CUM SE POTRIVESC principiile compasiunii şi
responsabilităţii universale cu ţesătura
culturii contemporane? Dalai Lama susţine, într-o explorare
generală a compasiunii, a naturii umane şi a eticii,
un sentiment al responsabilităţii universale bazat
pe ideea că toţi oamenii sunt fiinţe care îşi
doresc fericirea. Dacă ne dăm seama că toţi
ceilalţi au aceleaşi dorinţe legate de fericire
şi de evitarea suferinţei, atunci putem obţine
o toleranţă şi o acceptare a acestora mai ridicate.
Mai mult, Dalai Lama conchide că esenţială este
cooperarea umană. Oricare ar fi rolul individului — fie
el politician, om de ştiinţă, industriaş,
muncitor sau practicant al spiritualităţii —, cel
mai important lucru este să vedem interdependenţa
acestor roluri şi responsabilităţi, ca şi
nevoia de cooperare reciprocă. Cu toate că înţelegerea
greşită joacă un mare rol în desfăşurarea
evenimentelor umane, experienţa predominantă este
cea a cooperării — fără ea, societatea nu poate
funcţiona. Dalai Lama consideră compasiunea ca fiind
inerentă naturii umane, iar acest lucru este evident în
cazul atenţiei afective dintre părinţi şi
copii, al necunoscutului care se opreşte să ajute
un şofer a cărui maşină a rămas în
pană, al flecărelii prietenoase dintre vecini la băcănie
sau la oficiul poştal. Astfel, Dalai Lama consideră
compasiunea o stare naturală a vieţii umane. Totuşi,
ea trebuie cultivată, nu considerată ca de la sine
înţeleasă. Educaţia copiilor trebuie să
implice o pregătire etică, astfel încât ei să
aducă beneficii societăţii şi întregii umanităţi
atunci când vor creşte.
DALAI LAMA: In budism, medicina este
considerată unul dintre cele cinci domenii ale cunoaşterii
destinate ajutării celorlalţi, împreună cu tehnologia,
logica, ştiinţa sunetelor — care include lingvistica
— şi cunoaşterea interioară sau practica spirituală.
Există o zicală populară care spune că eficacitatea
tratamentului nu depinde atât de mult de priceperea medicului,
cât de altruismul şi compasiunea sa. I-am auzit pe unii
spunând că o anumită persoană este un mare doctor,
că e foarte pricepută şi ştie multe, dar
că se îndoiesc de personalitatea sa. Desigur, pacienţii
găsesc întotdeauna ceva de care să se plângă,
nu-i aşa ?
JON KABAT-ZlNN: îmi place ceea ce
spuneţi despre oamenii care îşi asumă responsabilitatea
de a face acest lucru în diferite instituţii, în America,
sunt mulţi care meditează de ceva vreme şi unii
vor să folosească meditaţia pentru a duce o existenţă
mai bună. în America, nu există modele pentru aşa
ceva. De câte ori apare un astfel de lucru — de exemplu, în
şcoli —, el reprezintă o noutate. Dar poate fi pus
în aplicare în multe moduri care nu cer experienţă,
mai ales în termeni de atitudine. V-aţi încuraja oamenii
să fie creativi în privinţa deplasării atitudinii
în această direcţie la locurile lor de muncă
?
Putem dezvolta sau promova această calitate umană,
pentru că eu cred că natura umană conţine
compasiunea. Desigur, aşa cum am menţionat mai devreme,
furia, ura şi toate celelalte emoţii negative fac
parte şi ele din mintea umană. Totuşi, forţa
dominantă a minţii umane rămâne compasiunea.
Am discutat deja despre modul în care
boala este influenţată în mare măsură de
starea de spirit şi de relaţia pacientului cu medicul.
Din experienţa mea, pot spune că, atunci când vizitez
un medic, zâmbetul acestuia e plin de înţeles. Un medic
poate să fie foarte bun, un adevărat profesionist,
dar dacă nu zâmbeşte mă simt uneori foarte stânjenit.
[râsete] Dacă un medic are un zâmbet autentic şi
este cu adevărat preocupat, atunci mă simt în siguranţă,
iar acest lucru reprezintă, desigur, un beneficiu. Asta
este natura umană, nu-i aşa ? Apoi, în ultima zi a
vieţii noastre, nu mai contează de fapt dacă
avem sau nu un prieten. Foarte curând ne vom despărţi
de prietenii foarte buni. Totuşi, dacă suntem acompaniaţi
de persoane de încredere, ne putem simţi în siguranţă
şi liniştiţi chiar şi în acele momente.
Aşadar, cred că viaţa
umană se bazează foarte mult pe afecţiune. Aşa
cum am spus de la început, principala mea preocupare este de
a explica natura umană fundamentală fără
a recurge la vreun sistem religios. Acum dumneavoastră,
oamenii de ştiinţă, îmi furnizaţi şi
mai multe instrumente! Starea economiei moderne, ca şi
cea a mediului sau a populaţiei, reprezintă factori
care ne reamintesc foarte bine că trebuie să fim
fiinţe umane bune şi că trebuie să cooperăm
mai mult. în ultimele zile, am discutat mult despre celule.
Se pare că fiecare individ este o celulă, nu-i aşa
? Această planetă este asemenea unui corp uman, iar,
într-un anumit sens, fiecare dintre noi reprezintă o componentă
mai puţin importantă a acestui corp. Fără
coordonare, un corp individual nu se poate menţine, nu
poate fi sănătos, nu poate supravieţui, în mod
asemănător, planeta poate fi considerată un corp
uman, fiecare individ fiind asemenea unei celule. Uneori, anumite
celule pot deveni foarte turbulente! Dar altele ajută la
salvarea corpului. Acest fapt constituie o realitate, nu este
o problemă metafizică.
Progresul ştiinţific este
foarte dependent de mai mulţi factori: economici, politici,
sociali, şi aşa mai departe. Poziţiile adoptate
în domeniile ştiinţifice nu sunt independente. Cred
că aşa stau lucrurile. Când experţii occidentali
devin specialişti autentici, domeniul lor de interes e
deja prea mic. Dacă sunteţi pe deplin implicaţi
într-un anumit domeniu, acest lucru se poate dovedi problematic.
De asemenea, acest lucru capătă uneori o natură
distructivă, pentru că nu puteţi urmări
relevanţa sau consecinţele negative pentru interesul
general. Gândiţi-vă la bomba cu neutroni, care omoară
oamenii, dar nu şi casele sau alte lucruri. Mai târziu,
după ce se termină războiul, în acele case se
pot instala alţi oameni. Spre deosebire de această
armă, altele nu doar că omoară oameni, ci produc
şi o mulţime de pagube, astfel încât după aceea
oamenii trebuie să muncească din greu. Din acest punct
de vedere, bomba cu neutroni este „mai bună", dar
ar fi şi mai bine dacă am produce o armă care
să nu omoare soldaţi nevinovaţi, ci să
meargă direct la generali sau la politicienii care iau
deciziile! [râsete] Cred că ar fi cel mai bun lucru.
Să nu mai existe necazuri pentru oamenii nevinovaţi
— arma să acţioneze asupra persoanei care a decis
declanşarea războiului.
Vedeţi, aşadar, că
dacă priviţi numai dintr-un anumit unghi aceste realizări
ale îngrozitoarei puteri distructive, ele pot fi considerate
uimitoare. Apoi, pentru că produc şi mai multe dezastre,
mai multă durere şi mai multă suferinţă,
le considerăm negative. Iar asta are foarte mult de-a face
cu sentimentele umane fundamentale.
Acestea reprezintă abordarea
şi convingerea mea. Toţi indivizii, fie ei oameni
de ştiinţă, practicanţi ai unei religii,
comunişti sau atei extremişti sunt fiinţe umane.
Toţi sunt membri ai acestei comunităţi umane.
Fiecare are responsabilitatea de a se preocupa de întreaga
comunitate. Acesta nu este doar un principiu religios, ci are
de-a face cu interesul fiecăruia. Nu facem asta nici pentru
Dumnezeu, nici pentru Buddha, nici pentru vreo altă planetă,
ci pentru planeta pe care trăim. Este în interesul nostru.
Este foarte important să avem o astfel de perspectivă
şi o astfel de înţelegere. N-am nicio idee cum s-ar
putea aplica acest lucru în domeniul medical, în principal,
este vorba de sistem, de întreaga structură.
Uneori, le dau oamenilor următorul
exemplu: aceste degete ale mâinii sunt foarte folositoare. Chiar
şi un singur deget poate face ceva, dar, indiferent cât
de puternic ar fi degetul în sine, el nu poate funcţiona
fără mână. Orice domeniu — medical, religios
sau ştiinţific — este lipsit de utilitate şi
chiar distructiv dacă nu reuşeşte să rămână
în legătură cu tema umanităţii fundamentale.
Aşadar, eu aş spune că trebuie să fie puse
în legătură cu sentimentul uman primordial al afecţiunii.
Astfel, toate aceste activităţi umane diferite devin
constructive, nu-i aşa ?
(pag. 271-278)
TRECEREA ÎN REVISTĂ făcută
de Sharon Salzberg tradiţiei meditaţiei Theravadin este folosită ca bază a descrierii practicii
înţelegerii, predate de Jon
Kabat-Zinn la Clinica pentru Reducerea
Stresului de la Centrul Medical al Universităţii
Massachusetts din Worcester,
Massachusetts. Astfel de întrebuinţări
medicale ale meditaţiei înţelegerii devin din ce
în ce mai populare în aşezămintele medicale occidentale.
Scoasă din contextul religios, meditaţia
înţelegerii înseamnă pur şi simplu să
învăţăm să avem o atitudine deschisă,
de acceptare, faţă de tot ceea ce ne vine în minte,
în timp ce urmărim mişcările minţii, însă
şi această simplitate este aceea care o transformă
într-o tehnică de reducere a stresului foarte folositoare.
Jon Kabat-Zinn explică
modul în care meditaţia înţelegerii a fost adoptată
în clinica sa pentru relaxare şi reducerea stresului.
Cu toate că tehnicile de meditaţie au o istorie
îndelungată de utilizare în contextul pregătirii
spirituale, în Occident ele au început să fie aplicate
sistematic ca parte a tratamentului medical şi psihologic
abia de curând.
[…]
Utilizãri
clinice ale întelegerii
JON KABAT-ZlNN: Daţi-mi voie să încerc să introduc
într-un domeniu mai vast ceea ce perspectiva meditativă
budistă îi poate oferi Occidentului. Asta ar putea răspunde
unora dintre cele mai profunde şi acute nevoi ale oamenilor
aflaţi în suferinţă, deşi, dintr-un motiv
sau altul, ei nu sunt interesaţi de budism sau de vreun
alt sistem de credinţe. Nu-i preocupă iluminarea,
dar sunt foarte dornici să aline suferinţa, mai
ales propria suferinţă. Apar întrebările: există
oare o înţelepciune unică a budismului, ce nu poate
fi deformată sau distrusă prin punerea ei la dispoziţia
celor care suferă ? îi poate aceasta ajuta să devină
mai buni ca fiinţe umane, mai puţin dispersaţi
şi să nu-şi mai alimenteze propria suferinţă
? Pregătirea mea, deşi destul de săracă,
ţine de tradiţiile Zen
Şi Theravadin. Programul pe
care îl voi descrie reflectă o serie de tehnici de meditaţie
pe care am încercat să le introduc printre principalele
practici medicale occidentale, în acest context, dacă
aş apărea cu capul ras, purtând robă şi
psalrnodiind în tibetană, sanscrită
sau coreeană, multora li s-ar părea nepotrivit,
indiferent cât de bună ar fi învăţătura.
Aceasta nu este cea mai eficientă cale de a prezenta
înţelepciunea sau esenţa unei practici. Astăzi,
oamenii ştiu multe despre meditaţie, dar au o perspectivă
incompletă asupra ei. Vrem să-i convingem de faptul
că meditaţia nu le spală creierul, ci îi învaţă
să vadă lucrurile aşa cum sunt şi să
trăiască în acest context.
Una dintre valorile meditaţiei budiste
despre care ştim foarte puţine lucruri în viaţa
cotidiană occidentală este calitatea nemişcării.
Poate aţi observat că în Occident se aleargă
foarte mult. Americanii au făcut din asta o artă
rafinată. Suntem angajaţi constant într-o activitate,
apoi cădem în pat extenuaţi, ne trezim a doua zi
şi ne reluăm treburile şi alergarea. Nu este
nevoie de o profunzime a percepţiei de sine pentru a
observa că adesea nu ştim cine face toate aceste
lucruri. De multe ori, ne simţim deconectaţi de
la experienţele şi sentimentele noastre. Suntem
conduşi de minte, de gând, de aşteptări, de
teamă, de dorinţa de a fi în altă parte. Dacă
vrei încontinuu să fii în altă parte, nu eşti
niciodată cu adevărat acolo unde te afli şi,
prin urmare, nu eşti niciodată viu pe deplin. De
asemenea, nu eşti capabil să faci faţă
presiunilor şi dificultăţilor care apar dacă
mintea nu este atentă şi se află pe jumătate
în altă parte, în situaţii stresante sau periculoase,
reacţiile vor fi extrem de condiţionate şi
de automate. Nivelurile mai profunde de inteligenţă
şi înţelepciune care provin dintr-o viziune limpede
şi deplină nu ne sunt disponibile tocmai din cauza
acestui nor care ne învăluie mintea.
Acelaşi lucru este adevărat şi
dacă ne referim la corp. După cum am discutat mai
devreme, mulţi oameni nu sunt sensibili faţă
de corpul lor la un nivel mai profund până când nu se
întâmplă ceva în neregulă. Apoi devin foarte necăjiţi
şi aleargă la un expert care se presupune că
poate îndrepta totul, dar adesea nu se întâmplă aşa.
Cu toate că medicina occidentală a făcut progrese
tehnologice remarcabile în ultimii douăzeci de ani, o
mare parte dintre acestea se rezumă la diagnostic. Ni
se spune unde este problema, dar asta nu o şi rezolvă.
Există foarte puţine remedii în medicina occidentală.
Ne-am gândit că ar fi minunat să punem
la punct o clinică bazată pe pregătirea pentru
înţelegere într-un centru medical occidental, pentru că
spitalul este un magnet pentru suferinţă. Părea
un mod bun de a introduce noţiunile de nemişcare,
viziune limpede, înţelegere, precum şi trecerea de
la agitaţia continuă la o concentrare mai mare asupra
sinelui. Dacă am putea oferi pacienţilor ceva complementar
tratamentului medical, poate că ar reuşi să progreseze
şi să se vindece într-un mod care nu se află
la îndemâna tratamentului medical. De asemenea, programul poate
ajuta pacienţii să se împace cu tratamentul medical,
lucru dificil atunci când mintea este agitată şi
îşi doreşte ca situaţia să fie alta.
Daţi-mi voie să vă prezint pe
scurt principiile şi structura clinicii noastre, programul
de relaxare şi de reducere a stresului de la Centrul
Medical al Universităţii Massachusetts
din Worcester, precum şi modul în care utilizăm meditaţia.
Apoi vă voi expune câteva rezultate obţinute într-o
serie de cazuri medicale grave şi implicaţiile acestora
nu doar pentru simptomele fizice, ci şi pentru modificările
mentale ce ar putea reflecta dezvoltarea umană. Voi încheia
cu prezentarea modului în care am încercat să integrăm
aceste principii ale înţelegerii, viziunii limpezi şi
nemişcării în mai multe activităţi ale
spitalului, nu doar pentru pacienţi, ci şi pentru
doctori şi studenţii la medicină, îi pregătim
să fie mai sensibili, mai atenţi şi să
schimbe modul în care lucrează cu pacienţii.
Un medic celebru a spus că lucrul cel
mai important în îngrijirea unui pacient este să-ţi
pese de el, dar, adesea, în spitalele mari, pacientul se
pierde prin fisurile sistemului, mai ales atunci când e vorba
de o boală cronică. Această clinică furnizează
o anumită siguranţă acestor oameni şi
le oferă rocă o şansă înainte de prăbuşire.
Mă refer aici la oportunitatea de a explora la un nivel
mai fund modul în care se ajută ei înşişi.
Au căutat ajutor peste tot, dar noi îi întrebăm:
"V-aţi gândit la resursele interioare, poate chiar
la înţelepciune, care există deja în corpul şi
mintea dumneavoastră? Dacă le puteţi descoperi
şi găsiţi o cale să folosiţi această
energie, atunci probabil că, utilizând şi ajutorul
medicilor noştri, vă veţi vindeca." Aici
nu e vorba de tratament, ci de vindecare. Tratamentul ameliorează
starea, dar vindecarea transformă la un nivel mai profund
atât corpul, cât şi mintea. Sunt însă oameni care
văd lucrurile altfel şi trebuie să vorbim despre
bolile lor în termeni diferiţi. Chiar dacă unui
om îi lipseşte o mână sau un picior, el poate fi
un întreg, o fiinţă umană completă, pe
deplin vie, la cel mai profund nivel. Acest lucru nu este
uşor de obţinut, dar este posibil. O fiinţă
umană poate pricepe că acest întreg, această
integritate şi sănătate nu sunt neapărat
dependente de două mâini şi două picioare sau
de a nu suferi de cancer sau de SIDA. Suntem convinşi
că atâta timp cât omul este în viaţă şi
respiră, există mai multe aspecte pozitive decât
negative în privinţa sa. Provocăm oamenii să
se concentreze asupra a ceea ce este bun în ei şi să-i
lase pe doctori să se ocupe de ceea ce este în neregulă,
în Satipatthana-sutra, Buddha
transmite unul dintre mesajele sale simple, dar foarte profunde:
adevărata cale nu trebuie să fie elaborată,
deoarece în simplitate există putere, iar înţelegerea
este o piatră unghiulară a practicii meditaţiei,
în clinică, punctul nostru de pornire este faptul că
înţelegerea are o mare putere de vindecare pentru tot
felul de suferinţe. Ipoteza constă în faptul că
înţelegerea poate vindeca, fie că suntem budişti,
fie că nu. Putem demonstra acest lucru într-un cadru
medical non budist ?
Clinica face parte din Centrul Medical al Universităţii
Massachusetts (CMUC), unde există
o facultate de medicină mare şi un spital. Centrul
are 400 de paturi şi în fiecare zi sunt examinaţi
mii de pacienţi în sectorul ambulatoriu. Este o facultate
de medicină foarte tânără, înfiinţată
în 1970, ceea ce ar putea explica de ce am putut face aceste
lucruri acolo. Pe măsură ce o instituţie se
îmbolnăveşte de „artrită" şi de „fixismul
abordărilor", devine mai puţin deschisă
la idei noi. CMUC este, de asemenea, şi un centru important
pentru tratarea traumatismelor, în care pacienţii sunt
aduşi cu elicopterul de la distanţe mari. în acest
spital, nu suferă doar pacienţii. Si personalul
este foarte stresat.
Pentru cei mai mulţi americani, stresul
a devenit un mod de viaţă. Asta nu e ceva neapărat
rău. Problema nu este legată atât de stres, cât
de modalitatea de a-i face faţă. Totul depinde de
modul în care privim lucrurile, iar acesta, la rândul său,
depinde parţial de faptul de a le vedea. Mulţi
oameni nu văd şi nu simt stresul, aşa cum un
peşte care înoată în apă nu vede apa. Nu suntem
conştienţi de o bună parte din stresul din
viaţa noastră şi trăim mecanic, pe pilot
automat.. Mintea este agitată în mod constant şi
se află adeseori fie în trecut, concentrată asupra
amintirilor, fie în viitor — foarte rar în prezent.
Am folosit foarte mult termenul stres, dar
nimeni nu 1-a definit, îmi place cuvântul, pentru că
include toate tipurile de suferinţă. Nimeni nu ştie
ce înseamnă o clinică pentru reducerea stresului,
dar toată lumea vrea să vină. Din punct de
vedere ştiinţific, cuvântul stres este ciudat,
pentru că indică atât stimulul care cauzează
o problemă, cât şi reacţia — problema în sine.
O definiţie spune că stresul este răspunsul
organismului la o întreagă gamă de presiuni şi
solicitări care se fac asupra sa şi la care trebuie
să se adapteze. Aşadar, totul poate fi stresant,
dar nu în mod necesar. Depinde de existenţa unei urgenţe
a schimbării. Schimbarea în sine este stre-santă,
desigur, pentru că înseamnă că trebuie să
ne adaptăm. Un animal care trăieşte într-un
loc din care hrana dispare brusc, fie va muri de foame, fie
va migra în căutarea hranei. Mişcarea reprezintă
adaptarea care îi permite animalului să-şi continue
viaţa. Multe dintre stresurile noastre sunt mentale,
dar şi ele ne cer să ne schimbăm sau să
ne adaptăm. Un deces în familie este un mare stres, pentru
că pierderea e enormă şi trebuie să ne
adaptăm la a trăi cu această pierdere. Dacă
nu ne adaptăm, organismul îşi pierde starea de armonie.
Chiar şi la nivelul sistemului nervos şi al celui
imunitar pot exista dereglări după un deces în familie.
[…]
[…]
Am spus că o bună parte din toate
astea înseamnă, de fapt, pregătirea trecerii de
la a face la a nu face şi la dezvoltarea unui anumit
nivel de calm şi stabilitate a minţii. Identificăm
adesea mintea cu suprafaţa unei ape. Când bate vântul,
devine foarte vălurită. Oamenii cred — în mod greşit
— că au puterea de a alunga valurile, închipuindu-şi
că acestea se vor potoli dacă vom aşeza peste
ele o farfurie imensă de sticlă. Dar putem coborî
la câţiva metri adâncime, lăsând valurile acolo
unde sunt. Studiind valurile, putem învăţa să
luăm contact cu simţul calmului pe care îl avem
în noi. Nu trebuie să-1 dezvoltăm — el există
deja. Măiestria constă în a învăţa să
luăm contact cu noi înşine. Spiritul practicii nu
este acela de a face din aceasta un ţel.
Toate astea reprezintă un mod mai complex
de a spune că meditaţia este predată greşit
în Statele Unite, ca tehnică sau ca grup de tehnici,
în viziunea mea, meditaţia este, într-un sens mai larg,
un mod de a fi, o abilitate de a generaliza calitatea înţelegerii,
în loc să manipulăm atenţia cuiva în anumite
momente, dezvoltăm o continuitate a conştientei
care permite întregii vieţi să devină o expresie
a practicii meditaţiei. Dacă se întâmplă ceva
obişnuit sau neaşteptat, bun sau rău, putem
apela la calitatea de a fi conştient, fără
patimă şi fără ataşament, abordând
totul printr-o viziune limpede. Nu este vorba de a face ceva,
ci de a nu face acel lucru.
Tehnici
de meditaţie
După ce v-am spus că meditaţia
nu constă în tehnici, o să vă vorbesc despre
trei tehnici formale importante pe care le predăm. Toate
folosesc respiraţia ca obiect central al conştientei,
un punct de pornire situat la nivelul corpului.
Una dintre cele trei tehnici este scanarea
corpului. Deoarece unii vin la noi cu dureri de spate şi
mulţi sunt bătrâni, ajutându-se de scaune pe rotile
sau în cârje, nu le cerem să adopte poziţia lotusului.
N-ar mai veni la următoarea şedinţă.
De asemenea, s-ar crea falsa impresie că singura cale
de a medita ar fi aşezarea în poziţia lotusului.
Aşa că îi rugăm să se întindă, dacă
se poate, pe spate. Le cerem să ia contact cu respiraţia
lor şi să-şi concentreze atenţia asupra
ei, începând de la ombilic. La un moment dat, îşi îndreaptă
atenţia către degetele piciorului stâng. Pur şi
simplu, încearcă să-şi orienteze atenţia
asupra acestei zone a corpului şi apoi să o pună
în legătură cu respiraţia. Pe măsură
ce respiră, începând de la nas, urmăresc respiraţia
cu mintea, până la degetele de la picioare. Apoi în sens
invers, în timp ce se întorc pe acest traseu, corpul pare
să se fi evaporat; devine mult mai transparent. De fiecare
dată când expiră, eliberează tensiunea din
zona respectivă. Dacă aceasta dispare, e bine. Dacă
nu, e tot bine. Simt senzaţiile, se concentrează
asupra lor şi respiră trăind aceste senzaţii.
Dacă senzaţiile sunt puternice, îşi dau seama
că sunt puternice. Dacă sunt slabe, îşi dau
seama că sunt slabe. Dacă sunt medii sau nu există,
îşi dau seama că nu le pot percepe. Cu alte cuvinte,
dacă nu simt nimic, se adaptează la a nu simţi
nimic. Nu se pot înşela.
Apoi îşi deplasează atenţia
în sus, de-a lungul piciorului stâng, şi treptat în tot
corpul, atât la suprafaţă, cât şi în profunzime.
Este o călătorie lungă. Durează aproape
patruzeci şi cinci de minute, şi în fiecare clipă
ei văd şi se abţin, iar şi iar. Fac asta
şase zile pe săptămână timp de două
săptămâni, patruzeci şi cinci de minute pe
zi.
Toţi aceşti oameni au probleme medicale
grave şi emoţii puternice faţă de părţile
suferinde ale corpului, în timp ce îşi scanează
corpul, învaţă să accepte experienţa brută
a fiecărei părţi, inclusiv a celei cu probleme,
învaţă să accepte experienţa din acel
moment şi să renunţe apoi la ea, pe măsură
ce îşi deplasează atenţia spre o altă
zonă. Mulţi oameni nu au mai avut din copilărie
o experienţă profundă a existenţei în
propriul corp. Desigur, unul dintre lucrurile care se întâmplă
la început este că oamenii se relaxează şi
adorm. Mulţi nu trec de degetul piciorului sau de genunchi.
Odată ce învaţă să nu mai adoarmă
şi să aibă conştienta deplină a corpului
lor, trăiesc foarte adesea experienţe profunde de
relaxare, pe care nu le-au mai încercat niciodată. Acesta
este unul dintre motivele pentru care folosim scanarea corpului.
Este o stare foarte concentrată, pentru că întotdeauna
facem ceva şi mintea ne e ocupată.
DALAI LAMA: Există o practică asemănătoare
în Guhya-samaja-tantra,
numită recitarea Vajra.
Diferenţa constă în aceea că această practică
implică vizualizarea canalelor, în timp ce în practica
descrisă de dumneavoastră nu există nicio
vizualizare. Se spune că, prin recitarea Vajra,
cei care sunt avansaţi în meditaţie pot vindeca
anumite boli, cum ar fi problemele cu ochii.
jon KABAT-ZlNN:
Cred că am vrea cu toţii să auzim mai multe
despre această practică.
DALAI LAMA: Dar pentru a practica, trebuie
să fiţi iniţiaţi. [râsete]
JON kabAT-ZlNN:
După scanarea corpului, următoarea tehnică
este meditaţia stând aşezat.
Când oamenii încep să aibă conştienta
respiraţiei, descoperă mai întâi că nu e atât
de uşor să fii atent la ea. Este un şoc, dar
a-şi da seama că mintea are o viaţă proprie
reprezintă o descoperire foarte importantă şi
pozitivă pentru oamenii obişnuiţi. Mintea nu
se concentrează neapărat asupra respiraţiei
doar pentru că omul decide acest lucru. Odată ce
se obişnuiesc să urmărească respiraţia
fără a judeca, clipă de clipă, extindem
câmpul conştientei pentru a cuprinde întregul corp,
fără a-1 scana, ci având doar conştienta lui
ca întreg. Dacă apare o senzaţie puternică
de durere sau se acumulează suferinţă emoţională
într-o anumită zonă, ei se pot concentra asupra
acesteia. Dacă nu există o regiune care să
predomine sau să solicite atenţia, atunci se concentrează
asupra experienţei corpului ca întreg şi, dacă
este posibil, încearcă să-1 simtă ca fiind
complet — ca şi cum, în acel moment, nu trebuie să-i
adauge ceva sau să-1 vindece. Corpul este bun aşa
cum e. Aici este important să subliniem o idee de bază
privind sănătatea şi boala. Conceptele de boală
şi sănătate sunt oarecum asemănătoare
celor de corp şi minte. Nu ştim cu adevărat
ce înţelegem prin sănătate. Cele mai multe
cercetări din medicina occidentală se fac asupra
bolii; nu sunt finanţate cercetări asupra sănătăţii.
Am putea crede că sănătatea reprezintă
absenţa bolii, dar asta nu e foarte limpede, pentru că,
evident, există niveluri de sănătate. Sănătatea
de la douăzeci de ani nu este aceeaşi cu cea de
la şaptezeci. De asemenea, sănătatea poate
include boala. De exemplu, mamele pot dori ca un copil să
aibă pojar, astfel încât să capete o imunitate mai
mare. Boala poate să conducă la o stare de sănătate
mai bună, aşa că balanţa este dinamică.
Aceasta este o perspectivă nouă în
Occident. Cea veche considera boala un rău, şi se
credea că, dacă boala dispărea, deveneam sănătoşi.
Dar este mult mai complicat decât atât, mai ales pentru că
multe boli de care suferim în Occident sunt cronice, adică
legate de stilul de viaţă. Vindecarea nu este ca
înlocuirea unei ţevi stricate. Mulţi şi-ar
dori să fie aşa, pentru că primesc foarte mulţi
bani pentru astfel de operaţii. Operaţia de bypass,
de exemplu, este foarte scumpă, dar nu face decât să
ignore problema. Arterele sunt blocate din cauze biologice.
Dacă înlăturăm blocajul şi îl înlocuim
cu un tub, fără a afecta cauzele principale ale
bolii, nu am vindecat nimic. Totuşi, există dovezi
recente în medicina comportamentală potrivit cărora
o combinaţie de meditaţie, yoga şi exerciţii,
precum şi o dietă vegetariană, pot ameliora
chiar şi cele mai grave boli de inimă. Arterele
coronariene blocate încep să se deschidă fără
medicamente sau intervenţii chirurgicale, iar fluxul
de sânge către inimă creşte. Capacitatea minţii
de a schimba stilul de viaţă este foarte puternică.
După ce predăm scanarea corpului
şi prezentăm meditaţia în poziţia şezând,
extindem câmpul acestei meditaţii spre concentrarea asupra
unui obiect din afara corpului. Sunetele, stările emoţionale,
şirul gândurilor reprezintă bune obiecte de meditaţie.
Dacă urmărim un gând, vedem că el are o viaţă
proprie. Pe măsură ce dispare, continuăm observaţia,
fără a urmări şirul gândurilor. Observând
gândul ca obiect primar în meditaţie, încurajăm
oamenii să facă acest lucru pentru perioade foarte
scurte. Este foarte extenuant pentru începători să
fie atenţi la gânduri ca la nişte evenimente din
câmpul conştiinţei, care apar în valuri.
încheiem meditaţia în poziţia şezând
cu o tehnică numită conştienta fără
alegere, care este o meditaţie lipsită de formă,
fără obiect, rezumându-se la pura conştientă.
Acest lucru e foarte dificil. Nu ne aşteptăm ca
oamenii să-1 reuşească pe perioade lungi, în
schimb, recomandăm intervale scurte, pentru a-şi
da seama că este posibil să treci de la obiecte
concrete la un câmp de observaţie mult mai larg. De
exemplu, putem dezvolta flexibilitatea de a trece de la o
observare limpede a gândurilor, lipsită de patimă,
la a fi conştienţi de senzaţii şi a ne
da seama că acestea nu înseamnă acelaşi lucru.
Practicăm, de asemenea, hatha
yoga, un sistem minunat de întărire şi de educare
a întregului corp, precum şi de dezvoltare a flexibilităţii
şi armoniei în trup. După cum bine ştiţi,
yoga poate avea o semnificaţie diferită de la un
individ la altul. Adesea, este folosită fără
înţelepciune, doar din lăcomie şi narcisism.
Noi predăm hatha yoga cu înţelegere,
şi atunci devine o formă de meditaţie budistă
fără budism.
Mulţi oameni care intră în programul
nostru nu şi-au folosit niciodată corpurile. Au
mers tot timpul cu maşina şi au avut un stil de
viaţă foarte sedentar, lipsit de exerciţii
fizice. Fizioterapeuţii afirmă: „Dacă nu-1
foloseşti, îl pierzi." Asta se aplică nu numai
muşchilor, ci şi vaselor de sânge, încheieturilor
şi aşa mai departe. Mişcarea este foarte bună.
Aşa că vrem să-i facem pe oameni să-şi
înţeleagă corpul nu doar în nemişcare, ci şi
în mişcare. Acest lucru cere forme de meditaţie
care implică mişcarea într-o stare de deplină
conştientă. Hatha yoga
se potriveşte perfect acestui lucru.
[…]
Istoria unui caz
Vreau să vă expun rezultatele apărute
în cazul unei paciente, o femeie care atunci când a venit
la noi avea cincizeci şi patru de ani. A murit acum câţiva
ani de lupus, o boală autoimună, în care sistemul
imunitar atacă anumite părţi ale corpului,
dar a fost trimisă la noi de cardiologul ei, pentru că
avea probleme serioase cu inima. Suferise o operaţie
de bypass pentru o arteră, însă alte două artere
importante ale inimii erau inope-rabile.
Avea şi o tensiune arterială foarte ridicată,
o artrită a încheieturilor şi era alergică
la multe medicamente.
Trebuia să vină des la spital, pentru
că suferea de lupus, o boală care se tratează
foarte greu. Uneori, avea faţa şi corpul atât de
umflate din cauza steroizilor şi a altor medicamente
încât nu mai putea fi recunoscută. Adesea, doctorii nu-i
puteau spune când anume putea părăsi spitalul,
ceea ce îi crea mari tulburări şi tristeţi.
S-a întâmplat să fie internată la sfârşitul
lui noiembrie, iar de Crăciun încă mai era în spital,
în cele din urmă, a reuşit să se folosească
de meditaţie pentru a găsi un punct de linişte
profundă, împăcându-se cu boala sa.
Tensiunea arterială — foarte ridicată
în momentul operaţiei de bypass — a scăzut de-a
lungul programului de reducere a stresului şi a rămas
aşa. Am cercetat aceste simptome timp de câţiva
ani şi am constatat că tensiunea rămăsese
scăzută, astfel încât renunţase la medicamente
şi îşi regla tensiunea folosind doar tehnicile
de meditaţie. Când a început programul, prezenta, de
asemenea, tulburări foarte mari de somn. Mai apoi, după
opt sau nouă săptămâni, a început să doarmă
mai bine.
Femeia a trăit o experienţă
în timp ce îşi făcea tema pentru acasă, scanându-şi
corpul. După aproape două săptămâni de
la începerea programului, mi-a spus, în sala de curs, că
nu a întâmpinat niciun obstacol atunci când şi-a scanat corpul până
la gât, dar în momentul în care ajungea acolo se bloca şi
nu putea trece la cap. I-am spus să nu-şi facă
griji, ci, pur şi simplu, să termine scanarea la
nivelul umerilor sau al gâtului. A încercat acest lucru şi
a reuşit apoi să treacă de blocaj, scanându-şi
şi capul.
La următoarea şedinţă de
scanare a corpului, a auzit pe casetă expresia „zona
genitală". Folosise caseta cu două săptămâni
înainte şi nu auzise această expresie. Era pe caseta
pe care o ascultase de multe ori, dar blocase în mod selectiv
această expresie. Specialiştii în psihologie cognitivă
cred că, de fapt, ne creăm propria realitate, filtrând
în permanenţă informaţia din interior şi
din exterior. Ea nu mai auzise acel cuvânt până în ziua
aceea.
Când 1-a auzit, i s-a declanşat amintirea
unei experienţe pe care o reprimase complet. Şi-a
amintit că tatăl o molestase sexual, de la patru
până la nouă am. Reprimase această amintire.
Avea cincizeci şi patru de ani, cinci copii şi,
în acel moment, era sub tratament de zece ani, dar niciodată
nu se apropiase de amintirea respectivă. Din anumite
motive, scanarea corpului i-a reamintit aceste fapte. Urmarea
a fost o amintire limpede a unei alte scene. Când avea nouă
ani, tatăl ei a murit. Se afla în sufragerie, alături
de el. A avut un atac de cord şi a căzut pe podea.
A fost atât de speriată, încât s-a retras într-un colţ.
Vă puteţi imagina sentimentele ei amestecate, îşi
iubea tatăl, dar el o teroriza. Mama ei a venit după
o vreme şi a dat vina pe fetiţă pentru moartea
tatălui, deoarece nu o chemase. A luat o mătură
şi a bătut-o cu cruzime, lovind-o în cap şi
peste gât.
Cred că foarte mulţi oameni poartă
în ei astfel de suferinţe. Unii au trăit în copilărie
experienţe atât de dureroase, încât singura cale de a
le face faţă este eliminarea lor din memorie. Acum,
după patruzeci de ani, suntem mult mai pricepuţi
la recunoaşterea acestor probleme şi la a-i învăţa
pe copii sa ceară ajutor în astfel de situaţii.
Dar pe atunci nu se vorbea niciodată despre asta.
Când a trăit experienţa amintirii,
pacienta respectivă m-a sunat, mi-a scris o scrisoare
şi a venit la spital — toate astea în aceeaşi zi.
A fost o experienţă extrem de importantă pentru
ea. Drept urmare, şi-a îndesit şedinţele de
psihoterapie şi s-a alăturat unui grup de victime
ale incestului. A continuat meditaţia, ajungând mai apoi
la un punct în care aprecia cu adevărat această
experienţă. Pentru ea, a fost o descoperire incredibilă,
urmată de o eliberare. Când am întâlnit-o prima dată,
istoricul ei medical era un teanc gros de fişe. Suferea
de inimă, avea hipertensiune, lupus, artrită, alergii
şi tot felul de probleme musculare şi osoase. Cred
foarte tare — şi multe dovezi susţin asta — că
atunci când îţi reprimi suferinţe de acest gen în
copilărie, echilibrul şi armonia corpului sunt date
peste cap. Corpul este dereglat la un nivel profund şi
suferinţa apare sub forma unei boli.
Aceasta este povestea unei singure persoane
dintre sutele de pacienţi pe care i-am avut. Nu toţi
au trăit astfel de amintiri, dar până într-a opta
săptămână, majoritatea simt că au luat
contact cu ceva profund din interiorul lor — ceva despre care
nu ştiau că există — şi se simt foarte
bine. Adesea spun că ajung la stări
pe care nu le-au mai avut din copilărie şi că
au căpătat sentimentul că îşi controlează
viaţa.
Când am început programul, ne-am întrebat dacă
americanul obişnuit va fi dispus să practice vreo
formă de meditaţie. Nu ştiam dacă introducerea
în program a tehnicilor de yoga nu făcea cumva ca totul
să pară şi mai nebunesc. După mai bine
de cincisprezece ani, am găsit răspunsul: americanul
mediu nu este doar doritor să practice meditaţia
într-un mod disciplinat, cel puţin timp de opt săptămâni,
ci îi şi place acest lucru.
Efectele medicale ale
meditatiei întelegerii
Voi trece foarte pe scurt în revistă câteva
rezultate generale ale programului de reducere a stresului.
Am făcut un studiu pe o perioadă de doi ani, cu
aproximativ o mie două sute de oameni care au fost trimişi
la noi de către medicii lor. In primul rând, am vrut
să ştim câţi oameni urmează cursul şi
câţi abandonează, pentru că acesta este un
parametru care demonstrează cât de bună este clinica
noastră. Din cei l 155 de pacienţi care au fost
trimişi la noi în doi ani, am intervievat la început
75 la sută. Ceilalţi nu au dorit să vină
la interviu, dintr-un motiv sau altul, sau nu au putut fi
găsiţi. Dintre cei intervievaţi, 90 la sută
s-au înscris în program. Dintre cei înscrişi, 92 la sută
1-au început, iar dintre cei care 1-au început, 86 la sută
1-au dus până la capăt. Acestea sunt nişte.
rezultate foarte bune, mai ales dacă ţinem cont
că le cerem foarte mult participanţilor. Noi spunem
că este stresant să urmezi programul de reducere
a stresului, pentru că a sta patruzeci şi cinci
de minute zilnic fără să faci nimic reprezintă
o schimbare majoră a stilului de viaţă. Probabil
că există ceva care îi mulţumeşte, altfel
nu ar rămâne în program.
Pentru a pune aceste date în context, trebuie
să spunem că media pacienţilor care îşi
respectă programările la un doctor este de 25 de
procente. Se ştie că oamenii nu se duc atunci când
sunt programaţi, aşa că a le cere să rămână
într-un program în care trebuie să exerseze patruzeci
şi cinci de minute zilnic, şase zile pe săptămână
şi, în plus, să-şi petreacă restul zilei
cu meditaţia informală, înseamnă foarte mult.
Noi le cerem şi le oferim foarte mult. Cred că le
place această provocare.
Dacă ne gândim la toţi oamenii trimişi
la noi într-o anumită perioadă de timp şi
ne referim la numărul de simptome pe care le prezintă,
putem vorbi de o reducere cu 25 la sută a acestuia în
cele opt săptămâni ale cursului. Dacă luăm
în considerare simptomele psihologice, cum ar fi nervozitatea,
anxietatea, depresia şi somatizarea — sau imaginarea corpului într-o stare mult mai
proastă decât cea reală —, observăm o reducere
a acestora cu 32 la sută de-a lungul celor opt săptămâni
ale cursului, în medie, aceşti oameni sufereau de circa
opt ani, fără să'reuşească să-şi controleze problemele.
Am dorit să aflăm şi dacă
s-a schimbat ceva la un nivel mai profund. Aproape orice mijloc
poate atenua simptomele pe o perioadă scurtă. Se
pot ridica şi dansa, iar simptomele vor dispărea
pentru o vreme. Sau s-ar putea simţi mai bine dacă,
pur şi simplu, se întâlnesc şi stau de vorbă.
Am vrut să ştim dacă se întâmplă şi
altceva, aşa că ne-am orientat către măsurătorile
factorilor personalităţii presupuşi a mări
rezistenţa la stres. Aceştia constau în viziuni
care le permit oamenilor să facă faţă
stresului, precum cele ale călugărilor despre care
vorbeaţi, care i-au ajutat să supravieţuiască
închisorii şi situaţiilor grele fără prea
multe sechele psihice. Altcineva, care ar fi trăit aceeaşi
experienţă însă fără aceşti
factori psihologici puternici, probabil că nu ar fi
supravieţuit sau ar fi fost prea afectat pentru a mai
putea duce o viaţă normală. Unele dintre aceste
măsurători au fost puse la punct prin studierea
supravieţuitorilor lagărelor de concentrare din
Germania nazistă. Compasiunea este unul dintre factori.
Altul este simţul coerenţei, care presupune un
simţ puternic legat de înţelegerea a ceea ce ni
se întâmplă, indiferent cât de groaznică ar fi experienţa.
Acesta este legat de autoeficacitate: credem că vom putea îndura experienţa,
dându-i un sens. Este vorba de structuri profunde ale personalităţii,
care de obicei nu se modifică — cu siguranţă
nu în opt săptămâni. Dar am descoperit că
nivelul simţului coerenţei a crescut în cazul pacienţilor
noştri cu şapte la sută pe durata programului.
S-ar putea să nu pară prea mult, dar cercetătorii
psihologiei personalităţii spun că o schimbare
medie de şapte la sută înseamnă enorm. Prin
urmare, nu numai că simptomele sunt atenuate, dar se
modifică şi anumiţi factori psihologici mai
profunzi.
O creştere asemănătoare întâlnim
şi în cazul factorului cunoscut sub numele de rezistenţă
la stres. Acesta este compus din trei elemente: simţul
controlului, angajarea într-o experienţă cotidiană
vie şi abilitatea de a face faţă schimbării
ca provocare. Pentru mulţi oameni, schimbarea reprezintă
un mare stres. Când se simt mai bine, lucrurile se schimbă
şi nu mai ştiu unde se află. Dacă învăţăm
să înţelegem neper-manenţa şi să parcurgem o schimbare cu
mai multă înţelegere, atunci o putem vedea ca pe
o provocare, nu neapărat ca pe un obstacol. Rezultatele
arată o schimbare de şase la sută. Acestea
sunt dovezi preliminare care sugerează o îmbunătăţire
importantă a structurii profunde a minţii. Trebuie
să facem studii mult mai sofisticate — şi pe unele
dintre ele vi le voi prezenta — pentru a determina dacă
aceste lucruri sunt cu adevărat importante. Dar se pare
că pacienţii suferă o schimbare importantă
nu doar sub aspectul afecţiunilor şi al problemelor
psihologice, ci şi la nivelul modului mai profund în
care privesc lumea. Astfel, ajungem din nou la problema celor
nouă puncte. Ceva legat de perspectiva asupra relaţiei
lor cu lumea se schimbă. Se simt mai legaţi, mai
întregi şi mult mai capabili să lupte cu suferinţa,
să nu o lase să le submineze şi să le
distrugă vitalitatea.
Un alt factor care prezintă o ameliorare
este unicitatea, adică simţul apartenenţei
sau al conectivităţii. Măsurăm unicitatea
în moduri diferite, aşa că este puţin probabil
să descoperim aceleaşi variaţii ca în cazul celorlalţi
factori, în loc să folosim un chestionar, îi rugăm
pe oameni să scrie o poveste pe baza unei imagini. Psihologii
analizează povestea, căutând o anumită formă
de motivare, care reflectă unicitatea sau sentimentul
înrădăcinat al unităţii, într-un grup
de control, studiat cu opt săptămâni înainte de
începerea meditaţiei, măsurătorile nu au indicat
nicio schimbare. După ce au parcurs paşii pregătitori
în meditaţie, a existat o creştere mare a acestui
factor. Unicitatea, ca şi alţi factori psihologici
sofisticaţi, de genul încrederii unificatoare, a fost
pusă în legătură cu schimbări imunitare
pozitive, în urma altor studii făcute împreună cu
doctorul David McClelland de la
Universitatea Harvard.
Efectele
meditaţiei înţelegerii şi generalizarea lor
De fiecare dată când desfăşurăm
programul, obţinem aceleaşi rezultate, între începutul
şi sfârşitul programului, are loc o reducere bruscă
a numărului simptomelor medicale şi psihologice,
cum ar fi: anxietatea, nervozitatea, ostilitatea şi soma-tizarea.
în cadrul unor studii ulterioare efectuate asupra pacienţilor
care au urmat cursurile de meditaţie, numărul simptomelor
rămâne scăzut de-a lungul celor patru ani cercetaţi,
astfel încât există dovezi că îmbunătăţirea
persistă în timp. îi chestionăm în special în legătură
cu exerciţiile de meditaţie: dacă mai meditează,
cât de mult, cât timp, ce tehnici folosesc, dacă mai
recurg la practici informale, de genul înţelegerii în
viaţa cotidiană, şi aşa mai departe. Nouăzeci
şi trei la sută spun, după patru ani, că
mai practică ceva din ceea ce au învăţat la
curs. Patruzeci şi cinci la sută continuă să
practice meditaţia formală cel puţin cincisprezece
minute de trei ori pe săptămână. Au trecut
patru ani fără niciun
ajutor din afară.
în cazul durerilor cronice, apare o mare diferenţă
între bărbaţi şi femei în privinţa reacţiei
la practică. Mai multe femei decât bărbaţi
răspund pozitiv. Acest lucru ar putea fi influenţat
de probleme legate de munca depusă. S-ar putea ca femeile
să fie mai motivate decât bărbaţii să-şi
îmbunătăţească starea. Totuşi, această
observaţie nu mai este corectă în cazul pacienţilor
care au probleme fără dureri, cum ar fi bolile de
inimă, legate de stres, sau cancerul. Se pare că
femeile reacţionează mai bine decât bărbaţii
doar în cazul durerilor. Rezultatele arată că, în
cazul durerii, scad frecvenţa, gradul şi numărul
simptomelor medicale şi al neplăcerilor psihice.
Se îmbunătăţesc atât rezistenţa la stres,
cât şi simţul coerenţei.
Dacă privim diagnosticele unor boli individuale,
observăm că, după meditaţie, apar schimbări
de acelaşi tip: o reducere cu 40 până la 45 la
sută a simptomelor medicale, o reducere asemănătoare,
dacă nu chiar mai mare, a neplăcerilor psihologice
şi o creştere cu patru până la opt procente
a factorilor de personalitate care amortizează stresul.
Bolile de inimă, hipertensiunea şi problemele digestive
prezintă acelaşi tipar. Aşadar, tiparul este
independent de diagnostic. Peste 80 la sută dintre oameni
declară reducerea simptomelor fizice şi psihologice
într-o anumită măsură. Nu oricine răspunde
favorabil la meditaţie. Cei 15 sau 20 la sută care
nu o practică nu se raportează bine la meditaţie
— nu înţeleg de ce trebuie să facă acest lucru
şi de ce nu îi vindecăm pur şi simplu.
Este foarte greu să selectezi un grup
de referinţă potrivit în cadrul unei clinici, dar
uneori poţi face comparaţii cu pacienţi din
alte clinici, înscrişi într-un proces asemănător.
Astfel, am efectuat câteva studii controlate şi am descoperit
că alte clinici, care folosesc intervenţia medicală,
nu obţin rezultate atât de bune în cazul unor pacienţi
asemănători, cu probleme de acelaşi tip. Ceva
de genul mobilizării minţii în sprijinul tratamentului
medical ar reprezenta o abordare mai bună decât simplul
tratament medical.
Fragmente selectate din paginile 129-162
RĂDĂCINILE
RESPECTULUI DE SINE
DIFERENŢE ÎNTRE ORIENT ŞI OCCIDENT
DANIEL goleman: Când Paul Ekman,
care a studiat expresiile faciale ale emoţiilor universale,
a fost în Japonia, a descoperit că oamenii care urmăresc
filme tulburătoare îşi exprimă foarte puţin
emoţia, cu excepţia cazului în care cred :ă
sunt singuri. A folosit o cameră ascunsă atunci
când oamenii se uitau la film. Când se considerau singuri,
ei îşi exprimau emoţia în acelaşi mod ca oriunde
altundeva în lume. Dar atunci când în încăpere se afla
o altă persoană, nu exprimau nicio
emoţie. Aşadar, expresia facială a emoţiei
este afectată de cultură, dar sentimentele rămân
prezente.
Aprecierea de sine negativã
sharon salzberg : Lee
a vorbit mai devreme despre o convingere puternică printre
occidentali, conform căreia răul se găseşte
în centrul fiinţei umane. Pare ceva foarte diferit de
înţelegerea budistă a stării spirituale naturale,
care este pură şi luminoasă, părţile
corupte, ce dau naştere suferinţei, fiind doar trecătoare,
nu inerente minţii. Aş vrea să vă cer
părerea despre o stare spirituală foarte obişnuită
printre occidentali, aceea de ură puternică faţă
de propria persoană, în budismul Theravada, învăţăm că sursa cea mai puternică
a bunăvoinţei iubitoare — metta
— este observarea bunătăţii cuiva, dar,
adesea, oamenii spun că nu-şi pot identifica propria
bunătate. Sau, atunci când le cerem să se gândească
la lucrurile bune pe care le-au făcut, astfel încât să
devină bucuroşi, plini de respect de sine şi
de încredere, ei spun că nu le este uşor să
facă acest lucru. Pot insista asupra lucrurilor rele
pe care le-au făcut, dar nu şi asupra celor bune.
Dacă vorbim despre generozitate, oamenii spun că
sunt generoşi, dar asta doar pentru că simt că
nu merită lucrurile pe care le oferă altora. Dat
fiind faptul că oamenii afirmă atât de des că
pot simţi iubire şi compasiune pentru alte fiinţe
mai uşor decât pentru sine, ce înseamnă să
înveţi să te sacrifici pentru alţii ? Pentru
aceşti oameni, accentul pus pe sacrificiul de sine este
văzut adesea nu ca o bunăvoinţă iubitoare reală, ci, pur şi
simplu, ca dispreţ faţă de sine şi sentiment
al lipsei de valoare a propriei persoane. Uneori, mai există
o componentă. Nu e vorba doar de faptul că oamenii
vor să fie fericiţi şi nu sunt. Ei vor să
fie fericiţi, dar simt că nu merită să
fie. Se simt vinovaţi, ca şi cum ar fi o greşeală
să se simtă fericiţi. Aşadar, atunci când
vorbim despre bunăvoinţă iubitoare şi
compasiune, trebuie să vorbim, mai ales, despre iubirea
de sine ?
[După un lung schimb de replici în tibetană, Alan
Wallace spune că acest concept îi este străin lui
Dalai Lama.}
DALAI LAMA: Dispreţul faţă de
sine sau lipsa de compasiune faţă de sine reprezintă
ceva care apare din când în când, ca rezultat al anumitor
circumstanţe, sau e o chestiune de temperament, o trăsătură
mentală stabilă ?
SHARON SALZBERG: Cred că este o trăsătură
mentală stabilă foarte des întâlnită în cultura
occidentală.
DANIEL brown: Terapeuţii cognitivi au descoperit
că mulţi oameni obişnuiţi poartă
un dialog interior continuu şi foarte negativ, îşi
spun: „Nu pot face asta. Mă urăsc. N-o să mi
se întâmple niciodată nimic bun." Acest monolog
devine obişnuinţă, chiar dacă oamenii
nu-şi dau seama. Terapeuţii spun că, pentru
a schimba acest obicei, trebuie să intervii cu gânduri
pozitive intenţionate, ceea ce e foarte dificil. Când
oamenii devin deprimaţi, acest discurs negativ se intensifică
şi mai mult. De asemenea, occidentalilor le este foarte
caracteristic faptul că, atunci când se examinează
pe sine, în psihoterapie sau în meditaţie, o bună
parte din această ură faţă de sine apare
în experienţele timpurii.
JON KABAT-ZlNN: Sfinţia Voastră, această problemă
a respectului de sine scăzut este foarte obişnuită
în Occident. De obicei, oamenii nici măcar nu sunt conştienţi
de monologul interior negativ, în bună măsură,
această situaţie are la origine experienţele
copilăriei. O mamă este supărată şi
îi spune copilului „eşti rău",
când, de fapt, vrea să spună „nu-mi place ce faci".
Mesajul „sunt rău" rămâne întipărit în
mintea copilului şi după ce a crescut şi a
uitat de cauze. Vedem acest lucru aproape în toate cazurile
celor sosiţi la spital cu probleme de sănătate.
Oamenii nu simt că ar avea cine ştie ce valoare.
DALAI LAMA: Oamenii aceştia sunt violenţi
? JON KABAT-ZlNN: Nu, sunt oameni
obişnuiţi. sharon
salzberg : Adică noi. [râsete]
dalai lama: Dacă oamenii cu un astfel
de respect de sine scăzut sunt puşi în situaţii
în care se pierd cu firea, nu au sentimentul că propriul
sine merită să fie apărat ?
JON KABAT-ZlNN: Uneori, pur şi simplu renunţă.
Se simt neajutoraţi, ca şi cum ar merita răul
care li s-ar putea întâmpla. Pe de altă parte, mulţi
răspund sentimentelor interioare profunde de respect
de sine scăzut devenind agresivi. Se reped asupra altora
ca nişte tancuri, în adâncul lor, nu se simt bine cu
ei înşişi şi nu vor să examineze situaţia,
aşa că îşi proiectează forţa în afară.
Acest lucru conduce foarte uşor la agresiune şi
lipsă de simpatie faţă de sentimentele altora.
Este o problemă foarte mare în Occident.
DANIEL brown: De obicei, nu conduce la agresiune
şi violenţă cu orientare directă spre
exterior, ci la o ură de sine mai accentuată.
DALAI LAMA: Ce credeţi dumneavoastră,
ca vindecători, că ar putea fi benefic pentru aceşti
oameni ? Care sunt metodele eficiente ?
JON KABAT-ZlNN: Considerăm că, învăţându-i
pe oameni meditaţia, mai ales meditaţia înţelegerii,
obţinem efecte foarte bune. Dacă le ceri unora care
nu ştiu nimic despre meditaţie să stea nemişcaţi
şi să-şi urmărească respiraţia,
primul lucru pe care îl observă este dificultatea sarcinii,
pentru că ideile vin şi se duc. Dacă le ceri
apoi să-şi urmărească gândurile, fără
să se lase dominaţi de ele, îşi dau seama că
unele sunt de genul „nu sunt bun de nimic", înainte,
ei considerau adevărat acest lucru. Acum, îl consideră
un simplu gând. Când se întorc la respiraţie, iar gândurile
trec, se simt eliberaţi. Chiar şi în cazul oamenilor
care suferă de dureri cronice sau boli de inimă
se poate petrece foarte rapid o schimbare a modului în care
se privesc pe sine, cu toate că problema nu dispare imediat.
Adesea, după numai opt sau zece săptămâni,
oamenii încep să se abţină să mai gândească
aşa, nu numai în timpul meditaţiei, ci şi în
viaţa cotidiană. Când ai sentimente negative faţă
de tine însuţi, faţă de alţii sau faţă
de o situaţie specială, le recunoşti ca gânduri,
nu ca adevăruri, şi le laşi să treacă.
Astfel, capeţi un echilibru interior mult mai mare şi
scapi de problemele respectului de sine scăzut.
sharon salzberg : Este benefică
şi predarea învăţăturilor morale, astfel
încât oamenii să se poată respecta pe ei înşişi
pentru că duc o viaţă mai virtuoasă. De
asemenea, atunci când predăm meditaţia bunăvoinţei
afective este foarte important ca oamenii să se pună
şi pe sine printre obiectele sentimentelor de afecţiune,
nu doar pe alţii.
JON kab AT-ZlNN:
Sunteţi surprins ?
DALAI LAMA: Da, foarte mult. Credeam că
am cunoştinţe foarte bune despre minte, dar acum
mă simt cam ignorant. Cred că aceste lucruri sunt
foarte ciudate şi mă întreb care sunt cauzele lor.
Suferiţi cu toţii de tulburări mentale ? Cauzele
acestor autocritici sunt, pur şi simplu, fiziologice
?
Cauzele
respectului de sine scăzut
THUBTEN jinpa : Poate că originile sunt culturale,
poate că ţin de moştenirea religioasă
şi de alţi factori de genul acesta.
DALAI LAMA: Poate că problemele sunt cauzate
de o mentalitate absolutistă. Adică, dacă un
lucru oarecum nega-
tiv este etichetat ca absolut negativ, iar
dacă un altul, oarecum bun, este văzut ca fiind
absolut bun, ignorându-se toate variaţiile subtile ale
intervalului. Asta ar putea provoca o dis-funcţie mentală.
jon KABAT-ZlNN
Mai există şi o altă posibilitate, cu toate
că niciuna nu este exclusivă. Este legată de
ceea ce spunea Daniel Goleman mai
devreme despre oamenii care simt că nu deţin controlul
asupra propriei vieţi, în trecut, în societatea noastră
existau multe sisteme care confereau individului sentimentul
apartenenţei şi al conectivităţii. Sistemele
furnizau un oarecare control şi defineau o mică
lume cu sens. De exemplu, biserica şi familia extinsă
reprezentau forţe foarte puternice în vieţile oamenilor.
Astăzi, în Occident, biserica este mult mai slabă
şi mai puţin importantă pentru mulţi oameni.
Familia se destramă în foarte multe cazuri. Munca este
şi ea foarte fragmentată: nu mai este vorba de ferma
tatălui, care aparţinuse bunicului, şi aşa
mai departe. Relaţiile sociale sunt astăzi mult
mai dinamice, iar acest lucru face mai dificilă găsirea
locului în societate de către tineri.
lee YEARLEY: Nu este doar
un fenomen modern. Când Alexis de
Toqueville studia America, în 1830,
a descoperit că una dintre cele două caracteristici
principale ale americanilor este „nervozitatea americană".
Cu toate că se declara în favoarea unei societăţi
liberale, democratice, el considera că preţul plătit
pentru o astfel de societate este foarte mare: din cauza acestei
nervozităţi, nu te poţi situa pe o anumită
poziţie. Faptul că nu ţi-e clar cine eşti
şi că nu ştii care sunt valorile face parte
din cerinţele sistemului. El credea că, din această
cauză, experimentul american ar putea eşua, iar
asta se întâmpla acum aproape două sute de am.
dalai lama: Acest tip de atitudine se
întâlneşte la o mare parte a populaţiei americane
?
JON KABAT-ZlNN: Da.
DALAI LAMA: Sunt diferenţe mari faţă
de europeni sau sud-americani ?
FRANCISCO varela : Există foarte puţine
lucruri comune, Sfinţia Voastră. Cred că unul
dintre motive este ceea ce am menţionat mai devreme:
posibilitatea ca emoţiile să fie condiţionate
parţial de limbaj. Când merg în Statele Unite, sunt surprins
de numeroasele discuţii despre respectul de sine. în
Europa şi în America de Sud, se vorbeşte mult mai
puţin despre asta. în Franţa, de exemplu, expresia
„respect de sine" nu este folosită în mod obişnuit.
Limba întăreşte emoţia şi îi conferă
un rol important în viaţă. Cred că acesta e
un exemplu foarte bun de modalitate în care istoria, cultura
şi limbajul conturează un anumit repertoriu al emoţiilor.
JON KABAT-ZlNN: Am putea avea, aşa cum am spus mai devreme,
o emoţie nouă care nu a existat acum cinci sute
de ani. Una pe care am descoperit-o noi înşine.
lee YEARLEY: O motivaţie a acestui
fapt este ideea religioasă foarte răspândită
a unui Dumnezeu care judecă.
UN CĂLUGĂR: Conceptul de păcat
originar întăreşte această opinie. Am întâlnit
şi câţiva oameni cărora doctrina budistă
a sinelui care nu este existent cu adevărat le întăreşte
respectul de sine scăzut.
lee YEARLEY: Se spune
uneori despre creştinii americani că practică
un creştinism care ţine de crucificare, uitând toate
celelalte lucruri întâmplate, în povestea creştină
completă, lisus este ucis, dar se ridică din morţi pentru
a face comunitatea să trăiască într-un anumit
fel. Dar ei nu văd decât bunătatea distrusă,
nu şi faptul că aceasta continuă să trăiască,
aşa că o parte a tabloului este lăsată
pe dinafară.
dalai lama : Această
mentalitate este întâlnită şi în cazul oamenilor
muţi ?
daniel goleman: Da, Sfinţia
Voastră. De fapt, în A.merica, oamenii cu handicap au adesea sentimente de acest
gen mai puternice.
DALAI LAMA: Vreau să spun: există
obstacole în această privinţă pentru oamenii
care nu au posibilitatea de a comunica prin cuvinte ?
francisco varela: Este cazul lui Helen
Keller, care s-a născut oarbă şi surdă.
Totuşi, a avut un îngrijitor foarte bun, cu care comunica
prin atingere, în cele din urmă, a învăţat
să citească şi să scrie, descriind experienţa
de a fi orb şi surd. Descrierea ei nu constituie o imagine
a sinelui socializat, ci un tip diferit de sine care a devenit
social atunci când ea a învăţat să comunice
într-un cadru cultural. Este un exemplu perfect, iar răspunsul
este, desigur, da, lipsa limbajului în participarea la cultură
conturează un simţ al sinelui.
DALAI LAMA: Un termen important în budismul
tibetan este autocentralitatea,
care presupune preţuirea propriei stări de bine
mai presus de orice altceva. Dar aceasta poate coexista cu
lipsa respectului de sine ?
DANIEL brown: Da, cele două există
adesea împreună. Oamenii pot avea adeseori o imagine
de sine grandioasă, exagerată, dar şi un respect
de sine scăzut.
DALAI LAMA: Aceşti oameni cu respect de
sine scăzut au cu siguranţă un simţ al
„eu"-lui. Nu simt oare şi
că ar vrea să fie fericiţi ?
DANIEL BROWN: Ba da, desigur, foarte mult.
DANIEL GOLEMAN: A vrea să fii fericit
înseamnă auto-centralitate
?
DALAI LAMA: în budismul tibetan, putem întreba:
„Un buddha are un interes propriu
sau este preocupat doar de alţii ?" Iar răspunsul
— foarte important — este că buddha
le are pe amândouă. La fel, un Bodhisattva,
lipsit de auto-centralitate, vrea
totuşi să obţină iluminarea deplină
pentru binele tuturor creaturilor. Astfel, o asemenea persoană
are atât un interes propriu, cât şi unul public. Altfel,
nu ar exista încredere şi am avea un respect de sine
scăzut. Dar autocen-tralitatea
se află dincolo de asta, iar un buddha
sau un Bodhisattva nu prezintă o astfel de caracteristică.
Autocen-tralitatea doreşte
fericirea proprie, dar neglijează starea de bine a celorlalţi.
Nu trebuie să existe grandoare, dar prioritatea ne face
să fim noi înşine, orice altceva trecând pe un plan
secund.
DANIEL BROWN: în psihoterapia occidentală
există o mulţime de studii despre persoanele suferind
de tulburări de personalitate narcisistă, care reprezintă
versiuni extreme ale problemelor respectului de sine. Ei au
de obicei un respect de sine foarte scăzut, dar şi
grandoare. Unii încep prin a se plânge de propriul respect
de sine scăzut şi, prin psihoterapie, dezvăluie
o imagine despre sine grandioasă, astfel încât ajung
la o viziune mai echilibrată asupra lor. Alţii încep
prin a fi foarte plini de sine şi, după psihoterapie,
îşi descoperă respectul de sine scăzut. Din
nou, succesul psihoterapiei constă într-o viziune mai
echilibrată asupra sinelui.
Am descoperit că narcisiştilor sau
celor care au probleme cu respectul de sine le este foarte
dificil să fie conştienţi de ei înşişi
şi de ceilalţi în acelaşi timp. De exemplu,
pacienţii narcisişti vin la psihoterapie atât de
plini de sine, încât nu sunt conştienţi de prezenţa
terapeutului. Umplu încăperea, iar terapeutul se plictiseşte,
pentru că nu se simte prezent pentru pacient. Uneori,
apare cazul invers: pacientul este atât de copleşit de
prezenţa terapeutului, îl idealizează sau îl crede
atât de puternic, încât simţul sinelui este inexistent
în prezenţa acestuia. Oamenii cu astfel de tulburări
narcisistice extreme nu pot fi conştienţi
de sine şi de altul în acelaşi timp, aşa că
alternează între a exista numai ei, şi nimeni altcineva,
sau numai altcineva, şi deloc ei. Asta face parte din
problema care trebuie rezolvată.
DALAI LAMA: în cazurile oamenilor cu respect
de sine scăzut par să fie prezente trei aspecte.
Primul este existenţa unui simţ al sinelui. Apoi,
vor să fie fericiţi. Dar al treilea este dispreţul
sau ura faţă de propria persoană. Asta poate
fi legată de lipsa de speranţă şi de disperare.
Aţi spus că, atunci când oamenii cu probleme de
acest tip sunt învăţaţi, prin meditaţia
înţelegerii, să îşi urmărească gândurile
în timp ce se formează şi îşi dau seama că
nu sunt decât simple gânduri, acest fapt este util pentru
creşterea respectului de sine. Asta se întâmplă
deoarece, procedând astfel, au sentimentul unei realizări
? Asta le creşte respectul de sine sau altceva ?
Abilitatea
de a face în asa fel ca lucrurile sã se întâmple
JON KABAT-ZlNN: Cred că este vorba şi despre altceva,
dar aţi pus punctul pe i în cazul acestei forme extreme
de descurajare. Eficacitatea proprie a reprezentat subiectul
multor cercetări din psihologia occidentală în
ultimii cincisprezece ani. încrederea în capacitatea cuiva
de a face să se întâmple ceva într-un anumit domeniu
este foarte exact orientată. Dacă omul nu crede
în capacitatea sa de a se lăsa de fumat, putem prezice
că nu se va putea lăsa de fumat foarte uşor.
Să ne gândim la repararea unei maşini. Unii se uită
sub capotă şi spun: „Doamne, n-o să pot face
asta niciodată." Ei nu vor repara niciodată
o maşină. Alţii zic: „Ei bine, cine ştie
?! Hai să încerc!" Ei sunt mult mai fericiţi
şi mai bine adaptaţi şi, în plus, îşi
revin mult mai repede după boală. Această încredere
în propria competenţă este cel mai puternic indicator
al şanselor de recuperare a pacientului după boli
de inimă sau artrită şi se află în legătură
cu anumiţi parametri ai sistemului imunitar.
Pentru a răspunde mai exact întrebării,
sentimentele de eficacitate proprie ale oamenilor cresc atunci
când descoperă, prin meditaţie, că nu trebuie
să se lase copleşiţi de un gând.
Când identifică aserţiunea „nu sunt
bun de nimic" ca gând, nu ca adevăr, o lasă să
dispară. Când gândul se formează din nou, ei îl observă
şi îl lasă să dispară, astfel încât nu se
mai simt deprimaţi, încrederea lor în capacitatea de a-şi
spori iscusinţa creşte, iar sentimentul de control
este o cale foarte bună de a mări respectul de sine.
DALAI LAMA: Aplicaţi şi alte metode,
cum ar fi acordarea unei sarcini pentru cei cu o încredere
de sine scăzută, urmărind apoi îndeplinirea
acesteia şi lăudându-i dacă o duc cu bine la
capăt, ridicându-le astfel moralul sau respectul de sine
?
JON KABAT-ZlNN: Da, sigur că şi asta ajută.
[…]
Cultivarea
bunăvoinţei iubitoare faţă de propria
persoană
DALAI LAMA: Cred că un principiu budist
foarte relevant pentru această problemă este afirmaţia
conform căreia natura de Buddha
pătrunde în toate fiinţele. Când aplici asta la
personalitate, rezultatul este că natura esenţială
a propriei tale minţi este absolut pură. Acest fapt
furnizează un fundament pentru încrederea în sine şi,
astfel, pentru depăşirea disperării.
JON KABAT-ZlNN: Dar este nevoie de credinţă. Or, aţi
spus că patru miliarde de oameni de pe planetă nu
cred.
dalai lama : Nu pornim de la natura de
Buddha, pentru că asta ar însemna
pur şi simplu un salt în credinţă. Căutăm,
mai întâi, să înţelegem vidul. Aşadar, există
două căi: pentru unii, primul pas este credinţa,
dar mai există o cale care nu este a credinţei simple,
ci a urmăririi înţelegerii vidului. Pe baza acestei
realizări, putem observa că distorsiunile mentale
sunt, pur şi simplu, accidentale. Ele nu aparţin
naturii minţii, aşa că ne putem elibera de
ele. Acum putem introduce afirmaţia despre natura de
Buddha ca având un fundament foarte solid — nu mai este doar
o afirmaţie sau o credinţă.
JON kabAT-ZlNN:
Asta ar putea pune o mare problemă în America dacă
folosiţi cuvintele nepotrivite, pentru că ceea ce
înţelegeţi dumneavoastră prin vid este foarte
diferit de ceea ce înţeleg occidentalii. Ei se simt deja
într-un mare vid! [râsete]
DALAI LAMA: Concepţia despre vid a occidentalilor
este cu totul goală! Această noţiune occidentală,
care este o falsă concepţie despre vid, spune că
e pur şi simplu vid, în timp ce concepţia corectă
este aceea de vid absolut, în mod normal, când folosim cuvântul
ego sau identitate a sinelui, pot exista două
conotaţii, una negativă şi una care nu trebuie
să fie negativă. Un sens al identităţii
sinelui este negativ pentru că provine din aroganţă,
supraestimare şi aşa mai departe, fără
vreun fundament valabil. Acest tip de sentiment puternic al
identităţii sinelui este fals. Dar mai poate exista
un sens al identităţii sinelui, al egoului. In realitate,
acesta este mai puternic la Bodhisattva decât la un om obişnuit, pentru că Bodhisattva sunt pregătiţi să-şi sacrifice
binele propriu pentru binele altora. Ei preţuiesc starea
de bine a altor fiinţe în locul binelui propriu. Pentru
a obţine această putere a voinţei, avem nevoie,
înainte de orice, de un sentiment puternic al identităţii
sinelui. Pe baza acestuia, putem schimba prioritatea sinelui
cu prioritatea celorlalţi. Astfel, sentimentul identităţii
sinelui la Bodhisattva este chiar
mai puternic decât cel al persoanelor obişnuite, care
nu sunt în stare să-şi sacrifice propriul bine
de dragul celorlalţi. Pentru asta, avem nevoie de o extraordinară
forţă a voinţei, care se obţine prin-tr-o
puternică încredere în sine.
jon KABAT-ZlNN:
Aceste observaţii sunt relevante pentru ceea ce spunea
Lee Yearley
despre păcat şi apatie spirituală, o problemă
foarte răspândită în această societate. Mă
întreb dacă nu are vreo legătură cu problema
dezvoltării unui sentiment puternic al determinării,
dar fără conotaţii egoiste, negative.
DANIEL brown: în psihoterapia occidentală,
există un concept numit respect de sine sănătos,
diferit de ceea ce a spus Sfinţia Voastră despre
Bodhisattva. Un individ cu un respect de sine sănătos
nu suferă de mania grandorii, nu este arogant fără
un motiv puternic, dar cel mai important este că persoana
îşi păstrează respectul de sine relativ independent
de context. Pentru oamenii obişnuiţi,
cu un respect de sine scăzut, valoarea proprie depinde
de context. De exemplu, îşi fac griji în legătură
cu modul în care îi privesc ceilalţi, având nevoie de
un anumit tip de admiraţie sau de laudă. Dacă
alţii îi critică, respectul de sine scade. Astfel,
sentimentul propriei valori depinde de modul în care îi văd
ceilalţi. Sau poate depinde de propria evaluare sau de
propriile realizări. Dacă fac ceva bun, se simt
plini de sine. Dacă nu se ridică la nivelul standardelor
personale, se simt prost. Oamenii cu un respect de sine sănătos
sunt mai puţin dependenţi atât de contextul extern,
cât şi de discrepanţa dintre comportarea de moment
şi propriile standarde individuale în privinţa acelei
comportări. Putem spune, aşadar, că în cazul
lor, respectul de sine este stabil, nu variază prea mult.
DALAI LAMA: Are o stabilitate mai mare pentru
că se bazează pe dovezi şi pe raţiune.
daniel brown: Da, are
o stabilitate mai mare, aşa că aceşti oameni
nu sunt afectaţi prea uşor atunci când ceilalţi
îi judecă negativ sau când îi admiră foarte mult.
în sensul ăsta, ei se află dincolo de laudă
şi de reproş şi sunt mai puţin afectaţi
dacă ceea ce fac într-un anumit moment se găseşte
sub standardele sau ţelurile proprii. Ceea ce lipseşte
din acest concept occidental al respectului de sine este chiar
faptul pe care tradiţia dumneavoastră pune accentul.
Conceptul de respect de sine sănătos pune accentul
de obicei pe autonomie, adică pe independenţă.
Conceptul Bodhisattva pune accentul
pe relaţiile cu ceilalţi, pe a face ceva pentru
alţii, iar în acest sens pare diferit.
dalai LAMA: Am dat exemplul
cu Bodhisattva, dar acesta are o
relevanţă mult mai largă.
Am vorbit despre această problemă
a identităţii sănătoase sau adecvate a
sinelui cu referire la Bodhisattva,
pentru că, de obicei, aceştia sunt asociaţi
cu sacrificiul de sine. Totuşi, un sentiment puternic
al identităţii sinelui poate fi relevant pentru
mulţi oameni care nu sunt Bodhisattva.
Pentru a trăi un astfel de sentiment puternic şi
adevărat al sinelui nu este neapărată nevoie
de un altruism profund, de preţuirea profundă faţă
de ceilalţi. Nu numai Bodhisattva, ci şi shravaka [i]
sipratyekabuddha [ii]
au un puternic sentiment al „eu"-lui
care îi face să se abţină de la acţiuni
nesănătoase. Aşadar, şi ei au un sentiment
puternic al identităţii personale.
Acceptarea
de sine autentică
DANIEL goleman: Care sunt calităţile
sau trăsăturile minţii în cazul unei astfel
de identităţi ? Ce factori mentali sunt dominanţi
în mintea unor astfel de oameni ?
DALAI LAMA: Acest sentiment adecvat al identităţii
sinelui sau al încrederii în sine nu este ceva ce apare ca
urmare a unei singure cauze, ci a mai multora. De pildă,
conform psihologiei budiste, încrederea în sine poate apărea
fără îngâmfare sau mândrie, iar pe baza încrederii
în sine putem aspira la ceva, dar fără a dori acel
lucru cu ardoare, în mod asemănător, putem simţi
compasiune fără a implica un ataşament afectiv.
Distingem diferite tipuri de încredere în sine după inteligenţă.
alan wallace: Termenul
pe care îl traducem prin „încredere în sine" sau „respect
de sine" are şi înţelesul de conştiinţă,
atât personală, cât şi publică. Distincţia
dintre conştiinţa personală şi cea publică
este că prima operează şi când suntem singuri:
conştiinţa noastră sau respectul de sine nu
ne va permite să ne angajăm în anumite acţiuni
nesănătoase, pentru că le vom considera sub
demnitatea noastră sau inadecvate, indiferent dacă
cineva află de ele sau nu. Conştiinţa publică
implică şi luarea în considerare a faptului că
ceilalţi sunt conştienţi de persoana noastră.
Ambele sunt privite ca stări spirituale sănătoase.
Le putem avea dezvoltate pe ambele, fără vreo anihilare
a sinelui, lipsă de respect de sine sau disperare.
DANIEL brown: Această definiţie pune
accentul pe abţinerea de la acţiuni nesănătoase.
Oare include şi gândurile nesănătoase ?
ALAN WALLACE: Da, desigur — corpul, vorbirea
şi mintea.
thubten jinpa: Există
un sentiment al precauţiei, dar fără descurajare.
dalai LAMA: Limba creează
anumite dificultăţi. Poate că în cele din urmă
vom avea o singură limbă universală. Ne-ar
economisi foarte mult timp! [râsete]
Care este cea mai bună metodă pentru
cei care au o astfel de problemă si nu sunt budişti
?
daniel goleman : Terapia
cognitivă.
DALAI LAMA: Puteţi aplica elemente ale
budismului unor oameni care nu cred ?
DANIEL GOLEMAN: O parte importantă a terapiei
cognitive este înţelegerea: simplul fapt de a învăţa
că avem gânduri.
ALEX berzin: Dar cred că celălalt
aspect este, de asemenea, foarte important: o relaţie
cu cineva care are rol de învăţător, nu neapărat
psihiatrul pe care îl plătim, căci, în acest caz,
am putea spune că terapeutul ne laudă doar pentru
că i-am dat bani. E nevoie de cineva care să vrea
cu adevărat să ne ajute, să ne ia în serios,
să ne facă să simţim că merităm
să fim ajutaţi. Acest aspect relaţional este
foarte important pentru occidentali, deoarece au fost crescuţi
în izolare şi se simt singuri.
DANIEL GOLEMAN: De exemplu, atunci când studenţii
occidentali găsesc un profesor foarte afectuos şi
îngăduitor, acesta le poate rezolva problema respectului
de sine scăzut, pentru că ei se simt iubiţi
pentru ceea ce sunt, aşa cum sunt, fiind ajutaţi
astfel să-şi depăşească sentimentele
negative.
dalai lama : Aşadar,
se poate întâmpla ca o cauză importantă a acestui
respect de sine scăzut să fie, pur şi simplu,
lipsa de iubire.
daniel BROWN: Da, şi
anume iubirea adecvată. Cu o iubire condiţionată,
în care copilul este iubit doar dacă face ceea ce trebuie,
acesta înţelege că este preţuit şi respectat
numai dacă se comportă într-un anumit fel.
jon kabAT-ZlNN: Iar acest fel este cel dorit de părinţi.
ALEX BERZIN: Mai există un factor important
în modul de creştere a copiilor occidentali. Ei sunt
recompensaţi pentru că sunt răi. Dacă
plâng suficient şi se comportă îngrozitor, părinţii
vor ceda în cele din urmă şi le vor da ceea ce-şi
doresc.
DALAI LAMA: Acest obicei ar putea fi mult mai
răspândit. Tibetanii par să procedeze la fel. [râsete]
FRANCISCO VARELA: Sfinţia Voastră,
nu credeţi că şi în familiile tibetane putem
întâlni cazuri în care dragostea nu este întotdeauna necondiţionată?
Nu putem întâlni părinţi care nu sunt capabili întotdeauna
să-şi iubească necondiţionat copiii ?
DALAI LAMA: în general, atitudinea tibetană
constă în aceea că părintele nu-şi iubeşte
copilul pe baza sentimentului „copilul meu e bun", ci
pe baza observaţiei „acesta e copilul meu". Cred
că acesta este principalul motiv. Iubirea se bazează
pe faptul că este vorba de propriul copil şi ea
creşte dacă acesta devine mai bun şi cultivă
calităţi bune. Dacă are calităţi
negative şi le întreţine, atunci iubirea s-ar putea
să scadă. Poate că există şi
factori sociologici. De exemplu, sistemul economic capitalist
occidental este foarte competitiv şi multe dintre valorile
sale sunt luate în considerare în termeni de consecinţe
economice, astfel încât acest tipar s-ar putea extinde şi
asupra relaţiilor dintre părinţi şi copii,
în sistemul economic, plăteşti şi obţii
ceva în schimb, iar acest lucru se poate aplica şi comportamentului
copilului. Este ca o relaţie de afaceri: pentru a obţine
compasiunea părinţilor, copiii trebuie să
plătească un preţ, să fie respectuoşi
sau să aibă o atitudine corectă.
lee yearley: Aş vrea
să expun o altă viziune asupra acestui lucru, o
viziune cu care colegii mei s-ar putea să nu fie de acord.
Cred că există o mare problemă legată
de respectul de sine în cazul unei mari părţi a
populaţiei americane. Dar o bună parte a acestei
populaţii are un respect de sine foarte puternic, care
nu e nici grandilocvent, nici bolnav. Mulţi dintre ei
deţin puterea. Conduc ţara, şi fac asta cu
atâta forţă, încât denotă un foarte puternic
sentiment al sinelui, chiar dacă este unul foarte înşelător.
Foarte mulţi oameni din această ţară ar
duce-o mai bine dacă ar avea mai multe probleme cu respectul
de sine!
DANIEL brown: Dacă ne uităm la depresii,
statisticile sunt semnificative. Aproximativ cincisprezece
la sută din populaţie e diagnosticată ca fiind
depresivă într-un anumit moment din viaţă,
iar depresia este asociată de obicei cu un respect de
sine scăzut. Iar aceştia nu sunt decât cei care
intră în atenţia medicilor, aşa că estimez
că cel puţin un sfert din populaţie ar suferi
de depresie.
LEE YEARLEY: Nu pun la îndoială acest lucru, dar mă
gândesc că pentru jumătate, sau cel puţin pentru
o treime din populaţie, această observaţie
nu este valabilă. Mulţi dintre aceşti oameni
sunt cei care iau deciziile importante în privinţa a
ceea ce reprezintă ţara şi încotro se îndreaptă
ea.
DALAI LAMA: Aţi găsit diferenţe
în această privinţă între un sistem socialist
şi unul capitalist ?
DANIEL BROWN: Nu ştim. Dar au existat
câteva studii pe familii în privinţa respectului de sine
scăzut. Un tipar care apare în mai multe studii arată
că familiile cu aşteptări foarte mari, în special
cele care prezintă o mobilitate verticală, vor creşte,
probabil, copii cu probleme în privinţa respectului de
sine. Desigur, după criza economică din anii '30,
americanii se temeau să nu treacă şi copiii
lor prin ce au trecut ei, aşa că au obţinut
stabilitatea economică. Fiecare copil are propriul său
temperament şi propriul său mod de a creşte
şi de a se dezvolta. Pe lângă corp, mai există
şi o identitate unică, aparţinând individului,
în familiile în care există aşteptări foarte
mari în privinţa modului în care ar trebui să fie
copilul după ce creşte există o discrepanţă.
Părinţii continuă să-1 perceapă pe
copil greşit şi să-şi impună aşteptările,
care sunt diferite de modul natural de dezvoltare a copilului.
Rezultatul este că, atunci când creşte, copilul
se simte perceput greşit sau incorect, ca şi cum
ceilalţi nu ar şti cine este. Acest fapt conduce
la îndoiala de sine şi la incapacitatea de a-şi
percepe propriile merite şi propria valoare. Este doar
un exemplu, dar aceste aspecte sunt studiate foarte amănunţit
în America.
ALEX berzin: Din experienţa mea cu ţările
socialiste, cred că nu sistemul economic este cel care
contează. Fiecare ţară pare să aibă
o cultură proprie. Polonezilor chiar nu le pasă
de ceea ce spun alţii despre ei, iar în Rusia, care este
ortodoxă, nu există problema occidentală a
vinovăţiei. Fiecare cultură, fiecare ţară
este diferită.
DALAI LAMA: Aşadar, ca răspuns la
întrebarea dumneavoastră iniţială despre începerea
cultivării bunăvoinţei iubitoare faţă
de sine şi a prezenţei acesteia în practica budistă:
da, există aşa ceva. [râsete]
(Fragmenet selectate din paginile 209-233)