Ferenc Visky
70 de povestiri despre puscãrie si
prietenie
(fragmente)
Adunaţi laolaltă
La începutul anilor de puşcărie, eram într-o
celulă comună cu ceilalţi deţinuţi politici,
mai târziu însă ne-au adunat pe toţi preoţii la un
loc, fiindcă cei mai mulţi îşi continuau pastoraţia
şi printre deţinuţi.
Odată, uşa celulei s-a deschis şi
printre noi a fost azvârlit un bărbat înalt, doar piele şi
os. S-a uitat în jur şi a spus apoi, fără teamă:
- Fraţilor, Domnul îşi adună iar poporul
Său.
Era Richard Wurmbrand. Se potrivea cu greu şabloanelor
la îndemână, nu doar prin statura înaltă, ci şi
prin alcătuirea sa spirituală. Cunoştea toate închisorile
mai mari ale României. Nu toată lumea vorbea admirativ despre
el, dar doar acela să arunce asupra lui piatra dogmaticii,
a rasismului său a oricărei alte teorii, care a trecut
prin bolgiile închisorilor, de la Jilava, prin Piteşti, până
la Gherla.
S-a împlinit oare, profeţia lui Richard? Români,
unguri, saşi, evrei, evrei creştinaţi, reformaţi,
ortodocşi, catolici, evanghelici, greco-catolici, unitarieni,
reprezentanţi ai unor confesiuni mai restrânse, monahi şi
mireni, la etajul al II-lea din aripa veche a închisorii de la Gherla,
într-o singură celulă. Prilej mai bun nici că se
putea.
Casa rugăciunii, iată.
Omul cu cartea
La începutul anilor patruzeci, colegii mei preoţi
mi-au relatat că, la conferinţa internaţională
organizată la Sinaia de către Consiliul Mondial al Bisericilor,
le-a atras atenţia un bărbat evreu, înalt, uscăţiv,
cu ochii aprinşi, care se proclama discipol al lui Isus. Avea
în permanenţă asupra lui o carte uriaşă, Biblia,
care însă se deosebea considerabil de Scripturile obişnuite,
întrucât posesorul ei pusese să fie legate, de fiecare pagină,
câte două-trei foi goale, care apoi au devenit doldora de
însemnări, texte explicative, note. Cunoştea Biblia aproape
pe dinafară, şi în ebraică, şi în greceşte.
Tovarăşii mei, cu care am fost condamnat ulterior în
cadrul aceluiaşi proces, au mai aflat despre el că trăia
în Bucureşti, ca pastorul conducător al unei comunităţi
iudeo-creştine. Imediat după conferinţă, i-au
făcut o vizită la reşedinţa sa din capitală.
De atunci, am urmărit cu atenţie destinul acestui bărbat
deosebit. Nu mult upă aceea, după cel de-al doilea război
mondial, am aflat că fusese arestat. S-a trezit în mine dorinţa
de a-l cunoaşte şi personal. Zilnic îl rugam pe Stăpânul
Lumii să-mi facă posibilă întâlnirea cu omul cu cartea.
Dumnezeu mi-a ascultat ruga.
Amurgul capitaliştilor
Toată viaţa, Richard a căutat răspunsul
la o singură întrebare: cum ar putea fi el omnifăcăto-rul
tuturor lucrurilor, ca să mai atragă pe câte cineva de
partea Aceluia căruia îi aparţinea el însuşi, din
toată inima, cu tot sufletul şi cu toată tăria.
La începutul regimului sovietic, preoţii îşi puteau îndeplini
din ce în ce mai greu slujbele de zi cu zi. Cu o energie ce părea
nemărginită, Richard căuta modalitatea prin care,
dejucând vigilenţa cenzurii comuniste, să-şi poată
publica scrierile.
Una dintre cărţile sale a părăsit tipografia
sub următorul titlu: „Hristos îi alungă pe capitalişti
din templu." Coperta colorată ilustra convingător
scena evanghelică, adaptată la exigenţele vremii.
Cartea era cumpărată deopotrivă de credincioşi
şi necredincioşi. Doar că atunci când lectorul ingenuu
ajungea la sfârşitul cărţii, se pomenea că Isus,
Cel ce îmbrăţişase cauza celor sărmani şi
obidiţi, îi alunga din templu şi pe comunişti, ba
chiar şi pe creştini, cu biciul, fiindcă noi cu toţii
am pângărit şi pângărim Templul lui Dumnezeu.
Ospăţul
lui Belşaţar
La începutul ocupaţiei sovietice în România,
comunismul se străduia să-şi mărească şi
să-şi consolideze influenţa politică, în 1949,
capii tuturor confesiunilor din ţară au fost invitaţi
la o consfătuire în sala Marii Adunări Naţionale.
Prezenţa patriarhului, a mitropoliţilor şi episcopilor,
a conducătorilor bisericilor protestante era obligatorie.
Postaţi sub un imens portret al lui Stalin, vorbitorii asigurau
noul regim politic de nemărginita lor loialitate. Supralicitând,
îl proslăveau pe Stalin, lăudându-1 entuziasmaţi
ca pe vremea profetului Daniel, la marele ospăţ al regelui
Belşaţar, când erau preamăriţi noii zei de aur
şi argint, aramă, fier, lemn şi piatră. Au fost
evocate până şi vasele de aur şi argint furate din
Templul de la Ierusalim, locus-urile cele mai sacre ale Scripturii,
ca să poată curge cât mai împlinit şuvoiul declaraţiilor
de fidelitate: regimul sovietic, se zicea la marele ospăţ
din Bucureşti, e întru totul biblic, deoarece înfăptuieşte
împărăţia lui Dumnezeu pe care loan Botezătorul
şi însuşi Fiul lui Dumnezeu o anunţaseră încă
de-acum două mii de ani. Umbra secerei şi a ciocanului
s-a proiectat pe crucea din Golgota. Fiecare creştin al ţării
putea să afle din chiar gura profeţilor, în direct pe
calea transmisiei radio, că societatea fără clase
este însăşi împărăţia lui Dumnezeu. Graţie
marelui şi gloriosului tovarăş Stalin, precum şi
bunăvoinţei clasei muncitoare, s-a înfăptuit visul
de milenii al omenirii, paradisul, egalitatea fiecărui individ.
A sosit vremea răsturnării capitaliştilor, a exploatatorilor,
aşadar: sus! în deplină unitate, fiindcă în curând
porţile iadului vor fi zăgăzuite!
În sală era şi Richard şi împreună
cu el, soţia lui, doamna Sabina. Ascultau, tăcuţi,
entuziastul potop de vorbe. Doamna Sabina a vorbit prima:
- Richard, tu cât ai să mai rabzi pângărirea
chipului lui Isus?
- Dacă iau cuvântul, tu nu vei mai avea soţ
- i-a răspuns Richard.
- Nici nu am nevoie de un soţ laş - i-a
întors-o pe loc femeia.
Richard s-a ridicat, s-a dus la microfon şi
a mărturisit numele lui Hristos, Singurul căruia i se
cuvine toată lauda, gloria şi preamărirea, în cer
şi pe pământ.
Când a isprăvit, pentru câteva momente s-a aşternut
o linişte deplină. După care s-a iscat o mare tulburare,
microfonul a fost deconectat ca nu cumva să-şi mai continue
discursul, iar transmisia radio a fost întreruptă cu stângăcie.
Am ascultat şi eu transmisia pe radioul meu...
Deşi emisia a fost întreruptă, s-a mai
auzit o clipă marea gălăgie, grăbita şi
confuza delimitare a celor peste patru mii de capi bisericeşti
de bărbatul cel temerar.
Mărturisirea
şi dezlegarea păcatelor
În celula noastră exista un singur deţinut
care, înainte de arestare nu era preot. Un „bob" de drept comun,
între cei politici: drept pentru care el a fost numit şeful
de cameră. Printre sarcinile sale se număra şi aceea
de a ne ţine sub observaţie şi de a duce despre
noi ştiri celor care n-au încetat nici în timpul detenţiei
să ne chinuiască cu interogatorii şi umiliri. Savura,
în mod vădit, şefia şi îi ţinea la curent pe
comanditarii săi cu tot ce se întâmpla în celulă. Toţi
îl dispreţuiau, nimeni nu vorbea cu el. în ce mă priveşte,
n-am fost dispus să renunţ la el, am avut chiar mai multe
tentative de a mă apropia de fiinţa umană care se
ascundea în locul cel mai tăinuit al sufletului său.
Prietenia noastră însă n-a durat mult.
Regula nescrisă a vieţii de puşcăriaş
este „ajută-te pe tine însuţi". Deţinuţii
îşi peticeau lenjeria zdrenţuită, jachetele destrămate
cu fâşii de pânză înguste, sfâşiate din cearceafuri
ori feţe de pernă.
Fireşte, acest procedeu era strict interzis,
însă nu putea fi împiedicat, fiindcă era greu de verificat.
Eu eram un băiat atât de cuminte, încât nu m-au pretat niciodată
la comiterea cu premeditare a groaznicului păcat al furtului.
Odată însă, nevoia m-a determinat şi pe mine să
cedez ispitei. Am şterpelit câţiva centimetri dintr-o
faţă de pernă pe care n-o folosea nimeni. Amicul
şef de cameră, pe care-1 păstoream cu vrednicie,
m-a surprins, nu ştiu cum, asupra faptului. Nădăjduiam
de la el oarecare cruţare, însă el a prins, nu-i aşa,
un peşte mare şi nici prin gând nu-i trecea să-i
dea drumul. A declarat, în faţa a 70-80 de preoţi: „Făţarnicul
de Visky a furat din bunul statului, de aceea îşi va primi
pedeapsa cuvenită".
Nu de izolator m-am speriat, ci mai degrabă
de faptul că am adus pângărire numelui Domnului. Acest
gând mă chinuia cumplit. Aş fi preferat să mor. Imploram
cu disperare: „Omoară-mă, Doamne! Am întinat numele Tău
în faţa atâtor oameni care au auzit de Tine şi din gura
mea!"... Am devenit deodată plin de căinţă
şi dor de moarte. Cel mai greu îmi purtam ruşinea faţă
de fraţii mei: eram în aceeaşi celulă cu preoţi
care-mi erau apropiaţi, cu trei studenţi la teologie,
cu un protopop unitarian, ba chiar şi cu profesori de la teologie.
În această stare de spirit bulversată, m-am decis să
mă mărturisesc: m-am dus la Richard, cu gând să găsesc
vindecare pentru sufletul meu.
Mi-am deplâns păcatul în faţa lui şi am aşteptat
declaraţia iertării venite de Sus. Richard nu s-a lăsat
prea mult aşteptat şi a zis:
- Autorităţile te-au răpit de lângă familie,
ţi-au luat totul, te-au privat de libertate condamnându-te
la 22 de ani de muncă silnică şi temniţă
grea, iar tu eşti acum, aici, în văzul tuturor, amărât
pentru o fâşie de cârpă. Dar faptul că sunt oameni
care din pricina ta sunt pe calea pierzaniei şi nu pot să
audă de la tine evanghelia eliberării, nu te doare? Te
frământă o pocăinţă falsă! Ar fi trebuit
să furi faţa de pernă cu totul şi s-o împărţi
cu alţii! De asta să te căieşti, că n-ai
procedat aşa!
Atunci l-am înţeles pe Sfântul Augustin: e înşelătoarea
pocăinţa în care nu ne doare păcatul comis împotriva
lui Dumnezeu, ci e vătămat orgoliul nostru demascat şi
atât de preţuita noastră pietate.
Episcopul şi preotul
său
Richard a apărut pe neaşteptate la episcopul
evanghelic, un sas din Sibiu, pentru spovedanie. A păşit
în birou cu angoasă. Episcopul 1-a primit cu o explozie de
bucurie, s-a ridicat de pe scaun şi i-a zis:
- Ce bine, Richard, că ai venit! Mă apasă un păcat
greu şi aş vrea să ţi-l mărturisesc.
Şi episcopul a înşirat nişte păcate, tocmai
pe acelea pe care voia Richard să i le mărturisească.
Nimeni
Comunitatea lui Richard s-a străduit să se pregătească
din timp pentru ocupaţia sovietică. Au pregătit Biblii
şi foi volante în limba rusă, ca să le distribuie
printre soldaţi. Richard, care vorbea multe limbi, ştia
şi ruseşte, în ultima etapă a războiului şi
în perioada imediat următoare, la slujbele lui s-au perindat
şi soldaţi ruşi, graţie distribuirii curajoase
şi perseverente a scrierilor.
Unul dintre soldaţi - să-l numim Ivan - a dovedit în scurt
timp credinţă profundă şi înţelepciune.
Citea cu sârguinţă Scripturile şi, cu zelul neofitului,
ţinea la păstorul său sufletesc. Odată, Richard
l-a întrebat:
- Ce crezi tu despre mine, Ivane?
Acesta i-a răspuns:
- Chiar azi am citit în Scriptură cuvintele apostolului Pavel:
„Cine este Apollo? Şi cine este Pavel? Nişte slujitori
ai lui Dumnezeu, prin care aţi crezut; şi fiecare după
puterea dată lui de Domnul... Eu am sădit, Apollo a udat,
dar Dumnezeu a făcut să crească, aşa că
nici cel care sădeşte, nici cel care udă nu sunt
nimic". Dacă ei nu contează, atunci ei sunt nimeni.
Iar dacă şi Pavel şi Apollo sunt nimeni, atunci ce
altceva aş putea eu crede despre fratele meu?
- Tu, Ivane, ai devenit într-un timp atât de scurt un credincios
adult - a zis Richard, îmbrăţişându-şi copilul
major.
Binţi
Timp de şase ani, în puşcărie, am
trăit cu convingerea că familia mea, soţia şi
copiii, au rămas în satul în care i-am lăsat pe 28 mai
1957, în noaptea celei de-a doua zi a Rusaliilor. N-am primit, niciodată,
nici o veste despre ei. Nu-mi puteau trimite vreun pachet, ori scrisori,
fiindcă eu n-aveam drept la ele. Cei cu condamnări de
peste douăzeci de ani n-aveau drept de lucru, astfel că
nu li se cuvenea nici pachetul lunar, de cinci kilograme, de acasă,
în al şaptelea an de detenţie am aflat, în sfârşit,
de la un preot unitarian readus la Gherla de undeva de la Canal
ori din Deltă, că soţia mea, împreună cu cei
şapte copilaşi (primul născut avea unsprezece ani),
au fost deportaţi în Bărăgan.
Binţi, soţia lui Richard, care a stat şi ea doi ani
la închisoare, era foarte preocupată de soarta celor prigoniţi.
Vestea arestării noastre s-a răspândit pe calea undelor
radioului Europa Liberă.
Binţi a decis că va organiza supravieţuirea familiei
mele. Persoane necunoscute din Constanţa şi Bucureşti
i-au căutat în pustietate, ajutânclu-i cu medicamente şi
hrană. Severa supraveghere oficială a celor cu domiciliu
forţat a îngreuiat teribil misiunea dar ei, îngerii trimişi
de Binţi, au găsit întotdeauna posibilitatea de a lua
legătura cu ai mei.
Când au putut părăsi cătunul-lagăr, întrucât
nu aveau unde să se ducă, Binţi le-a oferit locuinţa
lor din Bucureşti, să aibă un adăpost până
se va contura ceva. Când, în sfârşit, şi-au găsit
locul într-un cătun de lângă Satu-Mare, în care era preot
fratele meu mai mare, Binţi le-a dat din casă tot ceea
ce, gândea ea, poate folosi unei familii care nu are nimic. Le-a
dat până şi butelia, în ciuda protestelor alor mei.
-O fac pentru mine, pretindea Binţi, citându-l pe preotul Isaia:
„Când dai ultima ta îmbucătură celui flămând, atunci
se va naşte din întuneric lumina ta".
La penultima îmbucătură încă nu, zicea ea, doar la
cea din urmă.
Legende si povesti
Comunitatea bucuresteanã a lui Richard a trezit interesul
multora. Unii gãseau în ea atmosfera intimã
a caselor de initiere, altii considerau cã în ea se
oglindeste stilul de viatã al primelor comunitãti
protocrestinwe.
Cu prilejul unei slujbe, în auditoriu s-a asezat si un cunoscut
fabricant de postav. Richard vorbea tocmai de nemãrginita
grijã a lui Dumnezeu faţã
de noi, pomenind si de vrãbiile din evanghelii pe care Domnul
Lumii le stie, pe fiecare, când musafirul a intervenit pe
neasteptate:
- Dumnezeul dumitale, atât de grijuliu, îsi ţine
slujitorii în haine atât de ponosite?
- Dumnezeul meu, a rãspuns fãrã pic de surprindere
pastorul, fãrã nici o poticnire, i-a poruncit demult
fabricantului aici de fatã sã-mi trimitã stofã
pentru un rând de haine noi, dar acest fabricant nici pânã
acum nu s-a supus poruncii.
* * *
Richard nu rãbda în comunitatea lui legiferãrile
obtuze. I s-a raportat odatã cã unul din enoriasii
lui, în tainã, fumeazã, ceea ce nu se obisnuia
în acea comunitate. S-a si întrunit de îndatã
consiliul parohial, care a decis excluderea bãrbatului cu
pricina. Înaintea luãrii deciziei finale, a fost citat
si vinovatul. Când a început interogatoriul, Richard
a scos din buzunar un pachet de ţigãri,
si-a aprins tacticos una si, spre uluiala bãtrânilor
comunitãţii, a început sã
pufãie. Din excludere nu s-a mai ales nimic.
(Conform altei varinate, bãrbatul respectiv a izbucnit în
plâns în faţa presbiterilor.)
* * *
De pe o stradã vestitã a Bucurestilor, Sabina a cules
într-o zi o fatã si, de comun acord cu Richard, au
primit-o în casa lor. O vreme, fata a ajutat la bucatarie
si la curãtenie, dar dupã câteva sãptãmâni
a fugit. Si a luat cu ea din casã tot ce s-a putut lua. Peste
câteva luni, s-au reântâlnit cu protejata lor.
Sabina, pe care sotul o alinta "Binţi",
a vãzut cã fata era îmbrãcatã
cu rochia ei si purta în picioare pantofii ei. A salutat-o,
apoi înainte ca ea sã apuce sã zicã ceva,
i-a spus: "Nu tu mi-ai furat rochia, ci eu ti-am dat-o".
Cântecul Mariei
Richard nu era entuziasmat de organizarea disciplinară
a bisericilor istorice de dinaintea Reformei. Personajele sale favorite
din istoria bisericilor erau, pe lângă Luther şi Calvin,
Sfântul Augustin şi Sfântul Francisc din Assisi. Se referea
cu plăcere la ei şi, în predicile sale evoca nu doar
gândirea acestora ci, adesea, şi felul lor de viaţă,
îi plăcea să-şi condimenteze din belşug spusele.
Se ştia că dispune de o colecţie de ilustraţii
cuprinse în patruzeci de mii de plicuri ordonate cu grijă.
Din concepţiile lui Calvin le aprecia pe cele
privitoare la liberul arbitru şi la dubla predestinare, dar
teologul lui favorit rămânea tot Martin Luther. Era de acord
cu îndemnul lutherian: „Îndrăzneşte să păcătuieşti"
şi propovăduia că iubirea lui Dumnezeu şi îndurarea
Lui nu pot fi supralicitate. Atracţiile ori simpatiile teologice
nu-l împiedicau în critica obiectivă a protestantismului.
Cu interpretarea abuzivă a expresiei „sola fide",
cu poveştile de adormit copiii despre mântuirea printr-o credinţă
lipsită de viaţă, cu astea sunt îndopaţi credincioşii
- aşa şi-a început, îmi aduc aminte, una din predici.
Considera o exagerare modul în care protestantismul o tratează
pe Maria, protestanţii pomenind-o pe Maica Domnului eventual
în înjurături, cu toate că dacă adoraţie poate
nu, dar respect profund tot ar merita.
Sărbătoarea păcii, în închisoare, era Crăciunul.
Până şi gardienii păreau vrăjiţi de sărbătoarea
nopţii în care s-a născut Mântuitorul. Românii cântau
colinde, ungurii, nemţii cântau de-ale lor. Richard s-a postat
la capătul mesei lungi din celulă şi a cântat, în
ebraică, cântecul Mariei, „Magnificat". Nuanţat şi
dramatic, cu sacră ardoare şi cu gingăşie,
revoltat şi triumfător. Era darul lui de Crăciun
pentru adoratorii Sfintei Fecioare.
Cu alt prilej, ne-a cântat şi Cântarea Cântărilor, de
la un capăt la altul, în ebraică. Ca un îndrăgostit
despre iubirea lui, cu un dor inimitabil.
Dispretuia profund sectarismul mãrginit, dar deopotrivã
si clericalismul arogant, gol, dornic de putere, rupt de izvorul
originar.
"Marx e si el produsul preotilor", ne declara, în
celulã. Avea chiar o istorioarã despre asta, cu care-si
sustinea afirmatia:
În timpul sederii la Londra, viitorul autor al Manifestului
Comunis s-a dus la preot sã-i anunte decesul bãietelului
sãu. Preotul si-a notat datele si i-a comunicat suma cheltuielilor
de înmormântare.
- Mai aveti ceva sã-mi spuneti? a întrebat pãrintele
cutremurat de durere. Fãrã urmã de compasiune,
preotul i-a zis:
- Nu, asta e tot.
(Fragmente selectate din volumul:
Ferenc Visky – 70 de povestiri despre puşcărie
şi prietenie,
Editura Aqua Forte-Koinonia, Cluj, 2004)
|