[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]


Adevăratul tuşeu al pianului este altceva decât o tehnică bună,
este rezultatul unui om care a fost transformat.

(Karlfried Graf Durckheim)




Dinu Lipatti - transparenţã la transcendenţã

(19 martie 1917, Bucuresti - 2 decembrie 1950, Geneva)

Pianist si compozitor român. Crescut într-o familie cu traditie muzicala - tatal sau era un talentat violonist amator care studiase cu Pablo Sarasate, mama o excelenta pianista iar naş la botez i-a fost George Enescu - i s-au recunoscut si cultivat din frageda copilarie înclinatiile muzicale.

A fost acceptat ca elev de exigenta profesoara de pian Florica Muzicescu, care l-a ferit de mentalitatea unui "copil minune", dându-i în schimb o educatie artistica serioasa, care sa-i permita dezvoltarea talentului sau nativ.

Între timp este admis la Conservatorul din Bucuresti, pentru ca în 1934 sa participe la concursul international de pian din Viena. Faptul ca i s-a decernat doar al doilea premiu l-a determinat pe faimosul pianist francez Alfred Cortot sa paraseasca juriul în semn de protest.

Cortot l-a invitat la Paris sa-si continuie sub conducerea sa studiile de pian la Ecole Nationale de Musique. Aici ia si lectii de compozitie cu Paul Dukas si Nadia Boulanger si de arta dirijorala cu Charles Munch.

În 1936 îsi începe cariera de pianist concertist în diverse orase europene, reputatia sa continuând sa creasca cu fiecare aparitie în public.

La începutul celui de Al Doilea Razboi Mondial revine la Bucuresti unde da recitaluri de pian ca solist sau acompaniându-l pe George Enescu.

În 1943 pleaca în Elvetia unde devine profesor de pian la Conservatorul din Geneva. Îsi continua cariera concertistica în recitaluri de pian sau ca solist împreuna cu orchestre dirijate de Herbert von Karajan sau Alceo Galliera, realizeaza în studio imprimari pe discuri.

În timp ce se pregatea pentru un turneu de concerte în America se descopera ca sufera de leucemie. Se puneau mari sperante în efectele curative ale Cortizonului, de curând descoperit, si cum preparatul era foarte scump, muzicieni ca Yehudi Menuhin, Igor Strawinski, Charles Munch au contribuit cu mari sume de bani pentru procurarea medicamentului.

Dupa o ameliorare aparenta, starea de sanatate a lui Dinu Lipatti continua sa se înrautateasca.

La 16 septembrie 1950, desi slabit fizic, are loc ultimul sau concert public la Besançon (Franta). În partea doua a recitalului intentiona sa execute cele 14 Valsuri în Do diez minor de Frédéric Chopin. Puterile însa îl parasesc, dupa o lunga pauza în care publicul nu s-a clintit din sala, Dinu Lipatti reapare pe scena, se aseaza la pian si interpreteaza motivul "Jesus bleibt meine Freude" din cantata "Herz und Mund und Tat und Leben" de Johann Sebastian Bach. Cu aceasta rugaciune s-a încheiat una din cele mai nobile, mai bogate si scurte cariere cunoscute în arta interpretativa moderna.

Doua luni si jumatate mai târziu, la 2 decembrie 1950 Dinu Lipatti se stinge din viata în vârsta de numai 33 de ani, cu partitura Quartetului în Fa minor de Ludwig van Beethoven în mâna. Ultimele sale cuvinte au fost: "Nu-i de ajuns sa fii mare compozitor ca sa scrii muzica asta, trebuie sa fi fost ales ca instrument al lui Dumnezeu". La vestea mortii sale marele pianist german Wilhelm Backhaus exclama: "Noua ne ramâne amintirea frumusetilor pe care ni le-a daruit si o profunda întristare".

Înregistrarile pe discuri, cu toate imperfectiunile tehnice de atunci, au ramas documente vii asupra artei pianistice a lui Dinu Lipatti, interpretari pline de caldura umana si înalta desavârsire stilistica, de finete si noblete spirituala, de poezie si gratie. Multe din aceste imprimari au fost incluse de casa de discuri EMI în colectia "Unvergänglich - Unvergessen" (Nepieritoare - De neuitat). "Un artist de o spiritualitate divina", cum l-a numit Francis Poulenc, Dinu Lipatti prefera pentru înregistrari - înaintea lui Glenn Gould - singuratatea studioului în care se putea concentra pentru a duce arta sa la perfectiune.

În repertoriul sau prevalau operele unor compozitori ca Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Frédéric Chopin, Béla Bartók, dar si Robert Schumann, Edward Grieg, Maurice Ravel, Domenico Scarlatti. Era foarte exigent cu sine însusi si de o profunda modestie. Cum spunea pianista Clara Haskil: "Dinu Lipatti da impresia ca se jeneaza cu propriul sãu geniu". Compozitiile sale, printre care Fantezie pentru pian, vioara si violoncel, Concertino în stil clasic pentru pian si orchestra, Simfonie concertanta pentru doua piane si orchestra, au ramas în cea mai mare parte inedite.

Dinu Lipatti - transparenţã la transcendenţã

Şi mai departe, manifestarea divinului în formarea unei persoane, o persoană transparentă ei însăşi şi altora, acesta ar trebui să fie scopul oricărui educator. Luaţi exemplul unui profesor de pian: datoria lui nu este numai de a forma elevi care să interpreteze perfect, ci este vorba de a forma o fiinţă umană prin învăţarea pianului, în sensul că ceea ce ştie să facă să servească la ceea ce trebuie să devină. Sensul eficienţei nu este opera ci devenirea celui care este capabil să facă o operă. Astfel a fost şi cazul unuia dintre cei mai mari maeştri ai pianului: Lipatti. Reputaţia lui mondială nu l-a împiedicat să înceapă din nou exersarea cu un alt mare maestru. Timp de un an el n-a cântat decât Do-Re-Mi… După aceasta, a dobândit el acel tuşeu formidabil pe care-l putem aprecia astăzi ascultând discurile şi concertele sale. Adevăratul tuşeu al pianului este altceva decât o tehnică bună, este rezultatul unui om care a fost transformat.

(Karlfried Graf Durckheim - Dialog pe Calea initiaticã, Editura Herald)

Mircea Berindei despre Dinu Lipatti

Un alt oaspete remarcabil al Capitalei finlandeze a fost, cam tot pe atunci, Dinu Lipatti. Nu-l cunoşteam, nu-l auzisem cântând şi nu-l văzusem niciodată. De aceea, Lipatti a fost pentru mine o adevărată revelaţie. Mă aşteptam să întâlnesc un pianist deosebit, dar nu şi un om deosebit. Artiştii sunt mai degrabă orgolioşi, susceptibili, capricioşi; prea puţini dintre ei sunt modeşti, simpli, lesne abordabili, generoşi, aşa cum se spune că era Enescu şi cum l-am descoperit pe Lipatti noi toţi cei de acolo, nu numai românii de la legaţie, ci şi finlandezii care l-au cunoscut. Nu ştiam dacă mă impresiona mai mult pianistul Dinu Lipatti sau omul. Mai întâi, recitalul lui a fost un eveniment, o revelaţie. Apoi, la recepţia dată în cinstea lui, puzderia de invitaţi a avut prilejul să-l cunoască. Era comunicativ, fermecător. Te simţeai atras spre el, deveneai mai bun când îţi vorbea şi-i vorbeai. Avea acest tânăr cu părul foarte negru, cu nasul vulturesc, cu ochi mari, catifelaţi, puţin adus de spate, cu ceva fragil, maladiv în înfăţişare, o forţă binefăcătoare, de îmblânzitor de suflete. Ai fi vrut să-l ai acasă, mereu lângă tine, să-l îngrijeşti, să-i aduci flori, să-l adormi seara, să-l trezeşti dimineaţa, să i te devotezi desăvârşindu-te prin el tu însuţi. Se întreceau cei de acolo, în seara aceea, să-l copleşească cu laude, cu priviri învăluitoare, materne, admirative, pe care el le primea zâmbind, dar ca şi cum nu le-ar fi primit, ca şi cum nu le-ar fi auzit şi observat sau ca şi cum, obişnuit cu ele, le-ar fi găsit la fel de fireşti ca şi aplauzele. Mulţumea pentru ele, dar nu-l copleşeau. S-a aşezat la pian, în salonul legaţiei, fără să-l roage nimeni. A cântat La danse du feu şi, fiindcă bucata asta accesibilă, colorată, a plăcut deosebit de mult mai ales doamnelor, le-a mai cântat-o odată. Apoi, în glumă, a început să improvizeze pe o temă dată de un pianist localnic. După aceea, pe un motiv muzical finlandez dintr-o compoziţie bine cunoscută a lui Sibelius. Apoi, pe alte şi alte teme, neobosit, bine dispus, până spre ziuă. Prietenul meu Nyyssonen, consilier la protocolul Ministerului finlandez de Externe, care iubea muzica, el însuşi cântând din gură şi acompaniindu-se la pian, l-a poftit pe Lipatti în dimineaţa următoare la el acasă. Credeam că Lipatti avea să se scuze şi, după o noapte nedormită, să refuze amabil invitaţia. De unde! A primit-o cu plăcere şi, a doua zi, spre prânz, în casa finlandezului pe care-l cunoscuse cu o seară înainte şi pe care n-avea să-l revadă niciodată, Dinu Lipatti a cântat din nou, a improvizat iarăşi, l-a ascultat la rândul lui pe Nyyssonen interpretând cântece finlandeze, şi toate acestea cu plăcere, cu multă curiozitate, fără să se uite la ceas, fără să-şi drămuiască timpul.

Mă întrebam de ce natură era acea forţă care emana din el, cel lipsit de forţă?Cred că marele lui talent se datora nu numai unui simţ muzical deosebit, dar şi unor calităţi sufleteşti neobişnuite care, aşa cum se răsfrângeau în felul lui de a fi, se manifestau şi în interpretarea bucăţilor pe care le cânta.

Din Finlanda, Dinu Lipatti a plecat la Stockholm, unde mi s-a spus că a produs aceeaşi copleşitoare emoţie în piepturile publicului suedez. A fost aplaudat, omagiat în presă, fotografiat, invitat acolo, ca pretutindeni de altfel. Nimeni nu rezista farmecului său personal, aşa cum nu rezista geniului său muzical.

Vreo şapte ani mai târziu, prin 1950, Dinu Lipatti, aproape muribund, se ducea de la Geneva la Besancon, unde, între două sincope, a dat un concert. Ultimul după câte am auzit. M-am întrebat dacă acest concert a fost un dar făcut publicului, care l-a primit în delir, de către artistul foarte bolnav, acelaşi care în legaţia noastră din Helsinki cântase până spre dimineaţă pentru a face plăcere invitaţilor, sau a fost un dar oferit lui Lipatti de organizatorii concertului, care-l iubeau, un prilej de a-l face să mai cânte, poate pentru ultima oară, în faţa unui public iubitor de muzică bună? Cred că i s-a oferit atunci lui Lipatti ocazia şi bucuria de a mai procura altora o încântare unică, înainte de a fi prea târziu.
Poate că Lipatti însuşi i-a rugat pe cei din jurul lui să-i dea posibilitatea de a mai adresa măcar o dată înainte de a muri, din preaplinul sensibilităţii sale, publicului anonim un ultim cântec, al lebedei rănite: „Dă-mi, Doamne, ce trebuie să dau altora” ar fi putut să fie ruga lui preferată, dacă nu cumva chiar a şi fost.

(Fragment din vol. Mircea Berindei – Paravanul veneţian, portrete şi amintiri, Editura Humanitas, pag.247-249)

Un articol despre Pianistul cu "degete de fier în mãnusi de catifea"
din ziarul Ziua poate fi citit aici:

http://www.ziua.ro/display.php?data=2007-11-30&id=230127


2 interviuri audio pe youtube:

Dinu Lipatti - Interview on Albert Roussel et Mozart
(Dinu Lipatti - radio interview post mortem)
http://www.youtube.com/watch?v=7ImW4UcI9PI

Dinu Lipatti - Interview swiss radio (french)
http://www.youtube.com/watch?v=oaNN9pJY8Vo

Câteva înregistrãri pot fi ascultate pe youtube:

J.S.Bach, Chorale Prelude, BWV639. Dinu Lipatti
(inreg.din ultimul concert de la Besancon)
http://www.youtube.com/watch?v=8rE0ViyTqJQ

Dinu Lipatti - Ravel - Alborada del gracioso
http://www.youtube.com/watch?v=CuZOVSL5woo

Dinu Lipatti - Bach Chorale Prelude BWV 659 (Audio)
http://www.youtube.com/watch?v=uDAD9ieNOh4

Dinu Lipatti plays J.S. Bach - Cantata BWV 147
http://www.youtube.com/watch?v=R0085wPebZc

Schumann Piano Concerto Op.54-3, Lipatti/Karajan
http://www.youtube.com/watch?v=BscnhydK9s8


Dinu Lipatti - Mozart Piano Concerto No.21
http://www.youtube.com/watch?v=M5HecOfJxb4 - 1
http://www.youtube.com/watch?v=koN9m0ltRFY - 2
http://www.youtube.com/watch?v=6b9DLJAx-rQ - 3

Dinu Lipatti - Mozart Piano Sonata No. 8 in A minor
http://www.youtube.com/watch?v=ZF7JT8XzAzo - 1
http://www.youtube.com/watch?v=RxGwl3v4apA - 2
http://www.youtube.com/watch?v=KCUl-w-CDvQ - 3

Dinu Lipatti - Chopin - Valse Brilliante
http://www.youtube.com/watch?v=0r08ZddiW74

Dinu Lipatti - Concerto for piano no1 Edward Grieg part 1 A
http://www.youtube.com/watch?v=r2-3SUsK1qY