Frédéric Lenoir
Mic tratat de viaţă interioară,
Editura Paralela 45
Detalii carte aici:
http://www.edituraparalela45.ro/titlu_detaliu.php?idtitlu=1372
- fragmente -
Frédéric Lenoir
s-a nascut la 3 iunie 1962, în Madagascar. Sociolog (doctor
la Ecole des hautes etudes en sciences sociales), romancier,
scenarist de benzi desenate si dramaturg. Din 2004 este redactor-sef
al revistei "Le Monde des religions", editata de Malherbes
Publications, filiala a grupului La Vie - Le Monde. Din septembrie
2009, produce si prezinta o emisiune saptamânala pe postul
France Culture: Les racines du ciel (Radacinile cerului), consacrata
spiritualitatii. Autor a circa treizeci de lucrari, tradus în
douazeci de limbi. Este co-fondator al asociatiei Environnement
sans frontières (Mediu fara frontiere), s-a angajat puternic
în cauza ecologista si a scris, împreuna cu astrofizicianul
Hubert Reeves, volumul Mal de terre (2003). Micul tratat de
viata interioara , pentru care a primit premiul Alef, a fost
publicat în 2010.
PROLOG
A exista este un fapt, a trăi este o artă.
Nu a fost opţiunea noastră să
venim pe lume, dar este obligatoriu să învăţăm
să trăim aşa cum învăţăm să
cântăm la pian, să gătim, să sculptăm
în lemn sau în piatră. Acest rol îi revine educaţiei,
însă aceasta se preocupă din ce în ce mai puţin
de transmiterea unei ştiinţe a regulilor vieţii,
în beneficiul unei ştiinţe a formării deprinderilor.
Ea urmăreşte să ne permită să facem
faţă mai mult provocărilor exterioare ale existenţei
decât celor interioare: Cum să fim împăcaţi cu
noi şi cu ceilalţi? Cum să reacţionăm
în faţa suferinţei? Cum să ne cunoaştem
pe noi înşine şi să ne rezolvăm propriile
contradicţii? Cum să dobândim o libertate interioară
reală? Cum să iubim? Cum să ajungem, în cele
din urmă, la fericirea adevărată şi durabilă,
care depinde fără îndoială mai mult de calitatea
relaţiei cu noi înşine şi cu ceilalţi decât
de reuşita socială şi de achiziţionarea
de bunuri materiale?
Timp de milenii, religia a îndeplinit
rolul de educare a vieţii interioare. Suntem forţaţi
să constatăm că o face din ce în ce mai puţin.
Nu numai pentru că are, cel puţin în Europa,
mult mai puţină influenţă asupra conştiinţelor,
ci şi deoarece a devenit rigidă. Religia oferă,
cel mai adesea, dogme şi norme, atunci când indivizii sunt
în căutare de sens. Stabileşte crezuri Şi reguli
care nu se adresează decât unei minorităţi de
credincioşi şi nu reuşeşte să-şi
înnoiască privirea, limbajul, metodele pentru a ajunge
la sufletele contemporanilor noştri, care îşi pun
în continuare întrebări cu privire la enigma existenţei
lor şi la modalitatea de a duce o viaţă bună.
Aflaţi la mijloc, între o ideologie consumeristă dezumanizantă
şi o religie dogmatică sufocantă, ne îndreptăm
spre filosofic şi spre marile curente de înţelepciune
ale umanităţii. Căci înţelepţii din
lumea întreagă -de la Confucius la Spinoza, trecând prin
Epicur, Plotin sau Montaigne - ne-au lăsat moştenire
chei care ne permit să ne hrănim şi să ne
dezvoltăm viaţa interioară: să acceptăm
viaţa aşa cum este, să cunoaştem şi
să învăţăm să discernem, să trăim
„aici şi acum", să ne stăpânim, să
facem linişte înlăuntrul nostru, să ştim
să alegem şi să iertăm. Aceste chei ale
înţelepciunii universale nu şi-au pierdut nimic din
pertinenţă. Ele ne ajută întotdeauna să
trăim, căci, dacă lumea noastră s-a schimbat
mult, inima fiinţei umane este mereu aceeaşi.
Deşi vechi de două mii cinci sute de ani,
diagnosticul lui Buddha cu privire la ce îl face fericit sau
nefericit pe om rămâne adevărat. Constatarea lui Socrate
despre ignoranţă ca sursă a tuturor relelor este
perfect actuală, învăţăturile lui Aristotel
despre virtute şi prietenie nu dau semne de îmbătrânire.
Maximele pe care Epictet, Seneca sau Marcus Aurelius le-au formulat
despre destin şi despre liberul arbitru continuă să
ne vorbească.
De-a lungul drumului pe care l-am străbătut,
lecturile m-au confruntat încă din adolescenţă
cu aceşti maeştri de înţelepciune ai umanităţii.
Ei sunt cei care mi-au dat gustul pentru frumos, adevăr,
bine, ca să reluăm marile arhetipuri ale lui Platon.
Studiile de filosofie pe care le-am urmat mi-au permis apoi
să-mi aprofundez cunoştinţele, dar mi-am îmbogăţit
propriul parcurs interior şi din alte două surse
de natură destul de diferită: spiritualitatea şi
psihologia profunzimilor. Am descoperit budismul la vârsta
de şaisprezece ani şi învăţăturile
lui Buddha m-au emoţionat imediat prin justeţea şi
caracterul lor pragmatic. Le-am aprofundat, în timpul unei şederi
îndelungate în India, prin întâlniri cu unii călugări
tibetani, pe lângă care am deprins şi bazele meditaţiei.
La vârsta de nouăsprezece ani, cjtirea Evangheliilor a
fost un şoc la fel de profund. Descoperirea lui Hristos
nu numai ca învăţător din trecut, ci şi
ca persoană trăitoare la care poţi ajunge prin
rugăciune mi-a marcat viaţa si m-a făcut să
dobândesc o înţelegere a creştinismului foarte diferită
de amintirile catehismului din copilărie. După aceea,
descoperirea psihanalizei lui Freud şi Jung, precum şi
a diverselor metode terapeutice provenite din dezvoltarea personală
(sofrologia, terapia Gestalt, Rebirth etc.) m-a ajutat să
devin şi mai conştient de punctele mele slabe şi
să-mi vindec unele răni profunde, care îmi parazitau
viaţa şi îmi provocau scenarii nevrotice recurente.
Acest mic tratat este aşadar rodul
unei reflecţii personale elaborate pornind de la curente
de înţelepciune filosofică din Orient şi Occident,
de la spiritualitatea creştină eliberată de partea
sterilă a normelor şi de la psihologia profunzimilor.
Nu am altă ambiţie decât aceea de a oferi ceea ce
m-a ajutat să trăiesc şi să mă construiesc.
Pentru a face lectura acestei cărţi mai accesibilă
unui număr cât mai mare de oameni, am hotărât să
o elaborez în două etape. Ea a apărut sub forma unei
învăţături orale, apoi am lucrat pe text, care
păstrează totuşi urme ale acestei oralităţi.
Tot ceea ce vă împărtăşesc aici ţine
mai mult de experienţă; în primul rând, de experienţa
înţelepţilor, din care m-am inspirat şi pe care
îi citez adesea; apoi, de experienţa proprie, pe care,
în ciuda mai multor reticenţe, mi-e greu să n-o prezint.
Cum să vorbeşti oare despre viaţa interioară
fără să vorbeşti despre tine? Trebuie însă
să fie clar că nu mă consider absolut deloc un
model: am părţile mele întunecate şi nu reuşesc
întotdeauna să pun în practică învăţămintele
pe care Ie evoc aici. Sigur este că astăzi sunt mai
lucid, mai liniştit şi, la urma urmei, mai fericit
decât am fost în trecut. Fie ca această carte de mici dimensiuni
să ajute alte suflete aflate în suferinţă şi
în căutare de lumină să înţeleagă că
iubirea este aproape, că libertatea interioară se
poate dobândi, că bucuria există. Este suficient să
deschidem ochii minţii şi ai sufletului pentru a le
descoperi.
1
A SPUNE "DA" VIETII
Toţi suntem confruntaţi cu un anumit
număr de fapte pe care nu le-am ales, pe care nu le-am
dorit şi care ne sunt într-un anumit fel impuse: este ceea
ce eu numesc „datul" vieţii. Acestea sunt locul unde
ne-am născut, familia noastră, epoca în care trăim;
sunt corpul nostru, personalitatea şi inteligenţa
noastră, capacităţile noastre, calităţile
noastre, dar şi limitele şi handicapurile noastre.
Se adaugă evenimentele petrecute, care ne ating direct,
dar pe care nu le putem stăpâni şi nu le putem controla.
Şi apoi maladiile, riscurile economice, bătrâneţea
şi moartea. Aceasta este „soarta" fiinţei omeneşti.
Avem posibilitatea s-o respingem şi să
dorim ca lucrurile să fie altfel. Am vrea aproape toţi
să nu îmbătrânim, să nu fim niciodată bolnavi,
să nu murim. Unii îşi resping cultura, familia, locul
de naştere. Alţii nu-şi iubesc trupul, temperamentul
şi suferă din cauza unor anumite limitări fizice
sau psihice. Această respingere este perfect legitimă
şi de înţeles. Şi totuşi, liniştea,
pacea interioară, bucuria nu se pot instala în noi fără
să consimţim să existăm şi să
acceptăm profund viaţa aşa cum ne este dată,
cu partea ei de ineluctabil. Acest „da" spus vieţii
nu înseamnă însă că nu trebuie să căutăm
să evoluăm, să modificăm ceea ce poate fi
modificat, să ocolim obstacolele care pot fi evitate. Putem
părăsi o ţară care ne oprimă, ne putem
îndepărta de o familie ucigătoare, ne putem dezvolta
calităţile, ne putem transforma anumite handicapuri
fizice sau răni psihologice în aşa fel încât să
facem din ele atuuri. Dar aceste schimbări nu pot apărea
decât în ceea ce este modificabil şi nu ne vor aduce câştig
decât dacă vom acţiona fără să respingem
violent ceea ce ni s-a dat iniţial în viaţă.
Astfel, putem interveni în ceea ce priveşte aspectul nostru
fizic, dar nimeni nu poate evita ca trupul să-i îmbătrânească.
Ne putem îndepărta de părinţi şi de familia
de origine, dar ne va fi imposibil să găsim pacea
interioară dacă distanţa faţă de ei
are la bază un resentiment permanent, o ură tenace,
o respingere a ceea ce a fost. înţelepciunea începe prin
acceptarea inevitabilului şi continuă cu transformarea
justă a ceea ce poate fi transformat.
Această înţelegere reprezintă
chiar fundamentul unui mare curent filosofic al Antichităţii
greco-romane, care se numeşte stoicism. Numele acestei
şcoli de înţelepciune - stoa, portic - provine pur
şi simplu de la Stoa Poikile, un celebru portic decorat
cu fresce, care le servea ca punct de reper atenienilor şi
dedesubtul căruia Zenon, părintele stoicismului, îşi
împărtăşea învăţăturile. Numeroşi
gânditori au practicat filosofia stoică din secolul al
IV-lea î.Hr. până în secolul al Vl-lea d.Hr., adică
aproape o mie de ani. Filosofii stoici făceau parte din
toate păturile societăţii, de la împăratul
Marcus Aurelius la sclavul Epictet. Acesta din urmă, care
a trăit în secolul l, a rezumat perfect în Manualul lui
diferenţa dintre „cele ce depind de noi (părerea,
impulsurile, dorinţa, aversiunea etc.)", pe care suntem
liberi să le transformăm, şi „cele asupra cărora
nu avem nicio putere" (corpul, starea socială în care
ne-am născut, reputaţia etc.), pe care trebuie să
le acceptăm. Pe bună dreptate, Epictet ne atrăgea
atenţia că, de foarte multe ori, am vrea să schimbăm
ceea ce nu depinde de noi, nu să facem să se dezvolte
ceea ce depinde de noi. O astfel de atitudine nu ne poate conduce
decât la nefericire şi la resentiment.
Această situaţie este ilustrată
şi de celebra metaforă a măştii -persona.
Pentru stoici, într-adevăr, nu noi suntem stăpânii
destinului, ci destinul este cel care ne instalează într-un
„rol" predeterminat, înzestrându-ne, într-un fel, cu o
mască asemănătoare celor purtate de actorii epocii,
care le permiteau spectatorilor să recunoască fiecare
personaj în rolul său: regele, sclavul, soţia, trădătorul,
eroul etc. înţelepciunea, spuneau ei, constă în a
şti să trăieşti cu această mască,
mulţumită proaiiresis, libertatea de a alege nu rolul,
ci maniera de a o purta. „Adu-ţi aminte că eşti
interpretul rolului dorit de maestru. Dacă este scurt,
ca pe unul scurt, dacă este lung, ca pe unul lung. Dacă
doreşti să interpretezi rolul unui cerşetor,
joacă-l şi pe acesta aşa încât să pară
cât mai natural. Dacă vrei să joci rolul unui şchiop,
al unui magistrat sau al unui simplu particular, fă la
fel. Căci datoria ta este să interpretezi rolul ce
ţi s-a dat, într-o prezentare cât mai potrivită, dar
să aleagă acest rol stă în puterea altuia"1*,
afirmă Epictet. Astfel, independent de poziţia socială,
de aspectul fizic, de calităţile şi defectele
pe care i le-a dat natura, orice individ poate şi trebuie
să devină pe deplin uman graţie lucrării
asupra sinelui, o lucrare pe care are libertatea s-o exercite.
„Nu te opri, du-ţi până la capăt fapta şi
îndeplineşte-ţi rolul de om ales"2, insistă
şi Seneca, subliniind că fiecare are libertatea să-şi
fie propriul stăpân, oricare ar fi rolul exterior ce i-a
fost încredinţat. Acest lucru a fost înţeles şi
de prinţul Siddhârta. Viitorul Buddha a evoluat totuşi
în cu totul alte condiţii, cele ale Indiei din secolul
al Vl-lea î.Hr. Tradiţia budistă ne spune că
acest prinţ nu a ştiut nimic despre nefericire până
la vârsta adultă; era înconjurat numai de indivizi tineri
şi sănătoşi; tatăl îi interzisese să
iasă din incinta palatului pentru ca nimic neplăcut
să nu-l şocheze. De patru ori, Siddhârta a reuşit
totuşi să iasă din palat şi, de patru ori,
a văzut ceea ce n-ar fi trebuit să vadă: un bătrân,
un bolnav, un mort şi un ascet. A fost atât de surprins,
încât şi-a întrebat fidelul vizitiu, care i-a dezvăluit
că, indiferent de puterea şi bogăţia lor,
toate fiinţele îmbătrânesc şi nu sunt cruţate
nici de boală, nici de moarte. Revoltat de această
„soartă" a omului, hotărât s-o învingă,
prinţul a fugit să se alăture asceţilor
din pădure, care se supuneau la practici extreme, ce le
dădeau puteri extraordinare. Dar şi-a dat seama repede
că aceste puteri nu puteau avea influenţă asupra
datului fundamental al vieţii: ca orice fiinţă
vie, şi el va îmbătrâni şi va muri până
la urmă. Atunci, Siddhârta i-a părăsit pe asceţi
şi s-a aşezat sub un arbore să mediteze; tocmai
în acea clipă, a atins trezirea şi a devenit Buddha
(literal, „cel treaz"). A înţeles că era obligat
mai degrabă să accepte datul vieţii decât să
lupte şi să caute să elimine nefericirea printr-un
răspuns interior. Putem atinge adevărata seninătate
prin cunoaşterea sinelui şi printr-o lucrare de transformare
profundă.
* Notele se află la sfârşitul fiecărui
capitol.
Asemenea lui Buddha, asemenea înţelepţilor
stoici, toţi putem găsi echilibrul dintre
acceptarea ineluctabilului, a ceea ce nu poate fi schimbat şi
capacitatea noastră de a transforma ceea ce poate fi transformat.
Să luăm exemplul familiei: nu ne alegem părinţii;
nu putem hotărî să avem alţi părinţi
sau să-i schimbăm pe cei care ne sunt daţi. Chiar
dacă nu ne înţelegem bine cu ei, nu există altă
soluţie decât să-i acceptăm. Când suntem copii,
o facem instinctiv, pentru că avem nevoie de ei ca să
supravieţuim. Adulţi, trebuie să procedăm
chibzuit, în cadrul unei relaţii alese în mod liber, indiferent
de forma pe care o vom da acestei relaţii, de limitele
pe care i le vom stabili şi chiar dacă vom merge până
la ruptură. A admite ca un fapt ineluctabil că este
vorba de părinţii noştri, de fraţii noştri,
de surorile noastre înseamnă a accepta o realitate. Numai
astfel vom putea să ne distanţăm de această
realitate, să punem capăt situaţiei de dependenţă
sau de contra-dependenţă faţă de ea (ceea
ce este o altă formă de alienare) pentru a ajunge
la o adevărată „interdependenţă". Aceasta
nu se poate face fără o distanţare voluntară
şi calmă. Numai cu această condiţie putem
să pecetluim pacea cu realul fără să rămânem
năclăiţi de ură sau mânie.
Aşa cum nu ne-am ales familia, nu ne-am
ales nici ţara, nici locul naşterii. Ni se întâmplă
uneori să ne simţim în decalaj în relaţia cu
această moştenire culturală, dar suntem conştienţi
oare că aceasta ar putea conţine un aspect pozitiv,
care face parte din constituţia noastră şi ne
este şi profitabil? Sunt francez şi latura cârcotaşă
a compatrioţilor mei mă exasperează de multe
ori. însă, trebuie să recunoaştem şi că
exact acest spirit critic se află |a originea Revoluţiei
şi a luptei pentru drepturile omului. Nu acceptăm
adevărurile gata făcute, adresăm întotdeauna
întrebări politicii, religiei, economiei, instituţiilor
şi e cu atât mai bine! îmi asum această moştenire,
dar caut, de asemenea, să transform în mine negativismul
pe care îl ascunde. A avea spirit critic nu înseamnă în
mod necesar a critica totul. A fi lucid nu înseamnă obligatoriu
a fi arogant. Astfel, în fiecare cultură, se găsesc
elemente care pot fi deopotrivă negative şi pozitive.
De exemplu, sentimentul de automulţumire al americanilor
poate fi perceput ca un defect insuportabil, dar apare şi
ca o forţă însemnată, dacă este temperat
de o viziune altruistă.
Trebuie să efectuăm această lucrare
de acceptare şi faţă de propria persoană.
Toţi avem o anumită formă de inteligenţă,
de sensibilitate, un temperament înnăscut şi un caracter
care se dobândeşte prin educaţie, prin experienţa
vieţii. Să ştim să le recunoaştem şi
să le acceptăm. Să luăm exemplul fizicului
nostru. Din naştere, avem caracteristici precise: culoarea
ochilor, a părului, tendinţa spre greutate mai mare
sau mai mică, uneori handicapuri. Ce facem oare cu acest
corp? îl acceptăm aşa cum este şi învăţăm
să-l iubim. Această lucrare de consimţire este
indispensabilă, împlinind-o, ne dăm seama de foarte
multe ori că unele din caracteristicile care ni se păreau
nesatisfăcătoare sunt absolut plăcute. Astfel,
pe când eram adolescent, am suferit că aveam înălţimea
de 1,65 m, pe când colegii mei măsurau 1,80 m. Am suferit
din cauza privirii celorlalţi până când statura rni-a
devenit un complex; eram convins că va fi un obstacol pentru
mine de-a lungul întregii vieţi. Cu acest gând în minte,
anticipam chiar respingerea de către tinere mai înalte
şi nu îndrăzneam să mă îndrept spre ele.
La vârsta adultă, am admis treptat că eram mai scund
decât media. Şi am descoperit că, de fapt, înălţimea
mea nu constituia o problemă. Sau, mai curând, că
nu mai era o problemă pentru nimeni dacă înceta să
fie o problemă pentru mine. Până la urmă, m-am
acceptat astfel. De atunci, înălţimea nu m-a împiedicat
să reuşesc în viaţa profesională şi
a încetat să-mi creeze un handicap în viaţa sentimentală.
Complexul de care am suferit pe când eram adolescent
a fost, în mod inconştient, şi un motor de dezvoltare
a altor calităţi: meditaţia, creativitatea. Cine
ştie, dacă aş fi fost înalt, poate n-aş
fi studiat filologia niciodată! Orice limită ne poate
stimula să dezvoltăm alte calităţi, care
ar fi rămas, poate, necultivate. Woody Allen ar fi devenit
oare un cineast formidabil dacă ar fi arătat ca Paul
Newman? Evident, dacă aş fi avut probleme de greutate,
aş fi urmat curele necesare bunăstării şi
sănătăţii mele ca să slăbesc.
De aceea, acceptându-ne aşa cum suntem, este indispensabil
să determinăm în momentul următor dacă putem
acţiona direct şi în mod eficient asupra datului care
ne face nefericiţi.
Ne revine deci îndatorirea să transformăm
ceea ce depinde de noi şi nu ne face fericiţi sau
este sursă de tensiune în relaţiile noastre cu ceilalţi.
Dacă, de exemplu, am un caracter coleric, care
mă determină să săvârşesc acte negative,
un caracter care mă face să sufăr şi le
produce suferinţă celor apropiaţi, identificarea
şi acceptarea acestui caracter este o primă etapă
care deschide calea unei lucrări asupra mea. Această
lucrare poate fi efectuată prin intermediul meditaţiei
sau al psihoterapie!, mijloace care ajută la atingerea
unui echilibru indispensabil păcii interioare şi unei
relaţii bune cu ceilalţi (voi reveni mai târziu la
aceste tehnici). Desigur, îmi voi păstra caracterul coleric
toată viaţa, dar, pentru că l-am identificat
şi l-am acceptat, voi şti să-l stăpânesc,
poate chiar să-l utilizez cu înţelepciune, în orice
caz, să mă eliberez de ceea ce are el distructiv.
Am avut întotdeauna temperament de visător.
La şcoală eram atât de distrat încât nu ascultam mare
lucru; nu eram în stare să mă concentrez şi aveam
note proaste la aproape toate materiile. Am fost nevoit să
schimb de două ori liceul ca să evit să repet
clasa. Am avut necaz pe mine înainte de a mă hotărî
să înfrunt această trăsătură de caracter,
să înţeleg că va exista toată viaţa
şi, în final, s-o accept, s-o fac să evolueze şi
să profit cât mai bine de ea. Prin disciplinarea atenţiei,
am învăţat să fiu prezent mai mult în viaţa
reală. Am învăţat să trag foloase din ceea
ce părea, la o primă abordare, un defect, mi-am canalizat
imaginaţia în creaţia artistică, scriind poeme
şi, astăzi, piese de teatru, romane, scenarii de benzi
desenate şi de film. Mă accept de acum încolo aşa
cum sunt, continui uneori să lupt ca să nu fiu invadat
zilnic de visare, dar sunt împăcat cu mine însumi. Ceea
ce era o problemă a devenit sursă de inspiraţie.
Trăiesc aşa, zi de zi, de aproape treizeci
de ani, de când am început o lucrare filosofică, psihologică
şi spirituală: numai faptul că acceptăm
viaţa şi că existăm ne oferă un sentiment
de gratitudine, care este el însuşi sursă de fericire,
ce ne permite să profităm din plin de ceea ce e pozitiv
şi să transformăm negativul atât cât se poate.
A spune „da" este o atitudine interioară care ne face
receptivi la mişcarea vieţii, la evenimentele ei neprevăzute,
neaşteptate şi surprinzătoare. Este un gen de
respiraţie care ne permite să urmăm în interior
fluiditatea existenţei, să acceptăm oscilarea
între bucurie şi durere, între fericire şi nefericire,
să acceptăm viaţa aşa cum este, cu contrastele,
dificultăţile şi im-previzibilitatea ei. Multe
suferinţe provin din negarea a ceea ce există sau
din rezistenţa la schimbare.
Aş adăuga încă un lucru important.
Când este vorba de orori, de suferinţa extremă a unui
copil, de deportarea şi de masacrarea a milioane de nevinovaţi,
îmi este imposibil să înţeleg şi să accept.
Sunt scandalizat de răutate şi refuz să-i caut
un sens. Totuşi, această conştiinţă
a caracterului tragic şi inacceptabil al anumitor evenimente
nu m-a făcut să nu mai iubesc viaţa. Cred în
continuare că merită să fie trăită
cu orice preţ. Bineînţeles, nu este imposibil să
fiu determinat să-mi schimb părerea dacă sunt
confruntat pe propria-mi piele cu oroarea absolută. Dar
în prezent pot să afirm că iubesc realmente viaţa,
deşi nu mi-a făcut întotdeauna cadouri. Amor fati,
îmi place destinul meu potrivit devizei stoice, în ciuda oscilaţiilor
lui între sus şi jos, căci am găsit mereu forţa
şi mijloacele necesare depăşirii obstacolelor
şi încercărilor. Chiar dacă anumite evenimente
sunt de neînţeles şi revoltătoare, accept să
trăiesc şi îi spun cu orice preţ „da" vieţii
aşa cum este, cu partea ei de mister, de umbră şi
de lumină.
Filosoful francez Montaigne oferă un exemplu
remarcabil a ceea ce încerc să descriu. El a notat în Eseurile
sale: „între bolile noastre, cea mai sălbatică este
să dispreţuieşti fiinţa noastră".
Şi a adăugat că a se iubi pe sine este „culmea
înţelepciunii omului şi a fericirii noastre"3.
Montaigne se declara fericit; totuşi, viaţa nu a fost
întotdeauna generoasă cu el. Născut în perioada războaielor
religioase, cu sănătatea foarte fragilă, nu a
fost cruţat de doliu. De şase ori tată, i-au
murit cinci dintre copii. Şi nu şi-a mai revenit niciodată
după moartea prietenului său, Etienne de La Boetie,
pe care îl iubise cu pasiune. Sigur, deplângea faptul că,
în viaţă, există „lucruri care merg prost"
şi adăuga cu amabilitate: „Lucru firav este viaţa
şi lesne de vătămat"4. Totuşi, pentru
că se încăpăţânase să caute fericirea
chiar în nefericire, acest om putea să se declare „foarte
mulţumit şi satisfăcut"5. Montaigne avea
o deviză pe care se străduia s-o pună în aplicare:
„Bucuria trebuie răspândită, dar mâhnirea, pe cât
se poate, îngrădită"6. Şi adăuga cu
toată onestitatea şi în ciuda a tot: „Aşadar,
eu iubesc viaţa"7. Viaţa aşa cum ne este
oferită, viaţa aşa cum este ea.
1. Epictet, Manualul, 24, p. 14. în: Epictet.
Marcus Aurelius,Manualul. Către sine. Traducere de D. Burtea,
prefaţă de Eugen Cizek, Editura Minerva, Bucureşti,
1977.
2 Seneca, Despre binefaceri, 1, 2, 4, p. 22.
Ediţie îngrijită, note şi indice de Ioana Costa,
traducere din limba latină de Ioana Costa şi Octavian
Cordon, Editura Polirom, 2005.
3. Montaigne, Eseuri, Voi. II, Cartea a lll-a,
Cap.10, şi Cartea a lll-a, Cap. 13, traducere de Mariella
Seulescu, Editura Ştiinţifică,
Bucureşti, 1971.
4 ibid. Cartea a lll-a, Cap. 9, p. 516.
5 ibid Cartea a lll-a, Cap. 9, p. 540.
5 ibid Cartea a lll-a, Cap. 9, p. 546
6 ibid Cartea a lll-a, Cap. 13, p. 682
[...]
16
ADVERSITATEA VIEŢII ESTE UN MAESTRU SPIRITUAL
Un nou cult s-a dezvoltat în societăţile
noastre moderne: cel al performanţei, al reuşitei,
al „câştigului". Această ideologie a succesului
ne impune să reuşim în toate domeniile şi mijloacele
de informare în masă vehiculează tot timpul imagini
de „câştigători", prezentaţi ca modele demne
de atenţie. Eşecul este perceput ca ceva rău
şi, ca urmare, este trăit ca un fapt potrivnic, în
familie, la şcoală, în societate, ni se spune, din
copilărie, că nu avem dreptul la eşec. O presiune
redutabilă se exercită asupra fiecăruia dintre
noi.
Acest cult este moştenitorul ideii moderne
a desăvârşirii de sine, născută în Europa
între secolele al XVIII-lea şi al XlX-lea. Această
idee a fost propulsată de iluminişti şi de voinţa
lor de a-l emancipa pe individ, aflat până atunci sub tutela
religiei, singura care ordona societatea, şi prins într-o
gangă socială care îi era impusă prin naştere.
Ordinii imuabile stabilite, în care fiecare era obligat să-şi
joace rolul şi să-şi arate utilitatea (trebuia
ca marinarul să fie un bun marinar, cizmarul, un bun cizmar,
mama de familie, o bună mamă de familie), iluminiştii
i-au opus ideile de schimbare şi de progres, adică
de perfecţionare continuă, individuală şi
colectivă, spre fericire şi libertate, în 1780, în
L'Education du genre humain, Lessing a afirmat că perfecţiunea
se poate dobândi prin educaţie şi prin utilizarea
raţiunii, astfel încât omul să ajungă la vârsta
de aur. Progresul ineluctabil s-a transformat în motor ideologic
şi, împreună cu el, s-a impus ideea conform căreia
fiecare individ trebuie să-şi dezvolte potenţialul,
capacităţile, harurile, creativitatea să-şi
găsească drumul care i se potriveşte. „Ce spune
conştiinţa ta? Trebuie să devii cel ce eşti"1,
a scris Nietzsche de mai multe ori. Nu este o idee negativă,
ba dimpotrivă: le-a permis tuturor să iasă din
drumul care le fusese trasat ca să se împlinească-
în ceea ce mă priveşte, recunosc că ader deplin
la ea. Totuşi, sunt neliniştit când mă gândesc
la devierile acestei căutări atunci când se grefează
obligaţia reuşitei, a performanţei, a realizării
de sine şi a fericirii, în societăţile noastre,
pe care le-aş numi hipermoderne, scopul a devenit de neatins
şi cel mai grav este că a fost prezentat ca fiind
la îndemâna tuturor, cu condiţia să se facă apel
la voinţă.
Cultul performanţei dobândeşte,
în zilele noastre, un caracter necruţător.
Divorţul, pierderea unui loc de muncă sunt resimţite
ca eşecuri personale grave. O femeie trebuie de acum să
fie o soţie sau o tovarăşă perfectă,
o amantă atrăgătoare, o mamă de familie
disponibilă şi, bineînţeles, este obligatoriu
să fie şi perfect împlinită pe plan profesional.
Presiunea este atât de mare încât, confruntaţi cu eşecurile,
mulţi se prăbuşesc. Aşa cum am evocat anterior,
depresia este deseori consecinţa, directă
sau indirectă, a incapacităţii de a atinge obiectivele
de performanţă şi de realizare de sine pe care
ni le trasează societatea şi pe care ni le propunem
singuri, sub influenţa codurilor sociale.
Se impune o schimbare a punctului de
vedere. Este momentul să admitem nu numai că
eşecul nu este o dramă, dar că, de foarte
multe ori, poate deveni un eveniment pozitiv. Primul
său atu, care e departe de a fi neglijabil, constă
în atitudinea de smerenie în care ne pune faţă de
viaţă. Ne constrânge să acceptăm viaţa
aşa cum este şi nu aşa cum o vrem sau o visăm.
Adevărata suferinţă, aşa cum am amintit,
conform filosofilor stoici, dar şi taoiştilor, se
naşte din rezistenţa noastră la schimbarea, la
mişcarea vieţii, la fluxul ei. Atunci, să ne
bucurăm când ajungem sus şi, când apar momente de
cădere, să le acceptăm şi să procedăm
astfel încât să ne slujească drept trambulină,
în acest sens, consider eşecurile ca tot atâţia maeştri
spirituali, călăuze.care ne ajută să ne
rectificăm traiectoria. Ele ţin de legea vieţii
şi cred că prezenţa lor, care ne displace pe
moment, în mod firesc, este indispensabilă totuşi
caracterului global al parcursului nostru. Dar, ca să fie
adevăraţi maeştri, trebuie să ne schimbăm
punctul de vedere despre ele. în loc să trăim
fiecare eşec ca pe o dramă, să-l considerăm
ca prilej de trezire, de conştientizare. Să
încercăm mai degrabă să tragem învăţăminte
decât să ne pierdem energia examinându-i amănunţit
cauzele şi consecinţele. Să considerăm dintr-odată
că dificultatea care ne loveşte nu e o dramă,
ci un prilej de a reflecta la viaţa noastră, de a
o percepe altfel.
Eu însumi am fost confruntat cu numeroase eşecuri,
în special profesionale, care au fost tot atâtea ocazii de a
avansa şi a mă reorienta până mi-am găsit
în final calea adevărată. După bacalaureat am
vrut să studiez ştiinţele politice la Paris şi
n-am reuşit să trec examenul de admitere. Am fost
profund destabilizat de acest fapt şi mi-am dat seama că
mă angajasem pe această cale ca să urmez exemplul
tatălui meu, ce absolvise Ştiinţele politice
şi Şcoala naţională de administraţie
(ENA), pe când, în adâncul meu, doream mai mult să studiez
filosofia. De aceea nu m-am încăpăţânat să
dau iar examen de admitere la ştiinţe politice, aşa
cum fac mulţi dintre cei care eşuează prima dată,
şi m-am înscris la Universitate. Anii de studii filosofice
şi sociologice care au urmat au fost fericire pură
şi constituie încă şi astăzi o bază
de ucenicie şi de cunoaştere care îmi este foarte
preţioasă. La douăzeci şi patru de ani am
fost angajat director de colecţie la o mare editură
pariziană. După cinci ani mi s-a propus o angajare
definitivă pe calea regală a conducerii literare.
Eram încântat, contractul era pregătit. Atunci s-a întâmplat
ca directorul acestei edituri să ia masa împreună
cu tatăl meu, pe care îl cunoştea pentru că îl
publicase altădată, în decursul dejunului tatăl
meu i-a mulţumit că îmi oferea acest post, în ciuda
„instabilităţii" mele şi a „fragilităţii
emoţionale" de care dădeam dovadă. Imediat
directorul şi-a schimbat părerea şi mi-a propus
să-mi păstrez statutul, care nu-mi mai convenea. Pe
moment, şocul a fost foarte dur. Desigur, i-am reproşat
acest lucru tatălui meu, care nu era conştient însă
că îmi distrusese cariera. Puţin mai târziu am înţeles,
cu ajutorul psihanalizei, că se afla într-o stare de rivalitate
inconştientă cu mine şi că îmi transmisese
o poruncă paradoxală: să fiu o persoană
importantă, de care să poată fi mândru, dar să
nu-l depăşesc niciodată! Aşa se explică
lipsa lui de tact sau lapsusul lui în conversaţia cu editorul,
precum şi alte exprimări de acest tip, care nu au
mai avut putere asupra mea şi influenţă asupra
vieţii mele atunci când m-am eliberat, printr-un efort
terapeutic, de privirea lui şi de legătura simbiotică
pe care o aveam cu el. Dar să revenim la acest eşec.
Am fost foarte nefericit timp de mai multe luni şi mi-am
pus problema să-mi încerc norocul în altă parte decât
în lumea editurilor. Scrisesem deja câteva cărţi şi,
după ce am reflectat, am înţeles că scrisul şi
cercetarea, nu editarea, mă făceau să vibrez
interior. Am hotărât deci să trăiesc pozitiv
acest eşec ca să mă dedic scrisului şi să
încep o teză de doctorat. Nu mai aveam birou, secretară,
carte de vizită şi veniturile îmi scăzuseră
la jumătate. Timp de mai mulţi ani mi-a fost greu
s-o scot la capăt. Totuşi, n-am regretat niciodată
hotărârea luată. Teza mi-a oferit mult pe plan personal.
Eram liber şi, treptat, cărţile mele au avut
succes.
Totuşi, înainte să pot trăi din
ceea ce scriam, am cunoscut alte eşecuri profesionale,
care m-au condus la exercitarea practicii de a nu mă crampona.
Ca să-mi pot asigura traiul zilnic, am colaborat timp de
câţiva ani la un mare hebdomadar, făcând cercetare
filosofică şi sociologică cu privire la religii
într-un laborator de la Centrul Naţional de Cercetare Ştiinţifică
(CNRS) Şi de la.Şcoala de înalte Studii de Ştiinţe
Sociale (EHESS). Mi-am zis aşadar că ar fi raţional
să intru la CNRS, deoarece aceasta mi-ar da posibilitatea
să scriu în continuare, având în acelaşi timp o mai
mare stabilitate profesională şi financiară,
în ciuda unei teze de doctorat apreciate cu cea mai bună
menţiune şi a felicitărilor unanime ale juriului,
precum şi a dosarului serios de lucrări publicate,
nu am fost primit deoarece nu aveam profilul universitar clasic...
fiind prea implicat în activitatea jurnalistică! Am înţeles
că nu voi reuşi să înving această prejudecată
tipic franceză. Apoi, pentru că mi se reproşa
colaborarea regulată cu mass-media, mi-am încercat norocul
pentru un „veritabil" loc de muncă la revista care
îmi publica articolele. De data aceasta, n-am fost primit...
din cauza profilului meu, considerat prea universitar şi
nu îndeajuns de jurnalistic! Aceste două eşecuri profesionale,
unul după altul, m-am copleşit profund.
Am încercat să accept această situaţie
de tip ubuesc fără să ştiu prea bine ce
orientare să-i dau vieţii mele profesionale. Tocmai
atunci am cunoscut un romancier străin. El mi-a pus câteva
întrebări despre parcursul meu şi m-a întrebat care
era visul meu de copil sau de adolescent, l-am răspuns
spontan: să devin scriitor sau cineast. A zâmbit: „Ce mai
aşteptaţi?" Aceste cuvinte au fost ca un declic.
Un an mai târziu am publicat primul roman.
Toţi ne-am confruntat cu boala.
De multe ori, deşi ne este greu să admitem,
ea ne avertizează cu privire la un dezechilibru care nu
este numai fizic, ci este legat mai larg de o disfuncţie
din viaţa noastră. Cele mai multe boli sunt,
în acest sens, psihosomatice, chiar dacă intervin
şi alţi factori. Genetica a revelat că avem predispoziţii
înnăscute pentru diferite maladii. Nu facem însă toate
bolile şi se întâmplă chiar să nu suferim de
niciuna. în general, maladiile nu se declanşează
la întâmplare; ele apar atunci când traversăm o situaţie
care nu ne convine, când suntem epuizaţi sau în conflict
cu noi înşine. Uneori, pentru că muncim prea
mult şi nu ne lăsăm suficient timp ca să
trăim. Alteori, invers, pentru că am încetat să
muncim şi „am uitat" să ne construim pe noi în
afara activităţii profesionale. De asemenea, de multe
ori, pentru că suntem în conflict interior
cu părinţii sau cu persoane din anturajul nostru,
conflict care ne subminează, fără să fim
foarte conştienţi de acest fapt. Atunci traversăm
o „criză".
Etimologic, cuvântul grecesc crisis
înseamnă necesitatea de a discerne şi de a
face o alegere. Un eşec, o depresie sau o maladie
constituie crize care ne arată că trebuie să
schimbăm ceva în viaţa noastră, că este
momentul să procedăm la o alegere pentru că „nu
mai poate să meargă aşa", în acest sens,
cum am explicat anterior, încercarea poate fi un maestru spiritual
care ne porunceşte să ne stabilizăm, să
ne punem întrebări, să ne reorientăm. Am cunoscut
multe persoane care au suferit boli foarte grave, ceea ce nu
a fost cazul meu. într-un prim moment s-au prăbuşit
înainte să aleagă lupta. Lupta lor s-a dat
nu numai prin îngrijiri medicale, ci şi prin îngrijiri
psihologice, interogaţii spirituale, momente de reflecţie.
Persoanele care au depăşit această încercare
erau adesea mai fericite decât înainte, mai puternice, mai echilibrate
în raport cu viaţa lor nouă.
Acest lucru este valabil în toate domeniile
existenţei. Atunci când nu alegem, când nu tranşăm,
lăsăm de facto să zacă o problemă,
care nu se poate rezolva de la sine. în general, aşteptăm
ca acea criză să-şi atingă apogeul înainte
să intervenim şi intervenţia este atunci, în
mod obligatoriu, dureroasă. Orice criză,
fie ea profesională, afectivă sau referitoare la sănătate,
trebuie să fie momentul în care ne punem cu prioritate
următoarea întrebare: „Ce trebuie să schimbăm?"
Să ne înţelegem, nu vreau să mă
lansez aici într-un elogiu al eşecului, al maladiei sau
al suferinţei. Toate acestea nu sunt ceva bun în sine,
ci o realitate. Evident, nu încurajez pe nimeni să le caute,
ştiu că pierderea unui loc de muncă, a unei persoane
dragi, manifestarea unei boli grave sunt surse de mare suferinţă.
Totuşi, constat că pot fi prilejuri de a progresa,
de a creşte, de a îndepărta nişte prejudecăţi
şi de a vedea viaţa sub un alt unghi. Mă
ridic în acest sens împotriva dolorismului creştin, care
constituie o neînţelegere profundă a mesajului Evangheliilor,
lisus nu a făcut elogiul suferinţei niciodată
şi nu există niciun fel de masochism în
demersul său, care a constat pur şi simplu în acceptarea
suferinţei din credinţă faţă de adevăr.
Dar această încercare îi producea repulsie. „Părinte,
de voieşti, depărtează paharul acesta de la Mine..."2,
îi spune el lui Dumnezeu, asudând sânge, atât de puternică
îi era angoasa, chiar înainte să fie arestat de soldaţi.
Lectura doloristă a Patimii sale, aşa cum a fost făcută
adesea în cursul istoriei creştinismului, a transformat
o încercare liber acceptată din credinţă faţă
de adevăr într-un sacrificiu necesar pentru satisfacerea
Tatălui, în acest fel, generaţii după generaţii
au fost marcate de această teologie sacrificială,
de unde a apărut ideea că trebuie să cauţi
suferinţa pentru a-i fi credincios lui Hristos şi
pe placul lui Dumnezeu. Practicile mortificărilor au fost
ridicate în slăvi şi sunt încă de către
unele persoane, încredinţate că trebuie să suferi
ca să-l iubeşti pe Dumnezeu. Este totalmente absurd.
Mărturia lui Hristos, precum şi aceea a lui Socrate,
arată că orice încercare nedorită poate deveni
revelaţie de dragoste şi de adevăr.
2. Nietzsche, Ştiinţa voioasă
(„la gaya scienza"), paragraful 270, p. 1 70. Traducere
din germană de Liana Micescu, ediţia a ll-a,
Humanitas, Bucureşti.
2. Luca, 22, 42.
10
IUBIREA DE SINE Şl VINDECAREA INTERIOARĂ
În capitolele precedente, am insistat asupra
importanţei primordiale a cunoaşterii şi mai
ales a cunoaşterii de sine drept cale de acces la adevăr
şi la fericire. O cale inconturnabilă, în măsura
în care este adevărata garanţie a libertăţii
noastre interioare. Deşi este indispensabilă, această
cale nu este suficientă ca să ne facă fericiţi
şi pe deplin umani. Trebuie să intervină şi
un alt element, o dimensiune care este la fel de fundamentală
ca inteligenţa orientată spre cunoaştere şi
spre adevăr: iubirea. Faptul de a iubi şi de a fi
iubit, de a avea o relaţie afectivă cu ceilalţi,
într-adevăr, aşa cum ne sufocăm dacă nu
suntem liberi, ne uscam dacă nu avem relaţii. Sunt
convins că libertatea şi iubirea sunt cele două
condiţii importante ale realizării de sine şi
ale dezvoltării fiecăruia dintre noi.
Când auzim cuvântul „iubire", ne
gândim imediat la celălalt: ne iubim copiii, părinţii,
prietenii, tovarăşul de viaţă. Am fost modelaţi
în acest sens de secole, chiar de milenii, de tradiţiile
spirituale şi filosofice, care au pus în evidenţă
teme ca dăruirea de sine, mila creştină, compasiunea,
mâna întinsă spre celălalt. Am reuşit
să ascundem o dimensiune esenţială a ei, care
este chiar fundamentul iubirii: iubirea de sine. Totuşi,
această idee este departe de a fi absentă din patrimoniul
nostru cultural. Pitagora, unul dintre primii filosofi din Grecia
antică, avea ca deviză această regulă de
aur: „Mai mult decât orice, respectă-te pe tine însuţi"1.
Câteva secole mai târziu, în Etica Nicomahică, Aristotel
îi consacră două capitole (dintr-un total de zece)
prieteniei, despre care afirmă în prefaţă: „nu
există alt lucru mai necesar vieţii decât ea"2.
Apoi, după ce analizează diferitele tipuri de prietenie,
fundamentele şi binefacerile ei, susţine că cel
mai bun prieten este cel care ne doreşte binele în mod
complet dezinteresat, numai din iubire, caracteristici care
„există în gradul cel mai înalt în raportul dintre om şi
el însuşi". Şi continuă: „Am arătat,
de altfel, că toate sentimentele de prietenie derivă
de la cele ale individului faţă de sine, de unde iradiază
şi spre alţii". De aici, concluzia: „Omul virtuos
trebuie deci să se iubească pe sine"3. Aceasta
nu înseamnă, în niciun caz, o încurajare spre egoism, ci,
dimpotrivă, punctul de pornire al unei deschideri reale
faţă de ceilalţi. Trei secole mai târziu, filosoful
latin Cicero va explica astfel această idee: „în realitate,
fiecare îşi iubeşte propriul eu nu în speranţa
de a obţine de la sine o remuneraţie pentru această
iubire, ci pentru că eul îi este drag prin el însuşi.
Dacă acest mod de a iubi nu slujeşte ca model prieteniei,
nu va putea niciodată să fie un adevărat prieten,
căci un prieten adevărat este pentru prietenul său
un al doilea eu"4.
Acest lucru se regăseşte în expresia
lui Montaigne „iubirea cu care fiecare îndatorat este
faţă de sine"5, fără de care
nimeni n-ar putea iubi viaţa şi pe alţii. Am
greşi dacă am considera această reflecţie
cantonată numai în filosofie. Iubirea de sine, în calitate
de fundament al relaţiei cu celălalt, este şi
o exigenţă biblică: „Să iubeşti pe
aproapele tău ca pe tine însuţi"6, îi cere Dumnezeu
lui Moise, o poruncă reluată în aceiaşi termeni
de lisus7. Cunoaştem toţi această formulare,
dar reţinem deseori numai jumătate: „iubeşte-ţi
aproapele". Totuşi, ea este foarte explicită:
aproapele trebuie iubit în maniera în care ne iubim
pe noi. Altfel spus, dacă nu ne iubim, nu putem
iubi pe altcineva. Psihologia modernă a validat la rândul
ei acest adevăr: pentru a putea fi legat de ceilalţi
într-un mod just, trebuie mai întâi să fii legat de propriul
eu în mod just; calitatea relaţiei noastre cu ceilalţi
depinde intrinsec de relaţia pe care o avem cu noi înşine.
Dacă relaţia cu sine este deviată, vom
proiecta în mod inevitabil asupra celuilalt problemele care
ne aparţin şi care nu sunt rezolvate. Cel
care vede, de exemplu, sistematic în celălalt un invidios
refuză de foarte multe ori să admită partea de
frustrare ascunsă în el, despre care nu are cunoştinţă.
Ura şi dispreţul faţă de celălalt provin
de foarte multe ori dintr-o ură faţă de propria
persoană. Fără stimă de sine, nu-i putem
stima pe ceilalţi; fără respect de sine, nu-i
putem respecta pe ceilalţi. Fără iubire de sine,
nu-i putem iubi pe ceilalţi, învăţarea relaţiei
cu sine este aşadar condiţia învăţării
relaţiei cu ceilalţi.
Cum învăţăm să ne
iubim? în primul rând, prin iubirea pe care o primim din cea
mai fragedă copilărie. Această iubire
primită în mod „suficient de bun"
- ca să preluăm expresia psihanaliste! Melanie Klein
- va însemna pentru noi că, atât la nivel conştient,
cât şi inconştient, suntem efectiv demni să fim
iubiţi. Ea ne va trimite o imagine pozitivă, ne va
determina să avem stimă pentru noi, să ne dezvoltăm
o relaţie bună cu acest „sine" despre care celălalt
ne arată că poate fi iubit. Situaţia inversă
- a nu fi iubit suficient sau deloc ori a fi iubit prea mult,
în mod posesiv sau ambiguu - antrenează confuzii afective,
o distorsiune a relaţiei cu sine şi, în consecinţă,
cu ceilalţi. Din fericire, nu există nicio
fatalitate în acest domeniu. O „lipsă de iubire",
o lipsă de afecţiune în frageda copilărie, oricât
de greu de trăit, poate să fie rectificată întotdeauna
de alte experienţe pozitive de-a lungul existenţei.
Un tovarăş de viaţă iubitor sau prieteni
iubitori ne pot ajuta să ne reechilibrăm, să
depăşim ceea ce ar fi putut constitui un traumatism.
Totuşi, se întâmplă rar ca lacune afective
grave, care au produs ceea ce se numeşte o „rană narcisistă",
o imagine proastă despre sine, să poată fi realmente
vindecate fără ajutorul unei terapii adecvate.
Victima unei răni narcisiste nu este conştientă
adesea de această lacună şi îşi îndreaptă
spontan dorinţa spre fiinţe asemănătoare
cu cele care se află la sursa suferinţei sale, fiinţe
care îi vor stârni durerea. Intrăm atunci într-un
„mecanism de repetiţie" descris foarte bine de psihanaliză,
veritabil cerc vicios din care nu putem ieşi decât prin
conştientizarea rănii şi a cauzei ei. în acest
moment ajutorul unui terapeut este capital, atât este de greu
să procedezi singur la această conştientizare,
dureroasă deseori. Totuşi, nu se rezolvă totul.
Căci, oricât de necesară ar fi, conştientizarea
nu este suficientă pentru vindecare. De altfel,
aceasta este, din punctul meu de vedere, limita psihanalizei:
ea ne ajută să vedem clar în noi şi să luăm
distanţă faţă de emoţiile noastre,
dar nu ne vindecă neapărat, căci, odată
conştienţi de propriul handicap, ne rămâne să
găsim stima de noi înşine. Aceasta se poate face,
de exemplu, prin anumite terapii comportamentale, ca hipnoza
ericksoniană, de la numele lui Milton Erickson, un psihiatru
american care, în prima jumătate a secolului al XX-lea,
a promovat tehnicile hipnozei şi ale autohipnozei pentru
îngrijirea pacienţilor săi, învăţându-i
să-şi descopere propriile resurse interioare şi
să-şi depăşească teama de eşec,
generată de lipsa stimei de sine. Situaţia este aceeaşi
în ceea ce priveşte sofrologia sau alte terapii scurte,
care vizează restabilirea unei stime de sine prin gândirea
pozitivă. Astfel de terapii pot fi foarte profitabile,
dar adevărul este că o rană narcisistă nu
va fi vindecată deseori decât prin iubire; vom învăţa
să iubim printr-o relaţie „suficient de bună".
Dar, încă o dată, va trebui ca, de foarte
multe ori să îndeplinim o muncă terapeutică înainte
de a fi capabili să trăim relaţii afective constructive,
începând prin a accepta să părăsim carapacea
pe care am îmbrăcat-o, pe când eram copii, ca să suportăm
durerea unei „lipse de iubire".
Pot vorbi despre acest subiect cu atât
mai uşor cu cât eu însumi am efectuat un lung drum terapeutic
pentru vindecarea unor răni interioare profunde, dintre
care unele datau din viaţa intrauterină.
Mi-a fost greu să învăţ să mă iubesc,
în cursul adolescenţei şi al vieţii mele de
adult tânăr, mă îndoiam mult de mine. Viaţa mea
afectivă a fost perturbată de acest lucru mai mulţi
ani. Simultan, am consacrat timp găsirii unei căi
proprii şi realizării pe plan profesional. După
o căsătorie (urmată de un divorţ) şi
o lungă perioadă în care am reprodus un scenariu nevrotic
inconştient, am devenit conştient de punctele mele
slabe prin psihanaliză şi terapii psiho-corporale,
care m-au ajutat să-mi eliberez trupul şi memoria
de emoţii negative perturbatoare. Am trăit, în aceste
cadre terapeutice, o experienţă fundamentală
de „tandreţe de sine". M-am luat în propriile-mi
braţe, mi-am oferit tandreţea care îmi lipsise în
copilărie, această iubire de sine pe care mi-o interzisesem
până atunci şi pe care, printr-o fugă spre exterior,
doream s-o împart cu dărnicie celorlalţi, cum ar fi
acei muribunzi şi acei leproşi pe care i-am îngrijit
în India mai multe luni. Treptat, viaţa mea socială,
afectivă şi profesională s-a transformat.
Am încă unele simptome handicapante, dar am învăţat
să mă iubesc şi să mă împac cu fragilitatea
mea. Pot afirma, la fel ca Montaigne: „Aşadar,
eu iubesc viaţa". Şi, dacă fac
bilanţul celor patruzeci şi opt de ani ai existenţei
mele, pot spune că nu regret nimic, căci slăbiciunile
mi-au fost şi trambuline pentru a căuta, a progresa,
a mă transforma, a deveni mai lucid, a învăţa
să mă iubesc.
Psihiatrul Boris Cyrulnik a evidenţiat perfect
acest proces de „rezistenţă la şocuri",
prin care o fiinţă reuşeşte să-şi
depăşească traumatismele şi, uneori, chiar
să-şi dezvolte anumite calităţi mulţumită
rănilor sale. Unul dintre exemplele care m-a frapat cel
mai mult este cel al abatelui Pierre. Am fost
foarte apropiat de el în ultimii douăzeci de ani ai vieţii
sale, ajutându-l mai ales să scrie trei dintre cărţile
lui. Henri Groues (acesta a fost numele lui
în viaţa civilă) a fost rănit în copilărie
de răceala mamei, care nu ştia să-şi exprime
tandreţea. A suferit mult din cauza asta şi
a căutat constant iubirea şi recunoaşterea celuilalt.
Am fost convins întotdeauna că vocaţia sa de a-i ajuta
pe cei mai săraci, aspiraţia spre sfinţenie,
dăruirea pe care o practica într-o uitare totală de
sine ţineau în bună parte de această rană
narcisistă. De altfel, a păstrat până la moarte
două simptome puternice ale acestei nevoi de iubire şi
de recunoaştere: gustul excesiv pentru mass-media şi
nevoia de a le plăcea femeilor şi de a trezi în ele
tandreţe pentru propria-i persoană. Era pe deplin
conştient de asta şi imaginea sa idealizată de
opinia publică îl apăsa în aceeaşi măsură
în care îl flata. Este motivul pentru care a dorit, cu puţin
timp înainte să moară, să facă o confesiune
publică cu privire la încălcarea jurământului
său de castitate8. Avea nevoie să mărturisească
ce îl tulbura înlăuntrul său şi să le spună
tuturor: nu sunt supraom, am purtat în mine această lipsă
afectivă toată viaţa şi a fost chiar ea
unul din motoarele existenţei mele. De altfel, abatele
Pierre a fost îndurerat de reacţiile anumitor oameni ai
bisericii, care nu au înţeles nimic din gestul lui: a cardinalului
Lustiger, care a afirmat că el îşi pierduse capul,
a monseniorului Hippolyte Simon, care l-a asemuit cu un bătrân
senil manipulat de un prieten venal (e vorba de mine), precum
şi a cardinalului Andre Vingt-Trois, actualul preşedinte
al Conferinţei episcopilor din Franţa, care a spus
că nu vrea să-i citească lucrarea-confesiune
„ca să păstreze o imagine bună despre el".
Toate aceste reacţii traduc nu numai dificultatea pe care
o au încă numeroşi responsabili ecleziastici să
abordeze în adevăr chestiunea sexualităţii clericilor,
ci şi jena lor în ceea ce priveşte o astfel de confesiune
publică. Or, tocmai pentru că era om public, abatele
a avut nevoie să le spună tuturor înainte să
moară că imaginea lui era, în parte, falsă. Că
omul care trăia dincolo de mit era fragil şi rănit.
Că a iubit atât pentru că avea atâta nevoie de iubire.
Şi că doreşte astăzi să fie iubit pentru
ceea ce este, nu pentru legenda sa. Ce lecţie
de umanitate! Cât de mult ne lipseşti, abate!
1 Pythagora, Les Vers d'or, 12.
2 Aristotel, Etica Nicomahică, VIII, 1.
3 Ibid., IX, 8.
4 Ciceron, Lelius, XXI.
5 Montaigne, Eseuri, Cartea a lll-a, Cap. 10, p. 573.
6 Leviticul 19, 34, în Biblia cu ilustraţii, voi. l Pentateuhul.
7 Matei 22, 39.
8 Abatele Pierre, Mon Dieu... pourquoi?, împreună
cu Frederic
Lenoir, Pion, 2005. (Tradusă şi în româneşte
la Humanitas)
Sursa. Fragmente selectate din vol.
Frederic Lenoir – Mic tratat de viaţă interioară,
Editura Paralela 45
Detalii carte pe site-ul editurii aici
Notã: Sublinierile îmi apartin (V.J.)Sunt pentru
a contura o imagine a continutului dintr-o privire.