Geo Bogza (1908-1993)
Fragmente din cartea
GEO BOGZA - CA
SÃ FII OM ÎNTREG,
Editura Cartea Româneascã, 1984
COCORII
Vor fi venit oare ? N-or fi venit ? Nu cumva n-au să mai vină
?
Cīnd pleacă, rareori se īntimplă să
nu-i văd. Ce lung moment e acela, străbătut de adīnci
melancolii, făcīnd din fiorul morţii un fior cosmic.
Oare de cit timp, īn spaţiul acesta ce
ne-a fost dat, pleacă ei şi revin ? Neamurile din care
ne tragem, a căror limbă s-a pierdut, primele care au
scormonit după aur īn măruntaiele munţilor, fără
īndoială i-au văzut. Şi cele mai de demult, care
au prins primii peşti īn apele ce luceau la soare, i-au văzut.
Dar īnaintea lor, şi mai de demult, īn
vremile despre care stau mărturie doar maxilarele de mamut
? Poate că atunci nu veneau, poate că vor fi aşteptat
clipa cīnd zborul lor avea sa fie urmărit de ochi īnsetaţi
de nemărginire, mai limpezi şi puri. Fiindcă este,
fără īndoială, o legătură īntre ochii care
īi privesc şi aeriana lor plutire. Nu se poate să nu fie.
De aceea, cīnd īncep să mă īntreb
dacă n-au venit, cind īncep să mă tem că nu
vor mai veni, caut să-mi privesc ochii:
Oare a mai rămas īn ei stropul de azur care īi va face să
vină ?
Va trebui, īmi spun, să fim cu băgare
de seamă, să nu obosim īn a ne păstra sufletul curat
şi īn a ne uimi de minunile lumii, pentru ca nu cumva ei să
nu mai vină.
Ca să fii om īntreg, atītea sīnt necesare...
Să ai ochi şi priviri de care să nu se sperie cocorii.
Sălciile
Le-aţi văzut ? In şirul de momente inefabile
ale primăverii, ele īl reprezintă pe cel mai inefabil.
De ce va fi fost nevoie de atīta timp, de o atīt de lungă
evoluţie, mă īntreb ori de cīte ori mă pomenesc īn
faţa lor, pentru ca să apară impresionismul ? Cum
se poate ca toţi cei ce, din Spania si pīnă īn Flandra,
au pictat atīţia regi şi atīţia negustori, atītea
bătălii si atītea scene biblice, să nu le fi văzut
? Sau le va fi fost teamă să le privească, dīndu-si
seama că ameninţau o ordine clasică ? Mulţi,
ucenici şi maeştri, se vor fi tras un pas īnapoi, zărindu-le
cum se despleteau īn oglinda pe care o au la picioare, iar ele,
languroase şi tandre, s-au despletit secol după secol,
aşteptīnd ca retina omenească să atingă un mai
īnalt grad de rafinament, ca pictorii să le vadă īn sfīrşit.
In acest proces, un cuvīnt vor fi avut de spus şi cireşii
īnfloriţi, cu vaporoasa lor materialitate, ca şi merii,
cu virginala īmbinare de verde şi alb, ca şi multe alte
chipuri ale firii, printre ele cel femeiesc, sub claia părului
răvăşit, prin care se filtrează lumina.
Îndelung despletitele rămīn, totuşi, cea
mai convingătoare dovadă a faptului că trecerea de
la ceea ce nu se vede la ceea ce se vede nu este īntotdeauna atīt
de netă ca muchiile unei lespezi de granit, că adeseori
īngăduie o īntreagă lume de interferenţe. Reginele
acestei tulburătoare lumi, cu un hotar īn realitate, cu altul
īn nălucire, sīnt ele. Şi, după legile regnului
lor, īn fiece primăvară sīnt īncoronate iarăşi,
cu un ceremonial subtil şi rafinat, īn mugurii castanilor,
primăvara face explozie. In coroana lor, se insinuează.
Nu le-aţi văzut ? Pe malul lacului, unde şi
ape şi pămint mai păstrează amintirea iernii,
īntr-o zi deobicei īntr-o zi de martie , aerul īncepe să
se coloreze. Incredibilă clipă, părelnică senzaţie,
ca şi cum s-ar aburi o oglindă sub nările
unei statui. In felul acesta, după o lungă amorţire,
vesteşte natura, īncă īncremenită, că are să
reīnvie, īntr-o zi de martie, īntr-o necrezută clipă,
īn lungile, pletoasele ramuri vegetale fīntīni arteziene ! ,
īşi face loc un abur verzui. Atīta tot: mai mult o părere,
o demonstraţie colorată a metafizicului.
Dacă ar fi să-mi reprezint sufletul
omenesc, dacă ar fi să-l caut īn natură, mai
īntīi m-aş uita la sălcii, cīnd ies din iarnă : un
abur verzui, īn respiraţia incoloră a firii.
PORUMBELUL
Cerul era sticlos. Fusese o noapte geroasă, dintr-un
lung şir de nopţi geroase. Cu toate că soarele răsărise
de două ore, termometrul arăta, chiar sub razele lui,
minus zece grade.
De la etajul al şaselea, priveam acoperişurile
oraşului, cu o senzaţie polară : metalul lor era
īngheţat, alb de frig ; oricine l-ar fi atins cu palma, i-ar
fi rămas pielea acolo. Cīte un bloc, īn depărtare, cu
antenele īmpovărate de chiciură, īmi reamintea vapoarele
ce intrau iarna īn port la Constanţa, abia mai plutind sub
punţile si catargele īnveşmīntate īn straturi de gheaţă.
Cu tot cerul senin, cu tot soarele pe care nimic nu-1 īmpiedica
să-si arate strălucirea, era o zi geroasă, dintr-un
lung şir de zile geroase. Prin ferestrele largi, priveam ca
prin vitrinele unei expoziţii ai cărei organizatori ar
fi vrut să prezinte iarna : zăpada, frigul, gerul, chiciura,
gheaţa. Reuşiseră perfect: din prima clipă,
īmi făcusem o idee limpede despre ceea ce era afară. Liniştea
neobişnuită a străzii venea să o confirme.
Cīndva, pe pervazul ferestrei a sosit īn zbor un porumbel.
De-a lungul anilor pe care i-am trăit, mă obişnuisem
cu aterizarea īntotdeauna neaşteptată si īntotdeauna
binevenită a unor asemenea mesageri. Dar vizita acestuia
a fost extraordinară, īn timp ce făcea cīţiva paşi
īncoace şi īncolo, pe nările lui ieşea abur. Cam
din trei īn trei secunde, dezvăluind ritmul īn care respira,
un fum alburiu scăpa din fiinţa lui şi dispărea
numaidecīt, spre a face loc celui următor.
Spectacolul acesta a stīrnit īn mine atīta uimire, īncīt
m-a īntinerit dintr-odată cu trei mii de ani. īmi petrecusem
copilăria printre oameni şi boi şi cai a căror
respiraţie devenea vizibilă īn timpul iernii. Dar nu văzusem
niciodată respiraţia unei păsări şi nici
nu-mi imaginasem că ar putea fi văzută. Iar ea mi
s-a părut un miracol.
In enorma cantitate de materie pe care o aveam sub priviri,
īn toată acea īngrămădire de ziduri īngheţate,
de acoperişuri metalice care probabil nu arătau altfel
decīt va fi arătīnd īnvelişul rachetelor pe cīnd străbat
spaţiul interplanetar, respiraţia porumbelului simboliza
ea singură miracolul vieţii.
N-as putea spune că īn zilele precedente, ale unei negative
vīlve literare, nu mă īncercase o anume oboseală, că
peste sufletul meu nu se aşternuse un fel de mīzgă. Dar
toate s-au spulberat şi īn piept a īnceput să-mi bată
inima celor dintîi oameni, iar
īn ochi să-mi lucească privirea cu care, de la sfericitatea
soarelui şi pīnă la aceea a unei rodii, ei descopereau
minunile lumii şi nu se puteau opri să li se īnchine.
Aş socoti un imens privilegiu
dacă s-ar putea ca ochii cu care am privit acel porumbel să
mi-i păstrez pīnă īn ultima clipă a vieţii.
SlNGELE ŞI CERNEALA
A trăi, a-ţi aduce aminte, a scrie... A citi, a
cunoaşte, a retrăi...
Am citit īn viaţa mea multe pagini īn care era vorba
despre foc si īmi dădeam seama că au fost scrise de oameni
care īnduraseră frigul şi apoi simţiseră cu
toată fiinţa făcīndu-mă si pe mine să
simt ce īnseamnă focul.
Am citit de asemeni pagini īn care era vorba despre cai si
īmi dădeam seama că au fost scrise de oameni care au copilărit
īn nechezatul cailor, de oameni care ştiau ce este un cal,
atunci cīnd īl mīngīi sau atunci cīnd alergi cu el īn galop.
Şi iarăşi am citit despre fluvii, despre atītea
si atītea fluvii, şi nu īncăpea īndoială că
paginile acelea erau scrise de oameni care ştiau bine ce este
un fluviu, de oameni care plutiseră īn lungul lor pe puntea
vapoarelor, sau le trecuseră īnot.
Şi ce a rămas din toate acestea,
care atīta vreme au īnsemnat a citi, a cunoaşte, a retrăi
?
Citesc acum multe pagini despre foc, datorate unor oameni
care par să ştie tot ce s-a scris vreodată despre
foc, dar nu mă fac să simt nici frigul, nici căldura.
Citesc de asemeni despre cai. Iar caii aceştia par umbra
celor din cărţile īn care era vorba despre cai.
Iar fluviile despre care se scrie acum au altfel de valuri,
ca şi cum n-ar fi curs niciodată īn lungul pămīntului,
ci numai īn paginile cărţilor īn care s-a scris despre
ele.
Şi mă īntreb dacă a face cărţi din
cărţi nu e cumva un procedeu care poate deveni reacţie
īn lanţ, capabil să golească de orice strop de viaţă
şi literatura şi fiinţa omenească.
Şi mă cuprinde o teamă că a
face cărţi din cărţi nu īnseamnă
cātuşi de puţin a crea o literatură, ci doar fantoma
unei literaturi.
1970
DE CE SCRIU
De ce scriu ? Poate din aceleaşi motive pentru care
vor fi scris alţii īnaintea mea, cei care, citiţi cu o
neistovită pasiune, 'mult īnainte de a bănui că
eu īnsumi voi scrie cīndva, au avut o atīt de covīrşitoare
influenţă asupra mea, deschi-zīndu-mi ochii spre mine
īnsumi şi spre lume, plămădin-du-mă īncă
o dată şi făcīnd să mă nasc a doua oară,
īntru omenie si cunoaştere, īncīt fără ei marii
si veneraţii mei părinţi chipul şi statura-mi
ar fi fost altele, nu-mi īnchipui cum, aşa cum plopul care
creste īn lumina zilei nu-si poate īnchipui cum ar fi arătat
dacă i-ar fi fost dat să crească īntr-o peşteră.
De ce scriu ? Ca să-i tulbur pe
oameni, să le reamintesc că sīnt oameni, că omenia
e o realitate care poate fi simţită şi pe care se
poate conta, ca pe mireasma şi substanţa pīinii, plămădită
din grîul care e un dar al soarelui.Din
credinţa că as putea să-i fac pe cei ce mă citesc
mai buni, aşa cum cei pe care eu i-am citit m-au făcut
mai bun, ca să pun īncă o aşchie pe focul ce arde
de veacuri, īntr-un atīt de mare īntuneric, īn ceasul īn care mi-a
fost dat să fac de veghe asupra lui.
Ca să lupt īmpotriva īnstrăinării
omului de sine īnsuşi, īmpotriva a tot ceea ce generează,
şi perpetuează, şi agravează īnstrăinarea
: īmpotriva standardizării si abstractizării vieţii,
īmpotriva mecanismelor de gīndire, forme ale unei morţi mai
rea decīt moartea.
De ce scriu ? Pentru că sīnt convins
de frumuseţea vieţii şi a lumii, pentru că socotesc
existenţa universului si existenţa noastră īn univers,
capacitatea noastră de a-l percepe sii de a reflecta asupra
lui, o aventură extraordinară, īn stare să ne taie
respiraţia īn fiecare clipă, īn toate clipele vieţii
noastre şi de-a lungul tuturor mileniilor īn care omenirea
va fi prezentă īn univers.
Desigur, acestea sīnt numai cīteva din multele răspunsuri
ce s-ar putea da unei asemenea īntrebări.
Scriu, aş mai putea răspunde, ca să nu mai
omorīm caii, ca să ne cuprindă amare mustrări de
conştiinţă pentru uşurinţa cu care ne-am
apucat să omorīm caii, cei care au fost timp de milenii cei
mai buni prieteni ai noştri.
Scriu, aş putea răspunde de asemeni, din dorinţa
existentă īn mine dinainte de a fi īnceput să scriu, de
a spulbera banalitatea. Cei mai mulţi oameni īmi par,
īn felul cum īşi trăiesc viaţa, asemeni
unor călători care din minut īn minut ar căsca de
plictiseală, ar īncerca să adoarmă sau ar juca o
partidă de cărţi, nemaiştiind cum să-si
omoare vremea, īn timp ce trenul care īi poartă ar străbate
un continent fantastic. Scriu pentru
a-i implora pe aceşti călători să-si arunce
măcar o clipă ochii pe fereastră.
Nu īn toate etapele vieţii mele am scris din aceleaşi
motive. La īnceput şi la īnceput am scris, am mărturisit
atunci, din exasperare.
Iar astăzi scriu din cu totul alte pricini, mai vaste
decīt oricare altele care mi-au pus īn stare de veghe conştiinţa.
Scriu pentru că, mai mult decīt oricīnd, cred că am ceva
de spus. Scriu pentru a īncerca să corectez erorile. Aceasta
īmi pare a fi datoria mea faţă de epoca īn care trăiesc.
Bătrīnei corăbii care
ne poartă peste uriaşa ondulare a mileniilor
i s-au pus motoare foarte rapide, principiile propulsării
ei au fost revoluţionate, dar mi-e teamă
că īn momentul de faţă se aruncă prea multe
lucruri peste bord, din acelea care atīta vreme i-au făcut
farmecul şi măreţia, īn epoca radiogoniometriei
nu mai e nevoie de busolă, şi nu mai e nevoie nici
de catarge pentru a ridica pīnzele, dar cum ne-am putea īnchipui
o corabie fără busolă şi fără catarge
? Cum ne-am putea īnchipui fiinţa umană
condusă de tot felul de cuceriri recente, fără atributele
inimii sale ? Inima, asemeni acelor copaci seculari de care
nici cele mai mari furtuni, nici cei mai hrăpăreţi
tăietori de păduri nu se ating, şi numai cīte un
criminal īi retează, se cuvine să rămīnă la
locul ei, cu tot ceea ce īi este propriu, īn primul rīnd omenia.
Dar omenia nu poate deveni o noţiune
cu un alt conţinut decīt acela izvorīt din trăsăturile
fundamentale, de toată lumea cunoscute, ale inimii omeneşti.
Scriu pentru a-mi arăta īmpotrivirea faţă de cei
care, total lipsiţi de omenie, īndrăznesc să ia numele
omeniei īn deşert.
Nu fac literatură. Ceea ce fac intră desigur īn
acel domeniu al culturii care se cheamă literatură, dar
eu nu fac literatură.
Raporturile dintre mine şi profesiunea de scriitor sīnt
dintre cele mai spinoase. Nu-mi place să scriu. Mult mai mult,
o, mult mai mult īmi place să citesc. Şi īncă
si mai mult īmi place să mă plimb. Atīt de mult īmi place
să umblu, aceasta e marea mea vocaţie şi numai cīnd
īi dau urmare sīnt sigur că voi fi fericit. A putea să
te deplasezi pe faţa pămīntului, punīnd īn mişcare
o uriaşă horă de privelişti, mi se pare unul
din miracolele existenţei. De cīnd mă ţin minte mă
plimb, e felul meu de a mă īmbogăţi : tot ceea ce
calc cu piciorul devine al meu, dīndu-mi o voluptate pe care nu
cred că o cunosc milionarii. Cu sandalele şi bocancii
mei s-ar putea să fi strīns una dintre cele mai fabuloase averi
din lume.
A citi, a mă plimba, a sta la soare : acestea sīnt treptele
fericirii mele. Fiindcă mai mult decīt orice īmi place să
stau la soare, uitīnd tot ceea ce ştiu, devenind un fir de
nisip īn cosmos, un fir de nisip īmpăcat cu existenţa
lui. Răspunsul pe care Diogene l-a dat lui Alexandru cel Mare,
eu l-am dat tuturor purtătorilor de sceptru ce s-au aşezat
īntre mine şi soare. A fi un om sub razele soarelui. Atīta
tot.
Nimic nu-mi poate da o voluptate atīt de mare ca anonimatul
deplin sub uriaşa boltă a cerului. Şi nimic nu mă
oboseşte atīt de mult ca numele meu de scriitor.
Şi totuşi scriu. Cu eforturi mai mari decīt dacă
ar fi să mut din loc pietre de moară, mă aplec iarăşi
asupra hīrtiei şi scriu.
De ce scriu ? Poate pentru că īn această lume toţi
ducem o cruce, iar crucea mea a fost scrisul.
De patruzeci de ani nu aud decāt asta: linotipiştii
aşteaptă, rotativa aşteaptă.
Luaţi, māncaţi, acesta este trupul şi sāngele
meu.
1971
(Fragmente din volumul :
Geo Bogza Ca să fii om īntreg,
Editura Cartea Romānească, 1984)
Salt la inceputul paginii |