[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]







Doina Cornea (1929-2018)
SCRISORI DESCHISE SI ALTE TEXTE,
Humanitas, 1991


O evocare a Doinei Cornea, inclusiv scurtmetrajul Pãpusa, poate fi cititã pe Pressone aici:
https://pressone.ro/in-memoriam-doina-cornea-scurtmetrajul-papusa-video/

SCRISOARE CĂTRE CEI CE N-AU ĪNCETAT SĂ GĪNDEASCA

Această scrisoare este primul text trimis de Doina Cor-nea la Radio Europa Liberă, īn 1982. Faptul că la sfī-şitul difuzării textului — īn august 1982 — s-a dezvă­luit numele autoarei lui s-a datorat unei neīnţelegeri: Doina Cornea īşi scrisese numele la sfīrşitul scrisorii numai si numai „pentru curierul ascultătorilor", spre a arăta redactorilor emisiunii că este vorba de o scrisoare autentică. In urma difuzării acestui text de către Europa Liberă, Doina Cornea a fost interogată de Securitate, amendată, criticată īntr-o şedinţă a cadrelor didactice din Universitatea din Cluj şi, īn cele din urmă, īn 1983, destituită din postul pe care īl deţinea īn această universitate.

Prin dumneavoastră, mă adresez tuturor celor care mai vor să gīndească īn ţara aceasta, oamenilor de bună-credinţă care doresc să contribuie, prin efortul lor, la stăvilirea prăbuşirii care ne ameninţă. Am convingerea că nici un efort, cīt de infim ar părea, nu este zadarnic si sper că scrisoarea mea poate fi un prilej de reflecţie.

Greutăţile care s-au abătut asupra noastră m-au fă­cut sa meditez asupra cauzelor mai adīnci care le-au provocat. Īn emisiunile dumneavoastră invocaţi de cele mai multe ori cauzele imediate, de pildă o economie gre­şit concepută, centralizarea excesivă a puterii, īn ultimă instanţă sistemul nostru economico-social, atīt de rigid. Eu, trăind aici, ca profesoară, īntrezăresc o cauză mult mai generală si mai adīncă a acestei catastrofe : este vorba de devalorizarea culturală si spirituală a societăţii noastre, īn urma impunerii unei ideologii reducţioniste, sterilizante. Mă īntreb cum s-a putut ajunge aici, mă īn­treb, mai ales, dacă nu cumva fiecare dintre noi, indi­vizi mărunţi şi neīnsemnaţi, nu are şi el o vină īn toate acestea. Dacă ne privim bine, pīnă īn adīncul sufletului, nu vom găsi oare atātea compromisuri īncheiate, atātea neadevăruri acceptate şi difuzate ?

O elită purtătoare de cultură şi de tradiţie intelec­tuală a fost de la īnceput brutal suprimată.  Consecin­ţele acestei crime  (comise īn anii '50, dar şi īn conti­nuare, sub forme mai atenuate) faţă de poporul nostru se fac simţite acum din ce īn ce mai mult. Cīt despre poporul  īnsuşi,  lipsit  de  modelul  spiritual  pe  care  i-1 oferea elita de altădată, dislocat de la locul lui de baş­tină,  datorită   nefireştilor   schimbări  economico-sociale, şi-a pierdut demult conştiinţa si tradiţia păturii sociale căreia īi aparţinea. Ţăranii   noştri,   purtători   de   valori latente, au devenit dezrădăcinaţii de la periferia oraşelor. Muncitorii au fost ei īnşişi slăbiţi, īn calitatea lor de clasă, de această invazie eterogenă. Intelectualii, recru­taţi la repezeală īn, funcţie de criterii politice, fără studii solide si  fără tradiţie,  sīnt incapabili  să  constituie  un model  spiritual.  Datorită   īnlesnirilor   nemeritate    care stau la baza ascensiunii lor, ei acceptă pactul compro­misurilor. Tradiţia veche — sau ce a mai    rămas    din ea — este īnecată īn această confuzie generală.

Am devenit un popor fără o scară de valori morale si spirituale. Un popor hrănit doar cu lozinci reducţio-niste, stereotipe, omogenizante si care īnăbuşă, prin frecvenţa lor obsedantă, orice deschidere spre adevăr, spre īnnoire, spre creaţie. Cred că acest proces de se­cătuire spirituală stă la baza tuturor neajunsurilor pe care le trăim, căci, prin forţa lucrurilor, societatea de­cade cīnd indivizii se degradează, cīnd indivizii īşi pierd spiritualitatea.

Noi, intelectualii de azi, asistăm pasivi la o regreta­bilă pervertire a conştiinţelor. Simţim cu toţii cum va­lorile morale veritabile sīnt discreditate şi nu ne īm­potrivim : solidaritate umană, dragoste de muncă, cinste, curaj, demnitate au devenit vorbe goale. Noţiuni ca pa­triotismul, libertatea si independenţa naţională servesc acum numai la trădarea istoriei şi la distrugerea senti­mentului patriotic. Locul valorilor morale a fost luat de valorile materiale. Majoritatea concetăţenilor noştri, in­diferent de categoria lor socială, nu mai cred decīt īn situaţie, bani, relaţii şi confort. Rupţi de un adevăr in­terior, spre care şcoala şi familia au fost incapabile să-i ghideze, ei cad pradă lăcomiei si totodată fricii de a nu şi-o putea satisface.

Dacă vrem să depăşim această tragică situaţie, se im­pune o īntoarcere spre spiritual — valoare maximă, ge­neratoare de inteligenţă, de etică şi de cultură, de liber­tate si de responsabilitate. Numai un astfel de climat ar putea favoriza apariţia unei noi elite intelectuale. La formarea inteligenţei de mīine, noi, educatorii, avem un rol de ipriimă importanţă. Totodată suntem responsabili de etica şi de spiritualitatea acestui popor. Să nu uităm că fiecare atitudine spirituală individuală contează, īn mersul istoriei. Să īncetăm de a mai forma un tineret infirm : servil, lipsit de curaj şi de personalitate, inte­resat şi gata pregătit (īncă din grădiniţă !) pentru cele mai cumplite compromisuri ! Să nu-1 mai expunem, zil­nic, prin laşitatea noastră, la atitudini oportuniste şi ipo­crite ! Prin atitudinea noastră de conformism total şi de excesivă prudenţă (deseori nejustificată !) contribuim, zi de zi, la debilitarea morală a neamului nostru.

Mă adresez direct dumneavoastră, colegilor mei, pro­fesori din Romānia... E o greşeală să subordonăm procesul de īnvăţămānt cerinţelor economice imediate. Rolul īnvăţămīntului rămīne, incontestabil, formarea omului complet, adică a omului cu profil moral, afectiv şi creator. (Ideea unui īnvăţămīnt tehnic echilibrat, care să asigure unui tīnăr, la ieşirea din scoală, o meserie, nu este greşită, dar aşa cum este el conceput la noi nu face decīt să reducă omul la o simplă unealtă). Pentru formarea omului integral, a omului creator, chiar şi īn şcolile tehnice ar trebui reintroduse disciplinele uma­niste. Aceasta ar presupune īncă o reformă a īnvăţămīn­tului. Pentru moment īnsă, chiar īn cadrul acestui sis­tem rigid, tribuna care ni se mai acordă poate fi folosită in mod mai eficient.

Nu-i mai īnvăţaţi pe elevi şi pe studenţi lucruri īn care nu cred şi īn care nu credeţi nici dumneavoastră ! Obisnuiţi-i să gīndească mai liber, mai curajos, mai constient, mai generos ! Ştim doar că nu se poate crea ceva decīt īn condiţii de adevăr şi de sinceritate interioară, si totuşi nu facem nimic īn acest sens ! De multe ori nimeni nu ne obligă la aberaţiile ideologice la care, din păcate, ajungem din ce īn ce mai des ! Să nu mai re­petăm lozinci sterile şi clişee fără conţinut ! Cīţi dintre noi nu-si cultivă spiritul īn secret, temīndu-se şi refuzīnd să īmpărtăşească elevilor sau studenţilor roadele studiului lor ? Fiecare carte, fiecare idee de valoare ar trebui să treacă de la noi la ei !

īn acelaşi timp, să ne īmpotrivim promovării īn masă a elevilor, neţinīnd seama de criteriul valoric. Lipsa de exigenţă a devenit, din păcate, o normă curentă, īn nu­mele unei bune notări la inspecţie. Nu ne dăm seama că sīntem primii vinovaţi de discreditarea şi devalori­zarea īnvăţămīntului romānesc ?

Bineīnţeles că pentru toate acestea trebuie să avem contacte cu lumea cărţilor si a ideilor de valoare. Cīnd sīnt publicate la noi şi scrise de oamenii noştri de cultură care nu au rupt legătura cu adevăratele izvoare spiri­tuale romāneşti, ele apar īn tiraje insuficiente si fără publicitate. Cīt despre cărţile pe care le importăm, ele Sīnt īn număr extrem de redus. Este inadmisibil īn aceste condiţii ca noi, profesorii, atunci cīnd posedăm aceste cărţi, să refuzăm elevilor şi studenţilor, din frică şi din prudenţă, lectura lor.

Dumneavoastră, cei din exil, ne-aţi ajutat si continuaţi să ne ajutaţi prin emisiunile culturale pe teme filozofice şi istorice. Mă gīndesc la emisiuni ca cele din ciclul de expuneri istorice ale profesorului Vlad Geor-gescu sau la prezentările de cărţi apărute īn exil, la tălmăcirea gīndirii unor mari oameni de cultură ea Mircea Eliade, Ştefan Lupaşcu, Vintilă Horia si alţii. Aş mai adăuga emisiunile dedicate gīndirii unor filozofi din ţară, ca Sergiu Al-George, Constantin Noica, Liiceanu, pe care majoritatea intelectualilor noştri īi ignoră sau se prefac că-i ignoră. Multe din aceste emisiuni ar fi bine să fie reluate. Sīnt sigură că, īntotdeauna, ele vor fi utile si bine primite de noi, care sīntem de atīta timp rupţi nu numai de gīndirea filozofică europeană şi orien­tală de tip tradiţional, dar chiar şi de gīndirea romā­neasc㠗 īn ceea ee are ea miai autentic. Astăzi, cīnd se confruntă atītea curente de gīndire, moştenite din toate timpurile, cīnd simţim că din aceste confruntări se va naşte omul secolului al XXI-lea, nu trebuie să rămīnem, īncă o dată īn istoria noastră, izo­laţi de restul lumii. Mai ales că, după cīt se pare, nu o daltă gāndirea romānească a fost sensibilizată atāt la gīn­direa occidentală, cāt şi la īnţelepciunea venită din Orient (Eminescu, Blaga, Eliade). Studenţii se interesează din ce īn ce mai mult de gīndirea Yoga, de filozofiile orientale de tip tradiţional, poate şi pentru faptul că īntrezăresc posibilitatea de a-şi recīştiga, prin ele, autenticitatea, un fel de puritate pierdută.

īnainte să īnchei, aş vrea să rog pe toţi cei din ţară, cărora mă adresez astăzi, să mă ierte pentru faptul că nu-mi divulg identitatea si să nu pună la īndoială sin­ceritatea vorbelor mele. Mi se pare mult mai important ca prin munca mea să pot menţine, īn continuare, un contact cu studenţii... deoarece predau īn īnvăţămīntul superior din Cluj.

 

Pentru curierul ascultătorilor :
Doina  Cornea
str. Alba-Iulia 16
Cluj


CICLU DE TEXTE ADRESATE TINERILOR

difuzate săptămīnal de Radio Europa Liberă īn 1985

 

I. Necesitatea īntoarcerii Ia spiritual

Spiritul este o forţă ; voi vorbi despre necesitatea īn­toarcerii la spiritual.

Adresez cāteva subiecte de meditaţie tinerilor din Romānia, educaţi īn falsuri şi ipocrizie, īn egoism şi frică, acestor tineri cu suflete neīmplinite, adesea chir­cite sub povara īngrădirilor alienante ce li se impun şi a tiparelor existenţiale īn care sīnt siliţi să intre, dar care nu au nimic comun cu fiinţa lor adevărată. Aceşti tineri au sufletul fragil pentru că nimeni nu le spune cītă forţă poate cuprinde sufletul omenesc, nimeni nu-i īnvaţă să-si descopere acest suflet, să-1 recunoască. De mici, nu li se vorbeşte decīt despre o materie oarbă, ce trebuie domesticită prin mijloace violente şi distrugă­toare, despre o societate ale cărei valori supreme sīnt bunurile materiale, iar căile pentru a le atinge sīnt pu­terea, necinstea, egoismul, ura. De mici sīnt ţinuţi īn de­pendenţa faţă de aceste false valori si īn frica de a le pierde. Această pierdere este zugrăvită ca cea mai mare nenorocire. Puţini sīnt cei care le-au spus vreodată aces­tor tineri că pierderea vieţii interioare, moartea spirituală este de fapt cea mai mare nenorocire, pentru că īi trans­formă īn fiinţe incomplete, infirme, pentru că īi secătuieşte.

Mă adresez deci tinerilor, deoarece ei vor prelua īn māinile lor destinele de mīine ale neamului, şi am nă­dejdea că sufletele lor n-au putut fi ireversibil īnăbuşite, că ele pot fi trezite şi descătuşate ; că aceşti tineri pot redobīndi semnificaţia adevărului si a libertăţii, a dra­gostei şi a credinţei, integrīndu-le īn .trăirile lor de fiecare clipă.

 

Aparţinem unui neam care a cultivat aceste virtuţi şi care, īn decursul zbuciumatei sale istorii, a ştiut să dea, īn ceasurile de cumpănă, răspunsuri valabile, răspun­suri mīintuitoare forţelor de distrugere. De aceea e impor­tant ca fiecare din noi să-şi redescopere fiinţa spirituală, ducīnd mai departe — prin trăirile lui de ceas cu ceas — valorile sădite īn ea. Un neam dispare doar atunci cīnd cei care īl reprezintă īmbătrīnesc īn sufletul lor, cīnd nu mai sīnt capabili să se creeze īn interior, aducīnd un spor de īnţelepciune, de dragoste, de adevăr si de bună­tate, de curaj sau de libertate īn lume ; atunci cīnd cad pradă unui proces ireversibil de entropie spirituală, cīnd nu mai există decīt ca fiinţe fizice şi biologice. De aceea este atīt de importantă trezirea noastră spirituală ca in­divizi si, implicit, ca neam.

 

II. Despre libertatea spirituală

Sīntem romāni si, ca romāni, sīntem purtătorii unui anumit fond vital şi spiritual. Alienarea nu este altceva decīt pierderea căii de acces la acest fond care este seva noastră, este adevărul nostru. E de datoria noastră să-1 degajăm de constrīngeri, să-1 eliberăm. Aceasta este li­bertatea : regăsirea esenţei noastre. Libertatea este con­diţia sine qua non a creativităţii vieţii şi a spiritualii. O ştiu toţi biologii, psihologii si filozofii de bună-credinţă. Cīnd libertatea dispare, dispar şi forţele īnnoitoare, vi­tale şi spirituale.

Libertatea este deci o stare potenţială de acumulare şi de reechilibrare a forţelor noastre creative. Ca atare, ea este punctul nodal din centrul fiinţei noastre. Ea dă posibilitatea fondului nostru vital şi spiritual să treacă īn fapt de conştiinţă, de gīndire sau īn act. Libertatea īnţeleasă astfel este regăsirea noastră īn ceea ce Mircea Eliade numeşte „centrul nostru". Acest punct de libertate rămīne ireductibil īn faţa agresiunii numeroaselor corpuri străine ce ne asaltează interioritatea. El este spaţiul in­vulnerabil -al fiinţei noastre. Şi este aşa pentou că el constituie, īn acelaşi 'timp, locul de īntīlnire al fondului nostru esenţial cu Fiinţa, cu sacrul sau cu Dumnezeu.

Acest centru īl identificăm atunci cīnd descoperim toc­mai această comunicare liberă, īn interioritatea noastră, cu divinul. Atunci sufletul nostru este lumină şi bucurie.

Tocmai acest spaţiu plin de forţă, dar pe care prea des īl uităm şi īl pierdem, īmprăştiindu-ne fiinţa īn lumea contingenţelor, trebuie să-1 recucerim. Pierzīndu-1, ne pierdem, căci ne rupem de Fiinţă. Regăsindu-1, ne regă­sim pe noi īnşine īn plenitudinea noastră, īn dialog cu Fiinţa.

 

III. Despre īnstrăinarea de sine

Interioritatea, īn punctul ei central, este locul īn care fiinţa noastră comunică cu Fiinţa universală. Acesta este locul adevărului şi partea cea mai apărată din noi. Dacă nu ne centrăm viaţa īn ea, ne īnstrăinăm, ne pierdem identitatea.

Cīnd indivizii unei comunităţi etnice sīnt sistematic īmpiedicaţi să-şi clădească existenţa pe axul de comuni­care cu valoarea supremă, cīnd, zi de zi, sīnt expuşi alie­nării, consecinţele sīnt incomensurabile pentru īntregul popor. Neamul nostru, după strădanii şi sacrificii de se­cole de a se īnchega si afirma, de a deveni o comunitate independentă, cu o cultură si spiritualitate specifică, azi este din nou confruntat cu primejdia destrămării şi a pierderii identităţii, a pierderii spiritualităţii sale incon-fundabile.

Simptomul cel mai grăitor al acestei maladii extinse la scară naţională este dispariţia sentimentului de co­eziune, pierderea conştiinţei de a aparţine unei etnii şi culturi. Dovadă este nestăvilita dorinţă la tineri si falsul lor vis de a părăsi ţara. Goana de a aparţine altei comunităţi, īn iluzoria speranţă de a-si găsi, acolo, un rost, este dovada cea mai evidentă a īnstrăinării lor. Nu este vina tinerilor romāni de a fi măcinaţi pe dinăuntru de blazare şi indiferenţă, de lipsă de speranţă şi de egoism. Ei sīnt fără apărare īn faţa dizolvării lăuntrice, căci nimeni nu i-a īnvăţat vreodată cum să se apere īm­potriva ei. Dorinţa lor de a-şi părăsi neamul izvorăşte din dezorientarea lor spirituală, din sentimentul că exis­tenţa le este lipsită de sens, ei trăind īntr-o lume a cărei ierarhie de valori este răsturnată, o lume īn care o ma­terie supusă hazardului guvernează spiritul. Ei simt ne­voia atunci să părăsească ţara īn căutare de sens, fără să ştie ca nici un sens nu e posibil cīnd este proiectat īn afara propriului spirit. Pentru toată această dramă a neamului nostru — lovit, prin aceşti tineri, īn īnsăşi tinereţea lui —, acuz un sistem social si politic care, fie din nepricepere si din lipsă de cultură, fie cu rea intenţie, avīnd misiunea de a ne distruge pe neobservate, declanşează un proces de dizolvare interioară.

Dragi tineri, nu vă lăsaţi īnşelaţi de aceste aparenţe nefaste. Nu căutaţi sensul īn materia oarbă, aşa cum v-a fost prezentată. Sensul este īn voi si īn neamul nostru. A se realiza, a deveni deci fiinţe umane reale, ce se dez­voltă īntru plenitudine interioară, nu ţine de  categoria spaţiului. Fiinţe integre, fiinţe adevărate, nu veţi deveni printr-o transmutare īn spaţiu — deci exterioară vou㠗 ci printr-o devenire īn durată. Ea are loc īn intimitatea existenţei voastre, ce se desfăşoară īn timp. Durata voas­tră este viaţa voastră cu interioritatea ei. Miracolul se īnfăptuieşte deci īn timp, şi nu īntr-un spaţiu geografic exterior nouă. Infimul nostru spaţiu bio-fizic, reprezentat prin trupul nostru, e mai legat de spaţiul nostru etnic - cu care este īn comunicare, căci īn el a prins fiinţ㠗 decīt de un spaţiu geografic străin.

Miracolul se īnfăptuieşte deci īn noi, si nu īn afara noastră. Adesea, confruntarea cu infernul social, cu ex­teriorul potrivnic declanşează īn noi devenirea cea mai rodnică, de o forţă nebănuită. Ea poate trezi īn sufletul nostru valorile ce păreau iremediabil stinse. Viaţa re­naşte din moarte, au constatat īnţelepţii lumii. De ce să nu credem īn acest adevăr, confirmat de atītea ori de istorie ?

Nu prin fuga de ţar㠗 care este, de fapt, ca o fugă de sine īnsuşi — vom găsi sensul existenţei noastre, vom realiza plenitudinea fiinţei noastre. Condiţiile de viaţă mai bune nu ne măresc şansa deschiderii noastre spre adevăr. Poate tocmai suferinţa noastră, aici şi acum, este o şansă de a ne regăsi. Să nu o refuzăm. Asumarea ne­şansei, a suferinţei ca stimul de trezire a vieţii interi­oare, ca mijloc de realizare la un mod superior este īn tradiţia spiritualităţii noastre : ciobanul din Mioriţa, care transfigurează moartea trăind-o ca pe o nuntă, deci anulīnd-o prin forţa spiritului său, prin libertatea lui, ar tre­bui să ne dea de gīndit. De ce să nu credem, asemenea lui, că infernul de azi poate constitui īnceputul unei re­naşteri māntuitoare?

Să īncercăm să reīnvăţăm adevărul īn ciocnirea lui cu inautenticul şi minciuna. Acesta va fi adevărul cel adevărat. Să reīnvăţăm iubirea sub muşcătura urii. Va fi iubirea cea bună. Să reīnvăţăm speranţa sub presiunea spaimei si a disperării ; va fi o speranţă eliberatoare. Să reīnvăţăm credinţa īn confruntarea ei cu vidul şi neantul. Va fi aducătoare de sens.

Ar fi de neiertat, dragi tineri, de neiertat īn faţa īn­tregii existenţe, să renunţăm de-a fi purtătorii — la modul personalizat — al unei culturi şi spiritualităţi, căzīnd in­conştient īntr-o ireversibilă regresie individuală, īnsă cu o semnificaţie colectivă. Sīntem răspunzători la modul in­dividual şi concret — răspundem prin viaţa noastră, prin felul cum īnţelegem să ne-o trăim — de devenirea nea­mului nostru. Pentru ridicarea lui, zeci de generaţii si-au adus aportul de dragoste si jertfă, de curaj si credinţă, de gīndire şi frumos. Să nu īnşelăm aşteptările īnainta­şilor noştri, să nu-i trădăm !

 

IV. Despre adevăr

Să vedem de ce e atīt de important să ne clădim viaţa pe adevăr şi ce consecinţe are absenţa lui īn existenţa noastră.

Pentru a īnţelege mai bine urmările devastatoare ale minciunii, să īncercăm să definim adevărul. Să-1 definim prin formula simplă a simţului comun : adevărul īl con­cepem ca pe ceva ce este cu adevărat, ca pe ceva, deci, ce are fiinţă. Aşa stīnd lucrurile, minciuna, opusă ade­vărului, n-o putem defini altfel decīt ca ceea ce nu este; ca ceea ce nu are fiinţă.

Aceste definiţii par anodine, īn simplitatea lor. To­tuşi, urmările, atunci cīnd īncercăm să le aprofundam, raportīndu-le atīt la existenţa noastră cīt şi la existenţă īn general, sīnt din cele mai grave. O primă consecinţă ar fi faptul că, atunci cīnd īn cugetul nostru introducem un neadevăr, īnseamnă că introducem īn noi nefiinţa, că murim puţin. Este o iluzie să credem că fiinţa noastră rămīne īntreagă atunci cīnd arborăm gesturi, atitudini, cuvinte, idei pe care nu le simţim şi nu le gīndim. Nu putem separa spiritul nostru de manifestările lui, după cum nu putem separa materia de forma sa. Manifestīnd

contrariul a ceea ce spiritul nostru conţine, īl scoatem din orizontul fiinţei. Cīnd īl īmpiedicăm deci să se manifeste, īi suprimăm funcţiile : aceea de a se afirma, de a-şi crea destinul de adevăr şi, īn ultimă instanţă, aceea de a fi. Repetarea frecventă a acestor „sincope" spirituale duce la o degenerare funcţională, la o dureroasă sterilitate, la in­signifianţă si la marasm. Numai spiritul liber de false constrīngeri rămīne creativ şi centrat īn sens.

Dar consecinţele minciunii depăşesc cu mult cadrul individual, chiar dacă locul unde se formează minciuna este individualul, īntr-un orizont mai larg, noi facem parte dintr-o comunitate umană, cu spiritualitatea şi cul­tura ei, īncadrată, şi ea, īn totalitatea lumii. Atunci cīnd introducem un neadevăr īn sufletul nostru īnseamnă că introducem nefiinţa īn lume. Ca parte integrantă a unui neam şi a unei culturi, funcţia fiecăruia dintre noi ar fi deci să aducă, prin existenţa sa individuală, un spor de spiritualitate şi de adevăr īn lume ; şi nicidecum de neadevăr sau de nefiinţă.

Ne dăm oare seama ce prejudiciu aducem Romāniei prin nenumăratele şi laşele noastre alunecări īn minciună si falsuri ? Contribuim la agravarea nesemnificativului şi a marasmului general, dar şi la creşterea propriei noastre sterilităţi interioare. Ne dăm oare seama — si acum mă refer īn primul rīnd la creatorii de cultură, direct răspunzători de spiritualitatea poporului nostru — că prin inautenticitatea ideilor exprimate īn manifestările lor publice, precum şi īn creaţiile lor, contribuie la secă­tuirea spirituală a semenilor lor, la deteriorarea culturii şi a spiritualităţii romāneşti ? A suprima sistematic func­ţiile spirituale ale fiinţei umane este o crimă tot atīt de odioasă ca şi aceea de a lua o viaţă. Ar trebui ca noi toţi să īncetăm să mai sporim nefiinţa īn jurul nostru si īn noi, să īncetăm cu toţii să luăm exemplu de la atīţia falsificatori.

Numai trăind īn adevăr rămīnem vii, creativi si liberi, funcţional integraţi īn lume, īn rosturile ei superioare. Şi numai reluīnd, individual, aceste funcţii spirituale pierdute sau uitate, ne vom redobīndi, ca popor, vigoarea de a rezista īn faţa vicisitudinilor, īncercărilor soartei, aşa cum am făcut-o de atītea ori īn trecut.

 

V. Despre creativitate

Omul nu-şi īndeplineşte misiunea de om decīt prin participarea sa creativă la cele trei modalităţi existenţiale : fizică, biologică, spirituală. Canid creativitatea noas­tră se blochează an oricare din aceste trei domenii, fiinţa noastră se degradează. De patruzeci de ani poporul roman, indivizii din Romānia, adică, sunt supuşi unor presiuni ce tind să le blocheze creativitatea spirituală, īnglobīndu-i īntr-un proces de omogenizare. Sloganele, clişeele de gīndire, neadevărurile repetate mecanic, sub impulsul fricii, fac parte dintr-un proces cert de distrugere a vieţii interioare. Orice repetare sterilă a identicului īnseamnă anularea īnnoirii, a creativităţii, a vieţii psihice īn tota­litatea ei.

Dacă dorim să ne păstrăm calitatea de fiinţe umane, sīntem obligaţi să ne menţinem creativi. Creativi — nu numai ca fiinţe biologice, ci mai ales īn dimensiunea noas­tră spirituală, ce se manifestă prin formele noastre culturale : credinţă, morală, gīndire, artă, tradiţie etnică. Fiinţă culturală nu este doar eruditul, filozoful sau artis­tul : fiinţă culturală este orice fiinţă umană care nu ab­dică de la funcţia ei spirituală de a se autocrea īnsuşindu-şi valorile fundamentale, trăind īn ele.

Cred că īn acest sens spune Mircea Eliade, despre cultură, c㠄nu este o suprastructură, cum cred marxiştii" ci este „modul nostru specific de a fi īn lume". Este semnificativ faptul că īntreaga noastră gīndire ac­tuală exprimă acest adevăr : fiinţa umană īşi īndeplineşte funcţia īn lume numai dacă īşi asumă rolul spiritual. Devenirea cea bună, cea orientată spre semnificaţie, este „devenirea īntru fiinţă" si nu „devenirea īntru devenire", supusă doar imperativului existenţei materiale şi biolo­gice, atrage atenţia Constantin Noica. īn acest sens pledează şi eseurie lui Anton Dumitriu. Ideile acestor gīnditori romāni ar trebui să constituie, pentru orice tīnăr, un model de autentică existenţă.

Pentru a vă păstra creativi, iubiţi tineri, pentru a vă păstra sufletul viu, pentru a nu muri la douăzeci de ani şi pentru a merita denumirea de om, o primă condiţie este de īndeplinit : deblocarea interioară, cu alte cuvinte eliberarea voastră. Creativi şi vii nu puteţi redeveni decīt atunci cīnd veţi rupe zăgazul omogenizant al unei gīndiri ce vă apasă şi al unor sentimente stereotipe ce nu au ca suport lăuntric nici un gānd, nici un adevăr, nici o emoţie omenească ; numai cīnd veţi avea tăria să rupeţi zăga­zurile inautenticităţii, ale imposturii intelectuale strecu­rate īn voi, zăgazurile fricii si ale laşităţii ce le gene­rează ; numai atunci cīnd veţi īncerca să redeveniţi voi īnşivă, īn puritatea voastră, ca purtători ai datului vostru spiritual.

Sufletul vostru se īntăreşte, devine de neīnvins, dacă nu-l uitaţi ; dacă īl cultivaţi, printr-o muncă interioară de purificare şi de decondiţionare de formele de agresiune socio-politice ; dacă, printr-un efort de restaurare a vieţii voastre interioare, reintegraţi valorile īn trăirile si īn comportamentul vostru. Modelele voastre spirituale să devină gīnditorii noştri autentici, cei care vă spun ce este adevărul, ce este libertatea si semnificata lor, si mai ales care este puterea de nezdruncinat a spiritului.

 Sursa:Din volumul: Doina Cornea - SCRISORI deschise si alte texte, Editura HUMANITAS, 1991

 


Salt la inceputul paginii