Doina Cornea (1929-2018)
SCRISORI DESCHISE SI ALTE TEXTE,
Humanitas, 1991
O evocare a Doinei Cornea, inclusiv scurtmetrajul Pãpusa,
poate fi cititã pe Pressone aici:
https://pressone.ro/in-memoriam-doina-cornea-scurtmetrajul-papusa-video/
SCRISOARE CĂTRE CEI CE N-AU ĪNCETAT SĂ
GĪNDEASCA
Această scrisoare este primul text trimis
de Doina Cor-nea la Radio Europa Liberă, īn 1982. Faptul
că la sfī-şitul difuzării textului īn august
1982 s-a dezvăluit numele autoarei lui s-a datorat unei
neīnţelegeri: Doina Cornea īşi scrisese numele la sfīrşitul
scrisorii numai si numai pentru curierul ascultătorilor",
spre a arăta redactorilor emisiunii că este vorba de
o scrisoare autentică. In urma difuzării acestui text
de către Europa Liberă, Doina Cornea a fost interogată
de Securitate, amendată, criticată īntr-o şedinţă
a cadrelor didactice din Universitatea din Cluj şi, īn cele
din urmă, īn 1983, destituită din postul pe care īl
deţinea īn această universitate.
Prin dumneavoastră, mă adresez tuturor
celor care mai vor să gīndească īn ţara aceasta,
oamenilor de bună-credinţă care doresc să
contribuie, prin efortul lor, la stăvilirea prăbuşirii
care ne ameninţă. Am convingerea că nici un efort,
cīt de infim ar părea, nu este zadarnic si sper că scrisoarea
mea poate fi un prilej de reflecţie.
Greutăţile care s-au abătut asupra
noastră m-au făcut sa meditez asupra cauzelor mai adīnci
care le-au provocat. Īn emisiunile dumneavoastră invocaţi
de cele mai multe ori cauzele imediate, de pildă o economie
greşit concepută, centralizarea excesivă a puterii,
īn ultimă instanţă sistemul nostru economico-social,
atīt de rigid. Eu, trăind aici, ca profesoară, īntrezăresc
o cauză mult mai generală si mai adīncă a acestei
catastrofe : este vorba de devalorizarea culturală si spirituală
a societăţii noastre, īn urma impunerii unei ideologii
reducţioniste, sterilizante. Mă īntreb cum s-a putut
ajunge aici, mă īntreb, mai ales, dacă nu cumva fiecare
dintre noi, indivizi mărunţi şi neīnsemnaţi,
nu are şi el o vină īn toate acestea. Dacă ne privim
bine, pīnă īn adīncul sufletului, nu vom găsi oare atātea
compromisuri īncheiate, atātea neadevăruri acceptate şi
difuzate ?
O elită purtătoare de cultură şi
de tradiţie intelectuală a fost de la īnceput brutal
suprimată. Consecinţele acestei crime (comise īn
anii '50, dar şi īn continuare, sub forme mai atenuate)
faţă de poporul nostru se fac simţite acum din
ce īn ce mai mult. Cīt despre poporul īnsuşi, lipsit de
modelul spiritual pe care i-1 oferea elita de altădată,
dislocat de la locul lui de baştină, datorită
nefireştilor schimbări economico-sociale, şi-a
pierdut demult conştiinţa si tradiţia păturii
sociale căreia īi aparţinea. Ţăranii noştri,
purtători de valori latente, au devenit dezrădăcinaţii
de la periferia oraşelor. Muncitorii au fost ei īnşişi
slăbiţi, īn calitatea lor de clasă, de această
invazie eterogenă. Intelectualii, recrutaţi la repezeală
īn, funcţie de criterii politice, fără studii solide
si fără tradiţie, sīnt incapabili să constituie
un model spiritual. Datorită īnlesnirilor nemeritate
care stau la baza ascensiunii lor, ei acceptă pactul compromisurilor.
Tradiţia veche sau ce a mai rămas din ea este
īnecată īn această confuzie generală.
Am devenit un popor fără o scară
de valori morale si spirituale. Un popor hrănit doar cu lozinci
reducţio-niste, stereotipe, omogenizante si care īnăbuşă,
prin frecvenţa lor obsedantă, orice deschidere spre
adevăr, spre īnnoire, spre creaţie. Cred că acest
proces de secătuire spirituală stă la baza tuturor
neajunsurilor pe care le trăim, căci, prin forţa
lucrurilor, societatea decade cīnd indivizii se degradează,
cīnd indivizii īşi pierd spiritualitatea.
Noi, intelectualii de azi, asistăm pasivi
la o regretabilă pervertire a conştiinţelor. Simţim
cu toţii cum valorile morale veritabile sīnt discreditate
şi nu ne īmpotrivim : solidaritate umană, dragoste
de muncă, cinste, curaj, demnitate au devenit vorbe goale.
Noţiuni ca patriotismul, libertatea si independenţa
naţională servesc acum numai la trădarea istoriei
şi la distrugerea sentimentului patriotic. Locul valorilor
morale a fost luat de valorile materiale. Majoritatea concetăţenilor
noştri, indiferent de categoria lor socială, nu mai
cred decīt īn situaţie, bani, relaţii şi confort.
Rupţi de un adevăr interior, spre care şcoala
şi familia au fost incapabile să-i ghideze, ei cad pradă
lăcomiei si totodată fricii de a nu şi-o putea
satisface.
Dacă vrem să depăşim această
tragică situaţie, se impune o īntoarcere spre spiritual
valoare maximă, generatoare de inteligenţă,
de etică şi de cultură, de libertate si de responsabilitate.
Numai un astfel de climat ar putea favoriza apariţia unei
noi elite intelectuale. La formarea inteligenţei de mīine,
noi, educatorii, avem un rol de ipriimă importanţă.
Totodată suntem responsabili de etica şi de spiritualitatea
acestui popor. Să nu uităm că fiecare atitudine
spirituală individuală contează, īn mersul istoriei.
Să īncetăm de a mai forma un tineret infirm : servil,
lipsit de curaj şi de personalitate, interesat şi gata
pregătit (īncă din grădiniţă !) pentru
cele mai cumplite compromisuri ! Să nu-1 mai expunem, zilnic,
prin laşitatea noastră, la atitudini oportuniste şi
ipocrite ! Prin atitudinea noastră de conformism total şi
de excesivă prudenţă (deseori nejustificată
!) contribuim, zi de zi, la debilitarea morală a neamului
nostru.
Mă adresez direct dumneavoastră, colegilor
mei, profesori din Romānia... E o greşeală să
subordonăm procesul de īnvăţămānt cerinţelor
economice imediate. Rolul īnvăţămīntului rămīne,
incontestabil, formarea omului complet, adică a omului cu
profil moral, afectiv şi creator. (Ideea unui īnvăţămīnt
tehnic echilibrat, care să asigure unui tīnăr, la ieşirea
din scoală, o meserie, nu este greşită, dar aşa
cum este el conceput la noi nu face decīt să reducă
omul la o simplă unealtă). Pentru formarea omului integral,
a omului creator, chiar şi īn şcolile tehnice ar trebui
reintroduse disciplinele umaniste. Aceasta ar presupune īncă
o reformă a īnvăţămīntului. Pentru moment
īnsă, chiar īn cadrul acestui sistem rigid, tribuna care
ni se mai acordă poate fi folosită in mod mai eficient.
Nu-i mai īnvăţaţi pe elevi şi
pe studenţi lucruri īn care nu cred şi īn care nu credeţi
nici dumneavoastră ! Obisnuiţi-i să gīndească
mai liber, mai curajos, mai constient, mai generos ! Ştim
doar că nu se poate crea ceva decīt īn condiţii de adevăr
şi de sinceritate interioară, si totuşi nu facem
nimic īn acest sens ! De multe ori nimeni nu ne obligă la
aberaţiile ideologice la care, din păcate, ajungem din
ce īn ce mai des ! Să nu mai repetăm lozinci sterile
şi clişee fără conţinut ! Cīţi dintre
noi nu-si cultivă spiritul īn secret, temīndu-se şi
refuzīnd să īmpărtăşească elevilor sau
studenţilor roadele studiului lor ? Fiecare carte, fiecare
idee de valoare ar trebui să treacă de la noi la ei
!
īn acelaşi timp, să ne īmpotrivim promovării
īn masă a elevilor, neţinīnd seama de criteriul valoric.
Lipsa de exigenţă a devenit, din păcate, o normă
curentă, īn numele unei bune notări la inspecţie.
Nu ne dăm seama că sīntem primii vinovaţi de discreditarea
şi devalorizarea īnvăţămīntului romānesc
?
Bineīnţeles că pentru toate acestea
trebuie să avem contacte cu lumea cărţilor si a
ideilor de valoare. Cīnd sīnt publicate la noi şi scrise
de oamenii noştri de cultură care nu au rupt legătura
cu adevăratele izvoare spirituale romāneşti, ele apar
īn tiraje insuficiente si fără publicitate. Cīt despre
cărţile pe care le importăm, ele Sīnt īn număr
extrem de redus. Este inadmisibil īn aceste condiţii ca noi,
profesorii, atunci cīnd posedăm aceste cărţi, să
refuzăm elevilor şi studenţilor, din frică
şi din prudenţă, lectura lor.
Dumneavoastră, cei din exil, ne-aţi
ajutat si continuaţi să ne ajutaţi prin emisiunile
culturale pe teme filozofice şi istorice. Mă gīndesc
la emisiuni ca cele din ciclul de expuneri istorice ale profesorului
Vlad Geor-gescu sau la prezentările de cărţi apărute
īn exil, la tălmăcirea gīndirii unor mari oameni de
cultură ea Mircea Eliade, Ştefan Lupaşcu, Vintilă
Horia si alţii. Aş mai adăuga emisiunile dedicate
gīndirii unor filozofi din ţară, ca Sergiu Al-George,
Constantin Noica, Liiceanu, pe care majoritatea intelectualilor
noştri īi ignoră sau se prefac că-i ignoră.
Multe din aceste emisiuni ar fi bine să fie reluate. Sīnt
sigură că, īntotdeauna, ele vor fi utile si bine primite
de noi, care sīntem de atīta timp rupţi nu numai de gīndirea
filozofică europeană şi orientală de tip
tradiţional, dar chiar şi de gīndirea romānească
īn ceea ee are ea miai autentic. Astăzi, cīnd se confruntă
atītea curente de gīndire, moştenite din toate timpurile,
cīnd simţim că din aceste confruntări se va naşte
omul secolului al XXI-lea, nu trebuie să rămīnem, īncă
o dată īn istoria noastră, izolaţi de restul lumii.
Mai ales că, după cīt se pare, nu o daltă gāndirea
romānească a fost sensibilizată atāt la gīndirea occidentală,
cāt şi la īnţelepciunea venită din Orient (Eminescu,
Blaga, Eliade). Studenţii se interesează din ce īn ce
mai mult de gīndirea Yoga, de filozofiile orientale de tip tradiţional,
poate şi pentru faptul că īntrezăresc posibilitatea
de a-şi recīştiga, prin ele, autenticitatea, un fel
de puritate pierdută.
īnainte să īnchei, aş vrea să rog
pe toţi cei din ţară, cărora mă adresez
astăzi, să mă ierte pentru faptul că nu-mi
divulg identitatea si să nu pună la īndoială sinceritatea
vorbelor mele. Mi se pare mult mai important ca prin munca mea
să pot menţine, īn continuare, un contact cu studenţii...
deoarece predau īn īnvăţămīntul superior din Cluj.
Pentru curierul ascultătorilor :
Doina Cornea
str. Alba-Iulia 16
Cluj
CICLU DE TEXTE ADRESATE TINERILOR
difuzate săptămīnal de Radio Europa
Liberă īn 1985
I. Necesitatea īntoarcerii Ia spiritual
Spiritul este o forţă ; voi vorbi despre
necesitatea īntoarcerii la spiritual.
Adresez cāteva subiecte de meditaţie tinerilor
din Romānia, educaţi īn falsuri şi ipocrizie, īn egoism
şi frică, acestor tineri cu suflete neīmplinite, adesea
chircite sub povara īngrădirilor alienante ce li se impun
şi a tiparelor existenţiale īn care sīnt siliţi
să intre, dar care nu au nimic comun cu fiinţa lor adevărată.
Aceşti tineri au sufletul fragil pentru că nimeni nu
le spune cītă forţă poate cuprinde sufletul omenesc,
nimeni nu-i īnvaţă să-si descopere acest suflet,
să-1 recunoască. De mici, nu li se vorbeşte decīt
despre o materie oarbă, ce trebuie domesticită prin
mijloace violente şi distrugătoare, despre o societate
ale cărei valori supreme sīnt bunurile materiale, iar căile
pentru a le atinge sīnt puterea, necinstea, egoismul, ura. De
mici sīnt ţinuţi īn dependenţa faţă
de aceste false valori si īn frica de a le pierde. Această
pierdere este zugrăvită ca cea mai mare nenorocire.
Puţini sīnt cei care le-au spus vreodată acestor tineri
că pierderea vieţii interioare, moartea spirituală
este de fapt cea mai mare nenorocire, pentru că īi transformă
īn fiinţe incomplete, infirme, pentru că īi secătuieşte.
Mă adresez deci tinerilor, deoarece ei vor
prelua īn māinile lor destinele de mīine ale neamului, şi
am nădejdea că sufletele lor n-au putut fi ireversibil
īnăbuşite, că ele pot fi trezite şi descătuşate
; că aceşti tineri pot redobīndi semnificaţia adevărului
si a libertăţii, a dragostei şi a credinţei,
integrīndu-le īn .trăirile lor de fiecare clipă.
Aparţinem unui neam care a cultivat aceste
virtuţi şi care, īn decursul zbuciumatei sale istorii,
a ştiut să dea, īn ceasurile de cumpănă, răspunsuri
valabile, răspunsuri mīintuitoare forţelor de distrugere.
De aceea e important ca fiecare din noi să-şi redescopere
fiinţa spirituală, ducīnd mai departe prin trăirile
lui de ceas cu ceas valorile sădite īn ea. Un neam dispare
doar atunci cīnd cei care īl reprezintă īmbătrīnesc
īn sufletul lor, cīnd nu mai sīnt capabili să se creeze īn
interior, aducīnd un spor de īnţelepciune, de dragoste, de
adevăr si de bunătate, de curaj sau de libertate īn
lume ; atunci cīnd cad pradă unui proces ireversibil de entropie
spirituală, cīnd nu mai există decīt ca fiinţe
fizice şi biologice. De aceea este atīt de importantă
trezirea noastră spirituală ca indivizi si, implicit,
ca neam.
II. Despre libertatea spirituală
Sīntem romāni si, ca romāni, sīntem purtătorii
unui anumit fond vital şi spiritual. Alienarea nu este altceva
decīt pierderea căii de acces la acest fond care este seva
noastră, este adevărul nostru. E de datoria noastră
să-1 degajăm de constrīngeri, să-1 eliberăm.
Aceasta este libertatea : regăsirea esenţei noastre.
Libertatea este condiţia sine qua non a creativităţii
vieţii şi a spiritualii. O ştiu toţi biologii,
psihologii si filozofii de bună-credinţă. Cīnd
libertatea dispare, dispar şi forţele īnnoitoare, vitale
şi spirituale.
Libertatea este deci o stare potenţială
de acumulare şi de reechilibrare a forţelor noastre
creative. Ca atare, ea este punctul nodal din centrul fiinţei
noastre. Ea dă posibilitatea fondului nostru vital şi
spiritual să treacă īn fapt de conştiinţă,
de gīndire sau īn act. Libertatea īnţeleasă astfel este
regăsirea noastră īn ceea ce Mircea Eliade numeşte
centrul nostru". Acest punct de libertate rămīne ireductibil
īn faţa agresiunii numeroaselor corpuri străine ce ne
asaltează interioritatea. El este spaţiul invulnerabil
-al fiinţei noastre. Şi este aşa pentou că
el constituie, īn acelaşi 'timp, locul de īntīlnire al fondului
nostru esenţial cu Fiinţa, cu sacrul sau cu Dumnezeu.
Acest centru īl identificăm atunci cīnd descoperim
tocmai această comunicare liberă, īn interioritatea
noastră, cu divinul. Atunci sufletul nostru este lumină
şi bucurie.
Tocmai acest spaţiu plin de forţă,
dar pe care prea des īl uităm şi īl pierdem, īmprăştiindu-ne
fiinţa īn lumea contingenţelor, trebuie să-1 recucerim.
Pierzīndu-1, ne pierdem, căci ne rupem de Fiinţă.
Regăsindu-1, ne regăsim pe noi īnşine īn plenitudinea
noastră, īn dialog cu Fiinţa.
III. Despre īnstrăinarea de sine
Interioritatea, īn punctul ei central, este locul
īn care fiinţa noastră comunică cu Fiinţa
universală. Acesta este locul adevărului şi partea
cea mai apărată din noi. Dacă nu ne centrăm
viaţa īn ea, ne īnstrăinăm, ne pierdem identitatea.
Cīnd indivizii unei comunităţi etnice
sīnt sistematic īmpiedicaţi să-şi clădească
existenţa pe axul de comunicare cu valoarea supremă,
cīnd, zi de zi, sīnt expuşi alienării, consecinţele
sīnt incomensurabile pentru īntregul popor. Neamul nostru, după
strădanii şi sacrificii de secole de a se īnchega si
afirma, de a deveni o comunitate independentă, cu o cultură
si spiritualitate specifică, azi este din nou confruntat
cu primejdia destrămării şi a pierderii identităţii,
a pierderii spiritualităţii sale incon-fundabile.
Simptomul cel mai grăitor al acestei maladii
extinse la scară naţională este dispariţia
sentimentului de coeziune, pierderea conştiinţei de
a aparţine unei etnii şi culturi. Dovadă este nestăvilita
dorinţă la tineri si falsul lor vis de a părăsi
ţara. Goana de a aparţine altei comunităţi,
īn iluzoria speranţă de a-si găsi, acolo, un rost,
este dovada cea mai evidentă a īnstrăinării lor.
Nu este vina tinerilor romāni de a fi măcinaţi pe dinăuntru
de blazare şi indiferenţă, de lipsă de speranţă
şi de egoism. Ei sīnt fără apărare īn faţa
dizolvării lăuntrice, căci nimeni nu i-a īnvăţat
vreodată cum să se apere īmpotriva ei. Dorinţa
lor de a-şi părăsi neamul izvorăşte din
dezorientarea lor spirituală, din sentimentul că existenţa
le este lipsită de sens, ei trăind īntr-o lume a cărei
ierarhie de valori este răsturnată, o lume īn care o
materie supusă hazardului guvernează spiritul. Ei simt
nevoia atunci să părăsească ţara īn
căutare de sens, fără să ştie ca nici
un sens nu e posibil cīnd este proiectat īn afara propriului spirit.
Pentru toată această dramă a neamului nostru
lovit, prin aceşti tineri, īn īnsăşi tinereţea
lui , acuz un sistem social si politic care, fie din nepricepere
si din lipsă de cultură, fie cu rea intenţie, avīnd
misiunea de a ne distruge pe neobservate, declanşează
un proces de dizolvare interioară.
Dragi tineri, nu vă lăsaţi īnşelaţi
de aceste aparenţe nefaste. Nu căutaţi sensul īn
materia oarbă, aşa cum v-a fost prezentată. Sensul
este īn voi si īn neamul nostru. A se realiza, a deveni deci fiinţe
umane reale, ce se dezvoltă īntru plenitudine interioară,
nu ţine de categoria spaţiului. Fiinţe integre,
fiinţe adevărate, nu veţi deveni printr-o transmutare
īn spaţiu deci exterioară vouă ci printr-o
devenire īn durată. Ea are loc īn intimitatea existenţei
voastre, ce se desfăşoară īn timp. Durata voastră
este viaţa voastră cu interioritatea ei. Miracolul se
īnfăptuieşte deci īn timp, şi nu īntr-un spaţiu
geografic exterior nouă. Infimul nostru spaţiu bio-fizic,
reprezentat prin trupul nostru, e mai legat de spaţiul nostru
etnic - cu care este īn comunicare, căci īn el a prins fiinţă
decīt de un spaţiu geografic străin.
Miracolul se īnfăptuieşte deci īn noi,
si nu īn afara noastră. Adesea, confruntarea cu infernul
social, cu exteriorul potrivnic declanşează īn noi
devenirea cea mai rodnică, de o forţă nebănuită.
Ea poate trezi īn sufletul nostru valorile ce păreau iremediabil
stinse. Viaţa renaşte din moarte, au constatat īnţelepţii
lumii. De ce să nu credem īn acest adevăr, confirmat
de atītea ori de istorie ?
Nu prin fuga de ţară care este, de
fapt, ca o fugă de sine īnsuşi vom găsi sensul
existenţei noastre, vom realiza plenitudinea fiinţei
noastre. Condiţiile de viaţă mai bune nu ne măresc
şansa deschiderii noastre spre adevăr. Poate tocmai
suferinţa noastră, aici şi acum, este o şansă
de a ne regăsi. Să nu o refuzăm. Asumarea neşansei,
a suferinţei ca stimul de trezire a vieţii interioare,
ca mijloc de realizare la un mod superior este īn tradiţia
spiritualităţii noastre : ciobanul din Mioriţa,
care transfigurează moartea trăind-o ca pe o nuntă,
deci anulīnd-o prin forţa spiritului său, prin libertatea
lui, ar trebui să ne dea de gīndit. De ce să nu credem,
asemenea lui, că infernul de azi poate constitui īnceputul
unei renaşteri māntuitoare?
Să īncercăm să reīnvăţăm
adevărul īn ciocnirea lui cu inautenticul şi minciuna.
Acesta va fi adevărul cel adevărat. Să reīnvăţăm
iubirea sub muşcătura urii. Va fi iubirea cea bună.
Să reīnvăţăm speranţa sub presiunea spaimei
si a disperării ; va fi o speranţă eliberatoare.
Să reīnvăţăm credinţa īn confruntarea
ei cu vidul şi neantul. Va fi aducătoare de sens.
Ar fi de neiertat, dragi tineri, de neiertat īn
faţa īntregii existenţe, să renunţăm
de-a fi purtătorii la modul personalizat al unei culturi
şi spiritualităţi, căzīnd inconştient
īntr-o ireversibilă regresie individuală, īnsă
cu o semnificaţie colectivă. Sīntem răspunzători
la modul individual şi concret răspundem prin viaţa
noastră, prin felul cum īnţelegem să ne-o trăim
de devenirea neamului nostru. Pentru ridicarea lui, zeci de
generaţii si-au adus aportul de dragoste si jertfă,
de curaj si credinţă, de gīndire şi frumos. Să
nu īnşelăm aşteptările īnaintaşilor
noştri, să nu-i trădăm !
IV. Despre adevăr
Să vedem de ce e atīt de important să
ne clădim viaţa pe adevăr şi ce consecinţe
are absenţa lui īn existenţa noastră.
Pentru a īnţelege mai bine urmările
devastatoare ale minciunii, să īncercăm să definim
adevărul. Să-1 definim prin formula simplă a simţului
comun : adevărul īl concepem ca pe ceva ce este cu adevărat,
ca pe ceva, deci, ce are fiinţă. Aşa stīnd
lucrurile, minciuna, opusă adevărului, n-o putem defini
altfel decīt ca ceea ce nu este; ca ceea ce nu are fiinţă.
Aceste definiţii par anodine, īn simplitatea
lor. Totuşi, urmările, atunci cīnd īncercăm să
le aprofundam, raportīndu-le atīt la existenţa noastră
cīt şi la existenţă īn general, sīnt din cele mai
grave. O primă consecinţă ar fi faptul că,
atunci cīnd īn cugetul nostru introducem un neadevăr, īnseamnă
că introducem īn noi nefiinţa, că murim puţin.
Este o iluzie să credem că fiinţa noastră
rămīne īntreagă atunci cīnd arborăm gesturi, atitudini,
cuvinte, idei pe care nu le simţim şi nu le gīndim.
Nu putem separa spiritul nostru de manifestările lui, după
cum nu putem separa materia de forma sa. Manifestīnd
contrariul a ceea ce spiritul nostru conţine,
īl scoatem din orizontul fiinţei. Cīnd īl īmpiedicăm
deci să se manifeste, īi suprimăm funcţiile : aceea
de a se afirma, de a-şi crea destinul de adevăr şi,
īn ultimă instanţă, aceea de a fi. Repetarea frecventă
a acestor sincope" spirituale duce la o degenerare funcţională,
la o dureroasă sterilitate, la insignifianţă si
la marasm. Numai spiritul liber de false constrīngeri rămīne
creativ şi centrat īn sens.
Dar consecinţele minciunii depăşesc
cu mult cadrul individual, chiar dacă locul unde se formează
minciuna este individualul, īntr-un orizont mai larg, noi facem
parte dintr-o comunitate umană, cu spiritualitatea şi
cultura ei, īncadrată, şi ea, īn totalitatea lumii.
Atunci cīnd introducem un neadevăr īn sufletul nostru īnseamnă
că introducem nefiinţa īn lume. Ca parte integrantă
a unui neam şi a unei culturi, funcţia fiecăruia
dintre noi ar fi deci să aducă, prin existenţa
sa individuală, un spor de spiritualitate şi de adevăr
īn lume ; şi nicidecum de neadevăr sau de nefiinţă.
Ne dăm oare seama ce prejudiciu aducem Romāniei
prin nenumăratele şi laşele noastre alunecări
īn minciună si falsuri ? Contribuim la agravarea nesemnificativului
şi a marasmului general, dar şi la creşterea propriei
noastre sterilităţi interioare. Ne dăm oare seama
si acum mă refer īn primul rīnd la creatorii de cultură,
direct răspunzători de spiritualitatea poporului nostru
că prin inautenticitatea ideilor exprimate īn manifestările
lor publice, precum şi īn creaţiile lor, contribuie
la secătuirea spirituală a semenilor lor, la deteriorarea
culturii şi a spiritualităţii romāneşti ?
A suprima sistematic funcţiile spirituale ale fiinţei
umane este o crimă tot atīt de odioasă ca şi aceea
de a lua o viaţă. Ar trebui ca noi toţi să
īncetăm să mai sporim nefiinţa īn jurul nostru
si īn noi, să īncetăm cu toţii să luăm
exemplu de la atīţia falsificatori.
Numai trăind īn adevăr rămīnem
vii, creativi si liberi, funcţional integraţi īn lume,
īn rosturile ei superioare. Şi numai reluīnd, individual,
aceste funcţii spirituale pierdute sau uitate, ne vom redobīndi,
ca popor, vigoarea de a rezista īn faţa vicisitudinilor,
īncercărilor soartei, aşa cum am făcut-o de atītea
ori īn trecut.
V. Despre creativitate
Omul nu-şi īndeplineşte misiunea de
om decīt prin participarea sa creativă la cele trei modalităţi
existenţiale : fizică, biologică, spirituală.
Canid creativitatea noastră se blochează an oricare
din aceste trei domenii, fiinţa noastră se degradează.
De patruzeci de ani poporul roman, indivizii din Romānia, adică,
sunt supuşi unor presiuni ce tind să le blocheze creativitatea
spirituală, īnglobīndu-i īntr-un proces de omogenizare. Sloganele,
clişeele de gīndire, neadevărurile repetate mecanic,
sub impulsul fricii, fac parte dintr-un proces cert de distrugere
a vieţii interioare. Orice repetare sterilă a identicului
īnseamnă anularea īnnoirii, a creativităţii, a
vieţii psihice īn totalitatea ei.
Dacă dorim să ne păstrăm calitatea
de fiinţe umane, sīntem obligaţi să ne menţinem
creativi. Creativi nu numai ca fiinţe biologice, ci mai
ales īn dimensiunea noastră spirituală, ce se manifestă
prin formele noastre culturale : credinţă, morală,
gīndire, artă, tradiţie etnică. Fiinţă
culturală nu este doar eruditul, filozoful sau artistul
: fiinţă culturală este orice fiinţă
umană care nu abdică de la funcţia ei spirituală
de a se autocrea īnsuşindu-şi valorile fundamentale,
trăind īn ele.
Cred că īn acest sens spune Mircea Eliade,
despre cultură, că nu este o suprastructură, cum
cred marxiştii" ci este modul nostru specific de a
fi īn lume". Este semnificativ faptul că īntreaga noastră
gīndire actuală exprimă acest adevăr :
fiinţa umană īşi īndeplineşte funcţia
īn lume numai dacă īşi asumă rolul spiritual.
Devenirea cea bună, cea orientată spre semnificaţie,
este devenirea īntru fiinţă" si nu devenirea
īntru devenire", supusă doar imperativului existenţei
materiale şi biologice, atrage atenţia Constantin Noica.
īn acest sens pledează şi eseurie lui Anton Dumitriu.
Ideile acestor gīnditori romāni ar trebui să constituie,
pentru orice tīnăr, un model de autentică existenţă.
Pentru a vă păstra creativi, iubiţi
tineri, pentru a vă păstra sufletul viu, pentru a nu
muri la douăzeci de ani şi pentru a merita denumirea
de om, o primă condiţie este de īndeplinit : deblocarea
interioară, cu alte cuvinte eliberarea voastră. Creativi
şi vii nu puteţi redeveni decīt atunci cīnd veţi
rupe zăgazul omogenizant al unei gīndiri ce
vă apasă şi al unor sentimente stereotipe ce nu
au ca suport lăuntric nici un gānd, nici un adevăr,
nici o emoţie omenească ; numai cīnd veţi avea
tăria să rupeţi zăgazurile inautenticităţii,
ale imposturii intelectuale strecurate īn voi, zăgazurile
fricii si ale laşităţii ce le generează ;
numai atunci cīnd veţi īncerca să redeveniţi voi
īnşivă, īn puritatea voastră, ca purtători
ai datului vostru spiritual.
Sufletul vostru se īntăreşte, devine
de neīnvins, dacă nu-l uitaţi ; dacă īl cultivaţi,
printr-o muncă interioară de purificare şi de decondiţionare
de formele de agresiune socio-politice ; dacă, printr-un
efort de restaurare a vieţii voastre interioare, reintegraţi
valorile īn trăirile si īn comportamentul vostru. Modelele
voastre spirituale să devină gīnditorii noştri
autentici, cei care vă spun ce este adevărul, ce este
libertatea si semnificata lor, si mai ales care este puterea de
nezdruncinat a spiritului.
Sursa:Din volumul: Doina Cornea - SCRISORI
deschise si alte texte, Editura HUMANITAS, 1991
Salt la inceputul paginii