Prefata, cuprinsul, introducerea si douã fragmente din
cartea sa
Psihologia abisalã si noua eticã,
Editura NEMIRA, 2018
trad. din germanã Anca Bodogae
Pentru detalii carte pe ELEFANT - unde este
si la un pret redus cu 40% - faceti dublu click pe poza
cãrtii.
O carte fundamentalã pentru întelegerea de
fond a "functionãrii" noastre ca omenire în
evolutie...
Si totodatã o avertizare pentru butoiul cu pulbere pe care
stã omenirea atâta timp cât nu-si constientizeazã
partea inconstientã, Umbra.
Aici se aflã CHEIA conflictelor si a PÃCII în
lume. Teoretic. Pentru cã practic suntem pe nivele diferite
de umanitate. Mai degrabã, aici se aflã EXPLICATIA
conflictelor. Rãmâne de vãzut ce se poate
face.
Erich Neumann
(1905–1960), s-a nascut intr-o familie de evrei la
Berlin, unde a studiat mai tarziu medicina. In 1934 s-a mutat
la Tel Aviv. A tinut prelegeri frecvent la Institutul C.G. Jung
de la Zürich, precum si in Anglia, Franta sau Olanda. A contribuit
semnificativ la dezvoltarea gandirii jungiene, ale carei metode
le-a cercetat si le-a practicat pana la sfarsitul vietii. Printre
lucrarile sale importante se afla The Origins and History
of Consciousness, The Great Mother sau The Child.
A publicat, de asemenea, volume de poezie si romane.
Cuprinsul cãrtii
Prefaţă.
Introducere.
Declinul valorilor în epoca modernă şi
problema răului
Vechea etică 15
Negarea negativului - Reprimare si refulare - Persona si umbra
- Inflaţia eului şi „conştiinţa curată"
- Concepţia dualistă fundamentală - Suferinţa
şi reprimarea -Sentimentul de vinovăţie, proiecţia
umbrei şi psihologia ţapului ispăşitor - Obiecte,
forme si efecte ale psihologiei ţapului ispăşitor.
Stadii ale dezvoltării etice 45
Dezvoltarea conştiinţei şi dezvoltarea etică
- Etica de grup - Individul creator, elita şi colectivul
- Voce şi conştiinţă - Semnificaţia pozitivă
a vechii etici - Conflictul dintre elită şi masă
- Clivajul produs de procesul de contopire în masă, în lumea
modernă – Suprasolicitare etică, pseudosoluţia
etică si blocarea laturii de umbră -
Principii şi efecte fundamentale ale vechii etici.
Noua etică 63
Experimentarea umbrei în psihologia abisală - Detronarea
eului şi a sistemului său de valori - Acceptarea răului
-Răzbaterea laturii de umbră în Occident şi consecinţele
ei -Zdruncinarea sistemului colectiv de valori şi reacţiile
de evadare - Etica nouă ca etică totală - Acceptarea
umbrei şi legătura cu latura primitivă.
Ţelurile şi valorile noii etici 89
Integrarea şi întregirea personalităţii ca ţel
al noii etici -Principiul ierarhic al noii etici - Principiul
conştiinţei în noua etică - Sine şi Voce versus
supraeu şi conştiinţă morală -Transformarea
negativului - Semnificaţia colectivă a eticii individuării
- Suferinţa mandatată şi experienţa religioasă
-Noul aspect al divinităţii.
PREFAŢĂ
Cartea, scrisă în timpul celui de-AI Doilea Război
Mondial şi sub presiunea lui, apare într-o epocă întunecată
de spectrul izbucnirii unui al treilea război mondial. Trebuie
să ne întrebăm dacă problemele de etică, fie
ea şi „nouă", îşi mai găsesc locul într-o
lume a dansului macabru, în care naţional-socialismul german
n-a fost mai mult decât un preludiu.
Popoarele, care abia ieri îşi proclamau solidaritatea în
lupta umăr la umăr pentru libertatea omului, se întrec
astăzi în a produce bombe atomice, pe care să le folosească
unele împotriva celorlalte şi cine se poate îndoi că
ceea ce astăzi pare incredibil va fi mâine de la sine înţeles?
Ce rost mai are în actuala situaţie mondială ridicola
chestiune a eticii sau răspunsul, cu atât mai ridicol, „depinde
de individ"?
Poate părea că atât problema, cât şi răspunsul
sunt depăşite şi că încercăm aici să
satisfacem nevoile câtorva, puţini indivizi pe cale de dispariţie.
Şi totuşi, totul contrazice această ipoteză.
O conştiinţă istorică, ce poate cuprinde cu
privirea dezvoltarea omenirii, trebuie să admită că
dintotdeauna cele mai nobile străduinţe ale speciei
umane s-au îndreptat spre crearea individului. Comunitatea
indivizilor liberi este următorul ţel al evoluţiei,
încă îndepărtat, dar vizibil la orizont. Comunitatea
si libertatea nu sunt însă vestite de bombe atomice, libertatea
şi individualitatea nu se creează de state-colos.
Umbra rasei umane e deasupra noastră şi ne întunecă
cerul cu radiaţii letale şi bombe atomice, întotdeauna,
mai-marele îl va nimici - aproape - pe cel mai mic, dar el supravieţuieşte
mereu, si mereu David triumfă asupra lui Goliat. Mai-micul
poartă minunea în el, căci el e individul creator şi
prin el îşi croieşte omenirea drumul în istorie.
Deci, mai-micul rămâne cel mai mare si doar în aparenţă
pierde bătălia psihologia ce aşază individualitatea
în centrul comunităţii, mai ales astăzi. Căci
s-a dovedit mereu că în bătăliile pierdute se află
începutul direcţiilor decisive pentru omenire.
Tel-Aviv, Israel, mai 1948 Erich Neumann
INTRODUCERE
Declinul valorilor în epoca modernă şi problema răului
"Aproape si greu de atins e Dumnezeu.
Dar unde e primejdie, apare si salvarea."
Holderlin
Răul e una dintre cele mai importante probleme
ale omului modern. Nu există nicio valoare consacrată
sau vreun vechi ideal care să ne protejeze de recunoaşterea
faptului că trăim într-o lume în care răul, ridicându-se
gigantic din străfundurile omului, ne pune pe toţi,
fără excepţie, în faţa întrebării: Cum
vom reuşi să ne descurcăm cu acest rău?
Epoca modernă e epoca în care ştiinţa
şi tehnica demonstrează fără urmă de
îndoială, capacitatea conştiinţei de a se raporta
la natura fizică şi de a o stăpâni în amplă
măsură, în orice caz, în mai mare
măsură decât în orice altă epocă a istoriei
omului. Ea este însă si epoca în care incapacitatea de raportare
la natura psihică, la sufletul uman, se manifestă mai
înfiorător ca niciodată.
Sângele care a înecat Europa si care ameninţă
să scufunde întreaga lume - căci războaiele mondiale
sunt doar un simptom al acestei stări - reprezintă consecinţa
acestei incapacităţi. Fenomenul care marchează
epoca noastră este izbucnirea colectivă a răului
în om, la o scară nemaiîntâlnită până acum în istoria
universală. Diferitele explicaţii conştiente, fie
ideologice, politice, sociologice, fie de altă natură,
care, aşa cum ştie psihologia abisală, nu vor cuprinde
nicicând cauza reală a unui eveniment, nu se pot amăgi,
nevăzând că răul a pus stăpânire pe sute de
milioane de oameni. Vechea etică a epocii iudeo-crestine
s-a dovedit incapabilă de a stăpâni forţele destructive
din om.
Un declin al ceea ce numim „vechea etică"
este, aşa cum se demonstrează, un fenomen necesar în
istoria umanităţii. Dar el ne face să ne întrebăm
dacă există deja tendinţele si caracteristicile
de bază ale unei noi etici, fiindcă omenirea se află
în pericolul de a fi anihilată de „insanitatea morală"
ce a luat-o în posesie si care e un simptom al unei stări
tranzitorii, lipsite de etică.
În lupta ce divizează omenirea, liniile
fronturilor sunt doar aparent clar desemnate. Desigur, combaterea
răului nu e acelaşi lucru cu răul în sine, dar
faptul că omul e în prezent posedat de rău rămâne
un fenomen ce transcende frontierele politice şi militare,
ajungând în fiecare dintre noi, indiferent de poziţia pe
care o ocupăm. Vina nu e doar a ucigaşilor, ci şi
a victimelor.
Cei ce au văzut şi n-au ripostat, cei
ce au preferat să privească în altă parte - ca
să nu vadă -, cei ce nu au văzut, deşi ar
fi putut vedea, dar şi cei ai căror ochi nu puteau vedea,
toţi sunt aliaţii răului. Toţi suntem vinovaţi,
toate popoarele, toate naţiunile, toate religiile, toate
clasele - omenirea e vinovată. Răul izbucnit odată
cu pretenţia naziştilor de a domina lumea e acelaşi
rău care împiedică încă azi soluţionarea problemei
sociale a drepturilor omului de culoare în lumea civilizată
şi care încearcă din răsputeri să spulbere
adevărul despre unitatea omenirii şi să distrugă
conştiinţa destinului unitar al omului si culturii sale.
Omul zilelor noastre se află în situaţia
nesănătoasă de a nu putea opune anihilării
deliberate a valorilor prin rău decât o etică ce şi-a
pierdut eficienţa psihologică. Nesiguranţa individului
ce face apel la vechea etică iudeo-creştină, fără
a-i simţi însă efectele în sufletul său si probându-i
zilnic invaliditatea, îl transformă în victima facilă
a infecţiei răspândite de rău.
Am văzut cu toţii că nu se ridică
un deget în favoarea „binelui", decât dacă acel deget
aparţine unui corp direct ameninţat. Dar asta nu înseamnă
că binele îl determină pe om sau poporul, chiar dacă
ei se prevalează apoi de ideologia binelui, ci doar că
pericolul le-a activat instinctul de autoconservare. Atât timp
cât răul nu ne ameninţă propria existenţă,
el e gătit cu multe si minunate podoabe ce vor cădea
doar când colţii săi agresivi se apropie de casa sau
de ţara noastră. Nu lupta împotriva răului, ci,
în cel mai bun caz, lupta împotriva ruinării prin rău
pune omul în mişcare - e amarul adevăr pe care îl trăim.
Înclinăm să credem că o atare reacţie
e general umană şi că a constituit dintotdeauna
atitudinea fundamentală a speciei umane. Trecem însă
cu vederea faptul că au existat cu certitudine epoci în care
iniţiativa omului în lupta împotriva „răului"
a avut efecte spontane, ba chiar a condus la mişcări
de masă. Analizând asemenea iniţiative şi mişcări,
putem lesne constata că ele nu au fost simple încrucişări
de forţe opuse, ci că au existat întotdeauna puteri
ce au folosit ideea de bine ca mască. Dar, fără
îndoială, pentru conştiinţa acelor oameni, răul
era rău, iar lupta împotriva acestui rău, „război
sfânt".
Atât timp cât vechea etică a fost validă,
valorile ei aveau eficienţă vie, dar, de când latura-i
întunecată a invadat imaginea lumii sale, omul modern a devenit
atât de sceptic şi nesigur pe valorile sale, încât nu se
mai poate regăsi în postura de luptător pentru adevăr,
împotriva răului. El a pierdut naivitatea luptătorului
şi întrebarea secretă care-i şubrezeşte poziţia
interioară e: cine luptă contra cui, ce împotriva a
ce?
Pe vremea când orientarea religioasă era
temelia orientării etice, omul ştia pur şi simplu
că lahve sau Ormuzd, Hristos sau Allah a ordonat bătălia
si, odată cu ea, ierarhia valorilor. Dar întrebarea dacă
„industria" sau „clasa", „imperialismul", „naţiunea"
sau „rasa" constituie impulsul conflictului, dacă individul
e înşelat, nestiind care sunt cauzele conflictului, căci
forţele din spatele lui sunt camuflate, dacă luptă
fără a cunoaşte cărei boli aparţine cu
adevărat simptomul manifestat prin aceste bătălii,
această întrebare aparent insolubilă sau căreia
i s-au dat mii de răspunsuri diferite e vie în conştiinţa
fiecărui luptător, ca expresie a situaţiei haotice
a epocii noastre.
Absolutismul cu care se oferă ca soluţie
diferitele ideologii opuse „ajută" conştiinţa
individuală, căci ea reuşeşte astfel să
se lase posedată de oricare dintre ele. Insă legea psihologică,
ce postulează că orice fanatism al conştiinţei
va fi compensat printr-o îndoială la fel de puternică
în inconştient, ne explică de ce aceste ideologii au
contribuit în fapt atât de mult la confuzia vremurilor noastre
şi atât de puţin la reorientarea lor.
„Vechea" etică a determinat structura
omului occidental, marcându-l iudeo-creştin. Ineficienta
ei actuală e cauza, urmarea şi expresia unei catastrofe
în care forţele opuse, conţinute de vechea etică
devin vizibile. Se lasă însă simţite peste tot,
rudimentele unei noi etici, care exprimă o schimbare în constelaţia
psihică de bază a omului modern.
Omul modern se confruntă cu problema răului,
colectiv, ca şi individual, în ultimii o sută cincizeci
de ani ai istoriei occidentale, ea a răzbătut în cele
mai diferite locuri, subminând şi spulberând vechile categorii
culturale. Traseul ei poate fi urmărit însă, în detaliu
si în istoria psihologică a individului.
Un studiu al dezvoltării psihologice de profunzime
a individului în care problema răului devine manifestă
poate detecta, mai adecvat decât orice cercetare a evenimentelor
colective, acele prime încercări de sinteză, adică
elementele fundamentale ale noii etici. Aceasta se datorează
faptului că dezvoltarea colectivă, exterioară se
derulează cu decenii în urma dezvoltării individuale,
care reprezintă un fel de avangardă a celei colective,
căci individul e preocupat cu mult înainte de problemele
care vor atrage apoi atenţia colectivului ca masă.
Nu e greu de înţeles de ce încercările
pozitive de rezolvare apar mai devreme şi sunt mai lesne
recognoscibile în cazul evoluţiilor individuale decât în
cel al dezvoltărilor colective. Individul care se
confruntă cu fenomenul copleşitor al răului se
simte zdruncinat şi, adesea, împins la marginea prăpastie!
Si de aceea se va apăra
împotriva propriei distrugeri. Pentru a
supravieţui, el are nevoie de ajutorul forţelor
ascunse în cel mai profund inconştient, iar aceasta
nu e o alegere arbitrară, ci o iminentă necesitate.
Doar acolo si în el însuşi poate găsi
individul noi căi, noi forme de viaţă, noi valori
si noi simboluri călăuzitoare.
Dar realitatea răului ce-l posedă nu
e pur si simplu o rezultantă a realităţii sale
individuale, ci, totodată, expresia individuală a unei
situaţii colective. La fel, forţele creatoare ale inconştientului
său, cu noile căi pe care i le deschid, nu îi aparţin
în totalitate, ci ele reprezintă, de asemenea, forma individuală
pe care o îmbracă inconştientul colectiv, adică,
general uman.
Atât problema, cât şi nivelul care produce
soluţia se manifestă în individ, însă ambele sunt
înrădăcinate în colectiv. Chiar din acest motiv e atât
de semnificativă experienţa individului. Ceea ce se
întâmplă în el e modelul întregului, iar inspiraţia
ce-i va aduce soluţia si salvarea e începutul viitoarelor
valori şi simboluri ale colectivului.
Individul si destinul său sunt prototipul
colectivului, sunt retorta în care sunt distilate otrăvurile
şi antidoturile colectivului. Si de aceea evenimentul psihic
profund, pe care îl trăieşte individul şi care
se manifestă în individ, are o eminentă semnificaţie
pentru o epocă tranzitorie a dezintegrării normelor.
Viitorul colectivului trăieşte
în prezentul indivizilor încolţiţi de propriile probleme,
căci aceştia sunt organele colectivului. Oamenii cei
mai sensibili, sufletele bolnave, creativii sunt întotdeauna
premergătorii. Permeabilitatea lor crescută la
conţinuturile inconştientului colectiv, nivelul profund,
ce determină evenimentul de grup, îi sensibilizează
la conţinuturi nou-emergente, pe care colectivul nu le percepe
încă. Dar aceşti oameni sunt şi cei pentru care
problemele devin personal arzătoare, cu
cel puţin cincizeci de ani înainte ca existenţa
lor să fie remarcată de colectiv.
La fel cum problema femeii a fost anticipată
deja de contemporanele romantismului, iar criza morală a
secolului al XX-lea a fost prezisă de Nietzsche - pentru
a menţiona doar două exemple. Dar ce e valabil pentru
creator e valabil în mai mică măsură şi pentru
cei sensibili şi pentru o parte a nevroticilor. Nu se întâmplă
rar ca un om sensibil să se îmbolnăvească din
cauza unei probleme pe care nu o poate rezolva şi care nici
măcar nu e privită ca o problemă de lumea în care
trăieşte, dar care reprezintă, de fapt, o viitoare
problemă a umanităţii, cu care el e silit să
se confrunte.
Astfel se explică deficienţa de contemporaneitate,
izolarea şi individualismul acestor oameni, dar si rolul
lor profetic, de premergători. Destinul lor şi lupta
lor, adesea tragice, cu problemele sunt de importanţă
decisivă pentru colectiv, căci atât problemele, cât
şi soluţiile, nu doar critica ce nimiceşte vechiul,
ci şi sinteza ce construieşte noul, sunt pregătite
de aceşti indivizi, de la ei le preia colectivul.
Legătura dintre problemele individului şi
cele ale colectivului e mult mai strânsă decât realizează,
de regulă, omenirea. Nu e încă transparentă acea
constelaţie a întregului, în care fiecare individ e un organ
al colectivului a cărui structură interioară comună
individul o poartă în al său inconştient colectiv
şi în care colectivul nu e o abstracţiune, ci unitatea
tuturor indivizilor în care se reprezintă.
Tragedia conjugală a individului e scena
pe care colectivul tranşează transformarea relaţiei
dintre bărbat şi femeie, a unei probleme care are o
semnificaţie şi relevanţă colective, ce transcend
conflictele maritale ale individului. La fel stau lucrurile şi
cu problema morală, în faţa căreia individul devine
nevrotic, e scena şi totodată expresia incapacităţii
colectivului de a rezolva problema răului, care îi clamează
atenţia.
Atâta timp cât anumite valori îşi menţin
eficienţa şi forţa vitală în colectiv, individul,
dacă nu e o personalitate de excepţie, nu îşi va
pune problema valorilor. Nu se va îmbolnăvi din cauza problemelor
de valoare, din moment ce există instituţii care soluţionează
din oficiu chestiunile valorice. Atâta timp cât există sacramentul
căsniciei, nu vor exista nevroze rezultate din conflicte
conjugale, ci doar adulter şi păcat, pedeapsă şi
iertare. Orientarea e valabilă, chiar dacă individul
nu respectă valorile.
Dar când colectivul nu mai are valori, cu alte
cuvinte, când intervine o criză a valorilor, individul resimte
lipsa orientării colective. El se îmbolnăveşte
din cauza unei probleme pentru care nu mai există un răspuns
colectiv sau vreo formă colectivă de soluţionare.
Individul ajunge într-un conflict din care nu-l mai poate elibera
nicio instituţie; el va trebui să sufere şi să
trăiască o soluţie individuală, în derularea
destinului său personal.
Alte fragmente din carte:
Indiferent dacă omul
se apropie de metodele psihologiei abisale, având deja experienţa
insuficienţei concepţiei sale despre lume, a codului
său moral sau a modului său de viaţă în faţa
impactului problemelor cu care se confruntă sau dacă
abia în timpul analizei se relevă incapacitatea orientării
sale, rămâne faptul că la
începutul căii psihologiei abisale îl aşteaptă
aproape întotdeauna zdruncinarea universului său valoric.
…
Recunoaşterea şi acceptarea umbrei presupune mai mult
decât simplul act de voinţă de a-l privi pe acest frate
întunecat, pentru a-l lăsa apoi să putrezească,
din nou reprimat, ca un prizonier în închisoare. E nevoie să-i
acorzi libertate şi un loc în viaţă. De aceea convieţuirea
cu umbra e posibilă doar la un nivel moral „mai profund”
de viaţă. Eul trebuie să abdice de la tron
şi să-şi realizeze imperfecţiunea individuală,
constituţională şi istorică, pe care i-a dat-o
soarta.
***
Niciun război nu s-ar putea purta, dacă
duşmanul nu ar deveni purtătorul proiecţiei umbrei,
iar dorinţa si bucuria de a participa la conflict, căci
fără ea nimeni n-ar merge la război, îşi are
sorgintea în satisfacerea laturii inconştiente de umbră.
Războaiele se află într-un raport de corelaţie
cu vechea etică; ele sunt manifestarea vizibilă a umbrei
colectivului.
Regăsim aici aceeaşi constelaţie
de fenomene ca în cazul individului. Fiecare popor atins de inflaţia
conştiinţei curate ştie că e identic cu cele
mai înalte valori ale omenirii, se identifică cu acestea
şi se roagă cu cea mai curată conştiinţă
„Dumnezeului său", ca nediluată chintesenţă
a laturii de lumină, care e dator să-i aducă victoria.
Această inflaţie a conştiinţei curate nu e
însă deloc tulburată de realizarea unei umbre bestiale.
(Desigur, se pot remarca astăzi câteva diferenţe între
naţiuni în acest sens. Totala şi bestiala inconştienţă
a refulării poate coexista cu un nivel relativ mai mare al
conştientei ce recunoaşte aspectul negativ al distrugerii
drept negativ şi îl acceptă cu un fel nou de responsabilitate.)
Separarea în lumea de valori etice a conştiinţei,
pe de-o parte, şi în lumea inconştientului, ce, negând
valorile etice, trebuie reprimată si refulată, pe de
altă parte, generează sentimente de vinovăţie
în psihicul uman şi acumulări de energii blocate în
inconştient. Acestea devin forţe ostile conştiinţei,
iar erupţiile lor pot transforma cursul istoriei umane într-o
orgie fără precedent a distrugerii.
Vina pentru negarea laturii
de umbră o poartă vechea etică si, de asemenea,
vina pentru crearea acestui clivaj a cărui vindecare e de
o crucială importanţă pentru viitorul omenirii.
Progresul omenirii depinde, si nu în mică măsură,
de modul în care va fi posibil să se împiedice clivajul psihicului
colectiv. (pp. 42-43)
***
Indivizii care, acceptând răul, intenţionează
să-şi facă viaţa mai uşoară aparţin
invariabil tipului primitiv şi e nevoie să-şi însuşească
mai întâi valorile vechii etici. Nu trebuie, desigur, să
înveţe metoda refulării, dar capacitatea de reprimare
si sacrificiu, disciplina şi asceza e necesar să le
experimenteze, pentru a dobândi în primul rând o stabilitate a
eului fără de care nu pot fi oameni civilizaţi.
Ne lovim din nou de principiul
ierarhiei în noua etică, ce postulează că această
etică nu poate fi codificată şi nu poate deveni
baza unei legi generale „fără a ţine seama de persoană".
Diversitatea structurii umane si faptul că indivizi ai aceleiaşi
epoci pot aparţine celor mai diferite nivele culturale şi
stadii de dezvoltare a conştiinţei reprezintă cunoaşterea
fundamentală a noii etici.
Variaţiile de personalitate şi conştiinţă
se reflectă în cele mai diferite nivele de maturitate etică.
Atunci când dezvoltarea personalităţii e rudimentară,
de pildă, în cazul unui eu primitiv sau infantil, etica generală
colectivă e suficientă, dar când e vorba despre forme
superioare ale personalităţii, în care se pune problema
totalităţii, autoritatea „Vocii" va înlocui legea
colectivă a conştiinţei.
Acest fenomen acţiona şi putea fi observat
odinioară doar în cazul personalităţilor etice
geniale, dar, în prezent, el poate fi raportat la o pătură
mult mai groasă de occidentali individualizaţi. Un semn
al acestei dezvoltări e faptul că însăşi legislaţia
devine progresiv, mai discriminatorie, ţinând cont de individ
si de responsabilitatea care i se poate subscrie, în funcţie
de caracteristicile sale constituţionale şi psihologice.
Respingerea principiului penal de către
noua etică ţine de acelaşi context. Pedeapsa are
întotdeauna tendinţa de a extermina, reprima sau refula aspectul
negativ. Metoda ei nu urmăreşte scopul transformării
personalităţii ca întreg, ci doar o transformare parţial
etică, reală sau iluzorie a conştiinţei.
Din acest motiv, noua etică, întemeiată
în psihologia abisală, nu este interesată de pedeapsă.
Fiind consecventă, ea poate accepta, de pildă, ca elementele
pe care colectivul nu e capabil să le asimileze să fie
eliminate, dar nu va face acest lucru pornind de la principiul
penal sau de la principiul propriei superiorităţi morale,
ci de la conştiinţa propriei ei incapacităţi
psihologice şi biologice. Faptul că un organism nu poate
digera ceva nu reprezintă un argument împotriva elementului
indigerabil, ci doar împotriva capacităţii organismului
de a integra un astfel de element.
Găsim peste tot încercări de punere
în practică a noii etici, de pildă, în liberalizarea
vechiului sistem al penitenciarelor, ca şi în teoriile psihanalitice
ale educaţiei sau în asistenţa socială şi
în sistemul penal al noii Rusii. Tocmai faptul că există
aceste tendinţe care, independente una de cealaltă
şi pornind de la ideologii atât de diferite, se îndreaptă
în aceeaşi direcţie confirmă ipoteza noastră
că are loc o transmutaţie generală, de proporţii,
în structura psihică a omului modern, care implică declinul
vechii etici şi apariţia celei noi. (pp. 100-101)
Salt la inceputul paginii