Fragmente din volumul
Ce spui dupa "Buna ziua?
Psihologia destinului uman.
de Eric Berne
Editura TREI
Detalii carte aici:
http://www.edituratrei.ro/
Eric Berne a descoperit ca fiecare om îsi
scrie în copilarie, sub puternica influenta a parintilor,
scenariul care îi va guverna cursul general al vietii. Scenariul
de viata stabileste cu ce fel de persoana te vei casatori, câti
copii vei avea, ba chiar si genul de pat în care vei muri
si cine va fi de fata atunci. El hotaraste daca vei fi un învingator
sau un învins, un monument de forta sau un alcoolic condamnat.
Unor oameni, scenariul le cere sa esueze în profesie, sa
traiasca în mod repetat dezamagiri în dragoste sau
sa sufere invaliditati cronice. Scenariul altora sfârseste
prin suicid. Ce spui dupa buna ziua? arata cum se scriu scenariile
de viata si cum îl poti descoperi pe al tau. Daca ai un
scenariu nefericit, îti arata cum sa scapi de el, astfel
încât sa începi în sfârsit sa traiesti
o viata a libertatii si a împlinirii adevarate.
Eric Berne (1910-1970), celebru
psihiatru si psihoterapeut, este întemeietorul "analizei
tranzactionale". La începutul carierei, Berne s-a pregatit
pentru a deveni psihanalist parcurgând doua transe de analiza
personala cu Paul Federn si Eric Erikson. Dupa 1956 abandoneaza
ortodoxia psihanalitica si creeaza o noua orientare psihoterapeutica
— "analiza tranzactionala". O analiza tranzactionala
bine condusa asigura abandonarea scenariului infantil si dezvoltarea
unei vieti afective adulte.
Capitolul l
INTRODUCERE
A. Ce spui dupa "Buna ziua?
Aceasta intrebare copilareasca, aparent foarte simpla şi
lipsita de profunzimea aşteptata īn cazul unui demers ştiintific,
cuprinde in ea toate intrebarile esentiale ale existentei umane
şi problemele fundamentale ale ştiintelor sociale. Este
īntrebarea pe care copiii mici ,,şi-o adreseaza" lor
inşile, la care copiii mai mari invata sa accepte raspunsuri
deformate, pe care adolescentii şi-o pun unii altora şi
celor care ii sfatuiesc, de care adultii scapa acceptand raspunsurile
deformate ale celor mai buni ca ei şi despre care batranii
filosofi intelepti scriu carti fara a gasi vreodata raspunsul.
Ea contine atat intrebarea fundamentală a psihologiei sociale:"De
ce vorbesc oamenii unii cu altii?", cat şi intrebarea
fundamentala a psihiatriei sociale: "De ce le place oamenilor
sa fie agreati?" Raspunsul ei e şi raspunsul la intrebarile
puse de cei patru Calareti ai Apocalipsei: razboi sau pace, foamete
sau belşug, molima sau sanatate, moarte sau viata? Nu-i de
mirare ca putini oameni īl afla in timpul vietii, de vreme ce
majoritatea işi traverseaza existenta fara a gasi macar raspunsul
la intrebarea care o precede: "Cum spui buna ziua?"
B. Cum spui "Buna ziua"?
In asta consta secretul budismului, al creştinismului,
al iudaismului, al platonismului, al ateismului şi,mai presus
de toate, al umanismului. Faimosul "sunet al unei maini care
aplauda" din Zen este sunetul vocii unei persoane
care spune "buna ziua" altei persoane şi, de asemenea,
sunetul Regulii de Aur, indiferent in ce Biblie ar fi ea exprimata.
A spune "buna ziua" corect inseamna a-l vedea pe celalalt,
a fi conştient de el ca fenomen, a fi prezent pentru el şi
pregatit ca el sa fie prezent pentru tine. Poate ca oamenii care
demonstreaza cel mai bine aceasta capacitate sunt baştinaşii
din insula Fiji, al caror zambet autentic reprezinta una dintre
rarele nestemate ale lumii. Apare lent, lumineaza
intreaga fata, persista suficient incat sa fie clar recunoscut
şi sa exprime totodata recunoaştere clara şi se
stinge cu o incetineala tainica. In alte parti ale
lumii işi gaseşte pereche doar in zambetul cu care se
intampina unul pe altul, in cel mai spontan mod, mama şi
sugarul şi, de asemenea, in tarile vestice, doar intr-un
anumit tip de personalitate deschisa.
Cartea de fata pune in discutie patru intrebari: cum spui
buna ziua, cum raspunzi la buna ziua, ce spui dupa buna ziua şi,
in principal, trista problema: ce face toata lumea in loc sa spuna
buna ziua? La aceste intrebari voi raspunde in continuare pe scurt,
iar explicarea raspunsurilor va ocupa tot restul prezentului manual
de psihiatrie, care se adreseaza in primul rand terapeutilor,
in al doilea rand, pacientilor aflati in curs de vindecare şi
in al treilea rand, tuturor celor care vor sa asculte.
1. Ca sa spui buna ziua, trebuie mai intai sa scapi de
tot gunoiul care s-a acumulat in mintea ta inca de cand ai venit
acasa de la maternitate şi apoi sa-ti dai seama ca acest
salut anume, din momentul prezent, este irepetabil. S-ar putea
sa ai nevoie de ani buni ca sa inveti sa faci asta.
2. Ca sa raspunzi la buna ziua, trebuie sa scapi de tot
gunoiul din mintea ta şi sa vezi ca exista o persoana care
sta in fata ta sau trece pe langa tine, aşteptand ca tu sa-i
raspunzi la salut. şi ca sa inveti sa faci asta e posibil
sa ai nevoie de ani intregi.
3. Dupa ce spui buna ziua, trebuie sa scapi de tot gunoiul
care-ti revine in minte: de toate presiunile ulterioare ale nedreptatilor
pe care le-ai trait şi de toate presiunile anticipate necazurilor
in care ai de gand sa intri. In felul asta vei amuti şi nu
vei avea nimic de spus. Dupa ani de exercitiu, s-ar putea sa te
gandeşti la ceva care sa merite spus.
4. Cartea de fata se ocupa in mare parte cu gunoiul mentionat,
adica cu ceea ce-şi fac oamenii unii altora in loc sa spuna
buna ziua. Am scris-o cu speranta ca aceia cu pregatirea şi
cu talentul necesare se pot ajuta pe ei inşişi şi-i
pot ajuta şi pe ceilalti sa identifice ceea ce eu numesc
(intr-un sens filosofic) "gunoi", fiindca pentru a raspunde
la celelalte trei intrebari trebuie in primul rand sa intelegi
ce e gunoi şi ce nu.
Am numit "martian" stilul de vorbire al oamenilor
care invata sa spuna buna ziua, pentru a-l deosebi de vorbirea
pamanteana de zi cu zi, care - dupa cum ne arata istoria, din
cele mai vechi timpuri atestate prin documente in Egipt şi
Babilonia şi pana in zilele noastre - a dus la razboaie,
foamete, epidemii şi moarte, iar in cazul supravietuitorilor,
la un anumit grad de confuzie mentala. Sa speram ca, pe termen
lung, invatata şi predata cum se cuvine, martiana va contribui
la eliminarea acestor calamitati. Martian
este, spre exemplu, limbajul viselor, care arata lucrurile aşa
cum sunt ele in realitate.
...
Concesiunea
(p.171-173)
In aceasta perioada, Jeder mai hotaraşte şi
ce fel de simtaminte se va stradui sa traiasca. De-a lungul timpului
a facut experimente in aceasta privinta, a avut ocazia sa se simta
furios, indurerat, vinovat, speriat, inadecvat, indreptatit $i
triumfator, şi a descoperit ca familia lui trateaza o parte
din aceste simtaminte cu indiferenta sau chiar cu dezaprobare
fatişă in timp ce una este acceptabilă şi
da rezultate. Tocmai acel sentiment devine
"concesiunea" lui. Trairea afectiva preferata devine
un fel de reflex conditionat, care poate sa persiste toata viata
individului.
Pentru a clarifica acest aspect putem folosi teoria
rotii de ruleta privind afectivitatea. Sa presupunem ca exista
un cartier cu 36 de locuinte construite in cerc, in jurul unei
piete centrale, şi un bebeluş care aşteapta sa
se nasca - in locul unde aşteapta bebeluşii sa se nasca.
Marele Computer care se ocupa de aceste chestiuni invarte roata,
iar bila cade in casuta 17. Atunci Marele Computer anunta: "Urmatorul
copil va merge in casa 17." Mai invarte
roata de cinci ori, ieşind numerele 23,11, 26, 35 $i 31,
astfel ca urmatorii cinci nou-nascuti ajung fiecare in casa cu
numarul respectiv. Zece ani mai tarziu, fiecare copil ştie
deja cum trebuie sa reactioneze. Cel din casa 17 a invatat: In
familia asta, cānd apar probleme, ne īnfuriem." Cel din casa
23 a invatat: "In familia asta, cand apar probleme, ne simtim
īndurerati." Copiii din casele 11,26 şi respectiv 35
au invatat ca, atunci cānd apar probleme, membrii familiei lor
se simt vinovati, speriati sau inadecvati. Copilul de la 31 invata:
"In familia asta, cand apar probleme, aflam ce se poate face
pentru a rezolva lucrurile." Ar trebui sa fie evident
ca numerele 17, 23, 11, 26 şi 35 e probabil sa produca. invinşi,
iar 31 e foarte probabil sa produca un invingator.
Sa presupunem insa ca., atunci cand Marele Computer
a invartit roata, au ieşit alte numere sau aceleaşi
numere, dar intr-o altă ordine. Poate Copilul A a mers in
casa 11, nu in casa 17, şi a invatat sa cultive vinovatia
in locul furiei, iar Copilul B, din casa 23, a facut schimb de
locuri cu copilul F, de la 31; in acest caz,
Copilul B n-ar mai fi fost un invins şi capilul F n-ar mai
fi fost invingător, ci lucrurile ar fi stat invers.
Altfel spus, lăsând la o parte
influenta indoielnica a genelor, simtamintele preferate se invata
de la parinti. Poate ca, daca s-ar fi nascut intr-o alta
casa, pacientul al carui sentiment preferat e vinovatia ar fi
ales in schimb furia. Şi totuşi, fiecare işi va
apara trairea afectiva favorita, afirmand ca e cea fireasca sau
chiar inevitabila intr-o situatie data. Asta e unul dintre motivele
terapiei in grup. Daca acei şase copii s-ar afla, douazeci
de ani mai tarziu, intr-un grup de terapie,· iar Copilul A ar
relata un incident, incheindu-şi spusele cu afirmatia "Fireşte
ca. m-am simtit furios!", Copilul B ar spune "Eu m-aş
fi simtit indurerat", Copilul C: "Eu m-aş fi simtit
vinovat", Copilul D: "Eu m-aş fi simtit speriat",
Copilul E: "Eu m-aş fi simtit neadecvat", iar copilul
F (care, probabil, a devenit intre timp terapeut): "Eu aş
fi aflat ce se poate face pentru a rezolva
lucrurile." Care dintre copii are dreptate?
Fiecare e convins ca reactia sa e cea "fireasca". Adevarul
e ca, la drept vorbind, nici una dintre ele nu e "fireasdi",
in sensul de "naturala": toate au fost invatate sau
mai degraba alese in copilaria mica.
Intr-o formulare mai simpla, aproape toate simtamintele de furie,
durere, vinovatie, frica şi neadecvare sunt "concesiuni"
şi in orice grup bine condus se vede cu uşurinta ca
prea putine astfel de reactii sunt intr-adevar adecvate. Aşadar,
indeletnicirea e o trăire afectiva, selectata din intreaga
gama posibila, pe care persoana şi-o alege drept recompensa
in jocurile pe care le joaca. Membrii grupului ajung in scurt
timp sa-l identifice şi pot sa anticipeze cand un anumit
pacient va obtine un cupon de furie, cand altul va capăta
un cupon de durere şi aşa mai departe. Scopul
colectionarii acestor cupoane consta in a primi, in schimbul lor,
recompense scenariului.
Fiecare membru al grupului e scandaIizat de ideea
ca sentimentul sau preferat nu e reactia fireasca, universala
şi inevitabila la situatiile cu care se confrnnta. Oamenii
care au concesiune asupra furiei, in mod special, se infurie foarte
tare cand li se pun la indoiala simtamintele, iar cei care au
concesiune asupra durerii se simt indurerati.
.
Capitolul 11
TIPURI DE SCENARIU
A. Invingatori, neinvingatori şi īnvinşi
Scenariile sunt menite sa dureze o viata. Ele se bazeaza
pe decizii luate in copilarie şi pe programarea parentala,
care este intarita permanent. Intarirea poate lua forma contactului
cotidian, ca in cazul barbaţilor care lucreaza
la firma tatalui lor şi al femeilor care-şi suna mama
in fiecare dimineata sa palavrageasca, sau poate fi aplicata mai
putin frecvent şi mai subtil, dar cu aceeaşi putere,
prin corespondenta ocazionala. Dupa moartea parinţilor, e
posibil ca odraslele sa-şi aminteasca instructiunile lor
cu mai multa intensitate.
Dupa cum am aratat deja, in limbajul scenariului, invinsul
se numeşte broască sau broscoi, iar invingatorul, print
sau printesa. Parintii vor sa-şi vada copiii fie invingatori,
fie invinşi. Işi pot dori sa-i vada "fericiti"
in rolul pe care li l-au ales, dar nu-şi doresc ca ei sa
se transforme. Mama care creşte o broasca işi poate
dori ca fiica ei sa fie o broasca fericita, dar va inabuşi
orice īncercare a fetei de a deveni printesa ("Cine te crezi?!").
Tatal care creşte un print vrea ca fiul lui sa fie fericit,
dar de multe ori ar prefera sa-l vada nefericit decat transformat
intr-un broscoi ("Cum ai putut sa ne faci una ca asta? Ti-am
oferit tot ce-a fost mai bun!").
Primul lucru care trebuie stabilit in privinta unui scenariu
este dacă conduce spre victorie sau spre infrāngere. Asta
se poate descoperi foarte repede ascultand spusele persoanei.
Un invingator rosteşte lucruri ca:"Am greşit,dar
n-o sa repet aceeaşi greşeala a doua oara" sau
"Acum ştiu cum trebuie procedat". Īnvinsul spune:
,,O, dacă)", "Ar fi trebuit sa ... " şi
"Da, dar ... ". Mai exista şi aproape-reuşitele,
neinvingatorii carora scenariul le cere sa munceasca pe rupte,
nu cu scopul de a īnvinge, ci doar pentru a se mentine la linia
de plutire. Ei sunt oamenii lui "bine macar ca": "Ei,
bine macar ca n-am ... " sau "Bine macar că am
şi atāt". Neinvingatorii sunt excelenti in calitate
de membri, angajaţi sau şerbi, pentru că sunt loiali,
muncitori, recunoscatori şi deloc īnclinati sa creeze probleme.
Din punct de vedere social sunt oameni agreabili, iar īn comunitate,
admirabili. Īnvingatorii fac probleme restului lumii doar indirect,
cand se lupta intre ei şi implica in conflict martori nevinovati,
uneori cu milioanele. Īnvinşii īşi provoaca lor inşile
şi celorlalti cele mai mari suferinte. Chiar daca ajung in
varf, tot īnvinşi sunt şi cand vine momentul rasplatii,
trag in jos dupa ei alti oameni.
Īnvingătorul se defineşte ca fiind persoana
care-şi respecta contractul facut cu lumea şi cu sine.
Adica īşi propune sa faca un lucru, afirma ca e hotarat sa-l
faca şi, pe termen lung, īl realizeaza. Contractul sau ambitia
sa poate fi sa stranga 100 000 de dolari, sa alerge kilometrul
in mai putin de trei minute sau sa-şi ia doctoratul. Daca-şi
atinge obiectivul, e invingător. Daca sfarşeşte
datornic, īşi scranteşte glezna la duş sau abandoneaza
facultatea in primul an, e clar īnvins.
Daca strange 10 000 de dolari, iese pe locul al doilea
cu 3:05 sau intra in activitate doar cu masteratul, e un "bine
macar ca": nu īnvins, ci neinvingator. Important e ca-şi
stabileşte el īnsuşi obiectivul, de obicei
pe baza programarii Parintelui, dar angajamentul final fiind luat
de Adultul sau. Sa observam ca individul care īşi propune
sa scoata 3:05 şi reuşeşte e tot invingator,
pe cand cel care īşi propune sa scoata 2:59 şi scoate
doar 3:05 e neinvingator, chiar daca-l invinge pe cel cu ambitii
mai mici. Pe termen scurt, īnvingatorul e cel care devine
capitanul echipei, iese cu Miss Boboc sau caştigă la
pocher. Neinvingatorul nu reugeşte sa se apropie de minge
niciodata, iese cu fata care a ieşit pe locul al doilea sau
termina partida la zero. Īnvinsul nu e selectionat
in echipa, nu convinge nici o fata sa iasa cu el sau iese din
joc falit. In plus, capitanul echipei plasate pe
locul al doilea se afla la acelaşi nivel cu capitanul primei
echipe, din moment ce fiecare individ are dreptul sa-şi aleaga
dupa plac liga şi este evaluat in raport cu
standardele fixate chiar de el. Ca exemplu extrem, "a trai
din bani mai putini decat toti ceilalţi de pe strada fara
a te īmbolnavi" reprezinta o liga; cel care reuşeşte
asta e īnvingator. Cel care incearcă şi
se īmbolnaveşte e īnvins. Invinsul tipic, clasic e cel care
se pune in situatia de a indura boli sau vatamari fara motiv mtemeiat
(ca Della din capitoluI3). Daca are motiv īntemeiat, poate deveni
un martir de succes - cea mai buna cale de a īnvinge pierzand.
Īnvingatorul ştie ce va face mai departe daca
pierde, dar nu vorbeşte despre asta; īnvinsul nu ştie
ce va face daca va pierde, dar vorbeşte despre ceea ce va
face daca va caştiga.
Astfel, cateva minute de ascultare sunt suficiente pentru
a identifica īnvingatorii şi invinşii la o masa de joc
sau īntr-o agenţie de bursa, intr-o cearta domestica sau
intr-o şedinta de terapie de familie.
Regula de baza pare a fi aceea ca rasplata unui scenariu
de învingator provine de la Parintele grijuliu, prin sloganurile
contrascenariului. Neinvingatorul işi primeşte rasplata
de la Parintele critic, prin porunci. Invinsul e condus pe calea
spre o rasplata proasta de provocările şi ispitele Copilului
nebun al parintelui sau, care-i ademeneşte demonul autodistructiv.
B. Timpul scenariului
Indiferent daca duce la victorie sau infrangere, scenariul
reprezinta o cale de a structura timpul intre primul « buna
ziua » de la sanul mamei şi ultimul « ramas-bun »
de la mormant. Durata vietii e umpluta şi golita nefacand
şi facand, nefacand niciodata, facand īntotdeauna, nefacānd
īnainte, nefacand dupa, facand la nesfarşit, facand pana
nu mai e nimic de facut. De aici apar scenariile "Niciodata"
şi"Mereu", "Pana cand" şi "Dupa",
"La nesfarşit" şi "Cu final deschis".
Ele pot fi cel mai bine intelese prin raportare la miturile
greceşti, mtrucat grecii aveau excelente aptitudini de a
sesiza asemenea lucruri.
Scenariile "Niciodata" sunt reprezentate de Tantal,
care a fost condamnat sa sufere veşnic de foame şi de
sete, aflandu-se la un pas de hrana şi apa, dar fara a mai
manca şi bea vreodata. Oamenilor cu astfel de scenarii, parintii
Ie-au interzis sa faca lucrurile pe care şi le-au dorit cel
mai muIt, aşa ca-şi petrec viata chinuiti şi inconjurati
de tentatii. Se supun blestemului Parintelui fiindca Copilul din
ei se teme de lucrurile pe care şi le doresc cel mai mult,
aşa ca, la drept vorbind, se chinuie singuri.
Scenariile "Mereu" urmeaza modelul Arahneei,
care a indraznit s-o provoace pe zeita Minerva la intrecere in
arta tesutului şi, ca pedeapsa, a fost transformata īn paianjen
şi condamnata sa-şi petreaca tot timpul tesandu-şi
panza. Astfel de scenarii vin din partea parintilor rautacioşi,
care spun: "Dacă asta e lucrul pe care ti-l doreşti,
n-ai decat sa-ti petreci toata viata facandu-l!"
Scenariile "Inainte de" sau "Pana cand"
urmeaza povestea lui Iason, caruia i s-a spus ca nu poate deveni
rege inainte de a indeplini anumite sarcini. şi-a primit
recompensa la timpul potrivit şi a trait zece ani fericit.
Hercule a avut un scenariu asemanator: n-a putut deveni zeu decat
dupa ce a petrecut doisprezece ani īn sclavie.
Scenariile "Dupa" vin de la Damocles. Lui i s-a
permis sa se bucure de fericirea de a fi rege, pana cand a observat
ca deasupra capului sau atarna o sabie agatata de un singur fir
de par de cal. Motto-ul scenariilor "Dupa" spune: "Poti
sa te bucuri o vreme, dar dupa aceea vor incepe necazurile."
Scenariile "La nesfarşit" pornesc de la
Sisif. EI a fost condamnat sa impinga īn sus pe panta unui deal
un bolovan greu; chiar īn clipa cand era gata sa ajunga īn varf,
piatra se rostogolea la vale, aşa ca trebuia s-o ia de la
īnceput. E un scenariu clasic de tipul "Cat pe ce sa reuşesc",
īn care se īnşira un ,,O, daca" dupa altul.
Scenariul "Cu final deschis" este scenariul neīnvingatorului,
numit şi"Luna de pe cer"; el urmeaza povestea lui
Filemon şi Baucis, care au fost transformati īn dafini pentru
faptele lor bune. Persoanele varstnice care au īndeplinit instructiunile
Parintelui lor nu ştiu ce sa faca dupa aceea, aşa ca-şi
petrec viata ca nişte legume sau barfind precum nişte
frunze ce foşnesc īn bataia vantului. Asta e soarta multor
mame ale caror copii, deveniti adulti, s-au īmpraştiat, şi
a barbatilor care şi-au facut cei treizeci de
ani de munca, potrivit regulamentului companiei şi instructiunilor
primite de la parinti. Dupa cum am observat deja, comunitatile
de "Seniori" sunt pline cu cupluri care
şi-au dus scenariul la implinire şi nu ştiu cum
sa-şi structureze timpul īm timp ce aşteapta tara Fagaduintei,
unde oamenii care s-au purtat cinstit cu angajatorii lor pot sa-şi
conduca maşina cea lunga şi neagra cu viteza mica pe
banda din stanga, fara sa fie claxonati de nişte
adolescenti prost-crescuti īn vechiturile lor ruginite. "In
adolescenta eram şi eu plin de energie, dar acum... ",
spune tata, iar mama adauga: "Nici nu ti-ar veni sa crezi
ce... Iar noi ne plateam īntotdeauna ..."
Din volumul:
Eric Berne - Ce spui după « Bună ziua » ?
Psihologia destinului uman.
Editura TREI, trad. Anacaona Mīndrilă.
pag. 23-25, 171-173, 241-245.
Se gãseste undeva pe net...
si la târgul GAUDEAMUS cu reducere de 30%
Salt la inceputul paginii