
plin… Plin de vibraţii care sunt determinate
de legi precise şi verificate din punct de vedere experimental, în
precizia lor extremă, ca o consecinţă a acestor legi cuantice.
Acest vid vibrează de o asemenea manieră încât, prin legi cuantice
ca, de exemplu, existenţa materiei şi a anti-materiei, creaţia
şi anihilarea perpetuă a perechilor de particule, numite virtuale
– virtuale în sensul că nu sunt încă extrase din acest vid cuantic
la realitate, adică a le „vedea” în acceleratoarele de particule.
Evident, în cele mai mici regiuni ale spaţiului există o activitate
care depăşeşte orice imaginaţie posibilă. Deplasări,
viteze, incomparabile cu cele cu care suntem obişnuiţi în lumea
noastră „a noastră”. O continuă creaţie şi anihilare
a materiei şi a anti-materiei, o continuă creaţie a acestor
particule care aşteaptă, într-un fel, să treacă la
realitate. Şi cum să treacă la realitate, ei bine, furnizând
energie acestui vid cuantic; este ceea ce se face prin acceleratoarele
de particule. Există chiar mai mult de atât, în aceste fluctuaţii
aleatoare, nu este deloc un dans isteric, este un dans pe deplin armonios.
Există o armonie, care acolo atinge dimensiunile poetice, care face
ca fluctuaţiile vidului să conţină, în mod potenţial,
în ele tot universul. Acest „vid plin” despre care vorbiţi nu a înlocuit vechea noţiune de eter, ca nou referenţial absolut? Acest vid este o realitate? Mai putem vorbi încă despre realitate? O realitate care, trebuie s-o spunem,
include abstracţia
As dori să observăm câteva paradoxuri pe care le găsim în lumea cuantică. De exemplu, discontinuitatea şi non separabilitatea… Ar trebui o explicaţie, cea mai clară posibilă. Asupra a ceea ce constituie discontinuitatea… Imaginaţi-vă un copac, pe o ramură se
află o pasăre.
O priviţi şi, deodată vedeţi dispărând această pasăre şi, în aceeaşi clipă, fără a trece prin nici un punct intermediar, pasărea s-a materializat pe o altă ramură.
Putem face o paralelă, de exemplu în propria noastră viaţă, cu discontinuitatea stărilor de conştiinţă? Exact, este o paralelă foarte importantă. Este ceva ce putem experimenta chiar în viaţa psihică, fie că în lumea viselor sau în lumea conştiinţei. În momentele de veghe şi de adormire, spre exemplu, există aceste pasaje de discontinuitate pe care le putem observa cu rigurozitate în propria noastră funcţionare. Celălalt paradox, cel al non-separabilităţii: noi, ca fiinţei umane avem tendinţa de a separa totul… A separa obiectele între ele, a ne separa de lume, a ne separa de ceilalţi. Şi fizica introduce acest concept al non-separabilităţii… …ceea ce i se va întâmpla uneia dintre
aceste particule, În ce constă non-separabilitatea? Non-separabilitatea
a fost descrisă într-un mod strălucit şi clar de către
Bernard d’Espagnat în cartea sa A la recherche du reél (În căutarea
realului). Îmi permit să amintesc în cuvinte simple în ce constă
non separabilitatea. Să zicem că puneţi în contact două
particule, să zicem doi fotoni, şi apoi îi separaţi. Ei
bine, potrivit tuturor regulilor fizicii clasice, dacă apoi facem
experienţe în două locuri diferite asupra acestor două
particule, trebuie să existe acolo independenţă totală
prin raport cu rezultatele pe care trebuie să le obţinem. Este
una din dogmele esenţiale ale fizicii clasice. Ei bine, în fizica
cuantică nu este aşa, în sensul în care puteţi îndepărta
aceste particule; puteţi să le îndepărtaţi la distanţe
enorme chiar, ele se comportă ca şi cum ar face un tot, un ansamblu,
un singur sistem… Ceea ce i se va întâmpla uneia dintre aceste particule, Nu sunt aceste paradoxuri o sfidare a logicii clasice, logica binară? … şi în această vale a Uimirii, Într-adevăr este ca şi cum ne-am
afla în ceea ce Attar, acest poet sufit, numea „valea Uimirii”. Lumea cuantică generează o infinitate de paradoxuri, care se pare că scapă logicii clasice… Aţi fost pasionat de epistemologul Ştefan Lupaşcu care a introdus o dimensiune T. Puteţi să ne daţi câteva lămuriri cu privire la această dimensiune, mai exact?
Există, potrivit evidenţei
experimentale, Această dimensiune, acest al treilea termen, ar fi un fel de identitatea contradictoriilor? Da. Dar identitatea contradictoriilor,
dacă o situăm pe un singur nivel de realitate, este o pură
absurditate. De aceea există multe reticenţe faţă
de introducerea terţului inclus ca soluţie a paradoxurilor cuantice.
În particular în cazul Lupaşcu. Din aceste motive există un
fel de neîncredere cu privire la tot ceea ce priveşte acest terţ
tainic inclus - să rostim cuvintele. Dacă ne imaginăm
că în aceste „lumi ale noastre” există un singur nivel (nivelul
care este accesibil organelor de simţ), a spune că un lucru
şi contrarul lui sunt adevărate în acelaşi timp, ar fi
din punct de vedere logic, o pură absurditate. Dumneavoastră spuneţi „acest terţ poate genera alte contradictorii”. Aceasta introduce aproape o noţiune cauzală: ar exista ceva originar (iniţial) în acest concept de terţ inclus, în raport cu contradictoriile?
Da… aici intrăm în speculaţia filosofică. Cred că este de conceput, din punct de vedere raţional, şi chiar „materialist”, de conceput efectiv ceva originar şi original, în acest terţ care generează ca un fel de identitate infinită a lumii. Adică niveluri, în număr finit sau infinit, de realităţi, toate de ordin material – în sensul în care poate fi accesibil unei investigaţii. Aceste niveluri sunt traversate de această logică a terţului inclus, această logică care dă această coerenţă fabuloasă a lumii – pe care am observat-o din punct de vedere pragmatic… Acum ajungem aproape să dezintegrăm această noţiune de realitate pe care am avut-o de atâta timp prin intermediul fizicii clasice. Rămâne un fel de referenţial şi de energetic infinit de complex. Acest referenţial nu este indeterminabil, indeterminat? Nu…dacă acceptăm o definiţie cu totul operaţională a realităţii, ca fiind ceva care rezistă… Pentru a da un exemplu, realitatea de care vorbea sfântul Ioan al Crucii sau realitatea de care vorbea Jakob Bohme era cu siguranţă foarte diferită de realitatea care a fost explorată de către fizicienii secolului al XX-lea. Şi cu toate acestea exista o rezistenţă. Deci, în această bogăţie de niveluri de realitate, eu cred că există o şansă enormă de înţelegere a lumii. Ceea ce ar fi paradoxal ar fi să spunem, de exemplu, în fizica cuantică că „vidul oferă o rezistenţă”. Este aici o formulare de fizicieni care m-a frapat. După unii, vidul ar fluctua de manieră aleatorie între fiinţă şi non-fiinţă. Ceea ce surprinde, la prima abordare, este că fizicianul introduce acolo un vocabular al filosofiei – apropiat de Parmenide. Şi tocmai acolo ştiinţa, prin filosofia ştiinţelor, întâlneşte filosofia tradiţională… …există această oscilaţie
între virtual şi real Exact! Formula acestei oscilaţii aleatorii între fiinţă şi non-fiinţă îmi pare foarte justă. Este justă pentru că într-adevăr există această oscilaţie între virtual şi real care face ca lumea să fie în potenţialitatea ei deja în virtual, deja în non-fiinţă, în invizibil. Şi vidul oferă o rezistenţă… Am evocat deja experienţe care au fost făcute pentru a măsura consecinţele fluctuaţiilor vidului… Nu mai putem vorbi despre substanţă apropo de vid? Cu siguranţă, nu. Nu substanţa este conceptul unificator. Aici conceptul unificator este energia. Mai exact, există ca un fel de triadă care apare în lumea cuantică: energia, discontinuitatea şi pragul… Dacă înţelegem această triadă atunci înţelegem de ce această noţiune de materie-energie este infinit mai bogată decât cea care exista înainte…
…putem vorbi astăzi despre trei
infinituri: Exact, investigaţia lumilor cuantice a adus aceasta. Ea s-a prezentat printr-o dezvoltare tehnologică fără precedent care a permis să luăm în considerare cel puţin două infinituri: infinitul mic şi infinitul mare… lumea cuantică, lumea cosmologiei şi între cele două se află omul, căruia îi putem atribui un alt infinit: infinitul conştient. Acest atribut al unui alt necunoscut care este infinit mai puţin explorat… Dar putem vorbi astăzi de trei infinituri: infinitul mare, infinitul mic şi infinitul conştient…
…cine vrea să spună realitate vrea să spună şi consecinţă socială… Bineînţeles. Eu cred că printr-o dezvoltare extraordinară a tehno-ştiinţei am avut acces la o cantitate fabuloasă de informaţii pe care nu ajungem să le înţelegem: gradul de a fi (a fi însemnând, înainte de toate, experienţă interioară) nu este prezent. Voi da un exemplu: adesea facem distincţie între tehnicienii unei teorii (cuantice, biologice sau alta) şi omul însuşi, omul din Cetate. Această separare îmi pare a fi total artificială. Eu cred că această schizofrenie aduce o schizofrenie a realităţii însăşi. Cine vrea să spună realitate vrea să spună şi consecinţă socială… Se poate spune că omul este închis în univers aşa cum este foetusul în pântecul mamei? Nu ştiu cine este mama şi cine este foetusul aici… Cred că interacţiunea dintre om şi univers, dintre om şi natură este o interacţiune între parteneri şi nu cineva îl naşte pe celălalt… Într-un sens, omul a preexistat în lumea primordială Big-bangului: interacţiunile erau astfel încât condiţiile pentru viaţă trebuiau să apară. În acest sens da: universul a dat naştere omului. Dar într-un alt sens, putem spune că omul dă naştere universului, pentru că fără prezenţa lui, fără conştiinţa lui, fără evoluţia lui interioară universul este pur şi simplu absurd, o mecanică fără finalitate… Aici este paradoxul, nodul misterului omului: el a fost creat de către univers şi, în acelaşi timp, prin percepţia lui, el este creatorul universului. Aceasta vrea să spună că există un punct în el, „o privire a privirii” ar spune Edmond Jabčs, care este separat de univers? …aceasta trebuie să aibă o
consecinţă, Toată problema terţului tainic inclus este aici… Dacă ne limităm la acest cuplu de contradictorii care este omul-natura, îl vedem ca şi contradictoriu. Dar dacă acceptăm o dimensiune, terţul inclus, - cum din întâmplare T vine şi de la transcendenţă – în acel moment putem concepe aceste două aspecte ca două faţete ale unei aceleiaşi realităţi. Dacă ceea ce spun eu este adevărat atunci aceasta trebuie să aibă o consecinţă, adică legi de izomorfism care traversează universul interior al omului şi natura. Care este locul omului între aceste două universuri? Între acest univers al „infinitului” mic, din care este făcut, şi acest infinit mare care nici măcar nu este accesibil în aceste puncte cele mai îndepărtate? …rolul omului în univers poate fi elucidat printr-un fel de dialog polifonic între specialişti din toate disciplinele care există în prezent, şi nu de către reprezentanţii unei singure discipline, fie aceasta religia sau „ştiinţa dură”… Este unul dintre paradoxurile ştiinţei… Am vorbit despre coerenţa dintre infinitul mic şi infinitul mare, dintre lumea cuantică şi lumea cosmologică, dar a răspunde la întrebarea „care este rolul omului între acestea două?”, nu ştim nimic în acest sens! Nu pentru că vreau să evit această întrebare, dar ea este pur şi simplu în afara metodologiei ştiinţifice. Una dintre presupunerile ştiinţei metodologice moderne este această separare subiect/obiect. Deci omul a fost eliminat dintr-odată prin postulatul metodologic. Aşadar este strict imposibil de răspuns la această întrebare de către ştiinţă. Şi eu văd în faptul că realitatea ştiinţifică nu coincide cu realitatea întreagă, nu o limitare, ci o enormă sursă de toleranţă, de libertate şi de îmbogăţire interioară. Eu cred că rolul omului în univers poate fi elucidat printr-un fel de dialog polifonic între specialişti din toate disciplinele care există în prezent, şi nu de către reprezentanţii unei singure discipline, fie aceasta religia sau „ştiinţa dură”… Atunci acest dialog, în numele a ce? În numele unei întoarceri necesare la înseşi sursele Modernităţii… Modernitatea a început cu dialogul asupra celor două mari sisteme ale lumii care ratificau separarea subiect/obiect. Şi putem spune că ne putem întoarce la sursele ei în problema unei reunificări dintre subiect şi obiect… abia la acel moment omul îşi va regăsi locul. Unii gânditori au văzut în cultura greacă originea ştiinţei moderne, a cărei privire era întoarsă spre obiect, spre exterior. Şi în cultura ebraică originea Gnozei (de exemplu gnoza ezoterică) a cărei privire este întoarsă spre interior, spre transcendenţa subiectului. Spre deosebire de ei se pare că dumneavoastră vedeţi o origine creştină a ştiinţei moderne… Mi-am pus aceasta întrebare cu mult timp în urmă… Mi-am pus această întrebare pentru că eram tulburat de analogiile care, după părerea mea erau fără un fundament solid, dintre ştiinţa modernă şi tradiţiile extremului Orient. Speculaţiile care au început printr-o carte a lui Capra „Le Tao de la phisique”. Şi totul îmi părea un joc de analogie care nu se baza pe nimic riguros şi mai ales care nu răspundea întrebării fundamentale „pentru ce ştiinţa modernă s-a născut în Europa?” Este un accident, este pentru că Galilei a avut un fel de geniu fulgurant având revelaţia ştiinţei moderne. Sau este vorba de o consecinţă a imaginarului epocii, a culturii epocii, o consecinţă a modului de gândire. Este o chestiune care m-a urmărit ani şi ani. Şi pentru că nu era de competenţa mea să fac o carte de istoric, am ales o altă cale: aceea de a lua „un caz exemplar”. Ceea ce eu numesc un caz exemplar este un exemplu de un eretic creştin. Creştin pentru că era în ambianţa epocii: civilizaţia creştină a predominat şi predomină în această regiune a lumii. Un eretic pentru că mi se părea important de văzut cum o gândire despre natură putea să se manifeste de o manieră care, cel puţin pentru persoana în cauză (în acest caz Jakob Bohme), era compatibilă cu dogmele creştine… Dumneavoastră care v-aţi întrebat atât cu privire la separarea obiectului de subiect care s-a născut odată cu ştiinţa modernă, ceea ce v-a atras atenţia la Jakob Bohme este ontologia naturii? …oamenii de ştiinţă nu
cred niciodată în teoriile lor… Exact, această filozofie a naturii este de o extraordinară bogăţie la el. De o frumuseţe poetică, religioasă şi ştiinţifică deopotrivă… Am ales un eretic şi pentru că, prin definiţie, oamenii de ştiinţă sunt şi ei eretici. Oamenii de ştiinţă nu cred niciodată în teoriile lor…Ei cred în ele până la un anumit punct, după care renunţă la ele. Aceasta este „măreţia” ştiinţei. Altfel ea nu ar avansa…? Altfel nu ar exista progres în dezvoltarea
ştiinţei. Ori tocmai asta voiam să înţeleg, cum aceste
trei postulate, aparent nebuneşti în contextul epocii respective,
au putut să apară la Galilei… Jakob Bohme avea cunoştinţă de aceste trei postulate? Bineînţeles că nu… De aceea este interesant. Nu exista nici un contact între Jakob Bohme şi Galilei. Cei doi trăiau în lumi diferite… El (Bohme) era un cizmar, un om simplu cu puţine cărţi în biblioteca lui. Marea lui cultură era experienţa interioară. Avea un puternic ataşament faţă de dogme dar le interpreta în felul său… este destul de uimitor, pentru că, plecând de la dogmele creştine ale Trinităţii şi ale Întrupării, Bohme ajunge la un fel de structură formală care predomină în organizarea, în structurarea universului întreg, de la stea până la om. Deci un fel de cercetare axiomatică… Ştiţi bine că natura a jucat întotdeauna un rol foarte ambiguu în gândirea creştină: locul căderii, locul dezagregării, locul „păcatului”! Ereticii au îndrăznit să gândească altfel. Şi acest altfel vrea să spună că frumuseţea a tot ceea ce dogmele creştine puteau să aducă se traducea şi în natură. Nu cred că Galilei a mers prea departe din acest punct de vedere, chiar dacă în scrierile lui limbajul pur ştiinţific este deja prezent. Când comparaţi un text al lui Bohme cu unul al lui Galilei nu există nici o măsură comună. Dar există credinţa care este aceeaşi: credinţa (la foi). Am putea spune că era în spiritul vremii reunirea acestor idei: a Întrupării şi a Trinităţii. Dogmele creştine cu ideea „cuceririi” naturii.
Bineînţeles, pentru că el rămâne încă, pe deplin, în cadrul gândirii creştine ceea ce nu e cazul lui Galilei. Dar nu este vorba de similitudini, nu este vorba despre analogii, este vorba mai degrabă despre izomorfisme: în filozofia naturii a sa se află căutarea legilor axiomatice. Cred că este un lucru esenţial… În meditaţia sa asupra naturii, există această idee că întruparea (incarnation, încarnarea) este şi această natură… […] Mulţi oameni de ştiinţă, astăzi, ca şi dumneavoastră, sunt deschişi faţă de moştenirea acestei tradiţii a noastre care a luat multiple forme în Orient. Se pare că vreţi să introduceţi experienţa umană în cercetarea ştiinţifică. Ceea ce nu pare a fi o întoarcere dogmatică la tradiţie, ci dumneavoastră deschideţi perspectivele unei reconcilieri între surorile vrăjmaşe? Eu cred că atitudinea corectă
este de a concepe pur şi simplu realitatea
Da, o reconciliere în diferenţa antagonistă…
Este ceva foarte important… Există o enormă neînţelegere
şi de o parte şi de alta. Când folosim cuvântul tradiţie
aici nu vrem, bineînţeles, să vorbim de obiceiuri, ci de o anumită
putere de înţelegere cosmologică asupra vieţii interioare
a lumii. Transmitere adesea orală, sau prin mituri, dogme, ceremonii,
legende… (…) dar adesea prin transmitere orală, ceea ce în Franţa
începe să se numească „tradiţie ezoterică”(…) …a concepe diferitele abordări ale
realităţii Cred că atitudinea corectă (aici
este un pas important de făcut în mentalităţi) este de
a concepe pur şi simplu realitatea ca pe un cristal care are diferite
faţete. Evident, fiecare faţetă reprezintă o altă
faţă a realităţii. De multe ori total diferită
de o altă faţetă. Ştiinţe şi religii, ştiinţe
şi tradiţii, arte şi religii etc. Dar, cu toate acestea,
cristalul este acelaşi… realitatea este una şi multiplă
totodată. Dacă realizăm în noi înşine că realitatea
poate fi totodată una şi multiplă, la acel moment există
această atitudine care îmi pare nu numai corectă, ci necesară
pentru a depăşi impasul în care se află lumea actuală.
Adică de a concepe aceste abordări diferite ale realităţii
ca fiind complementare (…) Există o axiomă filosofică care este, de altfel, nedemonstrabilă, este cea a interdependenţei universale. Or, ceea ce spuneţi dumneavoastră despre „auto-consistenţă”, despre tot care este legat la tot în microfizică este foarte aproape de acest concept… Exact, numai că totul este legat cu
totul, dar unele lucruri sunt legate foarte puţin de alte lucruri…
Trebuie să vedem aceasta într-o dialectică destul de complexă.
De exemplu, faptul de a mişca un pahar pe o masă nu este neapărat
legat de ceea ce se petrece pe Sirius de exemplu. Principiul antropic înseamnă că germenul fenomenului uman este deja conţinut virtualmente la originea universului, în big bang de exemplu? …o coerenţă care deschide un nou spaţiu poetic al gândirii… Nu putem merge chiar până acolo cu
tot numele(anthropos:om) dar putem spune că viaţa, da.
Viaţa este înscrisă deja în această supă cuantică
a originilor… Pentru că dacă omul este acolo trebuie ca el să fi fost inclus undeva în forţele naturii la origine. Cel puţin dacă nu acceptăm noţiunea de hazard… Putem avea şi un alt punct de vedere
şi anume acela că totul se petrece prin întâmplãri
succesive şi că ceea ce a rezistat la diferitele încercări
ale evoluţiei cosmice a câştigat… (…) Aşadar, în calitate de om de ştiinţă, nu puteţi spune că „omul este copilul stelelor?” … dacă într-adevăr această
coerenţă este înfăptuită pentru apariţia vieţii,
a omului, a conştiinţei atunci, la acel moment, Îmi place să inversez propoziţia, spunând că stelele sunt copiii omului. Există un sens precis acolo: dacă într-adevăr această coerenţă este înfăptuită pentru apariţia vieţii, a omului, a conştiinţei atunci, la acel moment, propoziţia trebuie inversată şi să spunem: da, stelele sunt copiii omului… collectif, Albin Michel - Cité des Sciences, 1994 |