Confruntaţi zilnic cu violenţa şi agresivitatea
societăţii în care oamenii au încercat să găsească
soluţii pentru a controla aceste fenomene. Unora dintre
ei le-a venit ideea să caute răspunsul în istoria
veche a Japoniei şi astfel au descoperit o soluţie
inedită, cea a artelor de luptă (Bugei).
După cum ştim, acestea au fost iniţial
create pentru a evita rănirile sau moartea pe câmpul de
luptă, iar începând cu secolul al şaptesprezecelea
ele s-au transformat treptat într-o Cale
a artelor de luptă (Budo), dedicate
perfecţionării individului
prin integrarea minţii, corpului şi spiritului.
Calea sabiei a transformat sabia care ucide într-un
instrument care protejează viaţa şi a făcut
ca aceste tehnici de luptă cu sabia să devină
un educaţional.
Această cale a artelor marţiale este similară
cu cea a ceremoniei ceaiului, a poeziei, a caligrafiei. Aşa
cum spun japonezii, toate acestea sunt căi ale lui Budha
şi ele au constituit, în decursul timpului, susţinerea
spirituală a poporului japonez. Analizând aceste Căi,
observăm că antrenamentul şi disciplina comună
tuturor acestora, fie ele arte marţiale sau culturale,
au trei nivele de măiestrie: fizică , psihologică
şi spirituală.
La nivelul fizic, elementul principal în alcătuirea
antrenamentului este măiestria formei, aşa numitele
Kata. Profesorul arată un model, o formă, iar elevul
observă cu atenţie şi repetă fără
încetare pînă când şi-a însuşit complet acest
model. La acest nivel nu se spun multe cuvinte şi nu se
dau explicaţii, iar în ultimul stadiu al măiestriei
formei, elevul este eliberat de stricta respectare a formei,
având libertatea de creaţie.
Acest moment al eliberării
practicantului de rigorile şi restricţiile formei
este posibil datorită schimbărilor interne de natură
psihologică ce au loc la nivelul mintii practicantului.
Antrenamentul de rutină, procesul de învăţare
care de multe ori este anost, repetitiv şi monoton, testează
ataşamentul practicantului şi puterea voinţei
sale şi în acelaşi timp diminuează încăpăţânarea,
înfrânează şi elimină proastele obiceiuri ale
corpului şi minţii. Pe tot parcursul acestui lung
proces, puterea, caracterul şi potenţialul practicantului
vor ieşi la suprafaţă, dacă ele există
cu adevărat.
Măiestria spirituală este inseparabilă
de cea psihologică, dar ea nu apare decât după o intensă
şi lungă perioadă de antrenament. În arta
mânuirii sabiei, practicantul trebuie să stăpânească
atât de bine poziţiile de luptă şi formele astfel
încât să nu ofere nici o deschidere (Suki) prin care adversarul
să înainteze şi să lovească.
Dacă în timpul luptei apare o astfel de deschidere,
aceasta este creată de greşeala (Ego-ul, cum se spune
în filozofia Budhistă) unuia dintre parteneri.
Luptătorul devine vulnerabil dacă îşi
pierde timpul pentru a se gândi la victorie sau înfrângere,
dacă încearcă să-şi întimideze adversarul
sau dacă-l subestimează. În timpul luptei, dacă
mintea se opreşte chiar pentru o singură clipă,
corpul işi pierde capacitatea de a fi fluid şi continuu.
Călugărul Zen, Takuan (1573-1645), cel care
a fost confidentul lui Yagyu Munenori (1571-1646), maestrul
de sabie al familiei Tokugawa, a scris un scurt tratat, numit
„Adevărata şi minunata sabie Tai-a". El spune:
„Arta sabiei constă în a nu fi preocupat de victorie
sau înfrângere, de puterea sau slăbiciunea mea sau a adversarului,
de faptul că trebuie să fac un pas înainte sau lateral,
de faptul că nu sunt văzut de inamic sau că eu
nu-l văd pe inamic. Dacă înţelegi acest fundament
poţi atinge priceperea în arta luptei cu sabia".
În concepţia lui Takuan, Tai-a este o sabie simbolică
ce dă viaţă tuturor lucrurilor. Yagyu Munenori,
care s-a străduit să se autodisciplineze prin arta
sabiei, spune, în tratatul intitulat „Obişnuita transmitere
a artei de a lupta”, că erorile luptătorilor se datorează
următoarelor „boli":
- dorinţa de victorie,
- dorinţa de a folosi vicleşuguri tehnice,
- dorinţa de a te face remarcat,
- dorinţa de dominare psihologică a oponentului,
- dorinţa de a rămâne pasiv în aşteptarea
unei deschideri din partea
adversarului,
- dorinţa de a te elibera de toate aceste „boli".
El spune că (evident, nu cu aceste cuvinte)
în cele din urmă, măiestria fizică, psihologică
şi spirituală devin, prin antrenament, un
tot.
O persoană care nu
este dominată de „Ego" este deschisă, flexibilă,
suplă, fluidă şi dinamică în trup, minte
şi spirit. Fiind fără Ego, ea are libertatea
de a se identifica cu toate lucrurile şi cu toţi oamenii,
privindu-i nu dintr-o perspectivă proprie, ci dintr-o perspectivă
neutră. El spune că aşa cum într-un cerc
cu o circumferinţă nelimitată, fiecare punct
poate fi centrul, omul poate privi lucrurile din orice perspectivă.
Abilitatea de a vedea existenţa dintr-o
altă perspectivă decât cea proprie este specific filozofiei
Shinto.
Budism-ul numeşte aceasta „compasiune"
şi un asemenea mod de gândire este specific tuturor artelor
marţiale şi Căilor culturale în tradiţia
japoneză. Se poate spune deci despre Aikido că este
o formulare modernă a acestei idei.
Deci ce este Aikido ?
După părerea mea, Aikido este una dintre cele
mai eficiente arte marţiale, pentru că este o sinteză
a tuturor artelor marţiale japoneze şi mai ales, pentru
care nu ai nevoie de forţă, talent sau tinereţe
pentru a o practica.
Aikido se bazează doar pe mintea şi corpul
meu şi pe capacitatea mea de a înţelege lumea, aşa
cum este ea în realitate. Atunci când cineva sau ceva mă
atacă, agresorul încalcă legile nescrise ale armoniei
universale şi astfel el devine vulnerabil.
Mi-am propus ca în această carte să ofer experienţa
mea personală celor ce doresc să dobîndească
ştiinţa de a obţine acea stare, de calm şi
relaxare internă a minţii şi corpului, care conduce
la o postură corectă şi o gândire pozitivă,
pentru că acestea sunt calităţi care pot fi cultivate
şi perfecţionate prin practica Aikido-ului.
Cu cât mai puternică şi calmă este starea
spiritului şi corpului nostru, cu atât mai puţin vulnerabili
suntem în cazul unui atac, fie el fizic, verbal sau de orice
altă natură. În mod curent oamenii au convingerea
că atunci când eşti atacat, eşti vulnerabil.
Realitatea este că cel care te atacă este
primul care-şi expune corpul şi mintea, pentru o secundă
sau două, unui adevărat pericol. Dacă în acea
secundă nu te comporţi cum se aşteaptă el
- nu răspunzi cu un blocaj sau cu o lovitură, ci ieşi
din calea atacului său, atunci agresorul, timp de o altă
secundă, va fi nedumerit şi dezechilibrat mental şi
fizic.
Închipuieşte-ţi că te sprijini de un
perete stabil, în rezistenţa căruia ai deplină
încredere şi că, dintr-o dată, constaţi
că peretele este de fapt din hârtie şi poate ceda
brusc. În momentul în care înţelegi asta vei cădea
imediat prin el pentru că încrederea ta a dispărut.
În mod similar, se petrec lucrurile şi în Aikido. Faptul
că ţinta nu este aşa cum credea agresorul, îl
va face pe acesta să se dezechilibreze.
Aikido dezvoltă această idee şi mai departe.
Să presupunem că stai în spatele peretelui de hârtie
şi chiar în momentul când agresorul s-a sprijinit şi
a început să-şi piardă echilibrul, căzând
prin perete, îl împingi în direcţia căderii. La început,
îl vom face pe agresor să-şi piardă echilibrul,
apoi îi menţinem dezechilibrul şi, în final, îl aruncăm
în direcţia în care nu i-ar plăcea să meargă.
De aceea nu este nevoie să fii mare, tânăr
sau puternic pentru a practica Aikido, pentru că-l poţi
face pe adversar să se simtă vulnerabil, dezechilibrându-l
în timp ce tu rămâi echilibrat. Acesta este motivul pentru
care Aikido este o artă marţială perfectă
pentru apărare.
Ceea ce este fascinant în Aikido, este faptul că
în timpul luptei ai în permanenţă informaţii
exacte despre starea ta corporală şi mentală
şi despre tot ceea ce te înconjoară, fără
ca primejdia, furia sau dorinţa să-ţi afecteze
acţiunile.
Dacă eşti relaxat şi echilibrat, dacă
te simţi pozitiv, dacă ai o postură bună,
atunci tehnicile tale vor fi mult mai simple şi mai eficiente.
Dacă eşti încordat, supărat, neîndemânatic,
tehnicile vor fi greu sau imposibil de executat. Se ştie
că în Aikido eşti mereu recompensat sau pedepsit pentru
calitatea stării tale şi prin urmare, eşti mereu
atent să te perfecţionezi.
Explicând esenţa Aikido-ului într-unul din discursurile
sale, Morihei Ueshiba spune:
„Budo nu este modul de a învinge adversarul prin forţă
sau arme mortale.
Budo nu intenţionează să conducă lumea
către distrugere.
Adevăratul Budo foloseşte energia interioară
pentru a proteja pacea lumii şi a păstra natura în
forma sa firească.
Antrenamentul în Budo este echivalent cu grija de a ne desăvârşi
trupul şi l sufletul prin dragostea pentru Kami, aceste
zeităţi ce preţuiesc, păstrează şi
l ocrotesc orice în natură."
Maestrul Ueshiba subliniază faptul că o artă
marţială trebuie să fie o cale a dragostei pentru
că aceasta, în final, ne conduce la o viaţă bogată
şi creativă. Aceasta a fost concluzia întregii sale
vieţi dedicate artelor marţiale.
Într-una dintre ultimele sale conversaţii cu discipolii
săi, Maestrul Ueshiba a spus:
„Aikido este adevăratul Budo. El este
protectorul tuturor fiinţelor vii; este un mijloc prin
care oricărui lucru i se dă viaţă. Aikido
este sursa creaţiei nu numai a adevăratei arte marţiale,
ci şi a tuturor lucrurilor."
SURSA: Din volumul Enciclopedia
AIKIDO,
vol. 1: ARTA, de Dan Corneliu Ionescu,
Editura MIX, pag.342-347.
Detalii carte pe site-ul Editurii MIX aici: http://www.edituramix.ro/?53t4l&v7f2k=1999