Parintele Constantin Galeriu
Psihanaliza in lumina spiritualitatii crestin-ortodoxe
Semnificativ, psihanaliza moderna s-a nascut pe fondul
suferintei umane, mai precis al patologiei, al bolii. Prin
chiar numele ei, psinahaliza pleaca de la cunoasterea si patimirea
sufletului, deci din interiorul patimitor, frustrat a existentei
si vietii noastre. Patimirea pe care o produce boala pune
in mai multa lumina starea sanatatii noastre, o anumita stare benefica
pe care am pierdut-o. Suferinta naste cunostinta, o naste prin cautare,
cercetare, analiza, altfel zicand, spiritual, suferinta este o realitate
de netagaduit; in ea nu se speculeaza. Iar dorinta de vindecare
si reusita vindecarii sunt, iarasi, un fapt ce nu poate fi contrazis
cand ai dobandit-o simtind sanatatea. De aici si valoarea concreta
a psihanalizei.
Incepand cu o sesizare mai de suprafata, si in incompletitudine
logica, a celor doua instincte de baza: al conservarii insului si
speciei, Freud si Adler au explorat inconstientul, atragandu-ne
atentia asupra acestui univers launtric uman, mai putin cunoscut
si asupra energiilor care pulseaza in el. Dar, totodata, definind
psihologic drept principii placerea (mai ales sub forma libidoului)
si vointa de putere, au prilejuit un impuls tragic manifestarilor
de erotism si violenta; au cautionat spectacolul degradant pe care-l
ofera adeseori mass-media astazi (prin filme, prin presa scrisa,
audio si video (mai nou, prin Internet) si au provocat acest proces
degenerativ in relatiile interumane - fie aberatii sexuale, fie
atrocitati, crime abominabile -care surprind si ne uluiesc spiritul.
Au pus ei insa indeajuns in cumpana "principiile" proclamate
cu fenomenele pe care le-au declansat, cu proliferarea focarelor
de infectie si autodistrugere nu datatoare ci, paradoxal, daunatoare,
demolatoare de sanatate?
Continuatorii acestor scoli si experiente, Carl
Gustav Jung si, apoi, Viktor E. Frankl, nu au omis nici ei ci au
integrat, se intelege, realitatea si menirea fireasca a instinctelor,
sesizand in ele voia divina, creatoare. Si, mergand inca mai adanc,
au vazut, mai presus de instinct, universul spiritual-uman si Sensul
insusi al existentei si vietii in Dumnezeu-Creatorul, Care da Sens
Creatiei Sale. Cu experienta lor medicala, compatimind cu
pacientii vidul lor spiritual, lipsa sensului - psihozele, indeosebi
sub forma depresiei - au pus acut problema unei vindecari integrale
si, odata cu aceasta, a unei cunoasteri depline a naturii umane.
Intrebarea capitala pe care cu certitudine si-au pus-o a fost: cum
poti vindeca un suflet bolnav fara sa-i cunosti structura, constitutia
originara, fiinta? Asa precum un chirurg nu poate vindeca un organ
lezat fara sa-i cunoasca precis structura anatomo-fiziologica, la
fel nu poate fi vindecat sufletul, constiinta omului fara o abordare
a statutului propriu.
S-a observat: a merge in profunzime
inseamna a merge la origine. Dar eu nu-mi sunt mie insumi
origine, si atunci cum m-as putea cunoaste prin mine insumi, fara
sa-mi fiu origine, obarsie. Originea ne depaseste, ne transcende.
In noi, in actul constitutiv originar, existenta si cunoasterea
nu sunt simultane. Numai in Dumnezeu cel vesnic existenta si cunoastere
sunt una. Noi luam cunostinta de noi insine
dupa ce existam, in procesul formarii constiintei de sine si nici
atunci numai prin noi insine, ci numai prin apelul la Obarsia noastra.
Iar acest apel e vital spiritului si existentei.
Dar cum? Apostolul invata: "Daca i se pare cuiva ca cunoaste
ceva, inca n-a cunoscut cum trebuie sa cunoasca. Dar daca iubeste
cineva pe Dumnezeu, acela este cunoscut de El" (I Corinteni
8, 2-3). Cu adevarat, Dumnezeu e Cel Care, ne cunoaste iar noi ne
cunoastem impreuna cu Dumnezeu, impreuna cu Ziditorul, cu originea
noastra. Acesta este firescul cunoasterii, anume in lumina iubirii
Creatorului Care ne-a rasadit in existenta. Numai in aceasta lumina,
necreata, se intelege, a Celui Care ne-a zidit, Il cunoastem pe
Ziditor si ne cunoastem pe noi insine.
Asa e posibila cunoasterea, care e totusi inepuizabila
in ea insasi, confruntata fiind cu "omul cel tainic al inimii,
intru nestricacioasa podoaba a duhului... inaintea lui Dumnezeu"
(1 Petru 3, 4). Si asa, pe de o parte, cunoasterea implica in ea
insasi tainicul, e si taina in ea, in infinitul divin din ea; dar,
pe de alta parte, fara sa ma cunosc in adevarul meu, adica in rostul
existentei si vietii mele, nu am liniste, sunt bolnav, bolnav de
chinuitoarea necunoastere; spiritual, am sentimentul tragic si traiesc
frisonul caderii in vid.
De aceea Mantuitorul ne incredinteaza: "Aceasta
este viata vesnica: Sa te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat,
si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis." (Ioan 17, 3). Se
dezvaluie astfel legatura indestructibila intre cunoastere, existenta
si viata, si sanatatea ei. Iar cuvantul divin "viata vesnica"
inseamna propriu-zis Viata mea in care lucreaza Cel vesnic, prin
Harul lui Cel vesnic, la care ma face partas inca de aici si de
acum; incat cunoasterea "vietii vesnice", adica a vietii
in plinatate e tocmai cunoasterea in Har, prin Cel vesnic prezent
in ea. De aici, si cunoasterea ei, si sanatatea ei, normalitatea
ei, si vindecarea ei in caz de cadere, toate ne conduc la cunoasterea
noastra din temeiul, din starea originara. De aici cerinta imperioasa
a cunoasterii de sine, ca o baza pentru o psihologie a umanului,
a unei ontologii autentice a existentei si vocatiei umane. In acest
sens, astazi, Parintele mitropolit Hierotheos
Vlachos arata judicios: "Nu putem
sa vorbim despre psihoterapie, daca nu dam o definitie a sanatatii
sufletesti si daca nu stabilim ce intelegem prin cuvantul suflet
" . Acest fapt e cu atat mai important cu cat, dureros
constatam ca, in tratatele noastre de psihologie, e omis termenul
suflet, ca si cum am putea vorbi de o psihologie fara suflet, adica
fara obiectul ei propriu-zis de cercetare.
Numai intr-o cunoastere fiintiala a sufletului si
intr-o intelegere unificatoare, in simbioza, cunoasterea de sine,
sanatatea originara si vindecarea in urma caderii, cand se intrepatrund
devin, mantuitor, una.
Avand in vedere unitatea Revelatiei divine , adevarul
omului ni se descopera astfel, in referatul biblic: "A zis
Dumnezeu "Sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea Noastra..."
(Fac. 1, 26). Deodata, lumea omului apare ca Sfat si opera a comuniunii
divine si a Sensului divin creator. Astfel ne intampina, viu, dintru
inceput, marturia: "A zis Dumnezeu: "Sa facem ...".
Prin acest cuvant se dezvaluie, din insasi obarsia ei, "Iconomia
tainei celei din veci ascunsa in Dumnezeu, Ziditorul a toate prin
Iisus Hristos... Sfatul cel din veci" (Efeseni 3, 9-11), pe
care Sfantul Ioan Gura de Aur il talcuieste: "Creatorul universului
ne-a infatisat un fel de sfatuire, ca sa spunem asa, un fel de deliberare,
aratandu-ne sub aceasta forma cinstea celui ce avea sa fie creat;
ne-a invatat, chiar inainte de a-l crea, maretia dregatoriei ce
avea sa o incredinteze omului". Sfantul Maxim Marturisitorul
vorbeste si el de "Sfatul negrait al lui Dumnezeu despre lume
si despre iconomia Lui...", de "ratiunile lucrurilor intocmite
inainte de veacuri in Dumnezeu, precum insusi a stiut, ratiuni pe
care Sfintii barbati au obisnuit sa le numeasca si binevoiri".
Cunoasterea imi da si imi asigura
sanatatea. Dar cum sa o realizezi? Numai in comuniunea, in
logodna dintre tainic si descoperit, mister si Revelatie, dintre
infinitul divin si faptura zidita in hotarele timpului dar care
aspira totdeauna, in lumina iubirii in care se savarseste actul
creator al aducerii de la nefinta la fiinta dar si relatia in har
intre (...?)
Pe de alta parte, nu ma pot cunoaste cu adevarat fara sa am ceva
din Dumnezeu, din Creatorul meu. Asa cum nu poti intelege, cunoaste
o opera fara cunoasterea autorului. Chiar daca a fost inregistrata
ca anonima, nu inseamna ca nu a avut autor.
Pentru sanatatea omului trebuie sa cunoastem: fara
sa ai ceva din Dumnezeu, din Necreat, nu poti avea cunostinta de
tine. Or eu nu am in mine viata adevarata fara sa-L cunosc si sa
te cunoasca pe tine. Eu sunt bolnav de necunoastere.
Iar eu nu ma pot cunoaste in originea mea pentru ca eu nu-mi sunt
mie insumi origine. (Sartre incerca, dar in cele din urma a recunoscut
misterul.) Atunci eu nu ma pot cunoaste pe mine decat prin Dumnezeu,
decat: printr-un Da si Dar creator al lui Dumnezeu, printr-o lumina
a Ziditorului meu in mine. Iar lipsa, scindarea intre eul meu si
acest Da divin e sursa oricarei forme de schizofrenie. De la starile
grave pana la acele stari de neimplinire, de neliniste care scad
aportul nostru creativ.
Psihanaliza s-a nascut pe fondul suferintei umane,
explorand adanc, la radacina, in suflet, de unde si numele de analiza
a sufletului. Incepand cu sesizari semnificative (cercetari), apoi
ajungand la observare-vedere tot mai profunda, totodata si provocari
binefacatoare, mai ales din punct de vedere al cercetarii obiective,
dar si provocari malefice. Tragic, lumea, constiinta noastra se
confrunta nu numai cu mici abateri (greseli, erori) ci, grav, cu
inspaimantatoare forme de disolutie-descompunere nu numai teoretica,
ci, in fapt , a ontologiei umane. Psihanaliza se impune ca o stiinta
medicala. Reprezentanti autorizati (Jung,
Frankl) isi afirma competenta tratarii bolilor sub aspect
medical. Jung spune "In cazul unei suferinte de natura religioasa
trimite la preot, spovedanie... Suferinta poate fi separata cand
faptura umana e unica? De aceea Frankl: medicul vindeca, preotul
actioneaza pentru mantuire. Intr-o asemenea viziune se impune indeosebi
o intelegere mai adanca a ontologiei umane.
Boala era chiar vidul spiritual,
despartirea de Dumnezeu. Nu se poate
vorbi de restaurarea conceptului de sanatate mintala daca nu ai
definitia clara a sanatatii mintale, sufletul in obarsia lui.
Sursa: articol preluat integral de pe site-ul:www.crestinortodox.ro
Salt la inceputul paginii
|