FRANCOISE DOLTO
(1908-1988)
DIFICULTATEA DE A TRÃI
Povestiri psihanalitice despre copii
Editura TREI
Detalii carte si posibilitate de comandã:
(aici)
(selectie de fragmente)
Copiii noştri poartă în spate datoriile noastre, datorii
în sens de dinamică nerezolvată, de experienţe
nefericite refulate în noi; copiii noştri le moştenesc,
după cum ne moştenesc darurile şi calităţile
dinamice în sens pozitiv. Dar putem oare spune, atunci
când un copil nu este bine, că el este bolnav din cauza
trecutului părinţilor? Si ce este boala? Fiindcă,
în realitate, copilul nu este „bolnav", el încearcă
doar să ne vorbească, să ne spună ceva prin
propriul lui corp. Corpul este limbaj, funcţionarea corpului
este limbaj, iar copilul este primul psihoterapeut al
părinţilor lui, deoarece este fuzional.
Aceasta este natura lui, în primul rând din
punct de vedere biologic, apoi emoţional şi afectiv;
iar prin anumite disfuncţii sau tulburări
ale stării de sănătate, copilul vorbeşte
despre starea de armonie dintre mama şi tatăl lui,
în măsura în care aceştia se proiectează în el.
Fenomenul proiectării părinţilor în copilul
lor are loc la fel de bine când este vorba despre un copil „din
acelaşi sânge" sau despre un copil adoptiv; pentru
că este vorba despre o relaţie simbolică, o relaţie
de limbaj: copilul exprimă ceea ce părinţii
lui închid în ei şi nu pot exprima. De multe ori, copilul
se exprimă printr-o stare proastă, dar o poate face
şi printr-o stare extraordinară de sănătate.
Copilul aduce la lumină ceea ce se petrece în inconştientul
părinţilor, ceea ce aceştia nu ştiu, ceea
ce ignoră în legătură cu ei înşişi.
Iată de ce venirea pe lume a unui copil presupune întotdeauna
să îţi pui întrebări, uneori la modul dureros.
Zămislirea unui copil nu este doar o naştere trupească,
ci şi o naştere simbolică, o naştere de
limbaj.
În ceea ce mă priveşte, întotdeauna am considerat
că rolul psihanalistului nu se reduce la organizarea curelor
şi nici la acumularea egoistă a unei ştiinţe,
ci se deschide, pornind de la experienţa suferinţei
umane, dincolo de cabinet şi de concepte, către activităţile
lui sociale şi publice, către intervenţiile psihanalistului
din viaţa de zi cu zi. Cuvântul şi scrisul psihanalistului
trebuie să se adreseze în primul rând celor care se confruntă
cu viaţa reală. Intervenţiile sale trebuie să
îi trezească pe adulţi, să îi determine să
caute atitudinea corectă în faţa problemelor propriilor
copii. Această atitudine — dinamică, flexibilă,
vie, mereu trează, gata să asculte, gata să dea
glas adevărului —, odată adoptată, poate preveni
tulburările, poate canaliza comunicarea simbolică
către creativitate şi dezvoltare, şi nu înspre
impasuri. Şi este mai bine să previi decât
să vindeci.
Atunci când părinţii ştiu ce le aduce propriul
copil din punct de vedere simbolic, când îl simt cum funcţionează
în cadrul familiei sau în compania celorlalţi copii, ei
vor fi mult mai tentaţi să îi acorde locul care i
se cuvine în funcţie de propria lui dinamică, să
îi respecte drepturile şi libertatea.
Într-un anume sens, adulţii reprezintă ordinea,
copiii, dezordinea, însă,
pentru copil, ordinea este ceva care se schimbă
în fiecare zi! în timp ce dezordinea se află
mereu în acelaşi loc! Pentru copil, ordinea este
faptul că viaţa deplasează mereu toate lucrurile;
copilul face dezordine în jurul lui pentru că totul
se schimbă tot timpul. Copilul e asemeni mareelor
din jurul stâncilor: pietricele noi, scoici noi, totul se schimbă
în fiecare zi din cauza mareelor! Dimpotrivă, ordinea
adulţilor este destinată comodităţii.
Există lucruri care se repetă deoarece organismul
nostru funcţionează repetitiv: mâncăm în fiecare
zi, apoi eliminăm, în timp ce corpul nostru rămâne,
el alternează starea de veghe cu starea de somn şi
are nevoie să fie îmbrăcat în fiecare zi. Există,
prin urmare, o anumită ordine care slujeşte nevoilor
corpului. Insă, aşa cum îl percepe copilul, jocul
dorinţei vii este tot timpul nou, viaţa se reînnoieşte
mereu. Iar viaţa este un joc care, într-o zi, în plin joc,
se opreşte prin moarte.
(Pag. 20-21)
Orele şi
zilele de după naştere
(Conferinţă ţinută la maternitatea
spitalului Saint Vincent de Paul, Paris, 1977)
Numele meu este Francoise Dolto. Pentru cele şi cei care
nu mă cunosc, trebuie să spun că sunt psihanalistă
şi că m-am ocupat foarte devreme de acele cazuri
de care psihanaliza nu se ocupa, deoarece, la început, psihanaliza
nu se ocupa decât de nevrozele numite oedipiene de pe la patru-cinci
ani, adică de copiii care vorbeau. Dna Morgenstern, prima
psihanalistă pe care am întâlnit-o la doctorul Heuyer,
pe când eram medic stagiar, a început să consulte copii
cu mutism, nu autişti, ci cu mutism, intens fobiei şi
obsesionali, copii care mai aveau încă o exprimare gestuală
şi o relaţie cu mama. în vremea aceea, nu preluam
copii care nu aveau un limbaj al privirii atunci când întâlneau
privirea celuilalt, însă între timp psihanaliza s-a ocupat
de nevroze şi de psihoze cu enclave mai arhaice, iar astăzi
avem experienţa unor copii care par că au moştenit
întreaga povară a refulării celor doi părinţi
şi care aduc în analiza pe care o fac problemele părinţilor
de când aceştia erau mici, înainte de a veni cu propriile
probleme. Una dintre surprizele curei psihanalitice cu copiii
acestor părinţi constă în aceea că părinţii
şi fraţii cei mari se fac bine, în timp ce cel mic,
de care ne ocupăm, înregistrează doar o ameliorare
a dizarmoniei sale fizice, a proporţiilor bizare ale corpului
său. Fizicul, aspectul acestuia se schimbă şi
se armonizează până într-atât, încât, în societate,
se consideră că s-a transformat din punct de vedere
fizic. Aşa spun cei care nu 1-au mai văzut de un an;
însă copilul nu s-a schimbat încă din punctul de vedere
al comunicării cu el însuşi, în tăcerea lui,
el devine psihanalistul propriilor părinţi; asta
înseamnă că datorită lui aceştia vin să
vorbească cu psihanalistul despre povestea lor şi
a lui, lucru pe care nu se simţeau în stare să-1 facă
la începutul analizei copilului lor; probabil şi pentru
că erau lucruri pe care le uitaseră complet, însă
cu ocazia curei acestui copil, părinţii vin din când
în când să comunice, uneori pentru că o amintire le-a
revenit brusc, alteori pentru că au visat ceva şi
vor să înţeleagă de ce acest vis i-a tulburat;
astfel, părinţii retrăiesc unele lucruri, ei
fac propria lor psihanaliză prin intermediul copilului,
iar acesta se simte şi el eliberat de povara angoasantă
a lucrurilor nespuse în familie.
Voiam să vă spun un lucru care nu este cunoscut de
prea multă lume. Nici noi nu avem încă suficient de
multe experienţe de analize despre care să putem vorbi
şi pe care să le comentăm cu cei din profesia
noastră. Nu este simplu să comunici în legătură
cu cazuri de oameni care sunt în viaţă. Pe de altă
parte, este complicat să camuflezi, să schimbi numele
şi evenimentele semnificative dintr-o fişă de
observaţie. Cât timp trăiesc analizandul şi analistul/
această trucare în vederea studiului critic în comun al
unui caz este indispensabilă pentru a se putea păstra
secretul profesional, însă ea duce şi la deformarea
adevărului şi perturbă înţelegerea efectelor
datorate transferurilor care au loc. Psihanaliza destinată
copiilor, chiar mai mult decât cea pentru adulţi, pune
în evidenţă rolul deosebit pe care, prin locul pe
care îl ocupă, prin vârstă şi sex, îl joacă
în mod inconştient fiecare individ din familie asupra celorlalţi,
ca şi rolul celorlalţi în ceea ce îl priveşte.
Există unele interdicţii dialectice şi
dinamice în interiorul familiilor. Unii copii poartă
marca acestora nu în numele lor, ci în virtutea faptului că
au moştenit povara interdicţiei de a spune, anterioară
conceperii sau concomitentă cu naşterea lor, în aşa
fel încât corpul lor (habitusul) manifestă si semnifică
aceste lucruri care nu pot fi rostite.
De ce vă spun aceste lucruri? Pentru că există
la copilul care se naşte (în funcţie de locul
pe care îl are în familia lui, în funcţie de rolul pe
care 1-a avut în momentul conceperii sale în relaţiile
dintre părinţii lui şi faţă de dificultăţile
părinţilor cu propriii părinţi şi fraţii
mai mari) un impact al inconştientului părinţilor
asupra inconştientului embrionului în momentul
conceperii lui sau asupra fătului de-a lungul gestaţiei
acestuia; el este un fel de medicament al acelei familii. Medicament,
nu în sensul că îi vindecă, ci pentru că devine,
ca să spunem aşa, un fel de burete pentru
problemele lor, iar acest burete viu poate
rămâne marcat de interdicţia de a dori în nume propriu,
ceea ce le va permite celorlalţi să-şi ducă
zilele, cel puţin la fel de bine ca până atunci, începând
cu momentul în care conceperea copilului respectiv a fost cuvântul
obturant între părinţii care au decis totuşi
să conceapă acel copil sau, dacă el a fost deja
conceput, să îl păstreze.
Copilul lor este astfel locul de întâlnire a
zonelor de umbră şi de lucruri nespuse în legătură
cu trăirile emoţionale ale unuia faţă de
celălalt. Se
întâmplă uneori ca însăşi conceperea să
aibă loc într-o întâlnire neexprimată a pulsiunilor
de ură reciprocă — fără nicio conotaţie
peiorativă — sau a pulsiunilor de ură a unuia dintre
părinţi cu pulsiunile de moarte ale celuilalt. Nu
este vorba despre pulsiunile de nonviaţă ale fiecăruia,
ci de pulsiunile de agresivitate inconştientă trezite
de lumea exterioară, din jurul lor, sau care erau îndreptate
către ei dinspre această lume exterioară. Copilul
respectiv a moştenit toate acestea. (Copii rezultaţi
din violuri, copii rezultaţi prin constrângere din raporturi
socotite legitime.) Toate acestea sunt lucruri care trebuie
ştiute. Nu pot în momentul de faţă să vă
prezint date rezultate din observaţii, însă ele pot
apărea în cadrul terapiei cu copiii marcaţi la naştere
de unele probleme descoperite tocmai datorită travaliului
psihanalitic, în felul acesta, prin rostirea adevărului
în legătură cu drame ascunse, poate fi ajutată
întreaga familie, deşi aceasta crede că nu suferă
decât din cauza anomaliei copilului respectiv.
Lăsând să vorbească anomalia acelui copil sau,
mai degrabă, ascultând-o, deoarece acesta nu vorbeşte
încă, deci, ascultând-o, adică înţelegând ceea
ce el lasă să se înţeleagă prin comportamentul
lui, anomalia va sfârşi prin a ceda. Anomalia dinamică
a copilului se dovedeşte în stare să îi facă
pe părinţi să vorbească despre ceea ce nu
au putut spune niciodată nimic, iar cineva din familie
va putea veni atunci să vorbească, dar numai după
ce corpul şi-a revenit la proporţiile fireşti,
la echilibrul lui „bio-vegetativ". Este un proces lung...
Deşi am vârsta pe care o am, nici nu ştiu dacă
voi putea observa până la capăt aceste cazuri. Tinerii,
în schimb, vor relua şi înţelege această relaţie
incredibilă prin care fiecare dintre noi este la
naştere, la nivelul inconştientului, limbajul dorinţei
părinţilor lui. Uneori este vorba despre
un limbaj sortit tăcerii, astfel încât
restul familiei să îşi poată prelungi limbajul
şi comunicare unii cu ceilalţi sau, cel puţin,
cu societatea. Unul singur este sacrificat pentru toţi
ceilalţi (însă,
să nu uităm, pentru inconştient nu există
negativitate).
Această „nevroză" — un cuvânt nepotrivit, de
altfel, însă aşa s-a spus la început —, „nevroza
familială", a făcut obiectul cercetărilor
lui Laforgue. La început, toate acestea nu erau defel interesante
pentru majoritatea psihanaliştilor: „nevroză familială",
ce mai e şi asta? Se avea în vedere doar nevroza individului,
cea din perioada complexului Oedip.
(Pag. 25-29)
Relaţia
mamă-copil în timpul
sarcinii
G. H.: Nu am putea aborda şi un alt subiect, ca să ştim ce credeţi
despre relaţia mamă-copil în timpul sarcinii?
F. D.: Ce cred... Ce cred despre relaţiile mele?
Eu am avut relaţii cu copiii mei înainte
de naşterea lor; am fost foarte surprinsă de două
momente: la cinci luni şi la şapte luni. Mai ales
la cel dintâi copil, deoarece o femeie este foarte uimită
la primul copil. La cel de-al doilea, recunoşti
deja că ai trecut prin aşa ceva. Nu ştiu dacă
mamele care au avut copii mici pot să confirme acest lucru...
JEAN BIENAYME: Vorbim despre relaţiile
mamă-copil în timpul sarcinii. Am avut prilejul să
ascult benzi sonore realizate de către acusticienii din
echipa Tomatis, cei care au realizat un model fizic prin reproducerea
urechii fetale în mediul ei lichid.
Acest model fizic reproduce cu exactitate tot ce aude fătul:
o mulţime de lucruri. Aude muzica pe care o ascultă
adulţii, precum şi vocile exterioare: vocea mamei,
vocea tatălui si a persoanelor din jur, aude de asemenea
zgomotele digestive, dar aude foarte bine si inima; aceste zgomote
organice sunt de altfel foarte puţin modificate. In schimb,
zgomotele respiratorii pe care le aude sunt complet modificate.
Iar zgomotul respirator pe care îl face mama, iată
ceva ce i-a surprins pe toţi cei care au ascultat banda
sonoră, reproduce întocmai clipocitul
apei mării la ţărm...
Cu siguranţă, atracţia specială pe care
o au unii indivizi pentru zgomotul apei mării la ţărm
se poate explica prin această engramă a zgomotului
respiraţiei materne, imprimată luni în şir.
F.D.: Iată unele lucruri deosebit de interesante
care ne arată că orice copil, indiferent de relaţia
lui cu mama, indiferent de situaţia lui, percepe unele
lucruri din simplul fapt că este in utero; dar dacă
ne referim la relaţia gândită şi vorbită
a mamei cu copilul ei, aceasta este diferită de la mamă
la mamă.
Aşa încât nu ştiu să vă spun cum
stabilesc mamele această relaţie; nu pot să
vă spun decât experienţa mea personală. Eu am
avut-o pe la cinci luni, fără nicio legătură cu faptul că pe la patru
luni aflasem de la medicul cu care urma să nasc că
îi bate inima; primul lucru care m-a surprins în mod deosebit
s-a întâmplat pe la cinci luni. Mă plimbam prin Jardin
du Luxembourg când, deodată, am avut
sentimentul unei prezenţe apropiate, foarte atente şi
oarecum egală cu mine.
Mă întreb ce-o fi... mă întorc la dreapta,
la stânga, nu văd pe nimeni, merg înainte şi sentimentul
acelei prezenţe persistă... Odată ajunsă
acasă, îi povestesc soţului şi, pe urmă,
zic: „Ştii, poate e copilul care e aici. E totuşi
ciudat că nu pot să ştiu dacă e fata sau
băiat." Asta a fost! Din
acel moment, prezenţa aceea nu m-a mai părăsit;
era o prezenţă în mine.
Si am retrăit acelaşi sentiment în timpul celorlalte
două sarcini, de fiecare dată cam în a cincea lună,
fără nicio idee de persoană de un anumit sex,
ci de prezenţă certă, plăcută.
Iar apoi, pe la şapte luni, mi
s-a întâmplat ceva foarte, foarte clar, a fost ca o luptă.
Am avut sarcini fără niciun fel de probleme, dar
a fost ca o luptă psihică; pe de-o parte: „M-am săturat
de ce faci... odihneşte-te", ceva de genul acesta...
pentru că eu lucrez, lucrez, sunt foarte activă, iar
cel mic voia odihnă. Cum să spun, eu aş fi continuat,
dar simţeam (nu e numai o vorbă), simţeam deci
acest „Trebuie să te odihneşti".
Nu corpul meu vorbea, fiindcă el... eu am multe resurse!
însă era cineva care nu avea aceleaşi resurse ca şi
mine şi care voia ca eu să mă odihnesc. Şi
mi-am spus că, în mod cert, riscurile de naştere
prematură pe la şapte luni puteau fi legate de faptul
că „nu se ascultă" nevoilor copilului respectiv.
Pot să vă spun că toate astea s-au întâmplat
în timpul războiului; pe primii doi copii i-am avut în
timpul războiului, cu primul, am circulat cu bicicleta,
cu cel de-al doilea, aveam motocicletă şi am condus-o
până în ajunul naşterii. Era o motocicletă mică;
îmi aşezam burtica pe rezervor şi îi dădeam bătaie!
Nu era o oboseală fizică, era o oboseală de ordin
general; îl simţeam pe cel mic în mine, iar eu nu eram
obosită nici mental, nici fizic.
Aşa se explică poate faptul că fiului
meu, celui de-al doilea, îi plac atât de mult motoarele. Mi-a
prins bine că am avut motocicletă, fiindcă la
primul aveam bicicletă şi, atunci, ce se mai agita
după luna a şaptea! Era extraordinar când urcam pe
strada Saint-Jacques. (Locuiesc pe această stradă
şi trebuie, într-adevăr, să urci zdravăn
pe strada Saint-Jacques!)
Urcam chinuit şi ceva bombănea la mine în burtică
şi cu cât se agita mai mult, cu atât oboseam mai tare...
Şi aşa am început să-i vorbesc, îi spuneam: „Ştii
ce, te rog, nu o să meargă aşa... (Râsete în
sală.) Stai cuminte, nu te agita şi am să reuşesc,
dacă nu, nu am să reuşesc... sunt obosită,
iar tu ai nevoie, ca şi mine, de odihnă."
Ei bine, imediat după asta, simţeam că
se opreşte. Când coboram de pe bicicletă în faţa
porţii, spuneam: „Acum poţi să-i dai drumul"
şi începea o agitaţie... rumba aici înăuntru...
rumba este cel mare, de altfel. Dar s-a oprit când i-am vorbit.
De altfel, când aud vocea
tatălui, toţi copilaşii sunt extraordinar de
receptivi! Vocea tatălui oprea imediat orice
mişcare şi îl făcea să asculte.
(Pag. 65-68)
Importanţa
cuvintelor rostite în jurul leagănului
F. D.: Aş vrea să insist asupra unui lucru
adresându-mă în special moaşelor prezente, pentru
că ştiu că există moaşe aici cu noi,
şi anume impactul cuvintelor rostite asupra mamelor chiar
la început, ca şi importanţa persoanei care se ocupă
de cel mic, mai ales dacă este o femeie, importanţa
felului în care aceasta se ocupă de el şi vorbeşte,
prima dată, despre bebeluş.
Am întâlnit multe femei care au copii cu probleme grave
şi care îmi spuneau: „Dar... moaşa, când am născut,
mi-a spus deja." Este extraordinar impactul acelor prime
cuvinte! Ca şi cum, în acel moment, fiinţa umană
trăieşte cu o asemenea intensitate arhaică relaţia
cu celălalt, încât o vorbă, rostită în sens peiorativ,
va acţiona asupra relaţiei pe care o are mama cu copilul
ei şi va compromite reacţia de apărare a acelui
copil, favorizând o relaţie socială cu mama, care
va fi... De exemplu, o mamă îmi vorbeşte despre copilul
ei „insuportabil" (acei copii insuportabili pe care îi
ştim, insuportabili în special de la vârsta când ştiu
deja să meargă bine, când spun nu mamei).
Ştiţi că există
o vârstă când copiii îi spun nu mamei, un „nu" prin
ceea ce fac sau prin expresia feţei şi care de fapt
vrea „să spună da" subiectului care devine el
însuşi, iar pentru a deveni el însuşi
subiectul este obligat să spună „nu" acestei
fatale dependenţe faţă de mamă, cea care
face ca o fiinţă umană să se alieneze în
celălalt la modul isteric. Dacă la acel „nu"
al copilului mama răspunde „Am zis" şi nu face
o dramă din refuzul lui, peste câteva momente copilul va
asculta fără nicio obiecţie. Are nevoie
de acel timp în care „este da", la modul personal, la sugestia
mamei lui. Este o perioadă cunoscută care apare între
optsprezece luni şi doi ani şi jumătate. Ei
bine, este perioada în care unii copii devin „perverşi"
din cauza unui fel de angoasă a mamei în faţa opoziţiei
verbale a copilului. Şi întotdeauna mamele acestora vor
spune: „Ah! dar moaşa m-a prevenit, mi-a spus că va
fi un copil îngrozitor!" Sau: „Prietena mea Cutare, care
cunoaşte mulţi copii mici, m-a prevenit, a venit
lângă leagănul copilului şi mi-a spus: «Ah!
ce-o să mai trageţi cu fetiţa asta, nici nu ştiţi
ce vă aşteaptă cu ea!»"
De multe ori este vorba despre o mamă care până
atunci şi-a crescut copiii fără nicio problemă.
A fost suficient ca o singură femeie să îi prezică
că „va avea de tras" cu acesta, pentru ca să
nu se aştepte de la el decât la... ceva rău. Apoi,
de îndată ce, cum se spune, „are de tras" cu acel
copil, gata, e clar! Pe urmă apare efectul bulgărelui
de zăpadă. Şi relaţia se strică.
Până în ziua în care mamele reuşesc să
spună toate aceste lucruri copilul respectiv rămâne
marcat, ca şi cum destinul lui ar fi să fie tot timpul
agresiv cu propria mamă, ca şi cum aşa ar fi
fost scris, să o facă să sufere din cauza asta.
Cuvintele rostite deasupra leagănului unui
nou-născut se gravează ca un destin.
B. T.: Ca si cum ar vorbi ursitoarele si i-ar hotărî
viaţa!
R D.: Exact — asta mă face să mă gândesc
la poveştile cu ursitoare sau vrăjitoare aplecate
deasupra leagănului copilului.
(Pag. 77-78)
Copilul de
la oraş
Încă de la naştere, mica fiinţă
umană este însetată de orice comunicare senzorială
şi motorie oferită ritmic în
cadrul primei diade materne, însetată de limbajul vocal,
gestual şi mimic, atentă la ea însăşi,
preocupată de cine o iubeşte, o leagănă,
îi zâmbeşte, îi vorbeşte, o ajută să nu
se sperie de tot ceea ce în jurul ei se adresează simţurilor;
o lume în care, în afara prezenţei iubitoare a părinţilor
şi a laptelui matern (înlocuit de biberon), nu întâlneşte
decât agresiuni de tot felul care o iau pe nepregătite
şi la care este cu atât mai sensibilă, cu cât este
mai dotată şi mai înzestrată cu inteligenţă
senzorială şi mentală.
Faptul că astăzi, din raţiuni de prudenţă,
femeile nasc într-un spaţiu aseptic, echipat pentru a face
faţă surprizelor unor parturiţii dificile, este
un lucru bun şi benefic pentru siguranţa unei naşteri
lipsite de probleme, însă de ce trebuie ca foarte des şi
complet inutil, dacă nu cumva este vorba despre comoditatea
de program a medicului obstetrician, să se provoace sau
accelereze prin mijloace artificiale procesul pe care îl reprezintă
fiecare naştere? Este o primă agresiune perfect inutilă
de care unii copii, de care m-am ocupat pentru remedierea acelor
întârzieri manifeste, îşi amintesc perfect în viaţa
lor inconştientă. De altfel, tocmai prin revenirea
acelor amintiri, exprimate în cuvinte cu prilejul unor tratamente
psihoterapeutice, copiii respectivi se dovedesc mai dotaţi
din punct de vedere al sensibilităţii decât majoritatea
celorlalţi şi decât unii dintre cei care pot profita
de aceste tratamente excepţionale şi îşi redobândesc
vitalitatea care părea pierdută pentru totdeauna,
tocmai ei cărora li se pusese eticheta de handicapaţi
pe viaţă!
De ce mai este atunci necesar, sub pretextul unor măsuri
de igienă şi al nevoii de odihnă pentru femeia
care tocmai a născut, pretext perfid care nu trădează
decât supunere în faţa unor regulamente absurde de spital
şi a comodităţii personalului, ca nou-născutul
să fie despărţit de singurul corp cu care a împărţit
timp de nouă luni toate ritmurile şi afectele în acea
simbioză fetală? Leagănul
cât mai aproape de mamă, copilaşul în braţele
ei atât timp cât doreşte ea, vocea ei şi cea a tatălui,
toate sunt la fel de necesare sugarului cât sunt şi pentru
părinţii lui comunicarea vizuală, auditivă,
tactilă şi gestuală Prin care îşi manifestă
dragostea şi îl descoperă pe noul născut. Aceste
prime ore de intimitate fericită a triadei mamă-sugar-tată
sunt de neînlocuit pentru stabilirea legăturii simbolice
primare postnatale.
La ţară, copiii care se nasc acasă, în
familie, înconjuraţi de vecine, nu cunosc niciodată
acele tulburări precoce ale vieţii simbolice, aşa
cum se întâmplă cu copiii din marile oraşe. Numele
copilului pronunţat de părinţi, de bunici, de
toţi prietenii familiei, şoptit la urechea lui odată
cu speranţa şi urarea de bun venit rostită de
întreaga adunare, toate introduc prin limbaj fiinţa umană,
încă din primele zile de viaţă, în societate,
iar această primă legătură care îi fixează
rădăcinile de cele ale anturajului lui îi va asigura
peste luni o viaţă plină de sens, fără
acea fisură care fragilizează şi pe care o vedem
prezentă la toţi copiii născuţi în marile
oraşe.
Ar trebui încurajată şi la oraş, ca şi
altădată la ţară, întoarcerea cât
mai rapidă a mamei şi a copilului ei în căminul
familial, acolo unde nou-născutul va recunoaşte
imediat spaţiul şi zgomotele familiare, deoarece
se sensibilizase la ele şi le auzea deja in utero,
înainte de separarea de placentă prin cezura ombilicală.
Se pare că, dacă s-ar asigura pentru câteva zile venirea
în familie a unei persoane care să o ajute pe mamă,
cheltuielile pentru Asigurările sociale ar fi chiar eventual
mai mici, iar rezultatul incomparabil pentru viitorul copiilor
respectivi. Nu ar mai apărea toate acele perturbări
la copiii mai mari din familie, în special, în viaţa de
cuplu sau în adaptarea femeii la noua ei maternitate. Iar nou-născutul
nu ar mai trebui să rămână în mod inutil şi
periculos izolat de ai săi, în acele urlete continue din
salonul copiilor, alături de alţi nou-născuţi
care suferă la fel, aşa cum se întâmplă la maternitate.
Apoi, pentru un nou-născut, este
foarte important să i se respecte zi de zi ritmurile biologice
atât în privinţa nevoilor alimentare, cât
şi a schimbării scutecelor sau a somnului,
izolarea acestuia şi calmul absolut în care se obişnuieşte
acum să fie lăsat fiind o aberaţie: pătuţul
lui ar trebui ţinut ziua în încăperea în care stau
toţi, în care se trăieşte, iar dacă este
posibil, pe timpul nopţii, ar trebui dus într-o altă
încăpere decât cea a părinţilor, cu fraţii
şi surorile lui mai mari, dacă
are... Dar cine le spune asta părinţilor?
Este aberant să-1 trezeşti pe un sugar ca să
îi dai biberonul, dacă acesta nu îl cere. Si totuşi,
câte femei nu s-ar culpabiliza daca nu ar face aşa! Trebuie
respectate nişte baremuri. Şi este la fel de aberant
să îl laşi pe un sugar să ţipe după
ce s-a trezit, când are nevoie de prezenţa liniştitoare
a celorlalţi, de ritmul dat de ţinutul în braţe
sau de legănat, toate însemnând prezenţa atentă
a cuiva dornic să îl ajute să depăşească
o singurătate plină de angoase.
Atunci când nu doarme, un sugar
are nevoie de comunicare interpsihică, senzorială
şi motorie, de ritmul dat de ţinutul în braţe
de către mamă, de limbajul ei vocal, gestual şi
mimic. Sugarul are nevoie de zâmbete şi de cuvinte; totul
în jurul lui i se adresează, orice zgomot neaşteptat
capătă sens numai prin prezenţa parentală
capabilă să umanizeze pentru copil toate percepţiile
insolite care îl fac să plângă, să ţipe,
să cheme pe cineva; tot aceştia vor da sens abundenţei
senzoriale interne şi externe deşteptate în el de
fiecare dată când ceva îi atrage atenţia.
Tuturor mamelor li se spune: „Nu
îl luaţi în braţe, lăsaţi-l să plângă
dacă nu este ora să îi daţi biberonul, altfel
îl obişnuiţi prost." Nu este adevărat! Este
chiar invers. Copilul căruia mama prin prezenţa ei
umană, zâmbitoare, îi va explica ce se în jurul lui, va
fi, dimpotrivă, un bebeluş foarte liniştit în
săptămânile următoare.
Socotesc că este îmbucurător faptul că
există noi legi care le ajută financiar pe mamele
care doresc să stea acasă cu copilul până
la vârsta la care acesta ştie să meargă bine
şi să îl hrănească la sân, fără
să fie obligate să îl înţarce prematur, lucru
care dăunează copiilor. Şi dăunează
cu atât mai mult cu cât înţărcatul nu este ajutat
în săptămânile de după de un contact prelungit
al sugarului cu corpul mamei, care nu mai reprezintă pentru
el hrană, ci siguranţă şi mijlocitor în
raport cu lumea. Nu putem decât să ne bucurăm de existenţa
noilor legi care îi permit mamei să stea cu copilul, să
se ocupe de educaţia lui până la vârsta la care acesta
merge deja bine, fără să-şi piardă
dreptul de a se întoarce pe acelaşi post.
Cu toate acestea, trebuie ştiut că sugarii
crescuţi doar de mama lor sau de o singură persoană,
cum ar fi o bonă, fără nici-un contact cu viaţa
de pe stradă, din parc, lipsiţi de posibilitatea de
a întâlni zilnic alţi copii, aceşti sugari
vor fi nişte copii cu carenţe sociale. Micuţii
au nevoie de cuvinte şi de cântecele, de legănat
şi de zâmbetul mamei lor, de cuvinte care să confere
sens tuturor lucrurilor pe care ea le întreprinde şi le
percepe; însă orice copil are nevoie şi de contacte
tactile şi auditive cu alţi copii care sunt apropiaţi
ca vârstă şi program, astfel încât, dincolo de relaţia
maternă şi paternă, prezenţa acestora să
devină pentru el legătura cu cei din categoria lui
de vârstă. Tocmai copiii care sunt
crescuţi acasă doar de mama lor devin incapabili să
intre în contact cu grupul de copii de la grădiniţă,
atunci când în prealabil nu au fost în mod regulat împreună
cu copii de vârsta lor şi, în acelaşi timp, în prezenţa
securizantă şi ocrotitoare a părinţilor.
Copiii crescuţi în centre de copii sau la creşă
sunt, în ceea ce priveşte contactul cu ceilalţi
copii, mult mai adaptaţi decât cei care cresc singuri cu
mama lor. Însă carenţele acestora sunt diferite:
ei se tem de contactul cu adulţii. Cei care merg regulat
la creşă nu au învăţat să cunoască
lumea din jurul lor deoarece mama nu a avut decât rareori ocazia să se plimbe cu ei, să
le arate strada, pe vecini sau pe ceilalţi membri ai familiei.
Atunci când copiii sunt crescuţi
de o persoană tutelară, mama sau cineva angajat special
pentru asta, este obligatoriu să existe nişte centre
de primire în care aceşti copii să fie duşi câteva
ore, locuri în care mame, taţi sau bone să se întâlnească
şi să comunice cu alţi adulţi, în timp
ce bebeluşii sau copiii de vârstă preşcolară
îşi văd de joaca lor; copiii trebuie să se obişnuiască
să trăiască cu cei de vârsta lor în prezenţa
securizantă a adulţilor. Asemenea centre de primire, spaţii recreative pentru copiii mici
ar trebui să fie disponibile pentru orice copil însoţit
de un adult, centre în care un personal calificat i-ar putea
ajuta pe adulţi, mame şi bone sau taţi, să
facă faţă dificultăţilor cu care se
confruntă. Părinţii ar putea fi astfel învăţaţi
să îşi observe copilul când acesta nu este singur
cu ei, să descopere treptat felul în care acesta îşi
manifestă dorinţa de autonomie şi cum trebuie
încurajat prin vorbe să facă diverse experienţe,
fără a fi în permanenţă ajutat de mame
sau de persoanele care se ocupă de copii, aşa cum
din păcate se întâmplă de cele mai multe ori acasă.
Şi nu mă refer la cele care îi dau copilului drumul
în parc cât este ziua de mare.
In aceste centre de primire, stând
de vorbă cu persoane calificate,
părinţii ar putea spune câte ceva despre angoasele
şi neliniştile provocate de micile incidente fizice
sau psihice pe care le trăiesc la modul obsesional unii
dintre ei, tot timpul îngrijoraţi de câte ceva în legătură
cu copilul lor. Bucuria şi veselia din aceste grupuri,
uşurinţa cu care stau de vorbă unii cu alţii
sau sunt împreună cei mici care vin aici cu regularitate,
se întâlnesc Şi stabilesc afinităţi
între copilaşi de aceeaşi vârstă, iată cea
mai bună profilaxie a nevrozelor infantile şi a închiderii
în sine a copiilor solitari care nu stau toată ziua decât
cu mama sau cu bona, ele însele lipsite de relaţii,
aşa cum sunt atâtea femei de la oraş.
[…]
Tot ce i se spune astfel unui copil este umanizat
şi oricât de dificilă şi surprinzătoare
este experienţa pe care el o trăieşte, aceasta
nu lasă nicio angoasă reziduală dacă copilul
— indiferent de vârsta pe care o are — aude cuvinte
adevărate şi liniştitoare
din gura persoanelor pe care le cunoaşte
şi prin care se cunoaşte ca subiect respectat, însă
al cărui corp face obiectul unei asistenţe obligatorii
din partea adulţilor. Creşterea
din punct de vedere psihologic, senzorial şi motric nu
depinde decât de o bună relaţie în planul limbajului
şi al siguranţei pe care o are cu cei apropiaţi
copilului, iar acest sentiment
este oferit copilului treptat, pe măsură ce creşte
din punct de vedere somatic — greutate şi înălţime
—, de fiecare dată când, maturizându-se, este îndemnat
să facă mişcări noi, să exploreze spaţiul
care îl înconjoară. Copilul trebuie
încurajat, şi nu terorizat, aşa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor atunci când începe
să meargă. Inhibarea socială şi psihomotorie
în care sunt menţinuţi în prima copilărie micuţii
de la oraş este generată de lipsa de pregătire
a părinţilor şi de faptul că aceştia
ignoră puterea educativă de care dispun, dacă
i-ar acorda copilului asistenţă verbală şi
încredere în faţa tuturor pericolelor la care se expune.
Foarte repede, copilul se iniţiază
singur dacă dorinţele lui de a face experienţe
sunt autorizate şi asistate prin cuvinte explicative
sau de fiecare dată când se întâmplă un mic incident,
iar consecinţele acestuia le trăieşte pe propria
lui piele.
Experienţa acestei educaţii favorabile creşterii
încrederii în sine prin respectarea activităţilor
copilului dovedeşte că şi copiii de la oraş
pot fi exact contrariul a ceea ce sunt astăzi în proporţie
de cincizeci la sută, adică mult mai vii şi îndemânatici
la modul activ decât cei de la ţară, fiind crescuţi
cu puţine vorbe, dar fără să întâlnească
pericole în spaţiul în care se deplasează.
Se ştie oare că un copil de douăzeci de
luni, educat de o marnă care este preocupată să
îl lase să aibă iniţiative în materie de hrană,
de îmbrăcăminte, de jocuri, şi de manipulare
a tuturor obiectelor curente din casă, un asemenea copil
este capabil să ceară la nevoie, ajutorul, după
cum este capabil să facă şi mici servicii celui
care i le face şi lui, acţionând după exemplul
celor pe care îi observă în desfăşurarea diferitelor
lor activităţi?
Căci mica fiinţă umană este
astfel alcătuită încât dorinţa de care este animată
o îndeamnă întâi să imite, apoi să se identifice,
în privinţa tuturor gesturilor sale şi a comportamentului
său general şi verbal, cu toţi cei în care are
încredere şi pe care îi observă cu dragoste.
Dar acest lucru se întâmplă, bineînţeles,
numai dacă nu este în permanenţă ţinta
certurilor şi reproşurilor. Or, viaţa
unui copil de la oraş este astăzi o continuă
cascadă de reproşuri privitoare, de pildă, la
incontinenţa sfincteriană şi iniţiativele
lui tactile.
Se ştie oare că sistemul nervos central al
micii fiinţe umane nu este complet format decât pe la douăzeci
şi patru sau douăzeci şi opt de luni?
Continenţa sfincteriană este o achiziţie spontană
şi naturală la toţi copiii al căror sistem
nervos central este deja constituit, adică a ajuns la terminaţiile
părţii inferioare a mă-duvei spinale, care comandă
senzaţiile diferenţiate ale muşchilor fini din
talpa picioarelor, ca şi senzaţiile diferenţiate
de plin din rect, din vezică, de control al anusului şi
al meatului urinar. Dovada constituirii
sistemului nervos central este dată de capacitatea de a
merge fără probleme, de a alerga cu uşurinţă,
de a ţopăi din plăcere,
de a se căţăra, de a urca şi a coborî de
pe un scaun de bucătărie — toate acestea pot constitui
un test pentru încheierea respectivului proces organic —, iar
această încheiere este singura care permite
continenţa sfincteriană pe care o comandă chiar
copilul.
Orice continenţa însuşită înaintea acestui
moment este o continenţa prin dresare, adică
datorată dependenţei copilului de cuvintele şi
insistenţele mamei. Este o continenţa dobândită
cu riscuri, deoarece atunci când copilul este atent la ceea
ce face, uită, uită de el — cum se spune — şi
nu poate fi atent la mâini, la ce face cu ele şi simultan
la faptul că vezica sau rectul sunt pline. Copilul
căruia i se spune întotdeauna, în momentul în care mama
îi schimbă scutecele, că a făcut pipi sau caca
pe el — ceea ce şi el simte prin diferenţa
de miros —, însă nu este niciodată certat
că a făcut în scutec, acest copil va fi dornic să
facă, ca şi în cazul celorlalte activităţi,
aşa cum fac şi adulţii, adică să
meargă în locul rezervat eliminării excrementelor,
însă nu va fi în stare decât atunci când sistemul lui nervos
central este complet constituit. Orice copil care nu mai face
pe el înainte de acest moment înseamnă că este dependent
faţă de adultul care perverteşte autonomizarea
micii fiinţe umane, plasând-o din teamă sau prin seducţie
într-o poziţie de dependenţă, ceea ce prejudiciază
în cel mai înalt grad dezvoltarea psihomotorie ulterioară
a copilului respectiv. Este bine să
se ştie că, după ce copilul a descoperit în mod
spontan mersul, ar trebui să i se schimbe scutecele din
poziţia în picioare, şi nu culcat, deoarece poziţia
culcată este umilitoare pentru copilul care a descoperit
deja mersul.
(Pag. 430-440)
[…]
Dacă doar nevoile îi sunt satisfăcute,
copilul va fi un specimen anonim al speciei vorbitoare al cărei
membru se simte, fără
însă a fi recunoscut ca atare. Si
asta deoarece alţii vorbesc despre el, vorbesc în faţa
lui, dar nu îi vorbesc şi persoanei lui.
Or, relaţiile de dorinţă sunt cele care alcătuiesc,
zi după zi, specificitatea unui copil,
cu condiţia ca acesta să fie respectat
aşa cum sunt respectaţi şi
adulţii: adică să fie cineva căruia i se vorbeşte,
cineva care nu este niciodată identic cu un altul, cineva
care este întotdeauna diferit de ceea ce se aşteaptă
de la el şi căruia i se acordă fără
încetare libertate — liber să existe, să spună,
să se mişte, să se exprime, cineva care este
respectat şi tolerat chiar şi atunci când nu este
înţeles de către ceilalţi.
Continuitatea existenţei copilului vorbeşte
despre repetarea ritmată a satisfacerii nevoilor lui —
igienă, digestie, somn — pe care le exprimă starea
de sănătate fizică a fiecărui copil şi
nevoia lui de mişcare. Toate tulburările funcţionale
pe care le are exprimă o forţare a ritmului sau inadecvări
ale răspunsului între lumea exterioară, tutelară,
şi nevoile copilului.
Alături de această continuitate, suficientă
şi necesară pentru satisfacerea nevoilor lui, supravieţuirea
unui copil presupune si discontinuitatea şi nonrepetiţia
în răspunsuri asemănătoare date dorinţelor
lui, acestea putând, prin contiguitate existenţială
cu nevoile lui si prin adoptarea stilului acestora, provoca
răspunsuri nestereotipe din partea părinţilor:
doar în felul acesta copilul poate fi iniţiat în existenţa
celuilalt, pe care îl poate astfel distinge în spaţiul
continuităţii lui. Celălalt înseamnă pentru
el mama şi cei din familie, apropiaţi în timp şi
spaţiu, fiind cu adevărat fiinţe cu dorinţă,
şi nu obiecte în slujba lui, în mod alternativ prezente
sau absente. Foarte precoce la sugar, memoria îi permite acestuia
să recunoască o senzaţie cunoscută a propriei
fiinţe, dacă recunoaşte o percepţie a celuilalt
cunoscut. Când spun celălalt, mă refer la mama lui
si la „ceilalţi", cei apropiaţi, a căror
prezenţă este pentru ea prilej de vorbă, de plăcere
sau de neplăcere.
Aspectul general al celui care intermediază aprovizionarea
repetitivă pentru satisfacerea nevoilor sale devine pentru
copil un sinonim pentru siguranţă. Comportamentele
expresive neuro-psihice ale mamei lui, în întreg evantaiul lor
de variaţii, creează la copil climatul şi spaţiul
de siguranţă pentru dorinţele lui, în măsura
în care nevoile lui fizice nu sunt perturbate din punctul de
vedere al calităţii plăcerii, al cantităţii
funcţionale sau al adecvării ritmului.
Cuvintele „adevărate" adresate
unui sugar sau unui copil —
pentru a-i comunica faptul că sănătatea lui,
mimica lui, comportamentul lui traduc sau lasă să
se înţeleagă care este situaţia sensibilităţii
lui îngrijorate sau împăcate, a emoţiilor lui alertate
de o percepţie neobişnuită — stabilesc
(sau restabilesc), tocmai prin ceea ce se spune, acea
legătură umană vie şi nuanţată
care construieşte zi de zi cunoaşterea proprie, ca
şi a lumii care îl înconjoară. Copilul simte imediat când cineva încearcă să-1 înţeleagă
şi să-1 ajute să se înţeleagă.
(Pag. 506-508)
Copilul rămâne o fiinţă a limbajului.
Este o descoperire foarte importantă a psihanalizei. Fiinţa
umană este cufundată în limbaj chiar de la început:
dacă unui copil foarte mic i se vorbeşte mult, dacă
i se comunică prin cuvinte tot ce se întâmplă, i se
descrie ce se află în jurul lui, atunci fundaţia,
„pivniţa" pe care este aşezată structura
lui devine foarte solidă, bolţile de sprijin sunt
rezistente; restul, nivelul conştient, nu are mare importanţă.
Baza fiinţei lui se construieşte înainte
ca acesta să ajungă la deplina dezvoltare organică
şi să cunoască viaţa socială, înainte
de a şti să spună cum îl cheamă, cum îi
cheamă pe părinţii lui, de unde vine, toate acele
lucruri care îi permit să intre în contact cu lumea înconjurătoare.
Această bază se alcătuieşte cu ajutorul
vocabularului limbii materne care i-a fost vorbită şi
pe care a auzit-o vorbindu-se între adulţii care
astfel l-au integrat, prezenţa lui lângă ei fiind
ceva firesc. Dacă îi lipseşte această
bază care oferă siguranţă, o bază
formată din limbajul înscris ca o engramă în memorie
şi împletit cu corpul lui în prima perioadă de dezvoltare,
copilul nu va putea niciodată intra într-un veritabil
contact cu lumea; va fi perpetuu în pericol, gata oricând să
se rupă în bucăţi...
(Pag. 554)
Postare 7 martie 2010
Exprimarea sentimentelor
Text apărut în revista Parents et maîtres, nr. 95, noiembrie
1976 (N. ed.)
Fiinţa umană reuşeşte să îşi
depăşească sentimentul de neputinţă
doar prin cuvânt, prin creaţie; ea este sortită suferinţei
din cauza discrepanţei existente între dorinţele ei,
care sunt incomensurabile, şi imposibilitatea satisfacerii
lor. Există prin urmare o suferinţă fundamentală
şi necesară, pe care nu o vom putea înlătura
niciodată. Cu toate acestea, noi, psihanaliştii şi
psihoterapeuţii, putem încuraja evitarea suferinţelor
inutile. Fiind martorii privilegiaţi ai nefericirii atâtor
oameni, noi putem, dacă nu rămânem în turnul nostru
de fildeş, să ajutăm prin cuvânt, prin simbolizare,
prin creaţie, în aşa fel încât discrepanţa dintre
dorinţă şi realitate să fie mai puţin
dureroasă, iar suferinţele inevitabile să-şi
găsească o cale de exprimare astfel încât pe lângă
suferinţă să nu apară şi angoasa cauzată
de singurătate.
Revista Parents et maîtres mi-a cerut părerea
în legătură cu problema sentimentelor şi emoţiilor,
întrebarea suna aşa: „Mulţi părinţi
au avut parte de o educaţie represivă în privinţa
sentimentului: «nu striga», «nu plânge», «fii bărbat»,
«fără sentimente», iar astăzi constatăm
că inima lor se revoltă, foarte des fără
ştiinţa lor şi într-un mod complet iraţional.
Ce aţi vrea să le spuneţi în primul rând unor
părinţi cu copii mici în legătură cu exprimarea
sentimentelor?" Rândurile de mai jos reprezintă răspunsul
meu.
Sentimente si senzaţii,
dorinţe şi
nevoi
Copilul foarte mic îşi exprimă permanent trăirile,
afectele. Prin strigăte el îşi exprimă siguranţa,
bucuria, neliniştea, neplăcerea. Asta înseamnă
că el îşi exprimă sentimente care pot fi cu greu
deosebite de senzaţii. De unde şi ideea multor mame
că, dacă un copil mic ţipă, înseamnă
că are nevoie de ceva pentru corpul lui: să fie schimbat,
să mănânce, să fie legănat. Cum copilul
se linişteşte în momentul în care cineva se ocupă
de el, se întăreşte convingerea că era vorba
doar despre aşa ceva. Aşa se face că mulţi
părinţi reduc sentimentele copiilor la senzaţii.
Ei nu se gândesc decât la corp, şi nu la relaţia inimă-la-inimă,
la nevoia unei comunicări interpsihice cu mama.
Este însă la fel de greşit să reducem
senzaţiile la sentimente, aşa cum fac unii oameni
a căror minte este plină de psihanaliză, care
ajung să creadă că asistă la adevărate
discursuri sentimentale din partea celui mic, când, de fapt,
acesta s-a săturat să stea aşa cum stă şi
vrea pur şi simplu să se mişte puţin!...
însă în privinţa „dorinţei"copilului —
nu vorbesc acum despre nevoia lui —, este clar că acesta
îşi doreşte o comunicare continuă dincolo de
absenţa relaţiei corp-la-corp. Or, trebuie să
spunem că acest lucru nu se întâmplă dacă mama,
atunci când se ocupă de el, se ocupă numai de corpul
lui: fără să îi vorbească, fără
să îi spună prin modulaţiile vocii ce simte ea
sau ce simte el, încercând să îi traducă aceste lucruri.
Un ansamblu deopotrivă senzorial
si emoţional
În timpul celor nouă luni de viaţă intrauterină,
copilul este permanent în contact cu trăirile mamei, pe
care le resimte într-un anume fel prin variaţiile circulatorii
şi neurofiziologice perceptibile. în ultimele luni de sarcină,
urechea lui este foarte dezvoltată. Prin acel perete care
îi asigură securitatea, copilul aude sunetele, vorbele
adresate de mamă anturajului ei, el este în contact sonor
cu cei care comunică. Şi apoi, dintr-odată, are
loc naşterea, intrarea într-o altă lume. Cum să
ne imaginăm atunci că după ce s-a născut
copilul nu este decât un tub digestiv care nu gândeşte
şi nu percepe nimic şi ar trebui să stea nemişcat
în leagănul lui! De data aceasta el aude cu totul altfel!
Şi ce forţă au acum pentru el sunetele...
Copilul deosebeşte mirosul şi vocea tatălui
de cele ale mamei, îi iubeşte deja şi, recunoscându-i,
se simte în siguranţă. El are nevoie să fie
înţeles de aceştia ca un ansamblu deopotrivă
senzorial şi emoţional. Când mama se ocupă de
sugar, acesta simte nevoia să o audă adresându-i-se
în legătură cu ceea ce face: „Ai nevoie de ceva?",
„Ah, da, bineînţeles că da, uite, perna nu-ţi
stă cum trebuie", „Mama este aici", „Sunt aici"...
Când, după aceea, mama îl lasă singur, sugarul
este liniştit pentru că a simţit că şi
el „contează" pentru mama lui: indiferent dacă
ea este prezentă sau absentă, prin rememorarea de
către copil a sunetelor vocii, ea continuă să
rămână în contact cu sentimentelor lui, este în comunicare
imaginară cu el.
Strigăte
care semnalează
nevoia sau dorinţa
de comunicare
Aceasta este modalitatea prin care dorinţa, preschimbată
în sentiment, începe să comunice cu mama. O mamă atentă
face foarte uşor deosebirea între cererea de asistenţă
fizică şi cererea de prezenţă, altfel spus,
între strigătele care semnalează o nevoie şi
strigătele care semnalează dorinţa de comunicare.
Şi asta nu înseamnă că ea nu trebuie să
răspundă la strigătele care semnalează
dorinţa de comunicare, în niciun caz. Dimpotrivă,
mama trebuie să se ducă la copil şi să îi
vorbească: „Ah, năzdrăvanul vrea să nu mă
lase să... etc.": „Ştii că sunt ocupată:
dar nu te-am uitat, mă gândesc la tine..."
In acest fel, copilul învaţă să deosebească
foarte devreme senzaţiile care reclamă o apropiere
şi presupune manipularea corpului şi acea satisfacere
care rezultă din comunicarea interpsi-hică realizată
prin voce, fără apropierea dintre corpuri, prin anumite
modulări care capătă sens. Este foarte important
ca mamele — dar şi taţii — să ştie că
un copil are nevoie de prezenţa lor, are nevoie să
îi vadă, să îi audă, fără nicio relaţie
corp-la-corp. însă nu este uşor, deoarece sentimentele
copiilor sunt adesea mascate de nevoi, iar acest lucru se datorează
faptului că mama lor nu şi-a tradus afecţiunea
pentru ei decât prin îngrijiri acordate corpului.
Trăiri, senzaţii, sentimente, lume exterioară
Limbajul reprezintă, la modul simbolic, încrucişarea
senzaţiilor şi trăirilor în cadrul unei întâlniri
interumane: limbajul auditiv, mimic, vizual, gestual al unei
fiinţe care se află într-o comunicare interpsihică
de dorinţe cu respectivul copil. Şi aceasta deoarece
o trăire singură este o senzaţie, iar o senzaţie
singură este o falsă trăire. Ca să avem
o „trăire", este necesar ca o altă fiinţă
să fie în rezonanţă cu noi. Timp de nouă
luni, repet acest lucru, senzaţii şi trăiri
s-au încrucişat, în timpul coabitării copilului cu
mama lui, aceasta fiind reprezentanta cuplului genitor.
După naştere, senzaţiile copilului se
reduc la sine însuşi, în privinţa trăirilor,
putem spune că dacă nu există comunicare cu o
altă fiinţă apropiată lui, ele rămân
la starea de senzaţii. Copilul nu poate trăi decât
din amintirea halucinatorie a perioadei anterioare, atunci când
existau trăiri şi senzaţii mediatizate prin cuvinte
în jurul lui; acum nu mai există nicio captare a vreunui
cod de comunicare cu fiinţe umane din lumea exterioară.
Pentru ca acest cod să se instaleze într-o fiinţă
umană, este necesar ca o fiinţă din lumea exterioară,
care doreşte să comunice cu acest copil, să fie
în preajma lui şi să dea sens mimicilor acestuia,
mimici care arată dorinţa lui de a comunica la nivel
interpsihic, prin traducerea în cuvinte a trăirilor copilului.
Trăiri, „Eul"*, persoana terţă
În fr., Emois, „Moi"
(Trăiri, „Eul"), joc de cuvinte care exploatează
omofonia, imposibil de redat în limba română. (N. f.)
Dacă acest cuvânt, „trăiri", înseamnă
ceva, el nu poate însemna decât: ceva ieşit din propriul
Eu. Si pentru a găsi acel ceva copilul are nevoie de mama.
însă nu e nevoie întotdeauna de mama relaţiei corp-la-corp:
copilul are nevoie de „mama" sau de vocea substitutului
matern şi de tot anturajul mamei, adică de viaţă
în jurul lui, căreia i se alătură prin atitudini
pasive, cum face atunci când ascultă, şi prin atitudini
active modulate, şi anume ţipetele şi gânguritul
sugarului. Dar nu putem afirma nimic la modul absolut. Totul
depinde de îngrijirile materne pe care le-a primit la rândul
ei mama: fără să ştie, o mamă trăieşte
aşa cum a văzut-o făcând pe mama ei sau exact
contrariul a ceea ce a făcut aceasta.
Ea nu are de unde să ştie de ce are nevoie
„copilul acesta". Este o chestiune complet individualizată.
Şi ea nu poate fi gândită de către mamă
decât dacă o a treia persoană stă de vorbă
cu ea în preajma copilului. Această persoană terţă
poate fi oricine, portăreasa, bona copiilor sau o altă
mamă întâlnită pe stradă. Doar intervenţia
acestui terţ o poate face pe mamă să se gândească
la copilul ei ca la o fiinţă „distinctă",
care nu este o replică a ei însăşi, nici un copil
imaginar, „opera ei" la modul posesiv. El este o creaţie
nouă a naturii, care nu trebuie crescut ca un animal,
care nu trebuie „dresat", care doreşte o relaţie
inimă-la-ini-mă... Născut neputincios din punct
de vedere fizic, mica fiinţă umană aşteaptă
într-adevăr ca adultul să îl iniţieze în viaţa
inimii şi a minţii, şi nu numai în schimburile
ritualizate ale comunicării sociale sau în schimburile
digestive bine reglate.
„Dresarea" si ritmurile naturale
„Dresarea copiilor": ce cuvânt inuman! Din nefericire,
de prea multe ori întâlnim diverse persoane care spun acelaşi
lucru... „Ah, ştiţi, doamnă, al meu n-a mai făcut
pe el de la opt luni, fiindcă de fiecare dată când
îl găseam cu scutecele murdare, îi ardeam una la fund şi
a înţeles o dată pentru totdeauna!" Cu toate
acestea, copilul are nevoie să i se respecte propriile
ritmuri de excreţie. Sistemul lui nervos nu este terminat:
deci nu poate reţine excrementele înainte de nouăsprezece
luni, în cazul fetelor, şi douăzeci şi două
de luni, în cazul băieţilor... Dacă reuşeşte
înainte, înseamnă că se grefează pe firea mamei
lui, negându-şi propria natură.
Micile fiinţe umane sunt atât de dornice să
aibă o comunicare interpsihică armonioasă cu
mama lor încât îşi pot modifica sau inhiba exprimarea propriilor
dorinţe: copilul este atât de adaptabil la psihicul adultului
încât reuşeşte să se înstrăineze de propriile
ritmuri şi să răspundă dorinţei de
robotizare impuse je adult. O comandă de acest ordin este
mai rea decât ceea ce le impunem animalelor domestice, care
se nasc „continente", cu sistemul nervos aproape încheiat:
pe acestea le dresăm să îşi facă nevoile
în locuri (spaţiu) care le sunt destinate, dar nu le perturbăm
ritmurile (timp).
Dorinţa de robotizare şi dependenţa
de grup
Copilul astfel perturbat — scos din ritm — nu va avea
niciodată, cum spunem noi în jargonul nostru, „pulsiuni
anale", adică pulsiuni utilizabile pentru a face,
după propria dorinţă: un „a face" sublimat
în toate. Un asemenea copil nu va şti niciodată ce
vrea „el" să facă: mama care ştia totul
pentru pipi-caca devine din păcate o metaforă a acestei
stări care se va referi apoi la tot ce va face ulterior
copilul cu mâinile, cu corpul, cu mintea, şi asta de-a
lungul întregii lui vieţi. Un asemenea copil va avea întotdeauna
nevoie de o lege exterioară, de chemări şi de
presiuni externe care să îi spună ce trebuie să
facă. Fiindcă aşa şi-a început viaţa,
fără să ştie nimic despre el: mama lui ştia
şi pentru el...; este o formă de parazitare. Creierul
unei femei comandă pulsiu-nilor legate de nevoile aflate
la el în pântece.
Copiii crescuţi astfel sunt cei care încearcă,
îi vedem de multe ori, să se lipească de un grup
susţinător în care nu sunt decât un mic element, asemenea
unui copil în braţele unui adult uriaş. Doar atunci
ei ştiu ce vor: vor ce vrea şi turma. Iar şcoala
nu încearcă defel să modifice această educaţie
de la început: nu se străduieşte ca fiecare să
gândească cum vrea. La şcoală trebuie să
Ştii, să gândeşti, să spui acelaşi
lucru. Nu eşti bine văzut decât dacă repeţi
aceleaşi prostii sau aceleaşi adevăruri deja
spuse de cineva, deşi copilul ar fi putut face el acele
descoperiri şi ar fi pu_ tut în primul rând să exprime
ce a observat el, ce a înţeles, cu propriile lui cuvinte
izvorâte firesc din propria lui experienţă. Aşa
cum există mame care dresează pântecele pentru „a
face", şcoala îl dresează pe copil pentru limba
de lemn.
Relaţia „inimă-la-inimă" si „limba
maternă"
Relaţia „inimă-la-inimă" este nota
„la" a diapazonului copilului: ea reprezintă un
climat. Ea reprezintă începutul încrucişării
senzaţiilor şi sentimentelor. Şi vine din aceea
că o mamă, indiferent ce face, se gândeşte la
copilul ei. Ea îi verbalizează trăirile atunci când
se întoarce la el, dacă acesta ţipă şi o
cheamă: „Nu eram aici, dar nu te-am uitat..." Există
în ritmul şi în modulaţiile limbii materne un fel
de a spune care traduce şi calmează: este o traducere
corectă a trăirilor din moment ce reuşeşte
să îl calmeze.
Aşa se poate explica faptul că, atunci când
o trăire asemănătoare se repetă, după
ce a dormit sau a digerat şi o aşteaptă din nou
pe cea de care depinde în totalitate, copilului îi va apărea
în memorie banda magnetică — dacă pot spune aşa
— cu ceea ce a auzit într-un moment de tensiune similară.
Foarte curând, va reuşi astfel să producă în
propriul laringe nişte sunete care vor realiza un spaţiu
auditiv creat de el şi care este o imitare a mamei care
se întoarce: o mamă prezentă pentru urechile lui...
Limba maternă reuşeşte astfel să
se înscrie între o absenţă şi o prezenţă,
între o prezenţă şi o absenţă, în articulările
glotice şi muşchii fonatori, la modul inconştient,
permiţând treptat şi stângaci exprimarea ritmurilor
şi fonemelor limbii în care i se vorbeşte, deoarece
este „plină de sens". Şi este „plină de
sens" prin sensul a tot ce făcea mama cu el şi
care răspundea „sensului" aşteptării pentru
el. Până la urmă, cuvintele vor traduce dorinţele
copilului, căruia mama a putut să-i dea astfel cuvântul.
Trăirea nu are sens decât într-o relaţie...
Copilul se recunoaşte în propriile cuvinte ce exprimă
dorinţa ca şi cum mama ar fi acolo: aşa se face
că el nu mai este complet singur. Iar aici începe simbolismul
trăirilor: prin cuvinte, prin cuvinte spuse copilului,
pe care acesta doreşte să le audă din nou şi
pe care le aproximează fonetic, reuşind să se
simtă o fiinţă „cu-mama-aici". Deci şi
eu sunt aici: Eul-ea, ea-Eul, apoi tata, acel celălalt
pentru ea. Apoi şi ceilalţi pentru mama, aceştia
reprezentând pentru copil imagini ale comunicării pe care
mama o are cu alte fiinţe, în felul acesta, trăirile
copilului se nuanţează şi devin relaţii
cu toate persoanele din anturajul mamei.
Când un tată se întoarce acasă şi deschide
televizorul sau radioul, când tatăl şi mama nu îi
vorbesc niciodată copilului, acesta se află într-un
deşert al comunicării: muzica, dacă nu se intersectează
cu intenţii referitoare la el, nu devine niciodată
comunicare. Dar atunci când, ascultând muzică, tatăl
şi mama îi spun: „Ce frumos e!" sau dansează
cu el, atunci copilul aude cu adevărat acea muzică.
Ca să audă, trebuie să fi existat mai înainte
trăiri şi senzaţii simultane. Copilul nu poate
avea singur trăiri. Iar trăirea nu are sens decât
într-o relaţie cu o persoană cunoscută şi
care îi spune altcuiva ce simte.
Trăirile copilului se dezvoltă astfel într-un
spaţiu în centrul căruia se află în mod inconştient
corpul lui, un spaţiu care a fost „mamaizat". Iar
apoi „mama-tataizat". Pentru a se extinde apoi la unul,
la altul, plecând de la acel unu iniţial, faţă
de care şi copilul se descoperă altul decât mama şi
altul decât tatăl lui Uneori, spaţiul acesta se extinde
chiar şi la obiecte sau la animale, atunci când copilul
le-a văzut cu mama lui, iar aceasta a pronunţat câteva
foneme în legătură cu ele. Toate aceste entităţi
devin treptat nişte sateliţi plini de sens ai dinamicii
corporale şi emoţionale a mamei lui. în felul acesta,
copilul a fost iniţiat de către mama lui pentru lumea
înconjurătoare, dincolo şi dincoace de absenţa
ei: mama este într-adevăr acolo, prin amintire sau evocare.
Iar copilul este în siguranţă.
Coduri indescifrabile în absenţa cuvintelor
Atunci când un copil nu reuşeşte decât să
ţipe — şi întâlnim asemenea cazuri de copii care ţipă
până la trei ani —, înseamnă că nu a existat
această modulare prin cuvânt: copilul se întoarce la forma
cea mai primitivă de exprimare a lipsei pe care o resimte,
el este deja fără limbaj. Acelaşi lucru se întâmplă
cu copilul tăcut, liniştit, care aşteaptă
să fie schimbat sau hrănit, cu care nu există
nicio conversaţie după fiecare biberon, care nu o
cheamă niciodată pe mamă când are o dorinţă
sau o nevoie şi nu îşi poate traduce trăirile.
Şi totuşi, cât de mândre sunt mamele că şi-au
dresat copilul să nu se clintească până în clipa
când ele îi aduc biberonul!
Copiii aceştia trec mai târziu prin mari dificultăţi.
Deoarece, indiferent de strădanii, ca şi de faptul
că ştim acest lucru sau nu, funcţia simbolică
este inerentă fiinţei în lume a copilului. Dacă
se exercită fără elemente fonatorii, vizuale,
tactile, cinetice, ea nu poate funcţiona decât pe baza
unor elemente diferenţiale oferite de senzaţii: stomacul
plin, senzaţia de vomă, bolboroselile stomacului,
vânturile, eliminarea excrementelor, ca şi zgomotele din
lumea exterioară, lipsite de sens din moment ce nu au fost
numite şi care, alăturându-se prin simplă coincidenţă
în timp unor ţii fizice, creează iluzia limbajului...
Aşa îşi va crea copilul, în tăcere, un cod indescifrabil
pentru societate. Funcţia simbolică se va fi structurat
în vas închis, în loc să se codifice într-o relaţie
emoţională la distanţă — ca şi în prezenţa
ei — cu mama. Totul pare indiferent pentru un asemenea copil
cu limbaj autist.
Lumea duşmănoasă sau prietenoasă
Numeroşi copii din cei cărora le acordăm
îngrijiri obişnuiesc să facă ore în şir
zgomote cu obiecte din metal. Este tot ce au primit de la mama
lor, fără să ştie vreodată ce reprezintă
acel zgomot: auzeau zgomotul cratiţelor şi acesta
se încrucişa întâmplător cu tensiunile lor legate
de o nevoie sau de o dorinţă. Asta nu înseamnă
că mama e nevoită să îşi întrerupă
ocupaţiile casnice, dar ea trebuie să verbalizeze
pentru copil — dincolo de spaţiul care îi separă
— lucrurile pe care le face: în felul acesta, până şi
zgomotele casei capătă sens. Ea poate să îi spună
copilului, de exemplu: „Ah, auzi zgomotul ăsta? Este aspiratorul..."
Si îl poate lua pe cel mic în braţe ca să îi dea
şi lui aspiratorul, în felul acesta totul va avea un sens.
Aparatul respectiv va fi un prieten din moment ce mama lui vorbeşte
despre el, îl ia în mână — „se joacă cu el" —
şi îi arată şi lui cum se face.
Se ştie, copiilor le este frică de zgomotul
făcut când se trage apa la WC: deoarece acolo mama aruncă
excrementele lor. Iar pentru un copil, excrementul este foarte
important. Este ceva ce a fost în el, care i-a ţinut cald,
care a ieşit din el, pe care 1-a dat din el uneori: o parte
care pleacă din el... Or, de cele mai multe ori, mama ia
acest lucru, nu mai rămâne nimic, şi el ştie
că de fiecare dată totul se termină cu zgomotul
apei de la WC: acest sunet este asociat cu ceea ce poate fi
luat din el şi dus, deoarece apa este luată cu excrementele
şi excrementele sunt luate cu apa. Apa de la WC poate duce
totul cu ea!
Dar dacă mama îl ia pe bebeluş în braţe
când se duce să arunce caca la WC şi îl pune pe el
să tragă apa, spunându-i: „Vezi, când tragem apa,
caca coboară pe ţevi şi ajunge la râu, iar acolo
ajută să crească florile", atunci întreg
cosmosul capătă sens pentru copil, deoarece el se
află în comunicare cu acesta prin nevoile lui şi
prin cuvintele şi trăirile mamei lui. Aşa se
învaţă ciclul azotului la cincisprezece, şaisprezece
sau şaptesprezece luni! Toată lumea devine prietenă,
copilul face parte din ea şi îşi are locul lui, ca
toate celelalte persoane şi creaturi vii. Nevoile lui naturale
îl fac să participe ca toţi ceilalţi la ansamblul
schimburilor de energie.
Vizitarea unor câmpuri acoperite cu îngrăşăminte,
începând cu vârsta de trei ani sau chiar înainte, este o vizită
„culturală" cu rol de iniţiere în calitatea lui
de fiinţă umană care cooperează la administarea
nevoilor de igienă agro-alimentară. Nevoile şi
controlul lor reprezintă o activitate nobilă.
Şcoala: un loc unde comunicarea nu îşi găseşte
locul
Peste tot este acelaşi lucru! Locul copiilor ar
fi la şcoală dacă profesorii le-ar spune: „Dacă
nu aş fi profesor, nu aş avea cum să-mi câştig
pâinea: datorită vouă eu sunt plătit. Iar eu
sunt la dispoziţia voastră pentru ca voi să învăţaţi
tot ce vă interesează..." Dar nu aşa stau
lucrurile! Lumea e cu susul în jos. Copiii sunt la dispoziţia
învăţătoarei pentru ca ea să jubileze plictisin-du-i
cu lucruri care pe ei nu îi interesează. Deşi ea trebuie
să fie acolo în slujba inteligenţei lor, ca să
răspundă tuturor problemelor pe care copiii şi
le pun — dar nu li se spune acest lucru.
Atunci când le cere copiilor să facă linişte,
învăţătoarea îi împiedică pe copii să
comunice. Şcoala este un spaţiu în care nu trebuie
să faci zgomot, nu trebuie să vorbeşti sau să
comunici, nu trebuie să spui ce gândeşti despre ce
spune învăţătoarea: Vrei să taci când vorbesc
eu?" Deşi ar putea să spună: „Ce ai spus?...
Ah, nu despre asta este vorba acum. Am să-ţi răspund
imediat... Dacă ascultăm acum ce a spus colegul vostru.
Ah, el s-a gândit la asta! Da, aşa e: am spus un cuvânt
care seamănă cu acesta sau un cuvânt care, în funcţie
de cum e scris, are două sensuri" etc.
Există copii care fac asocieri verbale surprinzătoare.
Şi asta îi face pe toţi copiii să râdă,
mai ales pe cei care vor să îi facă curte învăţătoarei,
care sunt deja alienaţi, într-o relaţie de dependenţă.
Şi totuşi, în sfârşit, apare un marginal: învăţătoarea
ar trebui să profite! Tocmai acest marginal este inteligent.
Poate a făcut o asociere nepotrivită, dar e sigur
că putea servi la ceva: de pildă, să le explice
tuturor ce înseamnă un sinonim. Aşa se poate realiza
acceptarea simbolică a fiinţei umane de către
societate. Or, de obicei, este acceptat doar corpul lui, mai
degrabă, carnea vie... „Fiinţa cu dorinţe"
nu este acceptată. După cum nu îi sunt acceptate
nici toate interogaţiile, inclusiv cele la care învăţătoarea
sau învăţătorul nu au răspuns.
„Repetitivul" sau trăirile care s-au întâlnit
Iată de ce disciplinele pasionante care se pretinde
că sunt puse la dispoziţia copiilor nu au niciun sens
pentru ei şi — cum spune cineva într-un cântec — îi „plictisesc
de moarte", învăţătoarea îi cere copilului
să spună ceea ce ea ştie deja: aşa nu poate
avea loc nicio comunicare! Copilul care acceptă o asemenea
dependenţă este cu siguranţă deja alienat
prin supunere în faţa puterii. .. învăţătoarea
le cere copiilor să înveţe o lecţie: or, ea ştie
deja ce este în acea lecţie. Dacă ştie, de ce
le cere să repete? Mai bine ar consacra timpul propunându-le
să caute ceva toţi împreună.
Dacă învăţătoarea vrea să trezească
în copil dorinţa de a descoperi, ea trebuie să caute
împreună cu el; să îi arate, dacă ştie deja
ceva, unde şi cum a învăţat; să îi ceară
fiecăruia să spună ce crede el; să îi traducă
şi ea ce simte; să găsească împreună
cuvinte pentru trăirile pe care nu ştiu să le
traducă; iar apoi să caute împreună un mod de
a exprima, prin limbaj, trăirile şi senzaţiile
care s-au întâlnit... Sub pretextul respectării programei,
se uită că trezirea minţii nu poate avea loc
decât prin descoperiri personale, recunoscute ca valabile de
către ceilalţi.
Aceasta ar trebui să fie toată activitatea
şcolară atât în ciclul secundar, cât şi în cel
primar. Există, bineînţeles, şi noţiunile
care nu pot fi experimentate de fiecare dintre noi şi pentru
care ne bazăm pe cei care le-au experimentat deja. Dar
acest lucru trebuie spus. îmi imaginez că la şcoală
li se vorbeşte copiilor despre fluviile care curg în Franţa.
Trebuie făcute legăturile care să îi dea copilului
ocazia să afle ce au fost exploratorii, să poată
descoperi ce înseamnă să faci o hartă, să
urci către izvorul unui fluviu, să îi dai un nume,
să vorbeşti despre oamenii care, siliţi de împrejurări
şi pentru propria siguranţă, şi-au construit
casele de-a lungul lui şi au dat nume oraşelor de
pe maluri.
Nu ştim nimic, în niciun domeniu, decât prin mărturia
celor care au făcut explorări şi au dat sens
experienţelor trăite. Orice cunoştinţă
are sens numai prin oamenii care au lăsat mărturii.
.. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu învăţătoarea,
atunci când le explică celor care vor să ajungă
la aceeaşi sursă ca şi ea, în ce carte a găsit
acele lucruri: o carte scrisă de „cineva", şi
nu un manual care a preluat dintr-un manual care a preluat dintr-un
manual care a preluat dintr-un manual... Ni se întâmplă
astăzi să primim din partea copiilor nişte răspunsuri
tulburătoare la cele mai simple lucruri legate de viaţa
lor.
În legătură cu hainele lor, de pildă:
„Ce este asta?" — „Este jacheta mea. — De unde o ai, cine
ţi-a făcut-o? — A cumpărat-o mama... — De unde
a cumpărat-o? — Dintr-un magazin. — Şi magazinul?
— într-un alt magazin... — Dar cine a făcut-o? — Ah, păi,
într-un magazin... — Din ce e făcută?"... Nimeni
nu ştie. Nu li se vorbeşte niciodată despre materia
primă, despre cine a descoperit lucrul acela, despre cine
a fost de faţă, despre felul cum a fost prelucrată
acea materie primă, nici despre talent, nici despre preţul
muncii, care reprezintă nu doar bani, ci lucrarea unor
oameni împreună cu alţi oameni.
Pe gesturi, să punem cuvinte
Şi totuşi, există şcoli numite „active"
care reuşesc toate acestea, deoarece dascălii sunt
foarte umili. Ei nu ştiu mai multe decât copiii despre
ceea ce fac împreună: toată lumea se află de
aceeaşi parte a baricadei faţă de realitatea
în discuţie. Asta se şi numeşte o şcoală
activă: o şcoală în care copilul este liber să
aibă iniţiative în raport cu realitatea lucrurilor
care îi sunt puse la dispoziţie. Copilul este creativ
şi ludic. în mod spontan. Dacă nimeni nu îl distrage,
copilul explorează totul. Există şi riscul de
a se expune unor pericole. Singurul rol al adulţilor este
să îl ferească de pericolele de care el nu este conştient,
neavând experienţa propriului corp în spaţiu. Numai
după aceea se va exersa şi exprimarea verbală.
Adultul simte că are o răspundere faţă
de copiii care nu ştiu încă să se apere singuri,
însă noi interpretăm de multe ori greşit anumite
gesturi. Un copil pare că îşi agresează vecinul,
când de fapt acesta a vrut doar să îl tragă de mânecă.
Celălalt îi spune: „Au, lasă-mă... — Ştii,
te-a tras de mânecă pentru că voia să te uiţi
la ce face el... — Ah, da, dar nu am timp... — De ce nu îi spui:
«Nu am timp.» Şi nu striga la el... Vorbeşte cu
el." Apoi, acelaşi limbaj cu celălalt copil:
„Spune-i: «Uite ce fac eu.» Vezi, dacă l-ai tras de mânecă,
l-ai făcut să răstoarne ce făcea..."
Deci copiii trebuie lăsaţi să facă gesturi,
apoi, pe aceste gesturi, să punem cuvinte adevărate,
dar nu moralizatoare.
Prin formarea unor profesori specializaţi
Mulţi dascăli reuşesc să facă
interesante lucrurile pe care le prezintă copiilor, deoarece
acel lucru nu este pentru ei o repetiţie: îi interesează
ce fac. Şi atunci copiii sunt contaminaţi de acel
interes. De multe ori auzim: „Nu sunt zdraveni cei cărora
le place matematica... Dar profesorul ăsta face în aşa
fel încât toţi sunt atraşi de matematică."
Există bineînţeles întotdeauna unii care rezistă,
în fond, de ce nu? Un profesor care este cu adevărat interesat
de ceea ce face îi va respecta pe cei care nu sunt interesaţi:
„Vă înţeleg foarte bine! Aduceţi-vă o carte,
faceţi ce vreţi, dar nu îi deranjaţi pe cei care
vor să lucreze..." Acest profesor mai degrabă
îi plânge că nu sunt atraşi de ceea ce pentru el reprezintă
o bucurie. Dar dacă nu sunt interesaţi, cel puţin
să facă ceva care îi poate consola!
Nimic nu este mai searbăd şi mai plictisitor
decât să repeţi ceva fără ca dorinţa
să fie prezentă. Trebuie să recunoaştem
că lucrurile nu sunt defel simple pentru profesorul care
este obligat să respecte fragmentarea impusă de orarele
oficiale. Dar lucrurile se schimbă încetul cu încetul.
Cui se datorează acest lucru? Profesorilor specializaţi
pentru copiii cu probleme, în curând, doar aceşti copii
marginali, rezistenţi în faţa codurilor curente, doar
ei vor avea profesori care au dreptul să fie inteligenţi,
inventivi. Ştim de ce au nevoie aceştia: de talentul
de a trezi la elevii lor dorinţa de comunicare şi
de a încerca să îi de-fobizeze în legătură cu
şcoala şi cu tot ce este „şcolar". Aceşti
profesori consideră că au dreptul să caute mereu
pentru că şi inspectorii, depăşiţi,
sunt mai puţin stricţi cu privire la programă
şi „metode" şi îi lasă să aibă
iniţiative. Dar ce rost are să predai cu orice preţ
cutare programă unor copii care nu au nicio deschidere
pentru ea: mai ales dacă este un lucru care îi plictiseşte
chiar şi pe profesori!
(Pag. 199-215)
Sursa: fragmente extrase din volumul:
FRANCOISE DOLTO- DIFICULTATEA DE A TRÃI,
Povestiri psihanalitice despre copii, Editura TREI