|
Dino Buzzati – Deşertul tătarilor
Alte pagini de Dino Buzzati pe site:
Prãbusirea sfântului
aici
Poveste de Crãciun aici
Ca de obicei pe-nserat, sufletul lui Drogo era cuprins
de o tulbure însufleţire poetică. Era ceasul speranţelor.
În închipuirea lui febrilă începeau să se înfiripe din nou fanteziile
eroice construite de atâtea ori în lungile ceasuri de gardă şi
îmbogăţite zi de zi cu noi amănunte. De obicei, îşi
imagina o bătălie disperată purtată de el doar cu
o mână de oameni împotriva unui mare număr de inamici. În noaptea
aceea se făcea că reduta este asediată de mii de tătari.
El rezista zile şi zile în şir, aproape toţi camarazii
erau morţi sau răniţi; şi el fusese lovit de un proiectil,
avea capul bandajat, dar rana, deşi gravă, îi îngăduia
încă să deţină comanda. Iată, însă că
muniţiile sunt pe sfârşite, el încearcă o ieşire în
fruntea ultimilor oameni care i-au mai rămas şi atunci, în sfârşit,
sosesc ajutoarele, inamicul se împrăştie şi o ia la goană,
iar el se prăbuşeşte fără simţire...
Pe CINEMAX, zilele acestea - martie 2013 -
este programat filmul „Deşertul tătarilor”, ecranizare după
cartea cu acelaşi titlu de Dino Buzzati, film considerat o solidă
capodoperă. Film Franţa, 1976. Cu Jacques Perrin, Vittorio Gassman,
Giuliano Gemma, Philippe Noiret.
Ca şi romanul, filmul este o alegorie a vieţii omeneşti,
ca staţie-triaj, ca permanentă aşteptare a unei ocazii
de exprimare a eroismului…
DETALII FILM AICI:
La peste şase decenii de la apariţia romanului
său, Deşertul tătarilor, figura lui Dino Buzzati
apare şi mai singulară în peisajul literelor italiene judecate
retrospectiv. Autorul, socotit în îndepărtatul an 1940 drept „fără
egal în literatura europeană de astăzi” de către Marcel
Brion, îşi păstrează această calitate şi acum.
Născut în localitatea San Pellegrino (Belluno),
la 16 octombrie 1906, Dino Buzzati a fost redactor, din 1928, la celebrul
cotidian Corriere della Sera, scriind concomitent romane, povestiri,
comedii, poezii şi ăictând. A murit la Milano în ziua de 28
ianuarie 1972.
Fire rezervată, detaşată, Buzzati
a fost un izolat într-o lume de profesionalism cultural, refuzând constant
apartenenţa la orice fel de curent sau grupare. Este posibil ca această
atitudine să fi contribuit la faptul că opera lui nu a fost
apreciată cum se cuvine în timpul vieţii sale, cu toată
notorietatea obţinută. Ca în atâtea cazuri celebre, după
dispariţia lui Buzzati faima şi statura sa de scriitor au crescut.
Din momentul apariţiei romanului Deşertul
tătarilor, critica l-a apropiat de nume celebre: MaeterlincK,
Poe, Kafka. Părea pe atunci că Buzzati era mai puţin „italian”
decât confraţii săi Moravia sau Fogazzaro, de pildă.
O analiză a peisajului literar al anilor ’30
şi ’40 scoate la iveală faptul că epoca respectivă
a fost cea mai ideologizată din istoria culturii italiene. În opera
lui Buzzati, în schimb, nu se găsesc elemente ale acestei condiţionări
istorice. Aceasta ne face să-l considerăm, alături de Fausto
Gianfranceschi […] ca un scriitor ce a anticipat o cu o total altă
atitudine, care poate fi denumită „postmodernă”. În opera lui
Buzzati nu vom regăsi elementul politic, nici pe cel psihologic;
nu ne vom întâlni cu o viziune de tip economic sau de clasă asupra
lumii, nici cu una pozitivistă. Ceea ce vom găsi, ceea ce atrage
şi astăzi pe cititori, este fundamentul antropologic al operei
sale şi anume sentimentul dramatic al responsabilităţii
fiinţei omeneşti. Eroii lui Buzzati percep binele şi
răul, dar nu la modul istoric sau istoricizat. Într-un cuvânt, opera
lui oferă ceva total opus marilor mituri ale modernităţii.
Viaţa lui Giovanni Drogo, eroul romanului Deşertul
tătarilor, este ieşită din comun, deşi lipsită
de orice element spectacular asociat în mod obişnuit cu o asemenea
noţiune. Existenţa lui este specială fără a însuma
etape-cheie sau momente-limită. Este remarcabil felul în care Buzzati
sugerează unicitatea fiecărei vieţi omeneşti,
în cursul căreia capacitatea de alegere şi implicit de responsabilitate
îi revin individului.
Locotenentul Drogo, proaspăt ieşit din
Academia Militară, visând la o carieră strălucită,
este trimis în post la Fortul Bastiano,”la graniţa de nord”. Lipsa
de determinare geografică contribuie de la început la instalarea
tonului romanului într-un registru aproape abstract. La fel de vag este
şi „timpul”, momentul istoric.
Îndepărtata fortăreaţă, izolată
într-un straniu peisaj muntos, mai degrabă lunar declanşează
în Drogo o ciudată stare de nelinişte. Nu-şi doreşte
decât să plece cât mai curând din pustietatea ce-l apasă. Rutina
vieţii militare, însă, îl cuprinde treptat şi înţelege
ce-i ţine legaţi de acel loc pe ofiţerii fortului, pe doctor,
croitor etc: speranţa absurdă a „războiului”, a năvălirii
„tătarilor” de dincolo de deşertul muntos. […]
Ca şi ceilalţi ofiţeri,
Giovanni Drogo îşi doreşte o soartă eroică, îşi
doreşte să fie „acolo” în momentul decisiv, în momentul năvălirii
duşmanilor de la nord.
Şi anii trec, şi aşteptarea este lungă.
La un moment dat, însă, pare că graniţa de nord se animă.
Zile în şir, întreaga garnizoană urmăreşte cu înfrigurare
siluetele îndepărtate ce se dovedesc a fi o echipă de lucrători
stabilind graniţa de nord, apoi construind o şosea. Eventualitatea
unui atac, a posibilităţii unei participări eroice la apărarea
graniţei se estompează. Cei mai mulţi ofiţeri renunţă
cu totul la o aşteptare ce pare fără sfârşit şi
se transferă sau se pensionează. Drogo, în schimb, revine la
Fortul Bastiano după fiecare permisie, decis să meargă
până la capăt.
La cincizeci şi patru de ani Giovanni Drogo
a ajuns maior şi comandant adjunct al Fortului, dar sănătatea
i s-a şubrezit. Boala lui nenumită îl macină, cum îl macină
spaima de a nu trăi visul absurd al luptei împotriva duşmanului
din nord. Cum se poate lesne imagina, „tătarii” năvălesc
totuşi pe neaşteptate, tocmai când Drogo a căzut la pat.
Prea bolnav să mai participe la lupta ce se anunţă, este
trimis în siguranţă, în îndepărtatul oraş al tinereţii
sale, atunci când garnizoana se află în plină alertă. Tragicul
momentului este contrabalansat de Buzzati prin demnitatea ofiţerului
Drogo. El are revelaţia unui alt duşman, nu mai puţin dur
şi periculos decât cel din nord: moartea. Şi aşa cum s-ar
fi încleştat în luptă cu „tătarii”, demn şi sigur
pe sine, dar şi îngrozitor de singur, se prezintă drept, cu
surâsul pe buze, să înfrunte duşmanul ce-l pândeşte.
Evocarea magică şi conjunctura fantastică
din romanul Deşertul tătarilor au fost amintite nu o dată
de cercetătorii operei lui Buzzati. Credem, însă, că simbolurile
abstracte au căpătat o altă dimensiune în romanul de faţă,
transformându-se în elemente ale unui proces vital ce individualizează
la modul concret tragicul existenţei umane.
„Arta lui Buzzati nu este o creaţie din nimic,
o invenţie totală de povestiri radical noi, ci prelungirea,
conştient sau nu, a miturilor ce au hrănit dintotdeauna imaginaţia
oamenilor, mai cu seamă în Italia, ţara tradiţională
a Antichităţii, în care îşi afundă propriile rădăcini”
spunea criticul francez Robert Baudry în 1982 la colocviul internaţional
ţinut la Milano cu ocazia împlinirii a zece ani de la moartea scriitorului.
(din Postfaţa cărţii scrisă
de Anca Giurescu,
Deşertul Tătarilor, de Dino
Buzzati,
Editura Polirom, 2002)
|
|