|
Orice
ai face din mine Îţi mulţumesc.
Charles de Foucauld
(1858-1916)
„Viaţa lui Charles de Foucauld a fost o succesiune
de mişcări dislocate,
de perioade care sunt fiecare răsturnarea perioadei precedente şi
care comportă o nouă pornire, adesea un început absolut.”(A.
Chateland)
Biografie
Rugaciunea de abandonare
Marturia lui Charles de Foucauld - mesaj pentru astazi
- fragment din textul prezentat la beatificarea din 13 nov.2005
Fragmente din gandurile lui Charles de Foucauld
Home
Rugăciunea de abandonare
Tatăl meu,
Mă abandonez ţie,
Fă din mine ceea ce-ţi va plăcea
Orice ai face din mine
îţi mulţumesc
Sunt gata pentru orice, accept totul,
Pentru ca voia Ta să se facă
în mine, în toate făpturile,
Nu doresc nimic altceva Dumnezeul meu.
Îmi încrediţez sufletul în mâinile tale
Ţi-l dăruiesc, o Dumnezeul meu,
cu toată iubirea inimii mele,
pentru că Te iubesc,
şi pentru că aceasta îmi este o nevoie a iubirii
de a mă dărui,
de a mă încredinţa mâinilor Tale,
fără măsură,
cu o încredere infinită,
căci Tu eşti Tatăl meu.
Biografie
Naşterea: 1858
-5 septembrie 1858 la Strasbourg (Franţa) într-o
familie de nobili a căror deviză era: „Niciodată înapoi”.
Este botezat.
Charles are o soră cu trei ani mai mică decât el.
Copilăria – Tinereţea:
1858-1876
- Părinţii mor unul după altul în 1864. Charles va rămâne
marcat pentru totdeauna de această rană foarte profundă.
- Orfanii sunt încredinţaţi bunicului din partea mamei, colonelul
Morlet, bun dar slab de caracter.
- După războiul franco-german din 1870, Franţa pierde Alsacia
şi Lorena. Familia părăseşte Strasbourgul pentru Nancy
şi optează pentru naţionalitatea franceză.
„Eu, care am fost înconjurat încă
din copilărie de atâtea haruri, fiul unei mame sfinte…”
- Studii secundare la Nancy şi la Paris la iezuiţi unde îşi
ia bacalaureatul şi începe anul de pregătire la Saint Cyr(şcoală
militară). Apreciat ca leneş şi indisciplinat este respins
în cursul anului.
Charles îşi situează pierderea credinţei la sfârşitul
studiilor secundare, în jurul vârstei de
16 ani.
VIAŢA MILITARĂ:1876 -
1881
- 1876 Intră la Saint Cyr.
- 1878: Bunicul lui moare în martie; moşteneşte o avere foarte
mare pe care o va risipi. Intră la Şcoala de cavalerie din Saumur
în octombrie de unde va ieşi în 1879, al 87-lea din 87.
La şcoală duce o viaţă de petrecăreţ şi
îşi înmulţeşte actele de indisciplină şi de excentricitate
(santinelă fiind, îşi părăseşte postul, se deghizează
în cerşetor…) Desenează şi se cultivă citind mult.
- 1879: În garnizoana din Pont-a-Mousson cheltuieşte din ce în ce
mai mulţi bani, duce o viaţă pe picior mare şi se
afişează cu o tânără femeie de o reputaţie îndoielnică:
Mimi.
- 1880 Regimentul lui este trimis în Algeria. O ia şi pe Mimi cu
el, prezentând-o drept soţia lui. Când şmecheria este descoperită,
Armata îl somează să o trimită înapoi. Charles refuză
şi preferă să fie pus în non-activitate pentru „indisciplină
dublată de conduită notorie”. Revine în Franţa la Evian.
- 1881: Află că regimentul său este angajat într-o acţiune
periculoasă în Algeria. O abandonează pe Mimi, îşi cere
reintegrarea şi se alătură camarazilor săi.
Se dovedeşte pe parcursul a opt luni un bun ofiţer apreciat
atât de şefi cât şi de soldaţi.
- 1882: Sedus de Africa de Nord, demisionează din armată şi
se instalează la Alger pentru a pregăti din punct de vedere
ştiinţific o călătorie
de recunoaştere în Maroc. Învaţă araba şi ebraica.
CĂLĂTORIILE DE EXPLORARE:
1882-1886
- Iunie 1883 – Mai 1884: Străbate în mod clandestin Marocul deghizat
în rabin şi condus de rabinul Mardocheu. Îşi riscă viaţa
în mai multe rânduri. Este puternic impresionat de credinţa şi
de rugăciunea musulmanilor.
”Islamul a produs în mine o tulburare
profundă.”
- 1884: Charles se logodeşte la Alger dar rupe logodna pentru că
familia lui se opune acestui mariaj.
- Primeşte medalia de aur a Societăţii Franceze de
geografie pentru primul raport pe care l-a făcut despre recunoaşterea
în Maroc.
- 1885-1886: Călătorie în oazele din sudul algerian şi
Tunisia.
CONVERTIREA: 1886 – 1889.
- 1886: Se întoarce în Franţa, îşi regăseşte familia,
în special pe verişoara sa Marie de BONDY.
Redactează „Recunoaştere în Maroc”.
Trăieşte foarte sobru ca ascet.
Îşi pune întrebări cu privire la viaţa interioară,
spiritualitate. Intră în biserici – fără credinţă
– şi repetă această stranie rugăciune: „Dumnezeul
meu, dacă exişti, fă să Te cunosc”.
- Sfârşitul lui octombrie 1886: Se întoarce în biserica Saint Augustin
la Paris pentru a-i cere abatelui Huvelin (care i-a făcut cunoştinţă
cu Marie de Bondy) lecţii despre religie.
Abatele Huvelin îi cere să se confeseze şi să se împărtăşească
imediat.
- 1887-1888: Rămâne în familie, în provincie, la sora sa Marie şi
începe să se gândească la viaţa religioasă.
- Decembrie 1888 – ianuarie 1889: Charles este în Ţara Sfântă.
Nazaretul îl marchează profund.
”Imediat ce am crezut că exista
un Dumnezeu, am înţeles că
nu puteam face altfel decât să trăiesc
numai pentru el…”
Întors în Franţa îşi dăruieşte toate bunurile surorii
sale. Caută un ordin unde ar putea să intre. Se simte chemat
să trăiască„viaţa ascunsă a umilului şi
săracului lucrător din Nazaret”.
VOCAŢIA RELIGIOASĂ: 1889 – 1897
"Vocaţia
mea religioasă datează din acelaşi ceas ca şi credinţa
mea: Dumnezeu este atât de mare! atât de departe de ceea ce nu este
El”.
Atras de această dorinţă se decide să
devină călugăr trapist.
- 1890 (16 ianuarie): intră în mănăstirea Notre Dame des
Neiges în Franţa.
6 luni mai târziu pleacă la o mănăstire mult mai lipsită
la Akbes, în Siria.
Nu se simte mulţumit. Genul de viaţă nu pare a-i favoriza
imitarea lui Isus din Nazaret.
NAZARET: 1897 – 1900: ”Pentru a semăna şi
mai mult cu Isus…
Face un prim proiect de congregaţie religioasă „în felul lui”.
„Suspin după Nazaret”… scrie el.
Cere să fie dispensat de voturi. În octombrie 1896 este trimis la
Roma pentru studii.
- Ianuarie 1897: Abatele general îl lasă liber să-şi urmeze
vocaţia.
Din martie 1897 este la… Nazaret unde se angajează ca servitor al
Clariselor şi trăieşte într-o cabană aproape de mănăstirea
lor.
”Am obţinut permisiunea de a merge singur la Nazaret şi
de a trăi necunoscut, ca muncitor, din munca mea zilnică. Singurătate
– rugăciune – adoraţie – meditaţie a Evangheliei – muncă
umilă”.
Rămâne aici timp de 4 ani. Luându-şi ca deviză IESUS CARITAS
(Isus Iubire) şi ca emblemă o inimă din care se înalţă
o cruce, dorinţa lui de a-l imita pe Isus în iubirea sa universală
îl fac să accepte perspectiva sacerdoţiului.
Se întoarce în Franţa, la Notre Dame de Nuages pentru a se pregăti.
”Prin simplul fapt că
voi celebra Liturghia…, îi voi aduce lui Dumnezeu cea mai mare slavă
şi le voi face oamenilor cel mai mare bine”.
- 9 iunie 1901: Este ordonat preot al diocezei de Viviers;(de
aceea va fi beatificat cu calificarea de „preot diecezan").
BENI-ABBES ŞI TURNEELE la TUAREGI: 1901 – 1906
”A continua în Sahara viaţa ascunsă
a lui Isus din Nazaret, nu pentru a predica
ci pentru a trăi în singurătate, sărăcie, lucrarea
umilă a lui Isus.”
- Septembrie 1901: Charles de Foucauld este la Alger. Se va stabili la
Beni-Abbes unde construieşte un adăpost pentru a fonda o fraternitate
de călugări, o casă deschisă tuturor: creştini,
musulmani, evrei… Vrea să fie un frate şi un prieten pentru
fiecare. Pe peretele capelei, în spatele altarului, desenează o mare
Inimă Sfântă „întinzându-şi braţele pentru a îmbrăţişa,
strânge, chema toţi oamenii şi a se da pentru toţi”.
- 1902: Alertează prietenii şi autorităţile cu privire
la drama sclaviei…
Răscumpără mai mulţi sclavi.
- 1905: Face mai multe călătorii la Tuaregi.
Învaţă limba lor.
Nici un preot n-a ajuns la ei până la el.
Pentru ei, face un catehism şi începe să traducă Evanghelia.
- 1906: Un tovarăş i se alătură în sfârşit. Dar
foarte repede fratele Michel cade bolnav şi pleacă de acolo.
TAMANRASSET, 3 CĂLĂTORII ÎN FRANŢA: 1907
– 1916
-Iulie 1907: Charles se instalează la Tamanrasset. Întreprinde
o uriaşă muncă ştiinţifică cu privire la
limba Tuaregilor, cântecele şi poeziile lor. Este ajutat de un localnic.
Este singur creştin. Îi este interzis să celebreze Euharistia.
Dar alege să rămână… pentru oameni. Aceasta va dura
şase luni.
Va primi autorizaţia de a celebra singur dau nu de a păstra
Sfântul Sacrament.
- Ianuarie 1908: Epuizat, cade bolnav, aproape de moarte. Tuaregii îl
salvează şi împart cu el puţinul lapte de capră care
le rămâne în această vreme de secetă. Charles este neputincios,
dependent de vecinii lui… Realizează că prietenia, iubirea fraţilor
se exprimă prin schimb, prin reciprocitate.
- 1909 – 1911 - 1913: Efectuează trei călătorii în Franţa
pentru a-şi prezenta proiectul său „de uniune a fraţilor
şi surorilor Sfintei Inimi”, asociaţie de laici pentru convertirea
necredincioşilor. „Creştini fervenţi, de toate condiţiile,
capabili să facă de cunoscut prin exemplul lor ce este religia
creştină şi să facă „văzută” Evanghelia
în viaţa lor”.
- 1914: Izbucneşte războiul în Franţa. Charles de Foucauld
rămâne la Tamanrasset la sfaturile lui Laperine, un militar dintre
prietenii săi.
- 1915: Deşertul este agitat: rebeli din toate părţile
ameninţă.
ULTIMUL AN. MOARTEA: 1916
”Dispariţia noastră este mijlocul cel mai puternic pe care-l
avem de a ne uni cu Isus şi de a face bine sufletelor.”(1 dec.1916,
scrisoare către Marie de Bondy)
Pentru a proteja populaţia, la Tamanrasset se construieşte
un fort. Charles de Foucauld se instalează acolo aşteptând să
adăpostească oamenii din jur în caz de pericol.
Continuă să lucreze la poeziile şi proverbele tuaregilor.
”Când grăuntele de grâu care cade pe pământ nu moare rămâne
singur, dar dacă moare aduce multă roadă; eu nu sunt mort,
de asemenea sunt singur…
Rugaţi-vă pentru convertirea mea pentru ca murind, să aduc
roadă.”(scrisoare către Suzanne Perret)
1 decembrie 1916: Nişte rebeli îl atrag în afara fortului, îl prind
şi îl leagă.
În timpul jafului, militarii sunt anunţaţi într-un mod neaşteptat.
Este nebunie… Un glonţ se descarcă. Charles de Foucauld este
ucis.
Rămăşiţele sale pământeşti au fost înmormântate
în şanţul care înconjoară fortul.
La moartea sa, Charles de Foucauld este singur… sau aproape. În Franţa
există 49 de înscrişi în asociaţia fraţilor şi
surorilor Sfintei Inimi a lui Isus pentru care a reuşit să obţină
aprobarea autorităţilor religioase.
În 2005: 19 fraternităţi diferite de laici, preoţi, călugări
sau călugăriţe trăiesc Evanghelia în toată lumea,
urmând intuiţiile lui Charles de Foucauld.
BEATIFICARE: 13 noiembrie 2005
Mărturia lui Charles
de Foucauld, mesaj pentru astăzi
Fragmente din textul prezentat cu ocazia beatificării
lui Charles de Foucauld
la 13 noiembrie 2005
(…)
Acest mesaj spiritual lăsat de Charles
de Foucauld, mesaj care atestă şi beatificarea
şi posteritatea sa spirituală, este de o profundă bogăţie
pentru vremea noastră. Pentru a-l propune astăzi, se pot lua
câteva aspecte ale mărturiei sale care par să corespundă
mai mult sensibilităţii actuale şi pe care le putem ilustra
prin alte citate din aceleaşi scrisori către Henry de Castries:
Dumnezeu este atât de mare! Există aşa o diferenţă
între Dumnezeu şi tot ceea ce nu este El! (14 august 1901)
Charles de Foucauld
este un om care a căutat mereu să iasă de pe căile
bătătorite, cu veritabilă creativitate, având, mai ales
în tinereţe, un anume gust pentru provocare. Ori în evenimentul decisiv
care a fost convertirea lui, se poate spune că Dumnezeu a venit să-l
provoace, apărând pe drumul lui. Călătoria sa în Maroc
a fost ca o provocare pe care aventurierul şi-a lansat-o lui însuşi
şi celor care îl cunoşteau; şi Dumnezeu l-a luat pe cuvânt
permiţându-i să fie atins de şocul credincioşilor
Islamului: „Islamul a produs în mine o puternică bulversare…
vederea acestei credinţe, a acestor suflete trăind în prezenţa
continuă a lui Dumnezeu, m-a făcut să întrevăd ceva
mult mai măreţ şi mai adevărat decât ocupaţiile
lumeşti: „ad majora nati sumus” (suntem născuţi
pentru lucruri mai înalte)…”
O tensiune misterioasă între aceşti doi „parteneri”, el şi
Dumnezeu, trebuia să marcheze tot itinerariul său spiritual.
Esenţialul sfinţeniei lui Charles
de Foucauld nu constă tocmai în această dificila învăţare
a confruntării cu Altul şi a abandonării lui continue în
mâinile Lui? Nu aceasta este istoria oricărei libertăţi
umane faţă cu Dumnezeul lui Isus Cristos?
Cu limitele sale personale, cu tatonările şi evoluţiile
sale, care arată că sfinţenia este o ascensiune neîncetată
spre Perfecţiunea care este în Dumnezeu numai, Charles
de Foucauld este foarte aproape de modul nostru
de a fi: schimbările, reînnoirile, reînceperile sunt trăsături
dominante ale culturii contemporane.
Aici eu sunt confidentul şi adesea consilierul vecinilor mei.
(8 ianuarie 1913)
O altă caracteristică a sfinţeniei lui este concretul şi
realismul angajamentului său de om, reluat, transformat şi susţinut
de suflul şi focul Duhului. Charles de
Foucauld este mereu foarte angajat şi foarte
„prezent” în situaţiile în care trăieşte. Este cineva care
intră din plin în ceea ce vede sau ascultă, în ceea ce decide
şi întreprinde. Se inserează în astăzi –ul lui cu o intensitate
excepţională. O face cu toate competenţele sale intelectuale,
cu toate capacităţile sale tehnice, cu aprecierea justă
a situaţiilor şi a nevoilor; astfel, de exemplu, le învaţă pe femei să tricoteze,
aduce seminţe pentru grădinile din Tamanrasset…
O face cu temperamentul său propriu, adesea cu excesul datorat naturii
sale, trecutului său, formaţiei sale, dar întotdeauna cu convingere,
bunăvoinţă, înflăcărare şi curaj. Cu aceste
predispoziţii interioare nu e de mirare să fii atras de viaţa
din Nazaret: Isus a semnalat-o acolo prin luarea
în seamă, totală şi lucidă, a ordinarului, a cotidianului,
a omenescului, a realului.
Chiar înainte de a se converti, tânărul Charles
a manifestat această orientare în viaţă; harul convertirii
nu i-a distrus natura dar i-a înălţat tendinţele. Maniera
lui de a deveni un sfânt a fost de a împinge foarte departe acest realism
al vocaţiei umane dinamizat de Iubire; sfinţenia lui poartă
în ea însemne de simplitate, de adevăr, de autenticitate; ea este
o dovadă de ceea ce poate face Iubirea divină în cineva care
vrea să trăiască în fond experienţa existenţei
umane comune.
Să te simţi în mâinile
Celui Preaiubit, şi ce fel de Preaiubit, ce pace, ce blândeţe,
ce adânc de pace şi de încredere! ( 27 februarie 1904)
Charles utilizează un limbaj afectiv dar
plin de savoare evanghelică, despre Isus, despre Sacramentul Euharistiei,
despre Sfânta Inimă, despre Biserică. El vede în Biserică
soţia lui Isus care de acum înainte vorbeşte în numele lui;
reia adesea aceste cuvinte ale lui Isus adresate apostolilor şi urmaşilor
lor: „Cine vă ascultă, pe Mine Mă ascultă!” Charles
de Foucauld propune astfel o faţă,
prietenoasă şi apropiată, a Dumnezeului lui Isus. El aminteşte
umilitatea semnelor prin care Dumnezeu ni se dăruieşte, fără
triumfalism, ci în bunătatea şi frumuseţea lui Isus care
merge până la capătul Iubirii: moartea lui pe cruce şi
coasta lui deschisă confirmă că „nu există mai mare
iubire decât aceea de a-ţi da viaţa pentru cei pe care îi iubeşti”.
Dar nu numai prin discursul său ni-l arată Charles
de Foucauld pe Dumnezeu întrupat în Isus din
Nazaret şi ne ajută să revizităm
Evanghelia, ci şi prin exemplul vieţii sale.
Deşi îl adoră pe Isus prezent în Euharistie, el îl contemplă
şi în sărmanii cu care Dumnezeu, prin Isus din Nazaret,
s-a identificat. Fratern, se pune în slujba acestor „micuţi” de care
vorbeşte Isus şi ne trimite astfel din nou la calitatea relaţiilor
noastre şi a raporturilor cu ceilalţi. El ne aminteşte
că „tot ceea ce am făcut unuia dintre aceşti neînsemnaţi,
lui Isus i-am făcut şi tot ceea ce omitem să facem aproapelui,
lui Isus îi refuzăm”.
Plin de o înflăcărare misionară care îmbrăţişează
totul, maturizat de o voinţă de fraternitate şi de slujire,
el îşi simte, în faţa acestor sarcini, propriile slăbiciuni.
Mereu plănuind ceva nou, cunoaşte eşecurile, cum cunoaşte
şi dificultăţile rugăciunii şi cele ale nopţii
spirituale. Şi el care, încă din copilăria sa, a încercat
suferinţe mari şi răni vii, va muri dureros, în singurătate
şi aparent fără rezultat.
Aceste două experienţe, aceea a unei vieţi fraterne de
împărtăşit cu atâţia bărbaţi şi femei
cu destin dificil şi cea a unei vieţi de încercări de primit
ca şi Crucea „în care îl îmbrăţişăm pe Isus care
este ataşat de ea” sunt mereu pe drumurile noastre şi pe drumul
Bisericii. Ele fac parte din planul de viaţă al oricărui
creştin chemat să fie „o Evanghelie vie”.
Este lucrarea pregătitoare
evanghelizării, câştigarea încrederii, prieteniei, obişnuirea,
fraternizarea… (17 iunie 1904)
Charles de Foucauld
a ales un teren dificil pentru a fi misionar, contrar aşteptărilor
de reuşită, de eficacitate, de fecunditate. Această fecunditate,
el ştie, este în Crucea lui Isus, în slăbiciunea mijloacelor
omeneşti. Îşi trăieşte misiunea ca pe o pasiune, în
ambele sensuri ale acestui cuvânt(„passion”
în franceză înseamnă şi pasiune şi patimă, n.trad.):
acceptă să-şi dea viaţa până la moarte ca şi
grăuntele pus în pământ şi îl iubeşte cu pasiune pe
Isus, pentru care ar vrea „să strige Evanghelia de pe toate acoperişurile”,
şi oamenii fraţii lui, pentru care ar vrea să fie salvator
cu Isus.
Misterul Evangheliei de unde se adapă adesea este cel al Vizitării.
Îi place să contemple această scenă: Maria, de cum l-a
primit pe Isus în ea, îl va duce la ruda sa, Elisabeta, şi Isus,
încă din pântecele mamei sale, îl sfinţeşte pe Ioan Botezătorul
înainte de naşterea lui. Charles vrea şi
el să meargă „în mare grabă” spre cei cărora vrea
să le facă cunoscută Iubirea, „aşa cum Isus s-a dus
la ei întrupându-se”. El crede în strălucirea ascunsă a Euharistiei
unde Isus se dă pentru viaţa lumii; devine el însuşi, prin
angajamentul lui, ca o prezenţă vie a acestei pâini împărţită
pentru hrana celor săraci şi neînsemnaţi. Cultivă
dialogul, respectul pentru celălalt şi pentru patrimoniul lui
cultural şi religios. Imaginează chiar o reţea fraternă
a tuturor celor botezaţi: preoţi, călugări, călugăriţe,
laici care să fie voluntari pentru o viaţă simplă
după Evanghelie şi pentru luarea în grijă responsabilă
a celor „mai neglijaţi”. El doreşte fiecăreia şi fiecăruia
dintre aceşti voluntari ai Iubirii să aibă o inimă
de „frate universal”, ca şi Isus, în înrădăcinarea şi
angajamentul concret al „Nazaretului” lor.
Toate aceste priorităţi pe care le aplică spontan pe terenul
misiunii sale sahariene pot furniza un nou elan vocaţiei misionare
de astăzi. Noi nu ne mai găsim în contextul istoric în care
Charles de Foucauld voia să
trăiască ca „frate universal” dar ne putem inspira din intuiţiile
sale la ceasul dialogului interreligios, al
mondializării, al parteneriatului: şi astăzi, pentru a
apăra drepturile omului, nu este nemaiauzit să se moară
pentru dreptate; şi astăzi unii acceptă să rămână
acolo unde sunt fracturi sociale, etnice, religioase, iar alţii optează
să împărtăşească mizeria victimelor decalajelor
economice, … inclusiv în aceste ţări cu vechime creştină
care sunt totuşi „ţări de misiune”.
Sursa: www.charlesdefoucauld.org
Câteva fragmente din gândurile
lui Charles de Foucauld
„Aspir la Nazaret”
”Evanghelia mi-a arătat că „prima poruncă este să-l
iubesc pe Dumnezeu din toată inima” şi că ar trebui ca
totul să fie închis în iubire; fiecare ştie că iubirea
are ca prin efect imitarea… eu ar trebui deci să imit viaţa
ascunsă a umilului şi sărmanului lucrător din Nazaret…”
”Întreabă-te, în orice lucru, ce-ar fi făcut Domnul nostru şi
fă aşa… este singura ta regulă dar regula ta absolută!”
…auzindu-l pe Isus…
”Vă învăţ mai întâi că se poate face bine oamenilor,
mult bine, un bine infinit, un bine divin, fără cuvânt, fără
predică, fără zgomot, în linişte, şi dând exemplul
cel bun… Care exemplu? Cel al pietăţii, al datoriilor faţă
de Dumnezeu pline de iubire, al bunătăţii faţă
de toţi oamenii, faţă de cei care ne înconjoară… Vă
învăţ să trăiţi din munca mâinilor voastre ca
să nu fiţi povară pentru nimeni, să aveţi din
ce să daţi celor lipsiţi şi eu dau acestui gen de
viaţă o frumuseţe incomparabilă, pe care n-o are nici
o alta, dacă nu este cea a lucrătorului evanghelic, cea a imitaţiei
mele”.
”Viaţa ta din Nazaret se poate trăi
peste tot: trăieşte-o în locul cel mai util pentru aproapele
tău”.
”A renunţa la tot în duh, a fi detaşat de tot în inimă,
a fi sărac în duh, vid de orice ataşament, este absolut indispensabil
pentru a fi ucenic al lui Isus.”
”Fraţii şi surorile… îşi vor aminti că, pentru a fi
uniţi cu Inima Sfântă a lui Isus, trebuie să aibă
aceleaşi gusturi ca şi El. Isus nu i-a blestemat pe cei bogaţi
şi a avut prieteni bogaţi, dar el n-a lăudat bogăţia,
ci a lăudat sărăcia.”
”Cu cât vom face mai mult vid în noi, cu atât mai mult Dumnezeu ne umple
de harul său, … ni se dă din plin”.
”Doamne al meu, cât de repede va fi sărac cel care este atras de
tine din toată inima lui, nu va putea suferi să fie mai bogat
decât Prea Iubitul lui…”
”Să nu încetăm niciodată să fim în toate săraci,
fraţi pentru cei săraci, tovarăşi pentru cei săraci.”
”Când îl iubim pe aproapele, primul rod al acestei iubiri este să
ne „sărăcim” pentru a-l îngriji… Sărăcie, iubire de
aproapele. Se vede cum aceste două virtuţi sunt legate una de
alta.”
”…chiar dacă Dumnezeu vrea să rămânem bogaţi, este
numai pentru a ne face trezorierul celor săraci, pentru a trăi
noi înşine în sărăcie şi a nu ne servi de ele… decât
pentru slujirea sufletelor şi trupurilor.”
”Toţi suntem fii ai celui Preaînalt! Toţi… Cel mai sărac,
cel mai respingător, un copil nou-născut, un bătrân sclerozat,
fiinţa omenească cea mai puţin inteligentă, …, un
idiot, un nebun, un păcătos… cel care repugnă mai mult
fizic sau moral este un copil al lui Dumnezeu.”
”Să nu ne neliniştim de cei cărora nimic nu le lipseşte,
la care toţi se gândesc, să ne neliniştim, să ne ocupăm
de cei cărora totul le lipseşte, la care nimeni nu se gândeşte.
Să fim prietenii celor care nu au prieteni.”
”Nu există, cred, cuvânt al Evangheliei care să fi făcut
o impresie mai profundă asupra mea şi care să transforme
mai mult viaţa mea ca aceasta: „Tot ceea ce faceţi unuia dintre
aceştia mici, Mie îmi faceţi.” Dacă ne gândim că aceste
cuvinte sunt ale Adevărului necreat, … cu ce forţă eşti
împins să-l cauţi şi să-l iubeşti pe Isus în
aceşti „micuţi”, aceşti păcătoşi, aceşti
sărmani, folosind toate mijloacele noastre spirituale pentru convertirea
sufletelor, toate mijloacele noastre materiale pentru îngrijirea nevoilor
temporare.”
”Pentru a avea o idee justă despre viaţa mea, trebuie ştiut
că bat la uşa mea de cel puţin zece ori pe oră, de
multe ori mai mult de atâta, săraci, bolnavi, trecători, în
aşa fel încât cu multă pace, am multă treabă.”
„A putea păstra o viaţă
foarte contemplativă, făcându-mă totul tuturor, în sensul
de a-l da tuturor pe Isus."
”Lucraţi la sanctificarea lumii, … fără cuvinte, în linişte…
duceţi Evanghelia nu predicând-o cu gura ci predicând-o cu exemplul,
nu vestind-o, ci trăind-o.”
”Facem bine, nu în măsura a ceea ce spunem şi a ceea ce facem,
ci în măsura a ceea ce suntem, … în măsura în care Isus trăieşte
în noi.”
”Oamenii departe de Isus trebuie să cunoască Evanghelia, fără
cărţi şi fără cuvinte, prin vederea vieţii
mele…
Văzându-mă, trebuie să vadă ceea ce este Isus.”
”Fraţii trebuie să fie o Evanghelie vie.”
”Acesta este Trupul Meu… Acesta este Sângele Meu…
Cum ar trebui această graţie infinită a Sfintei Euharistii
să ne facă să iubim un Dumnezeu atât de bun, un Dumnezeu
atât de aproape de noi…
Cum ar trebui Sfânta Euharistie să ne facă plini de îndurare
şi buni, pentru toţi oamenii.”
”Euharistia este Isus, este cu totul Isus!...
În Sfânta Euharistie, eşti în întregime, viu, Prea-Iubitul
meu Isus, la fel de deplin cum erai în casa Sfintei Familii din Nazaret… cum erai în mijlocul apostolilor tăi”.
Pentru Charles de Foucauld
Adoraţia = act de credinţă
”Credinţa… ar vrea să-şi petreacă toată viaţa
nemiscatã la picioarele tabernacolului.”
Adoraţia = act de iubire
…auzindu-l pe Isus: „A Mă contempla cu iubire: ceea ce este singurul
lucru necesar şi pe care-l iubesc cel mai mult… dacă tu ai înţelege
fericirea de a fi la picioarele Mele şi de a M
ă privi…”
Adoraţia = a primi totul de la Isus.
…auzindu-l pe Isus: „Te-ai dăruit Mie, te voi conduce aşa cum
va trebui…
Nu cere de la tine imposibilul, nici lucruri prea măreţe…
Vreau să acţionez în tine prin har, prin mare har, dar nu prin
miracol…”
„În viaţa noastră, fie ascunsă, fie mai ales publică,
… să ne luăm perioade de răgaz, de singurătate petrecute
în compania lui Isus… Aceste retrageri să aibă cele trei calităţi
pe care Isus le indică. Să fie răgazuri de odihnă…
perioade de liniştire… Să fie un timp de singurătate: cu
cât vom fi mai singuri cu Isus, cu atât mai mult îl vom gusta, iubirii
îi place tęte-ŕ-tęte –ul… Să fie un timp de singurătate în
compania lui Isus, … când privindu-l fără a-i spune nimic(->contemplaţie),
când întrebându-l (-meditaţie).”
”Trebuie să trecem prin deşert şi să petrecem un timp
aici pentru a primi harul lui Dumnezeu; acolo ne golim, alungăm din
noi tot ceea ce nu este Dumnezeu şi golim complet această căsuţă
a sufletului nostru pentru a lăsa tot locul numai lui Dumnezeu…
Este un timp de har, o perioadă prin care orice suflet care vrea
să poarte roade trebuie să treacă în mod necesar… Viaţa
intimă cu Dumnezeu, convertirea sufletului cu Dumnezeu în credinţă,
speranţă, iubire… Nu dăm decât ceea ce avem şi, numai
în singurătate, în această viaţă, singur cu Dumnezeu
numai, …Dumnezeu se dă în întregime celui care i se dă
în întregime… Nu vă temeţi să fiţi infideli
datoriilor voastre faţă de făpturi; din contră, este
singurul mijloc de a-i servi eficace.."
”Deşertul nu este decât o trecere foarte scurtă, un timp de
verificare şi de încercare, plin de haruri…, unde se primeşte
legea lui Dumnezeu… Dumnezeu este acolo totdeauna cu noi…, Dumnezeu ne
vorbeşte acolo, Dumnezeu ne ghidează acolo totdeauna”.
… auzindu-l pe Isus:
”Eu am permis demonului să mă ispitească, în deşert,
şi aceasta pentru voi, din iubire pentru voi, … ca voi toţi
să vedeţi că ispita nu este păcat pentru că eu
însumi sunt ispitit… apoi pentru ca să vedeţi cum se rezistă
ispitelor…
Un excelent mijloc de a le combate este de a le opune cuvintele Sfintei
Scripturi, care îşi trag de la originea lor o forţă divină.
Pentru aceasta este necesar să cunoaşteţi bine Sfânta Scriptură:
citiţi-o…”
Sursa: www.charlesdefoucauld.org
Salt la inceputul paginii
|
|