Richard Wurmbrand
(EDITORIAL de Christian Ioanid)
- preluat de pe blogul:
http://amintiricusfinti.wordpress.com
O foarte talentata scriitoare din Bucuresti (fosta,
pentru o vreme, emigranta la Paris) m-a întrebat, prin intermediul
e-mailului (nu ne-am întâlnit pe alta cale niciodata),
cum arata exilul românesc în America. I-am raspuns printr-o
scurta schita despre începuturile mele în ale emigratiei
în Los Angeles, pe vremea când îmi notam impresiile
zilnice sub forma de jurnal. S-a amuzat grozav de ceea ce i-am scris
si îmi atrage atentia, într-un mesaj ulterior, asupra
a ceva foarte caracteristic anilor pe care îi traim: „…traim
într-o epoca a discutiilor despre alteritati, confesiuni,
cutume diverse, într-una a gustului pentru toate diarismele
imaginabile, ca orice epoca nesigura de modele si conduite recomandabile.
Daca ati fi scris roman istoric, ar fi fost trist, caci voga a murit
în ‘80. Cel de amor a devenit manierist, iar de thrillers
si detective stories ni s-a cam urât. Dar cu ce ati avea dumneavoastra
de vândut, nici nu va trebui sa bateti la multe usi ca sa
vi se deschida una.”
Nu m-am gândit si nici nu ma gândesc sa
bat pe la usi. Una, pentru ca nu-mi place. Si a doua, pentru ca
îmi simt destinul si stiu ca n-o sa ma îmbogatesc eu
de pe urma scrisului si a batutului pe la usi. Dar ce-mi scrie respectiva
doamna e foarte adevarat: traim într-o lume cu atât
de putine modele si cu atât de multa confuzie! Sau precum
o spune atât de frumos si adevarat Ioan Alexandru, în
poezia Lumina Lina:
„E-atâta noapte si uitare
Si lumile-au pierit din zare,
Au mai ramas din veghea lor
Luminile luminilor.”
Acum trei saptamâni, a venit cineva de la Bucuresti,
cautând sa adune marturii filmate pentru Memorialul Durerii,
pe care-l realizeaza doamna Hossu-Longin. Mie mi s-a cerut sa îl
evoc, în fata camerei de luat vederi, pe mult regretatul reverend
Richard Wurmbrand, prizonier de constiinta al regimului comunist,
pentru 14 ani.
Desi stiu o gramada de lucruri despre scena, nu-mi
face nici o placere sa ma las filmat. De asemenea, fiind un om al
scrisului, si nu al vorbitului, m-am bosumflat în sinea mea,
gândindu-ma ca iar fac o treaba pentru care nu-s plamadit.
Totusi, de dragul acelui om extraordinar care a fost Richard Wurmbrand,
am trecut peste toate si am rabdat ca un filosof stoic întreaga
agresivitate a platoului de filmare.
Dupa ce-am scapat teafar, le-am strâns mana
tuturor celor ce m-au încurajat de pe tusa si am dat cu ochii
de zâmbetul acela dezarmant al reverendului Aurel Popescu,
cel mai drag vecin al meu din Bucuresti. „Hai, scrie un editorial
despre ce-ai vorbit acum”, îmi zice. „Da, da”,
am promis eu, numai pe jumatate convins.
Peste câteva zile însa primesc ravasul
doamnei despre care v-am vorbit.
Da, ducem din ce în ce mai multa lipsa de modele.
Si am eu oare dreptul sa tac când am cunoscut oameni extraordinari?
Când:
„Au mai ramas din veghea lor
Luminile luminilor.”
Sigur ca, atunci când ne referim la un om extraordinar
ne gândim, în primul rând, la cei care au avut
niste însusiri speciale si care au stiut sa le valorifice
la maximum. Dar stau lucrurile chiar atât de simplu?
În termenii filosofiei grecesti, fiecare dintre
noi ne nastem cu o „tema”. Aceasta „tema”,
daca vreti, este ca un fel de cartela continând programele
unei masini. Cele mai multe dintre aceste programe pot oferi o cale
normala de aplicare a lor si o alta a ispitei. Acelasi om, înzestrat,
sa zicem, cu geniul mecanicii, prin tema sa, poate urma o cale normala,
ajungând un remarcabil inventator sau, urmând calea
ispitei, un celebru spargator de case de bani.
Dar sunt si programe care pot conduce mai mult la
ispita decât la o cale normala, ca, de pilda, acela care-ti
dezvolta o înfatisare armonioasa. Si dezvoltarea acestui program
sub imperiul ispitei te poate conduce la decazuta conditie de narcisist,
de adorator asiduu si constant al propriei persoane.
Sigur ca atât Michelangelo cât si Rembrandt
au fost niste oameni extraordinari. Dar ei nu au facut altceva,
simplificând lucrurile - decât a-si urma pe o cale normala
programul lor de a picta cu maiestrie. Dar cineva care se naste
cu programul dezvoltarii armonioase a înfatisarii sale fizice
trebuie sa lupte din greu si în permanenta pentru a-si pastra
normalitatea.
Având de mic pasiunea definitiilor, l-am întrebat
odata pe tatal meu cum poate fi definit un hot care nu fura niciodata
în viata lui. Tatal meu a zâmbit usor, complice, din
coltul buzelor, si mi-a spus: „Un om foarte cinstit!”
E usor sa nu furi, când te-ai nascut cu o cartela (tema) de
om cinstit, dar câta lupta trebuie sa se dea în sufletul
unui hot înnascut, ca sa nu fure?
Ei, bine, pentru mine, acesti oameni întrec
extraordinarul extraordinarului, pentru ca îsi biruie tema
prevazuta cu atâtea ispite, care-i împovareaza. Si acesta
ramâne pentru mine criteriul de baza în analizarea oamenilor
de seama.
M-am gândit la toate acestea pe când ma
pregateam sa vorbesc despre reverendul Richard Wurmbrand.
Omeneste vorbind, Richard Wurmbrand era o aparitie
fizica deosebit de atragatoare. Un barbat înalt (peste 1,85
m), bine cladit si cu o gestica armonioasa si care, în pofida
înaltimii (destul de rar întâlnite pe vremea aceea),
avea o tinuta foarte dreapta. Un par des blond-castaniu si usor
rebel îi acoperea capul. Profilul vulturesc exprima o vointa
deosebita. Iar ochii… ei bine, ochii degajau o sfânta
nebunie, ca aceea a unui revolutionar idealist.
Acest om, daca nu si-ar fi biruit tema, în mod
aproape sigur, ar fi putut sa decada în narcisism. Nu s-a
întâmplat asta, în viata sa necrestina, pentru
ca avea un simt al umorului si un sarm iesit din comun. Dar în
aceste conditii, ar fi putut ajunge un show-man celebru, îndragostit
de poantele sale. Nici asta nu s-a întâmplat, pentru
ca acest om avea în tema sa încrustat programul idealurilor
revolutionare, în sensul bun al cuvântului, program
care presupune lepadarea de sine.
Nu stiu de ce, cei mai multi dintre cei care l-au
cunoscut pe Richard Wurmbrand se feresc sa se refere la trecutul
sau comunist, crezând probabil ca daca ar face-o, ar stirbi
din demnitatea înfatisarii sale spirituale ulterioare. Eu
nu ma feresc sa o fac, pentru ca tocmai asta mi-a placut în
mod deosebit. Un comunist, care se caieste de ratacirea sa filosofica,
în care, de altfel, a crezut sincer, si I se alatura lui Christos
într-o directie contrara, mi se pare un barbat al maximei
bravuri. Maiakovsky a fost si el un comunist idealist, care a jertfit
totul pentru Revolutie (inclusiv frumusetea sa fizica). Cunoscând
cu timpul adevarata realitate a revolutiei bolsevice si el, ca si
Wurmbrand, a fost dezamagit de moarte. Dar acea dezamagire, în
loc sa-l conduca spre cautarea febrila a unei alte solutii, a unui
alt adevar adevarat, l-a dezarmat si l-a facut sa nu gaseasca altceva
decât saracacioasa si terminala solutie a sinuciderii. Maikovsky
si-a distrus pe veci propria tema, în loc sa o biruie.
Pe când eram în Romania, am cautat sa
aflu câte ceva despre aceasta postura comunista inedita a
lui Richard Wurmbrand. Am încercat s-o trag de limba pe o
veche comunista, Ofelia Manole (era mama unui coleg de-al meu de
facultate), care ani de zile fusese sefa sectiei pentru cultura
a Partidului Comunist, în obsedantul deceniu ‘50. Când
am întrebat-o despre Richard Wurmbrand, mi-a raspuns cu naduf:
„Un tradator!” Si ce soarta cumplita a avut aceasta
revolutionara intransigenta! A fost împuscata (în anii
‘80) de catre soldatii Securitatii (Securitate pentru a carei
constituire ea luptase atât de mult) si care pazeau sediul
Organizatiei pentru Eliberarea Palestinei de pe strada Alexandru
Sahia din Bucuresti. Neîntelegând valoarea ei revolutionara,
racanii de tip nou (ienicerii partidului) se îmbatasera în
timpul serviciului de garda si, învrednicindu-se ei cu curaj
etilic, deschisesera focul spre casele oamenilor!
Adevarul e ca cu însusirile sale intelectuale
si cu energia deosebita de care dadea dovada, Richard Wurmbrand
ar fi putut sa fie cu brio unul dintre capii Partidului Comunist
de dupa razboi.
Iata, citesc într-un numar al României
Libere ca, la 18 iulie 1933, „procesul ceferistilor de la
Grivita” se deschidea la Bucuresti, aproape de locul grevei,
lânga Gara de Nord. Printre acuzati îl gasim si pe „Richard
Wurmbrand, care suferise deja o condamnare de trei ani pentru agitatie
comunista”. (…) „Sentinta este data la 20 august
1933. Doua pedepse cu munca silnica pe viata: Constantin Doncea
si Gheorghe Petrescu. Gheorghe Vasilichi, 20 ani munca silnica.
Gheorghe Gheorghiu-Dej si Chivu Stoica câte 15 ani, Marin
Ioan-Ionescu, 12 ani munca silnica, Richard Wurmbrand 10 ani etc.”
Dupa cum stim bine cu totii, printre comunistii de
dinainte de razboi nu se gaseau oameni de credinta, ateismul fiind
una dintre conditiile sine qua non ale afilierii la acea miscare.
Totusi, Richard Wurmbrand a continuat sa-si puna probleme într-un
domeniu pe care toti ceilalti îl considerau tabu. Si asta
pentru ca alaturarea sa la acel partid comunist nu a fost un fenomen
de rinocenizare sau de oportunism ieftin, ci o aspiratie pur idealista
de cautare a adevarului si a dreptatii. Dar adevarul si dreptatea
nu aveau ce cauta printre semidoctii de celula si hulitorii de Dumnezeu.
Într-una dintre cartile sale, Richard Wurmbrand
ne marturiseste despre prima sa rugaciune la care a recurs atunci
când ajuns pe culmile disperarii morale. Iat-o: „Dumnezeule,
eu stiu bine ca Tu nu existi. Acesta este un adevar stiintific demonstrat.
Dar daca totusi, printr-o întâmplare, Tu, totusi existi,
atunci sa stii bine ca e de datoria Ta sa mi Te descoperi mie!”
Ce vreti? Rugaciune de revolutionar!
Si Dumnezeu, care exista, „printr-o întâmplare”,
i S-a descoperit, pentru ca a vazut în Richard Wurmbrand pe
unul care si-a biruit teama cu toate tentatiile ei. Iar aceasta
descoperire a facut ca, pe când Gheorghiu-Dej, Ana Pauker,
Iosif Chisinevschi si acolitii lor se lafaiau într-un lux
indecent de regal, dupa „victorie”, el sa locuiasca
într-o mansarda a Misiunii Norvegiene pentru Crestinarea Evreilor
din România, în inima cartierului sarac evreiesc din
Bucuresti.
Când am ajuns în Los Angeles ca proaspat
emigrant, mi-a oferit gazduire, în amintirea prieteniei pe
care o avea pentru tatal meu, care tocmai trecuse în vesnicie.
Acolo, am constatat cât de mult publicase Richard Wurmbrand
de când plecase din România (din 1965). Am citit cu
nesat tot ce-a scris. Si am fost uimit sa aflu ca, la fel ca apostolul
Pavel, comportamentul sau, mesajul sau oral si cel scris se aflau
la acelasi ridicat nivel valoric. În urma cu trei ani, când
Beni Lucescu si Mircea Lubanovici m-au chemat sa alcatuim o revista
româneasca, mai altfel decât tipicul existent în
exilul din America, primul lucru la care m-am gândit a fost
ca departamentul Credintei Crestine ar trebui sa contina, în
fiecare numar, câteva dintre bogatele sale gânduri.
Iar acum, luând legatura cu Mihai, fiul sau, am obtinut promisiunea
de a primi o multitudine dintre predicile sale care înca nu
au fost date publicitatii prin tiparire.
Dar si activitatea misionara a reverendului Richard
Wurmbrand a avut darul de a fi extrem de speciala. Cu vreo patruzeci
de ani în urma, citeam într-o revista ca regina Angliei
invitase formatia muzicala nou-lansata Beatles sa sustina un concert
în fata ei. Biata regina, mult mai juna pe vremea aceea, voia
sa stie din ce consta zgomotoasa noutate. Dar nu mica îi fu
mirarea când afla ca cei patru pustani topaitori îi
pusesera conditia ca de fata, alaturi de majestatea sa, sa mai fie
înca cel putin 200 de spectatori, neavând nici o importanta
nivelul lor de cunoastere muzicala. Explicatia era destul de simpla
(nu la prima vedere): genul de muzica pe care îl promovau
Beatles trebuia sa produca o incitatie în masa, care incitatie
trebuia sa se întoarca la acea formatie pe scena, incitând-o
la rândul ei. De ce v-am spus toata aceasta poveste veche?
Ceea ce m-a uimit la Richard Wurmbrand a fost aplombul
cu care prezenta Evanghelia în fata câtorva sute de
oameni sau în fata unui singur om. El nu avea nevoie sa simta
incitatia maselor, pentru ca incitatia sa venea nemijlocit de la
Christos.
În 1964, el se întorcea cu trenul de la
Aiud, din cea de-a doua sa detentie. Era vara. Era îmbracat
cu un palton pe cale de dezagregare. Pe dedesubt avea o camasa de
corp ciuruita si de un alb mai mult decât îndoielnic.
În picioare purta niste bocanci scâlciati încheiati
cu sfori, în chip de sireturi, peste piciorul gol.
În compartimentul de tren în care sedea
mai era o pereche tânara. Erau studenti. El i-a întrebat:
la ce facultate? Ei au raspuns: la Cibernetica. „Cum asa!?”
s-a mirat cel iesit din bezna dezinformarii. „În Micul
Dictionar Filozofic, cel din ‘56, e scris ca Cibernetica este
o pseudo-stiinta manipulata de cercurile imperialiste din SUA, Franta,
Anglia si Germania pentru exploatarea clasei muncitoare!”
Asa si era. Am verificat imediat autenticitatea acestei afirmatii.
Iar din aceasta surpriza asigurata de filosofii comunisti, fara
voia lor, cei doi tineri au primit Vestea cea Buna a lui Christos
cel înviat. Si asta… nota bene… la câteva
ceasuri dupa gratiere.
Richard Wurmbrand a ajuns cu bine atunci în
Gara de Nord. Era seara. Gara era plina pâna la refuz si era
zapuseala. Un necunoscut îmi spuse, tragându-ma de mâneca:
„Asta care vine trebuie sa fie unul de talia lui Maniu!”
Într-un târziu m-a zarit, împreuna cu tatal meu:
„Esti student la Litere, nu-i asa?” „Nu, la Constructii”,
raspund eu emotionat. „Ei, atunci, spune-mi cine a alcatuit
primul tratat despre fundatii?” Zic: „Nu stiu.”
„Nuuu? Domnul Christos. N-a spus El: «De aceea, pe oricine
aude aceste cuvinte ale Mele si le face îl voi asemana cu
un om cu judecata, care si-a zidit casa pe stânca»?”
Pe când savârsea cea de a doua detentie,
cea proiectata a fi de 25 de ani de munca silnica, fiul reverendului
Richard Wurmbrand era student la Institutul de Teologie Lutherana
de la Sibiu. Cu multa greutate a obtinut un „vorbitor”
de 15 minute. S-a dus la penitenciar si l-a salutat cu dragoste
pe tatal sau, pret, probabil, a un minut. Si se pregatea, „citind
printre rânduri”, sa afle care este starea tatalui sau
si cam de ce-ar avea nevoie. Dar n-a fost asa. Cele 14 minute ramase
au fost ocupate integral de o predica de la tata catre fiu, pentru
întarirea în credinta. Si fiul era si el teolog si în
libertate, numai ca trebuia sa învete metodele de a obtine
dragostea care îti anuleaza durerile din rani de la cel în
lanturi.
Alinierea lui Richard Wurmbrand la învatatura
paulina era cu adevarat uimitoare. Parca de pe buzele sale rasuna
în fiecare moment Imnul Dragostei al apostolului Pavel: „Chiar
daca as vorbi în limbi omenesti si îngeresti, si n-as
avea dragoste, sunt o arama sunatoare sau un chimval zânganitor.
Si chiar daca as avea darul prorociei, si as cunoaste toate tainele
si toata stiinta; chiar daca as avea toata credinta asa încât
sa mut si muntii, si n-as avea dragoste, nu sunt nimic. Si chiar
daca mi-as împarti toata averea pentru hrana saracilor, chiar
daca mi-as da trupul sa fie ars si n-as avea dragoste, nu-mi foloseste
la nimic. Dragostea este îndelung rabdatoare, este plina de
bunatate; dragostea nu pizmuieste; dragostea nu se lauda, nu se
umfla de mândrie, nu se poarta necuviincios, nu cauta folosul
sau, nu se mânie, nu se gândeste la rau, nu se bucura
de nelegiuire, ci se bucura de adevar, acopera totul, crede totul,
nadajduieste totul, sufera totul. Dragostea nu va pieri niciodata.”
Si Richard Wurmbrand avea într-adevar aceasta
dragoste. Iar dragostea sa se baza pe conceptul ca „Dumnezeu
Se afla întotdeauna de partea celor napastuiti”, indiferent
de cum au aratat ei înainte de napasta. Si napastuiti au fost
si vor mai fi pâna la vremea sfârsitului. De aceea,
în vremuri de necaz, s-au ascuns în casa lui si legionari
si soldati germani în retragerea lor dezordonata si fosti
comunisti urmariti de razbunarea mai „dogmaticilor”
lor tovarasi. Acolo, în acea mansarda saracacioasa, dar romantica,
am întâlnit-o pe doamna Marin, sotia eroului legionar
cazut în Spania în lupta cu comunistii si care parca
era de-acolo, parca traia acolo de veacuri.
Am întrebat în toate partile si de nicaieri
nu am primit raspunsul ca Richard Wurmbrand ar fi incriminat vreodata
pe vreun napastuit pentru ceea ce savârsise el în chip
nelegiuit înainte de caderea sa. Caci daca Christos l-a iertat
pâna si pe tâlharul de pe cruce pentru cainta sa sincera,
ce drept mai avem noi sa condamnam?
Marea dragoste a lui Richard Wurmbrand s-a dovedit
a fi reala si lucratoare. Datorita ei a scapat teafar la minte si
suflet, si chiar trupeste, din izolarea de trei ani care-i fusese
impusa în temnita. Gândindu-ma la aceasta grozava încercare
menita sa înmoaie rezistenta oricarui întemnitat, mi-am
adus aminte de filmul biografic „Papillon”. Am retrait
toate acele scene îngrozitoare din timpul recluziunii de un
an, impusa celebrului criminal francez. Am retrait tot zbuciumul
pentru o supravietuire mentala a unui om care nu avea cu sine arma
rugaciunii si nici reveria tamaduitoare pe care ti-o da prezenta
lui Christos. Câta diferenta de comportament între doi
oameni supusi acelorasi conditii de împilare!
A fost vreodata contestat Richard Wurmbrand? Da. Cum
s-ar putea altfel? Peste tot în aceasta lume, la popoarele
mici, dar si la cele mari, exista o secta universala a celor care
sprijina gardurile cu spatele si care privesc alene la tot ce se
întreprinde împrejur. Daca ceva se rastoarna sau se
darâma din greseala, ei exclama cu întelepciunea boului
de la jug: „Bine c-au patit-o, ca nu se mai satura sa nu stea
binisor locului!”
Si Richard Wurmbrand a fost un campion al nestatului
binisor locului.
Mi-aduc aminte cum comunistii începusera sa
se „slefuiasca” intelectualiceste si învatasera
pe de rost capitolul 13 al Epistolei catre Romani: „Oricine
sa fie supus stapânirilor celor mai înalte; caci nu
este stapânire care sa nu vina de la Dumnezeu. Si stapânirile
care sunt au fost rânduite de Dumnezeu. De aceea, cine se
împotriveste stapânirii se împotriveste rânduielii
puse de Dumnezeu; si cei ce se împotrivesc îsi vor lua
osânda. Dregatorii nu sunt de temut pentru o fapta buna, ci
pentru una rea. Vrei, deci, sa nu-ti fie frica de stapânire?
Fa binele, si vei avea lauda de la ea. El este slujitorul lui Dumnezeu
pentru binele tau. Dar, daca faci raul, teme-te, caci nu degeaba
poarta sabia. El este în slujba lui Dumnezeu, ca sa-L razbune
si sa pedepseasca pe cel ce face rau. De aceea trebuie sa fiti supusi
nu numai de frica pedepsei, ci si din îndemnul cugetului.”
Si cu aceasta învatatura (altminteri dreapta),
Securitatea „înmuia” inima celor care aveau sa
devina „dreptii” vânzatori ai fratilor lor. Si
nu putini ajunsesera acestia.
Si nu era vina acelor ieniceri ai Partidului Comunist
ca interpretau asa învatatura paulina, ci de vina erau cei
care ar fi trebuit sa aiba mintea plina de pricepere, astfel încât
sa descopere numele adevaratei fiare.
Încoltit din multe parti de întrebari
fatarnice, Richard Wurmbrand arata ca textul paulin e plin de adevar,
dar pe lânga îndemnul formulat, acolo, mai exista si
o definitie: cea a adevaratelor stapâniri („Dregatorii
nu sunt de temut pentru o fapta buna, ci pentru una rea”).
Or, în conditiile comunismului ateu si opresor, dregatorii
erau doar o ticaloasa impostura, apreciind mai degraba faptele rele,
decât pe cele bune. De aceea, apostolii Petru si Ioan le raspund
marilor preoti (dupa vindecarea ologului din nastere), care le porunceau
„sa nu mai vorbeasca cu nici un chip, nici sa nu mai învete
pe oameni în Numele lui Isus”, prin cuvintele ce par
(dar nu sunt) în dezacord cu învatatura paulina: „Judecati
voi singuri daca este drept înaintea lui Dumnezeu sa ascultam
mai mult de voi decât de Dumnezeu; caci noi nu putem sa nu
vorbim despre ce am vazut si am auzit.”
Cine a fost Richard Wurmbrand? Un preot? A fost mai
mult decât un preot. A fost o dragoste crestina plina de toata
întelepciunea pe care o daruie Dumnezeu si un neobosit pescar
de oameni. Un apostol al secolului 20, nascut nu dintr-un sfânt
bun de pus în icoana, ci dintr-un evreu comunist ce dorea
rasturnarea lumii din temelii.
Nu vreau sa închei aceste mult prea sarace rânduri
în comparatie cu valoarea subiectului, fara a face o remarca
deosebita. De-a lungul drumului pe care l-am parcurs pâna
acum în viata, am descoperit ca în spatele fiecarui
întreprinzator, în spatele fiecarui barbat de seama,
în spatele fiecarui barbat în urma caruia ramâne
ceva de o autentica valoare, se ascunde o femeie vrednica si înteleapta,
o femeie vrednica de toata cinstea, o femeie turnata din aur de
Ofir.
În spatele lui Richard Wurmbrand s-a ascuns
întotdeauna Sabina, sotia pastorului.
Multumesc reverendului Aurel Popescu si necunoscutei
scriitoare de la Bucuresti, care m-au determinat sa scriu aceste
randuri.
Susa:blogul:http://amintiricusfinti.wordpress.com/2008/07/18/richard-wurmbrand-32/
|