Daniel Pennac
Fragmente din volumul:
Necazuri cu şcoala,
Editura POLIROM
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.polirom.ro
1
Să începem cu epilogul: Mama, aproape centenară,
uitându-se la un film despre un autor pe care-l cunoaşte
bine. Îl vedem pe autor la el acasă, la Paris, înconjurat
de cărţi, în biblioteca sa, care îi serveşte
şi drept birou. Fereastra dă spre curtea unei şcoli.
Hărmălaie tipică recreaţiei. Aflăm
că, timp de un sfert de veac, autorul a exercitat meseria
de profesor şi că, dacă a ales acest apartament
care dă spre două curţi de recreaţie, a
procedat ca feroviarul ieşit la pensie, care îşi alege
locuinţa deasupra unei gări de triaj. Apoi îl vedem
pe autor în Spania, în Italia, discutând cu traducătorii
săi, glumind cu prietenii de la Veneţia, şi pe
platoul din Vercors, mergând singuratic prin ceaţa înălţimilor,
vorbind despre meserie, limbă, stil, structură romanescă,
personaje... Un nou birou, de data asta deschizându-se către
splendoarea alpină. Aceste scene sunt punctate de interviuri
luate unor artişti pe care autorul îi admiră şi
care vorbesc ei înşişi despre propria lor muncă:
cineastul şi romancierul Dai Sijie, cântăreţul
Thomas Fersen, pictorul Jiirg Kreienbuhl.
Revenire la Paris: autorul aşezat în faţa computerului,
printre dicţionare de data asta. E pasionat de dicţionare,
spune el. Aflăm de altfel, şi aceasta este concluzia
filmului, că a intrat şi el în dicţionar, în
Robert, la litera P, sub numele de Pennac, după numele
întreg Pennacchioni, după prenume Daniel.
Mama, aşadar, se uită la film, în compania fratelui
meu Bernard, care l-a înregistrat pentru ea. Se uită la
film de la un capăt la altul, nemişcată în fotoliu,
cu privirea fixă, fără să scoată o
vorbă, în seara care se lasă.
Sfârşitul filmului.
Genericul.
Tăcere.
Apoi, întorcându-se încet spre Bernard, îl întreabă:
—
Crezi că se va alege vreodată ceva de capul
lui?
2
Spunea asta pentru că am fost un elev slab şi pentru
că ea nu şi-a revenit niciodată cu totul de pe
urma acestui lucru. Astăzi, când conştiinţa ei
de doamnă foarte bătrână părăseşte
plajele prezentului trăgându-se încetişor către
îndepărtatele arhipelaguri ale memoriei, primele recife
care ies la suprafaţă reamintesc de acea nelinişte
care a chinuit-o de-a lungul întregii mele şcolarităţi.
Se uită la mine cu o privire îngrijorată şi
întreabă rar:
— Cu ce te ocupi tu în viaţă ? Viitorul meu i-a apărut
foarte devreme într-atât de compromis, încât ea nu s-a simţit
niciodată cu totul liniştită în privinţa
prezentului. Nefiind sortit să devin cineva, nu îi apăream
înzestrat ca să dăinui. Eram copilul ei precar. Mă
ştia totuşi ieşit la liman începând cu acea lună
din septembrie 1969, când am intrat în prima mea clasă
în calitate de profesor, însă, în cursul deceniilor care
au urmat (adică pe durata vieţii mele adulte), îngrijorarea
ei a rezistat în mod tainic la toate „dovezile de reuşită"
pe care i le aduceau telefoanele mele, scrisorile mele, vizitele
pe care i le făceam, publicarea cărţilor mele,
articolele din ziare sau apariţiile mele în emisiunile
lui Pivot. Nici stabilitatea vieţii mele profesionale,
nici recunoaşterea muncii mele literare, nimic din ceea
ce auzea spunându-se despre mine de către terţe persoane
sau din ceea ce putea citi în presă nu o liniştea
cu totul. Se bucura, desigur, de succesele mele, vorbea despre
ele cu prietenii ei, cădea de acord asupra faptului că
tata, care murise înainte de-a le putea cunoaşte, ar fi
fost fericit să le afle, dar, în străfundul tainic
al inimii, încă adăsta anxietatea pe care o provocase
pe veci elevul slab de la începuturi. Aşa se exprima dragostea
ei de mamă; atunci când o tachinam în legătură
cu deliciile preocupărilor materne, îmi răspundea
cu haz printr-o glumă în maniera lui Woody Allen:
— Ce vrei, nu toate evreicele sunt mame, dar toate mamele sunt
evreice.
Iar astăzi, când bătrâna mea mamă evreică
nu mai este chiar cu totul în prezent, aceeaşi nelinişte
o exprimă iarăşi ochii ei atunci când se opresc
asupra lui prâslea al ei de şaizeci de ani. O nelinişte
care, pare-se, şi-a mai pierdut din intensitate, o anxietate
fosilă, care nu mai e decât propria-i obişnuinţă,
dar care rămâne totuşi îndeajuns de persistentă
pentru ca mama să mă întrebe, ţinându-şi
mâna aşezată peste mâna mea, în momentul în care sunt
gata de plecare:
—
Ai un apartament la Paris ?
3
Aşadar, eram un elev slab. în fiecare seară din copilărie,
mă întorceam acasă urmărit de obsesia şcolii.
Carnetele mele de note arătau dezaprobarea dascălilor
mei. Când nu eram ultimul din clasă însemna că eram
antepenultimul. (Destupaţi sticla de şampanie!) Obtuz
faţă de aritmetică la început, de matematici
mai apoi, profund ignorant într-ale ortografiei, îndărătnic
faţă de memorarea datelor şi de localizarea punctelor
geografice, inapt pentru învăţarea limbilor străine,
reputat ca leneş (lecţii neînvăţate, teme
nefăcute), aduceam acasă rezultate jalnice, pe care
nu le răscumpărau nici muzica, nici sportul şi,
de altfel, nici o activitate extraşcolară.
— Înţelegi ? Măcar înţelegi ceea ce îţi
explic ?
Nu înţelegeam. Această inaptitudine de-a înţelege
mergea atât de departe îndărăt în copilărie,
încât familia îşi imaginase o legendă ca să-i
dateze originea: primii mei paşi în învăţarea
alfabetului. Am auzit mereu spunându-se că avusesem nevoie
de un an întreg ca să ţin minte litera a. Litera a
într-un an. Desertul ignoranţei mele începea dincolo de
litera b, cea de netrecut.
- Nu-ţi pierde cumpătul, peste douăzeci
şi sase de ani va şti perfect alfabetul.
Aşa sunau ironiile tatei, menite să-l distragă
de la propriile lui temeri. Mulţi ani mai târziu, cum repetam
ultima clasă în vederea unui bacalaureat care îmi scăpa
cu obstinaţie, tata avea să găsească următoarea
formulă:
- Nu-ţi face griji, până şi pentru
bac tot capeţi până la urmă nişte automatisme...
Sau, în septembrie 1968, cu diploma de licenţă în
Litere în sfârşit în buzunar:
- Ţi-a trebuit o revoluţie
pentru licenţă, să ne temem cumva de vreun război
mondial când va fi vorba de agregaţie?
Era spus fără răutate deosebită. Era forma
noastră de conivenţă. Ne-am decis destul de repede
să zâmbim, tata şi cu mine.
Dar să ne întoarcem la începuturile mele. Ultimul născut
într-o familie cu patru copii, eram un caz special. Părinţii
mei nu avuseseră prilejul să se antreneze cu fraţii
mei mai mari, a căror şcolaritate, dacă nu fusese
excepţional de strălucită, se desfăşurase
totuşi fără probleme.
Eram un obiect de stupoare, şi încă de stupoare
constantă, căci anii treceau fără să
aducă nici cea mai măruntă ameliorare stării
mele de năuceală şcolară. „Sunt uluit",
„Nu-mi vine a crede" sună pentru mine ca nişte
exclamaţii familiare, asociate unor priviri de adult în
care citesc limpede că incapacitatea mea de-a asimila
fie şi cel mai mic lucru dă naştere unui abis
de incredulitate.
Aparent, toată lumea pricepea mai repede decât mine.
- Eşti complet tâmpit!
Într-o după-amiază din perioada bacului (într-unul
din anii de bac), pe când tata îmi preda o lecţie de trigonometrie
în încăperea care ne servea drept bibliotecă, ne-am
pomenit cu câinele pe care îl aveam că s-a culcat uşurel
pe pat, în spatele nostru. Când a fost descoperit, pe dată
s-a văzut dat afară:
— Afară, căţel, treci în fotoliul tău!
Cinci minute mai târziu, câinele era din nou pe pat. Numai
că avusese grijă să ia cu el vechea pătură
care proteja fotoliul şi să se culce deasupra. Admiraţie
generală, fireşte, si justificată: faptul că
un animal fusese în stare să asocieze o interdicţie
cu ideea abstractă de curăţenie şi să
tragă concluzia că trebuia să-şi facă
patul pentru a se putea bucura de compania stăpânilor merita
să zici: jos pălăria! Evident, era un raţionament
autentic! Chestia asta a constituit un subiect de conversaţie
familială care a străbătut epocile. Personal,
am tras nişte învăţăminte, şi anume
că până şi câinele casei pricepea mai iute ca
mine. Cred de altfel că i-am susurat la ureche:
— Mâine, tu ai să mergi la corvoadă, lingăule!
(primele pagini 9-17 si ultimele pagini,
de la 327-348)
Si un fragment de la pagina 74:
….
„Elevii noştri slabi” (elevi reputaţi ca fără
viitor) nu vin niciodată singuri la şcoală. În
clasă intră ceva ce aminteşte de o ceapă:
câteva straturi de supărare, frică, nelinişte,
pizmă, mânie, invidii nesatisfăcute, renunţare
furioasă, acumulate pe fondul unui trecut ruşinos,
unui prezent ameninţător, unui viitor condamnat. Priviţi,
iată-i cum sosesc, cu corpul în transformare şi cu
familia în rucsacul de şcoală. Ora nu poate începe
cu adevărat decât atunci când povara a fost lăsată
jos şi ceapa a început să fie dezghiocată. E
greu de explicat aşa ceva, dar adesea o singură privire
e de-ajuns, o vorbă binevoitoare, un cuvânt din partea
unui adult încrezător, limpede şi stabil, pentru a
topi supărările, a despovăra spiritele şi
a le instala într-un prezent riguros indicativ.
( pag. 74)
….
9
Astăzi există cinci soiuri de copii pe planeta noastră:
copilul-client la noi, copilul-producător pe alte meridiane,
în alte părţi copilul-soldat, copilul-prostituat,
iar pe panourile curbate de la metru, copilul-muribund a cărui
imagine îşi apleacă periodic asupra lehamitei noastre
privirea foamei şi a abandonului.
Toţi cinci sunt copii.
Toţi cinci sunt folosiţi ca instrumente.
10
Printre copiii-clienţi, există cei care dispun de
mijloacele părinţilor lor şi cei care nu dispun
de aşa ceva; cei care cumpără şi cei care
se descurcă, în ambele cazuri, banii fiind rareori produsul
unei munci personale, tânărul achizitor accede la proprietate
fără contrapartidă. Asta înseamnă copilul-client:
un copil care, pe o sumedenie de terenuri de consum identice
cu acelea ale părinţilor sau ale profesorilor (îmbrăcăminte,
hrană, telefonie, muzică, electronică, locomoţie,
distracţii...), accede fără nici o trudă
la proprietatea privată, în felul acesta el joacă
acelaşi rol economic cu adulţii care trebuie să
se ocupe de educaţia şi de instruirea lui. Constituie
la fel ca ei o parte enormă a pieţei, face la fel
ca ei să circule devizele (faptul că nu sunt ale lui
nu intră la socoteală), dorinţele lui, la fel
ca acelea ale părinţilor, trebuie să fie solicitate
şi reînnoite în permanenţă pentru ca maşina
să se învârtă mai departe. Din acest punct de vedere,
el reprezintă un personaj considerabil: e client în totalitate.
La fel ca şi cei mari.
Consumator autonom.
Încă de la primele lui dorinţe de copil.
Dorinţe a căror satisfacere se presupune că
măsoară dragostea ce i se poartă.
Adulţii, chiar dacă se feresc s-o arate, nu pot face
mare lucru; aşa merge societatea asta negustorească:
a-ţi iubi copilul (acel copil, în lumea noastră atât
de dorit încât naşterea lui produce în părinţi
o datorie de iubire nesfârşită) înseamnă a-i
iubi dorinţele, care se exprimă repede ca nişte
nevoi vitale: nevoia de dragoste sau dorinţa de obiecte
e totuna, din moment ce dovezile acestei iubiri trec prin cumpărarea
de obiecte.
Dorinţa de copii...
Iată o altă diferenţă între copilul de
astăzi şi cel care am fost eu: am fost oare un copil
dorit?
Iubit, da, în felul îndepărtatei mele epoci, dar dorit?
Ce figură ar face bătrâna mea mamă, pe care
am sărbătorit-o pentru o sută unu ani (hotărât
lucru, scriu prea încet cartea asta), dacă aş întreba-o
în treacăt:
—
Ei, mămico, ai dorit să mă ai?
—
… ?
— Da, m-ai auzit bine: am fost un copil dorit în mod
expres de tine, de tata, de voi doi ?
Îi văd privirea aţintindu-se
asupra mea. Aud lunga tăcere care ar urma. Şi apoi,
întrebare la întrebare:
— Ia spune, te descurci bine
în viaţă?
Dacă aş stărui ceva mai mult, as obţine
eventual câteva precizări evenimenţiale:
- Era război, taică-tău
era în permisie, apoi ne-a lăsat la Casablanca pe cei trei
fraţi ai tăi şi pe mine, ca să se ducă
să debarce cu armata a şaptea americană în Provence.
La Casablanca te-ai născut.
Sau poate, ca o adevărată
mamă din sud:
— Mă cam temeam să
nu fii fată, am preferat mereu băieţii.
Dar să aflu dacă am fost
dorit, nici gând. Exista un adjectiv care califica acest gen
de întrebări în vremea aceea si în familia mea: erau nepotrivite.
Bun, acum să ne întoarcem la
copilul-client.
Şi să punem lucrurile la
punct: descriindu-l, nu încerc să-1 înfăţişez
ca pe un sibarit demn de dispreţ şi lipsit de minte,
nu predic nici întoarcerea la puloverul împletit de mama, la
jucăriile de tablă, la şosetele cârpite, la tăcerile
familiale, la metoda Ogino şi la tot ceea ce face ca tineretul
de astăzi să-şi imagineze tineretul de-atunci
ca pe un film alb-negru. Nu, mă întreb doar ce soi de loază
aş fi fost dacă întâmplarea ar fi făcut să
mă nasc acum vreo cincisprezece ani, să zicem. Nici
o îndoială în privinţa asta: aş fi fost o loază
consumatoare, în lipsa unei precocităţi intelectuale,
m-aş fi mulţumit cu această maturitate comercială
care conferă dorinţelor adolescenţilor aceeaşi
legitimitate ca acelora ale părinţilor. Aş fi
făcut din asta o chestiune de principiu. Parcă mă
şi aud: Voi aveţi computerul vostru, am şi eu
dreptul la al meu! Mai ales dacă vreţi să nu
mă ating de-al vostru! Şi părinţii ar fi
cedat în faţa mea. Din dragoste. Dragoste pervertită?
Uşor de spus. Fiecare epocă îşi impune limbajul
propriu dragostei familiale. Epoca noastră prescrie limbajul
obiectelor. Nu uitaţi diagnosticul Bunicii Marketing:
„E în joc identitatea". Aidoma unui mare număr de
copii sau de adolescenţi pe care îi aud cam peste tot,
şi eu mi-aş fi convins mama că, vezi, Doamne,
conformitatea mea cu grupul, aşadar echilibrul meu personal,
depindea de cutare sau cutare cumpărătură:
- Mămico, îmi trebuie neapărat
ultimul tip de NNN!
Credeţi cumva că maică-mea
ar fi dorit să facă din mine un paria? Nu erau de-ajuns
jalnicele mele rezultate şcolare? Mai trebuia ceva în plus?
- Mamă, îţi jur, fără
ei o să par un fleţ! (Corecţie: „fleţ"
e învechit.) O să arăt ca un fraier şi
nu se face ! (La vremea lui, Michel Audiard ar fi spus
amărât sau sărăntoc. „Mamă,
dacă nu-mi cumperi pantofii ăştia, o să
zică băieţii că-s un amărât!")
Şi mama mea cea iubitoare ar
fi cedat.
Numai că, acum vreo cincisprezece
ani, aş mai fi fost eu ultimul născut dintr-o familie
de patru fraţi? Aş mai fi fost dorit? Mi s-ar mai
fi acordat viza de ieşire?
Chestiune de buget, la fel ca şi
celelalte.
11
Unul din elementele pentru care profesorul
de astăzi nu e pregătit („nu am fost format pentru
asta") este confruntarea cu o clasă de copii-clienţi.
Fireşte, şi el a fost un astfel de copil, după
cum propriii lui copii sunt copii-clienţi, dar în clasa
asta, el este profesorul, în calitate de profesor, el nu resimte
datoria de iubire care îi emoţionează inima de părinte.
Elevul nu e un copil dorit, astfel încât să-i facă
pe membrii corpului profesoral să se topească de gratitudine.
Aici suntem la şcoală, la colegiu, la liceu, nu în
familie, nu într-o galerie comercială: nu satisfacem dorinţe
superficiale prin cadouri, ci satisfacem nevoi fundamentale
prin obligaţii. Nevoi de instruire cu atât mai greu de
satisfăcut, cu cât trebuie mai întâi să fie trezite!
Grea sarcină pentru profesor, acest conflict între dorinţe
şi nevoi! Şi dureroasă perspectivă pentru
tânărul client, perspectiva de-a trebui să se preocupe
de nevoile sale în detrimentul plăcerilor sale: nevoia
de a-şi goli capul pentru a-şi forma spiritul, de-a
se debranşa pentru a se conecta la ştiinţă,
de-a schimba pseudo-ubicuitatea maşinilor cu universalitatea
cunoştinţelor, de-a uita fleacurile sclipitoare pentru
a asimila invizibile abstracţiuni. Şi de-a trebui
să plătească aceste cunoştinţe şcolare,
pe când satisfacerea dorinţelor nu-1 angajează la
nimic! Căci, paradox al învăţământului gratuit
moştenit de la Jules Ferry, şcoala republicii rămâne
astăzi ultimul loc din societatea negustorească în
care copilul-client trebuie să plătească cu
persoana lui, trebuie să se plieze principiului „îmi dai
ca să-ţi dau": ştiinţă contra
muncă, cunoştinţe contra strădanii, acces
la universalitate contra exerciţiu solitar de reflecţie,
o vagă promisiune de viitor contra unei totale prezenţe
şcolare, iată ce anume cere şcoala de la el.
Dacă elevul bun, încredinţat
de aptitudinea lui de-a ţine seama de lucruri, se mulţumeşte
cu această situaţie, de ce ar accepta-o elevul slab
? De ce şi-ar abandona el statutul lui de maturitate comercială
pentru poziţia de elev ascultător, pe care o socoteşte
infantilizantă ? De ce s-ar duce să-i plătească
şcolii într-o societate unde reziduuri de cunoştinţe
îi sunt, de dimineaţă până seara, propuse gratuit
sub formă de senzaţii şi de schimb ? Oricât
de loază ar fi în clasă, nu se simte el stăpânul
universului când, închis în camera lui, stă aşezat
în faţa terminalului computerului ? Făcând conversaţie
pe chat până în zori, nu încearcă el senzaţia
că poate comunica perfect cu întreg pământul ? Nu-i
îngăduie tastatura accesul la toate cunoştinţele
solicitate de poftele lui ? Luptele lui împotriva armelor
virtuale nu-i oferă o viaţă palpitantă ?
De ce-ar schimba poziţia asta centrală pe un scaun
din clasă ? De ce să suporte judecăţile
reprobatoare ale adulţilor aplecaţi asupra carnetului
trimestrial de note când, zăvorât în cameră, izolat
de ai săi şi de şcoală, el domneşte?
Neîndoielnic, dacă loaza care
am fost s-ar fi născut acum cincisprezece ani şi dacă
mama loazei n-ar fi cedat la cele mai mărunte pofte ale
odraslei, atunci ea ar fi dat iama prin puşculiţa
familiei, dar de data asta pentru a-şi face cadouri ei
înseşi! Şi-ar fi oferit un material de evadare ultimul
răcnet, s-ar fi lăsat aspirată de ecran, s-ar
fi diluat pentru a face surf peste spaţiu-timp, fără
constrângeri şi fără limite, fără program
fix şi fără orizont, ar fi făcut conversaţie
pe chat şi ar fi sporovăit vrute şi nevrute la
nesfârşit cu alte loaze aidoma ei. Ar fi adorat epoca asta
care, dacă nu le garantează nici un viitor elevilor
ei slabi la carte, este în schimb risipitoare cu maşinăriile
care le permit abolirea prezentului! Ar fi fost prada ideală
pentru o societate care reuşeşte această ispravă:
să fabrice tineri obezi dezincarnându-i.
12
-
Eu, un tânăr obez dezincarnat ?
(O! Doamne, iar a început...)
- Cine îţi dă voie să
vorbeşti în locul meu?
Ei, fir-ar să fie, ce mi-o fi
venit să evoc loaza care am fost, acea incorigibilă
amintire legată de mine însumi? Am ajuns în sfârşit
la ultimele pagini, mă lăsase în pace după conversaţia
cu Maximilien şi-acum uite că mi-o reamintesc iar!
- Răspunde-mi! Ce anume te face
să crezi că, dacă m-aş fi născut acum
cincisprezece ani, aş fi fost loaza hiperconsumistă
despre care vorbeşti?
Nu mai e nici o îndoială, e el,
cel de-atunci! Cel care cere mereu explicaţii în loc să
ofere rezultate. Bun, hai să-i dăm drumul:
- Şi de când am nevoie de permisiunea
ta ca să scriu ceva?
- De când trăncăneşti
despre loaze! In materie de lenevie şcolară, eu sunt
expertul, mi se pare!
Om fi noi oare experţi în ceea
ce suportăm ? Bolnavii trebuie cumva să ia locul doctorilor,
iar elevii leneşi trebuie cumva să se substituie profesorilor?
E inutil să-1 împingi pe terenul ăsta, ar fi în stare
să mă facă să scriu pagini întregi. Să
terminăm aşadar cât mai repede:
— Să admitem că e
aşa. Ce fel de loază ai fi astăzi, după
părerea ta?
— Dacă aşa stau lucrurile,
astăzi aş scoate-o la capăt foarte bine! închipuie-ţi
că mai există şi altceva în viaţă decât
şcoala! Ne-ai tocat la cap încă de la început cu şcoala,
da' mai sunt si alte soluţii pe lumea asta! Ai o grămadă
de prieteni care au reuşit foarte bine în afara şcolii.
Şi asta ar trebui s-o spui! Uită-te la Bertrand, Robert,
Mike şi Francoise: şi-au luat foarte repede tălpăşiţa
de la şcoală şi au scos-o la capăt foarte
bine. Şi-au croit o viaţă frumoasă, nu
crezi ? Atunci, de ce nu şi eu ? Poate că aş
fi azi un campion în chestii de electronică, parcă
poţi să ştii!
- …
- Nu crezi ? Te cam dezamăgeşte
perspectiva asta, pe tine, care nu eşti în stare să
lucrezi nimic pe computer! Mă vrei loază, aşa
e ? Absolut o loază! Şi un spărgător de
seifuri! O faci pentru nevoile demonstraţiei ? Bine, de
acord, dacă m-aş fi născut acum cincisprezece
ani, aş fi fost un leneş, cel mai prost din clasă,
iar tu n-ai mai fi contenit să zici: „Nu pentru asta am
fost format, nu pentru asta am fost format", aşa îţi
convine?
- …
- Oricum, ce-aş fi fost sau ce
n-aş fi fost, nu asta e întrebarea.
- Care e atunci întrebarea?
- Care e adevărata natură
a acelui „asta", pentru care tinerii profesori declară
că n-au fost formaţi, asta e adevărata întrebare,
doar tu ai pus-o.
- Şi care e răspunsul?
- Vechi de când lumea: profesorii
nu sunt pregătiţi pentru ciocnirea dintre ştiinţă
şi ignoranţă, asta e tot!
- Ca să vezi, asta era!
- Chiar aşa, poveştile astea
cu pierderea reperelor, cu violenţa, cu consumul, toate
gogoşile astea sunt explicaţia la ordinea zilei; mâine
va fi vorba despre altceva. De altfel, ai spus-o chiar tu: Adevărata
natură când e vorba de „asta" nu e reductibilă
la suma elementelor care o constituie în mod obiectiv.
- Ceea ce nu ne lămureşte
asupra a ceea ce este ea.
- Păi tocmai ţi-am spus
: şocul ştiinţei confruntată cu ignoranţa!
Şocul e prea violent!
Iată adevărata natură atunci când e vorba de
„asta". Mă asculţi sau nu?
- Te ascult, te ascult.
Il ascult şi iată-l că
se lansează într-un curs magistral, urcat pe catedră,
cât se poate de sigur pe el, de unde reiese, dacă înţeleg
eu bine, că adevărata natură când e vorba de
„asta" ar sălăşlui în eternul conflict dintre
cunoaşterea reală, aşa cum se concepe ea, si
ignoranţă, aşa cum se trăieşte ea:
incapacitatea absolută a profesorilor de-a înţelege
starea de ignoranţă în care clocesc loazele, elevii
leneşi, deoarece ei înşişi erau elevi buni, cel
puţin la materia pe care o predau acum! Marele handicap
al profesorilor ar consta în incapacitatea lor de-a se imagina
neştiind ceea ce ştiu. Oricare ar fi dificultăţile
pe care le-au încercat profesorii pentru a dobândi cunoştinţele
pe care le au, de îndată ce le-au dobândit, ele le devin
consubstanţiale, iar ei le percep de-acum încolo ca pe
nişte evidenţe („Dar e evident, ce Dumnezeu!")
şi nu îşi pot imagina absoluta lor ciudăţenie
pentru cei care, în acest domeniu precis, trăiesc în stare
de ignoranţă.
Tu, de pildă, care ai avut nevoie
de un an ca să înveţi litera a, poţi să
te imaginezi astăzi neştiind nici să scrii, nici
să citeşti ? Nu! După cum nici profesorul de
matematică nu se poate imagina neştiind că 2
şi cu 2 fac 4! Ei bine, a fost o vreme când nu ştiai
să citeşti! Te bălăceai prin alfabet! Erai
lamentabil! îţi mai aminteşti de pubela de la Djibouti
? Pot să-ţi amintesc acum de epoca, nu prea îndepărtată,
când ţi se părea că Alice, fiica ta - astăzi
mai avidă cititoare ca tine -, făcea dovadă de
cea mai mare rea-voinţă în a citi cele dintâi texte
pe care şcoala le punea sub ochii ei de copil? Imbecilule!
Tată nedemn! Uitaseşi că dificultatea asta fusese
şi a ta! Şi că erai infinit mai încet decât fiica
ta în acest domeniu! Dar iată, devenit adult şi ştiutor,
domnul se arăta nerăbdător cu o puştoaică
aflată la vârsta uceniciei ! Ştiinţa ta de profesor
şi preocuparea ta de părinte te-au făcut pur
şi simplu să-ţi pierzi simţul ignoranţei!
Îl ascult, îl ascult. Lansat cu o
asemenea viteză, ştiu că nimic nu l-ar putea
opri.
- Sunteţi toţi la fel, voi,
profesorii! Ceea ce vă lipseşte sunt nişte cursuri
de ignoranţă!
Sunteţi puşi să daţi tot soiul de examene
şi de concursuri despre cunoştinţele voastre
dobândite, când prima voastră calitate ar trebui să
fie aptitudinea de-a concepe starea aceluia care ignoră
ceea ce voi ştiţi! Visez la o probă de examen
la Capes sau la agregaţie la care i s-ar cere candidatului
să-şi amintească un eşec şcolar - o
cădere bruscă, la matematică, de pildă,
într-a treia sau a doua - şi să încerce să înţeleagă
ce i s-a întâmplat în anul acela!
- Şi-ar acuza profesorul de-atunci.
— Insuficient! Greşeala profesorului,
ştiu ce e aia, am practicat-o si eu. Ar trebui să
i se ceară candidatului să scotocească mai adânc,
să caute cu adevărat de ce anume a dat-o în bară
în anul acela. Să caute în el însuşi, în jurul lui,
în capul lui, în inima lui, în trupul lui, în neuronii lui,
în hormonii lui, să caute pretutindeni! Şi să-şi
amintească de asemenea cum a scos-o la capăt! Mijloacele
pe care le-a folosit! Faimoasele resurse! Unde se ascundeau
acele faimoase resurse ? Cu ce semănau ? Am să merg
mai departe, ar trebui să fie întrebaţi ucenicii-profesori
care sunt motivele pentru care s-au consacrat cutărei materii
mai degrabă decât alteia. De ce să predai engleza
şi nu matematicile sau istoria ? Din preferinţă
? Ei bine, să se facă atunci cercetări în zona
materiilor pe care nu le îndrăgeau! Să-şi amintească
punctele slabe la fizică, nulitatea la filozofie, scuzele
false la gimnastică! Pe scurt, trebuie ca aceia care pretind
să predea să aibă o imagine limpede a propriei
lor şcolarităţi. Să simtă un pic starea
de ignoranţă dacă vor să aibă cea mai
mică şansă de-a ne scoate pe noi din ea!
- Dacă înţeleg eu bine,
sugerezi să fie recrutaţi profesorii dintre elevii
slabi mai degrabă decât dintre cei buni?
- De ce nu ? Dacă au izbutit
s-o scoată la capăt şi îşi amintesc de elevul
care erau, de ce nu? La urma urmei, îmi datorezi mult!
- …
- Nu crezi ?
- …
— Nu ? Eu cred că în materie
de învăţământ îmi datorezi enorm. A trebuit
să fii un fost elev slab, o loază, ca să devii
profesor, nu crezi ? Fii cinstit. Dacă ai fi strălucit
în clasă, ai fi făcut altceva. In realitate, te-ai
întors la pubela de la Djibouti, deghizat în profesor, ca să
scoţi de acolo la lumină alte loaze! Şi ai izbutit
datorită mie! Pentru că ştiai ce simţeam
! Şi asta era tot ştiinţă, nu crezi ?
(Dacă îşi închipuie că
am să-i fac plăcerea asta...)
— Cred mai ales că ne
calci pe nervi cu datoria ta de empatie care ar scoate din
sărite destui profesori! Dacă te-ai fi ocupat cum
se cuvine de tine însuţi, ai fi scos-o la capăt şi
singur!
Aici se lasă năpădit
de o furie neagră. Mai întâi pentru că nu pricepe
cuvântul „empatie", apoi pentru că, odată explicat,
îl înţelege mult prea bine.
— Fără empatie! Ne
doare-n cot de empatia ta! Empatia asta mai degrabă ne
trage în jos! Nimeni nu-ţi cere să te crezi altcineva,
noi, de pildă, ţi se cere doar să salvezi copiii
care nu au mijloacele de-a ţi-o cere, poţi să
pricepi atâta lucru ? Ţi se cere să adaugi la toate
cunoştinţele tale intuiţia ignoranţei şi
să porneşti la pescuit de loaze, asta ţi-e meseria!
Elevul slab îşi va lua singur soarta în mâini când îl vei
învăţa să se ia pe sine însuşi în mâini!
Asta e tot ce ţi se cere!
— Cine cere ?
- Eu!
— A, tu... Şi ce-ai spune
tu, specialistul, despre starea asta de ignoranţă?
— Aş spune că nu e chiar
gaura neagră pe care vi-o imaginaţi. Este taman contrariul.
Un soi de talcioc unde găseşti de toate şi orice
în afară de dorinţa de-a învăţa ceea ce
îţi predau profesorii. Elevul slab nu se percepe niciodată
pe el însuşi ca ignorant. Eu nu mă consideram ignorant,
eu mă socoteam idiot, e foarte diferit! Elevul slab se
percepe pe sine ca nedemn sau ca anormal sau ca răzvrătit
sau pur şi simplu nu se sinchiseşte, elevul slab se
percepe pe sine ca ştiind o sumedenie de alte lucruri decât
cele pe care tu pretinzi să i le predai, dar nu se percepe
ca ignorând ceea ce ştii tu! Se satură foarte repede
de ştiinţa ta. Se lasă păgubaş. O pagubă
uneori dureroasă, dar cum am putea spune ? întreţinerea
acestei dureri îl preocupă mai mult decât dorinţa
de-a o vindeca, e greu de înţeles, dar aşa e! îşi
ia ignoranţa drept natura sa profundă. El nu e un
elev de matematică, ci este un nul la matematică,
asta e. Şi, cum are nevoie de compensaţii, va străluci
în alte sectoare. Spărgător de seifuri, în cazul meu.
Şi bătăuş, un pic. Iar când e prins de poliţie,
când asistenta socială îl întreabă de ce nu munceşte
la şcoală, ştii ce răspunde?
-
…
- Întocmai acelaşi lucru
ca profesorul: de „asta", faimosul „asta"! Şcoala
nu e de mine, eu nu sunt făcut pentru „asta" , iată
ce răspunde ! Şi el, fără s-o ştie,
vorbeşte de teribila ciocnire între ignoranţă
şi ştiinţă. E vorba de acelaşi „asta"
ca al profesorilor. Profesorii socotesc că n-au fost pregătiţi
pentru a găsi în clase elevi care socotesc că nu sunt
făcuţi să se afle acolo. De ambele părţi,
acelaşi „asta"!
- Şi cum se poate remedia
„asta", dacă empatia e nerecomandată?
Aici şovăie enorm.
Trebuie să insist:
- Dă-i drumul, tu care le ştii
pe toate fără să fi învăţat nimic,
care e mijlocul de-a preda fără să fii pregătit
pentru asta? Există vreo metodă ?
— Nu metodele lipsesc, că doar
numai asta există, metode! Vă petreceţi timpul
refugiindu-vă în metode, în timp ce în sinea voastră
ştiţi bine că metoda nu e de-ajuns. îi lipseşte
ceva.
— Ce-i lipseşte ?
— Nu pot spune.
— De ce?
— E un cuvânt necuviincios.
— Mai rău ca „empatie" ?
— Nu se compară. Un cuvânt
pe care tu nu-l poţi în nici un caz rosti într-o şcoală,
într-un liceu, într-o facultate sau într-un alt loc asemănător.
— Anume ce ?
— Nu, chiar că nu pot...
— Ei, hai, dă-i drumul!
— Dacă-ţi spun că nu
pot! Dacă rosteşti cuvântul ăsta vorbind despre
învăţătură, ai să fii linşat.
— …
— …
— …
— Iubirea.
13
E adevărat, la noi e nepotrivit
să vorbim de iubire în materie de învăţământ.
N-aveţi decât să încercaţi ca să vedeţi.
E ca şi cum ai vorbi de funie în casa spânzuratului.
Mai bine să recurgem la metaforă
pentru a descrie tipul de iubire care îi animă pe domnişoara
G., pe Nicole H., pe profesorii despre care am vorbit de-a lungul
tuturor acestor pagini, pe majoritatea acelora care mă
invită în clasele lor şi, de asemenea, pe toţi
neobosiţii pe care nu-i cunosc.
Aşadar, metaforă.
În cazul de faţă, o metaforă
înaripată.
O dată în plus, Vercors.
într-o dimineaţă din septembrie
trecut.
Chiar în primele zile din septembrie.
Am adormit târziu, peste una din paginile
acestei cărţi. M-am trezit grăbit să continui.
Mă pregătesc să sar din pat, dar un subtil vacarm
mă opreşte. Se aud piuituri în jurul casei. Nenumărate
piuituri, intense şi firave totodată. A, da! Plecarea
rândunelelor! In fiecare an, cam pe la aceeaşi dată,
îşi dau întâlnire pe firele electrice. Ogoarele si marginile
drumurilor se acoperă de partituri, ca într-o imagine din
cele ieftine care se găsesc peste tot. Se pregătesc
să migreze. Vacarmul e cel al regăsirii. Rândunelele
care încă se mai rotesc în văzduh cer permisiunea
de-a se alinia lângă cele care se află deja pe firele
electrice, toate fremătând de dorinţa de-a o porni
spre zare. Grăbiţi-vă, grăbiţi-vă,
plecăm! Venim, venim! Zboară iute în jur. Vin dinspre
miazănoapte, ca nişte batalioane hitchcockiene, în
direcţia miazăzi. Or, asta e tocmai orientarea camerei
noastre: nord-sud. O lucarnă spre nord, o fereastră
dublă spre sud. Şi în fiecare an aceeaşi dramă:
înşelate de transparenţa ferestrelor aliniate, un
mare număr de rândunele se lovesc cu capul de lucarnă.
Aşadar în dimineaţa asta nu scriu. Deschid lucarna
dinspre nord şi dubla fereastră dinspre sud, mă
vâr la loc în patul nostru şi iată-ne ocupaţi
pe toată durata dimineţii să privim escadrilele
de rândunele care ne traversează camera, brusc tăcute,
intimidate poate de cele două făpturi culcate care
le trec în revistă. Numai că, de-o parte şi de
cealaltă a ferestrei duble, două înguste ferestruici
verticale rămân închise. Spaţiul e mare între cele
două ferestruici, cât să lase loc de trecere tuturor
păsărilor din văzduh. Şi totuşi, chestia
asta se întâmplă mereu: trebuie mereu ca trei-patru toante
din astea să se lase înşelate de ferestruici! E proporţia
noastră de loaze.
Deviantele. Nu sunt pe linie. Nu urmează
drumul drept. Se zbenguie pe margini. Rezultatul: ferestruica.
Poc! Iat-o pe una căzând ameţită pe covor. Atunci
unul din noi doi se scoală, ia rândunica năucită
în podul palmei - oasele acelea pline de aer nu atârnă
mai deloc -, aşteaptă să se trezească şi
o expediază să-şi prindă din urmă colegele,
înviata îşi ia zborul, încă un pic ameţită,
făcând zigzaguri în spaţiul regăsit, apoi o
ia drept spre miazăzi şi se face nevăzută
în propriul ei viitor.
Iată, metafora mea nu face prea
mulţi bani, dar cu asta seamănă iubirea în materie
de învăţământ, când elevii noştri zboară
ca nişte păsări năuce. Cu asta şi-au
ocupat existenţa domnişoara G. sau Nicole H.: au
scos din comă şcolară un stol de rândunele zdrobite.
Nu reuşim mereu, dăm uneori greş în trasarea
unui drum, unii nu se trezesc, rămân la podea sau îşi
frâng gâtul de geamul următor; aceia rămân în existenţa
noastră ca nişte goluri ale remuscării asemănătoare
micilor gropi în care odihnesc rândune-lele moarte în fundul
grădinii noastre, dar de fiecare dată încercăm,
am încercat. Ei sunt elevii noştri. Problemele de simpatie
sau de antipatie pentru unul sau altul dintre ei (probleme cât
se poate de reale, totuşi!) nu intră la socoteală.
Ar fi tare isteţ cel în stare să spună care e
gradul sentimentelor noastre faţă de ei. Nu de iubirea
asta e vorba. O rândunea căzută e o rândunea care
trebuie readusă la viaţă, punct final.
Pagini selectate din volumul Daniel
Pennac – Necazuri cu şcoala, Editura POLIROM,
Detalii carte pe site-ul editurii
aici:http://www.polirom.ro